eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
414 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ قبایل گمشده (3) 1⃣ دکتر والتر جوزف فیشل، استاد مطالعات یهودی دانشگاه‌های عبری اورشلیم و برکلی، در مقاله‌ی‌ «تاریخ یهودیان بمبئی؛ در اسناد هند» معتقد است که تاریخ و اصالت این یهودیان مشخص نیست و صرفاً افسانه و داستان‌هایی دراین‌باره یافت می‌شود. 2⃣ آن‌چه به‌صورت روشن از تواریخ به‌دست می‌آید، حضور این افراد در دهه‌ چهارم و پنجم قرن هجده میلادی تحت لوای عُمّال است. این یهودیان، تیپ پیاده‌نظام محلّی را تشکیل دادند و در بسیاری از جنگ‌ها (هم‌چون جنگ با افغان‌ها و خیانت به هندیان مرات، برمه و میسوری) به مزدوری انگلیسی‌ها پرداختند و در این راه، افرادی چون ساموئل یحزقل دیوکر (Samuel Ezekiel Divekar) به فرماندهی رسیدند. 3⃣ این خدمت بی‌چون‌وچرا، تا جایی است که حاکمان انگلستان، اداره‌ی بسیاری از امور مثل پست، راه‌آهن و گمرک را در اختیار این افراد گذارده، ریوت کارناک، همکار «دوک ولینگتون» در فرماندهی ارتش پیاده‌نظام بریتانیا، آن‌ها را چنین مورد ستایش قرار می‌دهد: 👈 «من تاکنون سربازان با وفا و شجاعی مثل جمعیت یهودیان محلی (نام دیگر یهودیان بِنِی‌اسرائیل) ندیده‌ام.» 4⃣ این یهودیان وفادار به بریتانیا، در میانه‌ سال‌های 1327 شمسی (1948 میلادی) و 1331 شمسی (1952 میلادی) بزرگ‌ترین کشورهای شرقی به اشغالی را با 2300 نفر رقم زدند. این مهاجرت گسترده، اعتراض، بست‌نشینی و اعتصاب غذای را به‌دنبال داشت؛ که به بازگرداندن تعدادی از این مهاجران توسط انجامید. 5⃣ اما نکته اینجاست که این عُمّال دیروز استعمار بریتانیا، امروزه توسط فرزند خلف انگلیس در منطقه، مورد ظلم قرار می‌گیرند و باز هم شکاف عمیق یهودیان و در جامعه‌ی به‌وضوح دیده می‌شود. به‌گزارش کمیته عالی مهاجران هندی، اسرائیلی‌های هندی‌تبار که رقمی بالغ‌بر 45 هزار نفر را شامل می‌شوند، از وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند و هم‌چنان در شهرک‌های دورافتاده به کشاورزی مشغول‌اند. ✍ نویسنده: محمد پاکدامن ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
۱۷ اسفند ۱۳۹۷
✍آثار نماز 🌲تاثیر نماز بر کنترل چشم اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که کجای نماز پیام کنترل چشم را در پی دارد؟ و اصلا چه ارتباطی بین نماز و کنترل چشم وجود دارد؟ 1- نمازگزار باید در هنگام قیام، چشم به مهر و یا به عبارتی به جانماز خود داشته باشد. 2- نمازگزار باید به هنگام رکوع جلوی پاهای خود را نظاره کند. 3- در هنگام سجده به سوی زانوها نگاه کند. 4- در هنگام قنوت به کف دست‌های خود نگاه کند. 5- در تشهد و سلام روی پاها را نگاه کند. این امر مستحبی به منزله‌ی حرکت و عملی کوچک در نماز است اما به وسعت همه‌ی زندگی انسان‌ها معنا و مفهوم دارد. نماز صبح را خواندیم و اکنون برای شروع کارهای روزانه به مدرسه و سر کار و... از خانه خارج می‌شویم. حال فکر می‌کنم که جواب سوالم را گرفته‌ام. حال فکر می‌کنم که خداوند آن‌قدر حکیم و داناست که برای نماز وقت‌هایی خاص را تعیین کرده است که از نظر علمی به اثبات رسیده که این اوقات تاثیر مثبتی روی افراد می‌توانند داشته باشند. و حالا می‌دانیم که علم بشر امروزی توانسته است لااقل سودمند بودن نماز و وضو و زمان‌های خاص نماز را نشان دهد. حال آن‌که بسیاری از مردم در گذشته و حال نمی‌دانستند و نمی‌دانند که چرا باید در زمان‌های خاصی نماز بخوانند و یا وضو بگیرند. زیرا این مردم حکمت خداوند را قبول دارند، همان طور که ما نیز در عظمت و حکمت خداوند قادر و توانا شکی نداریم و می‌دانیم که همه‌ی این کارها از روی حساب و در جهت زندگی بهتر انسان بوده است، حال با انسان است که بخواهد از این موهبت الهی بهرهمند شود یا نه.... @yavarannamaz
۱۸ اسفند ۱۳۹۷
بر اساس مکانیک کوانتوم دنیای حقیقی وجود ندارد، اگر شما در حال نگاه کردن به آن نباشید. به عبارت دیگر اگر هیچ کسی متولد نشده بود تا جهان را مشاهده کند، این امکان فراهم بود که جهان وجود نداشته باشد. علمی عرفانی👇 @wittj2
۱۸ اسفند ۱۳۹۷
