eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋قارون در قرآن ⛔️ ۱_ ثروت قارون ⛔️ ۲_ تفکر قارون ⛔️ ۳_عاقبت قارون 🌹 ۴_ عاقبت به خیر چه کسانی هستند ؟ 1⃣👈_ ثروت قارون 👇 إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ 🌹ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﺎﺭﻭﻥ ﺍﺯ ﻗﻮم ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﺪﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺠﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﻤﻞ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻳﺶ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﺁﻣﺪ . [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : [ ﻣﺘﻜﺒﺮﺍﻧﻪ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭﺍﻧﻪ ]ﺷﺎﺩﻱ ﻣﻜﻦ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﺎﻥ [ ﻣﺘﻜﺒﺮ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ] ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .( سوره القصص آیه ٧٦) 2⃣👈_ تفکر قارونی 👇 قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ 🌹ﮔﻔﺖ : ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺍﻧﺒﻮﻩ ] ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ . ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻗﻮﺍﻣﻰ ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺍﻧﺪﻭﺯﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ؟ ﻭ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ [ ﻛﻪ ﺟﺮﻣﺸﺎﻥ ﻣﻌﻠﻮم ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ ] ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﭘﺮﺳﻲ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ .(سوره القصص آیه٧٨ ) 3⃣👈 عاقبت کار قارون 👇 فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ 🌹ﭘﺲ ﺍﻭ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ] ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﺪ . ( سوره القصص آیه٨١ ) 4⃣👈 چه کسانی عاقبت به خیر هستند ؟👇 تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 🌹ﺁﻥ ﺳﺮﺍﻱ [ ﭘﺮﺍﺭﺯﺵ ] ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻭ ﺗﺴﻠّﻂ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ; ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم [ ﻧﻴﻚ ] ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ(سوره القصص آیه٨٣) 2⃣1⃣ کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌲⚘️🌱احکام لباس نجس🌱⚘️🌲 👈لباس نجس، دارای احکامی است👇 ۱- لباسی که نمی دانیم نجس شده یا نه بنا می گذاریم که پاک است و لازم نیست آن را آب بکشیم، زیرا اصل بر طهارت است مگر خلاف آن ثابت شود. ۲- لباسی که قبلا نجس شده و نمی دانیم آن را آب کشیده ایم یا نه، باید آن را آب بکشیم. زیرا در این گونه موارد بنا می گذاریم بر حالت سابق. ۳- اگر یکی از دو لباس نجس شده ولی نمی دانیم کدام یک نجس است، با هیچ کدام نمی شود نماز خواند و باید هر دو را آب بکشیم. به علت وجود علم اجمالی در يک از دو لباس ۴- اگر به یکی از دو لباسی که نمی دانیم کدام یک نجس است، دست خیس بزنیم بنا می گذاریم که دست پاک است زیرا یقین نداریم دستمان به لباس نجس خورده ولی باید هردو لباس را آب کشید. زیرا ملاقی با احد اطراف علم اجمالی، محکوم به طهارت است. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔺بشار اسد؛ نه آنچنان سیاه، نه آنقدرها سفید! 🔹به نظرم بشار اسد آنقدر خوب، و سزاوار آن بود که حتی اگر قرار بود کنار گذاشته شود نیز، با عزت و احترام کنار میرفت؛ او مقاومت را دوست داشت، استقلال را میخواست، عزت را بر ذلت ترجیح میداد، غرور ملی را میپسندید و سر سازگاری با ظلم و خصوصا صهیونیسم هم نداشت، و دم از آرمان هم میزد؛ مثل خیلی از ماها که هر کداممان میتوانیم برای خودمان یک بشار اسد باشیم؛ بشار اسدی که همه این خوبی ها را دارد، اما خوی دیکتاتوری اش را هنوز ترک نکرده، دنیا در نظرش بزرگ است، لاکچری بودن را دوست دارد، ادعای بزرگ بودن میکند، اما وقتی بازی به خطوط پایانی و حساسش میرسد، از یک جایی، دیگر میبُرد و نمیتواند ادامه دهد؛ انسانی با ظرفیت محدود؛ مثل خیلی از ماها، که مناسب جایگاه خودمان و آدم آرمانی که از آن دم میزنیم نیستیم! 🔹بشار اسد و امثال او فقط میتوانند بخشی از مسیر مقاومت را بپیمایند؛ آنجا که باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند، همه آنچه را که ارزش می پندارد کنار میگذارد و به حیات دنیوی چنگ میزند. من آقای اسد را سرزنش نمیکنم؛ او فقط همینقدر میتوانست مقاوم باشد؛ او سطحش در اندازه سطح مورد نیاز مقاومت واقعیِ اسلامی نبود؛ و مقاومت مجبور بود با همین ظرفیت و داشته ها، ممنون او هم باشد که تا اینجا همکاری و همراهی کرده است؛ تحلیلِ همه تحلیلگران، محترم؛ اما من معتقدم ترس از مرگ، بشار را کنار زد؛ جنگ داشت به مراحل حساسی میرسید و سطح مقاومت نیز همسطح با جنگ بالا میگرفت؛ اما وقتی دید دشمن به دیوانگی افتاده، حلقه اول فرماندهی حزب الله را ترور کرده، نصرالله را به شهادت رسانده، و حتی رهبری ایران را تهدید میکند، وقتی خودش نیز با چنین تهدیدی مواجه میشود و رسانه های صهیونیستی هر روز خبری در این خصوص کار میکنند، کم می آورد؛ او همزمان در معرض وسوسه ها و وعده های دروغین برخی حکام عرب هم بوده است. 🔹این معادله را جلوی حاج قاسم اگر بگذارند به پیشوازش میرود: خجالت بکشید من را از چندتا گلوله میترسانید؟ با نصرالله وقتی مطرح میکنند میگوید: خودم میدانم من را میکشند لیکن قطعا سننتصر، و باز مسیر را ادامه میدهد! این معادله را آیت الله سید علی حسینی خامنه ای هم به سخره میگیرد و آنگونه، با صلابت در نماز جمعه نصر حاضر میشود؛ قالیباف هم، عراقچی هم، و حتی پزشکیان نیز با این معادله شوخی میکند و صد البته که قاآنی ها و حاجی زاده ها و خلاصه هر آنکه در میدان جمهوری اسلامی قدم میزند با آن رفتار مشابهی خواهد داشت؛ اما آیا جهانبینی اسد نیز مانند جهانبینی افراد فوق الاشاره است؟ 🔹آیا اسد نیز نگاهش به مرگ از دریچه شهادت و رستگاری است؟ آیا دنیا در نگاه اسد نیز به همان اندازه بی ارزش است و او نیز برای مرگِ فی سبیل الله لحظه شماری میکند؟! یقینا خیر! او مقاومت را برای خود تا قبل از ترور تعریف کرده بود! اسد امروز سنگ محکی برای انقلابیونی است که دم از مقاومت میزنند، مقداری از مسیر را هم میروند، اما شاید هنوز به مراحل حساس نرسیده اند که بفهمند چند مَرده حلاج اند؛ انقلابیونی از جنس آنها که خوب بودن را دوست دارند، اما نمیتوانند در زندگی پیاده کنند؛ همانها که احتمالا از زندگی لاکچری بدشان نمی آید، برای خواستگار دخترشان شروط آنچنانی میگذارند، مستاجر را اذیت میکنند، در کار کم فروشی میکنند و حتی ممکن است کاسبی گران فروش باشند؛ بگذریم..! 🔹بشار اسد اما همانگونه که در ابتدا نوشتم، حالا که قرار بود به پایان خط برسد، میتوانست عزتمندانه از دور خارج شود؛ میتوانست آواره نباشد؛ میتوانست این دنیا را بدهد و عقبا را بخرد! او فرصت این را داشت که برای آزادسازی خاک وطنش به جولان حمله کند و [چه پیروز شود و چه شکست بخورد] به یک قهرمان ملی تبدیل شود؛ او میتوانست دموکراسی را بپذیرد و در صورت عدم انتخاب، آبرومندانه گوشه ای از کشورش بنشیند و باز فرصت اثرگذاری داشته باشد؛ میتوانست دست رد به سینه مقاومت نزند و حداقل اجازه دهد مقاومت کارش را پیش ببرد؛ هر کدام از این کارها را کرده بود وضعی بهتر از آنچه اکنون دارد میداشت و عزیز تر و عزتمند تر میبود، حتی اگر از قدرت حذف میشد! 🔹در پایان لازم است بگویم ما فقط واقعیت ها درباره او را مینویسیم، قصد آن را نداریم او را تخریب کنیم؛ چرا که او در حد بضاعت و ظرفیتش خدمات بزرگی به مقاومت داد، لیکن نتوانست وصیت پدر مرحومش را تا پایان حفظ کند؛ وصیتی که به او گفته بود تا زمانی که با ایران هستی، هستی؛ و هر وقت ایران را رها کردی دیگر نخواهی بود؛ و اسد دیگر نیست! ✍️عبدالرحیم_انصاری •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
آیا کتاب «تحف العقول» معتبر است؟ مؤلف کتاب تحف العقول، ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه است. برای این‌که جایگاه حقیقی این کتاب مشخص شود، با توجه به ملاک‌های مختلف مانند جایگاه مؤلف، سند و متن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اعتبار و جایگاه کتاب تحف العقول الف. جایگاه مؤلف کتاب تحف العقول توسط ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه تألیف گردیده است. تاریخ دقیق تولد و وفات مؤلف کتاب تحف العقـول مشخص نیست اما ازآنجاکه وی از محمـد بـن همام اسـکافی (متـوفی ۳۳۶ ق) روایات زیادی نقل کرده است باید گفت او در قرن چهارم هجری قمری می‌زیسته است. در منابع متقدم رجالی مانند رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی از ابن شعبه حرانی و کتاب وی، نام برده نشده است، اما شیخ حُرّ عاملی از عالمان قرن یازده هجری قمری در کتاب امل الآمال درباره ابن شعبه می‌نویسد: «الشیخ أبو محمد الحسن بن علی بن شعبه فاضل محدّث جلیل؛ ابو محمد، حسن بن علـی بن شعبه، دانشمندی با فضل و حدیث‌شناسی بزرگ است.» ایشان همچنین کتاب تحف العقول را از کتاب‌های مشهور شیعه شمرده است. علامه مجلسی هم درباره ابن شعبه و کتاب تحف العقول می‌گوید: «نظم و ترتیب آن، دلالت بر بلندی مرتبه مؤلّفش می‌کند.»از عالمان معاصر نیز آیت‌الله شیخ محمد فاضـل لنکرانی ابن شعبه حرانی را از محدثان جلیل‌القدر شیعه دانسته و کتاب وی را از کتب حدیثی معتبر و کم‌نظیر در تاریخ معرفی نمود. ب. اعتبار سندی سند، ازجمله معیارهای سنجش اعتبار روایات یک کتاب است. هرچه اعتبار سندی احادیث یک کتاب بیشتر باشد، ارزش آن روایات بیشتر می‌گردد. روایات کتاب تحف العقول سند ندارد ازاین‌رو در مورد اعتبار آن‌ها، بین علما اختلاف شده است. برخی عالمان مانند امام خمینی و آیت‌الله خـویی، روایات تحف العقول را به دلیل نداشتن سند، ضعیف دانسته‌اند. اما عده‌ای دیگر از عالمان، به احادیث این کتاب اعتماد کرده‌اند. به‌عنوان نمونه شیخ مرتضی انصاری در اول کتاب مکاسب خود، حدیث طولانی درباره کسب‌وکار از کتاب تحف العقول نقل نموده و بسیاری از احکام معاملات را از آن استنباط کرده است. علامه مجلسی درباره این کتاب می‌نویسد: «اکثـر مطالـب آن، در مـواعظ و اصول ثابت‌شده‌ای است که در آن‌ها نیازی به ذکر سند نیست.» آیت‌الله جوادی آملی ازجمله عالمانی است که جایگاه سند را در اعتبار حدیث، چندان مهم نمی‌داند. ایشان معتقد است از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از امام معصوم علیه‌السلام حاصل شود، کفایت می‌کند؛ خواه به عدالت راوی باشد یا وثاقت وی؛ به علو متن باشد یا عمل کردن فقها به آن یا هر راه دیگری. به‌عنوان نمونه، ایشان درباره زیارت جامعه کبیره گفته‌اند: «متن زیارت به‌گونه‌ای است که هر منصفی صدور این معارف را از غیر معصوم محال عادی می‌داند؛ افزون بر آن‌که خطوط کلی آن را با خطوط کلی معارف قرآن، هماهنگ می‌بیند و این چیزی است که ما را از بحث سندی آن بی‌نیاز می‌کند.» ج. اعتبار متن و محتوا یکی دیگر از ملاک‌های بررسی اعتبار حدیث، متن و محتوای روایت است. عدم مخالفت متن حدیث با قرآن کریم، احادیث و سنت قطعی معصومان علیهم‌السلام، مقتضیات عقلی، واقعیات تاریخی و قطعیات علمی، بر اعتبار آن می‌افزاید. بیشتر روایت تحف العقول با این ملاک‌ها هم‌خوانی دارند. از سوی دیگر، روایاتی که علائم جعل در آن باشد، در این کتاب یافت نشد؛ بنابراین، مهم‌ترین ملاک اعتبار احادیث کتاب تحف العقول، قوت متن و محتوا و کمی آسیب‌های آن است. د. عمل مشهور یکی دیگر از معیارهایی که می‌توان به‌واسطه آن بر اعتبار کتاب تحف العقول افزود، عمل مشهور عالمان شیعه به این کتاب است. آیت‌الله بروجردی معتقـد است: «اگر روایتی صحیح السند نباشد، ولی مشهور به آن عمل کرده باشند، ما باید به آن روایت عمل کنیم.»