eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
416 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
ما نوع‌ دوستی را به عنوان یک تقابل ساده بین دو شخص مدل‌سازی کرده‌ایم: آیلا و بابک. هر یک از آنها می‌تواند یکی از دو گزینه را انتخاب کند: همکاری یا کلاه‌برداری. اگر آیلا با بابک همکاری کند یک دلار به بانک مرکزی می‌دهد که بانک سریعا پنج دلار به بابک می‌دهد. اگر همکاری نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اگر هر دو نفر کلاهبرداری کنند، تعادل آن‌ها تغییری نمی‌کند، اگر هر دو نفر همکاری کنند، هرکدام چهار دلار بدست می‌آورند و اگر یکی همکاری و دیگری کلاهبرداری کند، اولی یک دلار از دست می‌دهد و دومی پنج دلار بدست می‌آورد. قوانین، نسبتا ساده‌اند و به آسانی می‌توان نتایج را در مقیاس بزرگ تصور کرد. وقتی همه همکاری کنند، موفقیت اقتصادی بیشتر است. آنچه برای کل جامعه مفید است به نظر می‌رسد برای یک شخص هم خوب باشد، اما همکاری عمومی به راحتی بدست نمی‌آید. افراد زیادی را تصور کنید که بر اساس مدل همکاری/کلاهبرداری تعامل دارند، ولی نمی‌توانند یکدیگر را ببینند یا با هم صحبت کنند. بدون هرگونه تعامل فیزیکی، هیچ راهی برای شناسایی طرف مقابل نیست، بنابراین هرکس همکاری یا کلاهبرداری را انتخاب کرده و با آن در روابط زیادی شرکت می‌کند. سپس تصور کنید به اشخاص اجازه داده می‌شود که سود نسبی خود را مقایسه کنند. افرادی که همکاری کرده‌اند و افرادی که کلاهبرداری کرده‌اند، سود خود را با هم مقایسه می‌کنند و کسانی که همکاری‌ کره‌اند ناامید خواهند شد، زیرا فردی که کلاهبرداری کرده، به ازای هر همکاری، ۵ دلار کسب کرده است. اما فردی که همکاری کرده، ۴ دلار کسب کرده و به ازای هر فردی که همکاری نداشته، یک دلار ازدست داده است. فرد همکاری‌کننده‌ی ناراحت، به کلاهبرداری تمایل پیدا کرده و بار مالی بر همکاری‌کنندگان را افزایش می‌دهد و افراد، بیشتر و بیشتر مقروض می‌شوند تا جایی که دیگر هیچ کس همکاری نمی‌کند. ولی چنین نتیجه‌ای نمی‌تواند درست باشد، زیرا هنوز نوع دوستی و فداکاری در اطرافمان دیده می‌شود، حتی وقتی اشخاص، یکدیگر را نمی‌شناسند: شهروندان طی قطع آب یا برق، برای نگهداری آب و برق فداکاری می‌کنند و مردم گاهی جان خود را برای کمک به غریبه‌ها در معرض خطر قرار می‌دهند. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
بنابراین آزمایش فکری ما دو اشکال عمده دارد: اول آنکه ما با همه به یک نحو برخورد نمی‌کنیم، یعنی بیشتر علاقه به ارتباط با دوستان و اقوام داریم تا با غریبه‌ها. ایده‌ی ما درباره‌ی قوانین میکروسکوپی تعامل می‌تواند اشتباه باشد. دوم آنکه، ما تعاملات شخصی را ساده در نظر گرفته‌ایم. اگر قوانین ساده‌ی خود را حفظ کنیم، این احتمال که هرکس، به ویژه در گروه‌های بزرگ، به همان اندازه‌ای که انتظار داریم وارد رابطه شود، درست نیست. در حقیقت، جزییات دقیق شبکه‌های اجتماعی (چه کسانی باهم در ارتباط‌‌اند و شامل چند نفر می‌شوند) تاثیر زیادی بر رفتار آنها دارد. رییس آزمایشگاه ما مارتین نواک در کتاب اَبرهمکارها (۲۰۱۱) بیان می‌کند که ساختارهای جمعیتی را می‌توان مانند فازهای