eitaa logo
سید قاسم وزیری
78 دنبال‌کننده
126 عکس
60 ویدیو
4 فایل
دیگه حوصله ندارم دنبال وی پی ان بگردم برای اینستا! اینجا مینویسم. سلام.
مشاهده در ایتا
دانلود
سید قاسم وزیری
همراه با چهار نسل از اعضای مجمع جوانان شهید چمران در زادروز مصطفی چمران امروز روز خاطره انگیزی بود. ❤️🤲
سید قاسم وزیری
برخی از رفقای نسل اول و دوم
📌 دوازدهمین جلسه توسط اندیشکده حرف و مرکز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار می‌گردد: 🔷 سلسله نشست‌های نشست سوم: مروری بر تجربه یک دهه پیوست‌نگاری در شهرداری مشهد میهمانان : 👤 سید ابوالقاسم وزیری، رئیس اداره برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد 👤 سید امیر حسینی، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی مرکز معماری حوزه هنری انقلاب اسلامی، دبیر نشست 📎 فیلم کامل این نشست را در آپارات اندیشکده ببینید. 🔸https://t.me/cgtt_ir 🔸https://ble.ir/cgtt_ir 🔸https://eitaa.com/cgtt_ir
چند سالی است که توفیق شرکت در اربعین را دارم. دعا کنید این توفیق تا اخر عمرم پابرجا باشه. و دعا کنیم همه تشنه ی اربعین بشن. چند پست درباره اربعین مینویسم.👇 لطفا اگر نقدی، نظری دارید برام ارسال کنید.
درباره سفر اربعین ۱۴۰۳ (۱) دوست دارم حرف زدن از اربعین رو از اینجا شروع کنم: امسال توفیق شد مامانم و خاله م هم اومدن باهام اربعین. وسط راه بودیم مامانم یک پیام از یکی از اقوامشون توی یکی از گروهها نشونم دادن و گفتن ببین چقدر بعضیا که نمیتونن بیان دلشون اینجاس. پیام رو دیدم. اون بنده خدا با یک ادبیات سوزناک و عارفانه ای از لذت و اجر زیارت اهل بیت، مستجاب بودن دعا زیر قبه حرم امام حسین ع، فضیلت نماز در مسجد کوفه، ایوان نجف عجب صفایی دارد و... نوشته بود که من موقع خوندن، اشک چشمهاش رو انگار میدیدم! خوندنم که تموم شد گفتم مامان جان این بنده خدا اصلا نفهمیده اربعین چیه! واقعیت اینه که در سفر اربعین به دلیل ازدحام بالا اصلا شاید نتونید برید زیارت. بنابراین کسی که با چنین دیدگاهی بخواد بیاد اربعین قطعا اذیت میشه و دیگه نمیاد. سفر اربعین همینجوریش یک سفر سنگین و طاقت فرساست چه برسه اینکه هدف از این سفر رو درک نکرده باشی! https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
درباره اربعین ۱۴۰۳ (۲) تفاوت سفر اربعین با سفر زیارتی چیست؟ اربعین هم زیارت اهل بیت است اما تفاوتهای جدی با سفرهای زیارتی طول سال دارد: 1. در سفر زیارتی تمرکز روی «مقصد» است. شما تمام تلاشتان را میکنید که سریعتر و زودتر به مقصد که حرم یا مسجد است برسید و از فیض زیارت،نماز و عزاداری بهره مند بشید. اما اربعین تمرکزش روی «مسیر» است. اصلا همه المانهای اربعین به طرز معناداری روی مسیر تاکید میکنند. پیاده روی نماد «حرکت» و «سِیر» الی الله است که با قطب نما و جهت اهل بیت انجام میشود. پذیرایی زوار امام حسین نماد «زیست» حسینی در مسیر الهی است. نماد اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد. جمعیت زیاد نماد اجماع امت بلکه اجماع جهانی است بر «مسیری» که اهل بیت مشخص کرده اند. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
2. اربعین به یک حرکتِ بشدت «جمعی» تبدیل شده است. نه اینکه فردی نشود این سفر را انجام داد. بلکه به این معنا که شما معمولا همیشه حس در جمع بودن را دارید. حس همراهی و همدلی با دیگران خیلی قوی است. چون افراد چند روز در یک جهت در یک جاده حرکت میکنند. فارغ از اختلاف دیدگاههای زیادی که حتما با هم دارند. اما در سفر زیارتی الزاما این وضعیت وجود ندارد. ممکن است حتی شما کاروانی و با سی چهل نفر رفته باشید زیارت. توی حرم هم با کلی ادم که در زیارت امام حسین باهاشان مشترکید همراهید اما این شرایط خیلی خیلی فرق میکند با آن رود خروشان و بدون توقفی که در جاده های منتهی به کربلا جاری میشود هر آدمی را مجبور میکند به این وجه «جهانی» و «امتی» امام حسین فکر کند و با آن همنوا شود. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