کتاب تحف العقول، در طول تاریخ مورد عمل عالمان بوده است. نتیجه با توجه به مطالبی که گفته شد، این نتیجه حاصل می‌شود که شخصیت ابن شعبه حرانی و کتاب تحف العقول در آثار قدما، شناخته‌شده نیست، ولی علمای متأخر و معاصر شخصیت و کتاب او را ستوده‌اند، اما این برای شناخت جایگاه مؤلف، کافی نیست. ازنظر سند نیز روایات این کتاب، ضعیف است اما قوت متن و محتوای احادیث این کتاب، جبران ضعف سند می‌کند. در جمع‌بندی می‌توان گفت احادیثی که از این کتاب در مصادر دیگر وجود داشته و همچنین با مؤیدات متنی مانند قرآن و سنت قطعیه تعارض نداشته باشند، قابل پذیرش است. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌲⚘️🌱احکام مسجد🌱⚘️🌲 👈مسجد دارای احکامی است👇 ۱- تمیز کردن مسجد و روشن کردن چراغ آن مستحب است. ۲- کسى که مى‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو کند و لباس پاکیزه و قیمتى بپوشد.(۱) ۳- مسجد محل عبادت است و بالاترین عبادات، نماز است پس کار های فرهنگی دیگر در داخل مسجد تا وقتی جایز است که مزاحم نماز مردم نباشد. ۴- اگر انسان روی پشت بام یا صحن مسجد جامع هم معتکف شود اعتکاف او صحیح است، این بدان علت است که همه قسمتهای مسجد حکم مسجد را دارد.(۲) ۵- نجس کردن هر قسمتی از مسجد حرام است حتی دیوار آن، چه بخش داخلی دیوار و چه قسمت بیرونی آن.(۳) ۶- توقف جنب و حائض و نفساء در هر نقطه مسجد حرام است.(۴) ۷- هیئت امنای مساجد و امام جماعت و حتی خود واقف حق ندارند مانع حضور اشخاص در مساجد شوند مسجد مربوط به همه مسلمان ها است. ۸- طلا کاری مسجد بنا براحتیاط واجب جایزنیست هر جای آن که باشد.(۵) ۹- هر کاری که اهانت به مسجد به شمار رود حرام است. ۱۰- تخریب وزیان رساندن عمدی به مسجد حرام است. ___ ۱ - توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص۵۰۶ . ۲ - مجمع المسائل ، ج۱ ، ص۱۳۷. ۳ - توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص۵۰۱. ۴ - همان ،ص۲۱۲. ۵ - توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۵۰۶. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تو دهنی محکم حضرت آقا به بلاگرهای سیاسی که دل مردم را خالی میکنند! تحلیلگر_نادان_بی_خبر 🍃🌹🍃 کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
⚡️ آیا اهل سنت سوریه، اموی هستند؟ ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 با اتفاقاتی که در چند روز اخیر در سوریه افتاده است، برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی نسبت های نادرستی به اهل سنت سوریه می دهند. ❌ در متنی آمده است: «دمشق، مهد تفکر عثمانی اموی است ... تفاوتشان با سایر اهل سنت عربستان و مصر این است که علی را اصلا جز خلیفه چهارم نمی دانند، معتقدند خلفا به این ترتیب است: ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه، یزید و نسبت به اهل بیت و بنی هاشم بغض و کینه دارند بخاطر همین اغلب اهل سنت سوریه، ناصبی هستند». 💠 این متن از چند جهت مخدوش و نادرست است: 1⃣ دمشق در قرن اول و دوم، مهد تفکر عثمانی اموی بود، اما قرنهاست صوفیان محب اهل بیت جای طرفداران امویان را گرفته و دیگر ناصبی در سوریه پیدا نمی شود. ابن تیمیه در قرن هشتم در دمشق زندگی می کرده است و از زیادی صوفیان محب اهل بیت در این شهر سخن می گوید و بیان می دارد که اکنون ناصبی ای در این شهر یافت نمی شود. 2⃣ امروزه هیچ اهل سنتی پیدا نمی کنید که حضرت علی (ع) را خلیفه چهارم نداند. همه اهل سنت در سرتاسر جهان امیرمومنان علی علیه السلام را خلیفه چهارم خود می دانند. لذا این نسبت به اهل سنت سوریه اشتباه است. جالب است در این متن، عربستان مهد وهابیت را از سوریه جدا کرده است. 3⃣ عده زیادی از سلفیان، وهابی ها، سپاه صحابه و داعشی ها میان اهل بیت و شیعه آنان تفکیک قائل می شوند. آنان می گویند: اهل بیت انسان هایی شریفی بودند و ما دوستدار آنان هستیم،‌ اما شیعیان، پیروان عبدالله بن سباء یهودی اند که برای از بین بردن اسلام هر کاری می کنند. متاسفانه این ذهنیت اشتباه سلفی ها و داعشی ها و بسیاری از القاعده ای ها باعث شده که برای دیگران هم مساله خلط شود و فکر کنند که داعشی ها و القاعده ای ها ناصبی اند. در حالیکه به ندرت در میان وهابیت، داعش، سپاه صحابه و القاعده، ناصبی پیدا می کنید. کینه و عداوت شیعه مساله دیگری است. 4⃣ امروزه حدود ۷۰ درصد مردم سوریه از اهل سنت شافعی و حنفی بوده و همگی محب اهل بیتند و ناصبی ای در مردم سوریه نمی شناسیم. بنابراین تقاضا داریم نسبت به مطالبی که می نویسید و بازنشر می دهید، بیشتر دقت نمایید. ✅ اوصیکم و نفسی بتقوی الله. 