#توجه_توجه
▪️پویش #نماز_لیلة_الدفن شهید جمهور
▪️همه ملت ایران امشب رأس ساعت ۹ جهت جبران بخش کوچکی از زحمات انبوه #شهید_سید_ابراهیم_رئیسی برای ایشان نماز لیلة الدفن میخوانیم ...
____________
▪️ کیفیت نماز لیلة الدفن :
این نماز دو رکعت است :
در رکعت اول : بعد از سوره حمد ، یک مرتبه #آیة_الکرسی
در رکعت دوم : بعد از حمد ، ده مرتبه #سوره_قدر خوانده شود
و بعد از سلام نماز بگویید :
« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ سید ابراهیم بن سید حاجی »
#پویش_نماز_لیلة_الدفن
#شهید_آیت_الله_سید_ابراهیم_رئیسی
#شهید_جمهور
« با انتشار این پیام در ثوابش شریک باشید »
@manbar_ir
⭕نام پدر شهدای خدمت جهت خواندن نماز لیلة الدفن امشب⤵️ قربة الی الله.
🌷 شهید سیدابراهیم رئیسی↔️ سیدحاجی
🌷شهیدحسین امیر عبداللهیان ↔️ محمد.
🌷شهید شهید سید محمدعلی آل هاشم ↔️ سید محمد تقی
🌷 شهیدمالک رحمتی↔️ اسکندر
🌷 شهید سید طاهر مصطفوی↔️ سید احمد.
🌷شهید محسن دریانوش↔️ مختار
🌷شهید سید عباس موسوی فرزند سید محمد علی
🌷شهید بهروز قدیمی (فرزند شهید هستش که نتونستم نام پدرش پیدا کنم.)
🇮🇷هدیه صلوات به روح جمیع شهدای اسلام به نیت فرج مولا صاحب الزمان قربة الی الله.
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرق میکنه کی رئیس جمهور باشه به روایت تصویر
تفاوت نگاه حسن روحانی
و شهید #رئیسی در مورد
جایگاه و تکریم معلمان....
حتی اگرحرف ایشان درست باشد، شیوه بیان جالب نیست.
#سیدالشهدای_خدمت #سید_شهیدان_خدمت
@manbar_ir
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*نقش سکوت وسنجیده سخن گفتن درشکل گیری شخصیت انسان
*سکوت ارزشی اخلاقی*
روایاتی که در مدح و ستایش سکوت به عنوان ارزش اخلاقی ذکر شده
و نیز اخباری که مایه هائی ارزشمند برای سکوت برشمرده،
حکایت روشنی از اثرات مثبت سکوت دارند، به برخی از این آثار توجه کنید.
*حفظ هیبت انسان*
سکوت هیبت انسان را حفظ می کند و او را از طعن ها و ایرادها محفوظ می دارد،
تعبیری که حضرت امیر علیه السلام در این رابطه دارند بسیار زیباست.
*«المرءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ* »
انسان در زیر زبان خود مخفی است و تا سخن نگوید آشکار نشود.
تا انسان حرفی نزند، ماهیت وی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و خصوصیات او آشکار نمی شود امّا با اولین سخنش، لهجه وی شناسائی می شود و به تدریج میزان ادب اجتماعی، نزاکت فردی،
علم و دانش و... عیان می گردد.
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
حضرت امیر علیه السلام نیز می فرمایند:
کثرت سکوت برای انسان هیبت می سازد.
*«بِکثْرَةِ الصَّمْتِ تَکونُ الهَیبَةُ»*
کثرت سکوت، موجب ابهت است.
*سکوت زیور علم*
سخن زیاد نشانه جهل است و آنکه عالم تر است کم سخن تر است، انسانی که ظرفیت و حلم او اندک است دانش اندک خود را پیوسته بیان می دارد و بدین وسیله برای خود در پی کسب وجهه می باشد، امّا کسی که بسیاری از معلومات را در خود جای داده است،
علم و حلم را مقرون هم ساخته و جز به هنگام ضرورت و به قدر ضرورت چیزی نمی گوید.