🔮🎷تولد دوباره قاعده بورن : داستان مرموز ظهور واقعیت فیزیکی از دل ریاضیات انتزاعی کوانتومی (قسمت اول) ✍ناهید سادات ریاحی در۱۵ اسفند ۱۳۹۷تازه ترین اخبار کوانتومی در فلسفه ی فیزیک کوانتومی وقتی سخن از نظریه کوانتومی به میان می‌آید، به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهن می‌رسد غرابت و اسرارآمیز بودن آن باشد و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از حوزه‌های شبه علم، از پسوندهای کوانتومی برای مجاب کردن عوام استفاده می‌کنند. در مورد غرابت‌های این نظریه به وفور سخن گفته‌ایم، اما این‌ بار روی موضوعی دست گذاشته‌ایم که شاید عمیق‌ترین پرسش بی‌جواب درباره‌ی این نظریه باشد: قاعده بورن ، پلی که ریاضیات مکانیک کوانتومی را به دنیای قابل مشاهده‌ و واقعی ما وصل می‌کند. پلی که از قضا خیلی هم خوب کار می‌کند، اما به طرز خنده‌داری واقعا نمی‌دانیم چرا؟! در ادامه شما را به مطالعه‌ی اولین قسمت از یک مقاله سه قسمتی به قلم فیلیپ بال دعوت می‌کنیم که به تازگی از وب‌سایت کوانتامگزین منتشر شده است. همه می‌دانند که مکانیک کوانتومی، نظریه‌ی عجیبی است، اما ضرورتا نمی‌دانند چرا؟ باور بر این است که دنیای کوانتومی به خاطر برهم‌ نهی‌اش، اصل عدم قطعیتش و درهم تنیدگی‌اش، واقعا عجیب است. چیزی که مکانیک کوانتومی تا این اندازه عجیب کرد، اصل مشهور عدم قطعیت سال ۱۹۲۷ یا درهم تنیدگی سال ۱۹۳۵ نبود، بلکه ماکس بورن در سال ۱۹۲۶ این غرابت را به مکانیک کوانتومی اعطا کرد. او پیشنهاد داد که راه درست تفسیر ماهیت موجی ذرات کوانتومی، این است که آنها را به صورت موج‌های احتمال ببینیم. بورن اظهار داشت که معادله‌ی موج (که سال قبلش توسط شرودینگر ارائه شده بود)، اساسا یک مولفه‌ی ریاضی برای محاسبه‌ی شانس‌ مشاهده‌ی یک نتیجه‌ی خاص در یک آزمایش است.👌⭐️ به عبارت دیگر، قاعده‌ی بورن، نظریه‌ی کوانتومی را به آزمایش مربوط می‌کند. اصلا همین قاعده است که مکانیک کوانتومی را یک نظریه‌ی علمی می‌کند، نظریه‌ای که می‌تواند پیش‌بینی‌هایی قابل آزمون انجام دهد. لوییس ماسانس (Lluís Masanes) از کالج لندن می‌گوید: ⭐️قاعده‌ی بورن، ارتباط حیاتی بین اشیای ریاضی انتزاعی نظریه‌ی کوانتومی و تجربه و جهان ملموس است مشکل این است که قاعده بورن، واقعا چیزی بیشتر از یک حدس هوشمندانه نبود! در واقع بورن این قاعده را بدون هیچ دلیل بنیادی پیشنهاد کرد! آدان کابلو (Adán Cabello)، نظریه‌پرداز کوانتومی دانشگاه سویای اسپانیا می‌گوید: قاعده بورن یک شهودِ بدون توجیه دقیق بود،‌ اما کار کرد! و هنوز پس از گذشت بیش از ۹۰ سال، هیچ کس نتوانسته دلیل آن را توضیح دهد. بدون قاعده بورن نمی‌توان نشان داد مکانیک کوانتومی درباره‌ی ماهیت واقعیت چه می‌گوید. جیولی چیریبلا (Giulio Chiribella) متخصص بنیان‌های مکانیک کوانتومی از دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: درک قاعده بورن، به عنوان راهی برای درک تصویر دنیای نهفته در نظریه‌ی کوانتومی، بسیار مهم است. چندین پژوهشگر تلاش کرده‌اند تا قاعده بورن را از اصول بنیادی‌تر بدست آورند، اما هیچ‌یک از آنها به طور گسترده‌ای پذیرفته نشده‌اند. اکنون ماسانس و همکارانش، توماس گالی (Thomas Galley) از موسسه فیزیک نظری پریمیتر در واترلوی کانادا و مارکوس مولر (Markus Müller) از موسسه اپتیک کوانتومی و اطلاعات کوانتومی وین، راه جدیدی برای استخراج این قاعده از اصول عمیق‌تر نظریه کوانتومی پیشنهاد کرده‌اند، رویکردی که می‌تواند توضیح دهد مکانیک کوانتومی چطور به صورت عمومی‌تر از طریق فرآیند اندازه‌گیری به آزمایش ارتباط می‌یابد. ماسانس می‌گوید: ما تمام ویژگی‌های اندازه‌گیری‌ در نظریه کوانتوم را بدست می‌آوریم: یعنی سوالات، پاسخ‌ها و احتمال رخداد پاسخ‌ها. این یک ادعای بزرگ است. این سوال که اندازه گیری در مکانیک کوانتومی به چه معناست، از روزهای ابتدایی تولد آن، یعنی از زمان اینشتین و شرودینگر، سوال مهم و چالش‌برانگیزی بوده و بعید به نظر می‌رسد که این پیشنهاد، حرف آخر باشد. اما این رویکرد ماسانس و همکارانش، مورد ستایش فیزیکدانان قرار گرفته است. چیریبلا می‌گوید من آن را بسیار دوست دارم. کابلو می‌گوید: این کار، نوع تمرین پالایش است، راهی برای خلاص کردن مکانیک کوانتومی از شر اجزای اضافی‌اش و این کار، قطعا یک وظیفه‌ی مهم است. این اجزای اضافی، علامتی هستند که نشان می‌دهند ما نظریه کوانتومی را کاملا نفهمیده‌ایم. علمی عرفانی👇 @wittj2
