هدایت شده از پایگاه تحقیقاتی وصایت
هارون امت .pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت"
"اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت"
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه.
📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور
⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه
📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد.
💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۱۸۸ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت.
😍 با وارد کردن کد تخفیف vesayat در سبد خرید، کتاب را با ۱۵۳ هزار ت بخرید.
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
💯شدّت مثال زدنی ابوبکر بر کفار!!
مسلم در صحیحش[۱] از عائذ بن عمرو روایت کرده است که گفت:
« ابو سفیان _بعد از صلح حدیبیه و در زمانی که هنوز کافر بود[۲]_ با گروهی بر سلمان، صهیب و بلال گذر کرد. آنها گفتند: به خدا قسم، شمشیر های خدا جایگاهشان را در گردن دشمنان خدا نگرفتند. پس ابوبکر گفت: آیا این را به بزرگ و سرور قریش (ابو سفیان) می گویید؟ پس نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمد و او را با خبر کرد. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: ای ابوبکر، شاید آنها را خشمگین کردی که اگر خشمگین کرده باشی، پروردگارت را خشمگین کردی. پس ابوبکر نزد آنان آمد و گفت: ای برادران، آیا شما را خشمگین کردم؟ گفتند: نه ای برادرم؛ خدا تو را ببخشد.»
💥این است شدّت ابوبکر بر کفار و بلکه رأس کفار که به تعبیر قرآن، بایستی از ویژگی های اصلی یاران راستین رسول خدا صلی الله علیه وآله باشد[۳]
📚پی نوشت:
[۱] صحیح مسلم، ص ۱۱۶۹ ح ۲۵۰۴
[۲] نووی در شرح این روایت چنین گفته است: «وهذا الاتیان لأبی سفیان کان وهو کافر فی الهدنة بعد صلح الحدیبیة.» شرح النووی على صحیح مسلم، ج 16 ص 66
[۳] فتح: 29 مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
اسلام آوردن عمر به کمک بزرگ کفّار
✍️گفته شده: هنگامی که عمر اسلام آورد، قریش به وحشت افتاد و با اسلام عمر، مسلمانان نیرومند شدند و گفته شده: خداوند به وسیله عمر بن خطاب اسلام را عزت بخشید و ...
💥در حالی که بخاری در صحیحش از عبدالله بن عمر روایت می کند که گفت:
«عمر در حالى که ترسیده بود و در خانه مانده بود، عاص بن وائل آمد و به او گفت: تو را چه مىشود؟ گفت: قوم تو مىگویند که اگر اسلام بیاورم، مرا مىکشند. گفت: بعد از آنکه من تو را امان دادم، کسى با تو کارى ندارد. عاص خارج شد و مردم را دید که به سویى مىروند. گفت: کجا مىروید؟ گفتند: این پسر خطاب را که اسلام آورده مىجوئیم. گفت: کارى به او نداشته باشید؛ پس مردم بازگشتند.»
📚صحیح البخاری، ص ۷۳۳ ح ۳۸۶۴
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐کاری از پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
همسری حضرت زهرا سلام الله علیها سند افضلیت امیرالمومنین علیه السلام
✍️ محمد حبیب الله شنقیطی (از علمای بزرگ اهل سنت) می نویسد:
«در مورد فضیلت حضرت زهرا علیها السلام احادیث بسیاری غیر از این وارد شده است؛ پس کسی را که الله کُفو وهمتای سرور زنان دو عالم قرار دهد، پس او لزوماً سرور عرب و همه ی آل بیت است. »
📚كفاية الطالب لمناقب علي بن ابي طالب، ص ١٧٤
📗منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۵۱
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌همزیستی بر مدار ایمان
امام #باقر(ع) در سفارش به عبدالله بن مَسکان فرمود:
⬅️«برادر مسلمانت را #دوست داشته باش؛ هرچه را برای خود می پسندی برای او نیز بپسند و هرچه را نمی پسندی، برای او نیز نپسند؛
⬅️چون #نيازمند شدى از او خواهش كن؛ چون او چیزی از تو خواست به او کمک کن؛ هيچ خيرى را از او دریغ مكن كه او هم از تو دریغ نكند؛
⬅️ #پشتيبان رفیقت باش كه او هم پشتيبان تو است؛ اگر غايب شد در غيبتش نگران باش و اگر حضور دارد او را ديدار كن.»
📚شیخ صدوق، الامالی، ص323.
👇👇
🌻 @ahlebait110
♨️فرار عُمَر در جنگ اُحُد همانند بزکوهی !