فیزیکی مواد در نظرگرفت. مولکول آبی که با مولکول‌های دیگر مخلوط می‌شود را در نظر بگیرید: ساختار جمعیتی یخ (که در آن مولکول‌ها ثابتند و چند مولکول‌ اطراف خود را می‌بینند) مجموعه‌ای از برهمکنش‌ها را با آب (که اغلب همسایه‌های نزدیک و یکسانی را می‌بینند، ولی به اطراف حرکت می‌کنند و دیگر همسایه‌ها را شناسایی می‌کنند) یا بخار (که هیچ همسایه آشنایی وجود ندارد و مولکول ها به شدت مراقب هستند) ایجاد می‌کند. بالا بردن دمای یک جامد، آن را به مایع و سپس به گاز تبدیل می‌کند. به طور مشابه می توان به نوعی دمای اجتماعی فکر کرد که سرعت ارتباط  مردم و میزان آشنایی را تعیین می‌کند. در آزمایش فکری، اغلب با مردمی آشنا می‌شویم که به ندرت می‌شناسیم مانند راهی که در بین جمعیت باید طی کنیم تا سوار مترو شویم، در این سناریو (مانند متروهای حقیقی) همکاری کردن، سخت است.در انتهای دیگر یک طیف جامد چه اتفاقی می‌افتد؟ جمعیت یک جامد تغییر نمی‌کند، مانند مولکو‌ل های یک آجر یا صخره، شما همیشه مردم یکسانی را می‌بینید و رفتار و خصوصیات آنها را می‌دانید. برای بیشتر ما این جامد با فاز کریستالی، نشان‌دهنده ستون اصلی زندگی اجتماعی‌مان است، ما ارتباطات طولانی با دوستان و خانواده داریم و اغلب با آنها در ارتباط  هستیم ولی دوستانِ دوستان یا اعضای خانواده آنها را زیاد نمی‌بینیم. کم بودن این ارتباطات شما را از کلاهبرداران محافظت می‌کند. اگر یک کلاهبردار در سکوی مترو باشد شما ممکن است در معرض کلاهبرداری قرار بگیرید، ولی اگر لوله‌کش همسر عموزاده‌ی شما، اتفاقا یک کلاهبردار باشد امکان ندارد تحت تاثیر آن قرار بگیرید. بنابراین اگر ما شروع به ارتباط با هرکس کنیم، مانند یک گاز، همکاری از بین می‌رود، زیرا هرکس، مستعد کلاهبرداری است. اما اگر این راه‌های ارتباط اجتماعی را سریعا قطع کنیم، می‌توانیم ارتباطاتی مبنی بر همکاری ایجاد کنیم که ایمن هستند، بنابراین احساس خطر ناشی از کلاهبرداری، تنها از راه دوستِ دوستِ دوست ایجاد می‌شود. نیمه هادی جامد، دیدگاه دیگری درباره‌ی فیزیک نوع‌ دوستی بدست می‌دهد. در نیمه‌هادی‌ها، تغییر در ساختار میکروسکوپی یک فلز می‌تواند میزان الکتریسیته‌ی مورد نیاز برای فعال کردن آن را تحت تاثیر قرار دهد. مقدار جریان عبوری از صفر تا عددی خاص بالا می‌رود. به طور مشابه اخیرا مقاله‌ای در مجله Nature پیش‌بینی می‌کند چه پاداش بزرگی (الکتریسیته) نیاز است تا نوع‌ دوستی در یک گروه (نیمه‌هادی) ایجاد و پخش شود. بعضی از شبکه‌ها نیاز به پاداش ۱.۰۵ دلاری دارند و بسیار در نوع‌ دوستی فعالند، بعضی‌ها ۱۰۰ دلار یا بیشتر نیاز دارند و به سختی فعال می‌شوند. در جمعیت‌های مایع به چه صورت است؟ ما در مقاله‌ای قدیمی‌تر آزمایش کردیم که همکاری چگونه در اجتماعات انعطاف‌پذیری مانند مکان‌های کاری،کافی‌شاپ‌ها و حرکت‌های هنری ایجاد می‌شود. در اینجا اشخاص به یک یا چند گروه تعلق دارند و اگر دوست داشته باشند می‌توانند عضویت خود را تغییر دهند. اگر تغییر عضویت راحت باشد، پس یک مایع به راحتی همکاری خود را با دیدن اولین نشانه کلاهبرداری تغییر می‌دهد، بنابراین تمام همکاران به سادگی می‌روند و در جایی دیگر سازماندهی می‌شوند. اما