eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
_به نام خداوند منتقم سلام شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان ارزشمند، در سالروز شهادت حاج قاسم عزیز به دست دشمنان حق و حقیقت را محضرتان تسلیت عرض می کنم🏴 آقا قبول دارم که زیبایی دختر مهمه😊 اما تاحالا چندنفر رو دیدی که بیاد بگه زنم چون دیگه زیبا نیست میخوام طلاقش بدم؟😡😳 همه موقع طلاق گیر "اخلاق" طرفن! حالا تو هی بچسب به خوشگلی😏 بفهم💪 درست انتخاب کن😒😂 🔹 مهربان خطاب به پیامبر رحمت فرمودند: «وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ» اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند (قرآن📗سوره آل‌عمران،🍃بخشی از آیه۱٥۹) ✍ نرمش با مردم، يك هديه‌ى الهى است و افراد خشن و سختگير نمى‌توانند مردم‌دارى كنند. نظام حكومتى ‌اسلام، مطابق این آیه بر مبناى محبّت و ارتباط تنگاتنگ با مردم ‌است. هر چه مسئولین و مدیران در سطوح مختلف ارتباط مستقیمشان با بدنه جامعه قویتر و بیشتر باشد و با مردم از سر مهر و محبت و دلسوزی صحبت کنند مردم بیشتری جذب دین و حکومت می شوند و بر عکس این رفتار نتیجه عکس دارد. _البته محبت فقط کلامی نیست باید زیربناهای زندگی مردم را بر اساس همین محبت و ارتباط تنظیم و مدیریت کنند و رفاه و امنیت روانی، جسمانی، اجتماعی و اقتصادی را به مردم هدیه کنند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💎 ۱۴ توصیه اخلاقی💎 🌱🌷 مرحوم علامه حسن‌زاده آملی در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند. ایشان این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری نوشته‌اند: ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" ۲. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". ۳. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". ۴. قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". ۵ .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". ۶. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. ۷. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". ۸. عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. ۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) ۱۰. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) ۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". ۱۳. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". ۱۴. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد". @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وعرض تسلیت سالگشت شهادت مظلومانه شهید سلیمانی و حادثه جانکاه حمله تروریستی برمزار آن شهیدبزرگار آثار و برکات شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وظیفه جامعه نسبت به خون شهید حاج قاسم وظیفه و رسالت مهم همه ایرانیان، مسلمانان و آزادی خواهان جهان این است که در تقویت، تحکیم و ماندگاری مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند. آثار و برکات شهادت حاج قاسم شهادت حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت باعث هویدا شدن گوهر وجودی انسان‌های تربیت شده در مکتب اسلام ناب محمدی (ص) و برجسته شدن ویژگی‌های ممتاز شخصیت گمنام حاج قاسم سلیمانی همچون اخلاص، مردم داری، مهربانی، تواضع، انقلابی بودن، خستگی ناپذیری، ولایت مداری، شجاعت، سعه صدر، جاذبه حداکثری، مومن بودن به انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی آن، حاج قاسم و دوری از دنیا گرایی و شهرت طلبی فرا جناحی، فرا قومیتی و حتی فرا ملیتی دیدن جریان مبارزه حق و باطل شد. راهی که به همت و روح بلند حاج قاسم که جز دوری از دنیا گرایی و شهرت طلبی، اهل عمل بود و همیشه با پرهیز از شعار گرایی، به دنبال حریت و آزادگی بود و با شهادت نیز به الگوی بزرگی در جهان مقاومت بدل شد. حاج قاسم و تقویت اتحاد و انسجام ملی تقویت اتحاد و انسجام ملی را باید برکات خاص شهادت حاج قاسم دانست. شهادت مظلومانه و غریبانه سردار سلیمانی و یاران همراهش همه مردم با افکار و گرایش‌های سیاسی مختلف، همه قومیت‌ها، گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را در کنار هم و در یک صف واحد قرار داد. شهادت حاج قاسم تصویر روشن و شفافی از اتحاد با شهادت مظلومانه و غریبانه سردارجبهه مقاومت و یاران همراهش، جامعه ایران بدور از تمامی کدورت‌های ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، یکدل و یکپارچه به میدان آمد و تصویر روشن و شفافی از اتحاد، انسجام و همبستگی عمیق در میان آحاد مردم را به جهانیان نشان داد. نقطه عطف وماندگار تاریخ انقلاب اسلامی بی شک وداع باشکوه و میلیونی ملت ایران با این سردار غیور سپاه اسلام برای همیشه در تاریخ ماندگار است و از اذهان جهانیان فراموش نخواهد شد. وداع با شکوهی که جهانیان را به حیرت واداشت. شهادت حاج قاسم و اثبات نظان ناعادلانه و ظالمانه حاکم برجهان اثبات ناعادلانه و ظالمانه بودن و نا کارآمدی نظام حاکم بر روابط و مناسبات جهانی و بین المللی برای کشور ها و اندیشمندان آزاده ی جهان با شهادت این سرداران غیور مقاومت، جلوه دقیق‌تر و نمود عینی‌تری یافت. چندین سال فعالیت و تلاش گسترده سیاسی و دیپلماسی نمی توانست این چنین فریاد چند دهه مقاومت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ظالمانه بودن نظم حاکم بر روابط بین الملل را به دنیا اثبات کند شادی ارواح طیبه شهدای مظلوم حادثه جانسوزگلرزارشهدای کرمان وروح بلندمرتبه شهیدسلیمانی الفاتحه مع صلوات التماس دعا دارم @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
