eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13هزار دنبال‌کننده
286 عکس
120 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
💠داستان یکی از دانشمندان، آرزوی زیارت حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه را داشت و از عدم موفقیت خود، رنج می برد. مدتها ریاضت کشید و آنچنان که در میان طلاب حوزه نجف مشهور است، شبهای چهارشنبه به «مسجد سهله» می رفت و به عبادت می پرداخت، تا شاید توفیق دیدار آن محبوب عاشقان نصیبش گردد. مدتها کوشید ولی به نتیجه نرسید. سپس به علوم غریبه و اسرار حروف و اعداد متوسل شد، چله ها نشست و ریاضتها کشید، اما باز هم نتیجه ای نگرفت. ولی شب بیداریهای فراوان و مناجاتهای سحرگاهان، صفای باطنی در او ایجاد کرده بود، گاهی نوری بر دلش می تابید و حقایقی را می دید و دقایقی را می شنید. روزی در یکی از این حالات معنوی به او گفته شد: «دیدن امام زمان(ع) برای تو ممکن نیست، مگر آنکه به فلان شهر سفر کنی». به عشق دیدار، رنج این مسافرت توانفرسا را بر خود هموار کرد و پس از چند روز به آن شهر رسید. در آنجا نیز چله گرفت و به ریاضت مشغول شد. روز سی و هفتم و یا سی و هشتم به او گفتند: «الان حضرت بقیة اللّه ، ارواحنافداه، در بازار آهنگران، در مغازه پیرمرد قفل سازی نشسته اند، هم اکنون برخیز و به خدمت حضرت شرفیاب شو!» با اشتیاق ازجا برخاست. به دکان پیرمرد رفت. وقتی رسید دید حضرت ولی عصر(ع) آنجا نشسته اند و با پیرمرد گرم گرفته اند و سخنان محبت آمیز می گویند. همین که سلام کرد، حضرت پاسخ فرمودند و اشاره به سکوت کردند. در این حال، دید پیرزنی ناتوان و قد خمیده، عصا زنان آمد و با دست لرزان قفلی را نشان داد و گفت: اگر ممکن است برای رضای خدا این قفل را به مبلغ سه شاهی بخرید که من به سه شاهی پول نیاز دارم. پیرمرد قفل را گرفت و نگاه کرد و دید بی عیب و سالم است، گفت: خواهرم! این قفل دو عباسی (هشت شاهی) ارزش دارد؛ زیرا پول کلید آن، بیش از ده دینار نیست، شما اگر ده دینار (دو شاهی) به من بدهید، من کلید این قفل را می سازم و ده شاهی، قیمت آن خواهد بود! پیرزن گفت: نه، به آن نیازی ندارم، شما این قفل را سه شاهی از من بخرید، شما را دعا می کنم. پیرمرد با کمال سادگی گفت: خواهرم! تو مسلمانی، من هم که مسلمانم، چرا مال مسلمان را ارزان بخرم و حق کسی را ضایع کنم؟ این قفل اکنون هشت شاهی ارزش دارد، من اگر بخواهم منفعت ببرم، به هفت شاهی می خرم، زیرا در معامله دو عباسی، بیش از یک شاهی منفعت بردن، بی انصافی است. اگر می خواهی بفروشی، من هفت شاهی می خرم و باز تکرار می کنم: قیمت واقعی آن دو عباسی است، چون من کاسب هستم و باید نفعی ببرم، یک شاهی ارزانتر می خرم! شاید پیرزن باور نمی کرد که این مرد درست می گوید، ناراحت شده بود و با خود می گفت: من خودم می گویم هیچ کس به این مبلغ راضی نشده است، التماس کردم که سه شاهی خریداری کنند، قبول نکردند؛ زیرا مقصود من با ده دینار (دو شاهی) انجام نمی گیرد و سه شاهی پول مورد احتیاج من است. پیرمرد هفت شاهی به آن زن داد و قفل را خرید؛ همین که پیرزن رفت امام(ع) به من فرمودند: «آقای عزیز! دیدی و این منظره را تماشا کردی؟! اینطور شوید تا ما به سراغ شما بیاییم. چله نشینی لازم نیست، به جفر متوسل شدن سودی ندارد. عمل سالم داشته باشید و مسلمان باشید تا من بتوانم با شما همکاری کنم! از همه این شهر، من این پیرمرد را انتخاب کرده ام، زیرا این مرد، دیندار است و خدا را می شناسد، این هم امتحانی که داد. از اول بازار، این پیرزن عرض حاجت کرد و چون او را محتاج و نیازمند دیدند، همه در مقام آن بودند که ارزان بخرند و هیچ کس حتی سه شاهی نیز خریداری نکرد و این پیرمرد به هفت شاهی خرید. هفته ای بر او نمی گذرد، مگر آنکه من به سراغ او می آیم و از او دلجوئی و احوالپرسی می کنم.(۱۷) 👈منبرهای مرتبط در این لینک فهرست شده اند؛ https://eitaa.com/menbare_tollab/23995 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. میزان الحكمة، ج۱، ص۲۸۹ ۲. بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۵. ۳. همان. ۴. همان، ج۵۲، ص۳۰ ۵. همان، ج۵۳، ص۱۷۹ ۶. همان، ص۱۷۸. ۷. محمّدتقی مدّاح. ۸.بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۴. ۹. همان، ص۱۷۹ ۱۰. الاحتجاج، ج۲ ص۴۷۴. ۱۱. بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۷. ۱۲. كمال الدین، ج۲، ص۴۸۵. ۱۳. همان. ۱۴.جامع الأخبار ،ص۳۵۶. ۱۵. همان، ص۱۸۰ ۱۶. کمال الدین ، ج ۲، ص ۴۰۹ و صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص۲۱ ۱۷.برگرفته از: محمدرضا باقی اصفهانی، عنایات حضرت مهدی(ع) به علما و طلاب، ص۲۰۴ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنت‌های_جمعه (۶) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: صدقه دادن 🔹أَتَی سَائِلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه ال
(۷) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: رسیدگی به خانواده 🔸 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔸اشْتَرُوا لِصِبْيَانِكُمُ اللَّحْمَ وَ ذَكِّرُوهُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ 🔸 در روز جمعه برای فرزندانتان گوشت بخرید و اهمیت آن روز را به آنان یادآوری کنید. 📚مستدرک الوسائل ج۶ ص۹۹ 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: 🔹أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْفَاكِهَةِ أَوِ اَللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ 🔹در هر جمعه با خريدن ميوه يا گوشت به خانوادۀ خود نيكى كنيد تا به فرا رسيدن جمعه خوشحال شوند. 📚 کافی ج۶ ص۲۹۹ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
