eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️آمدم ای شاه، پناهم بده خطِ امانی ز گناهم بده ▪️ای حَرمَت ملجأِ درماندگان دور مران از در و راهم بده ▪️لایق وصل تو که من نیستم اِذن به یک لحظه نگاهم بده اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏ 🏴 شهادت امام هشتم شیعیان، شمس الشموس علی ِبن موسَی الرضا علیه السلام بر همه عاشقان و شیعیان تسلیت باد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله هنگام دعا کردن و امداد خواستن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - با توجه به پهناور بودن جهان - چطور الساعه به ایشان الهام می‌شود؟ علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسان‌ها معمولاً علومشان کسبی و در محدودۀ عالم شهود است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم ترین زمان از دعاها و خواسته‌های ما اطلاع پیدا می‌کند؛ مثلاً سید بن طاووس نقل می‌کند که شخصی طی نامه ای از امام رضا علیه السلام سؤال می‌کند: «ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم؟ » حضرت در جواب فرمودند: «اگر حاجتی داری لب هایت را تکان بده، جوابت می‌رسد»؛ یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من می‌شنوم. ✅برای توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم: ۱. مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است. ۲. مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی شود، بلکه دربرگیرندۀ ظاهر و باطن اجتماع و انسان‌ها نیز هست. ۳. علم امام حضوری است، نه کسبی و حصولی؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است. ۴. علوم الهی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که آن‌ها را در مقایسه با سایر علوم ممتاز می‌کند: الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطۀ تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزی به نام واضح و واضح تر در آن وجود ندارد؛ ب) علوم الهی نزد انبیا و ائمه علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب می‌دهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛ ج) علوم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آن‌ها اختلافی دیده نمی شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امری اختلاف نیست؛ د) علوم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوت و ظهور آغازین خود باقی است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ای شیعه امام رضا علیه السلام: 👇 عمران صابئی از بزرگان گروه منحرف صابئی بود در محضر امام رضا حاضر شد و شبهات و سوالاتی را مطرح کرد امام علیه السلام با حوصله به تمام آنها پاسخ داد؛ بحث به اوج خود رسید و چیزی به تحوّل درونی این دانشمند بزرگ صابئین نمانده بود، امام احساس کرد وقت اذان ظهر و نماز است ، به مأمون گفت: " اَلصَّلَاةُ قَدْ حَضَرَت" وقت نماز فرا رسیده است، و حرکت کرد برای اقامه نماز و خواست مجلس را ترک کند. عمران صابئی با التماس به امام علیه السلام گفت: " ُ یَا سَیِّدِی لَا تَقْطَعْ عَلَیَّ مَسْأَلَتِی فَقَدْ رَقَّ قَلْبِی "؛ آقای من! گفتگو و پاسخ به پرسش من را قطع نکن! دل من آماده پذیرش حق شده است. امام علیه السلام تسلیم نشد و فرمود : "نُصَلِّی وَ نَعُود"؛ نمازمان را می خوانیم، دوباره برای مناظره برمی گردیم... نمازمان را با هیچ بهانه ای به تاخیر نیاندازیم. به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید نماز دارم. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐 عوامل برکت 🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮 1)👈 داشتن ایمان و تقوا خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکت های آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم» (سوره اعراف، 96). 2)👈 قرض دادن به یکدیگر. حضرت رسول (صلی الله علیه و اله)  «وام دادن به یکدیگر» را از عوامل برکت زا برشمرده اند. 3) 👈بیداری، هنگام بین الطلوعین. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «خدایا برکت را در صبحگاهان، برای امت من قرار ده ... اگر کسی خواهان رفع نیاز است، صبحگاهان به سوی آن شتابد؛ زیرا من از خدای سبحان خواستم که روزی را صبحگاهان برای امت من قرار دهد.» (میزان الحکمة، ج1، ح1700). 4)👈 عدم کسالت و تنبلی در کار 5)👈 اعتدال، میانه روی و قناعت در زندگی امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «لا کنز اغنی من القناعة و لا مال اذهب للفاقة من الرضی بالقوت. و من اقتصر علی بلغة الکفاف فقد انتظم الراحة و تبوأ خفض الدعة؛ هیچ گنجی بی نیازکننده تر از قناعت، و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به اندازه کفایت زندگی از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد.» (نهج البلاغة، حکمت 371) قناعت توانگر کند مرد را - خبر کن حریص جهانگرد را (سعدی) امام در حدیثی دیگر فرمودند: «کفی بالقناعة ملکا و بحسن الخلق نعیما؛ آدمی را قناعت برای دولتمندی و خوش خلقی برای فراوانی نعمت ها کافی است» (نهج البلاغه ،حکمت 229) 6)👈 احسان به مردم، بویژه به اهل خانه. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که با خانواده ی خود نیکوکار باشد، روزیش زیاد می شود.» (همان، ح7185). 7) 👈خوش اخلاقی امام علی (علیه السلام) فرمود: «گنجهای روزی، در اخلاق خوش نهفته است.» (همان، ح 7188). 8)👈 اطعام کردن. پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «روزی کسی که اطعام می کند، سریعتر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر، به سویش می آید.» (همان، ح 7190). 9) 👈قرض دادن. امام علی (علیه السلام) فرمود: «کمک مالی کردن به برادر دینی، روزی را زیاد می کند.» (همان، ح 7199). 10)👈 امانتداری. 11)👈 دعا کردن در حق مؤمنین. امام باقر (علیه السلام) فرمود: «پشت سر برادرانت دعا کن، که این کار روزی را به طرف تو سرازیر می کند.» (همان، ح 7193). 12)👈 پاکیزگی و طهارت. به رسول خدا (صلی الله علیه و اله) عرض شد: دوست دارم روزیم زیاد شود؛ فرمود: پیوسته در حال طهارت و پاکیزگی باش، روزیت افزایش می یابد». با استفاده از کلام حضرت نتیجه می گیریم که پاک بودن از آلودگیها و نجاسات، در جلب روزی مؤثر است و شاید بتوان گفت: چون وضو گرفتن نیز نوعی پاکی از آلودگی ها می باشد، می توان با دائم الوضو بودن، جلب روزی کرد. 13)👈 صدقه دادن. امام علی (علیه السلام) فرمود: «با صدقه دادن، روزی را فرود آورید.» (همان، ح 7196. 14) 👈پرداخت حقوق شرعیه (خمس و زکات). امام باقر (علیه السلام) فرمود: «زکات دادن، روزی را می افزاید». 15)👈 نیت پاک. امام علی (علیه السلام) فرمود: «هر که خوش نیت باشد، روزیش زیاد می شود.» (همان، ح 7198). 16) 👈نماز شب. آیت الله قاضی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: «دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃 تقوا میتواند سه گونه باشد: ۱} تـقـوای گـریز ۲}تـقـوای پـرهیز ۳}تـقـوای سـتیز ←"تـقـوای گـریز" آن است که از محیط گناه آلود دوری کنی. ←"تـقـوای پـرهیز" آن است که بتوانی در محیط گناه آلود، خودت را پاک نگهداری. ←"تـقـوای سـتیز" آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر گناه مبارزه کنی و محیط سالمی ایجاد کنی. برای مثال: گاهی باید مانند موسی کاخ فرعون را ترک کنی و مهاجرت بر ابقاء ترجیح کنی گاهی یوسف وار باید از صحنه گناه فرار کنی و راه گریز را برگزینی. وگاهی هم ابراهیم وار با گناه، شرک و بت پرستی مقابله وستیز کنی‌ بت شکن شوی براي حفظ خودت بايدهرسه تقويٰ راداشته باشيد . کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓حرص ممدوح و مذموم کدام است؟ ✍ حرص مانند سایر صفات انسانی یک سرمایه الهی است که در وجود انسان قرار داده شده است تا در مسیر کمال یاری اش کند. این حرص به دو گونه است: گاه صفت حرص در مسیر صحیح استفاده می شود و باعث می شود انسان از کار خیر سیر نشود و برای کسب هر چه بیشتر رضای الهی نهایت تلاش خودش را به کار گیرد که این نوع حرص ممدوح است. 🌺امیرالمؤمنین علی (ع) در این باره می فرمایند: «لَا حِرْصَ كَالْمُنَافَسَةِ فِي الدَّرَجَات» ھیچ حرصی [در شايستگى] ھمانند رقابت براى رسیدن به درجات عالیه نیست! (1) ✅ و گاه صفت حرص از مسیر سازنده اش خارج می شود و رنگ شیطانی می گیرد. در این صورت به یکی از رذایل اخلاقی مهلک تبدیل می شود. و انسان خیر خود را در منفعت دنیا می بیند و برای کسب دنیا خودش را هلاک می کند.✅ چنین انسانی آنقدر در طلب دنیا اشتیاق نشان می دهد که از هر راهی هر چند خلاف رضای خداوند باشد، مثلا به جمع مال می پردازد و سیری ناپذیری او باعث می شود تمام عمرش را در این راه صرف کند.این حرص همان حرصی است که در آیات و روایات اسلامی مذموم و ریشه بسیاری از بداخلاقی ها شمرده شده است. چنانکه امام علی علیه السلام فرمودند: 🌷«اَلحِرصُ موقِعٌ فى كَثيرِ العُيوبِ»؛ حرص انسان را به عيب هاى زيادى مبتلا مى كند.(2) __________ (1) تحف العقول ص 286 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 165 (2) تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص 295 ، ح 6639. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تصویر کلی طبقات دوزخ، از دیدگاه دانته: 🔷این نقاشی مربوط به گوستاو دُر در سال ۱۸۶۱ است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چرا هنگام شنیدن نام امام زمان بلند می‌شوند؟ یکی از اعمالی که در بین شیعیان مرسوم و معمول بوده است، این است که چون نام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در جایی برده می‌شود، اهل مجلس بلند می‌شوند. اگرچه دلیلی مسلم بر وجوب قیام به هنگام ذکر این لفظ نیست، اما در این حد می‌توان گفت که این امر در بین مردم، به عنوان یک عمل مستحب، ریشه ای مذهبی دارد و در حقیقت اظهار ادب و احترام به آن عزیز است. چنان که نقل شده: حضور امام رضا علیه السلام در خراسان کلمۀ «قائم» ذکر شد؛ حضرت برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: «خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهورش و نهضتش را آسان گردان». [۱] از روایتی دیگر چنین استفاده می‌شود که این رفتار در عصر امام صادق علیه السلام نیز معمول بوده است. از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد، علت قیام در موقع ذکر «قائم» چیست؟ حضرت فرمود: صاحب امر، غیبتی دارد بسیار طولانی و از کثرت لطف و محبتی که به دوستانش دارد، هرکس وی را به لقب قائم _ که مشهور است به دولت کریمۀ او، و اظهار تأثری است از غربت او _ یاد کند، آن حضرت هم نظر لطفی به او خواهد نمود و چون در این حال، مورد توجه امام واقع می‌شود، سزاوار است از باب احترام به پا خیزد و از خدا تعجیل در فرجش را مسئلت نماید. [۲] 📚مهدویت: پرسش‌ها و پاسخ ها/ تهیه و تدوین معاونت پژوهش موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت). ---------- [۱]: «اللهم عجل فَرَجهُ وسهل مَخَرجه» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۳۰). [۲]: الزام الناصب، شیخ حائری یزدی، ج۱، ص۲۷۱. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی 2️⃣1️⃣ چرا از خدا چیزی می‌خواهیم به ما نمی‌دهد؟ 🔷 اول: اگر ما یک خوا
✍️ پاسخ به 3️⃣1️⃣ چرا امام زمان عج زمانی ظهور می‌کند که دنیا پر از ظلم و ستم شده است؟ 📝 1ـ جواب: 🔷 اول: روزهای اولی که بیماری کرونا آمد و کل دنیا را گرفته بود، تمام مردم دنیا را عاجز کرده بود. هر کسی به دنبال راهی می‌گشت تا خودش را حفظ کند. تمام مردم محتاج داروی کرونا شدند و احساس نیاز به داروی کرونا کردند. کسی که کرونا می‌گرفت، حاضر بود تمام مال و ثروتش را بدهد تا داروی کرونا را به او بدهند. 🔹 مفهوم پر از ظلم و ستم شدن دنیا این است که مردم آنقدر ظلم و ستم می‌بینند که از بی‌‎عدالتی و ظلم خسته و ناامید می‌شوند. مشتاق و تشنه‌ی عدالت و نجات می‌شوند و احساس نیاز به آمدن منجی(نجات دهنده) می‌کنند. وقتی اکثر انسان‌های دیندار به این احساس نیاز رسیدند و قدر و ارزش امام زمان را درک کردند، امام زمان عج ظهور می‌کند. هر زمانی احساس نیاز به منجی در جهان ایجاد شد، امام زمان ظهور می‌کند. 🔶 دوم: خداوند هدفش این است که انسان به سعادت برسد. در طول تاریخ این هدف را با فرستادن پیامبران و اولیای خود انجام داده است. در هر زمانی که ظلم و ستم به اوج خودش رسیده و مردم احساس نیاز به منجی کردند، خداوند هم نجات دهنده را برای آن‌ها فرستاده است. حالا تا مردم احساس نیاز به امام زمان در آن‌ها با تمام وجود ایجاد نشود، امام زمان عج ظهور نمی‌کند. 📎 📎 📎 📎 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔺خمس اجباری! ▫️آیت الله شبیری زنجانی: ◽️آقای آشیخ محمد حسین کلباسی نقل می کرد: 🔹شخصی بازاری نزد مرحوم حجة الاسلام شفتی آمد و گفت:«من هر سال خمس اموالم را اخراج می کنم، ولی دلم نمی آید به مصرف برسانم، لذا در زیر درخت در منزل دفن کرده ام. شما کسی را بفرستید تا کَت من را ببندد و پولها را از آنجا در بیاورد». 🔸سیدمحمدباقر_شفتی قدری ناراحت شد و گفت: «این چه پیشنهادی است؟ این کار حاکم است که پول به زور می گیرد. این وظیفه دینی خودت است که این پول را با طیب نفس بدهی»، و آن شخص را رد کرد. 🌀آسید محمد باقر، بین الطلوعین با اصحابش در منزل آن شخص بازاری را زدند. وقتی در را باز کرد، به اصحابش گفت که کَت او را ببندید. کَت او را بستند. سپس دستور داد پولها را از آنجا بیرون آورند. آن شخص گفت: «اگر دیروز مرا رد نمی کردید من جای پولها را عوض می کردم». ⚡️معلوم شد برخورد روز قبل آسید محمد باقر حساب شده بود. آسید محمد باقر دیده بود آن شخص موقتاً شیطان را رد کرده است ولی معلوم نیست بر آن حال باقی بماند، لذا او را رد کرد تا وسوسه نشود و جای پولها را عوض نکند. 📚کتاب جرعه ای از دریا، جلدسوم، صفحه ۲۸۳-۲۸۲. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔴 در عالم برزخ برای مومنین چه کارهایی انجام می دهند؟ ✳️در عالم برزخ نه تنها ولایت انسان را كامل مى كنند و افراد ناقص واولاد مؤمنانى كه سقط شده یا در سن كودكى از دنیا رفته اند به تكامل مى رسانند (كه در قیامت نقصى و عیبى نداشته باشند). 🌟بلكه در روایات وارد شده است: در عالم قبر و برزخ پاره اى از كمبودهاى تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران مى شود. 🍀درست است كه آن جا، جاى انجام دادن عمل صالح نیست و انجام آن فقط در دنیاست، ولى چه مانع دارد كه معرفت انسان در آن جا بیشتر و آگاهى افزون تر باشد؟ 🌺از امام موسى بن جعفر علیه السلام وارد شده است كه به مردى مى فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟ عرض كرد: بلى، فرمود: براى چه؟ عرض كرد: براى خواندن ((قل هو الله احد)) امام كاظم علیه السلام سكوت فرمود و پس از آن به حفص فرمود: 💥اى حفص! هر كه از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب یاد نگرفته باشد فرشتگان آن را در قبر به او یاد مى دهند و او را در خواندن قرآن كامل مى گردانند. 🔱چون خداوند مى خواهد بدان وسیله درجات شیعیان را بالا ببرد؛ چون درجات بهشت برابر با آیات قرآن است. 🔰 در قیامت به انسان گفته مى شود: قرآن بخوان و بالا رو، پس او مى خواند و از درجات بهشت بالا مى رود. را یاد بگیریم. و بخوانیم. 📕اصول كافى، ج 4، باب حامل القرآن، ص 408 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