(۱) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: گرفتن ناخن و کوتاه کردن سبیل 💠 ابوکهمس گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: دعایی برای نزول رزق و روزی به من یاد بدهید. 💠 حضرت فرمودند: خُذْ مِنْ شَارِبِکَ وَ أَظْفَارِکَ وَ لْیَکُنْ ذَلِکَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ. 💠 سبیل و ناخن خود را در روز جمعه بگیر. (یعنی این‌ عمل روزی تو را می‌رساند) ✨ امام صادق علیه السلام فرمودند: ✨تَقْلِیمُ الْأَظْفَارِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَی وَ إِنْ لَمْ یَحْتَجْ فَحُکَّهَا حَکّاً ✨ گرفتن ناخن در روز جمعه [انسان را] از جذام و پیسی و کوری حفظ می‌کند و اگر لازم نباشد سر آن را سوهان زند. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ ثُمَّ قَالَ: بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُعْطِیَ بِکُلِّ قُلَامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقُ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ. 🔹هر کس در هر جمعه ای ناخن‌ها را بگیرد و سبیلش را کوتاه کند و آنگاه بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» {به نام خدا و برای خدا و بر اساس سنت محمد و آل محمد} در برابر هر ناخن و مویی که ریخته شده، ثواب آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل به او داده می‌شود. 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمودند: 🔸مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ أَنَامِلِهِ الدَّاءَ وَ أَدْخَلَ فِیهِ الدَّوَاءَ وَ رُوِیَ أَنَّهُ لَا یُصِیبُهُ جُنُونٌ وَ لَا جُذَامٌ وَ لَا بَرَصٌ. 🔸 هر کس ناخن هایش را روز جمعه بگیرد، خداوند از انگشتان او بیماری را خارج می‌کند و دوا را وارد می‌کند. و روایت شده که او به جنون و جذام و پیسی مبتلا نشود 📚 خصال ج۲ ص۳۹۱ حدیث: ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
سه چیزی که باعث قبول نشدن اعمال میشود شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه مقام معظم رهبری حَدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب.(۱) سند این روایت به ابلیس میرسد که این لعین، به لشکریان خود این جور گفت که اگر من توانستم در سه چیز بر بنی‌آدم مسلّط بشوم، دیگر غصّه‌ی این را نمیخورم که حالا او اعمال نیکی دارد به جا می‌آورد و ممکن است مراتب سعادت را طی کند؛ نه، خاطرم آسوده است؛ چون هر کاری بکند از او قبول نخواهد شد؛ عمده این است که من این سه چیز را بتوانم تدارک کنم و در این سه کار بر بنی‌آدم مسلّط بشوم؛ اگر [مسلّط] شدم دیگر خیالم آسوده است. آن سه چیز چیست؟ 🔹اِذَا استَکثَرَ عَمَلَه؛ یکی این است که او کار نیک خود را زیاد به شمار بیاورد، به نظرش زیاد بیاید؛ به خودش که نگاه میکند میگوید: «ما واقعاً چقدر آدم خوبی هستیم! این همه نماز و این قدر نافله و این قدر خدمت به مردم و روزی چند ساعت در دادگاه‌ها و در فلان مسئولیّتها، درس هم که میرویم و درس هم که میگوییم»؛ همین طور کارهای خودش به نظرش زیاد بیاید؛ اعمال خیر خودش را [زیاد بشمارد و] از خود خشنود شود، راضی بشود از خود به خاطر کارهایی که انجام میدهد. اوّلین ضربه‌ای که به انسان میخورد و خاکریز اوّلی که جلوی دشمن او -یعنی ابلیس- باز میشود این است؛ ما گاهی هم بعضی‌ها را می‌بینیم که میگویند: «آقا ما دیگر چه کار کنیم؟ این همه داریم کار میکنیم»؛ به نظرشان آن کاری که میکنند زیاد می‌آید؛ خود را مقایسه نمیکنند با بندگان صالح خدا که یک لحظه از لحظات عمرشان را فارغ از خدمت و عبادت و کار خیر و حسنه نبودند؛ این مقایسه را حاضر نیستند بکنند و همین کارهای کوچک خودشان به نظرشان بزرگ می‌آید. 🔹وَ نَسیَ ذَنبَه؛ دوّم [اینکه] گناهان خود را فراموش بکند؛ مثل همه‌ی عادات ماها که به خودمان به چشم حسن‌ظن نگاه میکنیم؛ [یعنی] این همه گناه کوچک، بزرگ، خلاف، غیبت، دروغ، خدای نکرده تهمت و تخلّفات گوناگون را فراموش کنیم، از یادمان برود. اینکه می‌بینید در بعضی از دعاها مدام اسم گناه تکرار میشود -اَللهُمَّ‌ اغفِر لِیَ‌ الذُّنوبَ‌ الَّتی‌ تَهتِکُ‌ العِصَم-(۲) تا که انسان به یادش بیاید؛ یا درباره‌ی انسان در روایت دارد که «وَ بَکى‌ عَلى‌ ذَنبِه»،(۳) بنشیند بر گناه خود، به گناه‌هایی که کرده بگرید؛  [این] به یاد آوردن گناه است که اینها را انسان فراموش نکند؛ در مراقبتها و در باب مراقبة هم میگویند که هر شبی بنشینید ببینید چه کار کردید آن روز؛ این مانع از فراموشی میشود. یکی هم اینکه فراموش کند. 🔹وَ دَخَلَهُ العُجب؛ سوّم [اینکه] خودشگفتی در او وارد بشود؛ این خودشگفتی طبعاً برای اَعمال نیست، چون آن قبلاً گفته شد؛ برای خصوصیّات خود او است؛ [یعنی] علم خودش، تقوای خودش، حلم خودش، صبر خودش به نظرش بزرگ بیاید. خودشگفتی یا عُجب یعنی انسان در مقابل خودش که قرار میگیرد دچار اعجاب بشود و به شگفت بیاید که واقعاً «ما هم چه آدم خوب و برجسته‌ای هستیم»! گاهی هم انسان گله‌مند میشود که چطور دیگران نمیفهمند این خوبی‌های ما را؟ چطور قدر نمیدانند؟ بله جناب ابلیس به دوستانش این جور میگوید که وقتی این سه خصوصیّت در کسی وارد شد و من توانستم از این سه ناحیه، بر یک انسان سلطه و سیطره پیدا کنم، دیگر غصّه‌ی این را که حالا عبادت کرد و روزه گرفت و نماز خواند نمیخورم؛ چون میبینم همه‌ی اینها باطل خواهد بود؛ یعنی قبول نخواهد بود. .......................................... منابع: ۱) خصال، روایت هشتادوششم،  ج ۱، ص ۱۱۲؛ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به‌ جا آورد پریشان‌خاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد.» ۲) مصباح‌المتهجّد، ج ۲، ص ۸۷۲ ۳) روضةالواعظین، ج ۲، ص ۴۵۲ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
آیت الله فلسفی: درباره محمد، پسر یحیای برمکی، نقل می‌کنند که آدم خسیسی بود. یحیای برمکی دید که یکی از دوستان و خواص پسرش وضع بسیار به هم ریخته‌ای دارد، لباسش پاره است. گفت «تو که رفیق محمد ما و از دوستان خاص او هستی. به او می‌گفتی که یک لباس نو به تو بدهد. این چه لباسی است که پوشیده ای؟» گفت «از این پسر شما به هیچ کس خیری نمی‌رسد.» پرسید «چطور؟» گفت «الآن به شما می‌گویم. «لَوْ مَلِکَ مُحَمَّدٌ بَیْتَکَ مِنْ الْبَغْدَادِ إلَی النُّوبَهِ»  اگر این پسر شما محمد یک خانه وسیع داشته باشد که یک ضلعش در شهر بغداد و یک ضلعش در یک شهر دیگر باشد، پر از سوزن باشد، شما تصور کنید، خانه‌ای به این بزرگی، چند شهر به هم متصل، پر از سوزن «ثُمَّ جَائَهُ جِبْرَائِیلَ وَ مِیکَائِیلَ وَ مَعَهُمَا یَعْقُوبَ النَّبِیَّ» سپس، جبرائیل و میکائیل بیایند و یعقوب پیغمبر را هم نزد همین پسر شما بیاورند، و همان پیراهن یوسف را که از پشت کشیده و پاره کرده بودند هم بیاورند، بگویند که آقا محمد یک سوزن به ما بدهید تا به این یعقوب نبی بدهیم و او پیراهن پسرش را بدوزد و ما ضمانت می‌کنیم که او سوزن را برگرداند. می‌گوید که این کار را نمی‌کند و قبول ندارد. حاضر نیست حتی یک سوزن بدهد. فرزند شما این چنین است.» https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#محرمیت_رضاعی #محرمیت_با_شیر_خوردن 🔹 برای ایجاد این محرمیت با شیر خوردن چندین شرط لازم است که مهمتر
