eitaa logo
پژوهشکده زن و خانواده
3.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
140 ویدیو
22 فایل
ارتباط با ادمین کانال @ResearchInstitute ارتباط در شبکه های اجتماعی ایتا و سروش: 09309665494 روابط عمومی: 02532144665 تارنمای پژوهشکده: http://wfrc.ac.ir فروشگاه اینترنتی: https://shop.wfrc.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️ واقعیت‌های خانواده آمریکایی (که نمی‌دانید) 🎤 دکتر حسن قصیر، استاد دانشگاه کالیفرنیا 🗓 یک‌شنبه، ۹دی، ساعت ۱۲:۴۰ 🖇 حضوری و مجازی 🏢 قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه۶ 💻پخش زنده از طریق: http://live.wfrc.ac.ir 🆔@wfrcacir
🔰پژوهشکده زن و خانواده به مناسبت هفته پژوهش و طبق روال سالهای قبل نشستی را با هدف تحلیل تازه‌های نشر در حوزه زن و خانواده برگزار کرد. 🔸دکتر زهرا شریف، به تشریح حوزه در دو سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بر اساس رصد صورت گرفته پرداخت و گفت: امسال بیش از ۱۲۰ کتاب در حوزه داریم که بالغ بر ۴۰ اثر از اینها ترجمه است. این آثار در ۷مقوله "مطالعات اسلامی، روانشناسی، تحلیل عشق و سکچوالیته، تاریخ، فمینیست و نقد آن، حقوق و در نهایت مطالعات اجتماعی قابل دسته‌بندی هستند. 🔹دکتر زهرا داورپناه تشریح کرد: ذیل بحث شرق‌شناسی، مفهوم جهان سوم مطرح می‌شود و در این جهان سوم، جالب‌ترین موضوع برای پژوهش‌های غربی و مشخصا فمنیستی، "زن جهان سومی" است. زن جهان سومی، یک زن منفعل، قربانی، اسیر چنگال سنت و اسیر چنگال مردانه است که نجات دهنده او، در نهایت، استعمار غربی است! 🔸حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر تاجیک با ارائه گزرشی از کتاب "مواجهه راهبردی با تحولات امر جنسی"، تألیف حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد، گفت: این کتاب، یک اثر اصیل پژوهشی است. 🔹دکتر محمدتقی کرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کسانی که در حوزه مطالعات زنان و خانواده دنبال صدای بومی و در هم شکستن هژمونی شرق‌شناسی هستند، می‌بایست دو حوزه مطالعاتی، مطالعات تاریخی و مطالعات اسلامی را جدی بگیرند که هم پتانسیل مطالعه امر بومی و امر درون‌زای خود را پیدا کرده و هم بتوانند صدای رقیب و متفاوتی را در عرصه مطالعات اسلامی و در مطالعات تاریخ اجتماعی به منصه ظهور برسانند. 📝 مشروح گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
⬅️ در دانشگاه‌های مختلف ایران، نظریاتی در مورد تاریخ‌نگاری جنسیت دست به دست می‌شود. ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده، در نشست علمی «فمنیسم و نظریه جنسیت‌ در تاریخ‌نگاری» بیان کرد: 🔻امروزه در دانشگاه‌های مختلف ایران نظریاتی در مورد جنسیت دست به دست می‌شود بدون اینکه معرفت‌شناسی این نظریات مورد توجه قرار بگیرد، گفت: این نظریات به عنوان نظریات پساساختارگرایانه و فوکویی در مطالعات تاریخی مورد استفاده و کاربست است در حالی که معرفت‌شناسی آن نشان می‌دهد نظریات فمنیستی است. 👈 طبیعتا در هر کجا را تورق می‌کنیم به دنبال یافتن نقش زنان در تاریخ هستیم و آن را انکار نمی‌کنیم؛ ما حضور زنان در تاریخ اسلام را بر خلاف نظرات برخی که این حضور را پنهان می‌دانند، آشکار و پررنگ می‌دانیم زیرا اسامی آنان در برخی غزوات و صحابه‌نگاری‌ها و تراجم بیان شده است. ▫️اسکات معتقد است حتی برخی نگاه‌های دینی درباره تفاوتهای جنس ، برساخته است که البته این مسئله برای جامعه اسلامی قابل پذیرش نیست. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
