eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان عرفانی آدم و حوا👆🔮🎷
آمدنم هم دست خودم نبود آنکه آوردست خود میبردم...! من در پی اش، او کشان کشان زین مرحله نیز میبردم..‌. دست تحول او برهمه چیز ساری و جاری در وفایش همی سوختم اما او سوی دگر جلوه باز میبردم...! اسماء🌻
هدایت شده از تعطیل شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی ۵ نفر از زنان مشهور جهان که حجاب را انتخاب کرده اند برخی از زنان امروز جامعه ما می‌خواهند راهی را بروند که اینها تا ته آن رفته اند و به پوچی آن پی برده اند عبرت بگیریم... 🔷 کانال تخصصی اندیشکده ایمان تا یقین 🍁 @AndishkadehFCT
هدایت شده از تعطیل شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️زمان ناصرالدین شاه، صد هزار مبلغ مسیحی زن و مرد توسط اروپایی‌ها به ایران وارد شدن و برنامه‌های خودشون رو اجرا کردن. 🔻تو شهرهای مختلف مدرسه تاسیس کردن به اسم مدرسه مسیحی‌ها و بعد از مدتی به طرق مختلف مسلمانان رو هم مجاب کردن فرزندانشون رو ببرن مدرسه‌های اونها. 🔻نتیجه این شد که خیلی آهسته و آروم فرهنگ دینی رو از مردم گرفتن... ⛔️به نظرتون الان از این کارها نمی‌کنن⁉️ تو برخی مدارس و مهد کودک‌های ما نفوذ نکردن⁉️ 🔷 کانال تخصصی اندیشکده ایمان تا یقین 🍁 @AndishkadehFCT
هدایت شده از تعطیل شد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابعاد پنهان کنوانسیون بین المللی حقوق کودک که توسط دولت روحانی پذیرفته شده است.... استاد رحیم پور 🔷 کانال تخصصی اندیشکده ایمان تا یقین 🍁 @AndishkadehFCT
هدایت شده از ویدیو چک‌‌
🔴 قدم آمریکایی ها قدم‌ نامبارکی است‼️ 🔻رهبر معظم انقلاب (۱۴خرداد۹۸) : هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر از هزینه مقاومت است. 🔻 برخی از هزینه های سازش : 1⃣ #ایران: 🔹کودتا علیه مصدق پاسخ اعتماد به آمریکا 🔸 توبیخ و تحریم ملت ایران به جرم تعلیق و پلمپ داوطلبانه! 🔹تداوم و تشدید تحریم ها در پسابرجام 🔸خروج #ترامپ از #برجام 🔹 تحریم ناجوانمردانه اقتصادی علیه مردم ایران 2⃣ #مصر: نفس های خسته محمد مرسی در زندان 3⃣ #فلسطین: رویاهایی که عرفات با خود به گور برد 4⃣ #لیبی: بساط قذافی با بساط هسته ای جمع شد 5⃣ #شوروی: فروپاشی ابرقدرت قطب شرق 6⃣ #اوکراین:مثل گوشت قربانی تقسیم میشود! 7⃣ #فرانسه: پاره کردن قراردادبین المللی پاریس 8⃣ #عربستان: پادشاه گاو شیرده می شود 9⃣ #گرجستان: خیانت به ادواردشواردنازه و انقلاب مخملی براندازی دولت منتخب 🔟 #کره_شمالی: وعده های پوشالی و خیانت ترامپ به مذاکرات با کیم اون ❇️ #دنیا : استثمار؛ استعمار؛ برادرکشی؛ فتنه؛ خونریزی؛ حمایت و دخالت آمریکا در ۶۲ کودتای علیه کشورهای مستقل: شیلی، کوبا و..... ✅ اندکی پس از کودتای سال ۲۰۰۴ آمریکا در هائیتی، « آیرا کورزبان » وکیل «ژان برتراند آریستاید» رئیس‌جمهور این کشور در میامی آمریکا طی سخنرانی خود یک سؤال و جواب جالب را مطرح کرد: چرا تا کنون در واشنگتن کودتا شکل نگرفته است؟ چون در واشنگتن «سفارت آمریکا» وجود ندارد! ✍ محمدصادق سلطانزاده #نشر_حداکثری ویدیوچکـ / @videocheck_media 💢 رسانه ای متفاوت برای شما☝️