💥از کانال مسْلِمْنا کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت حوادث و وقایع عصر ظهور و قرار گرفتن در جبهه حق وپرهیزاز گرایش به باطل رابطه شناسی خروج سفیانی در هنگام ظهور وارتش سوریه درشام در منابع روایی فریقین سفیانی فردی از نسل ابوسفیان و اهل شام رابطه «سفیانی» در منابع روایی شیعه و سنی به عنوان یکی از نشانه‌های ظهور امام مهدی (عج) ذکر شده است. براساس این روایات، سفیانی فردی از نسل ابوسفیان و اهل شام است که در دوران پیش از ظهور دست به شورش می‌زند و قدرتی بزرگ در منطقه شام به دست می‌آورد. اما درباره رابطه سفیانی و ارتش سوریه، باید توجه داشت که روایات تنها به کلیات و نشانه‌های اوضاع آخرالزمان اشاره می‌کنند و به صراحت از «ارتش سوریه» سخنی به میان نیامده است. توصیف سفیانی در روایات شیعی و أهل سنت منطقه جغرافیایی: سفیانی از شام (سوریه امروزی) برخاسته و مرکز قدرتش در این منطقه خواهد بود. در برخی روایات به مناطقی مانند دمشق، درعا، و رود ابوقطیف (یا وادی یابس) اشاره شده است. . ویژگی‌های سفیانی در منابع روایی او فردی ستمگر، خونریز و دشمن اهل‌بیت (ع) است. حکومت سفیانی کوتاه‌مدت است و به پنج یا نه ماه محدود می‌شود. اقدامات او شامل حمله به عراق، قتل‌عام شیعیان، و تصرف حجاز خواهد بود. جنگ‌ها و درگیری‌ها: سفیانی جنگ‌ها و درگیری‌ها: سفیانی به‌ویژه با ایران، عراق و یمن درگیر می‌شود. در نهایت لشکر او توسط سپاه امام مهدی (عج) در منطقه بیداء نابود می‌شود. آیا سفیانی همان ارتش سوریه است؟ ارتش سوریه به عنوان یک نهاد مدرن حکومتی در روایات به صراحت ذکر نشده است، اما شباهت‌هایی وجود دارد که برخی افراد سفیانی را با قدرت‌های سیاسی و نظامی معاصر مرتبط می‌دانند: ارتباط حوادث سیاسی در سوریه با ماجرای سفیانی شام و سفیانی: منطقه شام (شامل سوریه، لبنان، حوادث سیاسی در سوریه را با ماجرای سفیان لسطین و اردن) محور اصلی قیام سفیانی است. برخی افراد با توجه به روایات، حوادث سیاسی در سوریه را با ماجرای سفیانی مرتبط می‌دانند. فتنه‌ها و جنگ‌های داخلی در سوریه فتنه‌ها و جنگ‌های داخلی: در روایات آمده است که پیش از ظهور، شام دچار فتنه و درگیری شدید می‌شود. این وضعیت ممکن است با جنگ‌های داخلی سوریه در سال‌های اخیر شباهت داشته باشد. جزئیات بسیاری از این روایات روشن نیست. تفسیر روایات نباید به‌طور قطعی با رویدادهای معاصر تطبیق داده شود، چرا که منابع برخی روایات از نظر سند ضعیف یا قابل تأمل هستند. هدف اصلی از بیان این نشانه‌ها، تقویت ایمان و آمادگی معنوی است، نه پیش‌بینی وقایع سیاسی. شباهت‌های میان اوصاف سفیانی و تحولات منطقه‌ ایی بنابراین، هرچند برخی شباهت‌های میان اوصاف سفیانی و تحولات منطقه‌ای (مانند درگیری‌های سوریه) وجود دارد، اما باید با احتیاط و بدون قضاوت قطعی به این موضوع پرداخت. کمال الدین، ج۲، ص۶۵۱، باب۵۷، ح۱۰. بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۸۶، الملاحم و الفتن، ص۱۶۴، «اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🍁 سلام رد مظالم 🍁 🔻سوال: رد مظالم چيست و چگونه و در چه وقتي پرداخت ميشود؟ 🔹جواب: منظور از رد مظالم، حقوق و اموالی از دیگران در دست انسان است که اگر صاحبش را می شناسد باید به او برگرداند یا حلالیت بطلبد و اگر به هیچ وجه انسان صاحبان آن ها را نمی شناسد[چه خود آن اموال باقی باشد و یا توسط شخص مصرف شده باشد] تا جایی که انسان می تواند، باید صاحبان آن ها را پیدا کند و اموال شان را به آنها بازگرداند. اما اگر پیدا کردن صاحبان آن ها ممکن نیست در این صورت با اجازه مرجع تقلید اموال و یا قیمت آن ها را [در صورتی که اموال از بین رفته باشد] به فقرا صدقه دهد. استغفار در حق الناس غیر مالی هس مثل غیبت کردن یا دل کسی راشکستن و امثالهم.. 1⃣👈 ردّ مظالم یعنی چه؟ لطفاً توضیح دهید؟ ✍ *كلمه مَظالِم جمع كلمه مَظلِمه است، این کلمه از ماده ظلم گرفته شده و از نظر اصطلاح فقهی به اموال و بدهی هایی گفته می شود که انسان از روی ظلم و بی عدالتی از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است* *و مظلمه عبارت از نوع خاصی از مدیون و مشغول الذمه بودن است و خصوصیت و ویژگی آن به این صورت است كه:* *یا انسان مبلغ مشخصی به فرد معینی مدیون است اما نمی‌داند كجاست و به او دسترسی ندارد، و یا اینكه می‌داند كه مبلغ معینی مدیون است اما به صورت مشخص، فرد مدیون برایش معلوم نیست كه چه كسی است؟* *در هر دو صورت فرق نمی‌كند كه علت مدیونی، غصب و سرقت باشد، یا اینكه سبب آن امری مشروع باشد مثلاً از شخصی قرض كرده  و بعد قرض دهنده را پیدا نكند و امكان دسترسی به او نباشد، و یا می‌داند از كسی قرض كرده اما نمی‌داند كی بوده است؟ این معنی كلمه مظلمه كه جمع آن مظالم است* *اما حكم آن این است كه: مقدار دِین مذكور را باید به اشخاص فقیر صدقه بدهد، كه اصطلاحاً به این پرداخت،،صدقه، و رد مال به فقیر بابت دِین مزبور را،،،،  رد مظالم  می گویند* *آنچه تا كنون گفته شد حالت یقینی رد مظالم است اما گاهی اوقات  چون شخص در برهه‌ای از زندگانی اش ممکن است   مقید به رعایت حقوق دیگران در اموالشان نبوده است و چه بسا اموال آنان را تلف كرده است سپس متنبه و متذکر  می‌شود و احساس مدیونی می‌كند، و از طرفی شخصاً نمی‌داند به چه كسی و چه مبلغی بدهكار است؟* *در اینجا خوب است که به منظور اینکه ذمه اش برئ شود و دینی از دیگران به گردنش نباشد مبلغی را احتیاطاً به عنوان رد مظالم به فقرا  ‌دهد تا چیزی گردنش نباشد* کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
● بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه: بسیار جالب است، افکار عمومی در ایران را به سمتی هدایت میکنند که مردم روسری از سر بردارند و علیه حکومت دینی بایستند. همان ها در سوریه افکار عمومی را به سمت گرایش به ریش‌های بلند سلفی هدایت میکنند تا علیه حکومت سکولار بجنگند و یک حکومت سلفی با قوانین اسلامی و سفت و سخت بیاورند. بیاید کمی خودمان را از فریب‌های بزرگ رهایی بدهیم، بشار از آل سعود دیکتاتورتر است یا از آل خلیفه؟ آزادی های سیاسی و اجتماعی اش از عربستان سعودی کمتر است؟ هرآنچه غرب کوشید تا بن سلمان در عربستان اجرا کند، سالها قبل در سوریه وجود داشت، نه دین اجباری بود، نه حجاب. مشروب هم سرو میشد، که البته اکنون اعضای تحریر الشام در حال حمله به فروشگاه های مشروبات الکلی هستند در حلب و باقی شهرهای در دستشان. بین دختر و پسر هم دیوار نبود و... بروید فیلم های سوریه که قبل 2010 در یوتیوب بارگذاری شده اند را ببینید، کشوری زیبا، توریستی، فعال و پویا، که کنسرت های خارجی که الان در عربستان مد شده، در آنجا برگزار میشد... هیچ شباهتی به کشورهای عربی دیگر نداشت، از همه هم سکولارتر بود اما اما و اما، برای اسرائیل یک تهدید بود و غرب این را نمی پذیرد. بحث نه بر سر دین شماست، نه دیکتاتور بودن یا نبودن حکومت شما و نه حتی سکولار یا مذهبی بودن آن... هر کدام از اینها به مقتضای نیاز آنها میتواند برای ما مردم این منطقه زیبا یا زشت جلوه کند. ما مردم خاورمیانه کی میخواهیم به خود بیاییم و دست از بازیچه سیاست‌های غرب و شرق شدن برداریم، خدا میداند. هر روز سازی میزنند و ما هم به هر سازشان آن گونه که می خواهند می رقصیم. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا ما امام زمان رو نمی بینیم؟ 🎤حجت الاسلام عالی 🕰 زمان:۵۹ ثانیه .............................................. 💎۱۰۰ صلوات روز جمعه 🎁 هدیه هفتگی اعضای کانال ☀️به محضر پرنور و سرور امام زمان (عج) @baclassha کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🚨 🔸 امام صادق علیه السلام درباره شدت فتنه‌های زمان غیبت می‌فرماید: و اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛ به خدا سوگند شما خالص می شوید؛ و اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید و اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛ به خدا سوگند شما غربال خواهید شد حتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر» تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر. ✅ در این میان کسانی خواهند یافت که: 1⃣ خود را در زمان غیبت به امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف و نزدیک تر کنند؛ 2⃣ خود را از رذایل اخلاقی و گناه کنند و به صفات حسنه ، نیکو گردانند(تزکیه نفس کنند). 3⃣ شناخت امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف و فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است. 📔 بحارالانوار ج 5 صفحه 216 کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af 👈 برای دوستان خود بازارسال کنید.
ای دل تو ز هیچ خلق یاری مطلب وز شاخ برهنه سایه داری مطلب عزت ز قناعت است و خواری ز طمع با عزت خود بساز و خواری مطلب. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌲⚘️🌱احکام دعاهای حرام🌱⚘️🌲 دعا کردن در چند مورد حرام است و گناه دارد👇 ۱- طلب مغفرت و آمرزش برای کفار، البته ما نباید برخورد نامناسب با کفار غیر حربی داشته باشیم ولی طلب آمرزش برای غیرمسلمانان و کفار جایز نیست.(۱) ۲- نفرین بر پدر و مادر و ارحام ، زیرا قطع رحم به حساب می آید حتی اگرانسان در نماز برمؤمن یا پدر و مادر یا ارحام خود نفرین کند نمازش دچار اشکال می شود.(۲) ۳- طلب گناه از خداوند یعنی از خدا درخواست نماید که او را به انجام گناه موفق کند.(۳) این مورد هم نماز را باطل می کند.(۴) ___ ۱- ما کانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِکینَ وَ لَوْ کانُوا أُولی‏ قُرْبى‏ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحیمِ . توبه / ۱۱۳. ۲- زیرا نهی در عبادت ، اقتضای فساد می کند. ۳- مصباح الفقاهه ، آیة الله خویی ، ج۱ ، ص۲۱۱- تحریر الاحکام الشرعیة علی مذهب الامامیة ، ج۱ ، ص ۴۲. ۴- طبق معیار مورد قبل. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دکتر مهدی فرمانیان نویسنده، پژوهشگر و رئیس پژوهشگاه ادیان و مذاهب در برنامه زمانه شبکه دو سیما مطرح کرد؛ 🔹تصور می‌کنم آنچه این روزها از هیئت تحریر شام می‌بینیم یک تغییر اندیشه‌ای است نه تاکتیک. 🔹اگر اینها از فضای القاعده و جبهه النصره فاصله بگیرند و به سمت مدل اخوانی حرکت کنند می‌توانیم با آنها تعامل کنیم. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔖منبر کوتاه🔖 عليهاالسلام 📌تاریخ وفات حضرت امّ البنین صلوات الله علیها روشن نیست ولی اگر هر روز برای ایشان بزرگداشت بگیریم کم است. ما در کربلا غیر از اهل بیت علیهم السّلام کسی را نداریم که همه‌ی دار و ندار خود را خرج کرده باشند. امّ البنین سلام الله علیها یک ویژگی دارد که هم چهار پسر خود را داد و هم اسم خود را داد. بعد از واقعه‌ی کربلا اسم حضرت عوض شد، دیگر امّ البنین باقی نمانده بود. «لَا تَدعونِي وَيكَ أمُّ البَنينِ تُذَكَّرينِي بِليوثِ العَرينِ‏»[1] 📌می‌گوید: من را به یاد شیر بچّه‌هایم نیندازید، دیگر مادر پسرانی باقی نمانده است. تا زمانی که آن‌ها بودند شما هیچ وقت از سیّد الشّهداء صلوات الله علیه نمی‌شنوید که بگویند: «أینَ؟» من باز هم این جمله را تکرار می‌کنم و به این ایمان دارم ولی نمی‌خواهم بگویم چرا. اگر کسی می‌خواهد در این عالم معرفت پیدا کند، باید به امّ البنین سلام الله علیها توسّل کند. این خانم صاحب ادب و معرفت است. امیر المؤمنین سلام الله علیه دیدند اگر بخواهد عبّاس بن علی علیه السّلام به دنیا بیاید این‌که فقط پدر او علی باشد کافی نیست لذا گشتند و کسی را پیدا کردند که بتواند عبّاس بن علی تربیت کند و فقط هم نه عبّاس بن علی، اگر برادران حضرت ویژه نبودند به امّ البنین، امّ العبّاس می‌گفتند. آن‌ها ویژگی‌هایی داشتند که کنار قمر بنی هاشم سلام الله علیه جمع بسته شدند؛ امّ البنین. 