پژوهشکده زن و خانواده با همکاری موسسه بين‌المللی حرا و اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست‌های بازآفرینی جهان؛ همراه با فعالان حوزه زن و خانواده در عرصه بین‌الملل 🌐 روایت ایتالیا 🎤 باحضور دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 👈 با بیان تجربیات سفر به کشورهای ایتالیا و واتیکان 🗓 سه‌شنبه، ۱۱ دیماه، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه۶ 💻پخش زنده از طریق: http://live2.wfrc.ac.ir 📌به شرکت کنندگان حضوری، گواهی حضور اعطا می‌شود. 🆔@wfrcacir
▫️جامعه‌شناسی تاریخ بدن زنانه 🎤 سرکارخانم فهیمه زارع 🗓 چهارشنبه، ۱۲ دی، ساعت ۱۲:۴۵ 🖇 حضوری و مجازی 🏢 قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه۲ 💻پخش زنده از طریق: http://live.wfrc.ac.ir 🆔@wfrcacir
⬅️ خاص بودگی وضعیت کنونی و ظرفیت مقاومت/ استقامت، رنج سازنده و تحول‌آفرینی، سه عامل مهم در رشد نوجوانان است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد: 🔰سرعت تحولات نسلی در دهه‌های اخیر، به‌قدری است که بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کنند که از فهم تحولات اجتماعی و فرهنگی عقب مانده‌اند. تصویری که پیمایش گران از ویژگی‌های نسل هزاره یا نسل «زد» و پس‌از آن، به میان می‌آورند نشانگر تحولات ارزشی عمیقی است که پیش‌تر نظریه‌پردازی مانند ژیل دلوز، در کتاب هزار فلات با مقایسه‌ الگوی تفکر درختی و الگوی تفکر ریزومی، درباره برخی از ابعاد این تحولات سخن گفته بود. 📌هر اجتماعی که متشکل از مؤمنان باشد، اجتماع مؤمنانه نیست. اجتماع ایمانی بستر شکل‌گیری هویت اجتماعی ایمان محور، شکل‌گیری اعتماد، همیاری و حمایت، مراقبت، نشاط، معناسازی و زمینه شکل‌گیری قدرت و مطالبه آفرینی است. هم‌اکنون اقلیت‌های متدین یهودی، مسیحی و مسلمان که در کشورهایی با فرهنگ فردگرایانه زیست می‌کنند، دریافته‌اند که اجتماعات مناسکی زنده و پرنشاط، در مناسبت‌های مذهبی، می‌تواند تا حدود زیادی به آنان انسجام و اعتمادبه‌نفس دهد و تعلقات ایمانی آنان را حفظ و حتی تقویت نماید. این اجتماعات مناسکی تا حدودی نقش محافظت‌کننده جامعه را در برابر خطرات ایفا می‌کند. ...................................... 🔘دوازدهمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد گفتگوی ادیان واتیکان با حضور هیأت ایرانی، به میزبانی رئیس نهاد گفتگوی ادیان واتیکان در شهر رم برگزاری شد. 🌐مشروح این گزارش را اینجا بخوانید 🆔@wfrcacir
🌐 گفتمان خانواده در گستره جهانی؛ کنشگران و نهادها 🎤 دکتر فریبا علاسوند 🗓 یک‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، ساعت ۱۴ 🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه شهید حجت‌دوست، پلاک ۵۶، طبقه۲، سالن جلسات 🆔@wfrcacir