هدایت شده از ویدیو چک‌‌
🔴 پانزده خرداد؛ وثیقۀ ظهور... ✍ 🔸سالها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید 🔸انتظار فرج از نیمه خرداد کشم 🔹خیلی‌ها فکر می‌کنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور،‌ از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست. منظور امام، استثناء بودن جریان نیمه خرداد است. نیمه خرداد، ثمرۀ هزار و صدسال غیبت کبری است 🔹غیبت چطور شروع شد؟ نامه‌ای از سران شیعه برای امام یازدهم آمد که بیلان و هزینه کرد پول‌هایی که خدمت شما فرستاده‌ایم را به ما بدهید! حضرت یک کلمه جواب داد: «اگر امامت امر مستمری است، چرا چنین چیزی از اجداد و پدران من درخواست نشده است؟» و ازآن‌پس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را می‌شنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند. 🔸امام غایب شد تا چه بشود؟ غیبت ایشان برای آشکار شدن قدر و قیمت اوست. خداوند نعمتی را می‌گیرد که مردم قیمت این نعمت را بدانند. انسان در خوف، قیمت امنیت را می‌داند. در مرض، قیمت سلامت را می‌داند. در غیبت هم قیمت امام خود را می‌داند. هزار سال غیبت این اثر را داشت که مردم به قیمت امامت و قدر امامت آشنا شوند و برای نایب امام «جان بدهند». 🔹اولین هدایای خود را دادند و حکم اعدام امام، تبدیل به زندان شش‌ماهه شد. از آن زمان، مردم مرتباً شهید دادند. شهدای پانزده خرداد شهدای راه امام زمان هستند. شهدای «وثیقهٔ ظهور» هستند. 🔸حضرت یعقوب (ع) نپذیرفت که بنیامین را در اختیار برادران قرار دهد مگر اینکه وثیقه بدهند؛ چون به آن‌ها گفته بود «هَل آَمَنُکم عَلَیه إِلاَّ کمَا أَمِنْتُکم عَلَی أَخِیه مِنْ قَبْل » خداوند هم به ما می‌گوید: یازده امام دادم اما این دوازدهمی را بدون وثیقه نمی‌دهم. 💢 حضرت امام، پانزده خرداد را وثیقه اول می‌داند و تاکنون این وثیقه گذاری در صبر و بصیرت ادامه پیداکرده است و می‌بینید که انقلاب اسلامی در عالم، روزبه‌روز درخشان‌تر می‌شود؛ همان‌طوری که قبل از طلوع خورشید وقتی سپیده آمد، فضا مرتباً نورانی‌تر می‌شود. ما این سپیده را در نیمه خرداد می‌بینیم. ویدیوچکـ / @videocheck_media 💢 رسانه ای متفاوت برای شما☝️
دیالکتیک علم و عرفان ناب
#به_بهانه_پانزده_خرداد 🔴 پانزده خرداد؛ وثیقۀ ظهور... ✍ #مرحوم_آیت_الله_حائری_شیرازی 🔸سالها می‌گذر
💠انتظار فرج از نیمه خرداد کشم💠 ▪از غم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم ▪داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست که برش شکوه برم داد ز بیداد کشم ▪شادیم داد غم داد و جفا داد و وفا با صفا منّت آنرا که به من داد کشم ▪عاشقم عاشق روی تو نه چیز دگری بار هجران وصالت به دل شاد کشم ▪مردم از زندگی بی تو که با من هستی طرفه سرّی است که باید بر استاد کشم ▪سالها می گذرد، حادثه ها می آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