خبرنگار از حاج خانمه پرسید چند تا بچه دارید؟ الآن چیکاره هستند؟ گفت: پنج تا دارم دو تاشون اسیر شدند، سه تاشون مفقود الاثر😢 خبرنگاره با کلّی ذوق گفت: توی کدوم منطقه عملیاتی؟😃 حاج خانم گفت: توی عملیات زندگی! دو تا بچه هام دخترند، شوهر کردند و اسیر شدند. سه تاشونم پسرند زن گرفتند و مفقود الاثرند😐😂 پدر مادرها وقتی پیر میشن به حضور و توجه ما نیاز بیشتری دارند؛ سر زدن و توجه رو از آنان دریغ نکنید 🌺پیامبر خدا (ﷺ) فرمودند: 「 وجود پیران سالخورده، باعث برکت و افزایش رحمت و نعمت‌هاى الهى است.」 [📚نهج الفصاحه،ص۲۲۲،کلمه ی۱۱۱۰🌿] عزیزانی که والدینتون در قید حیاتند قبل از حسرت از دست دادنشان قدرشان را بدانید که فردا دیر است.آنان بهترین واسطه لطف خدا برای مایند با آنان‌مهربان باشید که روزی‌در آرزوی دیداری‌کوتاه خواهیدماند. عزیزانی که والدینتون از دنیا رفتند پاداش زیارت قبر آنان در هر صبح جمعه برابر با حجی مقبول است،برایشان توشه بفرستید و به روحشان متوسل‌شوید تا ازدعایشان بهره‌مند شوید. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
:.شيطان سنگ محك عمل كردها.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ به بيان ديگر، شيطان و وسوسه هاى او،
:.شیطان سگ تربیت شده خدا.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ عده اى از بزرگان مى گويند: شيطان سگ خدا است ، پروردگار عالم آن را خلق و تربيت كرد كه به موقع به دشمنان خدا حمله كند. مانند سگى كه صاحبش آن را تربيت مى كند كه به موقع به دشمن حمله كند. اموال و ثروت صاحبش را از گزند غارت گران حفظ نمايد و دشمنان را از در خانه او براند و دور كند. آرى ، خداوند متعال شيطان را آفريد تا هر كس از زير فرمانش خارج شود، شيطان همچون سگ تعليمى او را بربايد و به زير فرمان خود ببرد. از همين رو است كه هر كس از ولايت الهى و حزب خدا بيرون رود بى شك داخل در ولايت كفر و شيطان و حزب او شده در قرآن كريم هم ، فقط از اين دو حزب نام برده شده است . وقتى بنده اى بر گناه اصرار ورزد خداوند ولايت خود را از او بر مى دارد، سپس آن بنده اسير دست شيطان گرديده و در ضلالت و گمراهى فرو مى رود. از اين رو در قرآن كريم آمده : فيضل الله من يشاء و يهدى من يشاء و هو العزيز الحكيم . ((آنگاه خداوند هر كس را بخواهد به ضلالت وا مى گذارد و هر كس را بخواهد به مقام هدايت مى رساند و او خداى مقتدر و داناست .)) اين دو موجود در بعضى از صفات با هم اختلاف دارند و در بعضى ويژگى ها متحداند. موارد اختلافشان از اين قرار است : 1- سگ ها در روز مى خوابند و شب ها براى پاسدارى از اموال صاحبشان بيدار مى مانند. اما شيطان نه روز مى خوابد و نه شب ؟! او در تمام اوقات كارش سر راه گرفتن و حمله كردن به مردم مى باشد، آنان را از راه مستقيم منحرف نمودن است . 2- سگ ها ميان دشمنان و دوستان صاحبانشان فرق مى گذارند. به دوستان صاحب خود حمله نمى كنند، جلوى آنها را نمى گيرند، حمله آنها فقط به دشمنان است ، ولى شيطان به دوست و دشمن حمله مى كند، هر دو را اذيت مى نمايد و راه را بر هر دو مى بندد. 3- سگ ها به اهل خانه و صاحب خود حمله نمى كنند، به خلاف شيطان كه به اهل خانه هم حمله مى كند!؟ پيامبران الهى اهل خانه اند كه اگر بتواند حمله مى كند و ايشان را از اوج عزت پايين مى آورد. نمونه آن حضرت آدم و حوا پدر و مادر آدميان است . به قول شاعر: آن عدوئى كز پدرتان كين كشيد سوى زندانش ز عليين كشيد مادر و باباى ما را آن حسود تاج و پيرايه به چالاكى ربود كردشان آن جا برهنه خوار و زار سالها بگريست آدم زار زار با خدا گفتى شنيدى رو به رو من كيم در پيش مكر آن عدو خدايا در كف شيطان زبونم زحيرت من نمى دانم كه چونم زچنگ اين سگم آزاد گردان به آزادى دلم را شاد گردان 6⃣1⃣ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 ادامه👇👇
ویرگول (منبرکوتاه)
:.شیطان سگ تربیت شده خدا.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ عده اى از بزرگان مى گويند: شيطان سگ
:.شیطان سگ تربیت شده خدا.: شيطان حتى به صاحب خانه (خدا) هم حمله مى كند و در برابر او فرياد مى زند. و به فرموده قرآن مجيد، آن ملعون مى گويد: رب بما اغويتنى لازينن لهم فى الارض و لاغوينهم اجمعين شيطان آن گاه كه مهلت يافت ، به مبارزه با خدا برخاست و - گفت : ((خدايا حالا كه مرا گمراه نمودى ، من هم در زمين - همه چيز را - در نظر فرزندان آدم آراسته مى كنم كه از ياد تو غافل شوند و همه آنان را گمراه خواهم كرد)). باز آن ابليس بحث آغاز كرد كه بدم من سرخ رو كرديم زرد رنگ رنگ توست صباغم توئى اصل جرم و آفت و داغم توئى همچون آن ابليس و ذريات او با خدا در جنگ و اندر گفت و گو 4 - سگ ها متملق و متواضع اند، خود را از ديگران و هم نوعان خود برتر و بالاتر نمى دانند. اما شيطان ، به فرموده خداوند متعال متكبر است ، آن جا كه مى فرمايد: ابى واستكبر و كان من الكافرين ((وقتى فرشتگان به دستور خداوند به آدم سجده كردند مگر شيطان - ابا كرد و تكبر ورزيد و از گروه كافرين گرديد)). 5 - سگ ها زياد بچه مى زايند - ديده شده كه سگى 12 بچه زاييد- بچه هاى آنها مى ميرند يا كشته مى شوند. شيطان هم زياد بچه مى زايد، ران هاى خود را به هم مى مالد و تخم مى ريزد، از هر تخمى شيطانى بيرون مى آيد - ولى آنها تا روز موعود سالم و باقى مى مانند! در روايتى وارد شده : نسبت يك انسان مؤمن با شياطين ، نسبت لاشه گوشت است به زنبورهايى كه اطراف آن را گرفته اند. امام صادق عليه السلام در اين باره مى فرمايد: ((قسم به خدايى )) كه محمد صلى الله عليه و آله را به حق مبعوث فرمود، شياطينى كه بر يك مؤمن مسلطاند، زيادتراند از زنبورهايى كه اطراف لاشه گوشتى را گرفته اند)). و امام باقر عليه السلام درباره شمارش شياطين در اطراف يك نفر مؤمن مى فرمايد: ((زمانى كه انسان مؤمن از دنيا برود به اندازه جمعيت ربيعه و مصر - كه دو طايفه بسيار پرجمعيتى بودند - آن مكان و همسايگان آن مؤمن را رها مى كنند و مى روند)). تمام اين شياطين ، در اطراف مؤمنان لانه كرده و ايشان را وسوسه مى كنند و از راه مستقيم مى گردانند. در روايتى آمده است : ((اگر شياطين بر قلوب بنى آدم احاطه نداشتند، هر آينه آنان مى توانستند به ملكوت آسمان ها راه يابند و آن جا را ببينند)). 