جوانمردان در قرآن 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣ حضرت یوسف💜 وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا  ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﺰﻳﺰ[ ﻣﺼﺮ ]ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻋﺸﻖ ﺁﻥ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﻠﺒﺶ ﻧﻔﻮﺫ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﻣﻰﻛﻨﺪ.       (سوره یوسف آیه٣٠) 2⃣ حضرت ابراهیم 💜 قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺘﺎﻥ ﻣﺎ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮﻱ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ] ﻳﺎﺩ ﻣﻰﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ .           (سوره انبیا آیه٦٠) 3⃣ اصحاب کهف 💜 نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ﻣﺎ ﺧﺒﺮ [ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯ ] ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ : ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻳﻢ .          (سوره کهف آیه١٣) 4⃣ یوشع بن نون ( مرد شجاع بنی اسرائیل ) 💜 وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻥ [ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﺰﺍﺭ ] ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰﺭﻭم ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺳﻢ.          (سوره کهف آیه٦٠)    کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❗️بعضی از مردم که دیر به نماز جماعت می‌رسن، موقع تشهدخوندن امام نیم‌خیز می‌شینن، اما هیچی نمی‌گن. 🚫 درحالی‌که... ✍️ طبق نظر آیات عظام رهبری، مکارم، سیستانی، وحید و نوری: تشهدخوندن همراه امام در این حالت، نه‌تنها اشکال نداره، بلکه مستحب هم هست. ✍️ طبق نظر آیت‌الله شبیری، این کار در نماز جماعت واجبه و اگه می‌خوایم ثواب نماز جماعت رو ببریم، باید همراه امام تشهد رو بخونیم. 🔺 سیستانی، جامع، ج۱، م۱۹۵۰؛ رهبری، رساله نماز و روزه، م۷۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ نوری، استفتائات،  ج۲، س۱۹۶؛ وحید، رساله، م۱۴۴۷؛ زنجانی، استفتائات، ج۱، م2314. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.كيفيت نفوذ شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ وسوسه شيطانى معمولا تدريجى و گام به گام اس
:.اشتباه شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ بزرگ ترين اشتباه شيطان از آن جا سرچشمه گرفت ، او فكر مى كرد چون از آتش فروزان خلق شده ، واقعا از آدمى كه از خاك به وجود آمده بهتر و بالاتر است ؛ در حالى كه اگر قدرى از تعصب و تكبر و لجاجت پايين مى آمد مى فهميد كه به دلايل ذيل آدم عليه السلام از او برتر است . 1. همه مواد غذايى ، جواهرات با ارزش و قيمتى ، نيروى بدنى و جسمى انسان و حيوانات تمام نيروى فكرى و عقلى از خاك است ، اگر خاك نباشد هيچ چيز نيست ، ولى آتش اين همه ويژگى ها را ندارد. 2. اگر تكبر و خودبينى را كنار مى گذاشت . اقرار مى كرد كه خاك خواصى دارد. مثلا گياهان را مى روياند و نشو و نما مى دهد و قابل ترقى است . به همين دليل روح خدايى به آن تعلق گرفت و چنان قابليتى را پيدا كرد. 3. اگر با چشم تواضع نگاه مى كرد مى ديد كه خاك امين و امانت دار خوبى است و هر چه را كه به عنوان امانت به او دهند پس از گذشت صدها يا هزاران سال بى آن كه در آن خيانتى كند، پس مى دهد. 4. اگر حقيقت بين بود اقرار مى كرد كه خاك متواضع است و تواضع يكى از صفات نيك و پسنديده مى باشد. ولى آتش متكبر و سركش ، طالب بزرگى و خودبينى مى باشد و مسلما تواضع از تكبر بهتر است . 5. از خصوصيات خاك و گل اين است كه حالت چسبندگى و نگاه دارندگى دارد و موقعى كه با روح تركيب شود فيوضات الهى را به خود مى گيرد. از همين رو، وقتى روح در آدم دميده شد، سجده گاه فرشتگان قرار گرفت . ولى آتش چنين نيست . 6. گل مركب از آب و خاك است ، همان آبى كه مايه حيات و زندگى هر چيزى است . چنان چه خداوند مى فرمايد: وجعلنا من الماء كل شيئى حى افلا يؤ منون ؛ آيا كافران نمى دانند - كه ((ما هر چيز زنده را از آب قرار داديم ؟ (مايه حيات و زندگى هر چيزى از آب است ) آيا ايمان نمى آورند؟)) همان خاكى كه مايه نشو و نما و روياندن است ، هنگامى كه با آب در هم آميزند، نفس حيوان از آن متولد مى شود؛ مانند انسان كه روح با خاك در هم آميخته شد و روح پرستنده و پيكر ستايش گر آفريده شد. . هم چنين دستور خدا براى سجده ، فقط براى آدمى كه از خاك خلق شده نبود، بلكه سجده در برابر آن روحى بود كه خداوند از خودش در او دميده بود و به وسيله آن روح مقدس بود كه آدم خاكى به آدم ملكوتى لقب يافته . دستور سجده در مقابل آدم هم بعد از دميدن روح در او بود، نه قبل از آن ، چنان چه خداوند در قرآن مى فرمايد: و اذا سويته و نفخت فيه من روحى فقعوا لو ساجدين ؛ ((هنگامى كه خلقت انسان به پايان رسيد و كمال يافت و از روح خود (كه يك روح شريف و پاك و با عظمتى است ) در آن دميدم همگى به خاطر او سجده كنيد)). آرى ! عظمت آدم و دستور سجده به او به واسطه آن روح الهى بود كه در او دميده شده و گرنه خاك به خودى خود اين همه مقام و منزلت و عزت را نداشت . 8. وقتى روح خدا در او دميده شد، نور خدا هم در قلب او تابيد و در واقع آن قلب ، مانند كعبه از براى ملائكه شد و همين طور كه انسان رو به سوى كعبه مى كند و سر به سجده مى گذارد، فرشتگان هم بايد در مقابل آن تجلى گاه نور خدا سجده كنند. 9. علاوه بر اين ، شرف آدم به اين واسطه بود كه گل او را خود خداوند متعال بدون واسطه سرشته و خود ضامنش بود. چنان چه مى فرمايد: قال يا ابليس ما منعك ، ان تسجد لما خلقت بيدى ؛ ((خداوند به شيطان فرمود: - اى ابليس تو را چه مانع شد به موجودى كه من با دو دست (علم و قدرت ) خود آفريدم سجده نكنى ؟!)). پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم هم درباره اين نكته كه گل آدم را خود خداوند سرشته ، فرمود: گل آدم را خداوند با دست خود چهل روز خمير كرد. 10. از همه اين ها كه بگذريم ، عبادت خداوند عبارت است از، اطاعت و فرمان بردارى او، و امر به سجده در برابر آدم عليه السلام هم يكى از دستورهاى الهى است كه بايد بدون چون و چرا اجرا شود. سجده به آدم يعنى سجده به خدا، چون به دستور خدا است . شيطان همه اين فضايل و كمالات را از كف داد. اول آن كس كوقياسك ها نمود پيش انوار خدا، ابليس بود گفت : نار از خاك بى شك بهتر است من زنار و او ز خاك اكدر است من ز آتش زاده و او از وحل پيش آتش مروحل را چه محل پس قياس فرع بر اصلش كنيم او، ز ظلمت ما ز نور روشنيم در نسب من از كسى كم نيستم پس چرا در پيش دشمن بايستم او كجا بود اندر آن روزى كه من صدر عالم بودم و فخر زمن شعله مى زد آتش جان سفيه كاتشى بود الولد سر ابيه خرگريزد از خداوند از خرى صاحبش وز پى ز نيكو گوهرى نى بود سود و زيان مى خواهدش بلكه تا گرگى ندرد تا دمش 5⃣2⃣ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃 1-  اگر متاع دنیوی مانند یک خودرو را کسی نخرد ما می‌توانیم به کس دیگری بفروشیم ولی اگر متاع آخرت مانند نماز را خدا نخرد کسی از ما نمی‌خرد؛ پس زیانکار مطلق می‌شویم. به عبارتی کالای دنیوی خریدار متعدد و متنوع دارد ولی کالای اخروی فقط یک خریدار دارد؛ آن هم خداست. 2- متاع دنیوی را به زیر قیمت می‌توان فروخت ولی متاع آخرت یا کامل خریده می‌شود یا روی دست فروشنده می‌ماند؛ نماز یا کامل قبول می‌شود یا رد می‌شود. نصف و نیمه خریداری نمی‌شود. 3- متاع دنیوی قابل انتقال و واگذاری و بخشش است اما متاع اخروی هرگز چنین نیست؛ چنانچه یک پدر نیکوکار نمی‌تواند؛ اعمال نیک خود را در قیامت به فرزند گنهکار خود بفروشد و نجاتش دهد. 4- برای خرید متاع دنیوی باید پول داشت ولی برای خرید متاع اخروی نیازی به پول نیست. پس کسب متاع دنیوی برای همه ممکن نیست ولی کسب متاع اخروی برای همه ممکن است. 5- متاع دنیوی ماهیت بیرونی دارد مانند یک گلدان. ولی متاع اخروی ماهیت بیرونی ندارد مانند کسی که انسان فقیری می‌بیند و دلش به حال او می‌سوزد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓آیا تبریک اول ماه ربیع کار درستیه یا به خاطر ایام محسنیه باید فعلا عزادار بمونیم؟ 1️⃣ در کتب تاریخی زمان دقیق آتش زدن درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و حادثه در و دیوار و سقط شدن حضرت محسن، مشخص نیست . 2️⃣ بعضی از مورخین معتقدند که این حوادث در اوایل ربیع الاول رخ داده است. اما بعضی دیگر زمان آن را حدود ۵۰ روز بعد از شهادت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) می دانند که این نظر با وقایع تاریخی سازگارتر به نظر می رسد. 3️⃣ در تاریخ عزاداری شیعه، چه در دوره حضور اهلبیت علیهم السلام و چه قرون بعد از آن، دهه‌ی محسنیه سابقه ای نداشته و هیچ نقلی درباره عزاداری اهلبیت علیهم السلم و ارادتمندان آنان برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) و فرزندشان در ایام ابتدایی ربیع الاول یافت نمی شود. 4️⃣ بعضی از فقهاء -همچون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی معتقدند این مراسمات باعث کمرنگ شدن مراسمات اصلی می‌شود و ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را، زمینه‌ساز روی‌گردانی جامعه از عزاداری اهل‌بیت می‌دانند. 