💥 عمل ما، از یک طرف با ما یکی است، از یک طرف با بهشت یکی است. لذا فرمود: 🍃 الجَنَه لِلمُتَّقینَ غَیرَبَعیدِِ🍃 🌱بهشت از متقیان دور نیست، 🌱نزدیک است... 🌱مثل نزدیکی انسان با خودش 🌱این وعده خداست. 🚨 اینجا ما خودمان را جدای ازاعمالمان میبینیم. آنجا نزدیک... 💥 لذا بهشت در ماست، جهنم در ماست. 🍂از ما جهنم فروزان میشود ... 🍀از ما بهشت میروید... ادامه‌دارد... 📗 اوصاف الاشراف @wittj2
🔮🎷 معنای زندگی چیست؟ توسط ناهید سادات ریاحی در۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم قصد دارم روی مهم‌ترین سوالی که برای هر انسانی پیش می‌آید، دست بگذارم: معنای زندگی چیست؟ این سوال که به شکل‌های مختلفی می‌تواند پرسیده شود، بی‌شک مهم‌ترین سوالی است که هر انسانی می‌تواند و البته باید از خود بپرسد. مقاله‌ی زیر، در واقع آش شله قلمکاری است که به کمک برخی از کتاب‌بازی‌های من‌ نگاشته شده و قرار نیست مثل سایر مقالات، فیزیکی به ماجرا نگاه کند، بلکه بیشتر نظری شخصی است که قصد دارد تلنگری برای خودم و خوانندگان باشد تا نگاهمان را هر چه بیشتر عمیق کنیم. بگذارید با طنز شروع کنم: اگر از کسی که کتاب راهنمای مسافران مجانی کهکشان۱ را خوانده باشد، بپرسید معنای زندگی چیست، بدون لحظه‌ای شک و تردید خواهد گفت : ۴۲، زیرا در این رمان علمی-تخیلی، فرازمینی‌ها کامپیوتری ساخته‌اند تا به کمک آن بفهمند معنای زندگی چیست. جواب کامپیوتر به این سوال، عدد ۴۲ است. این کتاب، موفقیت‌های بسیار درخشانی بدست آورد و افراد زیادی را عاشق خود نمود، از جمله گیک‌ها۲ (کامپیوتربازها) و نردهای۳ کامپیوتر (خوره‌های کامپیوتر) و دقیقا به همین خاطر است که اگر سوال «معنای زندگی چیست»۴ را از گوگل بپرسید، باز هم با عدد ۴۲ مواجه خواهید شد! به نظر می رسد برای خلق هر چیزی، دلیلی وجود دارد و برای خلق بشر هم باید دلیلی وجود داشته باشد. به نظرم می‌توانیم از دو جنبه‌، وجود یک دلیل را نگاه کنیم: خالق و مخلوق. اجازه دهید بحث خالق را کلا کنار بگذارم، چرا که جنجال بر سر این موضوع، به اندازه‌ی کل تاریخ بشر قدمت داشته و هنوز هم جوابی قطعی ندارد و البته که لازمه‌ی یک سوال فلسفی عمیق، همین است. همانطور که برتراند راسل می‌گوید تنها می‌توان برای پرسش‌های علمی، جوابی قطعی پیدا کرد، اما در مورد پرسش‌های حیاتی فلسفی، هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد، ما فقط می‌توانیم به نظرات شخصی برسیم. پس چرا باید چنین سوالاتی بپرسیم؟ چون انگیزه‌بخش ذهنمان هستند. پس اگر تئیسم۵ (خداباوری)، آتئیسم۶ (خداناباوری)، اگنوستیسیسم۷(ندانم ‌گرایی)، اسکپتیکیسم۸ (شک گرایی) و ده‌ها مکتب و دکترین فلسفی دیگر در مورد وجود خالق را کنار بگذاریم، به خود انسان می‌رسیم. زندگی یک انسان چه معنایی دارد. شاید بیشتر ما معنای زندگی هر کس را به هدفی که دارد، تعبیه کنیم، اما از نظر روانشناسی این دو مفهوم، با وجود درهم تنیدگی عمیق، تفاوت ظریفی با یکدیگر دارند. «معنا» نوعی ارتباط است که ما، بین خاطرات، رویدادها، افراد و اشیایی که به ظاهر به یکدیگر غیرمرتبط هستند، برقرار می‌کنیم و از این رو یک مفهوم شناخت‌-محور است. برعکس، هدف چیزی است که کنش-محور و انگیزشی است. افرادی که در زندگی، هدفی را دنبال می‌کنند، دارای سطح زندگی بالاتری هستند و افراد که هنوز در جستجوی هدفی هستند، سطح زندگی پایین‌تری دارند. نکته‌ی جالب اینکه، افراد بیشتر از چیزی که تصور می‌شود در مورد هدف زندگی فکر می‌کنند و مهم‌ترین عواملی که آنها را به این فکر می‌اندازند، روابط و شغلشان است. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
