eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
412 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷 چه عواملی سبب می‌شود که بسیاری از انسان‌ها به خودسازی نپردازند؟ ✅ پاسخ: غفلت از در اثر غرق شدن در فعّاليّت‌هاى اجتماعى احساس مسؤوليّت اجتماعى و تعهّد نسبت به آنچه بر ديگران مى‌گذرد، سبب شده است گروهى ديگر از انسان‌ها از انديشيدن و پرداختن به خويش شوند و بازمانند. گرچه از ديد اسلام هر فرد مسلمان نسبت به كليّه‌ى افراد جامعه‌ى اسلامى و حتّى جامعه‌ى بشرى مسؤول است و بازماندن از ايفاى اين مسؤوليّت در اثر درون‌گرايى افراطى امرى ناستوده و مردود است، امّا برون‌گرايى افراطى و غرق شدن در فعّاليّت‌هاى گوناگون اجتماعى، به‌گونه‌اى كه براى شخص هيچ فراغت و فرصتى براى انديشيدن به خود و پرداختن به خودسازى باقى نماند، نيز ناپسند و ممنوع است. 📌 نكته‌ى ظريف و درخور دقّت در اين زمينه اين است كه بخشى از راه تعالى، تكامل و سعادت انسان، از دل جامعه مى‌گذرد؛ گرچه بخش ديگر آن، حالت فردى دارد. چنانكه وقتى فرد مسلمانى در خلوت سحرى، به نيايش و عبادت عاشقانه و عارفانه مشغول است، بى‌آنكه به فعّاليّتى اجتماعى مشغول باشد، در مسير تعالى گام برمى‌دارد. امّا همان‌گونه كه گفته شد، بى‌شك بخش قابل‌توجّهى از راه تكامل انسان مسلمان، از دل جامعه مى‌گذرد. امّا در همان بخش نيز اين فعّاليّت‌هاى اجتماعى تنها در حالى ارزشمند و مؤثّر خواهند بود كه صرفاً براى جلب و قربةً الى الله انجام شوند. يعنى شخص از طريق خدمت به خلق، درصدد نزديكى بيشتر به خدا باشد. ↩ بنابراين در فعّاليّت‌هاى اجتماعى نيز غايت و هدف، فردى و متوجّه شخص انجام‌دهنده است. اسلام به هيچ وجه جايز نمى‌داند به قيمت فدا كردن و به بهاى دور شدن از خدا و دچار شدن به انحطاط و تباهى، شخص در مقام خدمت به ديگران برآيد؛ و اين در حالى است كه فدا كردن هر چيز ديگرى، اعم از راحت، امنيّت، مال، جان و آبرو در راه خدمت به ديگران، از نظر اسلام جايز و ستوده است. ↩ بنابراين از نظر عقل و وحى، امرى بسيار مهم، حياتى و واجب است و به هيچ وجه نبايد تحت تأثير احساس مسؤوليّت اجتماعى، مورد قرار گيرد. 📌از سوى ديگر، يكسره خرج كردن از سرمايه‌هاى وجودى خود در عرصه‌ى اجتماع و از طريق خودسازى‌هاى فردى، درصدد كسب جايگزين براى سرمايه‌هاى هزينه‌شده نبودن، شخص را در معرض خطر فروپاشى و تهى‌دستى ارزش‌هاى شخصيّتى قرار مى‌دهد. همان‌گونه كه شخصى كه دارايى‌هاى خود را مدام به نيازمندان انفاق مى‌كند، بى‌آنكه در پى كسب درآمدى براى جايگزينى باشد، سرانجام دارايى‌هايش تمام مى‌شود و خود نيز به جمع تهى‌دستان مى‌پيوندد. يا در خودرويى كه بدون روشن بودن موتور و شارژ شدن باترى آن از طريق دينام، چراغ‌هايش روشن باشد، چراغ‌ها بيش از چند ساعت روشن نخواهند ماند و با تخليه‌ى باترى، خاموش می‌شوند و خودرو و اطراف آن در تاريكى فرو خواهند رفت. بنابراين همان‌گونه كه پيوسته انفاق كردن شخص، بستگى به كسب درآمد جايگزين دارد و نيز پيوسته روشن و روشنى‌بخش بودن چراغ‌هاى خودرو، منوط به روشن بودن موتور و شارژ شدن مستمرّ باترى از طريق دينام است، استمرار صلاحيّت‌ها و توانايى‌هاى شخص براى ارائه‌ى خدمات اجتماعى نيز منوط به كسب سرمايه‌هاى معنوى، از طريق خودسازى مستمرّ است. چه‌بسا اشخاصى كه سال‌هاى بسيار، خود را وقف خدمات گوناگون اجتماعى كرده و به علّت از پرداختن به خودسازى‌هاى فردى و معنوى، يك‌باره دچار فروپاشى شخصيّتى شده و به افرادى تبديل شده‌اند