eitaa logo
تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی
3هزار دنبال‌کننده
211 عکس
75 ویدیو
120 فایل
تفکر و تمدن توحیدی ادمین: @Haghighat6
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⚪️ احساس حضور خدا اصلی‌ترین حقیقت شب‌های قدر، فعال کردن حس حضور خداست. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ مهم‌ترین مهارت زندگی از منظر امام علی علیه‌السلام و سازمان یونسکو! امام علی علیه‌السلام: بهترین چیزی که من در زندگی و مهارت زندگی بخواهم برای شما بیان کنم، تقواست. تقوا یعنی مدیریت احساس طبق رضای خدا. در راس مهارت‌های زندگی در سازمان یونسکو که به کل دنیا ابلاغ شده، مهارت کنترل احساس است. یک کلید اولیه اساسی برای مدیریت احساسات این است که عادت کنیم هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم، یک دقیقه قبلش از خودمان بپرسیم: خدا از این کار راضی هست یا نه؟ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ شاخص‌های علوی انسان رشدیافته| بخش اول. ◽️ چکیده بیانات استاد واسطی در شب ۱۹ ام رمضان ۱۴۴۴ ▫️ سرشاخه و نقطه اصلی حرکت انسان‌ها، حس مخلوق بودن است، یعنی اعتقاد به حضور خالق در زندگی داشته باشیم و این حس حضور را درون وجود خود فعال ببینیم، ▫️ آن‌گاه که حضور پروردگار را حس کنیم، در خواهیم یافت که حس مخلوق بودن در ذهن و وجود آدمی فعال و زنده است و هر توان موجود در شخصیت آدمی، لحظه به لحظه از یک وجود بی‌منتها نشات و سرچشمه می‌گیرد. ▫️ اصلی‌ترین حقیقت شب‌های قدر اندیشیدن به حضور خداوند در عالم است و هدف از حضور انسان‌ها در عالم، درک عظمت و زیبایی بی‌نهایت حاصل از حضور پروردگار است. ▫️ ارزش شخصیت هر فرد، به میزان ادراک او از این هستی است؛ عده‌ای از افراد در این دنیا به تعبیر قرآن، منحصرا به دنبال زندگی رومزه و رفع نیازهای اولیه و تمایلات زندگی هستند و مقصود از گرایش به این تمایلات نیز، دستیابی به رفاه، لذت و در نتیجه راحتی و آسایش بیشتر برای آنان است. ▫️ همه ما ظهور و بروزی از آن وجود بی‌نهایت هستیم و افضل اعمال این شب‌ها نیز گفت‌وگوی با معرفت پیرامون ارتقای ادراک و فهم از پروردگار است. ▫️ فاصله همه انسان‌ها با خداوند صرفا فاصله ادراکی و نه وجودی است و هدف از حضور در عالم، درک قدرت و زیبایی بی‌نهایت حاصل از حضور پروردگار است. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ شاخص‌های علوی انسان رشدیافته| بخش دوم. ◽️ چکیده بیانات استاد واسطی در شب‌ ۲۱ ام رمضان ۱۴۴۴ ▫️ از توصیه‌های موکد امیرالمومنین (ع) به نسل جوان معاصر، تمرکز بر یک هدف، پرهیز از تشویش و شاخه‌شاخه‌شدن در اهداف زندگی است؛ چرا که موجب تضییع عمر می‌شود. ▫️ یکی از معیارهای بلوغ افراد، برخورداری از یک حس مسئولیت و تعهد اجتماعی است و انسان رشدیافته نیز احساس مسئولیت نسبت به کل هستی دارد. ▫️ توصیه امیرالمومنین(ع) به جوان معاصر، درک دانش زندگی کردن، کسب مهارت زندگی و برخورداری از افق دید والا برای آینده حیات بوده