6️⃣ مجالس توسل و عرض ارادت به ساحت بزرگان دين و بیان معارف اهلبیت (ع) در تمام 365 روز سال، مطلوب و ارزشمند است. و تنها اختلاف نظر در این مساله قرار دادن دهه یا ایام خاص برای عزاداری است. 7️⃣ درباره زمان شهادت برخی معصومین و بزرگان دیگر دین هم نظرات مختلفی در تاریخ‌های مختلف نقل شده که برخی از شیعیان در تمام این تاریخهای احتمالی -حتی با احتمال کم- مجلس عزا برپا می‌کنند که این کار هیچ اشکالی ندارد و کسی هم مخالفتی نکرده است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امام خامنه ای دام‌ظله‌العالی ▪️ سکینه‌کبرایی که شما اسمش را در کربلا شنیده‌اید و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب سلام الله علیها است، یکی از مشعل‌های معرفت عربی در همه تاریخ اسلام تا امروز است.کسانی که حتّی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف می‌کنند که سکینه سلام الله علیها یک مشعل معرفت و دانش است. ✍️ 1370/08/22 ▪️سالروز وفات حضرت سکینه سلام الله علیها تسلیت باد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af 🏴🏴🏴
یه بار اومدم خونه دیدم بابام داره کمربندو مثل نانچیکو رو هوا میچرخونه😡🏃‍♂️ گفتم باز چه غلطی کردم؟😳😳 گفت هنوزهیچی، ولی من باید تمرین کنم تا آماده باشم 😳😳😔😔 😂😐 به نام خداوند بهترین رب سلام 🌺امام کاظم علیه السلام به یکی از یاران خود که از دست فرزندش به‌ستوه آمده بود و شکایت می کرد فرمودند: لا تضربه واهجره و لا تطل 「او را نزن، بلکه با او قهر کن، اما خیلی طول نکشد!」 [📚عده الداعی، ص 79🌿] شیوه رفتار والدین در آینده فرزندان نقش به سزایی دارد سعی کنیم بهترین شیوه ها را با مشاوره و مطالعه انتخاب کنیم تا ثمره و میوه این تلاش را در آینده ببینیم. یادتان باشد تنبیه بچه ها ساده ترین و بی اثرترین روش تربیتی است. بیشتر برای خنکی دل والدینه نه تربیت کودک. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ⛔️ حسادت‏ 🌸 اميرالمومنين عليه السلام 🍃«ايَّاكَ وَالْحَسَدَ فَانَّهُ شَرُّ شيمَةٍ و اقْبَحُ وَ سَجِيَّةٍ وَ خَليقَةُ ابْليسَ « ۱» اذا مَطَر التَّحاسُدُ، نَبَتَ التَّفاسُدُ» «۲ » 🍃 از حسد بپرهيز، زيرا حسد بدترين خصلت و زشت‏ ترين خوى، و خلق شيطان است  وقتى حسد ببارد، فساد مى‏ رويد. 💦نكته‏ ها و پيام‏ها 1⃣ حسد، يكى از بيمارى‏هاى خطرناك روانى و از پليدترين رذايل اخلاقى است. 2⃣ حسد، آرزوى از ميان رفتن نعمت كسانى است كه سزاوار داشتن آن هستند. 3⃣ حسادت نسبت به‏ ديگران، سبب بروز ناهنجارى ‏هاى اجتماعى مى‏ شود از جمله: الف-  بروز فساد؛ حسد بسان آتشى فراگير، افكار و كردار حسود را شعله‏ور مى ‏سازد و آن را به تباهى مى‏ كشاند و در اثر آن به غيبت، سخن‏ چينى، فحش، بهتان، بدگمانى و  دچار مى ‏شود «اذا مَطَرَ التَّحاسُدُ نَبَتَ التَّفاسُدُ» ب- قتل نفس؛ شعله ‏هاى حسد، عقل و دين را از انسان مى‏ گيرد، تا آنجا كه كشتن برادر را نيز آسان می‏ كند، چنانكه قابيل در اثر حسادت، برادرش هابيل را به قتل رساند و نيز قصه به چاه انداختن يوسف عليه السلام توسط برادرانش از اين باب است 📚📚 منابع 1⃣ شرح غررالحكم، ج  ۲ ص ۶۰ 2⃣ همان  ج  ۲ ص ۲۹۳ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🟥جریان تاریخی روشنگری امام عسکری علیه‌السلام که راهبی مسیحی دعا می کرد و باران می آمد. مدّت امامت امام عسکری علیه السّلام، شش سال بود. در یکی از این سال ها، در سامرّا، قحطی پیش آمد؛ معتمد عبّاسی، خلیفه وقت، دستور داد مردم به نماز استسقاء (طلب باران) بروند. مردم سه روز پی در پی برای نماز به مصلّی رفتند و دست به دعا برداشتند امّا باران نیامد. روز چهارم «جاثَلیق»، بزرگِ اسقفان مسیحی همراه مسیحیان و راهبان به صحرا رفت. یکی از راهبان هر وقت دست خود را به سوی آسمان بلند می کرد، بارانی درشت فرو می بارید. این بار هم همینطور شد و در اثر دعای او، باران زیادی بارید؛ این مسئله سبب شکّ و تردید مسلمین گردید به گونه ای که حتّی عدّه ای به مسیحیّت تمایل پیدا کردند. به دنبال این جریان، خلیفه عبّاسی دست به دامان امام حسن عسکری علیه السّلام شد که در زندان بودند. خلیفه به امام عرض کرد که امّت جدّت رسول الله صلی الله علیه و آله را دریاب که هلاک شدند و داستان را برای امام تعریف کرد. امام فرمودند: فردا خواهم آمد و شکّ مردم را به امید خدا برطرف خواهم ساخت. امام به عنوان هادی امّت، به دنبال هدایت و گره گشایی از کار مردم است؛ فرقی نمی کند که حجّت الهی در چه شرایطی زندگی کند؛ خواه در فضایی نسبتاً باز، خواه در فضایی کاملا بسته و تحت نظر فردا که شد مردم آمدند، آن راهب نصرانی هم آمد. همین که دست ها را بلند کرد که دعا کند، امام عسکریّ علیه السّلام به بعضی از خدمت گزاران خود فرمود: دست راست راهب را بگیرید و ببینید میان انگشتان دست او چیست؟ استخوان سیاهی از دست راهب گرفتند؛ امام خطاب به راهب فرمودند: اکنون دعا کن و از خدا طلب باران کن، همین کار را کرد امّا آسمان که می رفت بارانی شود، در اثر دعای او باز شد و خبری از باران نشد. خلیفه از امام پرسید: ای ابا محمّد این استخوان، چیست؟ امام عسکریّ علیه السّلام فرمود: این راهب از کنار قبر یکی از انبیاء عبور می کرده به این استخوان که متعلّق به بدن او بوده، دست پیدا کرده، و هیچ استخوان پیامبری ظاهر نمی شود مگر اینکه از آسمان باران می بارد. 📚سیره پیشوایان،مهدی پیشوایی، زندگی سیاسی امام عسکری علیه السلام کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#تحلیل_تاریخی #دشمن_شناسی ✡🔥#تبار_انحراف🔥✡ #پژوهشی_در_دشمن‌شناسی_تاریخی 🖋 مقاله‌
✡🔥🔥✡ 🖋 مقاله‌ی سوم؛ قسمت سوم: 🔹تاریخ‌نگاران علل سپردن محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله به دایه را این‌گونه برشمرده‌اند: ۱- مادر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شیر نداشت و باید کودک را به دایه‌ای می‌سپردند؛ ۲- آب و هوای مکه بد بود و کودکان را طاقت زندگی در آن نبود؛ ۳- رسم عرب بر آن بود که کودکان را به دایه می‌سپردند تا بیرون از شهر بزرگشان کند. 🔹هر سه دلیل به آسانی نقدپذیر است: یک. روشن است که اگر آمنه شیر نداشت، باید دایه‌ای از اهل مکه برای طفل وی می‌گرفتند تا نزد خود رشدشان دهد؛ نه دایه‌ای از دوردست؛ دو. آب و هوای مکه چه مدت نامناسب بوده است؟ آیا این بدی آب و هوا، پنج سال به طول انجامیده است؟ در این باره، شاهدی از تاریخ نمی‌توان یافت. افزون بر آن، در صورت بدی آب و هوای مکه، مکیان یا دست کم کودکان آنان، همه، به سرزمینی دیگر کوچیده بودند که چنین چیزی رخ نداده است؛ سه. اگر رسم اهل مکه، سپردن کودک به دایه بود، چگونه است که دیگر عرب‌ها کودکان خویش را به دایه نسپرده‌اند. حتی آنان که هم‌عصر حضرت محمد بودند یا پس از ایشان به دنیا آمده‌اند، به دایه سپرده نشده‌اند؟ 🔹بنابر نقل تاریخ، مدتی مادر حمزه به محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شیر داد؛ چرا حمزه را که دو ماه بزرگ‌تر از محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله بود، به دایه نسپرده‌اند؟ افزون بر اینها، نوازد، تنها دو سال شیر می‌خورد؛ چرا محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را پنج سال نزد حلیمه فرستادند؟ مادر موسی علیه‌السلام با این‌که چند فرزند دیگر نیز داشت، در زمان اندکی که از فرزندش دور شد، از شدت غم و غصه، قصد داشت جریان را افشا کند؛ پس چرا آمنه پنج سال دوری فرزند را تحمل کرده است؟ در این ماجرا، شان مادر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آشکار می‌شود که برای حفظ حیات نبی، از تمام خواهش‌های مادری خویش چشم فرو بسته و به عبدالمطلب اعتراض نکرده است. 🔹چنان که گفتیم رفت و آمد غریبه‌ها در مکه عادی بود و به آسانی می‌توانستند افراد را در این شهر ترور کنند. از این رو، تنها راه پیش روی عبدالمطلب، این بود که حضرت را پنهان سازد. 🔹اما چرا عبدالمطلب، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را پس از پنج سال به مکه بازگرداند؟ در تاریخ، دلایلی برای بازگرداندن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل کرده‌اند. در حدیثی که «شق صدر» نام گرفته، آمده است: "هنگامی‌که حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله نزد حلیمه بود، با فرزندان وی به چوبانی می‌رفت. روزی کسی آمد و سینه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را پاره کرد و لخته‌ای خون از آن بیرون آورد و گفت: این نصیب شیطان از توست. سپس محل را در طشتی از طلا با آب زمزم شست و رفت. کودکان حلیمه نزد مادر دویدند و فریاد زدند: محمد کشته شد، محمد کشته شد، پس از آن، حلیمه او را نزد جدّش بازگرداند و به او گفت: نمی‌توانم از فرزندت نگهداری کنم؛ او جن زده شده است. عبدالمطلب نیز او را تحویل گرفت." 🔹واقعیت آن است که این حدیث را جعل کرده‌اند تا خط اصلی داستان گم شود. در واقع، علت بازگرداندن حضرت به مکه، آن بود که ایشان را شناسایی کرده بودند و می‌خواستند او را با خود ببرند. نقل‌های دیگر، این مطلب را تایید می‌کنند. آن منطقه، دیگر امن نبود. بنابراین، حلیمه دیگر توان پاسداری از محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را نداشت. اگر یهودیان از حضرت موسی علیه‌السلام نام شیردهنده (حلیمه) پیامبر آخرالزمان را نیز پرسیده بودند، در هفته اول، او را می‌یافتند. تنها به دلیل ضعف اطلاعات یهود در این زمینه، یافتن محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله پنج سال طول کشید. 🔹به هر حال، از آن پس، عبدالمطلب، خود محافظ محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شد. خداوند متعال بر رسولش، منت می‌نهد و می‌فرماید: «ألم یجدک یتیما فاوی (۲۷) آیا تو را یتیم یافت و پناهت داد». اگر در مورد این یتیم و دشمن پیچیده‌ای که داشته است، دقت شود، به معنای آیه پی می‌بریم. ادامه دارد ... کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