هنگامی که موانعی برای مهاجرت باشد، اگر حرکت هزینه‌بر باشد تا آنجا که می‌تواند قبل از رفتن با کلاهبرداران مقابله می‌کند و بسیاری از همکاران را نیز ترغیب به مقابله می‌کند. البته اجتماع حقیقی، مخلوط پیچیده‌ای از انواع فازهای جمعیتی است. روابط محکمی داریم که هر از گاهی آنها را ایجاد یا به هم می‌زنیم، به نظام‌هایی می‌پیوندیم یا از آنها جدا می‌شویم. صد‌ها رابطه‌ی میکرو با مخلوط گازی از غریبه‌ها در قطارها یا هواپیماها داریم، اما با مطالعه‌ی هرکدام از فازها به عنوان فیزیکدان از رسیدن به یک دستورالعمل برای نوع‌ دوستی دور می‌شویم. آنچه تا به حال مشاهده کردیم ارتباطات محلی قوی، نوع‌ دوستی را همیشه افزایش می‌دهد. انعطاف‌پذیری و حرکت، کلاهبرداری را متوقف می‌کند، ولی در جایی که همکاری کم شده نمی‌توانیم یک رژیم گازی به کار ببریم. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عرفان و عبادت در سيره پيامبراعظم(ص) (۲) ⭐️ادامه سیره عبادی با آنچه گفته آمد روشن شد كه معرفت و بصيرت از نظر رتبه، مقدم بر عبادت و عبوديت است، و عبادتِ بى معرفت و شناخت را ارجى نتوان نهاد؛ زيرا تا عبد شناختى هرچند اندك به آنچه مى پرستد نيابد، عبادتش جز كارى لغو، بى مبنا، بى هدف يا👌 تقليدى صرف نيست،و عبادى كه اين چنين اند همواره در روايات ملامت شده اند و درجه عبادتشان بر اساس درجه عقل و معرفتشان محك خورده است. عبادت نبوى(صلى الله عليه وآله) عبادتى بود همراه با بالاترين درجات معرفت به معبودِ هستى؛ و اين سير معرفتى با زمينه هاى تربيت نبوى(صلى الله عليه وآله) از دوران كودكىِ ايشان توسط برترين ملك الهى ادامه يافت، و سرانجام با اتصال نبى اكرم(صلى الله عليه وآله) به منبع وحى الهى پس از رسالت به اوج رسيد. ⭐️پس از مرتبه معرفت، نوبت به ذكر و حضورِ دل مى رسد و نيز توجه دايم به منبع عظيم هستى؛ و با اين توجه و حضورِ دل، اعضاء و جوارح نيز در مراتب بعدى همراه شده، عبادات جارحه اى قرين عبادات جانحه اى مى گردند. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷اُشو و اسلام ستیزی از نکاتی که در کتاب‌های اشو دیده می‌شود مقابله با ادیان آسمانی مخصوصاً است. وی در یکی از آثار موهونش در رابطه با پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌گوید: «او هر دو بود! او هم شاعر بود و هم دیوانه!»[آواز سکوت، ص37] وی همچنین با عبادت‌هايى كه اديان و به افراد ياد مى‌دهند، مخالف است و معتقد است كه عبادت، بايد خودجوش باشد. در تعاليم اشو آمده است: ادیان و مذاهب و همه‌ی آن‌ها به تو آموزش عبادت مى دهند ولى در واقع، آن‌ها تو را از نيايش، تهى مى‌كنند. با این حال جای تأسف بسیار است که ، با بی‌توجهی کامل مجوز چاپ و نشر و فروش این آثار موهون را صادر می‌کند. ✨در ثواب نشر شریک باشید علمی عرفانی👇 @wittj2
بعشقت دل نهادم زین جهان آسوده گردیدم گسستم رشته جان را ز تن آهسته آهسته ز بس بستم خیال تو تو گشتم پای تا سر من تو آمد خرده خرده رفت من آهسته آهسته فیض کاشانی🌻 @wittj2
سپردم جان و دل نزد تو و خود از میان رفتم کشیدم پای از کوی تو من آهسته آهسته جهان پر شد ز حرف فیض و رندیهای پنهانش شدم افسانهٔ هر انجمن آهسته آهسته فیض کاشانی🌻 @wittj2