🔖در کربلا وقتی قمر بنی هاشم صلوات الله علیه دید یک به یک همه بر زمین افتادند، برادران خود را جمع کرد و فرمود: مادر ما با بقیه فرق می‌کند –این حرف من است- امّ البنین روی شما سرمایه‌گذاری کرده است. مباد سنگی یا تیری بر بدن پسر پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بنشیند قبل از این‌که شما زنده باشید. بروید، می‌خواهم قبل از رفتن به میدان، جان دادن شما را هم ببینم، می‌خواهم هر چیزی که دارم در راه حسین علیه السّلام فدا کنم. 🔖وقتی یک پدر شهید بگوید: بریده شدن گلو و صدای خرخر کردن یک سر بریده آسان‌تر است تا شنیدن بدگویی به علی علیه السّلام، این‌ها دارند به پسر فاطمه سلام الله علیها دشنام می‌دهند. آن‌ها آمدند مقابل سیّد الشّهداء سلام الله علیه ایستادند. این بچّه‌ها در طول عمر خود خاک بودند. این‌جا آمدند به سیّد الشّهداء سلام الله علیها پشت کردند و رو به دشمن کردند، سرها افراشته، «جَعَلوا یَقُونَه بِوُجوهِهِم» تیرها که می‌آمد، سرهای خود را به سمت تیرها می‌بردند، «و نحورِهم» گردن‌ها را آسیب دادند تا این‌که یک به یک به زمین افتادند. وقتی یک به یک بر زمین افتادند، نوبت قمر بنی هاشم صلوات الله علیه رسید، آن کسی که همه‌ی وجود خود را خرج امام حسین علیه السّلام کرده است، سربازی که امام صادق علیه السّلام در مورد او می‌فرماید: «أَشْهَدُ أَنَّكَ … غَايَةَ الْمَجْهُودِ»[2] تو نهایت تلاشی که می‌شد انجام داد را انجام دادی، «وَ نِهَايَةُ الْمَأْمُولِ[3]» از این بیشتر آرزو نداشت که کسی بتواند کاری انجام بدهد. 💠نگاه کرد، یک به یک سربازان او بر زمین افتادند. کسانی که رزمنده هستند و در جلسه حضور دارند می‌دانند هیچ چیزی سخت‌تر از این برای یک فرمانده نیست که خودش سالم مانده باشد امّا یک به یک سربازان او افتاده باشند. یک وظیفه هم داشت که خیلی او را اذیّت می‌کرد، باید می‌آمد نزدیک خیمه‌ها و از سیّد الشّهداء صلوات الله علیه دفاع کند، نگاه ملتمسانه‌ی بچّه‌ها که از او توقّع داشتند و مشک در دست آن‌ها بود، وقتی می‌بینند نمی‌تواند وظیفه‌ای که دارد را انجام دهد آمد و مقابل حضرت قرار گرفت. یک عدّه همین‌جا آمدند و در لحظات آخر به سیّد الشّهداء صلوات الله علیه گفتند: اگر کاری نداری ما برویم، دیگر نمی‌توانیم برای تو کاری انجام دهیم. ولی عظمت عبّاس بن علی سلام الله علیه این است که (گفت) از این‌که نمی‌توانم کاری برای تو انجام دهم شرمنده هستم، کجا بروم؟ گفت: «قَدْ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةَ الدُّنیا» از حیات دنیا بیزار هستم، «قَدْ ضَاقَ صَدْرِي»[4] سینه‌ی من سنگین شده است، بگذار بروم و جان خود را فدای تو کنم. هر کسی در این واقعه آمده با سیّد الشّهداء صلوات الله علیه وداع کند، هر کدام یک داستان دارند. این‌جا یک مسئله‌ی عجیب وجود دارد. به محض این‌که آمد به حضرت گفت: می‌خواهم بروم جان خود را فدای تو کنم، نوشته‌اند: «فَبَكَى الحُسَينُ عَلَیه السَّلام بَكاءً شديداً»… . ✍پی نوشت : [1]-‌ شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏ 3، ص 187. [2]-‌ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏ 6، ص 66. [3] در زاد المعاد – مفتاح الجنان، صفحه‌ی 387. [4]-‌ بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏ 45، ص 41. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❇️(1)در "بهشت معرفت" آورده شده؛ نمی‌دانم چرا آن را بادقت نمی‌خوانید! 💧خیالتان را آسوده کنم: 👈 تا هزارسال بعد نیز خبری از ظهور نیست. 👉 💧ظهور - طبق روایات - برای زمانی‌ست که بشر به اضطرار افتد؛ حالا کو تا آن زمان!
❇️ (۲)یکی از دلیل‌های آن ادعا این است که فعلاً نظام‌های سکولار به کام مردم دنیا مزه کرده است و در عمل، تنها چند کشور اسکاندیناوی سرمستِ آن‌اند. باید آن‌قدر زمان بگذرد تا همه‌ی کشورها آن را در عمل برپا کنند و سپس، آرام‌آرام مفاسد غیرقابل تحمل آن برای انسان‌ها آشکار شود و از این سبک حکومت هم به ستوه آیند و سپس سبک‌‌های دیگر هم بیاید و مردم را شیفته‌ی خود کرده و بی‌عیب و نقص جلوه کند و تباهی‌ها و ناکارآمدی‌های آن‌ها هم برای همه روشن شود و سال‌ها و قرن‌ها بگذرد تا بشریت "به‌اضطرار برسد" و بفهمد که خودش نمی‌تواند کار را پیش ببرد؛ آن‌گاه امام‌زمان - عجّل‌الله‌فرَجه - تشریف خواهند آورد. فعلاً تا هزار سال دیگر، خبری نیست؛ وَ لَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ.
🌸 - اِشکال ۱: اما من شنیده‌ام آیةالله ... گفته‌ است: "شاید خداوند شرایط ظهور را در دوماه جفت‌و‌جور کند." 🌸 - پاسخ: آن آیةالله تخفیف داده است! زیرا در روایت آمده: "خداوند کار مَهدی [ یعنی لوازم و شرایط تشریف‌فرمائی‌شان ] را در یک‌شب فراهم می‌کند: یُصلِحُ اللهُ اَمرَه في ليلة." 💧سخن این است که خداوند هرزمان که بخواهد، کار ایشان را در یک‌شب سامان می‌دهد اما معلوم نیست آن زمان و آن شب، چه‌زمانی خواهد بود؛ یعنی اگر قرار باشد پس از هزارسال دیگر رخ دهد، باز در یک‌شب وضع را برای آن کار، آماده می‌کند.
🌸 - اِشکال ۲: آیا آنچه نوشتید، توقیتی نیست که در روایتِ "کَذِبَ الوَقّاتُونَ" از آن نهی شده؟ 🌸 - پاسخ: نه؛ زیرا اولاً: وقّات یعنی کسی که دائماً و پیوسته وقتی برای ظهور تعیین می‌کند و هنگامی که وقتِ معیّنی که گفته بود، خطا از آب درمی‌آید، وقت دیگری را مشخص می‌کند! و همین‌طور ... اما اگر کسی در همه‌ی عمرش، فقط یک بار و با توجه به نشانه‌هائی که در خودِ روایات آمده، بازه‌ی زمانی‌ای را برای ظهور حدس می‌زند یا می‌گوید: "دست‌کم تا فلان زمان، ظهور نخواهد بود"، وَقّات نامیده نمی‌شود. ثانیاً: 👈 اگر قرار بود امامان از این‌گونه زمان‌شناخت نیز نهی کرده باشند، پس اصلاً چرا خودشان نشانه‌های ظهور را بیان کرده‌اند؟! اگر این‌گونه که ما درباره‌ی زمان ظهور گفتیم، شامل "کذب الوَقّاتون" شود، لازم می‌آید خودِ امامان نیز - خاکم‌به‌دهن - دروغگو باشند.