✍️محمد بن جریر طبری در تفسیرش از کُلیب بن شِهاب (که در صحابی بودنش اختلاف است) روایت می کند که گفت:
«عمر بن خطاب در روز جمعه هنگام خطبه خواندن، سوره آل عمران را مىخواند تا رسید به این آیه: ((آنان که روز برخورد دو لشکر به شما پشت کرده و گریختند)) سپس گفت: روز اُحُد پس از آن که شکست خوردیم، من فرار کردم و از کوه بالا مىرفتم، به طورى که احساس کردم که همانند بز کوهى پرش و خیزش دارم. شنیدم مردم مىگویند: محمد صلی الله علیه وآله کشته شد. گفتم: هر کس بگوید محمد صلی الله علیه وآله کشته شد، او را مىکشم. به کوه پناه آورده و همه بالاى کوه جمع شدیم، در این هنگام بود که این آیه نازل شد.»
📚تفسیر الطبری ت الترکی، ج ۶ ص ۱۷۲
🔎بررسی سند روایت:
1️⃣محمد بن یزید الرفاعی: حسین سلیم اسد مرتبه ی او را اقلاً حسن الحدیث (📚مسند أبی یعلى الموصلی، ج 9 ص 20 ح 5088) و احمد شاکر نیز توثیقش را ارجح دانسته است (📚تفسیر الطبری ت شاکر ، ج 4 ص 589 ح 4888).
2️⃣أبو بکر بن عیَّاش الأسدی: صدوق حسن الحدیث. 📚تحریر تقریب التهذیب، رقم 7985
3️⃣عاصمُ بن کُلَیْب: ثقة. 📚همان، رقم 3075
4️⃣کُلیب بن شِهاب: صدوق. 📚همان، رقم 5660 .
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
♨️جهل عمر به کیفیت نماز عید فطر و قربان
✍️مسلم در صحیحش از عبید الله بن عبد الله روایت کرده است که گفت:
«عمر بن خطاب از ابی واقد لیثی پرسید که پیامبر صلی الله علیه وآله در روز عید قربان و فطر چه می خواند؟ پس گفت: آن حضرت در این دو روز، سوره ق و قمر را میخواندند.»
📚صحیح مسلم، ص ۳۹۴ ح ۸۹۱
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
هدایت شده از مشکات هدایت
19.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام طعنی بر مدعیان خلافت
👈اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام در زیارت غدیریه
🔹استاد دکتر ابوالقاسمی
🔰برای مشاهده فایل با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید.
🔺کاری از مجموعه مشکات هدایت
#غدیر
#زیارت_غدیریه
#امام_هادی_علیه_السلام
#غدیری_ام
#اولین_مسلمان
#امامت
#خلافت
🆔@meshkatehedayat
هارون امت.pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت"
"اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت"
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه.
📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور
⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه
📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد.
💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۲۸۰ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت.
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
هدایت شده از پایگاه تحقیقاتی وصایت
حدیث غدیر خم به روایت امیرالمومنین علیه السلام
از علی علیه السلام روایت شده است که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله در زیر درختى در محل «خم» قرار گرفته بود، طولى نکشید از زیر درخت بیرون آمده و دست مرا گرفت و خطاب به مردم فرمود:
اى مردم! مگر نه این است که گواهى میدهید خداى تعالى پروردگار شماست؟ در پاسخ گفتند: آرى! فرمود: مگر نه این است که گواهى میدهید خدا و رسول او از جان شما به شما سزاوارترند و خدا و رسول او مولاى شمایند؟ گفتند: آرى! فرمود: بنابراین، کسى که خدا و رسول او مولاى او هستند، به راستى این شخص (على علیه السلام) مولاى اوست.
اینک، در میان شما دو اثر ارزنده و گرانبها مىگذارم که هرگاه به آنها تمسک کنید، هرگز در منجلاب گمراهى گرفتار نخواهید شد: یکى کتاب خدا است که ریسمان استوار میان شما و خدا مىباشد که یک طرف آن در دست حق تعالى است و طرف دیگرش در اختیار شماست و دیگرى، اهل بیت من است.
✅️ سند این روایت را حافظ بوصیری و حافظ ابن حجر عسقلانی صحیح و شعیب الارنؤوط، دکتر باسم فیصل احمد الجوابره و دکتر سعد الشثری حسن دانسته اند. البانی نیز از آن به عنوان شاهد قوی برای حدیث ثقلین یاد کرده است.
