eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.9هزار دنبال‌کننده
291 عکس
125 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
❓شخص حسود چه ویژگی هایی دارد؟ ✍ حسد یکی از گناهان کبیره است و به این معناست که: شخص آرزوی زوال نعمت از دیگری نماید. گاهی نه تنها آرزو می کند که تلاش هم می کند که نعمت از دیگری سلب شود. بر خلاف که شخص آرزو می کند نعمتی که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد؛ بدون آنکه آرزوی از بین رفتن نعمت، از دیگری را بکند. ✅ در نکوهش حسد از نظر قرآن همین بس که خدای متعال می فرماید: ای رسول ما بگو:... ومن شر حاسد اذا حسد: به خدا پناه می برم از شر حسود بدخواه آنگاه که حسادت ورزد. ✅ گذشته از اینکه زیانهای معنوی دارد از نظر جسمی نیز بر روح و روان انسان اثر منفی می گذارد. 🌺 امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: « ما رأیتُ ظالماً أشبهَ بمظلومٍ من الحاسد: نَفَسٌ دائم، وقلبٌ هائم، وحُزنٌ لازم ». ظالمی شبیه تر به مظلوم از حسود ندیدم.آه دائم، دلی گرفته و اندوهی همیشگی دارد. 📚 بحارالانوار ج۷۳، ص۲۵۶، ح۲۹ ✅️شماره ۱۲۱ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
(۱) از آنجایی که ما امت وسط هستیم و برخی مفسرین امت وسط را به امت میانه رو تفسیر کرده اند. وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا ۱۴۳ سوره بقره هر چیز از حدّ میانه و وسط به طرف افراط یا تفریط تمایل پیدا کند، عکسِ نتیجه ی مطلوب را خواهد داشت. فلاسفه در یک قاعده ای گویند: «کُلُّ شَیْ ءٍ جاوَزَ حَدَّهُ، إِنْقَلَبَ إِلی ضِدِّهِ. هر چیز از حدّش بگذرد، به ضدّ آن تبدیل می گردد.» بنابراین، میانه روی در غضب، شهوت، خواب، خوراک و هر کار دیگر، مُنجی و نافع است، و دو طرف زیاده و نقیصه ی آن مُضرّ و مُهْلِک. مگر امری که لا حَدَّ لَهُ.( که ذکر و یاد خدا است.) اندازه نگه دار که اندازه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست. انشالله نکاتی پیرامون اعتدال در امور در مباحث بعدی تقدیم میگردد. ما را همراهی بفرمایید. ✅شماره ۱۲۲ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
رژیم غاصب وکودک کش اسقاطیل؛راهی جز فرار از فلسطین ندارد🇮🇷
ویرگول (منبرکوتاه)
#روایت #اعتدال (۱) از آنجایی که ما امت وسط هستیم و برخی مفسرین امت وسط را به امت میانه رو تفسیر کر
اعتدال و میانه روی(۲) جناب رشید رضا در تفسیر آیه : اهدنا الصراط المستقیم مینویسد: «خداوند امت مسلمانان را به سبب دین، کردار، رفتار، اخلاق، علاقه به تعالیم الهی امتی میانه قرار داده است حال آنکه پیشینیان دو دسته بوده‌اند دسته‌ای در مادیات و هوس‌های نفسانی صِرف افراط دانسته و از آن پیروی می‌کرده و فقط به پرورش جسم و لذایذ زودگذر پایبند بوده‌اند. مانند یهودیان و مشرکان و گروه دوم بالعکس آن‌ها فقط در راه عالم روحانی (خشک و بی‌روح) به سر می‌برده و به دنیا و تناعم آن پشت پا زده و از آن بیزار بوده‌اند مانند نصاری و صابئین و برخی از بت‌پرستان و مرتاضان هند. اما خدای مهربان برای این امت پیامبر خاتم، هم حق روح و روان و هم حق جسم را با هم جمع فرموده و آن را امتی مادی-روحی قرار داده است. چنانچه نگاهی تاریخی به ادیان پیش از اسلام داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها در جهتی دچار افراط و در جهتی دچار تفریط شده‌اند. در