eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.9هزار دنبال‌کننده
291 عکس
123 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نکاتی در عظمت مقام حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی 🔹 دکتر رفیعی در این ویدیو به نکات مهمی از مقام و عظمت و ویژگی‌های بی نظیر حضرت زینب کبری سلام الله علیها اشاره می کنند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۶ بهمن ۱۴۰۲
تبیین در برابر تحریف ابتدا درباره تاثیرات شگرف تبلیغ حضرت زینب(س) در ماندگاری نهضت عاشورا نکته ای عرض می کنم شیوه جباران در تاریخ اسلام این بوده که تلاش می‌کردند قیام‌های حق‌طلبانه و عدالت‌طلبانه را به هر نحوی که شده به انحراف بکشانند، لذا یکی از بارزترین شیوه‌های جباران در مواجهه با چنین قیام‌های حق‌طلبانه‌ای، ابتدا سرکوب و بایکوت خبری و سپس تحریف و تدلیس در نحوه روایت داستان است. جباران تاریخ توانسته‌اند در بسیاری از موارد با این سیاست، بسیاری از قیام‌های حق‌طلبانه را در نطفه خفه یا از ادامه مسیرشان جلوگیری کنند. جباران اموی همین سیاست را در برابر قیام‌ عدالت‌طلبانه امام حسین(ع) نیز پیگیری کردند اما با یک سد بزرگ مواجه شدند؛ شخصیت والایی به نام زینب کبری(س). حضرت زینب(س) سیاست خبیثانه بایکوت خبری و تحریف تاریخی واقعه عاشورا را ناکام گذاشت. آن حضرت با راهبردهای خردمندانه جریان‌هایی‌ را پایه‌گذاری کرد تا خبر شهادت حسین(ع) در همه جهان اسلام بپیچد. از طرفی با خطبه‌های خردمندانه که حقیقتا بلاغت آن و فصاحت آن یادآور خطبه‌های نهج‌البلاغه است، جریان تحریف را ناکام گذاشت.  جریان تحریف به دنبال این بود که با استفاده از حربه‌های الهیاتی و رویکردهای جبرگرایانه قتل امام حسین(ع) را به اراده خداوند منسوب کنند، یا ماهیت واقعه کربلا را تغییر دهند و انگشت اتهام را از یزید و خاندان اموی برگردانند، یا اساسا حرکت امام حسین(ع) را خروج از قواعد دینداری نشان بدهند اما حضرت زینب(س) همه راهبردهای رسانه‌ای جریان تحریف را ناکام کرد.  حضرت زینب(س)، نمونه موفق جهاد تبیین است. جهاد تبیینی او توانست همه هیمنه و هژمونی جریان تحریف را برای همیشه تاریخ از بین ببرد تا جایی که سلسله اموی کاملا خود را در برابر آن حضرت خلع سلاح شده می‌دید. این نکته‌ای حقیقتا اعجاب‌انگیز است که یک زن آزاده، همه هیمنه یک دستگاه سیاسی با آن پول‌پاشی‌ها و چاکر و نوکرپروری‌ها را نقش بر آب می‌کند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۷ بهمن ۱۴۰۲
📌آیا طلسم و سحر و جادو اموری واقعی هستند؟ چرا خداوند آنها را در اختیار عده ای قرار داده تا دیگران را اذیت کنند؟ 👈پاسخ 1️⃣این امور ـ با تفاوت هایی که می تواند در آنها باشد ـ همگی حقیقت دارند و منشأ آثار واقعی هستند. 2️⃣ اثر آنها گاهی چنین است که امور غیرواقعی را در چشم افراد، واقعی جلوه میدهد (چشم بندی، اعراف، 116) گاه نیز موجب تأثیراتی منفی در زندگی افراد ـ مانند اختلاف میان زن و شوهر ـ می شوند.(بقره، 102) 3️⃣ هرچند این امور واقعیت دارند، ولی نمی توان، پیشامدهای ناگوار زندگی را همیشه به این امور مربوط دانست. 4️⃣در پاسخ به اینکه چرا خداوند چنین قدرتی به برخی داده است، باید گفت که این قدرت، گاه اکتسابی است، یعنی انسان خودش آن را فراگرفته است. گاه نیز ممکن است این قدرت برای برخی اعطایی از جانب خداوند متعال باشد. 5️⃣لازمۀ مختاربودن انسان، آن است که بتواند از توانایی هایش ـ در مسیر خیر یا شر ـ استفاده کند؛ چنانکه خداوند به دیگر افراد ظالم، اختیار ظلم کردن داده، به فرد و ساز نیز چنین اختیاری داده است هر چند او می تواند از آن در مسیر درست، یعنی ابطال و طلسم استفاده کند. 6️⃣وجود این قدرتها برای ساحر و طلسم ساز، مایۀ امتحان است؛ چنانکه ما نیز با داشتن یک اسلحه، قدرت ظلم به دیگران یا دفاع از آنها را داریم، و داشتن این قدرت برای ما امتحان است و در صورت سوء استفاده از این قدرت، عذاب خواهیم شد. فرد ساحر و طلسم ساز نیز، اگر از قدرت خود در امور شر استفاده کند، ظلم کرده است و عذاب خواهد شد. 7️⃣گفتنی است راههایی برای مقابله با ظلم و سحر و طلسم نیز وجود دارد؛ مانند دعا، آیت الکرسی و نیز برخی حرزها. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۸ بهمن ۱۴۰۲