به سوال معنای زندگی چیست برگردیم. 👈 در این مورد نظرات بسیار مختلفی در فلسفه وجود دارد. در یک سر طیف، فلسفه‌ی نهیلیسیم یا هیچ انگاری قرار دارد که معتقد است زندگی، پوچ است و معنایی ندارد که نیچه را می‌توان جزو مهم‌ترین افراد این گروه دانست. لئو تولستوی نیز در کتاب اعتراف خود، به این نتیجه می‌رسد که زندگی، معنایی ندارد و انسان‌ها را در برخورد با این سوال، به چهار دسته تقسیم می‌کند: گروه اول، انسان‌های غافل و نادان هستند، احمقانی که هرگز با سوال معنای زندگی مواجه نشده‌اند و از درک این سوال، عاجزند. گروه دوم، افرادی که از یاس و رنج زندگی آگاهند، ولی سعی می‌کنند از جنبه‌های مثبت زندگی، تا حد امکان لذت ببرند، مانند اپیکور که نماد یک فیلسوف لذت‌گراست. گروه سوم، پس از اینکه متوجه می‌شوند زندگی معنایی ندارد، به زندگی خود پایان می‌دهند و گروه چهارم، افرادی هستند که اگرچه می‌دانند زندگی معنایی ندارد، همچنان به آن چسبیده‌اند یا به قول تولستوی، ضعیف‌تر از آنند که خودکشی کنند. البته که خودکشی، مقوله‌ی بسیار پیچیده‌ای است. دورکیم در اثر معروفش به نام خودکشی، عوامل پشت پرده‌ی این عمل را مورد توجه قرار می‌دهد و به الگوهای منظمی در این مورد می‌رسد. به عنوان مثال وی درمی‌یابد خودکشی در جوامع کاتولیک، به طرز چشمگیری نسبت به جوامع پروتستان، پایین‌تر است و دلیل آن، همبستگی اجتماعی بیشتر در جوامع کاتولیک و ضدیت آن با فردگرایی است. آلبر کامو نیز، خودکشی را تنها مسئله‌ی فلسفی واقعا جدی می‌داند و تمام مسائل فلسفی بعدی را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهد. مکتب دیگری که در مواجهه با سوال معنای زندگی چیست ، رویکرد مثبت‌تری را اتخاذ می‌کند، اگزیستانسیالیسم۹ (هستی گرایی) است که می‌گوید معنای زندگی انسان‌ها در گروی انتخاب آنهاست و انسان‌ها می‌توانند به زندگی خود معنا ببخشند. به اعتقاد ژان پل سارتر، یکی از پیشگامان این فلسفه، معنای زندگی چیزی نیست که قرار باشد آن را جستجو کنیم، بلکه چیزی است که شخصا باید آن را خلق کنیم و به همین دلیل است که هستی را بر چیستی، مقدم می‌داند. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
انسان‌های بسیار زیادی وجود دارند که زندگی را بی‌معنا نمی‌دانند و برعکس، با انگیزه‌ی بسیاری هم برای آن تلاش می‌کنند و حتی می‌جنگند. دو عامل می‌تواند چنین معنایی را برای زندگی خلق کند: عوامل بیرونی و عوامل درونی. عوامل بیرونی، چیزهایی مانند مذهب و برخی جریان‌های اجتماعی هستند. در این مورد، افراد، بر اساس جستجوی شخصی به یک معنای خاص برای زندگی نرسیده‌اند، بلکه صرفا پذیرش یک مکتب یا قرار گرفتن در یک گروه خاص، آنها را به چنین مرحله‌ای رسانده است. برخلاف دسته‌ی اول، دسته‌ی دومی هم وجود دارند که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگرفته و در واقع با آنها مجاب نمی‌شوند و به