🤔 غیبت به چه معناست و چه حرف‌هایی را غیبت می‌گویند؟ ✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومی را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. توضیحات بیشتر: 🌱 1. عیب: تعریف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غیبت نیست. 🍃 2. پنهان: بیان عیب آشکار و ویژگی‌های ظاهری مثل كوتاه و بلندی قد، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غیبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. شناخت و معلوم بودن : اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است و شنونده او را نشناسد غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با یك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غیبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🌾 8. جهل به عیب: بیان عیبی که شنونده از آن خبر دارد، غیبت نیست. 👌 در غیبت فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 👌غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد: با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غیبت نیست، و بطور كلی غیبت حرام است؛ چه غیبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقیر و توهین گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جایز نیست. 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و 13؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 17 تا 20؛ سیستانی، رساله، ج2 م 457 تا 459؛ تبریزی منهاج الصالحین، ج 1، م 29؛ وحید، رساله م 2078 و منهاج الصالحین ج2 م 29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه كتاب تجارت العاشر- الأعمال المحرّمة التی قد یكتسب بها 14- الغیبة؛ بهجت جامع المسائل، ج‌2، ص: 467‌ غیبت مؤمن کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #تعریف_غیبت 🤔 غیبت به چه معناست و چه حرف‌هایی را غیبت می‌گویند؟ ✍️ منظور از غیبت، ای
🤔آیا غیبت كودكان جایز است؟ ✍️ اگر کودک ممیّز باشد (خوب و بد را بفهمد) ، بدگویی از او غیبت و حرام است. امّا کودک غیرممیّز، مثلاً بچۀ دو ساله‌ای که خوب و بد را نمی‌فهمد، غیبت او حرام نیست. 👌اگر غیبت از كودك باعث اذیت و آزار پدر و مادرش شود یا عیبی بر پدر و مادرش باشد، جایز نیست. 🤔 اگر در كودكی پشت سر شخصی حرف زده باشیم آیا غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ كودك نابالغ در این امور تكلیفی ندارد و گناهی بر او نوشته نمی‌شود. 👌نابالغ نسبت به حقوق مالی، و برخی گناهان تکلیف و وظایفی دارد. 🤔اگر پیش کودکی عیب فردی را بگوییم، غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ در غیبت، وجود شنونده شرط است؛ اگر شنونده وجود دارد، امّا وجودش کالعدم است، مانند انسان ناشنوا یا کودکی که چیزی نمی‌فهمد، غیبت محسوب نمی‌شود مانند اینکه مادری نزد بچۀ شیرخواره‌اش از مادر شوهرش یا خواهرشوهرش بدگویی کند، ولی اگر شنونده کودک ممیز است و می‌فهمد، غیبت محسوب می‌شود. 📚 امام استفتائات ج1 ص78 س188 و ج2 ص621 س14 و ج3 ص204 س18؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 18؛ بهجت استفتائات ج1 س386 و ج‌4 س6476 و جامع المسائل ج2 ص470؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 س2044 و صراط النجاة ج10 س1362؛ مکارم سایت جامع المسائل؛ فاضل مناسك حج ص26 م 11؛ سیستانی توضیح المسائل ج1، تكلیف و بلوغ و سایت، استفتائات، بلوغ؛‌ مكارم، توضیح المسائل، م 1. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📿سجده شکر چیست و طرز بجا آوردن آن چگونه است؟ ✍امام زمان ارواحنافداه می فرمایند : «سجده شکر از واجب ترین و الزامی ترین مستحبات الهی است»‌بهترین اوقات برای بجا آوردن سجده شکر بعد از نمازهای پنجگانه است. ✅ حضرت آیت الله کشمیری استاد اخلاق و عرفان بعد از نماز سر را به سجده می‌گذاشتند و می‌گفتند :«الحمدلله» ،سپس گونه ی راست را بر مُهر می‌گذاشتند و سه مرتبه می گفتند: «شکرا للّه» ،و سپس گونه ی چپ را بر مُهر می گذاشتند و سه مرتبه می گفتند: « استغفرالله» 🔰از وی سؤال شد این چه سجده ای است!؟ پاسخ دادند : «حضرت ابراهیم به یاری این سجده خلیل اللّه شد.» 📚روح و ریحان ص170 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
چرا خداوند شیطان را آفرید؟ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ بسيارى مى پرسند: با اين كه خداوند مى دانست او سرچشمه همه وسوسه ها و گمراهى ها و فريب كارى ها مى شود و همه بدبختى هاى انسان از او خواهد بود، آن هم موجودى هوشيار، زرنگ ، كينه توز، پرفريب و مصمم . چرا او را آفريد؟ اگر خدا انسان را براى تكامل و رسيدن به سعادت ، از طريق بندگى خود آفريده ، وجود شيطان كه يك موجود ويران گر و ضد تكامل است چه دليلى مى تواند داشته باشد؟ در پاسخ مى توان گفت : اولا، خداوند شيطان را از آغاز آفرينش انسان نيافريد، چون خلقت او از اول پاك و بى عيب بود و به همين دليل ساليان درازى در ميان صف فرشتگان مقرب خدا جاى گرفته بود. اگر چه از نظر خلقت و آفرينش جزء آنان نبود، ولى بعدا با سوء استفاده از آزادى ، بنا را بر طغيان و سركشى گذاشت و رانده درگاه خداوند و فرشتگان گرديد و لقب شيطان گرفت . ثانيا؛ اگر اندكى فكر كنيم خواهيم دانست كه وجود شيطان ، اين دشمن خطرناك نيز كمكى است به پيشرفت و تكامل انسان ها و براى آن كسانى كه ايمان دارند و مى خواهند راه حق را بپيمايند وجود او مضر و زيان آور نيست ، بلكه پيشرفت و تكامل آنان است . راه دور نرويم هميشه نيروهاى مقاوم در برابر دشمنان سرسخت ، جان مى گيرند و سير تكاملى خود را مى پيمايند، وجود يك دشمن قوى در مقابل انسان باعث پرورش و ورزيدگى او مى گردد. هم چنين هميشه در ميان تضادها بالندگى و رشد معنا پيدا مى كند، هيچ موجودى راه كمال را نمى پويد مگر اين كه در مقابل دشمن نيرومندى قرار گيرد. به عبارت ديگر، انسان تا در برابر دشمن نيرومند و با قدرت قرار نگيرد هرگز نيرو و نبوغ خود را بروز نمى دهد و به كار نمى اندازد، همين وجود دشمن مايه جنبش هر چه بيشتر انسان و ترقى او خواهد بود. مثلا فرماندهان و سربازان ورزيده و نيرومند، كسانى هستند كه در جنگ هاى بزرگ ، با دشمنان سخت در گير بوده اند. سياست مداران با تجربه و پر قدرت ، آنهايى هستند كه در بحران هاى سخت سياسى با دشمنان نيرومند دست و پنجه نرم كرده اند. قهرمانان بزرگ ، كسانى هستند كه با حريفان نام آور و سخت ، زور آزمايى كرده اند؛ بنابراين ، چه جاى تعجب كه بندگان بزرگ خدا با مبارزه مستمر و پى گير در برابر شيطان ، روز به روز قوى تر و نيرومندتر شوند. دانشمندان امروز در مورد فلسفه وجود ميكرب هاى مزاحم مى گويند: اگر آنها نبودند، سلول هاى بدن انسان در يك سستى و بى حالى فرو مى رفتند و احتمالا رشد و نمو انسان از 80 سانتى متر تجاوز نمى كرد و همگى به صورت آدم هايى كوتوله بودند و به اين ترتيب ، انسانهاى كنونى با مبارزه جسمانى با ميكرب هاى مزاحم ، نيرو و نمو بيشترى كسب كرده اند. هم چنين است روح انسان در مبارزه با شيطان ، گر چه او در برابر اعمال خلاف و زشت خود مسئول است ، ولى وسوسه هاى او براى بندگان خدا و آنهايى كه مى خواهند در راه حق قدم بردارند ضرر و زيانى نخواهد داشت ، بلكه به طور غير مستقيم براى آنها ثمر بخش خواهد بود. 3️⃣1️⃣ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
از رسول خدا صلى الله عليه وآله سؤال مهمى شد كه حضرت به اين سؤال ، چهل پاسخ دادند . در حقيقت ايشان با اين چهل پاسخ ، فرهنگ جامع تربيتى ، خانوادگى ، اجتماعى ، مادى و معنوى را ارائه فرموده اند و پاسخ حضرت فقط براى آن سؤال كننده نبوده است . سؤالى كه آن مرد كرد ، در ارتباط با خودش بود ، اما پاسخ هايى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله دادند ، در ارتباط با تمام انسان ها تا روز پايان اين دنيا است . اين سؤال و پاسخ در منابع مهم حديثى شيعه نقل شده است ، از جمله در جلد دهم »مستدرك سفينة البحار « آمده است : » جاء رجل الى النّبى صلى الله عليه وآله فقال : أتأذن لى أن اتمنّى الموت ؟ «(1) خدمت وجود مبارك رسول خدا صلى الله عليه وآله عرض مى كند : آيا شما به من اجازه مى دهيد كه مرگ خودم را از خدا بخواهم ؟ مردن خودم را بخواهم و تمنّا يا آرزوى مرگ كنم ؟ ديگر در اين دنيا نباشم و از دنيا بيرون بروم ؟ مرگ ؛ حقيقتى اجتناب ناپذير پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله به او فرمودند : » فانّ الموتَ شى ءٌ لابدّ منه « مرگ ، مردن و انتقال به عالم بعد ، حقيقتى است كه از آن چاره اى نيست و حكم مرگ بر كلّ موجودات زنده جهان نوشته شده است . خداوند متعال براى هر موجود زنده اى زمان محدود و معيّنى را قرار داده است كه هرگاه اين زمان تمام شود و به سر آيد ، آن موجود زنده به عالم ديگر انتقال پيدا مى كند . » و سفر طويل « اين جاده ، جاده اى طولانى و اين سفر ، سفر طول و درازى است . عالمى بين مرگ و قيامت است ؛ يعنى بعد از مرگ تا برپا شدن قيامت ، كه خدا در قرآن مى فرمايد آن عالم را برزخ نام گذارى كرده است . زمانش خيلى طولانى است . @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
نقش قم و مردم بصیر و زمان‌شناس آن در تحولات تاریخ معاصر ایران اسلامی، نقشی بی‌بدیل و تعیین‌کننده است. نگاهی به تاریخ پرافتخار قم مؤید این نکته است که مردم قم پیوسته پیشتاز و پیش‌ آهنگ عرصه دفاع از حریم دین و مقدسات و اولیای آن بوده‌اند. حماسه ماندگار ۱۹دی ۱۳۵۶ یکی از بزنگاه‌های تاریخی است که مردم قم طی آن با حضوری جانانه، اوج حمیّت و غیرتمندی خویش را نسبت به ارزش‌های دینی و دفاع از مرجعیت عظمای شیعه به اثبات رساندند. حضور به‌هنگام‌ مردم قم در روز ۱۸ دی ماه سال ۱۳۵۶ در بیوت مراجع عظیم الشان تقلید و فضلای انقلابی حوزه علمیه و جان‌فشانی شهدای روز ۱۹دی در دفاع از حریم نورانی ولایت و مرجعیت و مقام والای حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) پیوند عمیق و اعتقادی امام و امت را به نمایش گذاشت. اهمیت حماسه ۱۹ دی آن‌گاه روشن‌تر می‌شود که بدانیم این واقعه، نقطه آغاز سقوط نهایی رژیم وابسته پهلوی بود. این حماسه تاریخی تجلی اوج عشق و دلدادگی ملت مسلمان ایران به مقام شامخ ولایت و مرجعیت بود. امسال در حالی سالگرد قیام خونین ۱۹دی را گرامی می‌داریم که ایادی استکبار که توان رودررویی با سپاه سرافراز و ارتش قدرتمند ما را ندارند، در ایام سالگرد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، تعدادی از مردم بی‌گناه که اکثرا زن و کودک بودند را در کرمان به خاک وخون کشیدند. دقیقاً همین ایام مصادف است با اوج‌گیری قیام طوفان‌الاقصی در غزه و کرانه‌ باختری که مردم فلسطین پس از سال‌ها مبارزه، سرانجام با الگوگیری از انقلاب اسلامی بپا خاسته‌اند و بیش از سه ماه است که با دادن ده‌ها هزار شهید و مجروح، در مقابل رژیم کودک‌کش صهیونیستی مقاومت می‌کنند و با مبارزه جانانه خود، آمریکای جهانخوار و هم‌پیمانان او را وادار به شکست کرده‌اند. اینک جنایت هولناک کرمان و کشتار وحشیانه مردم مظلوم فلسطین و غزه و ترور فرمانده سپاه قدس در سوریه و فرمانده ارشد حماس و اعضاء حزب‌الله در لبنان را بشدت محکوم کرده و با گرامی‌داشت حماسه تاریخی ۱۹دی و ادای احترام به مردم شریف و انقلابی قم و شهدای گلگون‌کفن روز ۱۹دی و خانواده معظم شهدا، بیعت مجدد خودرا با آرمان‌ها و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر انقلاب و شهدای مظلوم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعین حرم و شهدای مقاومت بخصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام می‌داریم.