که به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های انسان رشدیافته مطرح است. ▫️ امیرمومنان(ع) تقوا را به معنای مدیریت احساسات منطبق با رضای پروردگار می‌دانند و چنین بیان می‌دارند که بهترین مساله در زمره مهارت‌های زندگی تقواست. ▫️ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: باهوش‌ترین مردم و نخبگان حقیقی کسانی هستند که حواس آنان به زمان انتقال از این عالم متوجه است و توشه‌ای برای انتقال به جهان دیگر می‌اندیشند. ▫️ ایجاد راحتی برای خانواده و گسترش در مال به حد وسع و نیاز، لازم است اما تقاضای دائمی راحتی و آسایش بیشتر انسان را مصداق تَاجِرِ الْغُرُور خواهد کرد. ▫️ دستورالعمل‌های دین مبین اسلام، در جهت آن است که حس حضور خداوند را ایجاد نموده و آگاه بدان باشیم که کسب رضای خداوند متعال در پرتو حق‌بینی و حق‌محوری است. ▫️ ارزشمندترین افراد نزد خدا آنانی هستند که بیش از همه بر هیجانات و احساسات خویش، بر اساس رضای پرودگار غلبه دارند و متاثر از هیجانات فضای رسانه قرار نمی‌گیرند. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
sokhanrani_2023_04_12_20_02_32_486.mp3
35.14M
﷽ ⚪️ راهبردهای امیرالمومنین برای جوانان معاصر| سخنرانی دوم. ◽️ سخنرانی استاد واسطی در مراسم احیای شب ۲۱ ام رمضان ۱۴۴۴ ▫️ ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
زندگی‌پس‌اززندگی، استاد واسطی.mp3
860.4K
﷽ ⚪️ برنامه زندگی پس از زندگی را حتما ببینید. ▫️ چند نفر بایستی که بیان این جور چیزها رو نشون بدن تا ما باور کنیم؟! از این زندگی پس از زندگی چند نفر باید بِیان بَیان کنن؟ همه میگن هر کسی که مرد، آن‌که رفت خبری باز نیامد، نمی‌دونیم چه خبره! ▫️ این آدم‌های تجربه‌گر نزدیک مرگ، این آدما مثل پیغام‌برانی که پیغام از اون عالم آوردن، برای من و شما تو این زمان پیام آوردند. جزء نعمت‌های بزرگ خدا برای من و شماست. آنچه می‌بینن تکان می‌ده آدم رو. اگه کسی ندیده حتما این‌ها رو پیگیری کنه. ◽️ استاد واسطی، ۱۹ رمضان ۱۴۴۴ ▫️ زندگی پس از زندگی: ▫️ @zendegitv4 ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ نگرشی دیگر به شب قدر. ◽️ چکیده بیانات استاد واسطی در شب ۲۳ ام رمضان ۱۴۴۴ ▫️ شب قدر، زمینه‌ساز اعتلای فهم و درک انسان با تکیه بر حس مخلوق بودن است. ▫️ در سوره قدر چنین آمده است که قرآن را در شبی سرنوشت‌ساز که امور عالم در آن شب تکلیف می‌شوند، از ملکوت به دنیا نازل کردیم. ▫️ شب قدر، شب حساب و کتاب عالم است که البته انسان‌ها به عمق مفاهیم آن نمی‌توانند دست یابند چراکه درک مفاهیم آن نیاز به احاطه بر عالم ملکوت دارد. ▫️ اثر شب قدر، بر روح آدمی معادل یک عمر عبادت و بر نفس و روح انسان اثرگذار است. ▫️ همه دروازه‌های ملکوت در چنین شبی باز می‌شوند و ملائک به همراه روح اعظم برای انجام ماموریت‌های خداوند بر زمین می‌آیند. ▫️ در چنین شب مبارکی، ملائک از ملکوت بر زمین و قلب امام زمان (عج) جاری می‌شوند و تقدیرات سال برای مردم مقدر