بی سایه نباشد تن سایه نبود روشن برپر تو سوی روزن پرواز تو تنها کن مولانای جان🌻 @wittj2
تا تو طالب دنیا باشی دنیا بر تو سلطان باشد و چون از وی، روی بگردانی تو بر وی سلطان باشی .... ابوالحسن خرقانی🌻 @wittj2
🔮🎷 خداوند ابتدا عقل و سپس نفس را آفرید و مرد را که شعاعی از عقل پیامبر (ص) است، فاعلیت است، و زن را انفعال، و در کل آفرینش مسأله همین است. 👈 اینجاست که خداوند زن را که مظهر 💫رحمت، 💫محبت، 💫مادری و 💫پرورندگی است، و در این ویژگی ها ممتاز است بهمراه مرد دست اندر کار تولید مثل و بقاء کرد. 👌✨که بقاء کاری است الهی. ⭐️ بر همین اساس علت علاقه و دوستی مرد نسبت به زن، اگر صرفا جنبه ی جنسی و مادی داشته باشد 👈 انحراف است، 🎯و اگر واقعی باشد 👈 دوستدار روح منفوخ حضرت حق، یعنی همان 《 نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی 》 ، است که صراط مستقیم و توحید است. 💫سوره حجر آیه ۲۹💫 📗کتاب نکاحات در آفرینش استاد سمندری علمی عرفانی👇 @wittj2
امام علی علیه السلام فرمودند🌻 👈علم سه وجب است ⭐️ آنهایی که در آغاز راه هستند ، یه چند چیزی گیرشان آمده، با آن، چه های و هویی دارند تکبر دارند. مانند : قلکی که اگر چندتا سکه بندازی توش ، تکانش دهی سر و صدا دارد. اما قلکی که پر باشد، پر از سکه باشد هر چقدر هم که تکانش بدهی سروصدایی ندارد. ⭐️آنهایی که در کسب معارف پیش رفته اند، حقایقی دستگیرشان شد ،برعکس طایفه اول فروتنی دارند ⭐️آنهایی که خیلی پیش رفته اند در کسب معارف و حقایق اصلا خودی نمی بینند آنها اقرار دارند که چیزی نمی دانند 🍂 تواضع کند هوشمند گُزین نهد شاخ پر میوه سر بر زمین 📗استاد ضیایی اخلاق نظری/ کتاب_بحر_المعارف_چاپ_رحلی_صفحه۲۶۷ علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷انسان قادر به این است که بتواند خالق باشد، 👌خلق کند اشیاء را و لذا ✨خلیفه قرار گرفته است. البته است. خود خدا هم قبول دارد که دیگران هم خالق اند اما خداوند اَحسَنُ الخالقین است. 👌لفظ انسانی این هنر را دارد که بتواند اشیاء را ایجاد کند، خلق کند. ⭐️اهل معرفت در آثار خودشان میگویند خالق بودن سه جور است : 💎خالق به توجه 💎 خالق به همت(حمّ) 💎 خالق به امر ادامه دارد... 📗استاد ضیایی اخلاق نظری علمی عرفانی👇 @wittj2
💎 خالق به توجه مربوط میشود به همه ما انسانها، همه ما خالقیم، اما ما خالق به توجه ایم ما در محدوده👌 خیال خودمان ، اشیاء را خلق میکنیم تا مادامی که به آن توجه داریم در خیالمان سر پا است. و هر موقع که توجه نکنیم از بین میرود. 👈عموم انسانها این هنر را دارند. 📗استاد ضیایی اخلاق نظری علمی عرفانی👇 @wittj2
ادامه پست فوق....👆 💎 خالق به حِمَّ(همت) انسان عارف، اهل معرفت این هنر را دارند که اشیاء را خودشان بوجود بیاورند. تا مادامی که به آن توجه میکند آن شیء موجود است مگر اینکه انصراف پیدا بکنند. ۷نمونه ای در این مورد : مولا علی (ع) در یک شب چهل جا مهمان بوده. طائفه ای وجود دارد به نام . کسانی هستند که بدل خودشان را انشاء میکنند و به نقاط مختلف ارسال میکنند. حالا ابدال بعد از اوتاد هستند. اوتاد بعد از افراد هستند. افراد بعد از قطب هستند. ➖قطبی ➖ افراد ➖اوتاد ➖ ابدال ➖نُجَبا و ➖نُقَبا داریم. 