6 - اگر كسى به سگ ها نان دهد و با آنها مهربانى كند با او آشنا مى گردند، هر كجا او را ببينند تملق مى گويند، خود را به خاك مى اندازند و سر و دم مى جنبانند. اما شيطان را هر چه محبت كنى رام نمى شود! بلكه عداوتش ‍ بيشتر مى شود، قرآن در اين باره مى فرمايد: فمثله كمثل الكلب ان تحمل عليه يلهث او تتركه يلهث ((مثل آن مثل سگى است كه اگر او را تعقيب كنى يا به حال خود واگذارى به سوى تو ((عو عو)) مى كند و حمله مى نمايد)). كيست كار دست تو جامه اش پاره نيست آتشى از تو نسوزم چاره نيست 7 - يورش بعضى از سگ ها ناگهانى است و از پشت سر افراد مى آيند و آنان را مى گيرند. شيطانى هم غافل گير است . از پشت سر كمين مى كند، بر سر راه هاى مستقيم مى نشيند. قرآن در اين باره چنين مى فرمايد: قال فبما اغويتنى لاقعدن لهم صراط المستقيم ((شيطان در برابر خدا ايستاد - و گفت : حال كه مرا گمراه نمودى ! من نيز بر سر راه بندگانت مى نشينم و آنان را از راه راست كه آيين شرع تو است منحرف و گمراه مى گردانم )). آن ملعون نه اين كه فقط از پشت حمله مى كند بلكه در چهار جهت كمين كرده و از هر چهار سو حمله را شروع مى كند. خداوند در اين زمينه مى فرمايد: ثم لاتينهم من بين ايديهم و من خلفهم و عن ايمانهم و عن شمائلهم و لاتجد اكثرهم شاكرين ((آن گاه من از پيش رو و از پشت سر، از طرف راست و چپ در مى آيم و به انحرافشان مى كشانم تا آنان شكر نعمتهاى تو را به جاى نياورند)). 8 - سگ حيوان نجس العين است . اما در چند مورد پاك مى شود، يكى در جايى كه استحاله شود؛ يعنى از حالت اول بيرون آيد و به صورت چيز پاكى درآيد، مانند سگى كه در نمك زار فرو رود و نمك شود.ديگر اين كه بدن سگ تبديل به كرم شود. اما شيطان به هيچ عنوان پاك نمى شود، حتى در قيامت و آتشى كه از مطهرات است . اگر چيز نجسى را بسوزاند و خاكستر شود پاك مى گردد. اما اگر شيطان را بسوزاند پاك نمى شود. 9 - سگ ها ظاهر و آشكاراند و مبارزه با آنان آسان ، اما شيطان ناپيدا و مبارزه با او بسى مشكل است . دشمن اگر ظاهر بود از وى توان كرد حذر ليك ، ايمن بودن از خصم نهانى مشكل است . 10 - يكى ديگر از اختلاف هاى سگ و شيطان اين كه : اگر سگى را نان و طعام دهى تا وقتى كه مشغول خوردن طعام خويش است تو در امان و آسايشى هستى و آزارى از آن نمى بينى . اما اگر خواسته شيطان را هم بر آورى و به اصطلاح طعامش دهى در همان لحظات هم از شر او در امان و آسايش نيستى و او به تو حمله ور است و لحظه اى آرام ندارد. 7⃣1⃣ @manbar_ir
🌸چرا باید ظهور را دوست داشته باشیم؟ 🌸 🔰سه ویژگی مطلوب در زمان ظهور چرا باید منتظر آمدن منجی باشیم؟چرا باید برای فرج دعا کنیم؟ به سه دلیل ♦️گسترش عدالت اولین ویژگی زمان ظهور که با آمدن حضرت حاصل می شود گسترش عدالت است، به این معنا که با ظهور تمام دنیا از عدالت واقعی برخوردار می شود، عدالت یعنی هرچیزی را جای خود قراردادن است اگر مقداری در معنای عدالت تفکر کنیم متوجه می شود چه آثار و برکاتی در عدالت نهفته است که با ظهور حضرت نمایان می شود، عدالت است که موجب ریشه کن شدن فقر، بیکاری،فساد؛ اختلاس؛ربا ؛ و دزدی می شود با عدالت است که دولت کریمه محقق می شود. ♦️دولت کریمه اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ خداوندا آرزومند دولت کریمه از جانب تو هستیم تا بوسیله آن اسلام و اهل آن عزت یایند؛ نفاق و اهل آن ذلیل شوند. دولت کریمه آن دولتی است که دیگر در آن فقیر وجود ندارد، بی کاری وفساد وجود ندارد ظالمان وستمگران در آن نمی توانند حق مظلوم را استثمار کنند و ثروت خود را چند برابر کنند در آن دولت دیگر آمریکا و اسرائیلی وجود نخواهد داشت تا در حق مظلوم ظلم کنند ♦️فراوانی نعمت دومین ویژگی زمان ظهور امام زمان نازل شدن برکات آسمان و زمین است به گونه ای که در روایت نقل شده است پیامبراکرم فرمودند: تَتَنَعَّمُ أُمَّتِی فِی زَمَانِهِ تَنَعُّماً لَمْ یتَنَعَّمْ مِثْلَهُ قَطُّ الْبَرُّ مِنْهُمْ وَ الْفَاجِرُ یُرْسِلُ السَّمَاءَ عَلَیهِمْ مِدْرَاراً وَ لَا تَحْبِسُ الْأَرْضُ شَیئاً مِنْ نَبَاتِهَا امت من در زمان ظهور به گونه ای از نعمت‌های الهی برخوردارمی‌شود که انسان‌های خوب و بد دنیا، چنان موقعیتی را هرگز به خود ندیده اند . آسمان با کمال سخاوت باران خویش را فرو می ریزد و زمین گیاهان خود را می رویاند و همه جا سبز و خرم و آبادان خواهد شد. در زمان ظهور دیگر فقر و مریضی وجود نخواهد داشت. در بین روایاتی که درباره آثار و برکات زمان ظهورنقل شده بود یک روایت خیلی برای بنده مسرت بخش و آرامش دهنده بود وآن روایتی است که رسول اکرم فرمودند: در زمان ظهور مردم دنبال کسى می‌گردند که از آنها [صدقه‌اى] و هدیه‌اى را بپذیرد، زکات مالشان را جدا می‌کنند، لکن کسى را نمی‌یابند که آن‌ را بپذیرد؛ زیرا همه به واسطه فضل الهى بی‌نیاز شده‌اند. در روایتی دیگرامام باقر فرمودند: مَنْ أَدْرَک قائم أَهْلَ بَیتِی مِنْ ذِی عَاهَةٍ بَرَأَ وَ مِنْ ذِی ضَعْفٍ قَوِی هر بیماری که عصر حضرت قائم را درک کند، بهبودی خواهد یافت و هرضعیف و ناتوان جسمی در آن زمان نیرومند و قوی خواهد گشت. ♦️شکوفایی عقل سومین ویژگی زمان ظهور کامل شدن عقل ها است إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و عقل‌هایشان به کمال می‌رسد. با کامل شدن عقل بسیاری از مشکلات مردم حل می شود زیرا ریشه خیلی از مشکلات ما در زندگی به دلیل کم بود عقل است اگر عقل ها کامل شود دیگر حرص وطمع معنا ندارد، دیگر معنا ندارد یک نفر صاحب چند خانه وچند حقوق باشد ولی جوانی حتی پول نداشته باشد یک خانه اجاره کند، دیگر معنا ندارد برادر سر خواهر کلاه بگذارد تا ارث بیشتری نصیب او شود با کامل شدن عقل، زندگی انسان ها زندگی توحیدی می شود، ابزارهای دنیا برای آنها ساده و سهل می شود، زهد وارد زندگی آنها می شود و زاهدانه زندگی می کنند، البته نه به این معنا که ترک نعمت های دنیا کنند و فقط به عبادت بپردازند. زیرا این گونه تفکرمربوط به رهبانیت است که در مسیحیت مطرح شده است. ♦️وصیتنامه شهید حمید رضا اسداللهی مدتی قبل در وصیت نامه یکی از شهدای مدافع حرم به نام شهید حمید رضا اسدالهی که در سال ۹۴در سوریه به شهادت رسید جمله ای را خواندم که خیلی برای بنده تاثیر گذار و عبرت آموز بود؛ توصیه می کنم حتما همه پدر و مادرها برای یک بار هم شده است این وصیت نامه را بخوانند و مقدار در آن تفکر کنند. این پدر دلسوز و مهربان در قسمتی از وصیت نامه خود خطاب به فرزندانش که در سن چهارسالگی و سه ماهگی بودند اینطور وصیت می کند: محمدجان! زندگی نکن برای خودت، زندگی کن برای مهدی؛ درس بخوان برای مهدی؛ ورزش کن برای مهدی. محمدجان! وصیت اصلی من به تو تبعیت کامل از ولی‌فقیه است. سعی کن خودت را از جهات علمی، معرفتی و جسمانی آماده نصرت امام کنی. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