خواهد شد. ▫️ هر که محبت و انس بیشتری با امام زمان(عج) دارد، بهره‌اش از نزول ملائک و حقائق عالم نیز بیشتر خواهد بود. ▫️ شب قدر در واقع یک کارگاه عملی برای ارتقای مرتبه انسانیت انسان‌هاست. ▫️ شب قدر علاوه بر شب حاجت‌خواهی، شب فهم و درک انسان‌ها با تکیه بر حس مخلوق بودن است که می‌بایست این حس و حال را در وجودتان جاری کنید. ▫️ ملائک امشب برای تحقق ماموریت‌های خدا بر زمین می‌آیند و این تنها شبی است که تا طلوع آفتاب اگر به یاد خداوند بگذرد، تطهیر کننده عمق روح انسان و سرنوشت‌ساز در راستای اصلاح او خواهد بود. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
rahbord 3_2023_04_14_22_51_25_542.mp3
42.1M
﷽ ⚪️ راهبردهای امیرالمومنین برای جوانان معاصر| سخنرانی سوم. ◽️ سخنرانی استاد واسطی در مراسم احیای شب ۲۳ ام رمضان ۱۴۴۴ ▫️ ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ مبانی جامعه‌شناختی| بخش اول. موضوع بحث «بسته مبانی جامعه‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه و عرف‌شناسانه» در پارادایم شبکه‌ای مسأله بحث دیدگاه‌های جامعه‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه و عرف‌شناسانه، چه تأثیری در تولید نظریات علوم انسانی و الگوهای پیشرفت و توسعه دارند؟ پیش‌فرض‌ها جامعه= هم‌زیستی تعدادی از خانواده‌ها یا افراد که منجر به شکل‌گیری تعاملات حقوقی، مالی، انضباطی و مدیریتی، فرهنگی و ارزشی شود. شکل‌گیری جامعه تابعی از شکل‌گیری ساختارهای ارتباطی است. تاریخ = توصیف زندگی و تعاملات افراد و جوامع در گذشته (افکار، احساس و رفتارها) عرف = تشخیص، احساس و عملکرد ناخودآگاه عمومی مردم در یک جامعه (اکثر اغلب افراد آن جامعه) فرضیه بحث ۱.  مفاهیم اجتماعی مانند ملکیت، زوجیت، حاکمیت و …، از جنس معقولات ثانی فلسفی هستند و در عین این‌که اعتبار شده‌اند و ما به ازاء مستقیم خارج از ذهن ندارند لکن دارای منشأ انتزاع خارجی هستند و از نحوه رابطه میان پدیده‌های واقعی انتزاع شده‌اند. ۲. پدیده‌های اجتماعی، صرفاً محصول کنش‌های افراد نیستند که وابسته به انگیزه‌ها و تمایلات آنها باشند بلکه از قوانین و قواعد علّی‌معلولی نهفته در زیرساخت‌هایشان پیروی می‌کنند. ۳. هدف از تشکیل جامعه، حفظ و رشد «فرد» است لذا تک‌تک افراد در مبانی و رویکردهای صحیح جامعه‌شناسانه، موضوعیت دارند و چون افراد در «شبکه هستی» قرار دارند نه مستقل از این شبکه، لذا در بحث «اصالت جامعه یا اصالت فرد»، نظر مختار،‌ «اصالت فرد در شبکه» است، و این قاعده مبنی دستگاه‌های حقوقی و اخلاقی است. ۴. تکامل اجتماعی = ایجاد توانایی برای تک‌تک افراد در جهت رفع‌نیازهایشان در کلیه لایه‌های هرم نیازها (تا لایه نهایی که خودآگاهی برتر است.) در تعریف جامعه تعابیر مختلفی ذکر شده است؛ جدول زیر نمونه‌ای از این تعاریف است: ۱. جامعه نتیجه قراردادی است که بر اثر برخورد نیروهای اجتماعی در طول مدت به یک تعادل نیرو رسیده است. (هابز) ۲. جامعه موجودی زنده است که دارای تولد، رشد و