درسته خوشگل نیستم پولدار نیستم جذاب نیستم خوش اخلاق نیستم ولی...؟ یا اباالفضل پس من چیم؟😕😕 تاحالا انقدر دقیق نشده بودم رو خودم...😱😐😢😂 ‌به نام خداوند مهربان سلام 🌹امیرالمؤمنین علیه‌السلام: لا قَرِينَ كَحُسْنِ الخُلْقِ‏ ❞هیچ همنشینی بهتر از خوش اخلاقی نیست❝ (📚بخشی‌ازحکمت 113 نهج‌البلاغه⚘) 💡خوش اخلاقی باعث جذب انسانها می شود و شما از بین آنها می توانید بهترین همراه و دوست را انتخاب کنید. انسانهای خوش اخلاق همیشه برای دیگران جذابند و همین جذابیت باعث توجه دیگران به آنان می شود و این توجه افزون بر اعتماد به نفس باعث اعتبار و موفقیت فرد خوش اخلاق می شود. همیشه خوش اخلاقی تبسم و لبخند و روی خوش نیست؛ بلکه ❞خوش اخلاقی یعنی بهترین و زیباترین حالت در موقعیت های پیش آمده.❝ مثلا در ختم اموات قطعا خندیدن خوش اخلاقی نیست. در زلزله خوش اخلاقی از مال و وقت گذشتن است . 🌱 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
: سکوت و گوش فرا دادن مأموم به قرائت امام جماعت، طبق نظر برخی از مراجع واجب است. ❌ : سکوت عالمان 👳‍♂ در برابر بدعت‌ها جز در موارد ، حرام و مقابله با آن برایشان واجب است. 🌺 : سکوت 🤫 در صورت عدم وجود مرجِّح برای سخن گفتن، مستحب است. امام صادق علیه السلام فرمود: بنده مؤمن تا زمانی که ساکت است، برای او حسنه نوشته می‌شود. 🚨 سکوت کردن و گوش دادن به آیات قرآن هنگام تلاوت قاری، مستحب است. 🟡 : سکوت در و اثنای قرائت یا ذکر برای شنیدن سخن دیگران، مکروه است. 🟡 و همچنین در نمازهای جماعت اخفاتی ( سکوت در هنگام قرائت حمد و سوره امام جماعت) مکروه است و مستحب است مأمومین و بگویند. 📚 منبع: کتاب "احکام چهارگانه، صفحه ۸۲" کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تفاوت توسل با استغاثه در چیست؟ در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و واسطه قرار می‌دهیم. برای نمونه می‌گوییم: خداوندا به حق امام رضا علیه السلام فلان حاجتم را بده. در اینجا، کسی که حاجت می‌دهد، خداوند متعال است نه امام رضا علیه السلام. در استغاثه، انسان خود امام رضا علیه السلام را مخاطب قرار داده و حاجتش را از او می‌خواهد و می‌گوید: ای امام رضا، فلان حاجتم را بده. در اینجا کسی که حاجت می‌دهد، خود امام رضا علیه السلام است. البته همانطور که ما انسان‌ها در انجام کارهای معمولی خود، از خدا بی نیاز نیستیم و تمام کارهای ما با اذن خداوند متعال است، امام رضا علیه السلام نیز در دادن حاجت، از خدا بی نیاز نیست، در عین حال، همانطور که فاعل کارهای ما خود ما هستیم، امام رضا علیه السلام نیز فاعل کارهای خود از جمله حاجت دهی به دیگران است. تفاوت ما با امام رضا علیه السلام به تفاوت در میزان قدرت برمیگردد. ما فقط بر انجام کارهای معمولی قدرت داریم، ولی ایشان بر انجام کارهای خارق‌العاده نیز قدرت دارد، با این وجود، هم ما و هم ایشان در به‌کارگیری قدرتمان، به اراده و اذن خداوند نیازمندیم. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: قلبُ الاحمَقِ فی فَمِه، و فَمُ الحَکِیمِ فی قلْبِهِ؛ دل احمق در دهان اوست، و دهان حکیم و فرزانه در قلب اوست 🍃🍃 شرح حدیث حکیمان و فرزانگان، همیشه توصیه کرده اند که انسان باید زبان خود را از بیهوده گویی حفظ کند و پیش از سخن گفتن، بیندیشد و حرفهایش متکی به فکر و آینده نگری باشد. کسی که بی درنگ و بدون تأمّل سخن می گوید و به عواقب آن نمی اندیشد، «احمق» است. و کسی که پیش از گفتار، می اندیشد و درست و نادرست و خیر و شرّ سخنش را می سنجد، عاقل و حکیم است. تشبیهی که در این حدیث به کار رفته، زیبا و عمیق است. این که دل در دهان باشد، یعنی بی فکر و تأمل حرف زدن. و اینکه دهان در قلب باشد، یعنی سنجیده و با فکر حرف زدن اولی کار جاهلان و بی خردان است و دومی شیوه ی حکیمان و فرزانگان. هم پرحرفی ناپسند است، هم حرف دروغ و ناروا، هم فحش و ناسزا، هم کلام بی جا، هم سخن درباره ی آنچه نمی دانیم، هم حرفی که مایه ی رنجش خاطر کسی شود، یا آبرویی را ببرد، یا فتنه ای را برانگیزد، یا دو نفر را با هم دشمن سازد، یا موجب اختلاف گردد. درمان همه ی اینها، دم فروبستن از سخن نسنجیده و بی فکر است. وقتی حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إذا تَمَّ العَقْلُ نقَصَ الکلامُ» وقتی خرد کامل گردد، سخن کاسته شود تأکید بر این نکته است که زبان در اختیار گوینده باشد و هر حرفی را نزند. آیا همه حرفهایی که می زنیم،‌ لازم و مفید است؟ با کاستن از سخنان بی ثمر، «لغزشهای زبانی» خود را کمتر کنیم 1⃣ تحف العقول  ص ۴۸۹ 2⃣ بحارالانوار، ج ۶۸  ص ۲۹۰ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af