۱۸ اسفند ۱۳۹۷
۱۸ اسفند ۱۳۹۷
🔮🎷معما کجاست؟ شرودینگر در سال ۱۹۲۵، معادله‌اش را به عنوان توصیفی از پیشنهادی که لویی دوبروی، سال گذشته‌اش مطرح کرده بود (مبنی بر اینکه ذرات کوانتومی می‌توانند مانند امواج رفتار کنند)، نوشت. معادله‌ی شرودینگر، یک تابع موج به یک ذره نسبت می‌دهد (که با علامت Ψ {بخوانید سای} نمایش داده می‌شود) به گونه‌ای که با آن می‌توان رفتار آینده‌ی ذره را پیش‌بینی کرد. تابع موج، یک عبارت ریاضی محض است و مستقیما به هیچ چیز قابل مشاهده‌ای ارتباط نمی‌یابد. پس سوال این بود: چگونه باید آن را به ویژگی‌هایی که مشاهده‌پذیرند، ربط داد؟ شرودینگر نخست، فرض کرد که بزرگی تابع موج در برخی نقاط فضا با چگالی ذره‌ی کوانتومی در آن نقطه، متناظر است. ⭐️اما بورن استدلال کرد که بزرگی تابع موج به احتمال مربوط است یا به طور دقیق‌تر، بزرگی تابع موج با احتمال اینکه ذره را پس از اندازه گیری،در آن مکان پیدا کنید، متناظر است. بورن در سخنرانی جایزه‌ی نوبلش در سال ۱۹۵۴ ادعا کرد این ایده، تعمیمی از داستان فوتون‌هاست که در سال ۱۹۰۵ توسط اینشتین پیشنهاد شده بودند. بورن گفت، اینشتین مربع بزرگی موج نوری را به عنوان چگالی احتمال رخداد فوتون‌ها تفسیر کرده‌ بود. این مفهوم می‌توانست در مورد تابع موج هم به کار رود. اما شاید این دلیل، یک توجیه پس‌رفتی بوده است. بورن اول فکر کرد که بزرگی سای، این احتمال را می‌دهد، اما به سرعت، نظرش را عوض کرد و تصمیم گرفت مربع سای (یا مربع مقدار مطلقش)، احتمال مورد نظر را بدهد. اما سریعا معلوم نشد کدامیک از این دو، درست است. متئوس آراجو (Mateus Araújo) نظریه‌پرداز کوانتومی دانشگاه کُلن آلمان می‌گوید: واقعا زشت است که نمی‌دانیم این قاعده چرا کار می‌کند، اما می‌دانیم اگر آن را دور را بیندازیم، نظریه کوانتومی، از هم می‌پاشد. به هر حال، این خودسری قاعده بورن شاید کمترین چیز عجیب در مورد آن باشد. در بیشتر معادلات فیزیکی، متغیرها به ویژگی‌های عینی سیستمی که توصیف می‌کنند، اشاره دارند: مثلا جرم یا سرعت اجسام در قانون حرکت نیوتون، اما در مورد قاعده بورن، از این خبرها نیست؛ تابع موج، یک ویژگی عینی نیست. در واقع، واضح نیست که آیا تابع موج، چیزی در مورد ماهیت کوانتومی خودش می‌گوید یا نه، مثلا اینکه در هر لحظه‌ از زمان، کجاست؟ در عوض تابع موج به ما می‌گوید اگر انتخاب کنیم که ببینیم، چه چیزی خواهیم دید. به نظر می‌رسد تابع موج، جهت اشتباهی دارد: نه به سمت سیستم در حال مطالعه، بلکه به سمت تجربه‌ی آزمایشگر از آن. چیریبلا می‌گوید: 🔑چیزی که نظریه‌ی کوانتومی را معماگونه می‌کند، قاعده بورن به معنای راهی برای محاسبه‌ی احتمالات نیست، بلکه این حقیقت است که نمی‌توانیم اندازه‌ گیری ها را با معلوم کردن ویژگی‌های از پیش موجود سیستم، تفسیر کنیم. ⭐️مورد دیگر اینکه، دستگاه ریاضی بدست آوردن این احتمالات، فقط زمانی می‌تواند نوشته شود که شما تصریح کنید چگونه دارید به سیستم نگاه می‌کنید. اگر اندازه‌ گیری متفاوتی انجام دهید، ممکن است احتمالات متفاوتی را نیز محاسبه کنید، حتی با وجود اینکه به نظر می‌رسد در حال اندازه گیری همان سیستم در دفعات مختلف هستید. این همان دلیلی است که نشان می‌دهد چرا تجویز بورن برای تبدیل توابع موج به نتایج اندازه‌ گیری، تمام آن ماهیت متناقض نظریه کوانتومی را در خود دارد: این حقیقت که ویژگی‌های مشاهده‌پذیر اشیای کوانتومی به شیوه‌ای احتمالاتی از خود عمل اندازه‌ گیری ظهور می‌کنند. کابلو می‌گوید: اصل موضوعه‌ی بورن در مورد احتمال، جایی است که دقیقا معما در آن نهفته است. 🎯بنابراین اگر می‌توانستیم بفهمیم قاعده بورن از کجا می‌آید، می‌توانستیم بفهمیم مفهوم ترسناک اندازه گیری در نظریه کوانتومی، واقعا به چه معناست! ادامه دارد… علمی عرفانی👇 @wittj2
۱۸ اسفند ۱۳۹۷