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* *بهترین شکلِ قبولی اعمال ازنگاه قرآن وعترت* *اخلاص لازمه قبولی اعمال* اگر کسی در انجامِ اعمال و عباداتش با باشه، خداوند اعمالش رو به بهترین شکل، قبول میکنه. قرآن می‌فرماید خدا نذرِ مادرِ حضرت مریم رو به بهترین شکل قبول کرد، چون اخلاص داشت: *فَتَقَبَّلَهٰا رَبُّهٰا بِقَبُولٍ حَسَنٍ.* *قَبُولٍ حَسَنٍ* یعنی به بهترین شکلِ ممکن قبول شد. *نتیجه عمل آلوده به ریا* نماز، روزه، انفاق، عبادت و... که آلوده به ریا باشه، هیچ فایده‌ای نداره و قبول نمیشه، در واقع چیزی جز حمّالی نیست... ولی اگر عبادات همراه با اخلاص باشه، به بهترین شکل قبول میشه. طرف نماز که میخونه، وقتی تو جمع باشه بیشتر نمازش رو طول میده... میخواد انفاق کنه، جلو دیگران این کار رو میکنه، و دوست داره ازش تعریف کنن... وقتی یه کار خیری انجام میده، اگه ازش تشکر نکنن ناراحت میشه. و... حدیث داریم که خدا می‌فرماید: *اَنَا خیرُ شریکٍ، مَن اَشرَکَ مَعی غیری فِی عَمَلِه لَم اَقبَلهُ اِلاّ مَا کَانَ خَالِصا* من بهترین شریک هستم، اگر کسی در اعمالش با من شریک قائل شود، همه‌ی سهم خودم را به آن شریک می‌بخشم و فقط آن مقدار از اعمال که خالص انجام داده است را می‌پذیرم. *اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم* به بهلول گفتند: فلانی هنگام تلاوت قرآن، آنچنان از خود بیخود میشه که نقش بر زمین میشه و غش میکنه! بهلول گفت: سر دیوار بذاریدش تا قرآن بخونه؛ اگر باز هم غش کرد، معلومه راست میگه. حالا خودمون ببینیم، چقدر اعمالمون اینطوری بوده. اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۴۳ سوره آل عمران آیه ۳۷ *اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ* *اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ* *اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ* *وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ* @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم دیدنی از تشرّف رهبر معظم انقلاب به همراه خانواده به آستان مقدس امامزاده علی ابن محمدباقر(ع) اردهال برای نخستین بار @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
مرد خسیسی تعدادی شیشه خرید. او چند باربر را صدا کرد، ولی سر قیمت با آنها به توافق نرسید.! به جوانی گفت: اگر این صندوق را به خانه ی من ببری، سه نصیحت به تو خواهم کرد که در زندگی بدردت خواهد خورد. باربر که تازه به شهر آمده بود، سخنان مرد را باور کرد. و بار را برد. کمی راه رفتند، باربر گفت: نصیحت اول را بگو. چون نزدیک ظهر بود و او خیلی گرسنه بود. به باربر گفت: سیری بهتر از گرسنگی است و اگر کسی به تو گفت گرسنگی بهتر از سیری است، بشنو و باور مکن! باربر از شنیدن این سخن بیهوده ناراحت شد. به راه ادامه دادند. دوباره باربر پرسید: نصیحت دوم را بگو. مرد که چیزی به ذهنش نمی رسید پیش خود فکر کرد کاش چهارپایی داشتم و بدون دردسر بارم را بمنزل می‌بردم. وبه باربر نیز گفت: اگر گفتند پیاده رفتن از سواره رفتن بهتر است، بشنو و باور مکن.!! باربر دوباره عصبانی شد. وقتی نزدیک خانه رسیدند باربر گفت: نصیحت سوم را بگو. مرد خسیس از اینکه بارهایش را مجانی به خانه رسانده بود خوشحال بود و به مرد گفت: اگر کسی گفت باربری بهتر از تو وجود دارد، بشنو و باورمکن! باربر خیلی عصبانی شد و صندوق را ول کرد و با شدت به زمین خورد.. بعد به مرد خسیس و گفت: اگر کسی گفت که شیشه‌های این صندوق سالم است بشنو و باور مکن.!! 🔻 از آن‌ پس، وقتی‌ کسی‌ حرف بیهوده می زند تا دیگران را فریب دهد یا سرشان را گرم کند، گفته می‌شود که‌؛ بشنو و باور مکن. ♦️زیرا حضرت فرمود: سخنان دغلکار،وفریبکار شیرین و فریبنده است. https://eitaa.com/joinchat/1957298610Ccd09dbe023 ✅شماره121👆👆
ویرگول (منبرکوتاه)
#روایت از رسول خدا صلى الله عليه وآله سؤال مهمى شد كه حضرت به اين سؤال ، چهل پاسخ دادند . در حقيقت ا
ادامه👆👆 هديه براى ده حقيقت بعد حضرت فرمودند : » ينبغى لمن أراده أن يرفع عشر هدايا « اگر كسى به اين مسافرت علاقه مند است و مى خواهد از اين دنيا برود ، البته نبايد آرزوى مرگ كند و دعا كند كه خدا مرگ او را برساند ، اما چون مرگ امرى قطعى و حتمى است ، لذا آرزومند آن بايد ده هديه را براى بعد از مرگ خود فراهم كند . ارسال چهل هديه براى بعد از مرگ آن شخص از رسول خدا صلى الله عليه وآله سؤال كرد : اين ده هديه چيست ؟ حضرت فرمودند : چهار هديه مربوط به ملك الموت است ، چهار هديه مربوط به خود قبر يعنى برزخ ، چهار هديه مربوط به آن دو فرشته سؤال كننده از انسان ، چهار هديه مربوط به ميزان و ترازو و چهار هديه نيز مربوط به صراط ؛ يعنى آن راهى را كه انسان بايد در قيامت از آن عبور كند . البته عبور از اين جاده نيز توضيحاتى دارد كه در قرآن مجيد بيان شده است . اگر در طول بحث به اين قسمت از روايت رسيديم ، داستان اين راه و روندگان آن و متوقفّين در آن را از طريق قرآن مجيد بررسى خواهيم كرد . بعد پيغمبر صلى الله عليه وآله فرمودند : چهار هديه مربوط به مالك دوزخ و كارگردان جهنم است ، چهار هديه مربوط به رضوان و كارگردان بهشت ، چهار هديه مربوط به جبرئيل ، چهار هديه مربوط به من و چهار هديه نيز مربوط به خدا كه جمعاً چهل هديه مى شود . تهيه هدايا در بازار دنيا ، قبل از مرگ پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله فرمود : بايد قبل از مرگ براى هر كدام چهار هديه فراهم كنيد ؛ چون بازار قيامت فقط بازار رسيدگى به پرونده است ، نه بازار تهيه هديه و هيچ كدام از اين چهل هديه در بازار بعد از مرگ پيدا نمى شود ، ولى كل اين چهل گوهر گرانبهاى با ارزش در بازار زندگى دنيا قابل دسترسى است . در ضمن پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خواهند براى ما ارزش اين دنيا و بازار بودن آن را بيان كنند كه در روايات نيز از دنيا به بازار تعبير شده است ، چنانچه امام عسگرى عليه السلام مى فرمايند : » الدنيا سوق ربح فيها قوم و خسر آخرون «(2) دنيا براى شما مانند بازارى است كه در اين بازار مردم دو گروه هستند ؛ گروهى كه سود مى برند و گروهى كه همه وجود و سرمايه خود را به باد مى دهند و تباه مى كنند . كشت عمل در دنيا و برداشت در آخرت رسول خدا صلى الله عليه وآله از دنيا تعبيرى دارند كه خيلى پرمعنا است . حضرت فرمودند : » الدنيا مزرعة الاخرة «(3) اين دنيا مانند كشتزار است . بنابراين شما باغبان هستيد ، هر چه در اين دنيا بكاريد ، در قيامت درو مى كنيد و نصيب خوبى داريد و اگر نكاريد ، در قيامت هيچ نصيبى نداريد . قرآن مجيد در اين باره چنين مى فرمايد: » وَمَا لَهُ و فِى الْأَخِرَةِ مِنْ خَلَقٍ «(4) »خلاق « ؛ يعنى نصيب . براى انسانى كه نكِشته ، در آخرت هيچ نصيبى وجود نخواهد داشت . »خلاق « ؛ يعنى نصيب . براى انسانى كه نكِشته ، در آخرت هيچ نصيبى وجود نخواهد داشت . ادامه دارد.. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