همین دلیل است که با جستجو و کاوش، معنایی برای زندگی خود می‌یابند. با اینکه قضاوت درباره‌ی انتخاب هر انسان، بسیار سخت و دشوار است، اما به نظر من، گروه دوم، انتخاب درست‌تری کرده‌اند، شاید چون فکر می‌کنم باورهایی که با گشودگی ذهن و کاوش و جستجو بدست آمده‌اند، عمیق‌تر و منطقی‌تر بوده و به دور از تعصب‌اند. هر چند ممکن است باورهای گروه اول، بسیار محکم‌تر باشد. در واقع گروه اول، بیشتر به مفاهیم ایدئولوژیک پناه می‌برند، یعنی مفاهیم و باورهای متعارفی درباره‌ی جهان که لزوما ممکن است درست نباشند (حتی مارکس، ایدئولوژی را آگاهی کاذب۱۰ نامیده است). متاسفانه در دنیای امروز، بیشتر افراد در دسته‌ی اول تولستوی قرار می‌گیرند و شاید فرهنگ توده‌ای۱۱ را بتوان یکی از عوامل مهم این امر دانست. به اعتقاد جامعه‌شناسان مکتب فرانکفورت، این فرهنگ در قرن بیستم توسط طبقه‌ی جدید بورژوآزی تجاری و از طریق رسانه‌ها و با هدف بدست آوردن سود هر چه بیشتر به جامعه اعمال شده است. با این حساب،‌ جامعه درگیر ارزش‌های سطح پایین‌تری نظیر سرگرمی و لذت شده و از تفکر به ارزش‌های والاتر دور می‌شود. یافتن معنایی برای زندگی، شاید مهم‌ترین کاری باشد که هر انسانی در طول عمرش می‌تواند انجام دهد. فلسفه‌بافی‌های بالا، فقط تلنگری برای درگیر شدن دوباره با این سوال بود. به نظر می‌رسد پیدا کردن یک معنی ارزشمند برای زندگی، بیش از هر چیزی بتواند انسان را در زندگی به پیش ببرد، چرا که اگر زندگی را چیز پوچی بیابیم، آنطور که شوپنهاور می‌گوید پاندولی خواهد بود که مدام بین رنج و ملال در نوسان است. به شخصه دوست دارم لاری داستان لبه تیغِ سامرست موآم یا سانتیاگوی داستان کیمیاگر پائولو کوئلیو باشم، تا مرسوی داستان بیگانه آلبر کامو! اما به هر حال هر کسی،‌ آزاد است تا معنای زندگی‌اش را آنطور که می‌خواهد تعیین کند. با همه این اوصاف، هر سال متوجه می‌شوم معنای زندگی برایم تغییر کرده و چیزی که اکنون از زندگی میفهمم، چیزی نیست که چند سال پیش درک می‌کردم و بنابراین، خیلی هم شبیه به چیزی که در سال‌های آینده خواهم فهمید، نخواهد بود؛ به همین خاطر است که هر سال همین روز، یعنی روز تولدم، دوباره از خودم می‌پرسم معنای زندگی چیست و هر بار بیشتر و بیشتر به این جمله‌ی راینولد نیبور ایمان می‌آورم که: هر بار معنای زندگی را می‌فهمم، عوضش می‌کنند! The Hitchhiker’s Guide to the GalaxyGeekNerdThe answer to life the universe and everythingTheismAtheismAgnosticismSkepticismExistentialismFals e consciousnessMass culture
درود بر دوستان تازه پیوسته مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇 () (استاد عبادی) (استاد عبادی) (استاد عبادی) سرچ 👈علامه مروجی سبزواری و من الله توفیق🌻 سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹 👇 @wittj2
شعر حضورت بدهد از خبرت جود ورنه همان بیخبر و بی سر و پایی ای دل دیوانه در آن شعر و غزل کوش تا که در آئینه ی آن رخ بنمایی روز گذشت و شب فرقت به سر آمد تا چه زمان در غم او سینه گشایی در ره او بیخبران، چو مظهر خبرانند ور نه در این ورطه چو پرگار بمانند راحت این خانه همان ذکر و سجود ست آخر ویرانه به بطن و ملکوت است هان ! برو ای دل سوی آن خانه گذر کن راحتی روح خود، طلب از صاحب زر کن اسماء فروردین ۸۵