مَثل این دو کس، مَثل کوزه ای است که اگر قطره آبی داشته باشد صدای خود را به همه می رساند ولی کوزه پر آب ساکت و آرام می باشد. و یا جیبی که چند سکه پول در خود جای داده،
مقدار ارزش خود را به همه اعلام می دارد ولی جیب پر از اسکناس هرگز خودنمائی نمی کند.
قال علی علیه السلام:
*«الصَّمْتُ زَینُ الْعِلْمِ وَ عُنْوانُ الْحِلْمِ»*
خاموشی آرایش و زینت علم و نشانه بردباری و حلم است.
*سلامتی و حفظ نفس*
بسیاری از نزاع ها و کدورتها، جنگها و خونریزی ها از زبان ناشی می شود تا آنجا که مثل شده است: «زبان سرخ، سر سبز می دهد بر باد»
این مثل ترجمه ای است برای فرمایش مولای بیان امام علی علیه السلام که فرموده اند:
*کمْ مِنْ دَمٍ سَفَکهُ فَمٌ*
بسا خونی که باز شدن دهانی آن را ریخت
هر که را تیغ زبان نیست بفرمان
عاقبت کشته شمشیر زبان می گردد
کمتر کسی است که این اثر از آثار سکوت را لمس نکرده باشد و لذا محتاج به توضیح نبوده و صرفاً به ذکر چند روایت از مولای متقیان حضرت امیر علیه السلام اشاره می شود.
*«انْ کانَ فِی الْکلامِ بَلاغَةٌ، فَفِی الصَّمْتِ السَّلامَةُ مِنَ العِثارِ»*
اگر در سخن، بلاغت و شیوائی نهفته شده است. در خاموشی سلامتی از لغزش واقع شده است.
*«الْزِمِ الصَّمْتَ فَادْنی نَفْعِهِ السَّلامَةُ*
همیشه خاموش باش که کمترین فایده آن سلامتی است.
و این روایت کوتاه خلاصه ای است از همه گفته ها:
*اصْمُتْ تَسْلَمُ*
خاموش باش، سالم می مانی.
*عدم احتیاج به عذر خواهی*
پرگو و پرحرف در لابلای کلماتش سخنانی هرز صادر می شود و او برای حفظ موقعیت آینده خود مجبور به عذرخواهی و طلب بخشش می شود چه اینکه اگر چنین نکند بدتر از پیش از چشمها می افتد و اعتماد نسبی دیگران را نسبت به خود از دست می دهد.
لذا وی هر لحظه در جستجوی بهانه ای و یافتن راهی برای بیان شیوه عذرخواهی خود است،
ولی کسی که زبان خود را یله و رها ننموده و در کنترل خویش دارد طبیعتاً کمتر در پی تدارک اسباب و مؤنه عذرخواهی می شود.
قال علی علیه السلام:
*الصَّمْتُ یکسیک الْوَقارَ وَ یکفیک مَؤُنَةَ الْاعْتِذارِ*
خاموشی، لباس وقار بر تو می پوشاند و سختی عذرخواهی را از تو برمی دارد.
*طرد شیطان ازخود*
زبان عامل بسیاری از انواع مختلف گناهان است و لذا وسیله ای خوب برای رسیدن ابلیس به مطامع خود می باشد.
و سکوت در خلاف این جهت حرکت کرده و لذا موجب توقف و طرد ابلیس می شود.
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
*«عَلَیک بِطُولِ الصَّمْتِ فَانَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّیطان وَ عَوْنٌ لَک عَلی امْرِ دینِک* »
بر تو باد سکوت زیاد که موجب طرد شیطان و باعث یاری دین تو می باشد.
نهج البلاغه- حكمت 140
نهج البلاغه- حكمت 215
#منبرکوتاه
#اخلاق
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بله گناه شیرین است مثلا خواب هنگام نماز صبح شیرین است اما بیدار شدن ونماز خواندن تلخ وسخت است. خوردن غذا در روز ماه مبارک شیرین است اما روزه تلخ است ویا گرفتن رشوه وپول مفت شیرین است در مقابل ، کار وتلاش تلخ است .نگاه به ناموس مردم لذت بخش است وخود داری از نگاه حرام سخت وتلخ است و یا غیبت وبدگویی دیگران شیرین است اما بیان خوبی ها ونکویی دیگران بخاطر حسادت وخشم وامثال آن تلخ است. دروغ ودغل شیرین اما صداقت وراستی به ویژه آن وقتی که به زیان آدم باشد تلخ است .