چنین شرایطی بازگشت به میانه‌روی امری است گریز ناپذیر است تا بدین وسیله هر دو کفه ترازو، همسنگ و برابر گردند.» جناب سید قطب در فی ظلال القرآن ذیل آیه " امه وسطا" نکات خیلی دقیقی بیان می‌فرماید علاقمندان به منبع فوق مراجعه کنند. حضرت امیر در نهج البلاغه در توصیف جاهل میفرماید: لا ترى الجاهل الا مُفرِطا او مُفرّطا. جاهل را نمى بينى مگر آن كه يا زياده روى (افراط) مى كند و يا كوتاهى (تفريط) مى كند. ✅️شماره ۱۲۳ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
از تو ناامید نخواهم شد چرا که در بازگشت به سوی خود را بر من گشوده ای. نیایش دوازدهم|در باب اعتراف به گناه و توبه صحیفه سجادیه https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#روایت اعتدال و میانه روی(۲) جناب رشید رضا در تفسیر آیه : اهدنا الصراط المستقیم مینویس
روی(۳) ۱- هم رحماء هم اشداء: اگر بخواهند هندوانه را بار الاغ کنند، یکی را این طرف بار می‎گذارند و یکی را آن طرف تا توازن برقرار شود و اگر بخواهند از بار الاغی هندوانه بردارند، یکی از طرف راست، و یکی از طرف چپ بر می‌دارند تا بار، کج نشود و سقوط نکند. این‎که اسلام «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم» را با هم ذکر می‎کند، برای همین است. اگر «اشداء» بود ولی «رحماء» نبود یا اگر «رحماء» بود و «اشداء» نبود، این رشد یک‎طرفه می‎شود و مؤمن سقوط می‎کند. خداوند متعال برای رحمتش بهشت را آفریده و در آن انواع تکریم‎ها و تهنیت‎ها را قرار داده است که هرچه سعی کنیم، نمی‎توانیم آن صفا را تصور کنیم. از آن طرف جهنم هم جای حزن و حسرت بی‎پایان است، آن‎قدر که میزان آن را انسان در این دنیا نمی‎تواند بفهمد. بهشت از آثار رضای الهی است و جهنم از آثار غضب الهی. در مدیریت باید شدت و رأفت با همدیگر برابری کند. ۲-قاعده فلاسفه در اعتدال و میانه روی هر چیز از حدّ میانه و وسط به طرف افراط یا تفریط تمایل پیدا کند، عکسِ نتیجه ی مطلوب را خواهد داشت. فلاسفه در یک قاعده ای گویند: «کُلُّ شَیْ ءٍ جاوَزَ حَدَّهُ، إِنْقَلَبَ إِلی ضِدِّهِ. هر چیز از حدّش بگذرد، به ضدّ آن تبدیل می گردد.» بنابراین، میانه روی در غضب، شهوت، خواب، خوراک و هر کار دیگر، مُنجی و نافع است، و دو طرف زیاده و نقیصه ی آن مُضرّ و مُهْلِک. مگر امری که لا حَدَّ لَهُ.( که ذکر و یاد خدا است.) اندازه نگه دار که اندازه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست. ۳-اعتدال در دوستی و دشمنی: «دوست خود را در حد اعتدال دوست بدار، چراكه ممكن است روزى دشمنت شود و با دشمنت نيز در حد اعتدال دشمنى كن، زيرا ممكن است روزى دوست تو شود» أَحْبِبْ حَبِيبَکَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَکَ يَوْماً مَا، وَأَبْغِضْ بَغِيضَکَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَکَ يَوْماً ما حکمت ۲۶۸ ۴-غیرت در حد اعتدال حضرت امیر در نامه ۳۱ نهج میفرماید:  «برحذر باش از اينکه در جايى که نبايد غيرت به خرج دهى اظهار غيرت کنى (و کار به سوء ظن ناروا بينجامد) زيرا اين غيرت بى جا و سوء ظن نادرست، زن پاک دامن را به ناپاکى و بى گناه را به آلودگى ها سوق مى دهد» "وَإِيَّاکَ وَالتَّغَايُرَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَة، فَإِنَّ ذَلِکَ يَدْعُو الصَّحِيحَةَ إِلَى السَّقَمِ، وَالْبَرِيئَةَ إِلَى