استفاده از کلید های اسانسور ساختمان مسکونی برای دعوت به ☺️ 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥راه نزدیک شدن به امام زمان(عج) 🔸 استاد مسعود عالی ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔹تلنگری زیبا برای همه ما @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم شش نکته انتخاباتی از منظر قرآن کریم: ۱- چرا رای بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید. ۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ. ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن. ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند. ۶- به چه کسانی اعتماد کنیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسانی که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
وصفِ تو را گر کنند ور نکنند اهلِ فضل حاجتِ مَشّاطه نیست رویِ دلارام را {سعدی} یه درخت اگر ازخاک از زمین جدا بشه، کجا میخواد بره؟!! میره به آسمون؟! نه... بازم روی همون خاکه، روی همون زمینه... با این تفاوت: اون وقتی که با خاک ربط و رابطه ای داشت، وصل و اتّصالی داشت؛ آن به آن ، لحظه به لحظه سبز میشد، رشد میکرد، قد میکشید، حیات داشت، بار و بَری داشت، سایه و ثمری داشت... ولی وقتی که بُرید: آن به آن خشک و خشک تر... لذا آیه ی 131 سوره ی مبارکه ی نساء می فرماید: وَإِنْ تَكْفُرُوا : اگر شما کافر بشید... فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ : بهتون گفته باشم: آنچه در آسمان ها و زمین است مال خداست... یعنی خدا بی نیازه بی نیازه... آنچه در آسمان ها و زمین است: ضمناً خودتم در زمینی ها، خودتم مال اون هستی... یعنی بازم در مُلک و مملکت او هستی... فقط و فقط خودت رو محروم کردی، خودزنی کردی... وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا : اینو بهت گفته باشم: خدا غنیّه... سرتا پا نسبت به تو و اَمثال تو بی نیازه، برخلاف تو که سر تا پا فقر و نیازی... درست مثل خورشید: سرتا پا نسبت به یک بوته، نهال، درخت بی نیازه؛ امّا اون بوته و نهال و درخت سر تا پا نیاز و نیازمندی است... حَمِيدًا ﴿۱۳۱﴾ : خدا ذاتاً ستوده است: چه بستایی چه نستایی... مثل گُل ذاتاً لطیفه: چه شما اونو لطیف بدانی چه ندانی... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ـ⁣⁣⁣⁣🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🌿🌺🌿🌼﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺🌿🌼 ـ⁣⁣⁣⁣🌼‌‌ ❓زمان انتخابات و اعتراضات یا تجمعات، به‌طور طبیعی ممکنه شایعاتی در مورد برخی افراد مطرح بشه. حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی چیه؟ 📚 همه مراجع: شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی شرعاً حرام و ممنوعه. قبول‌کردن شایعه و انتشار اون هم کار گناهیه. 👈 اشکال نداره منتقد کسی باشیم یا اشکالات نامزدی رو بگیم، اما اشکالات واقعی نه الکی. ⭕️ منظور از شایعه‌پراکنی، اینه که چیزی رو که هنوز ثابت نشده، من برای شما بگم، شما به دوستت بگی، دوستت به دوستش بگه و... تا جایی که سطح جامعه رو بگیره؛ شایعه از گناهانیه که توی قرآن هم تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. 🔺 آقا، اجوبه، س۱۳۹۱، ۱۳۹۷، ۱۴۳۰ و ۱۸۰۲؛ صافی، ۳۰۰، ج۱، امربه‌معروف، س۴؛ فاضل، جامع‏‌المسائل، ج۱، س۹۴۴؛ مکارم، سایت جامع‌المسائل، سیستانی، سایت. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🤔 اگر نامزدی اصلح باشد آیا می‎توان در مورد او قهرمان سازى کرد تا در سطح جامعه معرّفى شود؟ 🔹 اگر منظور از قهرمان سازى مبالغه بیجا و بزرگنمایى بى‎مورد است که مطابق با واقع نمی‎باشد، جایز نیست❌ و اگر منظور معرّفى چهره‎هاى ناشناخته است، جایز است✅. 🤔 اگر از نظر ما نامزدی برای این منصب مناسب نباشد، آیا می‎توان براى منفور کردن او در فضای حقیقی و مجازی به تهمت و دروغ 🤮متوسّل شد؟ 🔹 خیر، تخریب افراد نه در انتخابات و نه در غیر آن، با نشر اکاذیب و اهانت و بدون آن، جایز نیست❌. 📚 خامنه‎اي، رساله آموزشی ج 2 درس 22 و احكام انتخابات؛ مکارم جامع المسائل احکام انتخابات و احکام خبرنگار؛ صافي، 300 پرسش، ج2، س 274؛ شبیری استفتائات س 2248؛ توضيح المسائل، م 2815 و 2816 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_انتخابات #قهرمان_سازى 🤔 اگر نامزدی اصلح باشد آیا می‎توان در مورد او قهرمان سازى کرد تا در س
و 🤔 خوردن شام‎های انتخاباتی كاندیداها چه حكمی دارد؟ اگر نخواهیم به او رای بدهیم آیا آن شام حلال است؟ 🍔🍧 خوردن غذای كاندیداها بخودی خود اشكالی ندارد و فردی كه این غذا را میل كرده باید تحقیق نموده و به كاندیدای اصلح رای بدهد و خوردن این غذا تكلیفی نسبت به رای دادن به این كاندیدا نمی‎آورد. 👌اگر كاندیدا شرط كرده باشد كه كسانی كه از این غذا می‎خورند باید به من رای دهند، كه در این صورت فقط كسانی كه می‌خواهند به او رای دهند می‎توانند از آن غذا استفاده كنند. 🎁 هدایای تبلیغاتی مثل خودكار، كارت شارژ، لباس و غیره كه بعضی كاندیدها در موقع انتخابات به مردم می‎دهند، همین حكم را دارد. 🤔 اگر در قبال رای دادن به كاندیدی، چیزی دریافت كنیم مشكلی دارد؟ حتی اگر آن كاندیدا نسبت به بقیه بهتر باشد؟ 💰 خرید و فروش آراء جایز نیست و استفاده از امتیازات مختلف برای خریدن آراء در انتخابات اسلامی مطلقا جایز نیست و کسانی که از این راه کسب رای کنند، مشروعیت آنها زیر سوال است و رای دهندگانی که با این امور به افرادی رای می‎دهند که صلاحیت ندارند نیز از نظر شرعی مرتکب خلاف شرع شده‎اند. اصولا توسل به این امور دلیل بر عدم صلاحیت است. 📚 خامنه‌ ای، احكام انتخابات؛ مكارم، جامع المسائل؛ بهجت، استفتاءات، ج4، س 6530؛ صافی، احکام انتخابات کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_انتخابات #هدایای_نامزدها و #شام_تبلیغاتی 🤔 خوردن شام‎های انتخاباتی كاندیداها چه حكمی دارد؟