وخلاصه دهها از این مقوله و نمونه در زندگی داریم که همواره طرف گناه شیرین وگوارا ودل انگیز است و طرف طاعت وبندگی تلخ وسخت وناگوار است .
البته این چند جواب دارد که فقط به یکی پرداخته می شود وآن اینکه طاعت هم شیرین است وحتی شیرین تر از گناه اما این شیرینی تجربه نمی شود .
یعنی اگر شخص بجای اینکه گناه کند وشیرینی آن را حس کند بیاید وارد حریم طاعت شود بی گمان شیرینی آن را حس خواهد نمود وحتی اگر طاعت تجربه شود دیده خواهد شد که بسیار شیرین است وحتی شیرین تر از شیرینی گناه .
لذتی که در طاعت هست در معصیت نیست نهایت ذائقه ها متفاوت است یعنی کسی که ذائقه اش در گناه سپری شد وکامش با گناه مانوس شدعلی القاعده شیرینی طاعت را حس نمی کند اما آنهایی که اهل طاعت اند می دانند که طاعت چقدر شیرین است .
خدا رحمت کند مرحوم آیت اله بهجت را که می فرمود:اگر سلاطین عالم بدانند که چه لذتی در نماز است هرگز دنبال سلطنت وقدرت نمی روند . پس نماز شیرین است.
ویا مثلا روزه داری که هنگام غروب کنار سفره افطار می نشیند آن لذت وشادی که در آن لحظه حس می کند از غذاخوردن در روز حس نمی کند .
ویا انسانی که روزانه به مردم خدمت می کند و گره مردم را باز می کند و بسته غذایی به فقراء می دهد وپول نسخه دارو را می پردازد وقسط عقب افتاده مستمندی را می دهد ویا جهیزیه دختر فقیری را تامین می کند یا برای کسی خانه می خرد وشب که به خانه بر می گردد وخدمات روزش را ملاحظه می کند چنان شادی وخورسندی ولذتی به او دست می دهد که لذت رشوه وربا وسرقت وبخل وامثال آن پیش او ناچیز بل هیچ است.
حاتم طایی فقرا ومستمندان را جمع می کرد وبه آنها غذا می داد وخود دم در می ایستاد وبه عنوان خادم در خدمت آنها بود . به او گفتند به فرما غذا میل کنید می فرمود نه . من از خدمت به شما ومشاهده شما بیشتر لذت می برم .
یعنی آنان از از خوردن وطعام لذت می بردند واو از اطعام وغذا دادن .
حضرت امیر المومنین (ع) می فرمود انسان کریم از اطعام(به دیگری غذا خوراندن) لذت می برد وانسان لئیم وبخیل از طعام (غذا خوردن وبه دیگری ندادن)
پس ذائقه ها متفاوت است وانسان امین از امانت لذت می برد وانسان خائن از خیانت. انسان صادق از صداقت لذت می برد وانسان دروغگو از دروغ وانسان خدمتگذار از خدمت لذت می برد وانسان خائن از خیانت .وانسان کریم وباشرف از تکریم دیگران لذت می برد وانسان موهن از اهانت به دیگران وانسان اهل حلال از حلال لذت می برد وانسان اهل حرام از حرام وانسان چشم پاک از عفت لذت می برد وانسان چشم چران از چشم چرانی . حضرت یوسف می فرمود رَبِّ السِّجنُ اَحَبُّ اِلَیَّ مِمّا یَدعُونَنی اِلَیهِ .
خدایا زندان همراه با عفت نزد من محبوبتر وعزیزتر از آزادی همراه با بی عفتی است . وخلاصه انسان عالم از علم لذت می برد وانسان عادل از عدالت اما انسان جاهل از کار جاهلانه وانسان ظالم از ظلم وحق کشی.
مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی می فرمود: اَینَ المُلُوکُ وَ اَبناءُ المُلُوکِ مِن هذِهِ اللَّذَّهِ ؟ کجایند شاهان وشاهزادگان از این لذتی که من از علم می برم برخوردار باشند؟
حاصل آنکه ذائقه ها متفاوت است اگر ذائقه ذائقه گناه باشد از گناه لذت می برد واگر ذائقه ذائقه طاعت باشد از طاعت لذت می برد.