3. شما در سفر زیارتی میتوانید زیارت را زیارت بدانید. یک عمل فردی و عبادی. خیلی راحت تر میتوانید وجه سیاسی و اجتماعی زیارت را نبینید و سانسور کنید! اما در سفر اربعین خیلی سخت میشود وجه سیاسی اجتماعی زیارت و زیست اسلامی را ندید. حداقل سه روز در اربعین در یک مسیر مثلا هشتاد کیلومتری با کلی ادم و موکب از ملیتها و دیدگاههای مختلف همراهید و مجبورید مدام این تفاوتها را ببینید و در ذهن خودتان قضاوت کنید. شاید این ویژگی مربوط به زمانه ی پساانقلاب اسلامی باشد نمیدانم. اما بالاخره هست. همان قوممان که آن پیام را به مامانم فرستاده بود یک بار از روحانی کاروان سفر زیارتی کربلایش گلایه میکرد میگفت «نزدیکی های حرم امیرالمومنین داشته از ولایت فقیه صحبت میکرده. بابا ولمون کن بریم زیارتمون رو بکنیم!» سفر اربعین زمینه نگاه سکولار رو کم میکند. اربعین یک قدرت نمایی بزرگ سیاسی است. من فکر میکنم سکولارهای مذهبی این بعد اربعین خیلی برایشان خوشایند نیست و در مسیر که هستند بیشتر از عشق موکبدارها به زوار امام حسین یاد میکنند و آن را مورد توجه قرار میدهند. البته بندگان خدا نمیفهمند که همین عشق هم یک دستاورد بزرگ سیاسی اجتماعی است! 😄چطور؟ در پیام بعدی توضیح میدم. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
4. شما حتما در تحلیلهایی که درباره اربعین میشود کلماتی مثل تمدن، تمدن سازی، الگوی حکومت و... را شنیده اید. مثلا اینکه اربعین میتواند الگوی تمدن سازی به ما بدهد. خلاصه این گزار یعنی اینکه جامعه اسلامی بفهمد چطور در کنار هم زندگی جمعه داشته باشد. در اقتصادش، تعاملاتش، سیاستش و... یک نمونه از اقتصاد میگویم که توضیح همان نکته بالاست که عشق عجیب موکب داران به زوار امام حسین چطور به تمدن و اقتصاد اسلامی و... مربوط میشود! خلاصه اگر بخواهیم نگاه کنیم، اقتصاد حاکم بر جهان امروز «اقتصادِ بازار» است. در اقتصاد بازار همه چیز کالاست و قابل خرید و فروش. توضیح مفصل است. اما به همین نکته اشاره کنم که این اقتصاد بشدت با بخشندگی، اطعام و... مشکل دارد. این جور رفتارها در واقع «نابازار» است که تمدنی که بر پایه «بازار» است را به چالش میکشد. انسان غربی میتواند یک فعالیت خیریه ای را بفهمد (فارغ از اینکه همان هم خیلی وقتها با انگیزه های تبلیغاتی، فرار از مالیات و... است) اما اینکه یک ملت جنگ زده یک سال پول جمع کند و در یک بازه ده بیست روزه با التماس و اشک برای دیگران خرج کند اصلا قابل تصور هم نیست. اصلا هر چیزی که الگوهای اقتصادی مبتنی بر «سود» و نفع مادی را به چالش بکشد شدیدا برای تمدن غربی خطرناک است. شاید بزرگترین خطر اربعین برای تمدن غربی همین باشد. اهل بیت در یک طرح مهندسی شده دارند به جهانیان نشان میدهند که این طوری هم میشود زندگی کرد. با برادری، با بخشش، با همدیگر. نه اینکه مشکل تو به من ربطی ندارد! https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
یک نکته دیگر هم اضافه کنم که برخی دوست دارند این قدرت نمایی را قدرت نمایی شیعه دربرابر اهل سنت بدانند. متاسفانه این تفکر «جبهه» را درست تشخیص نمیدهد. جبهه مقابله با کفر و زیست و تفکر مادی غربی را قبول ندارد. برایش بصرفه تر و کم دردسرتر است که جبهه اش را تقابل شیعه و سنی تلقی کند! https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