خلوت گزيده را به تماشا چه حاجت است چون کوي دوست هست، به صحرا چه حاجت است جانا به حاجتي که تو را هست با خدا کآخر دمي بپرس که ما را چه حاجت است اي پادشاه حُسن، خدا را بسوختيم آخر سوال کن که گدا را چه حاجت است ارباب حاجتيم و زبان سوال نيست در حضرت کريم، تمنا چه حاجت است جام جهان نماست ضمير منير دوست اظهار احتياج خود آن جا چه حاجت است آن شد که بار منت ملاح بردمي گوهر چو دست داد، به دريا چه حاجت است اي مدعي برو که مرا با تو کار نيست احباب حاضرند، به اعدا چه حاجت است اي عاشق گدا چو لب روح بخش يار مي داندت وظيفه، تقاضا چه حاجت است حافظ جان🌻
🔮🎷 مقایسه نعمت های دنیوی و اخروی دنیا و آخرت دو عالمی هستند که در امتداد یکدیگر قرار دارند و با این حال تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد و استبعاد اذهان بشری در نعمت های اخروی بخاطر مقایسه آن با نعمت های دنیوی است. مطالب مرتبط: داستان زیبای آسایش دنیا و یا سعادت آخرت آیا اعضاء و جوراح انسان در جهان آخرت برای هر كار انسان شهادت می دهند؟ چگونه؟ یکی از مفاهیم پر کاربرد در متون دینی، واژه دنیا و آخرت است که در طول هم قرار دارند. دو عالمی که با توجه به آیات و روایات تفاوت های فراوانی با یکدیگر دارند. ولی صرف نظر از تفاوت ماهوی دنیا و آخرت یک روایت معروف را در این زمینه بیان می کنیم که «دنیا را مزرعه آخرت می داند.» [1] و تعبیر قرآن در این باره این است که: «إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ [تحریم/7] تنها به اعمالتان جزا داده می‌ شوید.» اما یکی از موضوعات مورد تاکید قرآن کریم برای تفکر، مقایسه این دو عالم با یکدیگر است. قرآن می فرمايد: «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيات لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ فِي الدُّنْيَا وَ الآخِرَة [بقره/120] خداوند آيات خود را برای شما بيان می کند تا درباره دنيا و آخرت فکر کنيد.» 💎 مقایسه لذت های دنیوی و اخروی یکی از اشتباهات ما در تصویر سازی نعمت های بهشتی این است که آن را با نعمت های دنیوی مقایسه می کنیم. چون ما در دنیا زندگی می کنیم، فکر ما هم دنیایی است. ولی اگر فکر خود را مقداری از محدوده طبیعت فراتر بردیم، آنگاه می توانیم وعده های خداوند در قرآن به بهشتیان را بپذیریم و آنها را دور از عقل بشری ندانیم. به عنوان نمونه در روايتی آمده است:‌ «هنگامی که خداوند مومنين را در بهشت خويش جای می دهد، نعمت‌ های خويش را بر آن‌ ها سرازير می کند؛ نعمت‌ هایی که نمی توان آن‌ ها را حساب کرد. در حالی که اهل بهشت در نعمت‌ ها متنعم هستند، ناگهان نوری می درخشد که از فرط جاذبه آن، همه مدهوش می شوند. سؤال می کنند: اين چه نوری است و ملائکه در جواب می گويند: اين نوری است که در اثر لبخند حضرت زهرا (سلام‌ الله‌ عليها) به روی اميرالمومنين (عليه‌السلام) در فضا منتشر شده است.» [2] چون محاسبات دنیوی و اخروی با یکدیگر متفاوت اند، لذا عقل ما چنین