تقویم نجومی اسلامی
✴️ امروز پنجشنبه
👈18خرداد / جوزا 1402
👈19 ذی القعده 1444
👈8 ژوئن 2023
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی.
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
❇️ امروز روز خوبی برای امور زیر است:
✅خواستگاری عقد ازدواج.
✅نقل و انتقال و جابجایی
✅ارسال نامه
✅نوشتن کتاب
✅خرید وسیله سواری
✅و آغاز یادگیری خوب است.
🚘مسافرت: سفر حاجت روایی دارد
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج دلو و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
✳️ختنه نوزاد و نام گذاری
✳️به خانه نو رفتن
✳️آغاز بنایی و خشت بنا نهادن
✳️خرید منزل
✳️تعهد گرفتن
✳️و کندن چاه و کانال نیک است.
🔵نگارش ادعیه و برای نماز حرز و بستن آن خوب است.
💇💇♂ اصلاح سر و صورت.
طبق روایات، اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، باعث توانگری می شود
💉💉 حجامت.
فصد زالو انداختن یا حجامت در این روز از ماه قمری ، باعث رفع درد بدن است
😴😴 تعبیر خواب امشب :
خواب و رویایی که شب جمعه دیده شود تعبیرش از ایه ی 20 سوره مبارکه "طه" است.
فالقاها فاذا هی حیه تسعی ....
و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که دلیلی قوی در اختیار خواب بیننده قرار گیرد و کار خود را با آن پیش ببرد.ان شاءالله. و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.
💅 ناخن گرفتن:
🔵 پنجشنبه برای گرفتن_ناخن، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است.
👕👚 دوخت و دوز:
پنجشنبه برای بریدن و دوختن لباس_نو روز خوبیست و باعث میشود ، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد.
✴️️ وقت استخاره :
در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر ( وقت خوابیدن)
❇️️ ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین
✳️️ ذکر صبح پنج شنبه ۳۰۸ مرتبه
یارزاق موجب رزق فراوان میگردد.
💠 ️روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به امام_حسن_عسکری_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد
4_5965476559283291920.mp3
931.8K
🔸ترتیل صفحه ۵۶۶ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : حجاز - بیات
🛑 فایل بدون ترجمه
4_5965476559283291921.mp3
2.01M
🔸ترتیل صفحه ۵۶۶ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام حجاز - بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
ترجمه آیات امروز از تفسیر المیزان
سوره 68 /سوره مبارکه القلم
صفحه ۵۶۶
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ (43)
چشمانشان خاشع است و ذلّتى [وصف ناپذير ]آنان را فرامى گيرد، چرا که [در دنيا ]به سجده دعوت مى شدند در حالى که سالم بودند [و اِبا مى کردند]. (43)
فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَٰذَا الْحَدِيثِ ۖ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ (44)
پس مرا با کسانى که اين سخن (قرآن) را تکذيب مى کنند واگذار، به تدريج از جايى که نمى دانند آنان را فرو خواهيم گرفت. (44)
وَأُمْلِي لَهُمْ ۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ (45)
و به آنان مهلت مى دهم، همانا تدبير من محکم است. (45)
أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ (46)
يا مگر از آنان [در برابر رسالت] اجرى درخواست مى کنى و آنها از غرامتى [بزرگ ]سنگين بارند؟ (46)
أَمْ عِنْدَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ (47)
يا مگر عالَم غيب در اختيار آنان است و آنها [هر چه بخواهند] ثبت مى کنند؟ (47)
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَىٰ وَهُوَ مَكْظُومٌ (48)
پس در برابر حکم پروردگارت صبر پيشه کن و مانند همدم آن ماهى (يونس) مباش آن گاه که با دلى پر اندوه [خدا را ]ندا کرد. (48)
لَوْلَا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ (49)
اگر عنايتى از پروردگارش او را درنمى يافت به بيابان افکنده مى شد، در حالى که مستحقّ مذمّت بود. (49)
فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ (50)
پس پروردگارش وى را برگزيد و از صالحانش قرار داد. (50)
وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (51)
و همانا آنان که کفر ورزيدند، چون قرآن را [از تو ]مى شنوند نزديک است تو را چشم بزنند و مى گويند: حتماً او ديوانه است; (51)
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (52)
در حالى که قرآن جز وسيله بيدارى براى جهانيان نيست. (52)
سوره 69
سوره مبارکه الحاقة
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
الْحَاقَّةُ (1)
آن حادثه راستين؟ (1)
مَا الْحَاقَّةُ (2)
چيست آن حادثه راستين؟ (2)
وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ (3)
و تو چه مى دانى که چيست آن حادثه راستين؟ (3)
كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ (4)
قوم ثمود و عاد آن حادثه کوبنده را تکذيب کردند [و نابود شدند]. (4)
فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ (5)
امّا قوم ثمود بهوسيله صاعقه طغيانگر هلاک شدند. (5)
وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِيَةٍ (6)
و امّا قوم عاد به وسيله بادى سرد و سرکش هلاک گشتند، (6)
سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ (7)
که [خدا] آن را هفت شب و هشت روز پى در پى بر آنان مسلّط کرد، پس آن قوم را در آن مدّت از پا افتاده مى ديدى چنان که گويا آنان تنه هاى نخلِ سقوط کرده اند. (7)
فَهَلْ تَرَىٰ لَهُمْ مِنْ بَاقِيَةٍ (8)
پس آيا هيچ بازمانده اى از آنان مى بينى؟ (8)
نکته تفسیری صفحه ۵۶۶:
املاء و استدراج:
از آیات قرآن فهمیده می شود که انسانها در برابر انجام گناه، به سه گروه تقسیم می شوند:
گروه اول : کسانی هستند که پس از انجام گناه، بلافاصله پشیمان می شوند و توبه می کنند. آیه ی 135 سوره ی آل عمران، این افراد را جزء پرهیزکاران برمی شمرد و در مورد آنان می فرماید: «و آنان که چون مرتکب کار زشتی می شوند یا به خودشان ستم می کنند، خدا را یاد می کنند و [از خدا] برای گناهانشان آمرزش می خواهند ـ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟ ـ و [دیگر] بر کاری که کرده اند، پافشاری نمی کنند؛ در حالی که می دانند [آن کار، نافرمانی خداست].»