🤔 اگر پدر، مادر یا همسر امر كنند كه به فلان نامزد رای بده، ولی ما فرد دیگری را بهتر بدانیم، آیا باید تبعیت كرد؟ 🗳 هیچ كس حق تحمیل كاندیدای خود به دیگران را ندارد، و افراد در انتخاب كاندیدای مورد نظر خود آزادند و می‌توانند به هر فردی كه از نظر خودشان اصلح است رای بدهند. 🤔 اگر مرجع تقلید نسبت به دادن رأى به یك شخص خاص اظهار تمایل كند، آیا مقلد می‎تواند بر خلاف آن عمل نماید؟ 🔹بله، مكلف باید بر اساس تحقیق و تشخیص خود به فرد اصلح، امین و داراى شرایط مقرر رأى دهد. رأى دادن به یك شخص خاص، جزء موضوعات شمرده می‎شود و تقلید در تشخیص این نوع موضوعات، صحیح نیست، البته اظهار تمایل مرجع تقلید نسبت به دادن رأى به یك شخص خاص، می‎تواند یكی از راههای تشخیص اصلح باشد. 🤔 اگر امام جماعتی در انتخابات ازكاندیدای غیر اصلح حمایت می‎کرد، اقتدا بنمازش چه حكمی دارد؟ 🔸اگر عادل باشد، اقتدا به ایشان مانعى ندارد و اشتباه در تشخیص اصلح مضر به عدالت نیست. 📚العروة الوثقى، ج 1، م 67؛ خامنه‏اى، اجوبه س 5؛ امام، صحیفه نور، ص 119 و 120؛ مکارم جامع المسائل؛ صافی سایت کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_انتخابات #دستور_خانواده 🤔 اگر پدر، مادر یا همسر امر كنند كه به فلان نامزد رای بده، ولی ما فر
💠 فرق نقد با غیبت کردن 🤔 آیا بین نقد سابقه و عملکرد نامزد انتخابات با غیبت كردن از او تفاوت وجود دارد؟ چگونه تشخیص دهیم غیبت نیست؟ ✍️ غیبت آن است كه پشت سر مسلمان عیب پنهان او گفته شود ولی نقد یعنی بررسی عملكرد و بررسی کیفیت و کمیت کارها انجام شده. ✅ بررسی و انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى در صورتى كه در مقام مشورت براى رأى دادن به آنها باشد اشكال ندارد، ولى باید صفات و نقاط ضعفی را كه مربوط به حوزه فعالیت او است مانند سابقه مدیریتی و نظرات اجتماعی، اقتصادی و تبعات آنها را بیان نمایند، اما توهین، تحقیر و تهمت نسبت به مؤمن، حرام است. 💢 برای تشخیص انتقاد از غیبت به این موارد دقت کنید: 1. غیبت مربوط به مسایل زندگى شخصى است و انتقاد مربوط به مسایل كاری است. 2. انتقاد غالباً با پیشنهاد همراه است، ولی غیبت نه. 3. انتقاد را می‌توان جلوی روی فرد گفت اما غیبت را اغلب نمی‌توان گفت. 4. غیبت غالبا به خود فرد برمی‌گردد ولی انتقاد به فعل و ساخته‎های فرد برمی‌گردد. 5. غیبت شخصیت فرد را در نزد مستمع و شنونده پائین می‎آورد ولی انتقاد نه. 6. انتقاد باعث پیشرفت و غیبت باعث سقوط می‎شود. 📚 خامنه‎ای رساله آموزشی ج 2 درس 22 و احكام انتخابات؛ مکارم جامع المسائل احکام انتخابات و احکام خبرنگار؛ صافی 300 پرسش ج2 س 274؛‌ بهجت استفتاءات ج 4، س‌6467 و 6468؛ فاضل، استفتاءات ج1، س 980 و 981؛ شبیری استفتائات س 2248؛ مصباح المنیر ج2 ص 620؛ جمهرة اللغة ج2 ص 677 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تمثیلی از برف👇 🔸 برف ، اگر تند و شلاقی ببارد نمی نشیند، 🔸 برف وقتی می نشیند که آرام و نرم ببارد، 🔸حرف هم مثل برف است اگر به قول قرآن کریم نرم و ملایم باشد بر دل می نشیند و دلنشین خواهد شد. 🔹 به همین خاطر خداوند به موسی و هارون فرمود: حال که پیش فرعون می روید با او نرم سخن بگویید : "قولا له قولا لینا" 🔸 یعنی اگر تند و خشن بگویید او بر نمی تابد و بر دل سنگ او نخواهد نشست. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
یه بار یکی بهم گفت: فردا منتظر تماس بنده باشید! انقدر این جمله با کلاس بود که پس فرداشم منتظرش موندم 😂😂😂😂 . . . _به نام خداوند خالق وفا سلام 🌺امیرالمؤمنین عليه‌السلام : لا تَعتَمِد عَلى مَوَدَّةِ مَن لا يوفِى بِعَهدِهِ؛ به دوستى كه به عهد خود وفا نمى كند ، اعتماد نكن !! [🗞تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص418 ،ح9562🌱] _بدون شرح! @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_انتخابات #نقد_عملکرد_نامزدها 💠 فرق نقد با غیبت کردن 🤔 آیا بین نقد سابقه و عملکرد نامزد انتخا
🗳 استفتائات مقام معظم رهبری به برخی سوالات و شبهات از سوی رای دهندگان جهت انتخابات 🔻 حکم شرکت در انتخابات س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟ ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است. 🔻واجب عینی بودن شرکت در انتخابات س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ج. واجب عینی است. 🔻وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح س۸. وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟ ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است. 🔻معیارهای نامزد اصلح س۹. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟ ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است: - تدیّن؛ - تعهّد و خوشنامی؛ - وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ - عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ - دارای برنامه و کفایت لازم؛ - مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ - ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی ­گری؛ - مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ - اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛ - تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله­ گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ - تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ - پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ - پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ - شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها؛ 🔻 وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح س۱۰. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟ ج. در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است. 