#غدیر #عیدغدیر #عید_غدیر
📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۱۳۲
@vesayat
🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
هدایت شده از پایگاه تحقیقاتی وصایت
#سوال_ازاهل_سنت
تنها 5 معنی برای واژه ی «مولی» در حدیث غدیر محتمل است که عبارتند از:
1. مُحب (دوست دارنده) 2. سید و سرور 3. تصرف کننده در امور 4. متولی امور 5. اولی به امور
اهل سنت برای اینکه اثبات کنند «مولی» در حدیث غدیر در معنای دوستی استعمال شده، نه در معنای امامت، ادعا می کنند که فلسفه ی صدور این حدیث، رفع کدورت از سپاهیان شاکی لشکر یمن بوده است. ما در جای خود این قضیه را مفصل بررسی و تحلیل کرده ایم و ثابت کرده ایم که اولا در هیچ روایتی به صراحت ارتباط این دو واقعه به یکدیگر نیامده است همانطور که علامه شبلی نعمانی به آن اقرار کرده است. ثانیا هیچ استبعادی وجود ندارد که رفع کدورت و اعلام امامت همزمان بوده باشد.
جالب اینکه حتی اگر چنانچه بخواهیم حدیث غدیر را مطابق نظر اهل سنت به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دهیم، به روایاتی از سپاهیان شاکی می رسیم که حدیث غدیر را مطابق نظر شیعه نقل به معنا کرده اند؛ با الفاظی مانند: فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي، هُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي و... !
1⃣ وهب بن حمزه
یکی از این صحابه ی شاکی، وهب بن حمزه است که طبرانی با سند صحیح (طبق حکم برنامه جوامع الکلم) از او روایت کرده است که گوید:
«با علی (ع) از مدینه تا مکه همراه شدم، پس، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله برگردم، به ایشان شکایت می کنم. پس هنگامی که به دیدار رسول الله صلی الله علیه وآله آمدم، گفتم: از علی (ع) چنین و چنان دیدم. پس ایشان فرمودند: «لا تَقُلْ هَذَا فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي = این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.»
📚 المعجم الکبیر للطبرانی، ج ۲۲ ص ۳۵ رقم ۱۷۸۴۶
2⃣ عمران بن حصین
ترمذی در سننش قضیه ی شکایت عمران بن حصین را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند: « مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ، إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي = از جان علی چه می خواهید؟ همانا علی از من است و من از اویم و او بعد از من ولی همه ی مومنان است.»
📚 سنن الترمذی، ج ۵ ص ۶۳۲ رقم ۳۷۱۲
البانی ضمن تصحیح سند این روایت بعد از نقل تحسین ترمذی، تصحیح آن را از حاکم نیشابوری و ذهبی نیز نقل کرده است.
📚سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج 5 ص 261 ح 2223
نسائی نیز آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده است.
📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 66 ح 64 و ص 78 ح 84
3⃣ بریده اسلمی
احمد بن حنبل در مسندش قضیه ی شکایت بریده اسلمی را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلي الله عليه وآله فرمودند: « لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ، فَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، وَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي = در مورد على (ع) بى انصافى و بدگویی مکن! او از من است و من از اویم و او بعد از من ولی شماست.»
حمزه احمد الزین در تحقیق مسند احمد، سند این روایت را تصحیح کرده است.
📚مسند أحمد بن حنبل، ج 16 ص 497 ح 22908
وصی الله بن محمد عباس نیز در تحقیقش سند این روایت را تحسین کرده است.
📚فضائل الصحابه، ج ۲ ص ۶۸۸ رقم ۱۱۷۵
نسائی هم آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تحسین کرده است.
📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 78-79 ح 85 قال الحوینی: إسناده حسن بما قبله.
ألبانی نیز سند این روایت را تحسین کرده و سپس به شبهه ی تشیع راویان این روایات پاسخ داده است.
📚سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج 5 ص 262 ح 2223 قلت: وإسناده حسن ... .
لازم به ذکر است که حدیث «علی وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» با سند صحیح از ابن عباس نیز نقل شده؛ اما محل صدورش را نگفته است.
📚المسند للإمام أحمد، ج 3 ص 331-333 ح 3062 قال احمد محمد شاکر: إسناده صحیح.
🟢 خلاصه ی کلام اینکه واقعه ی غدیر خم از دو حال خارج نیست:
1⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ارتباطی ندارد. که در این صورت مولی در این حدیث نمی تواند به معنای دوستی باشد و لذا تنها معنای امامت و سرپرستی قابل برداشت خواهد بود.
2⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دارد. که در این صورت نیز با مراجعه به روایات مربوط به شکایت، می بینیم که صحابه ی شاکی، حدیث غدیر را به گونه ای نقل کرده اند که به روشنی معنای سرپرستی می دهد.
⁉️ اهل سنت کدام یک را انتخاب می کنند؟
📎 اسکن مدارک، لینک دار شده است.
#سوال_ازاهل_سنت #حدیث_غدیر #شبهه_یمن
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