📚 تحول معنایی واژگان خانواده در متون تفسیری و قرآن‌پژوهی 🖋دکتر فریبا علاسوند 👈 قرآن مهم‌ترین مبدأ برای فهمیدن و زیستن در فضای اسلامی است. اهمیت برای مسلمانان موجب شد تفسیر قرآن به عنوان نخستین دانش پس از دانش در حوزه اسلامی شکل بگیرد و مفسران جایگاه ویژه‌ای میان جوامع اسلامی پیدا کنند. 📌 اگر بگوییم کتاب‌های بهترین خاستگاه فرهنگ برای مسلمانان بوده‌اند، سخن گزافی نیست. با وجود این مطالعه آثار تفسیری و قرآن‌پژوهی نشان می‌دهد دانش پدید‌آمده از امر تاریخی و بافت فرهنگی و اجتماعی جوامع جدا نبوده و هم‌چنان که بر عینیت اجتماعی اثر‌گذاشته، از آن تأثیر نیز پذیرفته است. ✍ نویسنده در این کتاب، ضمن احترام به این میراث گران‌قدر سنت تفسیری دانشمندان مسلمان، سه جریان را معرفی کرده و به تحلیل و نقد و بررسی آنها پرداخته است تا نشان دهد مفاهیم غنی و متعالی قرآنی برجسته‌تر از دانش بشری بوده و با کوشش بیشتر همواره می‌توان از مفاهیم قرآنی برای رسیدن به معیارهای انسان‌شناختی، خانواده تراز اسلامی و روابط دل‌گرم کننده انسانی در جوامع رسید. 🔰 آنچه مهم است، گرامیداشت حریم کلام خداوند به قدر توانایی، استفاده از این گنجینه برای زندگی و جلوگیری از تفسیر به رأی قرآن و برداشت‌های دل‌بخواهانه عصری ـچه در نسخه‌های کهن و چه در نسخه مدرن است. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 📌 برای سفارش این کتاب، کلیک کنید 🆔@wfrcacir
⭕️ مادری پرفشار؛ پیامدهای منفی و مثبت آن... دکتر ؛ در نشست علمی«مادرانگی معاصر؛ چالش‌های مادربودن در جهان امروز»، گفت: 👈 اینکه مادری چیست و مادرخوب کیست به شدت متأثر از شرایط زمانی و مکانی است؛ ما یک گفتمان شرقی و یک گفتمان غربی در مورد مادری داریم؛ در گفتمان شرقی که منحصر به جوامع اسلامی هم نیست مسئولیت مادری، مسئولیت جمعی تلقی شده و حمایت به دنبال دارد مثلا مادربزرگ و پدربزرگ در نقش‌های مادری دختر به او کمک می‌کنند. در طرف مقابل گفتمان متأثر از لیبرالیسم غربی را داریم که تأکید بر مسئولیت فردی، رقابت، استقلال، مصرف‌گرایی و ... است. ▫️مادری پرفشار سه وجه دارد؛ اول رضایت از مادری، دوم خستگی ناشی از مادری و سوم اصالت‌گرایی مادرانه؛ ویژگی‌های این مادرانگی هم چند مورد است از جمله کودک‌محوری یعنی چیزی بالاتر از رفع نیازهای نیست. ویژگی دیگر سرمایه‌گذاری جسمی و عاطفی بالاست؛ ویژگی دیگر هم روش‌های توصیه شده توسط کارشناسان برای مادری است. 🔻وقتی ما مدام مادران را در معرض ارزیابی و سرزنش قرار می‌دهیم باعث افزایش فشار بر می‌شویم و این مادر دائما خود را در معرض یک مشاوره قرار می‌دهد تا بتواند مادر خوب بودن را حفظ کند. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
🌐 گفتمان خانواده در گستره جهانی؛ کنشگران و نهادها 🎤 دکتر فریبا علاسوند 🗓 یک‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، ساعت ۱۴ 🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه شهید حجت‌دوست، پلاک ۵۶، طبقه۲، سالن جلسات 🆔@wfrcacir