🔻 رأی سفید س۱۱. حکم رأی سفید و بی نام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟ ج. در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌸 🗳️ احکام انتخابات انتخابات و وحدت کلمه 💠 خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‏ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (آل عمران/١٠٣). و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده و گروه گروه نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آن گاه كه با يكديگر دشمن بوديد، پس ميان دل‏هاى شما پيوند و الفت برقرار كرد، در نتيجه به رحمت و لطف او با هم برادر شديد، و بر لب گودالى از آتش بوديد، ولى شما را از آن نجات داد؛ خدا اين گونه، نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏سازد تا هدايت شويد. 💠 مصادیق حبل الله در روایات منظور از حبل الله را توحيد، قرآن، وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، اميرالمؤمنين و اهل بیت علیهم السلام مطرح کرده‌اند. و نیز در اين آيه بحث نهايى كه همان مسئله اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه باشد مطرح شده و مى‏فرمايد: همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و از هم پراكنده نشويد. 📗 تفسير نمونه، ج‏ ٣، ص ٢٨. ✍️ بیانیه انتخاباتی آیت الله سبحانی در پیام انتخاباتی خویش فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرّقوا وحدت کلمه نعمت الهی است که برای خود برکاتی دارد. خداوند منّان امر می‌کند که همگان به «حبل‌الله المتین» تمسک جویند. با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم. ان شاء الله مشکلات موجود به فضل الهی و در پرتو وحدت کلمه برطرف می‌شود. جعفر سبحانی، ٢٨ خرداد ⛔ نتیجه بی تفاوتی کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند و رأی نمی‌دهد در حقیقت رأی دیگری می‌دهد. رأی به دشمن و خواست دشمن، رأی دادن به تضعیف نظام و میهن اسلامی و چه بسا این بی‌تفاوتی به نفع دشمن تمام می‌شود. ✍️ وصیت امام خمینی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در وصیت نامه خویش فرمودند: وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات در صحنه باشند و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم‏‎ ‎‏حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است. 📗 صحیفه امام خمینی، ج ٢١، ص ٢٢١. 📚 احکام انتخابات س ١. در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟ پاسخ مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. س۲. آیا در مناظرات تبلیغاتی یا سخنرانی‌ های عمومی بیان اندیشه‌ های نادرست نامزدها یا اشتباهات سیاسی یا فساد مالی آنها جایز است؟ اگر با قصد روشن‌گری افکار عمومی باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در صورتی‌ که برای شناخت آنها لازم باشد و قصد هتک و اهانت نباشد، مانعی ندارد و گفتن نکات منفی در چارچوب قانون مانع ندارد. س ٣. آیا انتقاد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی از عملکرد مسئولان قبلی شرعاً اشکال دارد؟ پاسخ مقام معظم رهبری مد ظله العالی: ضوابط و شرایط و نقد کردن دیگران جهت روشن‌ شدن اذهان مانعی ندارد؛ ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب نمود. 🔰 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ادب مسؤولیت پذیری: 🔹 پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله: 🔹 «مَنْ تَقَدّمَ علی المسلمین و هو یری أنَّ فیهم مَنْ هو أفضل منه، فقد خان الله و رسوله و المسلمین» 🔹 «کسی که خود را بر مسلمانان مقدم بدارد (عهده دار امری از امورشان شود)، در حالی که می بیند در میان آنان کسی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است.» (الغدیر ج ۸ ص 291) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔸 طبعا هر نامزدی خود را شایسته تر از دیگران دانسته که وارد عرصه انتخابات شده، اما وظیفه ما چیست؟ به ما حکم میکند سراغ مدعیان دروغین نرویم. در فرهنگ ناب اسلام مسؤولیت، امانت است نه وسیله رسیدن به آب و نان؛ پس کسی را انتخاب کنیم که امانت دار باشد. 🔺🔺🔺🔺🔺 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✅۱+۳ استدلال برای آنکه چرا رای ندادن خطای فاحش است؟ 1⃣ فیلسوفان غرب می‌گفتند؛ انسان حیوانی است سیاسی این گزاره اگرچه تعریف محدود از ماهیت انسان است، اما حداقل یک چیز را مشخص می‌کند، آن هم اینکه همه‌ی کنش‌های انسان، خودآگاه یا ناخودآگاه، مستقیم‌‌ یا غیرمستقیم، عملی است سیاسی. 👈 پس‌ کسی نمی‌تواند ادعا کند که "من سیاسی نیستم" یا "کاری با سیاست ندارم". 2⃣ فلاسفه‌ی اسلامی نظیر علامه‌ی بزرگوار طباطبایی و شهید مطهری نیز قائل بودند که : "انسان مدنی بالطبع است". یعنی انسان ذاتا موجودی است اجتماعی‌. ▫️انسان بدون‌ جامعه معنا ندارد و جامعه بدون انسان.‌ ▫️پس "من انسان"، در کنار "ما" است که معنا می‌یابد‌‌. ▫️"هویت فردی" انسان درهم‌تنیده شده با "هویت اجتماعی" او. 👈 پس به یک معنا، "خیر و شر فردی" او هم گرده خورده با "خیر و شر جمعی". 3⃣ "سیاست عملی" از آنجا که ناظر به میدان حقیقی‌ زندگی انسان است، با "واقعیت" گره خورده نه "رؤیا". 👇👇👇اااا البته در حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی می‌توان رؤیاپردازی کرد و از اتوپیا و جامعه‌ی آرمانی و ویژگی‌های آن گفت و نوشت و برای تحقق آن تلاش کرد، اما کیست که نداند فاصله‌ی وضع موجود تا وضعیت آرمانی، به دلیل "واقعیت‌های حقیقی یا برساخت"،  فاصله‌ی زیادی است. 👈 پس، انسان چاره‌ای ندارد جز آنکه واقعیت‌ها را ببیند و متناظر آن، دست به کنش و اقدام بزند. 4⃣🗳 با این سه مقدمه، در نسبت با انتخابات پیش‌رو، دو راه پیش روی ما است: الف: عدم شرکت در انتخابات، به دلیل انتقاد یا اعتراض به وضع موجود. ب: شرکت در انتخابات، با دیدن همه‌ی واقعیات موجود در میدان عمل. 🔸انتخاب راه اول (با هر دلیل و ادله‌ی درست یا نادرستی)، کنشی است بی‌حاصل. چراکه رأی ندادن من، به این معنی نیست که دیگران هم رأی نخواهند داد. 👈 پس جامعه تبدیل می‌شود به دو گروه "رأی‌دهنده" و "رأی‌ندهنده" (فارغ از نسبت بزرگی و کوچکی این دو گروه). 👈 نتیجه آنکه جمعیت رأی‌دهنده، برای کل جامعه، و از جمله رأی‌ندهندگان تصمیم می‌گیرند. ▫️و احتمالا هر انسان عاقلی می‌داند که این نتیجه، به مراتب بدتر از نتیجه‌ی تصمیم اول است. ▪️واضح است که در این کنش، حتی رأی نصفه و نیمه، یا رأی سفید هم همین نتیجه‌ای را دارد که رأی ندادن. 🔹️پس به نظر می‌رسد عاقلانه‌ترین کنشی که هر ایرانی برای رسیدن به "خیر فردی و جمعی" می‌تواند انجام دهد انتخاب راه دوم، و شرکت در انتخابات است. 👈▫️و البته این‌‌ به معنای ندیدن واقعیات موجود و مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد نیست. 👈☑️ اتفاقا برای حل همین مشکلات است که باید در انتخابات شرکت کرد و گزینه‌ای که متصور است بهتر از دیگران باشد را انتخاب کرد. 🔸️یادمان باشد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تا زمانی که در این جغرافیا‌ زیست می‌کنیم، زندگی ما با هم گره خورده است و مسیر "خیر فردی" از دریچه‌ی "خیر جمعی" می‌گذرد. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