كه جز منافع و مطامع فردى خويش، هيچ چيز براى آنها ارزشمند و قابل‌اعتنا نيست. حتّى پيامبران و امامان: كه در صدر مصلحان و خادمان جوامع بشرى قرار دارند و همچون نورافكنى قوى، در جامعه‌ى ظلمانى عصر خود نورافشانى مى‌كردند، نيروى اين پرتوافكنى را در خلوت‌هاى مستمرّ عارفانه و عاشقانه‌اى كه در حال عبادت و تفكّر داشتند، از مبدأ فيّاض هستى كسب مى‌نمودند. شب‌زنده‌دارى‌ها و سحرخيزى‌هاى مستمرّ پيامبر اكرم ص و خلوت‌گزينى‌هاى آن بزرگوار در غار حرا يا در حال اعتكاف در مسجدالنّبى، جلوه‌اى از اين كسب نيرو براى توانمندى در ايفاى نقش مصلحانه و بيدارگرانه‌ى آن حضرت در عرصه‌ى جامعه‌ى ظلمانى و فاسد جاهلى عصر خود است. ادامه دارد... 📗 مهدی طیّب، شراب طهور، ص ١٧ -٢٠ @wittj2
برگی از معرفت🍂 اگر يكى دو بار خلع بدن براى شما پيش آيد ، براى شما خيلى چيزها روشن می شود. علامه حسن زاده آملی🌻 💥 جذبه آن است که با بارقه ای الهی دفعتاً معارف بسیاری برای عارف حاصل شود و سلوک آن است که برای رسیدن به آن معارف ، درجات و مقامات مناسب با آن را یکایک طی کند. اهل شهود یا همهٔ درجات را با سلوک طی می کنند ، در این صورت سالک محض اند یا همهٔ درجات را با جذبه می پیمایند ، در این حالت مجذوب محض اند یا اوایل راه را با سلوک می پیمایند و در اواخر جذبهٔ الهی نصیب آن ها می شود ، این گروه سالک مجذوب اند یا اینکه اول جذبه ای نصیب آن ها می شود ؛ لیکن در انتهاء ناگزیر از سیر و سلوک اند. این عده مجذوب سالک اند. برای کسی که ابتدا جذبه نصیب او شده ولیکن بعد از آن به طریق عادی راه را ادامه می دهد ادامهٔ کار مشکل و توانفرساست. علامه جوادی آملی🌻 📗 تحریر تمهید القواعد @wittj2
⭐ (بخش اول) 🍀گر عزم سلوک راه حق خواهی کرد 🍀درهرحالی که‌هست با او*میگرد*۱ 🍀یک لحظه از او مباش در دل غافل 🍀میخوانده دل *با رقت و با درد*۲ ❇۱* "انابه"یعنی گردیدن بااو با او بودن، خواجه در کتابش فرمود" با خدای گشتن." ❇۲*با رقت نه با قساوت با درد نه با بی دردی. استاد رمضانی🌻 📗 اوصاف الاشراف @wittj2
⭐ (بخش دوم) 🍀تا تو هوس خدایی از سر ننهی*۳ 🍀در هر دو جهان نباشدد روز بهی 🍀ور زان که به بندگی فرود آری سر*۴ 🍀زندیشه این و آن بکلی برهی ❇۳*از مرکب نفس پایین آمدن از مرکب شیطان پایین آمدن ❇۴*یکی از معانی انابه را که اینجا هم مورد نظر است "فرود آمدن" با نیت و اختیار از مرکب نفس و شیطان گفتیم. استاد رمضانی🌻 📗 اوصاف الاشراف @wittj2🌻
🌟 فصل‌ششم_دراخلاص 👈 فصل چهارم (نیت)را طوری گفتیم که اخلاص را هم دربرگرفت. ❇نیت را به انگیزه تعبیرکردیم. ❔چه انگیزه ای ما را به حرکت قربی وتقرب الی الله وادار میکند ؟ ✅فقط و فقط خدا ❎حب دنیا و... که مانع راه است. ❎حتی گفتیم ترس از جهنم و طمع در بهشت هم مانع است. 👈 حالا خواجه این دو امر را در اخلاص آورده است که همان رادر نیت بیان کردیم. استادرمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف @wittj2
🌟 ادامه‌فصل‌ششم_دراخلاص 🍃آیه شریفه ای که خواجه در اینجا آورده است، نکته زیبابی دارد: کسی که قصدسیروسلوک الی الله دارد 👈باید ، مانند حق باشد به سوی خلق. ❔🌱❕یعنی چه؟ ❔🌱❕حق که حرکت کرد (به حرکت ایجادی) و خلق را ایجاد کرد ،به چه غرضی؟ به چه هدفی؟ ❔🌱❕آیا خدای تعالی برای خودش نفعی را در نظر گرفت؟ غرضی داشت؟ استاد رمضانی🌻 📗 اوصاف الاشراف @wittj2