*✍خدا چیست و چه شکلیست؟* *مسئله ای که از حضرت علی علیه السلام پرسیده شد* 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 سوألى كه براى اكثر مردم ، مسلمون و غير مسلمون ، كوچيك و بزرگ حتما پيش اومده،اینه كه خدا از كجا اومده ، الان كجاست ؟ از چى درست شده و قبل از خدا چى بوده؟!! اگر شما هم دوست داريد جواب اين سؤالها رو بگيريد بايد بدونيد عقل و درك و فهم ما قادر نيست به اون مرحله برسه ولى امام على (ع) در مقابل سؤال كفار راجع به خداوند به زيبايي جواب دادند وهم ضعف و عدم درك ما از وجود خداوند را شرح دادند . سؤال كفار از امام على(ع) در چه سال و تاريخى خدايت به وجود امد ؟ امام فرمود ؛ خداوند وجود داشته قبل از بوجود آمدن زمان و تاريخ و هرچيزى كه وجود داشته . كفار گفتند: چه طور ميشود؟ ! هرچيزى كه به وجود آمده يا قبلش چيزى بوده كه از او به وجود آمده ويا تبديل شده!! امام على (ع) فرمود : قبل از عدد ٣ چه عددى است ؟ گفتند ٢ امام پرسيد قبل از عدد ٢ چه عدديست ؟ گفتند ١ امام پرسيد و قبل از عدد ١ ؟ گفتند هيچ امام فرمود چطورميشود عدد يك كه بعدش اعداد بسیاری هست قبل نداشته باشد ولی قبل ازخداوند كه خود احد و واحد حقيقى است نميشود چيزى نباشد ؟؟ كفار گفتند خدايت كجاست وكدام جهت قرار گرفته؟!! امام فرمود همه جا حضور دارد وبر همه چيز مشرف است . گفتند چطور ممكن است كه همه جا باشى و همه جهت اشراف داشته باشى؟! امام فرمود : اگر شما در مكانى تاريك خوابيده باشيد صبح كه بيدار شويد روشنايي را از كدام طرف و كجا مي بینيد ؟ كفار گفتند همه جا و از همه طرف امام فرمود پس چگونه خدايى كه خود نور سماوات و ارض است نميشود همه جا باشد؟؟ كفار گفتند : پس جنس خدا از نور است اما نور از خورشيد است خدايت از چيست !؟ چطور ميشود از چيزى نباشى همه جا هم باشى قدرت هم داشته باشى !؟ امام فرمود خداوند خودش خالق خورشيد و نور است ايا شما قدرت طوفان و باد را نديده أيد؟ باد از چيست كه نه ديده ميشود نه از چيزى است،در حالى كه قدرتمند است؟ خداوند خود خالق باد است. گفتند :خدايت را برايمان توصيف كن.از چه درست شده ؟ ايا مثل آهن سخت است ؟ يا مثل آب روان ؟ و يا مثل دود و بخار است !؟ امام فرمود : ايا تا به حال كنار مريضى در حال مرگ بوده ايد و با او حرف زده ايد ؟ گفتند : آرى بوده ايم وحرف زده ايم . امام فرمود : آيا بعداز مردنش هم بااو حرف زديد ؟ گفتند نه چطور حرف بزنيم در حالى كه او مرده ؟! امام فرمود : فرق بين مردن و زنده بودن چه بود كه قادر به تكلم وحركت نبود؟؟ گفتند :روح،روح از بدنش خارج شد. امام فرمود شما آنجا بوديد و ميگوييد كه روح از بدنش خارج شد و مُرد. حال آن روح را كه جلو چشم شما خارج شده برايم توصيف كنيد از چه جنس و چگونه بود !؟ همه سكوت كردند . امام على (ع) فرمود: شما قدرت توصيف روحى كه جلو چشمتان از بدن مخلوق خدا بيرون آمده را نداريد؛ چطور قادر به فهم و درك ذات أقدس احديت و خداى خالق روح هستيد؟ .🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 « أشهَدُ اَنْ مُحمّدً رَسول اللّٰه و أشَْهدُ انْ عَلِیً وَلیُ اللّٰه » 🌾
۱۹ اسفند ۱۳۹۷
نظر مونتگومری درباره اسلام ویلیام‌ مونتگومری وات (William Montgomery Watt) ، اسلام شناس و استاد مطالعات عربی اسلامی در اسکاتلند ، در بابِ عظمتِ تأثیر و مدیون بودن اروپا به اسلام می گوید :👇 هنگامی که انسان تمام جنبه های درگیری اسلام و مسیحیت در را در نظر بگیرد ، روشن خواهد شد که تأثیر اسلام در جامعه مسیحیت بیش از آن است که شناسایی شود. اسلام نه تنها در تولیدات مادی و اختراعات تکنولوژی اروپا شریک و اروپا را از نظر عقلانی در علم و برانگیخت ، بلکه را واداشت تا تصویر جدیدی از خود بوجود آورد. ما باید به مدیونی خود به اسلام و اعتراف کنیم. علمی عرفانی👇 @wittj2
۱۹ اسفند ۱۳۹۷
🔮🎷 با محوریت عرفان‌های کاذب و جنسی! 🚨تبلیغ فرقه‌های جنسی در قلب پایتخت/ نمایشگاه دائمی کتاب در خیابان انقلاب چگونه در بازار نشر اختلال ایجاد می‌کند؟ ⚠️کافیست یک بار مسیرتان به بیافتد تا با چهره متفاوتی از شهر تهران رو برو شوید. خیابان انقلاب جولانگاه اصلی دست‌فروشان کتاب است؛ دست‌فروشانی که بدون کم‌ترین نگرانی، مبتذل‌ترین محصولات فرهنگی را عرضه می‌کنند و گویا دستگاه‌های نظارتی بر روی محصولات فرهنگی در خوابی عمیق هستند. در لینک زیر بخوانید:👇 🌐 rajanews.com/node/305116 علمی عرفانی👇 @wittj2
۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگر با دیگران جهنم می روید با ما بهشت بیایید! برخلاف آنچه مدعیان بر زبان می آورند، یوگا نه مکتبی روان محور و نه مکتبی روح گراست.، بلکه مسلک و روشی کاملا تن محور و جسم گراست. یوگا به دلیل الهام گیری از تانترا کاملا در هم آمیخته با این فرقه است و در این زمینه بدنامی روش و مسلک تانترا شهره عام و خاص است به شکلی که تبدیل به مثل گردیده است. یکی از علل ناشناخته ماندن تانترا و بی توجهی محققان آیین به این مسلک، نگاه انحصاری مکتب تانترا به جسم و غرایز جنسی است. این آیین که در قرن چهارم م شکل گرفت و در قرن ششم تثبیت شد و آخرین یرگ از دفتر قطور آیین های سنتی هند بود و آیین تانترا به دلیل سیر نزولی در معنویات و واقع شدن در عصر سقوط معنویت به دین عصر تاریکی نیز شهرت یافت! اما آنچه مهم است الهام گیری یوگا و بزرگان آن از این فرقه جسم گرا و ضد معنویت است. در آثار مقدس تانترا گفته شده است: « یوگی آزادی خویش را از همان کرداری که باعث می شود گروهی جهنمی شوند بدست می آورد!!» 📗( جامع ص 713 ) علمی عرفانی👇 @wittj2
۱۹ اسفند ۱۳۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوشنگ_ابتهاج ساقی به دست باش که این مست می پرست چون خم ز پا نشست و هنوز خمار توست 🎵 #علیرضا_قربانی @Mey_Khaneh
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
بی‌قرار | علیرضا قربانی.mp3
21.03M
🎵 بی‌قرار خواننده: #علیرضا_قربانی شاعر: #همایون_شجریان آهنگساز: #مهیار_علیزاده @Mey_Khaneh
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
💫بسم الله الرحمن الرحيم💫 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی در ديدگاه _صوفيه 💢و اما شيطان رسالتش به عنوان «کلب معلَّم بوده و وظيفه او نسبت به انسان در آغاز کار است و با تسويل (زیباسازی) و نيرنگ و اغواء زشتی را زيبا و زیبایی را زشت نشان می‌دهد. و در برابر هدايت‌هاي عقل دروني و پيامبر بيروني شروع به گمراه کردن مي‌کند … بنابراين شيطان در کارهاي تکويني همانند کلب معلم تمام حرکت‌ها و ادراک‌هاي او تحت تنظيم مبادي فوق بوده و هرگز کاري را بدون دستور انجام نمي دهد و در وسوسه و اغواء، رسالتش فقط دعوت به گناه است … ⭕️ خلاصه آنکه وجود شيطان به عنوان عامل وسوسه گر که زمينه هرگونه مجاهدت‌ها و هجرت‌ها و ديگر فضائل نفسانی را فراهم می‌کند، خير و لازم می‌باشد و اگر شيطان و وسوسه‌های او نمی بود هدايت و اطاعت ضروری می‌شد، نه ممکن و با ضروری شدن هدايت و حتمی شدن اطاعت، زمينه هيچ گونه عصیانی فراهم نخواهد بود. [۱] 🗣مي گوييم👇👇 💯۱. شيطان هيچگونه رسالتی از جانب خدا جهت اغواء انسان‌ها ندارد،💯 ☝️توجه لطفا و دقت کنید ☝️ بلکه به خاطر کينه‌ها و حسدها که نسبت به بشر دارد در صدد اغواء انسان‌ها است. 💯۲. شيطان همچون «کلب معلَّم» نيست، ❌❌زيرا خداوند او را براي اغواء و اضلال انسان‌ها آموزش نداده است، بلکه شيطان با تمرّد از فرمان الهي تبديل به موجودي کافر و خبيث شده است. 💯۳. اجازه يافتن شيطان از خداوند متعال جهت اغواء انسان‌ها با توجه به قرائن متعدد آيات قرآن در اين زمينه به معناي مانع نشدن خداوند در اغواء شيطان است، زيرا با وجود عقل و ارسال رسل، انسان مي‌تواند خود را از اغواء شيطان در امان بدارد. 📢 دقت کنید لطفا👇📢 بنابراين شيطان از جانب خداوند هيچ ماموریتی جهت گمراه ساختن انسان‌ها ندارد که گفته شود وی کلب معلَّم است. 💯۴. هرچند شيطان و همه موجودات صاحب اختيار فعلشان تحت تدبير علت مافوق (به معنای خالق هستی) بوده، اما نه اينکه اختيار از شيطان و ديگر موجودات صاحب اختيار سلب می‌گردد. بنابراين شيطان با کمال حريّت و اختيار، انسان‌ها را اغواء مي‌کند و در فعلش هيچ مجبور نيست و همچنين او هيچ وظيفه اي نسبت به اغواء انسان‌ها ندارد. ـــــمنابع.