رفیقم تصادف میکنه، افسر مياد از هردو راننده میپرسه :کدومتون مقصرید؟ رفیقم میگه :من ک خواب بودم هر غلطی کرده اون کرده😐 . . . _به نام خداوند صلح دوست🌱 🔗 علیه‌السلام در ضمن حدیثی مفصل فرمودند: طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَةِ خوشا به حال کسانی که میان مردم صلح و دوستی بر قرار می کنند که آنان همان مقرّبان روز قیامت‏اند. (تحف العقول📘ص ۳۹۳❄️) 🔹خداوند متعال دوستی میان بشر را بسیار دوست دارد و ایجاد دوستی و رفاقت و همراهی را نیز یکی از اسباب تقرب به خود می داند. گاهی با سکوت و گاهی با کتمان اسرار دیگران این دوستیها ایجاد یا حفظ می شود گاهی با یادآوری خوبیها و سخنان مثبت افراد می توان میان آنان دوستی برقرار نمود. 🔹در مقابل آن ایجاد تفرقه و دو به هم زنی است که چنین افرادی جزء بدترین اهل جهنم هستند که از بوی تعفن آنان اهل جهنم آزرده شده و درخواست جابجایی می دهند. یکی از بدترین گناهان و زشت ترین کارهایی که انسانها مرتکب می شوند ایجاد تفرقه و دو به هم زنی و سخن چینی است که معمولا با ذکر بدیها و گاهی اسرار افراد رخ می دهد. کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
سلام علیکم ایام به کام یعنی: 👈 تمناى زوال نعمتى از برادر مومن خود، همان نعمتهائى كه به صلاح اوست❗️ اما اگر آرزوی خرابی نعمتی را نکند و مثل آن را از براى خود بخواهد آن را «‏» است! و باز اگر زوال چيزى را از كسى بخواهد كه به صلاح او نباشد آنرا «غيرت» میگويند! 🔹 درمان و معالجه حسد: چون دانستى كه مرض حسد از جمله مرضهای پلید و خبیث و هلاک کننده است، باید در صدد معالجه‏آن باشی❗️ 👈 و علاج مرض حسد بوسیله داروی مركب از (علم و عمل) است❗️ . 🔺 اما علمى كه براى درمان مرض حسد نافع است: اول: ۱. در بى ‏ثباتى دنيا و فانی بودن آن فکر بکن! ۲. ياد مرگ خود باش❗️ و بدانكه اين چند روزه‏ دنيا ارزش ندارد كه به واسطه آن بر بندگان خدا حسد برى❗️ به چشم بر هم زدنى هم حسود و هم حاسد مرده و در خاك پوسيده اند ❗️ . دوم: ۱. بدانکه حسد تو سبب ضرر دين و عذاب آخرت تو مى‏شود، و خشم خدا و امیرالمومنین علیه السلام را بر می انگیزد❗️ ۲. نفع دنيا و آخرت به کسی میرسد که تو به او حسادت میکنی! چون اعمال خوب تو را در قیامت به او خواهند داد❗️ ۳. حسد سبب دشمنی و ترك دوستى با ‏برادر مؤمن ات میشود❗️ ۴. با حسادت شریک شیطان شدی، و دین تو فاسد میشود، چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: 👈 آفت دين، حسد و عجيب و فخر است‏❗️ . سوم: با حسادت خویش میپنداری كه: ۱. افعال خدا درست نيست❗️ ۲. خدا عادل نبوده❗️ ۳. فکر کرده ای که خدا ظالم است❗️ 👈 لذا اصل توحيد تو فاسد میشود، چنانکه خداوند در قران میفرماید: آيا حسد مى‏ورزند به دیگران بخاطر آنچه خدا از فضل خویش بر آنها عطا فرموده است⁉️ . چهارم: بدانکه حسود سبب خراب شدن دنیای خود هم میشود و دایما در نا امیدی و افسردگی بسر میبرد لذا امام صادق علیه السلام فرمودند: 👈 حسد، آدمى را به غم و اندوه مبتلا مى‏سازد❗️ ✅ و كمترين مردمان از نظر لذت کسی است که حسود است❗️ . پنجم: ✅ بدانکه سبب و منشا حسد و مراتب آن بخاطر محبت دنياست❗️ 🔺 معالجه حسد با عمل: ۱. باید بر خدا توکل کنی، و اگر نعمتی را در دست کسی دیدی، از خدا - برای او - بهتر از آنرا نیز بخواه، و او را دعا نما! 👈 و از خدا نیز بخواه که مثل آن را، و یا بهتر از آنرا - اگر صلاح است - به تو نیز عطا کند❗️ ۲. باید با توسل به اهل بیت علیهم السلام از خدا بخواهی که آنها این مرض تو را درمان کنند! 👈 چون طبیب حقیقی نفوس محمد و آل محمد علیهم السلام هستند❗️ ۳. در آیات قران و روایات که در باره حسد است تفکر کن و به آنها عمل نما! 👈 چون اگر حسد خود را با عمل درمان کنی هم به خود و هم به خانواده و هم اطرافیان خود خیر رسانده ای، و سبب انتشار خیرات در دنیا شده ای❗️ . 📚 معراج السعادة با كمي تصرف و روان سازي متن. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم چه کسانی فریب صیحهٔ ابلیس در ماه رمضان در هنگامه ظهور را نخواهد خورد؟ وقوع صیحهٔ آسمانی در سحر ماه رمضان یکی از علائم حتمی ظهور حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه، وقوع صیحهٔ آسمانی در سحر ماه رمضان است. این صیحه، ندای جبرئیل امین است . در محتوای این صیحه اقوال مختلفی از اهل‌بیت علیهم‌السلام نقل شده . درکل محتوای این صیحه در تأیید ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیعیان ایشان می‌باشد. اما به تصریح روایات، ما دو صیحه در آن‌زمان خواهیم داشت، یکی صیحه جبرئیل و دیگری صیحه ابلیس. امام صادق علیه‌السلام در همین رابطه می‌فرماید : «هُمَا صَيْحَتَانِ صَيْحَةٌ فِي أَوَّلِ اَللَّيْلِ وَ صَيْحَةٌ فِي آخِرِ اَللَّيْلَةِ اَلثَّانِيَةِ» (آنها دو صيحه است، يك صيحه در آغاز شب و صيحۀ ديگر در پايان شب دوم) ایشان در ادامه میفرماید : «وَاحِدَةٌ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ وَاحِدَةٌ مِنْ إِبْلِيس» (یکی از آسمان و یکی از ابلیس) صیحه ابلیس بر ضد حضرت مهدی علیه‌السلام طبق تصریح روایات نیز محتوای صیحه ابلیس بر ضد حضرت مهدی علیه‌السلام است و ادعای مظلومیت عثمان بن عفان(خلیفه سوم مخالفان) و فریاد خونخواهی او را مطرح می‌کند. این حرکت ابلیس به نوعی آخرین تلاش‌های ابلیس برای فریب انسان‌هاست. اما نکته مهم این است که چگونه باید بین این دو صیحه تمییز قائل شد