🔮🎷 سخنرانی دکتر گلشنی در مورد احیا تفکر فلسفی در علم معاصر + پادکست 👈 توسط ناهید سادات ریاحی در۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵استادان کوانتوم تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم فیزیک کوانتومی دکتر مهدی گلشنی یکی از بزرگترین فیزیکدانان فیلسوف ایرانی،دیروز میهمان دانشکده ی فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بود. با پادکست سخنرانی دکتر گلشنی دکتر مهدی گلشنی، یکی از فیزیکدانان بزرگی است که علاوه بر فیزیک، در فلسفه ی علم هم چهره ای شناخته شده به حساب می آید. وی بنیان گذار گروه فلسفه ی علم در دانشگاه صنعتی شریف است. معرفی کوتاه زیر از ویکی پدیا استخراج شده است: “مهدی گلشنی (زادهٔ ۱۳۱۷، اصفهان)، فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم ، مترجم، استاد دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.” در سمینار هفتگی دانشکده ی فیزیک دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مهدی گلشنی، سخنرانی زیبایی را تحت عنوان “احیای تفکر فلسفی در فیزیک مدرن” ایراد نمود. یکی از اهداف ما، نگاه عمیق به کائنات از دریچه ی علم کوانتوم و در واقع نگاهی فلسفی به کوانتوم است. سخنرانی دکتر گلشنی هم در مورد همین نگاه عمیق تر به علم بود که به همین دلیل این سخنرانی را به صورت پادکست آماده کرده ایم که می توانید در ادامه، آن را به دو صورت یک ب یک فایل کامل دانلود کنید. پس از سخنرانی دکتر گلشنی ، حضار سوالات خود را پرسیدند که این سوالات هم به صورت جداگانه قرار داده شده است. (به دلیل نامناسب بودن کیفیت صدای حضار، سوالات به صورت متنی نوشته شده و جواب دکتر به صورت صوتی قرار داده شده است. در ضمن ولوم فایل های ضبط شده به بیشترین دسی بل ممکن افزایش داده شده و همچنین نویزگیری هم بر روی آنها انجام شده است. به علت ازیاد حجم، از کلیه ی فایل ها با کیفیت kbps 128، خروجی گرفته شده است). در این سخنرانی به وفور در مورد تفسیرهای مختلف مکانیک کوانتومی، بحث خواهد شد. لازم دیدم تا دو مورد از مهم ترین آنها، یعنی تفسیر بوهمی و کپنهاگی را در اینجا به صورت بسیار مختصر توضیح دهم تا درک بهتری از سخنرانی دکتر گلشنی داشته باشید. 🚨 دو تفسیر بوهمی و کپنهاگی، نماینده ی دو تفکر و اندیشه ی متفاوت بنیان گذاران کوانتوم در مورد چیستی آن است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، مکتب بوهمی سعی می کند تا اندیشه ی سنتی بشر در مورد جهان اطراف را حفظ کند، اما در تفکر کپنهاگی، این چارچوب دیرینه کاملا فرو می پاشد. شاید مهم ترین مصداق این فروپاشی، 👌🌟 در اصل طرد علیت بروز می یابد. به این معنا که تفسیر کپنهاگی بر خلاف تفسیر بوهمی، علیت را پس می زند و کائنات را تابعی از شانس می داند. 👈 بور و هایزنبرگ، مهم ترین اعضای جبهه ی کپنهاگی بودند و در آن طرف میدان، یعنی مکتب بوهمی،👈 بزرگانی مانند آلبرت اینشتین و دیوید بوهم حضور داشتند. مکالمه ی بسیار مشهور بور و اینشتین 💥 در مورد تاس بازی خدا، دقیقاً به همین موضوع اشاره می کند. طرفداران مکتب کپنهاگی معتقدند کائنات با اندازه گیری و مشاهده، خلق می شود و غیر از آن، چیزی وجود ندارد، در حالیکه در مکتب بوهمی، اعتقاد بر این است که جهان به صورت عینی وجود دارد و ما می توانیم آن را کشف کرده و در آن دخل و تصرف کنیم. در سخنرانی دگتر گلشنی در مورد این دو مکتب، بحث خواهد شد. علمی عرفانی👇 @wittj2
dr_golshani_part1.mp3
15.68M
⭐ احیای فلسفه در علم (۱) 🎷 دکتر مهدی گلشنی علمی عرفانی👇 @wittj2
dr_golshani_part2.mp3
20.18M
⭐ احیای فلسفه در علم (۲) 🎷 دکتر مهدی گلشنی علمی عرفانی👇 @wittj2