پس اینگونه نیست که گناه لذت داشته باشد. نه بل طاعت هم لذت دارد به شرط آنکه اهل طاعت باشیم ومزاج آلوده نباشد .
پس اولا طاعت شیرین است ثانیا شیرینی آن بیشتر از شیرینی گناه است چون لذت طاعت حقیقی است وشیرینی گناه توهمی است ثالثا شیرینی گناه زودگذر است اما شیرینی طاعت ماندگار تر بل دائمی است رابعا لذت گناه مربوط به دنیا است اما لذت طاعت هم در دنیا وهم در آخرت است خامسا لذت گناه آمیخته با زیان وضرر است اما لذت طاعت بی زیان وبی ضرر است.
#منبرکوتاه
#اخلاق
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🛐نماز توبه در یکشنبه های ذی القعده🛐
✍پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز یکشنبه این ماه بر اصحاب وارد شد فرمود : چه کسی خواهان توبه است؟؟!!
طبیعتاً همه گفتند: همهٔ ما خواستار توبه ایم.
پس فرمود:
۱-امروز را غسل کنید
۲-و سپس وضو بگیرید
۳-و دو تا ، دو رکعتی نماز بخوانید
در هر رکعت
بعد از حمد ،
سه بار توحید،
و یکبار سوره فلق،
و یکبار سوره ناس.
۴-بعد از اتمام نمازها هفتاد بار بگوید:
«استغفِرُ اللّه»
وسپس:
«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» و آن گاه بگوید:
«يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ».
♦️با اینکه اصل نماز برای توبه است و فرشته ای از آسمان میگوید:
توبه ات پذیرفته شد و گناهت آمرزیده گردید.
اما پیامبر خواص دیگری نیز برای این نماز ذکر کردند:
⬅️منادی میگوید:
برکت برای تو و خانواده ات و ذریه ات حاصل شد.
⬅️منادی دیگر میگوید:
دشمنانت در قیامت از تو راضی خواهند شد
⬅️منادی سوم ندا میدهد:
عاقبتت ختم به ایمان و خانه برزخت وسیع و نورانی خواهد بود.
⬅️نفر چهارم این خبر را میدهد:
اسباب رضایت پدر و مادرت فراهم میشود و آنان نیز آمرزیده میشوند و خداوند در رزق دنیوی و اخروی تو را گشایش ایجاد خواهد کرد.
⬅️اما نفر پنجم حضرت جبرئیل است که میفرماید:
من با فرشته مرگ وقت فوت تو خواهم آمد تا سفارش تو را به قابض الارواح بکنم تا با آرامی روح را از بدنت جدا کند.
🌟البته پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به راوی این حدیث بعد از پرسش او ، اجازه این نماز را با همین پاداش در غیر این ماه را داده اند.(مِثْلَ مَا وَصَفْتُ، وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ أُسْرِيَ بِي)
📚اقبال الاعمال ص۶۱۴
#منبرکوتاه
#نماز_یکشنبه_ماه_ذی_القعده
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌷حدیث ادب🌷
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:
كُلُّ شَىْءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ يَحْتاجُ اِلَى الاَدَبِ؛
یعنی
هر چيزى و هر کاری به عقل و خرد نياز دارد و عقل نیز به ادب نياز دارد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص248 ، ح5102.)
بزرگی گفته:👇
هنوز هم كه هنوز است
اظهار ادب در مقابله با
يك فرد بي ادب مطمئن ترين
راه تحقير است...
کانال حدیث منبر 👇👇
https://eitaa.com/hadisemenbar/4963
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
کشاورزی مشغول پاشیدن بذر بود که ثروتمند مغروری به او رسید و با تکبر گفت:😠😠
.
.
بکار… بکار که از تو کاشتن است و از ما خوردن…🦄
.