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕[۱]: کتاب مبدأ و معاد، جناب استاد جوادي آملي، انتشارات الزهراء، ص ۲۴۹. [32] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اثبات با سخنان کوبنده ی استاد رائفی پور و استاد احسان عبادی ⚠️قدر رهبری رو بدونید و اِلا... 💟 @rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی در ديدگاه _صوفيه ادامه بحث 📢📢 💯۵_🔺 آنچه که به نفع شيطان است اين است که دست از تکبّر و خودخواهی بردارد و توبه کند. بنابراين شيطان کلب معلَّم نيست و هيچ رسالتي جهت اغواء انسان‌ها از جانب خدا ندارد. 💯۶_🔺 اغواء شيطان با دستورات الهی نيست، بلکه با اراده و اختيار خود است (البته به اذن الهی). 💯۷_🔺 آنچه سبب رشد بشر می‌شود شيطان نيست، بلکه اراده قوی انسان در مقابله با هوای نفس و شيطان است. 💯۸_🔺 منتهای همت و آرزوی شيطان کافر کردن و جهنمی کردن انسان‌ها است و اگر بتواند اين کار را می‌کند و اين در حالي است که خداوند به کفر انسان‌ها هرگز راضی نيست، پس چگونه می‌توان گفت که شيطان کلب معلَّم است. 💯۹_🔺 وجود شيطان در عالم، خير نيست، بلکه شر است. زيرا سبب مفاسد زيادی در عالم مي‌شود و اينکه انسان در برابر تحریک های شيطان می‌ایستد و ثواب می‌برد و رشد می‌یابد به خاطر اراده قوی و حُسن اختيار او است و الاّ بسیاری نيز فريب می‌خورند و جهنمی می‌شوند. 💌 بنابراين وجود شيطان خير نيست و اگر بشر در برابرِ وسوسه‌های شيطان مي‌ايستد و رشد می‌یابد به برکت شيطان نيست، بلکه به برکت هدايت الهی و حسن اختيار اوست. 💯۱۰_🔺 اگر بگوييم وجود شيطان خير است پس بايد گفت: آن کساني هم که با وسوسه‌های شيطان جرم و جنايت و مفاسد گوناگون انجام مي‌دهند نيز وجودشان خير است‼️ که هيچ عقل و قلب سلیمی آن را نمی پذيرد. 💯۱۱_🔺 وجود شيطان برای عالم هيچ ضرورتی ندارد. زيرا با نبود شيطان نيز حرکت انسان به سمت جلو متوقف نمی شود و همان گونه که در روايات متعدد آمده است با ظهور ولی عصر عَلَيهِ السَّلام شيطان به دست مبارک حضرت ولی عصر عَلَيهِ السَّلام کشته می‌شود، آيا با کشته شدن شيطان ديگر رشد انسان‌ها و تکليف متوقف می‌گردد⁉️ [33] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی در ديدگاه _صوفيه ♻️ادامه بحث 📢📢 💯۱۲_🔺 اگر شيطان نباشد نيز انسان‌ها با سبقت گرفتن از يکديگر در کارهای نيک رشد می‌کنند. بنابراين وجود شيطان برای رشد انسان‌ها ضروری نيست. 💯۱۳_🔺همچنين اگر شيطان در عالم نبود «ضد» نيز (که مي‌گويند شيطان است) جهت حرکت انسان به جلو در عالم بود و آن هوای نفس انسان است که لحظه ای از او جدا نمی شود و قدرتش هزاران برابر شيطان جهت اغواء انسان‌ها است. 💌و انسان با مقابله با هواي نفس با سرعتي بسيار بالاتر از ضديت با شيطان به سمت جلو حرکت مي‌کند. 💯۱۴_🔺 تمام آيات قرآنی و روايات معصومان عَلَيهِمُ السَّلام که در رابطه با شيطان است، تفکرات صوفيه را ابطال می‌کند. 💯۱۵_🔺 و وجود خود شيطان نيز دليل گوياي اين مطلب است که اگر شيطان هم نباشد اختيار و کمال و سقوط انسان همچنان هست. 💌زيرا قبل از اينکه شيطان کافر و رانده شود به وسيله اطاعت و بندگی خدا به رشد و کمال رسيد و آنگاه که تبعيت از هواي نفس نمود و تکبّر ورزيد سقوط کرد و بالا سر او شيطاني نبود که شيطان با ضديتِ با او رشد يابد و يا با اغواء او سقوط کند. 💌ملاصدرا در مقدمه شرح اصول کافی مي‌گويد: آنگاه که شيطان انسان‌ها را اغواء و کافر می‌کند رشد و کمال و سعادت خود را رقم می زند‼️ 👈جمله وي چنين است: لِکُلِّ نَوع کَمالٌ يَخْتَصُّ بِهِ وَ سعادته … وَ لِلشَّيطانِ في اِغوائِهِ وَ اِضلالِهِ لِاَقرانِهِ وَ اَعوانِهِ … 💌برای هر نوع از موجودات کمال و سعادتي مخصوص اوست … و کمال و سعادت شيطان در اغواء و اضلال يارانش است‼️ [34] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علت حرام بودن برخی موسقی ها حتما ببینید👌 #فرهنگ_و_تربیت #موسیقی #رقص #آهنگ 💟 @rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی در ديدگاه _صوفيه ♻️ادامه بحث 📢 📢 💯۱. اين چه کمال و سعادتی است که به وسيله اغواء کردن انسان‌ها برای شیطان حاصل می‌شود❓ 💯۲. شيطان به وسيله تکبّر و نافرماني از اوامر الهي کافر گشت و از بارگاه قدس خارج شد. اکنون چگونه مي‌توان ادعا کرد که شيطان با اضلال انسان‌ها که سرچشمه آن از حسادت و تکبّر اوست راه کمال و سعادت را طي مي‌کند❓ 💯۳. اين ادعا براساس چه ملاکی است؟ زيرا قرآن و روايات چيز دیگری مي‌گويند 💯۴. اگر شيطان با گمراه و کافر کردن ديگران به سمت کمال و سعادت در حرکت است، بنابراين بايد گفت که گمراهان و کافران نيز با افساد و کفرشان به سمت سعادت و کمالات در حرکتند‼️ آيا اين چیزی جز به مسخره گرفتن اعتقادات اسلامي است❓🤔 💯۵. اگر شيطان با اضلال نمودن در مسير سعادت و کمال در حرکت است، پس چرا خداوند او را در قرآن لعنت نموده است؟!! آيا خداوند کسي که در مسير رشد و کمال و سعادت در حرکت است را بايد لعنت کند⁉️ 💯۶. اگر شيطان با اغواء و اضلال نمودن در مسير سعادت است، پس چرا خداوند او را در جهنم تا ابد سرنگون مي‌کند❓ آيا در ديدگاه طرفداران اين تفکرات باطل، جهنم برای جهنميان کمال است⁉️ 💯۷. اگر فلاسفه و عرفا بگويند: «بهشت براي بهشتيان کمال است؛ و جهنم براي جهنميان کمال است»؛ مي‌گوييم: «پس چرا خداوند فقط جانب بهشتيان را گرفته است و از بهشت و بهشتيان بسيار تعريف نموده است؟! در حالي که جهنم هم براي اهلش کمال است». [35] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی در ديدگاه _صوفيه ♻️ادامه بحث 📢 ❌۸. اگر فلاسفه و عرفا اين عقيده را ندارند، پس چرا از ابن عربی و ملاصدرا بسيار تمجيد می‌کنند و پيرو آن دو می‌شوند در حالی که هر دو گفته اند که جهنميان در جهنم از آتش و زمهرير و نيش مارها و عقرب‌ها همان لذتی را می‌برند که بهشتيان از زنان زیبای بهشتی و کاخ‌ها لذت می‌برند❓‼️ 💢آيا عقل در نزد اين طايفه آنقدر بی ارزش است که چنين سخنی گفته شود؟‼️ ⛔️۹. اگر شيطان با اغواء و اضلال نمودن انسان‌ها در مسير رشد و سعادت و کمال است، پس بايد گفت که: هيچ کس مانند او کمال نيافته است، زيرا هزاران سال است که مشغول اضلال و اغواء انسان‌ها است⁉️ 👨💻خوانندگان محترم خود قضاوت کنند که آيا کساني که اين تفکرات را انکار مي‌کنند نمی فهمند يا آنان که بر اين تفکراتند نمی فهمند⁉️ اگر کسی هيچ آشنایی با اديان الهی نداشته باشد و آثار اين آقايان را در تقديس شيطان بخواند، آيا تصویری زشت از شيطان در ذهنش نقش می‌بندد يا تصویری بسيار جذاب و دلربا⁉️🤔 🍥 اگر بخواند فرياد می‌زند: «کجاست شيطان تا سراپايش را بوسه باران کنم⁉️» «آيا حقيقت شيطان مطرود ملعون اين است⁉️» [36] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی 💌💌: 👈اشاره 👉 ⭕️در نظر عارف صوفی اديان و مذاهب يکسانند و برای هيچ يک ترجیحی قائل نيست،😳 یعنی دين اسلام با بت پرستی يکسان است، کعبه و بت خانه، صمد و صنم یکی است و صوفی پخته هيچ وقت ناظر به اين نيست که انسان پيرو چه مذهبی است يا صورت عبادت او چيست❓ 💢زيرا هرچه را بپرستد حتي بت خدا را پرستيده است و اين لازمه مذهب وحدت وجود است. دکتر احمد تاج بخش در اين باره می‌گوید👇👇 💯تصوف دارای آزادمنشی خاصی بوده است و همين آزادمنشی است که در نزد اهل تصوف گبر، ترسا، يهود، مسلمان و بت پرست يکسان اند … نزد ايشان قاعده «طَريقُ اِلَي اللّهِ بِعَدَدِ اَنْفُسِ الخَلايِقِ» اصلی محکم بوده است؛ زيرا حقيقت واحد يکتاست و معتقدند که از هر دلی به سوی خداوند دری است. [۱] ــــــمنابع.ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕[۱]: تاريخ صوفيه، ص ۲۹. [37] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
💫بسم الله الرحمن الرحيم💫 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی 💌💌: ✍شيخ محمود شبستری در گلشن راز می‌گوید: مسلمان گر بدانستی که بت چيست بدانستی که دين در بت پرستی است. ❌ 💢کلام کفر آمیز اینها را مشاهده بفرمایید👇❌ 🔻مولوی در مثنوی در داستان موسی و شبان می‌گوید: هيچ آداب و ترتیبی مجوی هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو 🔺ابن عربی می‌گوید: مبادا که تنها به عقيده ای خاص پايبند بوده و عقايد ديگران را 👈کفر بدانی، که در اين صورت زيان می‌بری و بلکه علم به حقيقت مسئله را از دست خواهی داد. [۱] 🔻در فتوحات می‌گوید: عقد الخلائق في الاله عقايدا وَ أَنَا اعتقدت جميع ما عقدوه [۲] خلايق درباره خداوند عقایدی ورزيده اند و من هرچه عقيده کرده اند اعتقاد