👈 ابدال کسانی هستند که خلق میکنند اشیاء را حالا چه خودشان را و چه بدلشان را و چه چیز دیگر 👌✨طی الارض هم همین است ما در طی الارض دو نظر داریم:👇 🎯۱- یکی که انسان خودش را از نقطه به نقطه دیگر منتقل میکند 🎯 ۲- و دیگری اینکه انسان شبیه خودش را در نقطه دیگر ایجاد میکند. 👌 در خلق به همت انسان باید تمرکز فکری بکند تا بتواند چیزی را در خارج خلق کند که البته کار بزرگی است 📗استاد ضیایی اخلاق نظری علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷توجه مهم دوستان و همراهان گرامی توجه داشته باشند که "طی الارض" تحت عنوان " تله پورت " کوانتومی در علم فیزیک جدید به اثبات رسیده است که مفصل در پست های قبلی صحبت شده است. با سرچ کلید واژه " تله پورت" در کانال در دسترس علاقمندان است. سپاس از همراهی شما🙏🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
ادامه پست فوق....👆 💎خالق بالامر زحمتی ندارد ضمن اینکه در قرآن هم آمده است. سوره یاسین🌻 ⭐️انسان نیازی ندارد به توجه و تمرکز فکری،همین 👌اراده باعث میشود. ⭐️ باری تعالی تمرکز فکری ندارد تا اراده میکند آن شیء بوجود میاید. 🍀امام زمان صاحب امر است. تا اراده بکند تحقق صورت میگیرد.🍀 ایشان صاحب الامر هستند . خلق به توجه نه خلق به حِمَّ ( همت ) نه 👌 خلق به امر 👌به اذن الله البته ⭐️ البته اذن الله لفظی نیست بافت وجودی است ، آتش میسوزاند به اذن الله بافتش این است که بسوزاند. 👌✨ امام زمان صاحب الامر است یعنی بافت وجودیش این است. 📗استاد ضیایی اخلاق نظری علمی عرفانی👇 @wittj2
مقام مخلصین.mp3
1.95M
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️مقام مخلصین کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
مشو نومید از ظلمی که کردی که دریای کرم توبه پذیریست گناهت را کند تسبیح و طاعات که در توبه پذیری بی‌نظیریست مولانای جان🌻 @wittj2
حقم نداد غمی ,جز که قافیه طلبی ز بهر شعر و از آن هم خلاص داد مرا بگیر و پاره کن این شعر را چو شعر کهن که فارغست معانی ز حرف و باد و هوا مولانای جان🌻 @wittj2
پندانه🍂 مگر اين عالم كم بهشت است ؟ تو در اين بهشت چه كار كرده اي ؟ همان خدايي كه آن را بهشت مي آفريند، همان خدا، اين عالم را هم آفريده است ، 🍁قلم حق ، قلم كجي نيست 🍁 قلم ، قلم راست است 🍁قلم حقيقت است 🍁قلم علم است 🍁قلم اسماء الله است 🍁همان قلمي كه مي خواهد بهشت را بنويسد 🍁اين بهشت را هم نوشته است 🔸 با اين بهشت چه كردي ؟ 🍁با زمينش 🍁 آسمانش 🍁 آفتابش 🍁 و با موجودات ديگر ، چگونه به سر بردي 🍁 كه حالا با واسطه قرار دادن اين همه اسماء الله مي خواهي بار ديگر از همين نعمتها در نشئه ديگر هم به صورت ديگر استفاده كني 🍁حيف است كه خودت را اين قدر پايين بياوري 🍁حيف است وقتي خداوند در جا به تو لبيك مي گويد، چنين درخواستهايي داشته باشي ؟ 🍁حيف است كه نماز را آن طور تنزل بدهي 🍁خداوند مي فرمايد خودمان و تمام عالم را در خدمت تو قرار مي دهيم 🍁 ودر پايان تو بگويي كه مي خواهم به بهشت بروم و به جهنم نروم ؟ 🍁جناب امير المؤمنين عليه السلام مي فرمود: 🍁من اصلا بهشت و جهنم نمي شناسم 📗حضور و مراقبت استاد صمدي آملی🌻 @wittj2