eitaa logo
تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی
3.1هزار دنبال‌کننده
214 عکس
75 ویدیو
123 فایل
تفکر و تمدن توحیدی ادمین: @Haghighat6
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⚪️ خلاصه مبانی معرفتی| بخش دوم و پایانی. ▫️ مبانی دین‌شناسانه: دین، مجموعه گزاره‌های توصیفی و توصیه‌ای است که دارای منشاء وحیانی است و خطاب به بشر برای زندگی بشر ارائه شده است. زبان دین، واقع‌گراست و توصیف‌های او کاشف از حقایق هستی می باشند و توصیه‌های او دارای منشاء انتزاع حقیقی هستند. زبان دین چند لایه است و مراتب متعددی از معنای مطابق با واقع را در بر دارد. دین به‌صورت حداکثری، نسبت به تمام شؤون زندگی انسان حساسیت نشان داده است و نظر داده است . دين، مجموعه‌يي از عناصر و گزاره‌هاي بهم‌پيوسته و نظام‌مند است. اين عناصر و اجزاء‌،‌ تابع اهداف دين هستند و هدف‌گرايی دين، به اين عناصر شكل می‌دهد و ساختار ارتباطی آن‌ها با يكديگر را تعيين می‌كند. اتحاد مبدء پيدايش دين با مبدء پيدايش هستی، پل ارتباطی دين با واقعيت‌هاست و بر اين اساس، برنامه‌های دين جلوه‌هايی از معادلات واقعی است و برنامه‌های دين، مدل‌ كردنِ واقعيت‌ها است. دين، اهداف و برنامه‌های خود را اولويت‌بندی می‌كند. دين، برای تعامل با عناصر محيطی خود برنامه دارد. دين، برای شكل‌دهی به عناصر محيطی خود برنامه‌ دارد و آرمان‌ها و هنجارها را در چهارچوب اهدافِ خود تغيير و تحول می‌بخشد. دين از تضاعف نيروبخشی برای حركت به سمت هدف برخوردار است. فهم دین ممکن و ضابطه‌مند است و رویکرد اکتشافی دارد. (کشف مراد شارع) فهم دین،‌ بشری و خطاپذیر و قابل اصلاح و ارتقاء است. نتایج فهم روشمند دین،‌ قابل استناد به دین است. (استناد مشروط به اینکه مخاطب بداند این استناد، استناد علمی است (حجیت)، نه استناد واقعیِ وجودی) شناخت دين از طريق تحليل گزاره‌های نگرشی، راهبردی و راهكاری ممكن است. یافته‌های قطعی عقل و تجربه بشری، مورد تایید دین هستند اما دینی نیستند (مُبرِز فعل تکوینی الهی و علم الهی در آنها، وحی نیست.) برنامه‌های دين،‌ قابليت خود تنظيمی دارد؛ تعادل‌گرا و تكاملی است. برنامه‌های دين، در فرآيندی پيوسته و مستمر و تدريجی تحقق می‌يابند. هويت و برنامه‌های دين را می‌توان از منظرِ محرك_ پاسخ مطالعه كرد. دين دارای شبكه عصبی منسجم و در تحت مديريت اهداف است كه نسبت به محرك‌ها واكنش نشان می‌دهد. گزاره‌های دين را بايد در عرصه اهداف و اولويت‌های آن بررسی كرد. سيستم دين از سه خُرده سيستمِ نگرشی، قانونی و فرهنگی تشكيل شده است. اين خُرده سيستم‌ها، مسئوليت تقسيم كار و فعاليت‌ها را در سيستم اصلی به عهده دارند. بخش استراتژيك هر سيستمی از سه مولفه: تعادل حياتی، ميدان‌های نيرو و برآيند بُرداری تشكيل می‌شود. تعادل حياتی، نقطه ثقلی است كه مجموعه سيستم خود را بر اساس آن متعادل می‌كند و محيط درونی خود را ثبات می‌بخشد و بين نيروهای درونی و بيرونی موازنه برقرار می‌كند. ميدان نيرو، صافی كليّه ارتباطات در راستای تحقق اهداف است كه نيروهای سوق‌دهنده و بازدارنده را فعال می‌كند. برآيند‌ بُرداری، ابزار اندازه‌گيری نيروها و عوامل علّی و محرك‌های سيستم