🌸 - پرسش ۳: پس چرا برخی از اولیای خدا گفته‌اند ظهور نزدیک است؟ 🌸 - پاسخ: چند پاسخ به این سخن می‌توان داد؛ یکی این‌که اولیای خدا در یک سطح نیستند و گاهی برخی از آنان به علت‌هائی دچار خطا و سهوی می‌شوند. در مساله‌ی تشر‌ف خدمت امام‌زمان و شناخت ایشان و زمان ظهور هم این برداشت‌های نادرست، رخ داده است و همچنان که در "بهشتِ معرفت" گفته شد، آیةالله کشمیری و آیةالله محمدجواد انصاری، به‌جز یک یا دو تشرف از تشرف‌هائی که در کتاب "النجم الثاقبِ" مرحوم حاج‌حسین نوری نوشته شده، بقیه را تشرف در عالَم واقعی نمی‌دانند؛ بل‌که مکاشفه می‌دانند و ظاهراً حق با این دَوست. 💧درباره‌ی زمان ظهور و مردانِ زمان ظهور نیز این خطاها و سهوها در تطبیق وجود دارد. مثلاً شاید دجال، یک فردِ خاص نباشد که از اصفهان می‌آید؛ بل‌که در هر زمان، دجالی وجود داشته باشد و شاید گاهی فردِ خاص نباشد؛ بل‌که جریانِ شیطانی و ضدخدائی باشد که تلاش می‌کند همه‌ی عالَم را زیر چنگ و سلطه‌ی خود درآوَرَد. ( و برای این ادعا، روایت‌هائی می‌توان نشان داد. ) اما آیا سیدِیمانی و سفیانی و سیدِخراسانی هم ممکن است افراد متعددی باشند و در هرزمان ممکن باشد یکی از نسلِ برادرِ معاویه‌ی‌ملعون - که سفیانی‌ست - کاری که قرار است از سفیانی سربزنَد، وجود داشته باشد و اگر او مُرد و نشد، از سفیانیِ دیگری سربزند؟ معلوم نیست. 💧آیةالله خامنه‌ای - دام‌ظله - برای مرحوم محفوظی نقل کرده بود که یک‌نفر از اهالی رشت، به ایشان گفته بود که "شما سید حسنی هستید." و آیةالله خامنه‌ای - دام‌ظله - ادامه داده بودند که "من بعداً دیدم از طرف مادر حسنی‌ام." و قرائن، نشان می‌دهد که مقصود گوینده و شنونده چیست. 💧و حتی مرحوم رجب‌علی خیاط پس از آن‌که چند بار در مشاهداتش ظهور را نزدیک دید اما رخ نداد، می‌گفت: "دیگر تا ظهور را در دست خود لمس نکنم، این دیده‌ها و وعده‌ها را باور نمی‌کنم." وی، یک‌بار در اثر مژده‌ی نزدیکی ظهور، به امید آن‌که از یاران سیدِخراسانی باشد، به مشهد رفته و ساکن آن‌جا شده بود و مانند بازاریان، شالی به سر بسته بود ( که عکسی هم از آن زمانِ وی موجود است ) اما سپس گفت: "امام‌رضا به من فرمودند: چیزی که برای آن به مشهد آمده‌ای، به تاخیر افتاد؛ به تهران برگرد." 💧حالا از این‌ها چه برداشتی می‌توان کرد؟ آیا مرحوم خیاط و آن فرد رشتی که به آیةالله خامنه‌ای گفته بود وی سیدحسنی‌ست، اشتباه کرده بودند یا واقعاً قرار بود چیزی اتفاق افتد یا قرار و محتوم نبود اما امکان داشت روی دهد یا ... یا ...؟ 💧بل‌که گاهی زبان کتاب و سنت، زبان ویژه‌‌ای‌ست که باید آن را فهمید؛ قرآن شق‌القمر را که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش رخ داده، از نشانه‌های نزدیکی قیامت می‌داند: "اقتربت الساعة و انشق القمر" اما آیا کسی که با این زبان آشنا نیست و از یک میلیون زنجیره‌‌ی موجوداتی مانند انسان‌های کنونی که قبلاً بوده‌اند، خبر ندارد، می‌پذیرد که قیامت نزدیک باشد؟ این است که خدا آینده‌های خیلی دور را هم به حکمِ "کُلّ آت قَرِیب: هر چیزی یقیناً بیاید، نزدیک است"، نزدیک می‌داند و بر همین پایه می‌فرماید: "اِنَّهُم یَرَونَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَرِیباً: بی‌باوران و کافران، آن را دور می‌دانند اما ما نزدیک می‌بینیم."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 پرسش جالب از هوش مصنوعی: اگر تو جای شیطان بودی چگونه مردم را بی‌دین می‌کردی؟ 🔺این نشون میده که هوش مصنوعی هم خودش دست کمی از شیطون نداره؛ شاید هم راه باطل در همیشه تاریخ مشترک هست؛ پس مواظب شیطان های مصنوعی هم باشیم😳 کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌲⚘️🌱احکام اضطرار🌱⚘️🌲 👈در تکلیف اضطراری باید به قدر ضرورت اکتفا کرد، به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم 👇 ۱- کسی که می تواند بعضی از نماز را ایستاده بخواند باید به مقداری که می تواند نماز را ایستاده بخواند. ۲- در موارد ضرورت که نوشیدن یا خوردن حرام، جایز می شود(مثل این که شخص در حال تلف شدن است)باید به قدر ضرورت اکتفا نماید. ۳- کسی که مُحرِم شده اگر فقط طواف را نمی تواند انجام دهد فقط باید برای طواف نایب بگیرد ولی سعی صفا و مروه و بقیه کار ها را خودش باید انجام دهد. ۴- معتکف باید در مسجد بماند و فقط به مقدار ضرورت می تواند از مسجد خارج شود. ۵- کسی که تیمم کرده تا وقتی دسترسی به آب ندارد یا آب برایش ضرر دارد می تواند با تیمم نماز بخواند اما به مجرد این که ضرورت تمام شد باید با وضو نماز بخواند ۶- چنانچه طبیب یا غیر طبیب اضطرار به لمس بدن نا محرم دارد فقط به مقدار اضطرار می تواند لمس نماید نه بیشتر از آن. در نتیجه👈هر گاه انسان ناچار به انجام تکلیف اضطراری شد، باید به قدر ضرورت اکتفا کند، نه بیشتر.