الرِّيَبِ" شک نيست که هر کسى به ويژه زنان براى حفظ آبروى خود دست به کارهاى خلاف نمى زنند; ولى اگر نزديکان و همسران آنان با غيرت هاى بى مورد و سوء ظن هاى ناروا آنها را متهم کنند اين پرده دريده مى شود و مى گويند: حال که ما را بى جهت رسوا کرده اند چه ضرورتى دارد که ديگر در پاکى خود بکوشيم. از اين پس هر آنچه بادا باد. اين سخن تنها درباره زنان صادق نيست، بلکه درباره فرزندان، همکاران، خدمتکاران و دوستان نيز جارى است که هميشه سوء ظن هاى ناروا سبب تشويق به آلودگى ها مى شود و راه را براى فساد مى گشايد. همه چيز در حد اعتدال خوب است حتى غيرت و براى حفظ ارزش ها. حال بماند که امروزه در فرهنگ شوم غربی ابدا مفهمومی بنام غيرت وجود ندارد و برعکس اسم غيرت را حسادت گذاشته اند و با تغییر مفاهیم بابرکت دینی چه مصائبی بوجود آورده اند. شماره۱۲۴ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم آیا نذرکردن مکروهه! درسته این؟ مشهور مراجع: بله. نذرکردن مکروهه؛ پس نذر رو بذارین برای شرایط خاص. آیت‌الله سیستانی: نذرکردن نه مستحبه و نه مکروه؛ اما گاهی چون آدم خودش در شرایطی قرار می‌ده که ممکنه بهش عمل نکنه، مکروه می‌شه. آیت‌الله مکارم: نه. همه نذری مکروه نیست. نذرهای مقطعی و محدود مانعی نداره؛ ولی نذرهای سنگین و طولانی مکروهه؛ چون ممکنه مشکلاتی توی زندگی ایجاد کنه. ۱ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 برای سلامتی وتعجیل درامرفرج صلوات
ویرگول (منبرکوتاه)
#اعتدال #میانه روی(۳) ۱- هم رحماء هم اشداء: اگر بخواهند هندوانه را بار الاغ کنند، یکی را این طرف ب
ادامه👆👆👆 روی(۴) ۵-رحمت خدا بر قدر شناس: حضرت امیر فرمود: رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ. خداوند ، رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد. غرر الحکم بزرگی گفت: مرد را چنان باید بود که قدرِ خویش بداند و از اندازه ی خویش درنگذرد تا هم از خالقْ رحمت یابد و هم از خلایقْ مدحت. رحمتِ ایزدی بر آن کس باد             که عنان در کفِ جنون ننهد قدر خود را بداند وهرگز                                قدم از حدّ خود برون ننهد. ۶-امت وسط در آیه شریفه : وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا. ۱۴۳ بقره. مفسّران بحث‌هاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نموده‌اند و در تفسير «امّت وسط» برخى گفته‌اند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط. ۷- حد میانه در افراد متفاوت است برای گروهی " خیر الامور احمزها" هست ولی برای گروهی " خیر الامور اوسطها". ۸- یک مثال : افراط، زياده روى در يك كار است و تفريط، كوتاهى و سهل انگارى و قصور در آن و هر دو زيان بارند. اگر به درخت ميوه يا مزرعه گل و گياه، بيش از حد آب دهند يا كمتر از نياز آب برسانند، در هر دو صورت آسيب مى بيند و تباه مى شود، يكى به خاطر افراط وزياده روى، ديگرى به سبب تفريط و كوتاهى. كسى كه آيين زراعت و گل پرورى و باغبانى بداند، به اندازه آب مى دهد. ۹-جاهل در حال افراط و تفریط «لاتَرَى الجاهِلَ اِلاّ مُفرِطاً أو مُفرِّطاً». جاهل را نمى بينى مگر اهل افراط يا تفريط. حكمت ۷۰. ۱۰- اعتدال در خرج و مخارج و انفاق «كُنْ سَمَحاً وَلا تكنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاتَكنْ مُقَتِّراً». بخشنده و سخاوتمند باش، ولى ولخرج مباش. اندازه گير