گروه دوّم: افرادی هستند که مرتکب گناهان می شوند و توبه نمی کنند و با گفتار یا رفتارشان، دعوت پیامبران را نادیده می گیرند. به فرموده ی آیه ی 94 سوره ی اعراف، خداوند چنین افرادی را در مرحله ی نخست دچار سختی ها و مشکلات می کند تا از کفر و انکارِ خود دست بکشند و در برابر خدا سر فرود آورند.
گروه سوّم: امّا افرادی از گروه دوم هستند که چوب سختی ها و مشکلات نیز بر آنان اثر ندارد و معلّم روزگار هم نمی تواند آنان را تربیت کند. چنین افرادی، به مجازاتی پنهان محکوم می شوند؛ مجازاتی که به ظاهر شیرین و در حقیقت بسیار دردناک است.
بر اساس آیات قرآن، افراد سرکشی که با هیچ پند و موعظه یا سختی و مصیبتی ادب و آگاه نشوند، در نعمتهای مادّی دنیا غرق می شوند؛ چنانکه اشتباهاتشان را به کلی فراموش می کنند و حتّی خود را افراد درستکار و حق به جانبی به حساب می آورند. در این وضعیّت، آنان پیوسته در گرداب کفر و گناه فرو می روند و دلبستگی شان به دنیای زودگذر بیشتر می شود؛ اما ناگهان فرمان خدا یعنی مرگشان فرا می رسد. مرگ، نخستین مجازات آشکار خدا و یکی از بزرگترین عذابهای او برای چنین افرادیست؛ زیرا آنان را از بهشت خیالیشان در دنیا بیرون می کشد و به دوزخی که برای خود ساخته اند، وارد می کند. آیات مورد بحث، در باره ی سوّمین گروه و عذاب آنان در دنیا سخن می گوید. بر اساس این آیات، این افراد دچار عذاب «استدراج و املاء» می شوند. استدراج بدین معناست که شخصی را پله پله پایین بکشند تا سرانجام به پایین ترین مرحله ی شقاوت و بدبختی برسد؛ مانند دانه ای که برای مرغی می پاشند تا قدم به قدم به سوی دام صیاد نزدیک شود. «املاء» نیز به معنای فرصت دادن به کافران و گنهکاران لجوج و سرکش است تا در مدّت عمر، مراحل شقاوت خود را تا به آخر طی کنند و به بدترین وضعیّت ممکن برسند.[1] در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «هنگامی که خدا برای بنده ای [به سبب ایمان و توبه کاریاش] خیر و خوبی بخواهد، اگر آن بنده گناهی کند، پس از آن گناه، خدا او را به سختی و گرفتاری دچار میکند و استغفار را به یادش می آورد؛ و اگر خدا برای بنده ای [به سبب لجاجت و سرکشی اش] بدی بخواهد، اگر او گناهی کند، پس از آن گناه، به او نعمتی می دهد تا استغفار را از یاد او ببرد و به آن گناه ادامه دهد، و این معنای سخن خداست که میفرماید: «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون.» .»[2]
[1] - معنای املاء و استدراج از تفسیر المیزان، ذیل آیة مورد بحث اقتباس شده است و در نگارش این متن از تفاسیر المیزان و نمونه، ذیل آیة مورد بحث استفاده شده است.
[2] - الکافی، ج2، ص452
✍نکته ها وپند های زیبا🙏
اگر برای شکرگزاری وقت صرف نکنی، هرگز نعمت بیشتری نخواهی داشت
وبدان که تمامی نعماتی را هم که داری از دست خواهی داد.
وعده معجزه که با شکرگزاری رخ میدهد در این عبارت نهفته است:
لئن شکرتم لازیدنکم
اگر شکرگذارنعمت ها باشید حتما نعمت های بیشتری به تو داده خواهدشد.
@masjiddmosabnejafershahrood
🌍شگفتی های کره زمین
دریاچه ای در ایسلند هست که با نام "چشم زمین" نامگذاری شده است
@masjiddmosabnejafershahrood
💡 افزایش اطلاعات عمومی