مرگ است و تحت قوانین طبیعی تولد، رشد و مرگ قرار دارد (ارسطو) ۳. مجموعه افراد یا گروه‌هایی که با یکدیگر روابط متقابل مبتنی بر وابستگی و همبستگی برقرار می‌کنند و دارای فعالیتی عام و ترکیبی هستند. (بیرو) ۴. جامعه، دسته‌ای از مردم که به اشتراک زندگی می‌کنند و می‌کوشند از طریق همکاری وسائل زندگی را فراهم کنند و نسل را استمرار بخشند (آگبرن) ۵. جامعه، کارگاه وسیعی است که وظیفه‌اش غلبه بر طبیعت است و از اتحاد آدمیان به‌وجود می‌آید (سن‌سیمون) ۶. جامعه، کاروانی است که از نسل‌های گذشته و حال به سوی ترقی و تکامل می‌رود (اگوست کنت) ۷. در جامعه، مجموعه افراد متمایز و مستقل از یکدیگر نیستند و فرهنگی یکپارچه بر آن‌ها حاکم است. (کوئن) ۸. مجموعه‌ای از افراد انسانی که با نظامات و آداب خاص با یکدیگر پیوند خورده‌اند و زندگی دسته‌جمعی دارند. مجموعه‌ای که در جبر یک سلسله نیازها و تحت نفوذ یک سلسله عقیده و آرمان، به‌طور مشترک زندگی می‌کنند. (مطهری) ۹. مجموعه‌ای از انسان‌ها که با هم زندگی می‌کنند و کارهایشان مستقل از یکدیگر نیست بلکه تحت یک نظام حاکمیتی و یک نظام تقسیم‌کار با هم مرتبط هستند. (مصباح یزدی) ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای @vaseti
﷽ ⚪️ مبانی جامعه‌شناختی| بخش دوم و پایانی. جامعه دارای ماهیت مستقل از افرادش نیست اما دارای هویت مستقل منتزع از افرادش می‌باشد و به‌همین دلیل ارزش افزوده بر هویت فردی افراد دارد و سبب ایجاد تغییر و تحول در زندگی افراد می‌شود، لذا با متغیر«جامعه» و «هویت جمعی» باید مانند یک متغیر واقعی رفتار کرد و در کشف قوانین و قواعد و ساختارهایش کوشید. (قانونمندی جامعه) در ارتباط میان اصالت فرد و اصالت جمع، قاعده اولیه «اصالت فردِ در ضمن شبکه هستی» است. یعنی هر فردی حق دارد هر چه می‌خواهد اِعمال کند به‌شرطی که ابدیتش، روحش، محیط و دیگران ضرر نکنند. در تعارض میان اصالت فرد و جمع،‌ درصورتی‌که بقاء جمعِ غیرمُجرم متوقف بر از بین رفتن فرد باشد، بقاء جمع ترجیح داده می‌شود اما نه به دلیل اصالت الجمع بلکه به دلیل اینکه اگر فرد ترجیح داده شود و این ترجیح در همه موارد اجرا شود،‌ بقاء همان فرد به خطر می‌افتد. تاریخ مانند جامعه دارای ماهیت مستقل از جوامع و افراد نیست اما دارای ماهیت مستقل منتزع از افرادش می‌باشد و بر همین اساس دارای قانونمندی است و قانونمندی تاریخ = وجود قوانین پایه در ساختار زندگی انسان که فارغ از بُعد زمانی و مکانی، بر جوامع انسانی حاکم است و تا این «سنت‌های تاریخی» کشف نشود نمی‌توان پیش‌بینی و کنترل بر آینده را فعال کرد. هر اجتماعی، پس از مدتی به‌ طور ناخودآگاه «عرف» ایجاد می‌کند؛ عرف = برآیند ادراکات ناخودآگاه دارای ساختار وجودی عمومی (سیستم پایه ذهن و تفکر و احساس و رفتار انسانی) + تمایلات +توهماتی که ذهن براساس تمایلات خلق می‌کند. لذا «عرف» هم می‌تواند صادق باشد(کاشف از واقعیت‌های انسانی) و هم می‌تواند کاذب باشد (وابسته به تمایلات و توهمات گروهی از افراد) بنابراین «عرف» قانون و ساختارپذیر است و قابل کشف و ضابطه‌مندی؛ و به همین دلیل قابل ساخته‌شدن یا تغییر برنامه‌ریزی شده است. اشتراک عام انسانی در یک امر، نشان‌دهنده زیرساختی بودن آن در تمام انسان‌هاست و تغییرناپذیر است و پل ارتباط محتویات نسبی درونی افراد با واقعیات ثابت بیرونی. این مطلب با اصطلاح «فطرت» در ادبیات دینی تعبیر شده است. نتایج، آثار و لوازم پذیرش بحث جامعه و تاریخ و عرف، قابلیت تغییرات تکاملی و اضمحلالی دارند؛ قوانین حاکم بر بشر و زندگی او، بستری برای حرکت ضابطه‌مند اوست که با قابلیت رشد یا افول طراحی شده است لذا اختیار انسان، متغیر اصلی برای تعیین جهت حرکت جامعه و تاریخ و عرف است. لکن طبق نگرش اسلام، کلّیّت زندگی بشر در جهان، رو به تغییرات منجر به اصلاح و رشد زندگی بشر خواهد بود. تاریخ و عرف، ضابطه‌مند است و لذا قابل دقیق‌سازی است (گرچه به‌صورت طیفی باشد نه نقطه‌ای)؛ لذا می‌توان مدل‌های تغییر، اصلاح، تکامل و مهندسی برای فرهنگ تعریف کرد. مباحث و مفاهیم کلیدی پارادایم شبکه‌ای، جامعه‌شناسی، قانون‌مندی اجتماع، ضابطه‌مندی عرف، تحول در علوم انسانی، الگوی توسعه و پیشرفت ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
52.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ ⚪️ حیات علمی و عملی علامه طهرانی. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ امشب؛ برنامه زنده تلویزیونی کلمه ▫️کلمه بیستم: فقیه عارف ▫️یادنامه علامه حسینی طهرانی ▫️مهمان: استاد عبدالحمید واسطی ▫️میزبان: وحید یامین‌پور 🔻 یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳ شبکه یک سیما، برنامه تلویزیونی کلمه ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
4_5902444074513732202.mp3
48.97M
﷽ ⚪️ فقیه عارف؛ یادنامه علامه طهرانی ▫️مهمان: استاد واسطی ▫️میزبان: وحید یامین‌پور ▫️ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲، برنامه تلویزیونی کلمه ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ امشب؛ برنامه زنده تلویزیونی کلمه ▫️ کلمه بیستم: ملکوت ▫️ یادنامه علامه حسینی طهرانی ▫️ مهمان: استاد عبدالحمید واسطی ▫️ میزبان: وحید یامین‌پور 🔻 ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - برنامه تلویزیونی کلمه ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
4_5904695874327416922.mp3
25.32M
﷽ ⚪️ ملکوت؛ قسمت دوم یادنامه علامه طهرانی. ▫️مهمان: استاد واسطی ▫️میزبان: وحید یامین‌پور ▫️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، برنامه تلویزیونی کلمه ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
19.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ ⚪️ معرفی کتاب‌هایی که با خواندن آن‌ها راه سلوک باز می‌شود. ▫️ توصیه علامه طهرانی برای آن‌هایی که دنبال خدا می‌گردند. ▫️ استاد واسطی ▫️ یادنامه علامه طهرانی در برنامه کلمه ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
base.apk