5. اربعین همانطور که الی الحسین است شدیدا الی المهدی هم هست. اربعین نام امام حسین را جهانی کرده است و یک پدیده ی جهانی سریعا ذهن انسان را به منجی جهانی معطوف میکند. اینکه دارید با چند میلیون آدم دیگر یک اتفاق جهانی رقم میزنید آن هم اتفاقی که ظهور را جلو می اندازد، لذت غیرقابل توصیفی دارد. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
6. در سفر زیارتی خیلی از لذت محبت میزبانان عراقی خبری نیست. همه چیز در همان مکانیزم اقتصاد و جامعه بازار تعریف میشود. اما اربعین شما را در یک همدلی و محبت نایاب حسینی غرق میکند. لحظه به لحظه با کسانی روبرو میشوید که با اصرار میخواهند محبتی به شما بکنند! واقعا خیلی عحیب است و آدم را بدجور مبهوت میکنند. ما خاکسترنشینان عادات سخیف! اصلا این سطح از محبت برایمان سابقه ندارد و باورش سخت است! بعد از سفر اربعین ممکن است چند روزی مریض شوید چون سفر سختی است اما حال روحی تان حداقل تا چند روز به شدت خوب است. چند روز نشستید و بلند شدید محبت دیدید و یک احساس امنیت بالا را تجربه کرده اید. خیلی از ترسهایتان مثل غذا چه بخورم؟ تشنه نمانم، کجا استراحت کنم؟ چرخ کالسکه خراب شد چه کنم؟ پایم درد کرد چه کنم؟ و... بالکل رفع شده و طبیعی است که با رفتن این چنین ترسها و اضطرابهایی حالتان بهتر باشد. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
درباره اربعین ۱۴۰۳ (۳) اربعین مینیاتوری از جامعه بعد از ظهور است. یک لحظه تمام ابهاماتمان درباره مهدویت، درباره ظهور و... را در ذهنتان مرور کنید. ما تقریبا تصویر واضحی نداریم. مجموعه ای از روایات هست که نشانه هایی داده اند از جامعه بعد از ظهور و خیلی از متفکران اسلامی تلاش کرده اند آنها را دستمایه ی نظریه پردازی قرار دهند و جامعه ای آرمانی تصویر کنند. همه اینها در ذهنیات است. ما همان روایتهای محدود را «شنیده» ایم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟! ما مثل آدمهایی هستیم که در یک دهات دورافتاده ای که به عمرمان ماشین ندیده ایم حتی عکسش را! بهمان گفته اند ماشین چهار تا چرخ دارد. چرخهای گاری کلبعلی را تصور کرده ایم! گفتن بدنه اش از آهن است. دیگ ننه را توی ذهنمان پیچیدیم دور گاری! خلاصه اینجوری برای خودمان یک ماشینی توی خیالاتمان تصور کرده ایم! حالا یکهو یکی از راه رسیده دستمان را گرفته برده شهر نه تنها ماشین نشانمان داده بلکه گفته بیا بنشین یک دوری هم بزنیم تازه اینجا هم خیابان است، آن چراغ راهنمایی است، او پلیس است و... اربعین همان آدمی است که دست ما را گرفته برده وسط شهر. برده به جامعه ای که ازش بوی ظهور می آید. ما کجا تو مخیله مان می گنجید که بعد ظهور آدمها میگردند دنبال یک فقیر که بهش کمک کنند؟ کجا باور میکردیم که کسی دیگر مشکلی ندارد؟ اربعین یک منفذ نور است سالی یک بار باز میشود میگویند تشریف بیاورید ببینید که میشود. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
سید قاسم وزیری
آدم بعد از اربعین و آن عشق عجیب موکب دارها به زوار اباعبدالله (ع) یک حال خوشی پیدا میکند. شاید چون خیلی صفتهای منفی مثل خسّت، حرص، بدبینی، طمع و... توی وجودش کمرنگ شده. آدم خودش این رو میفهمه. ما مشهدیها یک خوشبختی ای داریم که بلافاصله بعد اربعین، میزبان زائران پیاده امام رضاییم. نمیدانم. حتما این هم جزو طراحی خداست که روزگاری بیاید ما برویم اربعین بعد از اربعین بیاییم چیزهایی که یاد گرفتیم را خودمان هم تمرین کنیم.