روایاتی را بعید می شمارد. باید اذعان کرد آن‌جا عالمی ديگر است که ما نمی توانيم به درستی آن را درک کنيم. شايد حقايقی بالاتر از آنچه در روايت قبلی آمده است، وجود داشته باشد که عقل ما به آن نمی رسد. در برخی روايات آمده است که خداوند خطاب به اهل بهشت می فرمايد: «فَإِنَّ لَكُمْ كُلَّ جُمُعَةٍ زَوْرَة [3] برای شما در هر جمعه يک تجلی الهی ظاهر می شود.» مسلما چنین نعمت هایی مافوق عقل بشری است. و دلائل نقلی از قبیل که عقل بشر از درک آن عاجز است را باید تعبدا پذیرفت و ملاک قبولی مساله ای را فقط دلیل عقلی ندانست. چون در روایات آمده است : «اِنَّ فِی الجَنَّةِ ما لا عَینَ رَأت وَ لا اُذُنٌ سَمِعَت وَ لا خَطَرَ عَلی قَلبِ اَحَدٍ [4] در بهشت زیبای خدا نعمت هایی است که نه چشمی آنها را دیده و نه گوشی شنیده و نه بر خاطر کسی گذشته است.» 💎 تفاوت نعمت های دنیوی و اخروی برای اهل بهشت، هر آنچه بخواهند و آرزو نمایند، فراهم می باشد. لذا قرآن می فرماید: «لَکُمْ فیها ما تَشْتَهی أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ما تَدَّعُون [فصلت/31] براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب کنید به شما داده مى شود.» اما در دنیا رسیدن به خواسته ها صرفا با اراده پدید نمی آید و لازمه ی رسیدن به خواسته ها منوط به تلاش و کوشش است که با رنج و سختی همراه می باشد. نعمت‌های‌ دنیوی،‌ اغلب از بین رفتنی و فنا پذیرند و نعمت‌های اخروی همه باقی و دائمی است. علاوه بر این خداوند از باب تفضل به بهشتیان می فرماید: «لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ [ق/35] هر چه بخواهند در آنجا برای آنها هست و نزد ما نعمتهای بیشتری است (که به فکر هیچ کس نمی‌رسد).» یعنی خدای متعال نعمت هایی را برای بهشتیان در نظر گرفته که حتی به ذهن آنها خطور نمی کند تا در خواست چنین نعمتی را داشته باشند. نتیجه: از آنجایی که دنیا و آخرت دو عالم کاملا متفاوت از هم هستند، لذا مقایسه و تطبیق این دو و نعمت های موجود در این دو عالم، قیاسی مع الفارق است. چون دو چیز مشابه و همسان با یکدیگر را باید با هم مقایسه کرد و از آن نتیجه گرفت، نه دو چیز کاملا متفاوت از یکدیگر، که نتیجه اش انکار نعمت های مافوق عقل بشری باشد. ____________ پی نوشت: [1]. شرح الكافي- الأصول و الروضة، نويسنده: مازندرانى، محمد صالح بن احمد، تاريخ وفات مؤلف: 1081 ق، محقق / مصحح: شعرانى، ابوالحسن، موضوع: گوناگون، زبان: عربى، تعداد جلد: 12، ناشر: الم
كتبة الإسلامية، مكان چاپ: تهران، سال چاپ: 1382 ق. ج7، ص120. [2]. بحارالانوار، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، تاريخ وفات مؤلف: 1110 ق، محقق / مصحح: جمعى از محققان، موضوع: جوامع روايى، زبان: عربى، تعداد جلد: 111، ناشر: دار إحياء التراث العربي، مكان چاپ: بيروت، سال چاپ: 1403 ق، ج 35 ص 241. [3]. همان، ج 8 ص 21. [4]. مجمع البيان فى تفسير القرآن، نويسنده: طبرسى فضل بن حسن، موضوع: اجتهادى، قرن: ششم، زبان: عربى، مذهب: شيعى، ناشر: انتشارات ناصر خسرو، مكان چاپ: تهران، سال چاپ: 1372. ذیل آیه 72 سوره توبه. علمی عرفانی👇 @wittj2