46.01M
﷽ ⚪️ مجموعه آثار علامه طهرانی. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ عرفان به عمل است، به حرف نیست. باید در جهت عشق به خدا حرکت کرد. ▫️ علامه طهرانی به نقل از استاد واسطی در برنامه کلمه ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
روح مجرد.pdf
6.04M
﷽ ⚪️ کتاب روح مجرد: شرح حال عارف ربانی سید هاشم حدادعلامه طهرانی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ مبانی دین‌شناختی| بخش اول. موضوع بحث: «دین» چیست؟ چه محتوایی دارد؟ چه قلمرویی دارد؟ چه انتظاری از آن می‌رود؟ جه زبانی دارد؟ (بسته مبنای دین‌شناسانه در پارادایم شبکه‌ای) مساله بحث: آیا دین، ظرفیت آگاهی‌بخشی و راهبری زندگی بشر در همه جوانب مادی و معنوی‌اش را دارد؟ فرضیه بحث: ۱. دین، مجموعه گزاره‌های توصیفی و توصیه‌ای است که دارای منشاء وحیانی است و خطاب به بشر برای تنظیم زندگی دنیایی بشر به هدف عبور و رسیدن به آخرت ارائه شده است. ۲. زبان دین، واقع‌گرا است و توصیف‌های او کاشف از حقایق هستی می‌باشند و توصیه‌های او دارای منشاء انتزاع حقیقی هستند. ۳. زبان دین چندلایه است و مراتب متعددی از معنای مطابق با واقع را در بر دارد. ۴. دین به‌صورت حداکثری، نسبت به تمام شؤون زندگی انسان حساسیت نشان داده است و نظر داده است. (انتقال به نظریه دین حداکثری) ۵. دين، مجموعه‌ای از عناصر و گزاره‌های به‌هم‌پيوسته و نظام‌مند است. (انتقال به نظریه نگرش سیستمی به دین) ۶. اين عناصر و اجزاء‌،‌ تابع اهداف دين هستند و هدف‌گرايی دين، به اين عناصر شكل می‌دهد و ساختار ارتباطی آن‌ها با يكديگر را تعيين می‌كند. ۷. اتحاد مبداء پيدايش دين با مبداء پيدايش هستی، پل ارتباطی دين با واقعيت‌ها است و بر اين اساس، برنامه‌های دين جلوه‌هايی از معادلات واقعی است و برنامه‌های دين، مدل‌ كردنِ واقعيت‌ها است. ۸. دين، اهداف و برنامه‌های خود را اولويت‌بندی می‌كند. ۹. دين، برای تعامل با عناصر محيطی خود برنامه دارد. ۱۰. دين، برای شكل‌دهی به عناصر محيطی خود برنامه‌ دارد و آرمان‌ها و هنجارها را در چهارچوب اهدافِ خود تغيير و تحول می‌بخشد. ۱۱. دين از تضاعف نيروبخشی برای حركت به سمت هدف برخوردار است. ۱۲. فهم دین ممکن و ضابطه‌مند است و رویکرد اکتشافی دارد. (کشف مراد شارع) (انتقال به نظریه اجتهاد و منطق فهم دین) ۱۳. فهم دین،‌ بشری و خطاپذیر و قابل اصلاح و ارتقاء است. ۱۴. نتایج فهم روشمند دین،‌ قابل استناد به دین است. (استناد مشروط به این‌که مخاطب بداند این استناد، استناد علمی است (حجیت)، نه استناد واقعیِ وجودی) ۱۵. شناخت دين از طريق تحليل گزاره‌های نگرشی، راهبردی و راهكاری ممكن است. ۱۶. یافته‌های قطعی عقل و تجربه بشری، مورد تایید دین هستند اما دینی نیستند (یعنی مُبرِز فعل تکوینی الهی و علم الهی در آن‌ها، وحی نیست.) ۱۷. برنامه‌های دين،‌ قابليت خودتنظيمی دارد؛ تعادل‌گرا و تكاملی است. ۱۸. برنامه‌های دين، در فرآيندی پيوسته و مستمر و تدريجی تحقق می‌يابند. ۱۹. هويت و برنامه‌های