درباره اربعین 1403 (4) امروز یک عبارتی دیدم درباره اربعین که خیلی چسبید: اربعین؛ اعتکافِ در حرکت. خیلی درست آمد بنظرم. البته این عبارت یک برداشت خاصی از اعتکاف که خودسازی باشد را مبنا گرفته اما بهرحال واقعا اربعین یک اعتکاف در حرکت است. اعتکاف چه می کند؟ فرصتی فراهم می کند تا یک گوشه بنشینی و به خودت، اعمالت، اندوخته ات فکر کنی و نسبت اینها را با خدا و آنچه به تو امر کرده مشخص کنی. خب حالا اربعین این نیست؟ چرا هست. اصلا خیلی پدیده ها همین است. عالم محضر خداست. در محضر خدا همه چیز آیه است و تو باید نسبت شناسی کنی ببینی کجای راه هستی. اما اربعین به نظر من زمینه اش بیشتر است. در اربعین بین جمعی، با جماعتی، با امت اسلامی. اما شدیدا توی خودتی. سه چهار روز راه میروی و چیزهایی می بینی که نایاب است خارج از این سفر. مدام با آن بُهتی که از رفتارها، محبت ها، عظمت مسیر، عشق به زوار حسین (ع) تو را گرفته و فکرت را مشغول کرده درگیری. مدام داری می پرسی از خودت که من کجا اینها کجا؟ من کجا اینجا کجا؟ من کجا راه کجا؟ من کجا مقصد کجا؟ اربعین به شدت مساله ساز است. و مساله، اگر با هدایت همراه شود، حرکت می آفریند. آدم را راه می اندازد. در یک مسیر. به سمت یک مقصد. اربعین و اعتکاف تو را می برند داخل خودت و با خودت درگیرت می کنند. یکی با عزلت، دیگری با حرکت. https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک جنگ بجای همه جنگها! 📍جنگ با ائمه کفر؛ نه چون ایمان ندارند، چون اَیْمان، (رعایت عهد و پیمان) ندارند! 🔸 آموزه عیسی(ع) هم صلح زیر شمشیر است! 🔰 یکبار اسرائیل را ریشه کن کنید ، صلح در خاورمیانه برقرار خواهد شد. 🏷 پ.ن: - این جنگ مذهبی نیست که او هم بخاطر عقایدش جنگ دیگری شروع کند و تمام نشود! جنگ برای رعایت حریم انسانی است ؛ تا عهد و پیمان ها محترم بماند. بدون آن هیچ پیمان صلحی نخواهد ماند ! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
چیزی که الان ما را خیلی رنج میدهد صرفا از دست دادن سیدِ مقاومت نیست. بلکه رنج «ابهام» هم هست. نمیدانیم رفتار و عملکردمان در شان جبهه حق بوده یا نه! ما نمیدانیم از دست دادن سید حسن عذاب الهی است یا یک حادثه در مسیر درست که باید تحمل کنیم و رشد کنیم! https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شادی ای است که در دل مظلومان عالم با بوستر رهاشده ی موشک ایرانی شکل میگیرد. تاثیر خودِ موشک بماند! https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem
موشکهای جمهوری اسلامی ایران بیشتر از آنکه جنایتکاران را بکُشد، انسان می سازد. میلیاردها نفر انسانِ تحقیرشده بدست استعمارگران، موشکهای ایرانِ تحریم شده را که می بینند، باورِ نمی توانیمشان میشود: می توانیم. صدها میلیون مردمِ منطقه عاصی از دست اسراییل، اراده ایران را که می بینند، می فهمند جور دیگری هم میشود آزاده زیست. دهها میلیون عربِ سرخورده، از شجاعت ایران، غیرت میگیرند. میلیونها فلسطینیِ دل خسته و تنها با دیدن موشکهای ایران، جان میگیرند برای مبارزه ی بیشتر. در این چند روز کسانی را میدیدم که غُر میزدند در این حملات موشکی ایران چند نفر تلفات از دشمن گرفته شد؟! بعضی ها نفرت پراکنی میکردند که جمهوری اسلامی دنبال جنگ است! یاللعجب! اما من جور دیگری نگاه میکنم. موشکهای ما به وقتش سگ کشی هم خواهد کرد انشاءلله. اما فعلا انسان می سازد. انسانم آرزوست. 💪🇮🇷 https://eitaa.com/vaziri_seyed_qasem