کشاورز نگاهی به اون انداخت
و گفت: دارم یونجه میکارم😐😂
🌹|• امام صادق عليهالسلام
إِنَّ فِي السَّمَاءِ مَلَكَيْنِ مُوَكَّلَيْنِ بِالْعِبَادِ فَمَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَاهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَاهُ
❞در آسمان دو فرشته بر بندگان
گماشته شدهاند پس هر كس
براىِخدا تواضع كند،او را بالا برند
و هر كس تكبر ورزد او را پَست گردانند.❝
{📚كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص122}
✍ تواضع و فروتنی زینت ِ اخلاق ِ انسانی است و در مقابل آن تکبر و خودبزرگ بینی ریشه ضعف شخصیت و دلیل دوری دیگران از انسان است. اگر تواضع و فروتنی میان مردم رایج شود دیگر فخر فروشی و تکبر از بین خواهد رفت. معمولا انسانهای متکبر از جانب خداوند متعال شکسته خواهند شد تا تاوان غرور خود را بدهند. ابلیس نیز به خاطر تکبرش رانده شد. بیایید در مقابل هم نوعان خود تواضع و فروتنی را تمرینکنیم.
#منبرکوتاه
#روایت
#طنزیم
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
غنچه رو دیدی گُل هم دیدی. کدومش تماشایی تره؟!
ما غنچه ایم، گرفته ایم، در همیم. به همین خاطر تماشا نداریم ولی میتونیم داشته باشیم. کِی؟! وقتی که گُل بشیم. کِی گُل میشیم؟! وقتی که شکفته بشیم. کِی شکفته میشیم؟! وقتی که این حقیقت رو فهم و هضم کنیم... کدام حقیقت؟!
حقیقتی که در هفدهمین آیه ی سوره ی مبارکه ی انعام به زیبایی هرچه تمام تر آمده:
وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۷﴾ :
اگر قرار باشه از ناحیه ی خداوند زیانی به تو برسه هیچ کس نمیتونه جلودارش بشه... اگر هم بخواد خیری برسه همینطور...
یعنی اوّل بدون اونی که میتونه به تو زیان برسانه فقط خداست نه هیچ کس.
اونی هم که میتونه به تو خیر برسونه فقط خداست و هیچ کس.
مسلّم بگیر... شد؟!
حالا اگر او بخواد زیانی برسانه هیچ کسی نمیتونه جلوش رو بگیره. عالَم و آدم پشت به پشت هم بدن امکان نداره.
اگر هم بخواد خیری برسانه هیچ کس نمیتونه سد راهش بشه...
وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿ملک/۱﴾ و ﴿مائده/120﴾ : او بر هر چیزی تواناست...
تا نخواهد او نخواهد هیچکس...
چقدر آدم آرام میشه اگه همینو باور کنه ، اگه باور داشته باشه. دیگه طرف حنجرش رو پاره کنه: آبروت رو میبرم، سنگِ رو یخت میکنم، حیثیّتت رو پایمال میکنم، حالا خواهی دید...این با یه لبخند از کنارش عبور میکنه و شب هم که شد خیلی آرام سربه بالین میذاره.
سوره انعام
#منبرکوتاه
#نکته_های_قرآنی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.اولين مخالفت شيطان با خلقت آدم عليه السلام.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ شيطان در ميان
:.شيطان سجده نمى كند.:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
وقتى خداوند به ملائكه خطاب كرد و فرمود: مى خواهم در روى زمين خليفه و جانشينى براى خود قرار دهم ، ملائكه موافق نبودند. به خدا اعتراض كردند و گفتند: اين كه مى خواهى خلق كنى ، در آينده خون ريز و مفسد خواهد شد. بعد از آن كه خداوند جواب آنان را داد، تسليم شدند. به ايشان خطاب فرمود: وقتى من خليفه خود (آدم عليه السلام ) را خلق كردم و از روح خود در آن دميدم ، همه شما در برابر او سجده كنيد.
بعد از آن كه خداوند او را خلق كرد و ز روح خود در او دميد و روح به دماغ آدم رسيد، به حركت آمد و نشست ، عطسه اى زد و گفت : ((الحمدلله )) خداوند در جواب او فرمود: ((يرحمك اله )).
در اين هنگام به ملائكه فرمان داد، تا براى اعتراف به مقام شامخ و رفيع او در مقابل وى سجده كنند و او را تكريم نمايند. تمام ملائكه فرمان بردند و به سجده افتادند و مدتى در حال سجده بودند؛ ولى شيطان كه آن زمان در صف فرشتگان بود، از روى خودخواهى و غرور به خداوند عرض كرد: خدايا! مرا از سجده كردن بر آدم معذور بدار.