باش، ولى سختگير نباش. نهج البلاغه، حكمت ۳۳. قرآن در توصیف عبادالرحمن می فرماید: وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا.. ۶۷ فرقان جاى ديگر از قرآن كريم نيز مى‌خوانيم: «لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‌ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ» سوره اسراء نه دستت را به گردنت غل و زنجير كن و بخيل باش و نه كاملًا آن را باز بگذار و ولخرجى و اسراف كن. امام صادق عليه السلام مقدارى سنگريزه از زمين برداشت و مشت خود را بست و فرمود: اين اقتار (سختگيرى و بخل ورزيدن) است، سپس مشت ديگرى برداشت و دست خود را چنان گشود كه همه‌ى سنگريزه‌ها به زمين ريخت، آن گاه فرمود: اين اسراف است. چون تيشه مباش و جمله بر خود متراش چون رنده ز كار خويش بى بهره مباش تعليم ز ارّه گير در عقل و معاش چيزى سوى خود مى كش و چيزى مى پاش. شماره۱۲۵ را همراهی کنید.. مناسب برای https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⁉️پاسخ به شبهات دانش آموزی❓ 1⃣ «چرا تبعیض جنسیتی وجود دارد؟» 🔷 تصور کنید یک پادشاهی بخواهد برایش شمشیری از طلا بسازند و بگوید من می‌خواهم در مبارزه با دشمن از این شمشیر طلا استفاده کنم. همین شمشیر طلا وقتی در مبارزه با شمشیر فولادی قرار بگیرد، شکسته می‌شود. آیا می‌توان گفت چون شمشیر طلا شکست خورد، پس طلا بد است؟! مسلما کسی این را نمی‌گوید. چون خاصیت طلا این است. به این خاطر کسی نمی‌گوید شمشیر طلا از شمشیر فولاد بی ارزش‌تر است. بلکه ارزش او بالاتر هم هست. ولی جایگاهش میدان جنگ نیست. بلکه جایگاهش در بالای سر پادشاه و فخر اوست. زن و مرد هم طبق ویژگی‌هایی که خدا به آن‌ها داده است، از آن‌ها انتظار دارد. مثلا از زن انتظار ندارد که کار سنگین انجام دهد، یا وارد میدان جنگ شود و مبارزه کند. چون ویژگی و روحیه‌ی او لطیف و احساسی است و باید مثل باران که کلوخ را نرم می‌کند تا زمین آماده پرورش دانه شود، مرد سخت و خشن را برای ساختن زندگی نرم می‌کند. یا مثل نسیم که به درختان و سبزه‌ها شادابی می‌دهد با نسیم احساساتش به خانه شادابی دهد. یا مثل خورشید که به گل‌ها گرمی می‌دهد به زندگی گرمی دهد. اما مرد ویژگی‌اش این است که سخت و مقاوم است و در برابر خطرها و درگیری‌ها و جنگ‌ها از زن و خانواده دفاع کند و کار سنگین بر عهده‌ی مرد است. چون ویژگی اوست. 📎 📎 📎 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔻فرجام انباشت ظلم بسم الله قاصم الجبارین وَ تِلْكَ الْقُرى‌ أَهْلَكْناهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً (کهف:59) ▫️رژیم صهیونیستی در طول حدود هشت دهه حضور خود به دو انباشت دست زده است: انباشت سلاح‌های هسته‌ای؛ به‌گونه‌ای که گاه ششمین کشور دارنده و توسعه‌دهنده این سلاح به شمار می‌رود و انباشت ظلم بر ملت محروم فلسطین. مبنای نظری دولت صهیونیسم در بخش دوم تبعیض‌نژادی، توهین به کرامت انسانی، محافظت از خود به هر قیمت و توجیه اخلاقی هر عمل ضد اخلاقی است. ▫️در این منطق‌نمای نامطبوع می‌توان کودک 2ساله را از پا درآورد؛ چون احتمالا، ده سال دیگر یک جنگجو بر ضد این رژیم خواهد بود!! قتل زنان، بی پناهان و دیگران مجاز است! و تمام این‌‌ها، نام «عملیات پیشگیرانه» به خود می‌گیرد. قطع آب، برق و ارتباطات بی‌اشکال است؛ اگر در راستای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی باشد. ▫️یهودیت صهیونیزم حتی یهودیت مذهبی را به گروگان می‌گیرد  وبه اقتضا چهره عوض می‌کند. در همین اواخر (قبل از عملیات طوفان الاقصی/ روزهای آغازین 1402) حدود 50 تُن بمب بر سر مردم غزه می‌ریزد و ذره‌ای خم به ابرو نمی‌آورد. گویا سازمان ملل، مجامع عریض و طویل پیرامون، حقوق بشری‌ها، سران کشورها، مرتجعان منطقه به رویه این رژیم پلشت، عادت کرده و  قبح کار برای آن‌ها –چون از این رژیم است– از بین رفته است. لکن اقتضای سنت الاهی، امر دیگری است؛ سنت الاهی بر این است که ممکن است انباشت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی برای انباشت کننده به کار آید (که نمی‌آید)؛ لکن انباشت ظلم، گریبان ظالم را  لامحاله می‌گیرد و این سنّت الاهی هیچ استثنایی ندارد. چنانکه آیه‌ صدر این بیانیه، نیز از این سنت خبر می‌دهد. قرآن کریم در جای دیگر می‌فرماید: وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيارِهِمْ جاثِمِينَ (هود:94) ▫️در آن صبحی که اگر چشم باز می‌کردند، قریب می‌یافتندش (ألیس الصبح بقریب) مردمی که در بزرگترین زندان دنیا، (نوار غزه) مورد ستم متراکم واقع شده‌اند، (شنبه 15/7/1402) به پا می‌خیزند و انفجار ظلم انباشت‌شده را عینیت می‌بخشند. تصور کنید مردمی که در منطقه‌ای کوچک(نوار غزه با 360 کیلومتر مساحت) از همه طرف در محاصره رژیمی اطلاعاتی و امنیتی محبوسند و جز از طریق گذرگاه رفح (آن هم با مصر!!) هیچ راه دیگر ندارند، به عملیاتی دست می‌زنند که واجد چندین ویژگی است: ▪️اولین شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی در طول دوران حیات منحوسش از درون سرزمین های اشغالی است؛ ▪️غافلگیر شدن رژیم مغرور صهیونیزم از سوی نیروهای حماس، با محاسبات عادی اصلا قابل فهم نیست؛ مگر می‌شود بر مبنای روال طبیعی، در این زندان باریک، سطحی وسیع از آمادگی در غفلت نیروهای اطلاعاتی نه فقط موساد بلکه و سیا، ام آی سیکس، پنتاگون و...ایجاد کرد؟! ▪️از این رو، این عملیات، قبل از این که پیروزی نیروهای مقاومت اسلامی در بُعد وارد کردن تلفات، اسیر گرفتن، گرفتن مناطقی از حاکمیت رژیم صهیونیستی باشد، ▪️فراتر از آن، پیروزی اطلاعاتی و سایبری مقاومت و شکست اطلاعات،امنیت و توهم شکست‌ناپذیری استکبار بود. 🔹البته به گمان ما آنچه این واقعه را قابل فهم می‌کند، فهم سنت الاهی است که هیچ ظالمی نباید از فرجام انباشت ظلم خویش فارغ و خلاص باشد و ابتلا هم باید ناگهانی و به دست نیروهایی باشد که ظالم، آن‌ها را عددی به حساب نمی‌آورد و این از مطالعه سرگذشت هلاکت ظالمان در طول تاریخ به دست می‌آید. 🔻واقعا چه ساده و بیچاره‌اند کسانی که این ظالمان را تایید می‌کنند یا خیال اعتماد به آنها را، به خامی، در خاطر می‌پرورند؛ این بیچارگی اگر از کسانی که ندای الاهی قرآن را نشنیده‌اند، قابل فهم باشد –که نیست- از کسانی که کریمه‌ی وَ لاٰ تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّٰارُ (هود:113)  را شنیده‌اند، قابل درک نیست. به این مسلمان‌نمایان، باید گفت: آتش حاصل از رکون به ظالم تنها آتش آخرت نیست؛ در همین دنیا وقتی دامن ظالم را می‌گیرد، شما را نه در زمان‌های دور و دراز، بلکه کوتاه و نزدیک نیز می‌سوزاند. 