دين را می‌توان از منظرِ محرك_ پاسخ مطالعه كرد. دين دارای شبكه عصبی منسجم و در تحت مديريت اهداف است كه نسبت به محرك‌ها واكنش نشان می‌دهد. ۲۰. گزاره‌های دين را بايد در عرصه اهداف و اولويت‌های آن بررسی كرد. ۲۱. سيستم دين از سه خُرده سيستمِ نگرشی، قانونی و فرهنگی تشكيل شده است. ۲۲. اين خُرده سيستم‌ها، مسئوليت تقسيم كار و فعاليت‌ها را در سيستم اصلی به‌عهده دارند. ۲۳. بخش استراتژيك هر سيستمي از سه مولفه: تعادل حياتی، ميدان‌های نيرو و برآيند بُرداری تشكيل می‌شود. تعادل حياتی، نقطه ثقلی است كه مجموعه سيستم خود را بر اساس آن متعادل می‌كند و محيط درونی خود را ثبات می‌بخشد و بين نيروهای درونی و بيرونی موازنه برقرار می‌كند. ميدان نيرو، صافی كليّه ارتباطات در راستای تحقق اهداف است كه نيروهای سوق‌دهنده و بازدارنده را فعال می‌كند. برآيند‌ بُرداری، ابزار اندازه‌گيری نيروها و عوامل علّی و محرك‌های سيستم هستند. در اين تحليل، سطوح تعامل عوامل با يكديگر مشخص می‌شود. در سيستم دين نيز اين سه مولفه به وضوح وجود دارند: تعادل حياتی در دين، طيف اهداف دين است كه نقطه ثقلِ فازی‌ای است كه مجموعه گزاره‌های دين را منسجم و متعادل كرده و موازنه‌های لازم بين محرك‌ها و پاسخ‌ها را ايجاد می‌نمايد. ميدان‌های نيرو در دين، حداقل‌ها و حداكثرهايی است كه در موضوعات مختلف توسط دين تعيين شده است. اين حداقل و حداكثرها،‌ مرزها و حدودی هستند كه به عنوان صافی جهت‌دهنده به كلیه ارتباطات ميان‌گزاره‌ای در عرصه دين و صافی فعاليت‌ها در عرصه دين‌داری عمل می‌كنند. برآيند بُرداری در دين، گزاره‌هايی هستند كه سطوح و لايه‌ها و معادلاتِ كلی را بيان می‌كنند و رابطه بين آنها را تبيين می‌نمايند. اين گزاره‌ها توسط علمِ قواعد فقه و علمِ اصول فقه به‌تفصيل تعريف و توصيف شده‌اند. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ مبانی دین‌شناختی| بخش دوم. تبیین بحث: تعریف و هویت دین دهخدا در لغت‌نامه خود اين‌چنين آورده است: كلمه دين، از جهت لغت به معنی خصايص روحی و تشخيص معنوی و وجدانی، به معنی قانون، حق سوداوری، به معنی استفاده و كاربرد و... آمده است و در اصطلاح عبارت است از: مجموعه عقايد موروث و مقبول در باب روابط انسان با مبدء وجودی وی و التزام بر سلوك و رفتار بر مقتضای آن عقايد. مسلمانان دين را مجموعه قواعد و اصولی می‌دانند كه انسان را به پروردگار نزديك می‌كند. در لغت‌نامه آكسفورد در ذيل كلمه Religion آمده است: دين، باور داشتن وجودِ يك قدرتِ حاكمِ ماوراء طبيعی است كه سازنده و اداره‌كننده هستی است، كسی كه هويّتی روحانی به انسان بخشيده است كه سبب ادامه يافتن زندگی او پس از مرگ می‌شود. دين عبارت است از باور داشتن وجودِ خدا يا خدايان و فعاليت‌هايی كه مرتبط با عبادت آن‌هاست. فيلسوفان دين، متكلمين، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان تعاريف مختلفی از دين را ارائه كرده‌اند كه در همه آنها مفهوم "ارتباط روحی با مطلق" به نحوی از انحاء ديده می‌شود. نمونه‌ای