و فریب ابلیس را نخورد. این مسئله به حدی مهم است تاجایی که تعدادی از اصحاب و یاران امام صادق علیه‌السلام از ایشان سوال می‌کردند که باید چه کرد تا در این لحظه فریب ابلیس را نخورد. ایشان در پاسخ به همین سوال به زراره فرمود : «يَعْرِفُهُ اَلَّذِينَ كَانُوا يَرْوُونَ حَدِيثَنَا وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ يَكُونُ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ وَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُمْ هُمُ اَلْمُحِقُّونَ اَلصَّادِقُونَ .» (آن را كسانى كه حديث ما را روایت مى‌کنند و قبل از اينكه واقع شود مى‌گويند چنین امری واقع خواهد شد و مى‌دانند كه آنان برحق و صادق هستند، مى‌شناسند) پاسخ امام صادق علیه السلام به هشام وعبدالرحمن بن مسلمه و در جای دیگر در پاسخ به هشام بن سالم فرمود : «يَعْرِفُهَا مَنْ كَانَ سَمِعَ بِهَا قَبْلَ أَنْ تَكُونَ .» آن كس كه پيش از وقوع شنيده است-و اطّلاع قبلى دارد- ميشناسد.) و در پاسخ به عبدالرحمن بن مسلمه جریری، یکی از مخالفین شیعه فرمود : «لَهُمْ يُصَدِّقُ بِهَا إِذَا كَانَتْ مَنْ كَانَ مُؤْمِناً  بِهَا قَبْلَ أَنْ تَكُونَ» هر وقت كه آن كار شد آن كس كه پيش از وقوعش ايمان بآن داشت آن وقت هم تصديقش خواهد نمود) همان‌طور که مشاهده شد امام صادق علیه‌السلام برای اینکه فریب شیطان را نخورده و مسحور صیحه او نشد به نکات مهمی اشاره فرمودند. اولین نکته ایشان این بود که کسانی فریب نخواهند خورد که روایات را دیده و شنیده باشند، این نکته تصریح به این مسئله است که مطالعه و پیگیری احادیث اهل‌بیت خصوص علائم ظهور بسیار مهم است، تا انسان بتواند تصویر درستی از وقایع ظهور داشته باشند و بتواند حقیقت امر را شناسایی کرده و منتظر نباشد که دیگران حقیقت را برای او روشن کنند. اساسا فلسفه بیان علائم ظهور همین مسئله شناخت است، شناخت حقیقی. این یعنی پیگیری روایات مهدوی، خصوصا روایات علائم ظهور برای رسیدن به یک شناخت حقیقی از شرایط ظهور، بسیار مهم است. -نکته مورد تأکید بعدی یقین به درستی روایات و وقوع چنین وقایعی هست، تا جایی که حضرت صادق علیه‌السلام از آن به ایمان یاد می‌کنند (مَنْ کَانَ مُؤْمِناً) این ایمان حاصل نمیشود مگر با ایمان به ولایت اهل‌بیت، که نتیجه این ایمان،  اطمینان به کلام ایشان بوده و این ایمان و اطمینان راهی است برای نجات. التماس دعا دارم @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم * نقشه راه سالکان وعارفان وطالبان حضور* *مناجات شعبانيه تصویری ازرجا آمیخته با خوف* مناجات شعبانیه آمیخته شدن رجا با خوف‌ و خوف با رجا است. یعنی از یک طرف در این مناجات آن چنان پیش می رود که خواننده دعا در خوف و یاس کامل قرار می گیرد و خودش را در وسط عذاب الهی می بیند؛ ولی از طرف دیگر و در همان حال از متن و دل این خوف و یاس، امید و رجا بر می خیزد که قطعا حق تعالی با رحمت واسعه اش بنده خود را عفو می کند. از همین رو امام(ع) می فرمایند: *الهی ان اخذتنی بجرمی اخذتک بعفوک و ان اخذتنی بذنوبی اخذت بمغفرتک و ان ادخلتنی النار اعلمت اهلها انی احبک* : معبودا! اگر مرا به جرمم گرفتی تو را به عفوت گیرم و اگر به گناهانم درگیری به امر زشت دراویزم و اگر مرا به آتش بری اعلام کنم به اهل آن که تو را دوست دارم *مناجاتی بامضامین شامخ ومحتوایی قدسی* در بین دعاهای ماثوره از اهل بیت علیهم السلام "مناجات شعبانیه" ازجمله دعای عارفانه با مضامین شامخ و محتوای قدسی است اگر فرازهای این مناجات همه جانبه موردتحلیل وتفسیر قرار بگیرد، و با آگاهی ازمضامین عرفانی از فرازهای مناجات شعبانیه خوانده شود، خواننده مناجات آنچنان لذت روحی ومعنوی می برد و خود را در اوج بهجت و انبساط روحی می بیند که حاضر نمی شود آن لحظه نورانی را با هیچ چیز دیگر عوض نماید، *مناجات شعبانیه از غیر معصوم صادر نشده است* همان گونه که هر حدیث و دعای صحیح، نمی تواند مورد عمل قرار گیرد چون ممکن است به دلیل مخالف بودن با عقل و کتاب اعراض شده و کنار گذاشته شود، در مقابل هر حدیث و دعایی که ضعف سندی دارد را نمی توان اعراض کرد و کنار گذاشت؛ چون ممکن است از نظر قرائن خارجی و داشتن مضامین و محتوای بلند و شامخ به گونه ای باشد که نتوان گفت که از غیر معصوم صادر شده است؛ همچون بسیاری ازخطبه های نهج البلاغه که از نظر سندی مرسل اند، ولی به دلیل مضامین شامخ متن، نمی توان احتمال داد از غیر معصوم صادر شده است چراکه سیدبن الطاووس، در کتاب "اقبال الاعمال" مناجات شعبانیه را از نظر سند هرچند از (حسین بن خالویه) که به قول رجال شناس بزرگ علامه مامقانی در تنقیح المقال وی یکی بزرگان موثق علمای شیعه در حلب است، روایت کرده است ولی بر فرض این که مناجات شعبانیه چنین سندی نداشت و ما بودیم و همین متن، با همین مضامین ملکوتی وآسمانی، بهترین سند است که این مناجات از غیر معصوم صادر نشده است، پس خود را معطل سند یابی نکنیم چرا که متن دلیل بر سند و صدور دعا از معصوم(ع) است. مناجات شعبانیه حدیث دلبردگی ودلداگی *الهی والحقنی بنورک عزک الابهج فاکون لک عارفا وعن سواک منحرفا و منک خایفا مراقبا* معبودم! مرا به پر فروغ ترین عزتت متصل فرما تا عارف برای تو بوده و ازغیر تو روی گردان باشم و تنها از تو بترسم و مراقبت او امر تو را نمایم. از طرف دیگر با زبان اهل وصال مناجات کرده و از حق تعالی رسیدن به مقام قرب بالاتر که بریدن از خلق و فنا شدن در صفات جمال و جلال الهی است را درخواست می کند. ازهمین رو آهنگ مناجات عوض شده و می فرمایند: *الهی هب لی کمال الانقطاع الیک وانر ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النار فتصل الی معدن العظمه تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک* : معبودم! عنایت فرما به من دل بریدن کامل از دیگران و پیوستن به خودت را ، و منور فرما دلهای ما را به روشنی نگاه خودت، تا آن جا که دیدگان دل های ما حجاب های نو را بشکافند و متصل به منبع عظمت شوند و ارواح ما آویخته به عز قدس تو گردند مناجات شعبانیه صحیفه سجادیه؛ ص۳۸۸٫ بحار الانوار؛ ج۹۰، ص۳۷۴٫ اصول کافی؛ ج۲، ص۴۷۵٫ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880