مطابق برخى از روايات سنى و شيعى امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) هنگام ظهور داراى صفات و خصوصيات جسمی خاصی می باشد که برخی از این خصوصیات عبارتند از: 1. «أَجْلَى الْجَبْهَةِ»(1)؛ (پيشانى وسيع و عريض). 2. «كَاَنَّ وَجْهُهُ كُوكَبٌ دُرِّىٌّ»(2)؛ (گويا صورت او همانند ستاره اى درخشان است). 3. «اَللَّوْنُ لَوْنٌ عَرَبِىٌّ»(3)؛ (با چهره اى گندم گون). 4. «اَفْرَقَ الثَّنَايَا»(4)؛ (مابين دندان هاى او باز است). 5. «اَكْحَلُ الْعَيْنَيْنِ»(5)؛ (مژه هاى او سياه است). 6. «بُرَّاقُ الثَّنَايَا»(6)؛ (با دندان هاى سفيد). 7. «اَزَجَّ الْحَاجِبَيْنِ»(7)؛ (با ابروانى كشيده و باريك). 8. «مَرْبُوعُ الْقَامَةِ»(8)؛ (قامتش متوسط). 9. «اَلْجِسْمُ جِسْمٌ اِسْرَائِيلِىٌّ»(9)؛ (جسم او تنومند است). 10. «عَلَى خَدِّهِ الْاَيْمَنِ خَالٌ اَسْوَدٌ»(10)؛ (بر گونه راست او خالي سياه است).(11) (1). سنن أبي داود، أبو داود السجستاني، سليمان بن الأشعث، تحقيق: عبدالحميد، محمد محيي الدين، دار الفكر، بی تا، ج 2، ص 509. (2). الفصول المهمة في معرفة الأئمة(عليهم السلام‏)، ابن صباغ مالكى‏، دار الحديث‏، قم،‏ 1422 قمری، چاپ: اوّل‏، ج ‏2، ص 1118، (الفصل الثاني عشر في ذكر أبي القاسم محمد(عليه السلام) الحجة الخلف الصالح ابن أبي محمد الحسن الخالص(عليه السلام) و هو الإمام الثاني عشر و تاريخ ولادته و دلائل إمامته و ذكر طرف من أخباره و غيبته و مدة قيام دولته و ذكر كنيته و نسبه و غير ذلك مما يتصل به). (3). دلائل الإمامة، طبرى، محمد بن جرير بن رستم، بعثت‏، قم،‏ 1413 قمری‏، چاپ: اوّل‏، ص 441، (معرفة وجوب القائم(عليه السلام) و أنه لا بد أن يكون). (4). كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط- القديمة)، اربلى، على بن عيسى‏، محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، بنى هاشمى‏، تبريز، 1381 قمری‏، چاپ: اول‏، ج ‏2، ص 470، (باب ذكر علامات قيام القائم(عليه السلام) و مدة أيام ظهوره و شرح سيرته و طريقة أحكامه و طرف مما يظهر في دولته). (5). التشريف بالمنن في التعريف بالفتن‏، ابن طاووس، على بن موسى‏، محقق / مصحح: مؤسسة صاحب الأمر(عجل الله تعالى فرجه الشريف)، مؤسسة صاحب الأمر(عجل الله تعالى فرجه الشريف)، قم‏، 1416 قمری‏، چاپ: اول‏، ص 154، الباب 161 (فيما ذكره نعيم من زيادة في‏ صفة المهدي). (6). الخصال‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، جامعه مدرسين‏، قم، 1362 شمسی، چاپ: اول‏‏، ج ‏2، ص 598، (باب الواحد إلى المائة). (7). عيون أخبار الرضا(عليه السلام‏)، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى‏، نشر جهان‏، تهران،‏ 1378 قمری‏، چاپ: اول‏، ج ‏1، ص 316، (ما جاء عن الرضا(عليه السلام‏) في صفة النبي(صلی الله علیه و آله)). (8). الغيبة / كتاب الغيبة للحجة، طوسى، محمد بن الحسن‏، محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، دار المعارف الإسلامية، ايران، قم، ‏ 1411 قمری، چاپ: اول‏، ص 266 (9). دلائل الإمامة، همان‏. (10). إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات‏، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، اعلمى‏، بيروت‏، 1425 قمری، چاپ: اول‏، ج ‏5، ص 223، (الفصل الثاني). (11). گردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، 1390 شمسی، چاپ هفتم، ص 556. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنت‌های_جمعه (۱) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: گرفتن ناخن و کوتاه کردن سبیل 💠 ابوکهمس گوید به امام ص
(۲) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: عطر زدن 💠 امام کاظم علیه السلام فرمودند: 💠 تَطَیَّبُوا بِأَطْیَبِ طِیبِکُمْ یَوْمَ الْجُمُعَةِ 💠 روز جمعه با بهترین عطرها خود را معطر سازید. ✨ امام رضا علیه السلام فرمودند: ✨لَا یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ أَنْ یَدَعَ الطِّیبَ فِی کُلِّ یَوْمٍ فَإِنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَیْهِ فَیَوْمٌ وَ یَوْمٌ لَا فَإِنْ لَمْ یَقْدِرْ فَفِی کُلِّ جُمُعَةٍ وَ لَا یَدَعْ ذَلِکَ. ✨ برای مؤمن شایسته نیست که عطر زدن را در هیچ روزی ترک کند و اگر بر آن توانایی ندارد یک روز در میان عطر بزند و اگر به آن هم توانایی ندارد، هر جمعه عطر بزند و آن را ترک نکند. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹 لِلَّهِ حَقٌّ عَلَی کُلِّ مُحْتَلِمٍ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ أَخَذَ شَارِبَهُ وَ أَظْفَارَهُ وَ مَسَّ شَیْئاً مِنَ الطِّیبِ. 🔹خداوند را به هر کسی که بالغ است در هر روز جمعه حقّی است و آن چیدن سبیل و گرفتن ناخن و استعمال قدری از عطر است. 🔸 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔸قَالَ حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ تَطَیُّبُ یَوْمٍ وَ یَوْمٍ لَا وَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لَا بُدَّ مِنْهُ أَوْ لَا یُتْرَکُ لَهُ لِیَتَطَیَّبْ أَحَدُکُمْ وَ لَوْ مِنْ قَارُورَةِ امْرَأَتِهِ فَإِنَّ الْمَلَائِکَةَ تَسْتَنْشِقُ أَرْوَاحَکُمْ وَ تَمْسَحُ وُجُوهَکُمْ بِأَجْنِحَتِهَا لِلصَّفِّ الْأَوَّلِ ثَلَاثاً وَ مَا بَقِیَ فَمَسَحَهُ مَسْحَةً. 🔸دوست من جبرئیل گفت: یک روز در میان عطر بزن ولی عطر زدن در روز جمعه نباید ترک شود؛ باید هر یک از شما روز جمعه معطر باشد، هرچند از شیشه عطر همسرش استفاده کند، زیرا ملائکه روح شما را بو می‌کنند و چهره شما را با بالهای خود در صف اول (نماز جمعه) سه بار و در صف‌های دیگر یک بار لمس می‌کنند. 📚 سه حدیث اول: خصال ج۲ ص۳۹۲ حدیث: ۸۹ ، ۹۰ ، ۹۱ حدیث آخر: بحارالانوار ج۸۶ ص۳۵۷ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌹اعمال شب اول ماه رجب: 🌺از رسول خدا(ص) نقل شده است که به هنگام رؤیت هلال ماه رجب، این دعا را مى‌خواند: «اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَالاْیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاْسْلامِ رَبّى وَرَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»؛ (خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام نو کن، پروردگار من و پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است.) 