🔸ویژگی‌های طوفان الاقصی منحصر در آن چه بیان گردید، نیست بلکه: ▫️ خیزشی است که به طور گسترده، مورد حمایت نیروهای مقاومت از سایر کشورها است، ▫️از «فلاخن» به «موشک، بهپاد و ستیز سایبری» رسیدن را به باور ناباوران درآوردن است، ▫️روی پای خود ایستادن است هر چند از گفتمان‌های اسلامی و انقلابی از ایران و ... الهام گرفته‌ شده باشد. 🔹در پایان به قصد پیشگیری می‌گویم: با توکل به خدای بزرگ، مدیران زیرک و مجریان توانمند و از خودگذشته این حرکت نباید خدای ناکرده، دچار غرور و پس از آن، اختلاف و عبور از مرز شریعت شوند؛ پدیده‌ای که دشمن بیش از هر چیز به آن نیازمند است. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العلی به کمال تو، کشف‌الدجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در ِخانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
در این‌که حزب الله در مقابل اسرائیل حق دفاع از خود را دارد شکی نیست؛ اما همان‌طور که می‌دانیم در این جنگ حزب الله موشک‌هایی به شهرک‌های صهیونیست نشین می‌انداخت که ساکنان آن‌را کسانی تشکیل می‌دادند که بی‌گناه بودند. آیا شما با این عمل حزب الله، موافقید! حتی اگر تنها راه پیروزی حزب الله بر اسرائیل منوط به این مسئله بوده باشد، آیا این اعمال از جبهه اسلامی درست است! پس ما چه فرقی با آنها داریم!!»؟ ✅ در پاسخ به این پرسش چند نکته را متذکر می‌شویم: بی‌گمان از نظر اسلام در حالت‌های عادی و در جنگ‌های معمولی کشتن افراد بی‌گناه، زن، بچه و افراد پیر و سال‌مند، بلکه هر گونه عمل غیر انسانی؛ مانند کشتن حیوانات و تخریب منابع طبیعی و کشاورزی و... جایز نیست. از نظر فقه، دفاع از کیان و جامعه اسلامی، با تمام قدرت و امکانات و ابزار و به هر وسیله‌ای که امکان دارد، واجب است، حتی اگر کفار عده‌ای از مسلمانان را اسیر کنند و سپر خودشان دهند؛ در این‌جا همه‌ی فقها می‌گویند اگر دفاع از اسلام و جامعه‌ی اسلامی منوط به کشتن مسلمانان اسیر باشد و راه دیگری وجود نداشته باشد، کشتن آنها جایز بلکه واجب است. اگرچه آنها نیز در نزد خداوند مأجور خواهند بود، پس اگر در جایی مسلمان سپر انسانی قرار گیرد کشتن وی جایز است، و در مورد غیر مسلمان حکم روشن خواهد بود. حملات موشکی حزب الله جنبه‌ی دفاعی و جلوگیری داشته است و حزب الله زمانی آغاز به حملات موشکی نمود که صدها زن و بچه‌ی بی‌گناه لبنانی در اثر حملات هواپیماها، توپخانه و موشک‌های اسرائیل قطعه قطعه شده بودند، و هدف اسرائیل از این حملات این بود که مردم لبنان را زیر فشار روانی قرار دهد تا دست از مقاومت بردارند و تسلیم شوند؛ در چنین موقعیتی عقل هر انسانی حق دفاع و مقابله به مثل را به آنها می‌دهد؛ چنانکه قرآن کریم هم می‌فرماید: «هر کس بر شما تجاوز نمود شما هم مقابله به مثل کنید». اکثر ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین (مگر کودکان و...) به دلیل همکاری و پشتیبانی نیروهای مسلح خود نمی‌توانند بی‌طرف و بی‌گناه باشند، بلکه به نوعی آنها نیز طرف مخاصمه محسوب می‌شوند.۵ حزب الله پس از اخطار به ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین مبنی بر ترک سرزمین‌های اشغالی اقدام به مقابله به مثل و حملات موشکی نمود. بنابر این، فرق اساسی بین حزب الله و اسرائیل در خصوص موشک باران شهرها، علاوه بر تفاوت ماهیت این دو با هم، این است که اسرائیل متجاوز و آغازگر آن بوده است؛ اما حزب الله برای دفاع مجبور شد به آن اقدام کند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880