خداوندا! من تو را چنان سجده كنم كه تا به حال هيچ ملك مقربى و نه هيچ نبى مرسلى سجده و عبادت نكرده باشد.
خداوند در جواب او فرمود: مرا حاجت به عبادت تو نيست ، من از تو مى خواهم ، آن چه را كه دستور مى دهم انجام دهى ، نه آن چه را تو مى خواهى !
سرانجام قبول نكرد و حسدى را كه در قلبش بود ظاهر نمود. خداوند هم در مقام بازخواست از او فرمود: چه چيز تو را باز داشت از آن كه سجده نكنى بر مخلوقى كه من او را با دست قدرت و عنايت خويش آفريدم ؟!
پاسخ داد: من از حيث عنصر و گوهر و ذات از آدم عليه السلام برترم ، كسى را ياراى برابرى با من نيست و هيچ موجودى به پايگاه رفيع و بلند من نمى رسد! من از گوهر فروزان آتش آفريده شده ام و او از عنصر تيره و بى ارزش گل . پس روا نيست كه مثل من در مقابل او سجده كند!
خداوند هم به خاطر سرپيچى از دستور و سجده نكردن بر آدم ، او را ندا داد و فرمود از ميان ملائكه و بهشت پرنعمت و جاويد و سعادت ابدى من بيرون شو؛ زيرا تو از مقام قرب و رفيعى كه تا كنون داشتى ، رانده گشتى .
و ان عليك لعنتى الى يوم الدين ؛
((لعنت من هم تا روز قيامت بر تو باد))
سپس او را با خوارى و ذلت از پيشگاه خود راند و از رحمت خود دور داشت .
#منبرکوتاه
#شیطان_شناسی 3⃣2⃣
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
شگفت انگیزی رابطه جوانان و حضرت ولی عصر
جوانان و امام زمان
رابطه جوانان و حضرت ولی عصر رابطه شگفت انگیزی است، اسلام در روان کاوی شخصیت جوان می گوید :
جوان دارای قلبی رقیق و دلی نرم است ، پس حق را زودتر می پذیرد،
مروری به صفحات تاریخ
ابو جعفر احول می گوید: وقتی از بصره برگشتم، امام صادق علیه السلام به من فرمود :
وَ أَنَا أَسْمَعُ أَتَيْتَ الْبَصْرَةَ ؟
شنیده ام به بصره رفتی؟ عرض کردم آری!
فرمود:
قَالَ علیه السلام:
كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ
مردم را در گرایش به ما چگونه دیدی؟ گفتم : بسیار سست و بی خیال
حضرت فرمود:
عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ
باید سراغ جوانان می رفتی ؟ چرا که جوانان سریعتر به خوبی ها جذب می شوند...
برگی ازتاریخ اسلام
رسول خدا فرزند پسر نداشتند و پسرانشان پس از تولد در کودکی از دنیا رفتند ، اما حضرت یک پسر خوانده دارند به نام _ زیدبن حارثه _
زید قبل از بعثت ، سر از خانه جناب خدیجه کبری در آورد ، خدیجه سلام الله علیها نیز او را به رسول اکرم بخشید و حضرت هم ایشان را آزاد کرد،
از اولین مسلمانان است و تنها کسی است که نامش در قرآن آمده است....
وی در جنگ موته به همراه جعفر بن ابی طالب برادر امیر مومنان علیه السلام به شهادت رسید و مرقدشان در اردن است....
وقتی در مکه همشهریان خودش را دید خبر سلامتی خود را به واسطه همشهریان به پدر و مادرش رساند
پدرش خدمت حضرت رسید و درخواست کرد که اجازه بدهید پسرم باز گردد
حضرت اختیار را به خودش داد و او گفت: تا رسول خدا هست به کسی دیگری ملحق نمی شوم....
عشق او در جوانی به رسول خدا بسیار بود و او در محبت به رسول الله زبانزد عام خاص بود.
یاران ولی عصر هم جوانند
آری جوان اینگونه اثر پذیر است
نکته مهم این است که یاران ولی عصر هم جوانند ، و حضور پیران در سپاه حضرت چون سرمه در چشم است.....