🌺و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتى هلال ماه رجب را مى‌دید، مى‌فرمود: «اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فى رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَى الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛ (خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده براى گرفتن روزه و شب زنده‌دارى و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.) ✅ غسل کردن: سیّد بن طاووس مى‌گوید در کتب «عبادات» روایتى از رسول خدا (ص) یافتم که آن حضرت فرمود: هر کس ماه رجب را درک کند و در اول، وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزى که از مادر متولد شده، از گناهان خارج شود (و پاک شود). ✅ زیارت امام حسین(ع) در این شب فضیلت بسیار دارد. ✅ بعد از نماز مغرب، ۲۰ رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار سوره «حمد» و یک بار سوره «توحید» بخواند، رسول خدا(ص) در پاداش این عمل فرمود: هر کس چنین کند، به خدا سوگند خودش، خانواده‌اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود... و در قیامت به سرعت از صراط بگذرد. ✅ بعد از نماز عشاء، دو رکعت نماز به ‌جا آورد، در رکعت اول «حمد» و «الم نشرح» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه بخواند و در رکعت دوم، سوره‌هاى «حمد»، «الم نشرح»، «توحید» و «معوّذتین» (سوره‌هاى ناس و فلق) را یک‌ بار بخواند و پس از سلام ۳۰ مرتبه بگوید: «لا اله الاّ الله» و ۳۰ مرتبه «صلوات» بفرستد، رسول اکرم(ص) فرمود: کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند گناهانش را مى‌آمرزد و از گناه پاک مى‌شود. ✅ ۳۰ رکعت نماز بخواند، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و یک مرتبه «کافرون» و سه مرتبه «توحید» را بخواند. در روایتى رسول خدا(ص) فرمود: هر مرد و زن مؤمنى چنین کند، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ وى را مى‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» مى‌نویسد و از نفاق پاک مى‌شود. ✅ احیاى شب اول ماه رجب: شیخ طوسى در «مصباح المتهجّد» از امام صادق(ع) از جدش از امیرمؤمنان على(ع) نقل کرده است که آن حضرت دوست داشت که در چهار شب از شب‌هاى سال، فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد: شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان. در حدیثى دیگر، از امام صادق(ع) نقل شده است که «تا مى‌توانى بر احیاى شب‌هاى عید فطر، عید قربان و... شب اول رجب مراقبت کن. ✅ خواندن دعایى که از امام جواد(ع) نقل شده است که فرمود: مستحب است انسان، در شب اول رجب، با این کلمات، دعا کند: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِىِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّى اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّى لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتى» @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌙 ماه رجب، ماه عبادت و بندگی 🔸روایت شده: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله هنگامی‌ که هلال ماه رجب را می‌دید می‌گفت: 🤲🏻 اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ. خدایا برای ما در ماه رجب و شعبان برکت قرار ده، و ما را به ماه رمضان برسان، و بر روزه رمضان و بیداری شب و نگهداری زبان و فروبستن چشم کمک فرما، و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگی و تشنگی قرار مده. 🔹از جمله اعمال شب و روز اول ماه رجب: زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است (شایسته است مومنین در چنین شب و روزی از نزدیک یا از راه دور با یکی از زیارت‌نامه ها حضرت را زیارت کنند و سلامی به محضر ایشان عرض کنند) 🔹غسل در شب و‌ روز اول سفارش شده است (از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله روایت شده: هرکه ماه رجب را درک کند، و در اوّل و وسط و آخر آن غسل کند پس از انجام آن مانند روزی که از مادر متولد شده بود از گناهان خود بیرون آمده و پاک می‌شود.) 🔹 در روایات چند نماز برای شب اول وارد شده است، از جمله: پس از نماز عشاء دو رکعت نماز به جای آورد به این صورت که در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» یک مرتبه سوره «انشراح» و سه بار سوره «توحید» را بخواند و در رکعت دوّم سوره «حمد» و سوره‌های «انشراح» و«توحید» و«فلق»و «ناس»را هرکدام یک بار بخواند، و هنگامی که سلام نماز را داد سی مرتبه بگوید: «لا اله الاّ اللّه» و سی مرتبه صلوات فرستد، تا حق تعالی همانند روزی که از مادر متولدّ شده، گناهان او را بیامرزد و پاکش نماید. 🔹از حضرت جواد علیه السّلام روایت شده که مستحبّ است این دعا را در شب اوّل رجب بعد از نماز عشاء بخوانند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ مَلِکٌ وَ أَنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّکَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ یَکُونُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَا مُحَمَّدُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَی اللَّهِ رَبِّکَ وَ رَبِّی لِیُنْجِحَ [لِی ] بِکَ طَلِبَتِی اللَّهُمَّ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِی سپس حاجتت را از خدا بخواهند 🔹روزه روز اول بسیار سفارش شده است. (روایت شده هرکه در این روز روزه بدارد، آتش دوزخ به فاصله یک سال راه از او دور می‌شود.) 🔹 نماز سلمان، نیز در اول و وسط و آخر ماه سفارش شده است. 🤲🏻 از همه شما التماس دعا داریم. 📚 برای دیدن اعمال ماه رجب به کتاب مفاتیح الجنان مراجعه کنید. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✨﷽✨ 🔹تاثير ظلم به حيوان 🔹 . ✍‍استاد فاطمی نیا:ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩ: ﺣﺎﺝ ﺷﻴﺦ ﺭﺟﺐ ﻋﻠﻰ ﺧﻴﺎﻁ ﺍﻫﻞ ﻣﻜﺎﺷﻔﻪ ﺑﻮﺩ روزي پيرزني خدمت ايشان رسيد و ﮔﻔﺖ: پسر جواني دارم كه مريض است و پزشكان از درمانش نااميد هستند؛ براي شفايش چكار كنيم؟ ﺷﻴﺦ ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻟﺤﻈﺎﺗﻰ ﺗﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩ، ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺴﺮﺕ ﺳﻠﺎّﺥ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ. ﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: نميشود كاري کرد! پیرزن ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ؟ شيخ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﺎﻃﺮﺍﻳﻨﻜﻪ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻯ ﻣﺎﺩﺭﺵ سر بریده است. ﻭ به خاطر اين ظلم ﭘﺴﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺯﻧﺪه نمي ماند! پسر شما دل حيواني را سوزانده و آن مادر هم آه كشيده است! ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺍﻳﻦ جوان ﺩﻝ ﺣﻴﻮﺍﻧﻰ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍند ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩ،که متاسفانه در جامعه دیده می‌شود که بعضا چه کسانی چه ظلم هایی به حیوانات می‌کنند حتی قصاب ها بعضا اصلا توجه ندارند و حیوان مادر را جلوی بچه اش سر می‌بردند حتی سفارش شده حیوانات را جلوی یکدیگر هم سر نبرید مثلا ایام محرم که قربانی زیاد می‌شود کنار هم در معرض دید یکدیگر حیوانات را سر می‌برند که کار درستی نیست باید جلوی چشم هایشان را بگیرند یا یکی یکی ذبح کنند طوری که نبینند ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺗﻮ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺷﺮﻑ ﻛﺎﺋﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﺭﻧﺠﺎﻧﻰ ﻭﺑﺪﺭﺩ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻯ! ﻭﺍﻯ ﺑﺤﺎﻝ ﺁﻥ ﺁﺩﻡ ﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﻨﺪ، ﺟﻮﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺪﻫﻨﺪ؟ ﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻮﺍﻇﺐ باشید.... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وجود مقدس امام هادی علیه السلام دومین امامی است که در کودکی به امامت رسید و در جوانی حدود چهل، چهل و دو سال داشتند که در شهر سامرا به شهادت رسیدند. از وجود مقدس امام هادی علیه السلام آثاری به ما رسیده که یکی از آنها همین زیارت جامعه ی کبیره است که در همه ی حرم ها خوانده می شود و شناخت نامه ی ائمه است. معرفی سجایا و صفات و ویژگی های ائمه ی اطهار است. اثر دیگری که از امام هادی رسیده زیارت غدیر است. خوب است در مفاتیح یک بار به زیارت غدیر امام هادی را ببینید. زیارتی که روز عید غدیر خود امام درکنار حرم جدشان امیرالمومنین قرائت کردند و من ندیده ام در زیارات امیرالمومنین زیارتی به این جامعی و کاملی که یک دوره استدلال بر امامت و ولایت و استناد به آیات قرآن کریم در مسئله ی امامت و ولایت امیر المومنین علیه السلام است. من ابتدا یک فراز کوتاهی را از جامعه ی کبیره خدمتتان عرض می کنم و دو سه تا داستان به مناسبت این فراز از زندگی امام هادی می گویم، بعد ان شاالله یک اشاره ای خواهم کرد در بخش دوم عرائضم به وضعیت دوران امام هادی و حوادث و وقایعی که در زمان ایشان بود. عزیزان من در اواخر زیارت جامعه این جمله را می گوییم: 💠إنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ هرجا که صحبت از خیر و خوبی و نیکی باشد. 💠كنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه اهل بیت ما هرکجا صحبت از خیر و نیکی و خوبی باشد شما اول خیرید، اصل خیرید، فرع خیرید، آخر خیرید، معدن خیرید و نهایت خیرید، این یعنی چه؟ شما عزیزان ببینید، قرآن می فرماید: کار خیر یک ذره اش هم می ماند،کار شر هم یک ذره اش اثرش را نشان می دهد. 💠و مَن یَعمَل مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ 📌خیر یعنی چه؟ 🔷خیر یعنی نیکی. حالا یک وقت این نیکی به مردم است، یک وقت به زن و بچه است. یک وقت به خود آدم است. 📌خیِر به چه کسی می گویند؟ 🔷خیِر به کسی می گویند که همیشه می گردد تا کار خوب انجام بدهد، حرف خوب بزند، مطلب خوب بنویسد، جلسه ی خوب بگیرد، بار از رو دوش مردم بردارد، به خودش خیر برساند. به عبارت دیگر خیر رسانی سجیه اش واخلاقش و روشش است. 📝قرآن کریم می فرماید مردم چند دسته اند: ♦️۱: أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ بعضی از کار خیر بدشان می آید، خوب اینها را می گویند: أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ . شوح با ح جیمی به این معنا است: یعنی کسانی که بخل دارند به کارخیر تا یک جایی صحبت از خیر می شود سرشان را پایین می اندازند، تا یک جایی صحبت از نیکی و خدمت می شود راهش را می کشد و می رود، خوب این یه قسم آدم است، بعضی ها این طور هستند. دسته ی دوم بدتر است ، قرآن می فرماید: ♦️۲:مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ نه از خیر بدش می آید، جلو دیگران هم می گیرد. مناع در سوره ی قلم است. یعنی کسانی که مانع کار خیر است. خودش که مسجد نمی رود شما را هم نمی گذارد بروید، خودش که پول نمی دهد به فقرا دست شما را هم می گیرد آقا کمک نکن، اینها را می گویند ، مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ. نه خودش زیارت نمی رود شما را هم نمی گذارد، نه خودش مسجد نمی رود شما را هم نمی گذارد و امان از آدم هایی که مناع خیرن . 📝خدا به پیغمبرش درسوره ی قلم نگاه کنید می گوید: پیغمبر حرف نه گروه را گوش نده دنباله رو نه گروه نباش. 💠لا تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهينٍ هَمَّازٍ حالا من نه تا را نمی خواهم بگویم قرآن نگاه کنید سوره ی قلم است. یکی این است : مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ. پیغمبر یکی از آن هایی که مواظب باش در زندگی دنبالشان نروید و اینها تاثیر نگذارند در زندگی، کسانی اند که مانع خیراند. آن وقت آدمها قیامت می فهمند می گویند کاش با اینها رفیق نمی شدیم. قرآن می گوید: هر گروهی که وارد جهنم می شود این جور آدم ها را لعنت می کند، می گوید تو ما را بیچاره کرده ای، تو ما را بد کردی. مثل شیطان دیگر، شیطان خودش مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ خودش سجده نکرد آدم ابوالبشر هم تحریک کرد، خودش خلاف کرد مردم هم می گوید خلاف کنید. اما دسته ی سوم خوب دقت کنید قرآن می فرماید: ♦️۳: يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ می دوند دنبال کار خیر. یسارعون از سرعت می آید. حضرت زکریا را خدا در قرآن می خواهد معرفی کند و یحیی را می فرماید: 💠كانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ می دویدند دنبال خیر. اصلا دیدید آقا بعضی ها سفره می اندازی بلند می شوند کمک می کنند، عروسی است کمک می کند، عزا است کمک می کند، تشییع جنازه است، اصلا می گویند فلانی دستش به خیر است. بعضی ها این طوری اند می گویند دستش اصلا نمی تواند بنشیند نمی تواند مخدوم باشد همش می خواهد خادم باشد. این جور آدم ها را خدا خیلی دوست دارد. آقا می دانید بعضی از ماها خیر رسانی مان قرضی است، مهمانی داریم می گوییم خُب فلانی را هم بگوییم پسر برا