دارم. یعنی کافران ومشرکان رو هم قبول داره 🔺و نيز می‌گوید👇👇 لَقَد صارَ قَلبي قابلاً كُلَّ صُورةٍ فَمَرعىً لِغزلانٍ وَ دَيرٌ لرُهبَانِ وَ بَيتٌ لِأَوثانٍ وَ كَعْبَةُ طائِفٍ وَ أَلواحُ تَوراةٍ وَ صُحفُ لِقُرآن أدينُ بِدينِ الحُبِ أنّى توجّهتْ ركائبهُ، فَالحُبُّ ديني وَ إيمَاني” [۱] قلب من پذيراي هر صورتی گشته است، چرا گاهی برای آهوان است و دیری برای راهبان❗️و خانه ای برای بت‌ها و کعبه طواف کنندگان و الواح تورات و مصحف قرآن❗️دين من عشق است هر آنجا که راهوارش روي آورد، پس عشق دين و ايمان من است❗️❌ 💯هرکس که الفباي اسلام را خوانده باشد مي‌داند که اينگونه سخنان مغاير با اسلام است. ـــمنابع.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕[۱]: فُصوصُ الحِکَم، ص ۱۱۳. 📕[۲]: فُتوحاتِ مَکيِّه، ج ۳، ص ۱۷۵. 📕[۱]: ترجمان الاشواق، ص ۳۰ و ۴۰. [38] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
💫بسم الله الرحمن الرحيم💫 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی 💌💌: 💢 صوفی عقيده به جبر دارند و انسان را موجودی آزاد و مختار و بااراده نمی دانند، زيرا آنان طبق عقيده وحدت وجود قائلند که يک ذات بيشتر در عالم نيست و آن ذات در قوالب گوناگون به صورت موجودات ظهور نموده است. بنابراين چون يک وجود و يک ذات بيشتر در عالم موجود نيست، پس يک اراده و يک فاعل هم بيشتر در عالم نيست❗️ آنان خدا را صاحب تمام فعل‌هاي بشر مي‌دانند و مي‌گويند که بشر فقط آلت است و هيچ گونه فاعليتی نسبت به فعل خودش ندارد. ⭕️ چنانچه که مولوی درباره ابن ملجم ملعون می‌گوید: آلت حقّي تو فاعل دست حق کی زنم بر آلت حق طعن و دق [۲] او با اين عقيده فاسدش همگام با خوارج و ناصبيان، ابن ملجم را از آن جنايت بزرگ تبرئه می‌کند و فعلش را به خدا نسبت مي‌دهد و آن ملعون را آلتي از جانب خدا می‌داند که هيچ سزاوار سرزنش نيست❗️ 😳😳عجب افكار پلیدی👆👆 💢ابن عربی می‌گوید: انسان همانند عروسک خيمه شب بازی می‌ماند که حرکاتش جمله نه از خود، که🚫از خيمه شب باز است. [۱] ❌ ابن عربی تصريح مي‌کند که: اثبات هرگونه قدرت براي انسان ادعای بی دليل و برهان است. [۲] به نظر ابن عربی نه تنها انسان که سراسر هستي به حکم استعداد و اقتضاي ذاتی و لايتغير خود در طريقي معين سير مي‌کند که از ازل تعيين شده است و به هيچ روی دگرگون نمی شود. 📛 وی از اين مسير به صراط مستقيم تعبير مي‌کند. صراط مستقيم راهی است که کل هستي به ناگزير در آن سير مي‌کند و جمله راه‌ها بدان باز مي‌گردد. 👈راهی که کردارهای ارادی انسان نيز به عنوان جزئی از کل هستی به سير در آن مي‌پردازد و بدين سان جبر به عنوان واقعیتی انکارناپذير چهره می نماید. [۳] ــــمنابع.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕[۲]: مثنوي، دفتر دوم. 📕[۱]: فُتوحاتِ مَکيِّه، ج ۳، ص ۶۸. 📕[۲]: فُتوحاتِ مَکيِّه، ج ۱، ص ۴۲. 📕[۳]: دايرة المعارف تشيع، ج ۵، ص ۲۹۸ به نقل از فُصوصُ الحِکَم، ص ۱۰۶. [39] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
💫بسم الله الرحمن الرحيم💫 👿👹 ؟!: گویا و رسا در نقد و تفکرات یونانی 💌💌: ✍شيخ محمود شبستری می‌گوید: 🔺کدامين اختيار اي مرد عاقل کسی کاو را بود بالذات باطل 🔺کسی کاو را وجود از خود نباشد به ذات خويش نيک و بد نباشد 🔺اثر از حق شناس اندر همه جاي ز حد خويشتن بيرون منه پای هر آن کس را که مذهب غير جبر است 🔺نبی فرمود کاو مانند گبر است به ما افعال را نسبت مجازي است نسب خود در حقيقت لهو و بازي است 🔺نبودی تو که فعلت آفريدند تو را از بهر کاری برگزيدند 🔺کرامت آدمي را اضطرار است نه آن کاو را نصيب از اختيار است [۱] حافظ مي‌گويد👇👇👇 گناه اگرچه نبود اختيار ما حافظ تو در طريق ادب باش و گو، گناه من است [۲] رسائل توحيدي، ص ۸۷. 👈علامه طباطبایی مي‌گويد: در جهان خارج هيچ فعلی نيست مگر فعل خداوند سبحان، و اين حقیقتی است که برهان و ذوق هر دو بر آن دلالت دارد. [۳] ـــــمنابع.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕[۱]: گلشن راز شبستري. 📕[۲]: ديوان حافظ، غزل ۵ 📕[۳]: رسائل توحيدي، ص ۸۷ [40] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
۲۰ اسفند ۱۳۹۷