از اين تعاريف عبارتند از: ۱. . دين، روش خاصى در زندگى دنياست كه هم صلاح زندگى دنيا را تامين مى‏كند، و هم كمال اخروى و زندگى دائمى و حقيقی در جوار خداى تعالى را حاصل می‌كند (روش زندگی در دنيا برای عبور به سوی آخرت و اتصال به خدا). علامه طباطبایی (دین‌شناس و فیلسوف) 2. دين، پيام خداست كه در اختيار انسان قرار داده شده است، پيامی كه از طريق وحی و عقل، مجموعه عقايد، قوانين و اخلاق لازم برای اداره و پرورش فرد و جامعه انسانی را در اختيار آنها قرار داده است. آيه‌الله جوادی آملی (دين‌شناس و فيلسوف) 3. هر تفكری كه به امور زير اعتقاد داشته باشد، دين است: وجود موجودات ماورايی، تمايز امر قدسی از دنيوی، مجموعه قواعد اخلاقی، احساسات خاص مانند خشيت، گناه، شكر، حيرت، عبادت، نگرش به جهان به منزله يك "كُلّ"، سازماندهی زندگی بر اساس نگرش مذكور، گروه اجتماعی بر اساس اعتقادات فوق. وب. استون (فيلسوف) 4. هر آگاهی از امر متعالی، كه به عنوان هدف نهايی باشد و وابستگی روحی كامل ايجاد كند، دين است. گيسلر (فيلسوف) 5. دين، اعتقاد به حضور چيزی مطلق است كه تفحص‌ناپذير است. اسپنسر (فيلسوف) 6. دين، اشتياق به بی‌نهايت است و تلاشی برای تصوير آنچه تصويرناپذير است. ماكس مولر (فيلسوف) 7. دين، نظامی مابعدالطبيعی برای بيان مفهوم خدا است. بونهافر (فيلسوف) 8. دين، علم حضوری به اتحاد با عالم است. هولاك اليس (فيلسوف) 9. دين، عقيده به وجود عالمی است كه دور از دسترس است اما واقعيت دارد. اشپنگلر (فيلسوف) 10. دين، طرح انسان برای خدا شدن است. سارتر (فيلسوف) 11. دين، احساسات و دريافت‌های انسان است در هنگامی كه دور از همه بستگی‌هاست به طوری كه انسان از اين دريافت‌ها، احساس می‌كند بين او و آن چيزی كه امر خدايی ناميده می‌شود رابطه‌ای برقرار است. مذهب واكنش آدمی در زندگی در مقابل مجموعه كائنات است. ويليام جيمز (روان‌شناس) 12. دين در لغت به معنی تفكر از روی وجدان و با كمال توجه است و در اصطلاح، حالت مراقبت، تذكر و توجه به قدرت‌های مافوق. دين، حالت خاص وجدانی است كه بر اثر ادراك كيفيت قدسی و نورانی تغيير يافته باشد. گوستاو يونگ (روان‌شناس) 13. دين، كاوش انسان برای يافتن تسلی‌دهنده‌های آسمانی است تا او را در غلبه بر حوادث زندگی كمك كنند. فرويد (روان‌شناس) 14. دين، نظامی يگانه از عقايد و اعمال مربوط به چيزهای مقدس است، عقايد و اعمالی كه پيروان آنها را در قالب يك اجتماع اخلاقی واحد اتحاد می‌بخشد. دوركيم (جامعه‌شناس) 15. دين، ممكن دانستن اين است كه چيزی در مركز واقعيت به نيازهای بشری برای زندگی و تحقق سرنوشت او پاسخ می‌گويد و آن را ارضاء می‌كند. فيور (جامعه‌شناس) 16. دين، نظم بخشيدن به زندگی و معنادار كردن آن در اثر ارتباط با قدرتی برتر است. برگر (جامعه‌شناس) 17. دين، تشخيص وظايف بر اساس دستورات الهی است. كانت (تاكيد بر جنبه اخلاقی) 18. دين، احساس وابستگي مطلق است. شلاير ماخر (تاكيد بر جنبه احساسی) ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti