صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را ز جام باده گلگون خراب کن
خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد
گر برگ عیش میطلبی ترک خواب کن
روزی که چرخ از گل ما کوزهها کند
زنهار کاسه سر ما پرشراب کن
ما مرد زهد و توبه و طامات نیستیم
با ما به جام باده صافی خطاب کن
کار صواب باده پرستیست حافظا
برخیز و عزم جزم به کار صواب کن
حافظ🌻
👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن دور فلک درنگ ندارد شتاب کن زان پیشتر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام
تفسیری کوتاه👇
درخواستی عاجزانه و ملتمسانه ی شاعر از خداوند متعال است که ما را از انوار عشق و حقیقت که همچون شرابی مست و مسحور کننده در جان ماست بیدار و هوشیار کند ...که ما چنان در غفلت و جهل هستیم که گوش شنوا و دلی درخور توبه و انابه نداریم...
از خدا درخواست میکند پیش از مرگ حقیقی ما را به این می عشق الهی زنده گردان....تا از سر اخلاص و یقین کامل به تو روی آوریم.
⭐️نقل است که : حضرت آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، در قنوت نماز شب و نوافل با کیفیت بسیار بالا و معنوی خود ، این بیت از غزل را با تضرع ، قرائت می فرمودند :👇
🍂زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را ز جام باده گلگون خراب کن🍂
حضرت امام خامنه ای روحی فداه و حضرت آیت الله حسن زاده آملی نیز چنین موردی را از آیت الله ملکی تبریزی ، بسیار زیبا ، بیان فرموده اند .
🙏🌸
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷#هفت_وادی_عشق
#قسمت_چهارم
ادامه ی داستان منطق الطیر
بازپرندهی شکاری) جلو میآید و سینه سپر کرده و میگوید: « جایگاه من دست پادشاه است. تربیت میشوم تا در خدمت سلطان باشم و به همراه او به شکار بروم. من به غذائی که از دست شاه میخورم راضیم و احتیاجی به پیمودن راه سخت و دشوار رسیدن به سیمرغ را ندارم.»
هدهد او را سرزنش میکند که: « این شاهان، سلطان واقعی نیستند. پادشاه حقیقی کسی است که بیهمتا باشد و کاری خلاف وفاداری و مدارا از او سرنزند. این شاهان دروغین در هر کشوری باشند؛ نزدیکی به آنان بیش از سود و منفعت مایهی خطر و مصیبت است. اگر میخواهی در محضر فرمانروای حقیقی باشی باید به آستان سیمرغ بیائی. »
سپس بوتیمار(نوعی پرندهی دریائی) میگوید: « ای مرغان مرا به حال خود را رها کنید. لب دریا برای من بهترین جاست و آزارم به کسی نمیرسد. من غمگین و دردمند بر لب دریا مینشینم و با اینکه تشنه و مشتاق یک قطره آبم، جرئت نمیکنم قطرهای از آن بنوشم. چون میترسم آب دریا کم شود. من عاشق دریا هستم و همین عشق مرا بس است. مرا که دلبستهی یک قطره آبم را با سیمرغ چکار؟»
هدهد جواب میدهد: « دریا لیاقت عشق تو را ندارد. دریا پر از نهنگ و جانور است. گاهی تلخ است و گاهی شور. گاهی آرام است گاهی پرموج. این چنین دریای ناپایدار و متلاطم وفائی در عشق ندارد و حتی به عاشقش نیز رحم نمیکند و اگر از آن دور نشود غرقش میکند. دریا خودش هم از عشق دیگری سر تا پا موج و خروش است. دریا آرامشی ندارد که به تو بدهد. به دریا قانع نشو که چشمهای از کوی سیمرغ است. »
کوف (جغد) میگوید: : « من عاشق ویرانه و گنجم. در خرابه منزل میگیرم به امید اینکه گنجی بیابم. عشق سیمرغ چیزی جز افسانه نیست که هیچ عاقلی خودش را برای آن به زحمت نمیاندازد. »
هدهد نیز میگوید: « گیرم که گنج را هم بهدست آوردی؛ گنج که عمرت را برای آن تلف میکنی به چه دردت میخورد. گنجپرستی و پولدوستی حاصلی جز کفر ندارد. »
صعوه (گنجشک) جثهی کوچک و پر و بال ضعیفش را بهانه میکند و میگوید: « پرندهی ضعیفی مثل من کجا میتواند به بارگاه سیمرغ برسد او آنقدر عاشق و مشتاق دارد که در مسیر عشق او جز مرگ چیزی نصیببم نمیشود. به عذر ناتوانی مرا از این کار معاف کنید. »
هدهد پاسخ میدهد: « اینقدر بازیگوش و حقیر نباش. تو هم قدم در این راه بگذار؛ هر بلائی سر دیگران آمد سر تو هم میآید. »
پایان قسمت چهارم
ادامه دارد………
#منطق_الطیر_عطار 🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
☎️زنگ عبرت: این بار مذهبی های در خطر هستند !!
لطفاکامل مطالعه بفرمائید.
✅ تکرار سه #فتنه زمان حضرت علی(عليه السلام) – در زمان ما .!!!؟
1⃣ #فتنه رنگی #جمل
سهم خواهی- حبس خانگی – انحراف توسط فرزندان – ناکثین
2⃣ #فتنه_مذاکره
مذاکره با شیطان بزرگ زمانه - و فریب خوردن ابوموسی اشعری - قاسطين
3⃣ #فتنه القای ناکارآمدی
القای عدم عدالت- توسط مذهبی های احمق – #مارقین یا #خوارج
🔺در #فتنه اول:
یاران نزدیک پیامبر (طلحه و زبیر) که بعد از پیامبر خیلی ثروتمند شده بودند.
- وقتی دیدند نمی توانند در حکومت حضرت علی (ع) سهم خواهی کنندو به پست و مال ومقام برسند با همراهی خانواده پیامبر (یعنی عایشه) علیه جانشین پیامبر (یعنی علی ع) شورش کردند– و خیلی ها در این وسط کشته شدند.
– زبیر از اولین یاران پیامبر و علی (ع) بود
– ولی پسرش او را منحرف کرد . و بعد از جنگ به شکل بدی کشته شد.
- حضرت علی (ع) از کشته شدن دوست قدیمی اش (یعنی زبیر) در حال انحراف خیلی غمگین و ناراحت شد
– این یک فتنه رنگی بود و به جَمل (یعنی شتر سرخ) شهرت یافت.
- در آخر با اینکه بانی اصلی جنگ جمل موجب فتنه و قتل و کشتار خیلی ها شده بود .
حضرت علی (علیه السلام) او را به حبس خانگی محکوم کرد تا مسبب #فتنه دیگری نشود و افراد بیشتری در این میان کشته نشوند.
به نظر شما #زبیر زمان ما چه کسی است؟
🔺در #فتنه دوم:
#سپاه حضرت علی(ع) با #سپاه شیطان بزرگ زمان (یعنی معاویه) در جنگ بود و چون #معاویه در حال شکست بود پیشنهاد #مذاکره داد
– برخی یاران حضرت علی فریب خوردند و پیشنهاد #مذاکره را باور کردند
– حضرت قبول نکرد و فرمود به آنها اعتماد نکنید
– ولی مردم با سر کَردگی بعضی از #منافقین و خائنین داخلی ، و مذهبیون بی بصیرت، با تبلیغات مسموم بین یاران ،، حضرت علی (ع) را تحت فشار گذاشته و مجبور کردند.
– حضرت پذیرفت و شخصی را برای مذاکره فرستاد یعنی (مالک اشتر)
–اما باز مردم و بعضی از مسئولین نظر ایشان را نپذیرفتند و گفتند ما مالک اشتر را نمی خواهیم او جنگ طلب است
– ما فرد باسواد سیاستمدار و صلح طلب را میفرستیم (ابوموسی اشعری) که امنیت و آرامش به ارمغان بیاورد.
– چند مدت #مذاکره طول کشید
– تا اینکه ابوموسی اشعری فریب خورد و ابتدا شرایط را اجرا کرد و انگشتر را درآورد و حضرت علی را از خلافت و رهبری خلع کرد.
– ولی #معاویه و #عمروعاص تعهدات را اجرا نکردند و معاویه شد ولی امر و ....
– بعد از اینکه مردم دیدند در #مذاکرات شکست خوردند به جای اینکه پشیمان شوند و از علی حمایت کنند.
– گفتند ما اشتباه کردیم. چرا علی قبول کرد پس علی هم اشتباه کرده و باید توبه کند
به نظر شما #ابوموسی زمان ما چه کسی است؟
🔺اما #فتنه سوم:
برخی از #یاران حضرت علی(ع) (یعنی مذهبی های بی بصیرت و مدعی) با استدلال خود به این نتیجه رسیده بودند که حکومت حضرت علی ناکارآمد و ناعادلانه است – آنها در نتیجه جنگ های متعدد و تخلف و خیانت های برخی #مدیران به این نتیجه رسیده بودند
– آنها به حضرت علی(ع) اعتراض میکردند و قصد داشتند ایشان را #وادار به #توبه و مذاکره کنند
– آنها خود را از رهبر و ولی امرشان حضرت علی (ع) عادل تر و دین شناس تر و فهمیده تر میدانستند - شروع به اعتراض کردند
– سه خصوصیت عجیب #خوارج این بود که
1- آنها همه را فاسد می دانستند و برای ولی امرمسلمین (یعنی علی ع) تعیین تکلیف میکردند
2– خود را #عدالت طلب و دین دار واقعی می دانستند و جلوتر از امام حرکت میکردند
3 – و در آخر باقیمانده #خوارج حضرت علی (ع) را به شهادت رساندند
📌📌📌خیلی مواظب باشیم
این #فتنه قصد القای ناکارآمدی و بی عدالت را دارد و همچنین ناامید کردن بچه های #مذهبی – توسط افراد به ظاهر #مذهبی و #عدالت_خواه
با رمز
#فساد_همه_گیر
#عدالت
#امام_زمان
#ظهور
✍ولی #رهبر_عزیز_انقلاب در تمام سخنرانی ها به مردم #امید می دهند و تاکید میکنند خیلی از #مسئولین فاسد نیستند.
بصیرت داشته باشیم
عمار گونه یاور رهبرمان باشیم
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🌹حلول #ماه_شعبان گرامی باد.🌹
💥اعمال ماه شعبان 💥
1⃣ استغفار؛
💢 در هر روز از روزهاى ماه شعبان هفتاد بار بگوید: «استغفر الله الَّذی لا اله الاّ هو الرحمن الرحیم، الحیّ القیّوم و اتوب الیه»
2⃣ صلوات؛
💢 هر روز صد بار صلوات بر محمد و آل محمد و صد بار «لا حول و لا قوَّة الا بالله» خوانده شود.
3⃣ خواندن؛
💢مناجات شعبانیه و تدبر در آن
4⃣ صدقه؛
💢از امام ششم «علیه السلام» نقل شده است که:
🔸 «خداوند؛ صدقه ی این ماه را پرورش می دهد و روز قیامت مانند کوه احد دیده می شود.»
5⃣ صله ی ارحام؛
💢معاشرت خوب با مردم و نیکی به پدر و مادر.
6⃣ عمل به وظیفه مهم
💢امر به معروف و نهی از منکر.
7⃣ خواندن؛
💢زیارت جامعه ی کبیره.
📚منبع؛ مفاتیحالجنان
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
🔮🎷آیه ای قابل تامل
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✍🏻ا #سوره_انعام_آیه_75
#تفسیر_نور
☘وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ«75»☘
و این گونه ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا(یقین پیدا کند و)از اهل یقین باشد.
💠نکته ها💠
🍃 درباره ی ملکوت،بزرگان سخنانی گفته اند که برخی را در اینجا نقل می کنیم:🌷☘
🍃کلمه ی «مَلَکُوتَ» از«ملک»است و«واو»و«تاء»برای تأکید و مبالغه به آن افزوده شده است. ملکوت آسمان ها یعنی مالکیّت مطلق و حقیقی خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملکوت یعنی مشاهده اشیا از جهت انتساب آنها با خداوند.دید ملکوتی یعنی درک توحید در هستی و باطل بودن شرک.[163]
🍃عوالم هستی به چهار بخش تقسیم شده است:لاهوت(عالم الوهیّت که جز خدا کسی از آن آگاه نیست)،جبروت(عالم مجرّدات)،ملکوت(عالم اجسام)و ناسوت(عالم کون و فساد و تغییر و تحوّلات).[164]
🍃عالم ملکوت،عالم اسرار و نظم و شگفتی ها و جهان غیب است.[165]
🍃ملکوت آسمان ها،عجایب آنهاست.[166]
🍃ابراهیم با دیدن ملکوت آسمان ها و زمین،بیشتر با سنّت،خلقت،حکمت و ربوبیّت الهی آشنا شد.به فرموده ی امام باقر علیه السلام خداوند به چشم ابراهیم علیه السلام،قدرت و نوری بخشید که عمق آسمان ها و عرش و زمین را مشاهده می کرد.[167]🌷☘
🍃 استدلال محکم و برخورد علمی با دیگران،نیازمند ایمان قلبی است.حضرت ابراهیم هم پس از یقین، «لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» وارد استدلال می شود که در آیات پس از این می آید.[168]🌷☘
🍃حرف«واو»در جمله ی «وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» رمز آن است که دید ملکوتی چند هدف داشته که یکی از آن اهداف،به یقین رسیدن حضرت ابراهیم بوده است.🌷☘
💠پیام ها💠
1-✅آنکه حقّ را شناخت و به آن دعوت کرد و از چیزی نهراسید،خداوند«دیدِ ملکوتی»به او می بخشد. (همچون حضرت ابراهیم،به مقتضای آیه قبل) وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ ...آری،یک جوان هم می تواند با رشد معنوی،به دید ملکوتی دست یابد.چون طبق تفاسیر متعدّد، ابراهیم در آن زمان نوجوان بود.🌷☘
2-✅یقین،عالی ترین درجه ی ایمان است. «وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ»🌷☘
3-✅به یقین رسیدن،نیاز به امداد الهی دارد. نُرِی ... اَلْمُوقِنِینَ🌷☘
👇
@wittj2
4_5809751889922754353.mp3
3.42M
🎷استاد علامه مروجی سبزواری
⭐️با صبا همراه بفرست از رخت گلدستهای
بو که بویی بشنویم از خاک بستان
علمی عرفانی👇
@wittj2
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی
یا چشم نمیبیند یا راه نمیداند
هر کاو به وجود خود دارد ز تو پروایی
سعدی🌻
👇
@wittj2
دیوانه عشقت را جایی نظر افتادهست
کآنجا نتواند رفت اندیشه دانایی
امید تو بیرون برد از دل همه امیدی
سودای تو خالی کرد از سر همه سودایی
سعدی🌻👌⭐️
👇
@wittj2
گویند رفیقانم در عشق چه سر داری
گویم که سری دارم درباخته در پایی
زنهار نمیخواهم کز کشتن امانم ده
تا سیرترت بینم یک لحظه مدارایی
سعدی🌻
👇
@wittj2
🔮🎷#هفت_وادی_عشق
#قسمت_پنجم
ادامه ی داستان منطق الطیر
هدهد پاسخ میدهد: « اینقدر بازیگوش و حقیر نباش. تو هم قدم در این راه بگذار؛ هر بلائی سر دیگران آمد سر تو هم میآید. »
بعد از آن هر پرندهای عذری میآوردکه هدهد هیچکدام را نمیپذیرد و پاسخها و جوابهای فراوان میدهد. عاقبت همهی مرغان با هم میگویند: « آخر ما پرندگان ضعیف و ناتوان چطور میتوانیم به جایگاه دوردست سیمرغ برسیم. ما تناسبی با هم نداریم. او چون سلیمان است و ما مورچگان حقیر. رفتن بهدنبال او از تاب و توان ما بیرون است. »
هدهد جواب میدهد: « این ترس و تردید را کنار بگذارید که کار عاشقی با ترس سازگار نیست. هرکسی چشمش به روی عشق گشوده شود شجاع و بیپروا میگردد. ما مرغان سایهای از وجود سیمرغیم و بی وجود او هیچیم. اگر دلتان را چون آینه پاک و صاف کنید؛ جمال نورانی سیمرغ را میبینید. »
هنگامی که همهی مرغان تصمیم به حرکت میگیرند از او میپرسند: « این راه چگونه است و چطور باید آن را طی کنیم؟ » هدهد میگوید: « اول اینکه نباید ترس ار دست دادن جانتان را داشته باشید. کسی که عاشق شد با جان و کفر و ایمان سر و کار ندارد. عشق بالاتر از کفر و ایمان است. عشق باید همراه تحمل درد و رنج باشد. فرشتگان عشق دارند اما درد ندارند. به همین خاطر برگزیدگان الهی بهتر از فرشتگان هستند. برای شروع این راه باید شجاع و بیباک بود. »
همهی پرندگان برای حرکت همدل و متحد میشوند و برای رهبری خود قرعه میزنند. قرعه بسیار بهجا بهنام هدهد میافتد. پس همگی دل به فرمان او مینهند و تاج سروری بر سرش میگذارند. صدهزار پرنده به حرکت درمیآیند و با فریاد بلندی پرواز را شروع میکنند. در مسیر حرکتشان هیچ جنبندهای نیست. آنان با تعجب علتش را میپرسند. هدهد جواب میدهد: « بهخاطر فریاد و هیبت شما، راه از بیگانگان خالی شده است.»
در راه از سختی و هولناکی مسیر، پرندگان خسته و خونینبال میشوند و هرچه میروند به جائی نمیرسند و پایان راه پیدا نیست. عاقبت مرغان از خستگی و ترس متوقف میشوند و بهدور هدهد گرد میآیند و میگویند: « تو دانای راهی و از همه پرتجربهتری، هرکدام از ما مشکلی داریم یا جویای پاسخ سؤالی هستیم. بهتر است اینجا توقف کنی تا ما سؤالات خود را بپرسیم. »
هدهد پاسخ میدهد: « این برتری را من از یک نظر الهی بهدست آوردم. این مقام ازطاعت و عبادت بهدست نمیآید که ابلیس هم بسیار عبادت کرد و اگر کسی گوید طاعت لازم نیست هم سخنی کفرآمیز است. پس تو باید طاعت و عبادت بسیار بهجا آوری و به آن مغرور نشوی. چون عمری به طاعت بهسر بردی ممکن است لایق نظر لطف الهی شوی.
ادامه دارد……
#منطق_الطیر_عطار🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2