:.شيطان سنگ محك عمل كردها.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ به بيان ديگر، شيطان و وسوسه هاى او، بارى امتحان و جدا كردن افراد پاك از ناپاك است . براى مشخص نمودن ايمان ثابت و استوار از ايمان ناپايدار بندگان ، وسيله خوبى به شمار مى آيد. اين كه خداوند شيطان را خلق نمود عبث و بيهوده نبوده و نيست . پروردگار عالم آنها را از روى مصلحت و غرض آفريد، و به واسطه آنها خبيث از طيب شناخته و جدا مى شود. تمام افراد، از سعيد و شقى ، پاك و ناپاك ، مؤمن و منافق و كافر، عادل و ظالم ، همه مى خواهند به سوى خدا بروند و در مقام امن الهى بيارامند همه در دستان شيطان امتحان و آزمايش مى شوند و خدا با محك خاص خود آنها را از هم جدا مى كند. آنهايى كه پيروان خدا و پيامبران او هستند، هيچ گاه فريب شياطين را نمى خورند. اما آنهايى كه ايمانشان ريشه دار و محكم نيست ، بلكه سطحى و تقليدى است ، دعوت آنها را زود مى پذيرند و تسليم ايشان مى شوند. شيطان يكى از ماءموران خداوند است كه حكم بازرس را دارد و نمى گذارد اشخاص پليد و آلوده ، در حرم خداوند قدم گذارند. مردم را بازرسى دقيق و تفتيش صحيح مى كند. الا عبادك منهم المخلصين ((مگر بندگان مخلص كه شيطان را به آنان دسترسى نيست )) آنان كه بر خدا پيشى مى گيرند و تكبر مى ورزند و صفات بلند اسمهاى نيك خدا را دزديده و خود را بدان مى چسبانند، جلو آنها را گرفته و نمى گذارد در حرم خداوندى كه جاى بندگان وارسته و پاك سرشت است ، وارد شوند. نكته ديگر اين كه اگر شيطان نبود، دنيا به اين صورت نبود و آدم از بهشت به دنياى خاكى نمى آمد. آدم نخست در بهشت بود و جايگاه ويژه داشت . از آنجا كه خداوند مى خواست انسان راه كمال را بپيمايد، شيطان را آزاد گذاشت تا او را وسوسه كند و از بهشت رانده شود و در دنياى خاكى بر خلاف فرشتگان كه راه كمال بر آنان بسته است ، راه ترقى و سعادت را طى كند، اين بود كه او را از ((اسفل السافلين )) با گامهاى استوار و مجاهده و با اراده پروردگار حى قيوم به ((اعلا عليين ))رسيد. انسان از ملائكه اشرف شد و اين همه فضايل و درجات را كسب نمود. همه اينها در اثر خلقت شيطان و فوايد آفرينش او است ، پس خلقت او و مهلت دادن به او همه از روى مصلحت بوده و امر ماءمورى از جانب خداوند است . 5⃣1⃣ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۸ بهمن ۱۴۰۲
🤔 اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟ 🔎 تحقیقات و مطالعات نشان داده که برترى زنان 🏆 در توانایى كلامى، یكى از تفاوت‏هاى زن و مرد است دختران توانایى كلامى را با سرعت بیشتر و كیفیت بهترى در مقایسه با پسران كسب مى‏كنند، این توانایى‏ كلامى از زمانى كه كودكان شروع به صحبت مى‏كنند آغاز مى‏شود و در طول زندگی ادامه دارد. 👌 همچنین زنان سریعتر تحت تأثیر احساسات خویش قرار مى‏گیرند و احساسات زن از مرد جوشانتر است و به گفتگوی كلامى نیز بیش از مردان علاقه دارند 🧕 زن در هر فرصت ممكن، با همسر و اعضاى خانواده، ارتباط كلامى و عاطفى 💞 برقرار می‌کند و‏ از صحبت‏ كردن با خانواده‌اش بیشتر لذت مى‏برد؛ لذا زنان بیشتر از مردان حرف مى‏زنند و قدرت گویندگى آنان نیز قوى‏تر است بنابراین این یک توانایی است که در وجود زنان است و عیب محسوب نمی‌شود. 👌 بنابراین اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند غیبت نیست. 🤔 اگر شخصی بگوید آقایان معمولا بد اخلاق‌اند. آیا این حرف غیبت است؟ ✍️ چون در (عرف) نزد مردم کلمه معمولاً دلالت بر بعضی افراد نامشخص دارد نه همه افراد لذا غیبت محسوب نمی‌شود. 💠 این دو مثال 👆👆 به عنوان نمونه بیان شد و موارد زیر نیز غیبت نیستند: زنها در رانندگی ترسو هستند، بعضی مردها بی‌ادبند، بددهنند، قلدرند و ... 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و13؛ آقا، رساله آموزشی ج2 درس17 تا20؛ سیستانی، رساله ج2، غیبت؛ وحید، رساله م2078 و منهاج ج2 م29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، العاشر- الأعمال المحرّمة الغیبة؛ بهجت، جامع المسائل ج‌2 ص 467‌ غیبت مؤمن 🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت 1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه 2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است. 3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه. 4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند. 5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده می‌دهند مثلا وقتی گفته می‌شود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده. 6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد. 7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد. 8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست. 9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمی‌شود. توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد. 📚 امام، مكاسب محرمه ج‌1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج‌1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
۹ بهمن ۱۴۰۲
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #غیبت_خانمها 🤔 اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟ 🔎 تحقیقات و مطال
🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت 1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه 2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است. 3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه. 4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند. 5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده می‌دهند مثلا وقتی گفته می‌شود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده. 6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد. 7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد. 8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست. 9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمی‌شود. توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد. 📚 امام، مكاسب محرمه ج‌1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج‌1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
۹ بهمن ۱۴۰۲
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #وظیفه_غیبت_کننده #وظیفه_شنونده_غیبت 🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭
👂🗣 اگر گوینده یا شنونده‌ی غیبت باشیم 🙏 از کسی که غیبتش شده باید حلالیت بگیریم؟ 💠 آیات عظام: امام، تبریزی، صافی، فاضل و سیستانی: لازم نیست. 💠 آیات عظام: خامنه‌ای، مكارم، نوری، بهجت و وحید:‌ اگر امکان دارد و مفسده ندارد باید حلالیت بگیرید وگرنه لازم نیست. 👌 آیة الله وحید: بنا براحتیاط واجب. 👌 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. مفسده دارد مثل: ایجاد اختلاف، ناراحتی و تیرگی روابط، می‌شود یا نامحرم باشد. امکان ندارد مانند: آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده. 🌱 برای حلالیت گرفتن همین که بگوید: اگر خوبی و بدی در حق شما کردیم حلال کن. کافی است و لازم نیست بگوید غیبت شما را کردیم. 📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس 19؛ صافی، رساله م2826؛ تبریزی، رساله م2824؛ سیستانی، رساله ج2 غیبت؛ وحید، رساله م 2078؛ و مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل واستفتائات‌: تبریزی ج1س1004 و 1006؛ فاضل،‌ ج1 س982؛ نوری، ج2 س530؛ بهجت، ج4 س6475 و 6478؛ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
۹ بهمن ۱۴۰۲
نقل است از بزرگان از قول آخوند ملا علی همدانی که فرموده باشند: برای حوائج بزرگتر صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها را ۵۳۰ مرتبه بگویید امید است که حاجت روا شويد. متن صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک” منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️    @manbar_ir ◀️ ╰┅───────┅╯
۱۰ بهمن ۱۴۰۲
یه بار یکی بهم گفت: فردا منتظر تماس بنده باشید! انقدر این جمله با کلاس بود که پس فرداشم منتظرش موندم 😂😂😂😂 🌺امیرالمؤمنین على عليه‌السلام : لا تَعتَمِد عَلى مَوَدَّةِ مَن لا يوفِى بِعَهدِهِ؛ به دوستى كه به عهد خود وفا نمى كند ، اعتماد نكن !! تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص418 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️  @manbar_ir  ◀️ ╰┅───────┅╯
۱۰ بهمن ۱۴۰۲
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری* *نفی اکراه واجباردرمنطق الهی* منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است . خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مى‌آموزد: *أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ* آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟ *دردین خدا اجبارنیست* نوح (ع) خطاب به قوم خود مى‌فرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست. به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مى‌كنند و بر اين حقيقت دلالت مى‌نمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمى‌ترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بى‌آنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. *عدم تجبّر و تسلّط در تربيت* راه تربيت انسان از خود او مى‌گذرد و نمى‌توان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچ‌گونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد: *فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ* پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهنده‌اى و بر آنان تسلّطى ندارى. *وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ* و تو به زور وادارنده آنان نيستى. *همراه كردن و همگام كردن مردمان* در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سخت‌ترين مانع فردى در تربيت ظهور مى‌نمايد و باب تربيت فطرى بسته مى‌شود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است : *وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ* و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‌ايم، و تو وكيل آنان نيستى. سوره انعام آیه ۱۰۷ سوره ق آیه ۴۵ سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱ المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰ سوره هود آیه ۲۸ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
یارو داشت گریه میکرد میگن چته؟ میگه پشیمونم کاش به حرفاى پدرم گوش کرده بودم 😔😒 میگن مگه چى میگفت؟ میگه نمیدونم، گوش نمیکردم که 😂😂😂 🌺امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام میفرماید: بِرُّ الوالِدَینِ أكبَرُ فَریضَةٍ. بزرگترین و مهمترین تكلیف الهی، نیكی به پدر و مادر است. [📚میزان‌الحكمة،ج10،ص709🌿] اطاعت از والدین تا بدانجا واجب است که حتی می توانند مستحب را برای فرزند واجب یا مکروه را حرام کنند. تنها جایی که باید از امر والدین سرپیچی کرد جایی است که از واجب خدا نهی یا به حرام خدا امر کنند و در بقیه موارد اطاعت از والدین واجب است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️  @manbar_ir  ◀️ ╰┅───────┅╯
۱۱ بهمن ۱۴۰۲