سه آفت خطرناک دوران جوانی
جوان یک کانون صفات متضاد است ، بطوری که هم گمراهی در این دوران عجیب است و هم هدایت.....
هم شهوت جانکاه
سه آفت دوران جوانی از همه خطرناک تر است:
اول: خشم
خدای متعال در قرآن جانشین پیامبری چون الیسع را جوانی به نام ذا الکفل معرفی می کند چراکه غضب نمی کرد....
دوم: غرور جوانی
خداوند جناب ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء را به همین صفت ستوده است....
سوم : شهوت...
که قهرمان پاکی ها در قرآن یوسف است که در جوانی درخشید...
#منبرکوتاه
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی 🔟 چرا من که سید هستم و جدم به امامان بر میگردد، گناهم دو سه برابر حس
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی
1️⃣1️⃣ چرا با این جمعیت زیادی که در جهان است، ولی مسلمان کم است؟
📝 جواب اجمالی:
🔶 اول: زیادی یک چیز دلیل بر برتری و با ارزش بودن آن نیست. معمولا چیزهای با ارزش کم و اندک هستند. شما به این جهان نگاه کنید، طلا و جواهرات زیادتر است یا سنگ و خاک؟! مسلما سنگ و خاک بیشتر است و طلا و جواهرات خیلی کمتر از خاک و سنگ است. ولی ارزش آنها خیلی بیشتر است. بنابراین زیادی دلیل به برتری نیست.
🔻 اگر تمام سنگها، طلا و جواهر بود و فرقی بین طلا و خاک نبود، طلا دیگر ارزشی نداشت. دیگر برای کسی طلا و خاک مهم نبود. باید یک چیزی کمیاب باشد تا ارزش پیدا کند. چیزی که زیاد است خاک و سنگ است. ولی آن چیزی ارزش دارد که طلا باشد.
🔷 دوم: اگر قرار بود تمام انسانها مثل هم باشند، دیگر خوب و بد معنا نداشت. همه باید فرشته میشدند. در حالی که خداوند فرشته داشت و میخواست بالاتر از فرشته را خلق کند.
🔻 خداوند به فرشته عقل بدون اختیار داده است و فرشته چون فقط عقل دارد،عقلش میگوید باید کار خوب را انجام دهد. و چون اختیار و شهوت ندارد. میلی هم به کار بد ندارد.ولی انسان هم عقل و شهوت دارد و هم اختیار دارد. عقل او به او دستور میدهد کار خوب انجام دهد ولی شهوت او دستور میدهد که کار بد انجام دهد.
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #مسلمانان_کم
#منبرکوتاه
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
مفهوم شناسی واژه خاویه درقرآن
معنا شناسی َخاوِيَة
به شکستن و فرو ریختن هر شئ که درون آن تهی باشد گفته می شود.
(أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا)
می دانیم درون یک خانه تهی است، اگر عرش یا سقف آن بشکند و فرو ریزد چهار دیواری آن باقی می ماند.
خانهٔ های سقف فروریخت
"وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا
" اشاره به خانه هایی دارد که سقف شان فرو ریخته و تنها چهار دیواری آن ها برای عبرت باقی مانده اند.
"فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ"
که مراد از خَاوِيَةً در این آیه به این معناست.
وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا
حاصل شرک وگمان بدبخداوند
آیه اشاره دارد به کسی که مشرک به خداوند بود و گمان کرده بود با پُر کردن سرمایه خود در باغ،
آن باغ او را نجات خواهد داد که با دیدن ویرانی باغ اش دو دست خود به نشان حسرت به هم می زند و می گوید: این چه بود، من (انفاق) سرمایه خود در آن پر کردم و اکنون
"وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا"
ویرانه ای بیش ندارم؟!
نابودی قوم عاد با تندباد
سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ
اشاره به نابودی قوم عاد با تندباد دارد. "نَخْلٍ خَاوِيَةٍ" اشاره به درخت نخل است که برعکس درختان دیگر درون اش پُر نیست، برای همین به عنوان الوار استفاده نمی شود و چون میان تهی است زود می شکند و می افتد.
سوره کهف . آیه ۴۲
#منبرکوتاه
#نکات_قرآنی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af