(۱) ___ ۱ - مدرک تمام آنچه در بالا آوردیم این است که فقها و مراجع تقلید می فرمایند👈«الضرورات تتقدر بقدرها». قاعدۀ الضَرورات تَتَقَدرُ بقَدَرِها از قواعد فقهی به معنای جواز ارتکاب آنچه ممنوع است به‌اندازه‌ای که ضرورت اقتضا می‌کند، نه بیشتر. از آن در باب‌های متعدد فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح و نیز برخی کتاب‌های قواعد فقهی سخن گفته‌اند. چنانچه مکلّفی به ارتکاب فعل حرامی مضطر گردد، مانند آنکه بر اثر شدت گرسنگی و بیم تلف شدن و در دسترس نداشتن غذای حلال، ناگزیر از خوردن گوشت حیوان حرام گوشت شود، به حکم ثانوی، خوردن آن حلال و جایز، بلکه در صورت توقف حفظ جان بر آن، واجب خواهد بود. در این صورت، بر پایه قاعدۀ الضرورات تتقدر بقدرها تنها می‌تواند به‌اندازه‌ای که از مرگ رهایی یابد از آن گوشت بخورد و خوردن بیش از آن جایز نیست قاعدۀ یاد شده در موارد ضرورت، همچون تقیّه، اضطرار، اکراه و عسر و حرج، که حکم ثانوی پیدا می‌شود، جاری می‌گردد. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸پيامبر رحمت صلى‌الله‌عليه‌وآله: كودكان را به‌خاطر ۵ خصلت دوست دارم: اَلاَْوَّلُ)اَنـَّهُمْ هُمُ الْبَكّاؤونَ 1⃣بسيار می‌گِريند (خداوند گریه‌کنندگان را دوست دارد و به آنان رحم می‌کند) وَالثّانى)يَتَمَرَّغونَ بِالتُّرابِ 2⃣باخاك بازى می‌كنند(بی‌ادّعایند) وَالثّالِثُ)يَخْتَصِمونَ مِنْ غَيْرِ حِقْدٍ 3⃣دعواكردنشان هم با كينه نيست الرّابِـعُ)لا يَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَيئا 4⃣چيزى براى فردا ذخيره نمی‌كنند (حریص‌وبخیل نیستند،بلکه‌بخشنده‌اند) الْخامِسُ)يُعَمِّرونَ ثُمَّ يُخَرِّبونَ 5⃣می‌سازند و سپس،خراب می‌كنند (به مال دنیا دل‌بستگى ندارند) 📚مواعظ العدديّه،ص۲۵۹ کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ولایت مداری در میدان عمل ❤آن‌چنان به شجاعت و ادب در میان زنان عرب نام‌آور شده بود که در طول تاریخ زنانی که بعد از او آمدند بر آن کوه استقامت و شجاعت بر آن الگوی عشق و ادب بر اسوه‌ی ولایت پذیری تکیه زدند. زنانی که به‌مانند او هویت خود و فرزندانشان را در هویت امام زمان‌شان یافته‌بودند آنانی که ذوب در ولایت بودند و فرزندان‌شان را به‌مانند پسران او بلاگردان امام‌شان کردند. ♨️امتحان و حکمت الهی؛ لحظه سنجش میزان و مرتبه‌ی ولایت‌پذیری فرا رسیده است امام زمانش حسین علیه‌السلام آهنگ سفر از مدینه به مکه و بعد کربلا را می‌کند. در این هنگام این ‌ام‌البنین است که مهر مادری‌اش را فدای امامش می‌کند و به همراهان حسین علیه‌السلام چنین سفارش می‌کند: «چشم و دل مولایم حسین علیه‌السلام است فرمانبردار او باشید». 💢ام‌البنین شخصیتی که میراث ارزشمند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را به فرزندانش ارث داده است. او حفظ حقوق و منافع و حرمت و جان ولی امرش را بر حفظ حقوق و منافع و حرمت و جان خود و فرزندانش مقدم می‌دارد. کسی که برای ورود به خانه شویش به احترام دل فرزندان حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها از مولایش امیرالمومنین می‌خواهد که او را فاطمه نه، بلکه با کنیه‌اش ام‌البنین صدا کند و از دختر کوچک حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها اذن ورود به خانه را می‌گیرد. آری این‌چنین است که خداوند لیاقت مادری فرزندان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را به او عنایت می‌کند. ❤زنی شجاع و صبور و بصیر و اما مهربان و مؤدب! عباس نوزادش را بر می‌دارد و او را گرداگرد سر حسین علیه‌السلام می‌گرداند تا بلاگردانش شود و شکر می‌کند خدایی را که بازوان فرزندش را حامی امام زمانش قرار داده است. اینها همه نشان از اعتقاد عمیق ‌ام‌البنین به جایگاه ولایت است که فرمانبرداری از ایشان را در هر حالی خواستار شده است اوست مادر شیرمردان کربلا؛ عباس، جعفر، عون و عثمان. شخصیتی که بعد عاشورا صدا زد: «ای بشیر مرا از ابا عبدالله الحسین باخبر کن فرزندان من و آنچه زیر آسمان است فدای ابا عبدالله» بشیر خبر شهادت امام حسین علیه‌السلام را می‌دهد ام‌البنین اسوه‌ی استقامت و پایداری و ادب با صدایی پر از اندوه آه می‌کشد : «قد قطعت نیاط قلبی». آه که بندهای دلم را پاره کردی! و چنین هستند مادرانی که اشک روضه‌ها را بر سر و صورت کودکانشان کشیدند برای روز مبادا؛ همان روزی که مبادا ولی امرشان در جبهه حق تنها بماند همان روزی که پاک ماندن و در کنار ولی زمان ماندن سخت است و دشوار مادرانی از جنس ‌ام‌البنین همان زنی که در تمام حالات زندگی در اعتقاد عمیقش به ولایت زبان‌زد بود. 📌و امروز ام‌البنین‌های جبهه مقاومت‌‌‌‌، شیرزنانی که پرچم‌داران صبر و ادب استقامت و ایمانند. شیرزنانی که بعد شهادت هر فرزندشان در جبهه‌ی حق در حالی که بر کوه صبر و استقامت و ادب و ایمان تکیه کرده‌اند از خداوند می‌خواهند که قربانی‌شان را بپذیرد که آن را هدیه به امام زمانشان کرده‌اند پرچمدارانی که چنین می‌گویند: «جان و مال و فرزندان‌مان فدای سر امام خامنه‌ای» قطعاً آنان پیروز میدانند. تقدیم به حضرت عباس علیه‌السلام به مناسبت وفات مادرش حضرت‌ ام‌البنین علیهاالسلام. کانالمون  ⇩ @virgoolll https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af