هستند. در اين تحليل، سطوح تعامل عوامل با يكديگر مشخص می‌شود. در سيستم دين نيز اين سه مولفه به وضوح وجود دارند: تعادل حياتی در دين، طيف اهداف دين است كه نقطه ثقلِ فازی‌ای است كه مجموعه گزاره‌های دين را منسجم و متعادل كرده و موازنه‌های لازم بين محرك‌ها و پاسخ‌ها را ايجاد می‌نمايد. ميدان‌های نيرو در دين، حداقل‌ها و حداكثرهايی است كه در موضوعات مختلف توسط دين تعيين شده است. اين حداقل و حداكثرها،‌ مرزها و حدودی هستند كه به‌عنوان صافی جهت‌دهنده به كليّه ارتباطات ميان‌گزاره‌ای در عرصه دين و صافه فعاليت‌ها در عرص دين‌داری عمل می‌كنند. برآيند بُرداری در دين، گزاره‌هايی هستند كه سطوح و لايه‌ها و معادلاتِ كلی را بيان می‌كنند و رابطه بين آن‌ها را تبيين می‌نمايند. اين گزاره‌ها توسط علمِ قواعدفقه و علمِ اصول فقه به تفصيل تعريف و توصيف شده‌اند.   ▫️ مبانی تاریخ‌شناسانه: تاریخ مانند جامعه دارای ماهیت مستقل از جوامع و افراد نیست اما دارای ماهیت مستقل منتزع از افرادش می‌باشد و بر همین اساس دارای قانونمندی است. قانونمندی تاریخ = وجود قوانین پایه در ساختار زندگی انسان که فارغ از بُعد زمانی و مکانی، بر جوامع انسانی حاکم است.   ▫️ مبانی عرف‌شناسانه: عرف = برآیند ادراکات ناخودآگاه دارای ساختار وجودی عمومی (سیستم پایه ذهن و تفکر و احساس و رفتار انسانی) + تمایلات + توهماتی که ذهن براساس تمایلات خلق می‌کند.  بنابراین «عرف» قانون و ساختارپذیر است و قابل کشف و ضابطه‌مندی؛ و به همین دلیل قابل ساخته‌شدن یا تغییر برنامه‌ریزی شده است. اشتراک عام انسانی در یک امر، نشان‌دهنده زیرساختی بودن آن در تمام انسان‌هاست و تغییرناپذیر است و پل ارتباط محتویات نسبی درونی افراد با واقعیات ثابت بیرونی. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ روند ادامه فعالیت کانال. ▫️ ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت مخاطبان محترم؛ با توجه به نقشه محتوایی کانال و اتمام محتوای مربوط به مفاهیم کلیدی و مبانی معرفتی، در ادامه و پیش از شروع مباحث روش‌شناسی: ▫️ فایل‌های صوتی برخی از مباحث استاد واسطی که در قالب سخنرانی عمومی و تخصصی انجام شده و می‌شود تقدیم می‌شود. ▫️ضمنا جلسات هفتگی ایشان نیز با موضوع الله‌شناسی از سر گرفته شده و صوت این جلسات نیز به صورت هفتگی منتشر خواهد شد انشاءالله. ▫️ التماس دعا ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
⚪️ سخنرانی و تدریس استاد واسطی ▫️ سخنرانی عمومی ▫️ سخنرانی تخصصی ▫️ تفسیر و تدریس ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ سخنرانی‌های عمومی استاد واسطی ◽️ یادنامه علامه طهرانی: ▫️ اول و دوم و قدیمی ◽️ شاخص‌های انسان رشدیافته: ▫️ اول، دوم و سوم. ◽️ شاخص‌های زن رشدیافته: ▫️ اول، دوم و سوم. ◽️ کربلا و واقعیت‌درمانی، محرم ۱۴۰۱: ▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم ◽️ جامعه، معنای زندگی و آینده؛ محرم ۱۴۰۲: ▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم. ◽️ درس اخلاق جلاءالقلوب: ▫️ اول، ◽️ محفل انس اخلاقی عرفانی: ▫️ اول، ▫️ به‌روزرسانی می‌شود ان‌شاءالله.. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ سخنرانی‌های تخصصی استاد واسطی. ◽️ مناظره درباره فلسفه و عرفان: ▫️ اول، دوم و سوم. ◽️ مبانی حکمت شیعی: ▫️ اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم. ◽️ نقد نظریه استاد سید منظر حکیم ▫️ به‌روزرسانی می‌شود ان‌شاءالله.. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ تفسیر و تدریس‌های استاد واسطی ◽️ متن تفسیر ترجمه‌ای قرآن کریم: ▫️ توبه، حمد و بقره، ◽️ تفسیر سوره توبه: ▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیست‌ویکم،‌ بیست‌ودوم، بیست‌وسوم، بیست‌وچهارم، بیست‌وپنجم، بیست‌وششم، بیست‌وهفتم، بیست‌وهشتم. ◽️ صوت الله‌شناسی: ▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم ◽️ متن الله‌شناسی: ▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم، ◽️ روش تحصیل و تحقیق و تدریس: ▫️ تدریس، تحصیل، ▫️ به‌روزرسانی می‌شود ان‌شاءالله.. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
اجتهاد.پژوهش.سطح۴.mp3
48.37M
﷽ ⚪️ نقد نظریه استاد سید منظر حکیم درباره نقشه‌راه تحصیل اجتهاد. ◽️ کرسی علمی ترویجی با موضوع «برنامه پیشنهادی دوره اجتهاد» در حوزه‌های علمیه. ▫️ ارائه‌دهنده: استاد سید منذر حکیم ◽️ ناقدین: ▫️ استاد عبدالحمید واسطی ▫️ استاد مرتضی نوروزی ▫️ دبیر علمی: استاد علی‌اکبر نوایی ▫️ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
الله شناسی ج۱ (۱).mp3
28.07M
﷽ ⚪️ الله‌شناسی| جلسه اول ▫️ استاد واسطی ▫️ بر اساس کتاب الله‌شناسی علامه طهرانی ▫️ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ ◻️ معرفی دوره علوم و معارف اسلام: ◽️ دوره الله‌شناسی؛ ۳ جلد: ▫️ چیستی و خصوصیات خدا ▫️ نقطه اصلی فعال شدن فکر ▫️ ادراک صحیح مخلوق بودن ▫️ خدا از ما چه می‌خواهد؟ ▫️ پاسخ چیستی حقیقت هستی ▫️ معنی زندگی= اتصال به ابدیت ▫️ خدا همه جا هست، چشم بگشا و ببین ◽️ دوره امام‌شناسی؛ ۱۸ جلد: ▫️ قلب امام مرکز توحید است. ▫️ رابطه صحیح ماموم با امام ▫️ خصوصیات شخص امام ◽️ دوره معادشناسی؛ ۱۰ جلد: ▫️ بعد از دنیا چه فهم‌هایی فعال می‌شود؟ ▫️ مراحل فعال شدن آن‌ها ▫️ قیامت محل درک توحید است ▫️ گسترش وجود یعنی چه؟ ▫️ احوالات برزخ و قبر و قیامت. ◽️ رساله‌های لب‌اللباب و بحرالعلوم: ▫️ تا وقت باقیست باید دست به سیر و سلوک الی الله زد. ▫️ نقد عرفان‌های کاذب ◽️ توحید علمی و عینی: ▫️ خدای تراشیده شده ذهنی قابل پرستش نیست. ▫️ سلوک، تصحیح خیال است. ◽️ روح مجرد و مهر تابان: ▫️ دستورالعمل‌های حرکت به سوی خدا در ضمن یک مصداق عینی ▫️ علامه طباطبایی هم استاد در عقل بود هم استاد در قلب و هم استاد در شرع. ▫️ برهان، قرآن و عرفان با همدیگر نفوس رو حرکت می‌دهند و مکمل یکدیگرند. ▫️ نهایت سیر انسان در هستی لقاء‌الله است. ▫️ مقصود از لقاءالله چیست؟ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
تفسیر سوره توبه ۱.mp3
21.3M
﷽ ⚪️ تفسیر سوره توبه| جلسه اول. ◽️ استاد واسطی، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
تفسیر سوره توبه(۲).MP3
19.53M
﷽ ⚪️ تفسیر سوره توبه| جلسه دوم. ◽️ استاد واسطی، ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti