eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔علم در اندیشه آیت‌ الله خامنه ای ما در زمینه علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت و توقع بود، حرکت متناسب و خوبی نکرده‌ایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را به شکل وحی مُنزل از مراکز‌ غربی گرفته‌ایم و به صورت فرمول‌های تغییر نکردنی در ذهنمان جا داده‌ایم و بر اساس آن می‌خواهیم عمل و برنامه خودمان را تنظیم کنیم. ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. 📗گفتار هشتم: ساحت تولید علم علمی عرفانی 👇 @wittj2
4_5861918803218138757.mp3
2.56M
⭐️ظهور مهدوی 🎷 🌻حشر ۱۹: وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ علمی عرفانی 👇 @wittj2
🚨تذکر سالکانی که به مرتبه ی یقظه رسیده اند، و عزم کرده اند که عالم طبیعت را ترک کنند و به عوالم نور دست پیدا کنند و وارد سفر اول شده اند. در سفر اول غیر از به جا آوردن واجبات و پرهیز از محرمات، سه نکته ی دیگر نیز بر سالک واجب است. یکی ملزم بودن به مستحبات، دوم ترک مکروهات و سوم ترک اموری که حلال هستند ولی لغو می باشند. این است که اگر در ظاهر شریعت فقط اتیان واجبات و ترک محرمات لازم است اما در باطن شریعت، اتیان مستحبات و ترک مکروهات و ترک مباحات لغو نیز بر سالک، حتم و لازم است ولی این ترک ها تا زمانی است که سالک سفر اول را بپیماید و سفر دوم را نیز طی کند و فنای فی الله شود. علمی عرفانی 👇 @wittj2
4_5794082114060158345.mp3
4.62M
⭐️دلبر 🎷همایون شجریان 👇 @wittj2
🔔پروژه ای که بکمک اینترنت تکمیل شد 🚨" تحریف تاریخ " 💥نخستین گام برای از میان برداشتن یک ملت، پاک کردن حافظه‌ی آن است! باید کتاب‌هایش را، فرهنگش را، تاریخش را از بین برد! 💥بعد باید کسی را داشت که کتاب‌های تازه‌ای بنویسد، فرهنگ تازه‌ای جعل کند و بسازد، تاریخ تازه‌ای اختراع کند! کوتاه زمانی بعد، ملت آن‌چه را که هست و آن‌چه را که بوده، فراموش می‌کند! 📚میلان کوندرا، خنده و فراموشی علمی عرفانی 👇 @wittj2
درفضای مجازی اگر آدم درست وارد بشود، خوب است. اما اگر برود غرق بشود. نه، خوب نیست. جای خطرناکی است؛ خیلی باید آدم مراقب باشد. امام خامنه ای 🌻 علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔮🎷 جامعه شناسی ؛ فرهنگ عمومی 👈 آیا جامعه ایران جامعه دینی است؟ به تعبیر ساده تر : آیا اکثریت مردم ایران مسلمانند؟ - برای دانستن جواب این سوال باید بدانیم الگوهای این مردم چه کسانی هستند؟ شخصا بنده نیازی نمی بینم که اثبات کنم مردم ایران در حال حاضر نه پایبند به انجام احکام اسلامی اند و نه اخلاق اسلامی دارند و نه فرهنگ و سبک زندگیشان اسلامی است. 🎯پس می ماند الگوهای مردم : آیا مردم از دانشمندان و فقها و مجتهدین پیروی می کنند یا از خواننده های لس آنجلسی و بازیگران بیسواد و فوتبالیستهای جاهل و ....؟؟!! برای روشن شدن این مسئله فالوئرهای بازیگر احمق و فراری و دروغگو یعنی مهناز افشار رو ببینید چند نفر است ؟ چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر. با چه حسابی میتوان گفت : مردم ایران، مسلمان اند و تمام حماقتها، بیشعوریها، فسادها و عقب ماندگیهایشان را باید بحساب دین گذاشت ؟؟!! این دروغ و خیانت به دین و علمای دینی است. 🔔بزرگی میگفت؛ کامل است کامل نیست. ✍ ولی پور علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔔شرح حدیث در صحبت ها بارها شنیده ایم که فردی از آمریکا تعریف و تمجید میکند و با این استدلال که "من چندسال در آمریکا زندگی کردم" میخواهد سخن خود را به کرسی بنشاند. بنده در جواب این جماعت دلایل مختلفی دارم که اینجا به یک نمونه اشاره میکنم : - اگر دیدن، شرط کافی برای معرفت و قضاوت بود، در هیچ موردی نیازی به بازرس و محقق نداشتیم و نظر و قضاوت پیرمردان و پیرزنان یک محل ، باید بهتر و درستتر از قضاوت پلیس و بازرس و محقق میشد . صرف دیدن بدون عقل و دانش و تخصص کافی نیست. 💥صحت بسیاری از وقایع تاریخی صدر اسلام بر دانشمندان و محققان محرز شده، مثل واقعه خونین عاشورا ، در حالیکه آن حوادث ۱۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است. اما صحت و سقم خیلی از اتفاقات امروزی برای همین محققها، معلوم نشده است. . - بعنوان مثال افسران و تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس ( که همه چیز را باچشم خود میدیدند) گمان میکردند در عرض ۲ ساعت سپاه پاسداران را شکست میدهند اما وقتی با پاسداران روبرو شدند شلوارهایشان را خراب کردند. ✍ ولی پور علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔔"لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ فِی کَبَد" به راستی انسان را در رنج آفریدیم! بلد ، آیه۲۴🌻 🔮رنج بردن برای رسیدن به خود، رنج بردن برای نیل به رهایی، به واقع رنج نیست، یک هدیه‌ی الهی است. موهبتی است که راهِ خروج را نشان می‌دهد. آن‌گاه که از زیرِ نقابِ من‌های موهوم به‌در آیی، آن‌گاه که از زیرِ نقابِ اجتماع خارج شوی، تازه 👌واردِ جریانِ حقیقی حیات گشته‌ای. . 🎯این رنج، مثلِ پوست انداختن است، لطیف شدن و سبک‌بار گشتن است. حکایتِ کوره‌ی کیمیاگری است. 🎯این رنج، آگاهی ناب می‌آورد و الماسِ وجودت را صیقل می‌زند! ✍ مسعود ریاعی علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔮🎷نظر یک هنرمند غربی درباره ضعف سیاست و فرهنگ غربی . ( اوسیپ گاوریلوویچ حدود 90 سال پیش چنین نقدی بر فرهنگ غربی داشته است ). 💥غربیها پس از آنکه نتوانستند از زیانهای تفکر و فرهنگ خود خلاص شوند تصمیم به انتقال فرهنگی بسایر کشورها گرفتند تا در رقابت با سایر قدرتها عقب نمانند. علمی عرفانی 👇 @wittj2
خداوندی همه در کبریایی است نه علت لایق فعل خدایی است سزاوار خدایی لطف و قهر است ولیکن بندگی در جبر و فقر است کرامت آدمی را اضطرار است نه زان کو را نصیبی ز اختیار است نبوده هیچ چیزش هرگز از خود پس آنگه پرسدش از نیک و از بد ندارد اختیار و گشته مامور زهی مسکین که شد مختار مجبور نه ظلم است این که عین علم و عدل است نه جور است این که محض لطف و فضل است به شرعت زان سبب تکلیف کردند که از ذات خودت تعریف کردند چو از تکلیف حق عاجز شوی تو به یک بار از میان بیرون روی تو به کلیت رهایی یابی از خویش غنی گردی به حق ای مرد درویش برو جان پدر تن در قضا ده به تقدیرات یزدانی رضا ده 🌻 علمی عرفانی 👇 @wittj2
ز عشق روی تو روشن دل بنین و بنات بیا که از تو شود سیئاتهم حسنات خیال تو چو درآید به سینه عاشق درون خانه تن پر شود چراغ حیات مولانای جان🌻 علمی عرفانی 👇 @wittj2
دود به پیش خیالت خیال‌های دگر چنانک خاطر زندانیان به بانگ نجات به گرد سنبل تو جان‌ها چو مور و ملخ که تا ز خرمن لطفت برند جمله زکات به مرده‌ای نگری صد هزار زنده شود خنک کسی که از آن یک نظر بیافت برات زهی شهی که شهان بر بساط شطرنجت به خانه خانه دوند از گریزخانه مات کدام صبح که عشقت پیاله‌ای آرد ز خواب برجهد این بخت خفته گویدهات فرودود ز فلک مه به بوی این باده بگویدم که مرا نیز گویمش هیهات طرب که از تو نباشد بیات می‌گردد بیار جام که جان آمدم ز عشق بیات به پیش دیده من باش تا تو را بینم که سیر می‌نشود دیده من از آیات ندانم از سرمستیست شمس تبریزی که بر لبت زده‌ام بوسه‌ها و یا بر پات مولانای جان🌻 علمی عرفانی 👇 @wittj2
برگی از معرفت 🍂 تسلیم راه رسیدن به خداست. نفس باید که از همه چیز دست برکشد تا روح بتواند فراسوی غلافهایش در جهان پایین اوج گرفته و بسوی آزادی کامل رهایی یابد. آنگاه که هنر تسلیم حقیقی را فراگیری، روح به معنای واقعی کلمه از معبد خاکی اش بیرون کشیده میشود و پیش بسوی طبقات بالا، از همانجا که قبلا آمده بود اوج میگیرد. یکبار که زندگی درون را درک کنی، زندگی بیرون غیر واقعی می نماید و ناچیز... تو به سعادت حقیقی پروردگارت دست می یابی هنگامی که روح به قطبیت خویش لایزال و ابدی در می آید، و در وجود آن روح عظیم و پرهیبت حل میشود، آنگاه که دائما در همه ی چیزها و همه ی موجودات هستی الهی را مشاهده کنی و همچنین در همه ی واقعه ها مقصود او را. قلب تو میسوزد آنگاه که عواطف در عشق به او خلاصه میشود عشق به آن هیبتی الهی در خودش و برای خودش، اما عشق او را هم چنین نظاره کن که در همه ی موجودات، همه ی قدرتها، همه ی شخصیت ها همه ی شکل هایی که در سراسر پهنه ی آسمان گسترده شده است. علمی عرفانی 👇 @wittj2
4_6026211691816027630.m4a
8.8M
🔮مراقبه وحدت دیده می خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس به هر چه می نگری ، به او می نگری… باید که شب و روز در این سعی باشی که این کثرت موهوم از نظر تو ساقط شود. مراقبه سالک باید این باشد که مدام موجودات را آیینه ای ببیند که او را می تابانند. مقدمه رسیدن به مقام وحدت تصحیح خیال است. این انسان، این کوه این دریا آیینه ای است که او را متجلی کرده است. این باید مراقبه سالک باشد که به موجودات به صورت مستقل نگاه نکند. همه موجودات فقط آیینه هستند. 🔔مقام توحید : دریا را می بینی و او را در باطن دریا می بینی. همه چیز ظاهر است و او باطن همه چیز است. در مقام توحید مظاهر ظاهرند و او باطن است. 🔔مقام وحدت : او را می بینی و دریا را در باطن او می بینی. فقط او ظاهر است و همه چیز باطن او است. وقتی نگاه می کنم تو را می بینم که خودت را به شکل دریا در آورده ای. در مقام وحدت فقط او ظاهر است و مظاهر باطن اویند. علمی عرفانی 👇 @wittj2
4_5778319592673773137.mp3
1.72M
⭐️هوای نفس 🎷علامه مروجی سبزواری علمی عرفانی 👇 @wittj2
از دیـدن روٖیت، دل آیینه فرو ریخت هر شیشه دلی ،طاقت دیدار ندارد در هر شکنِ زلف گره‌گیر تو ،دامیست این سلسله ، یک حلقه ی بیکار ندارد صائب تبریزی 🌻 ‌علمی عرفانی 👇 @wittj2
یک قسمت از همبستگی میان سیستم و حمام ناشی می‌شود، رفتاری که کاملا شبیه به سیستم‌های کلاسیک است. سهم دوم، با استفاده از میزان جابجایی حمام از حالت تعادل که ناشی از تعاملش با سیستم کوانتومی است،‌ تعیین می‌شود. وی دریافت که این سهم به میزان کمی نوسان‌کننده است، اما به ندرت با زمان رشد می‌کند. بنابراین اندازه‌گیری جابجایی حمام از حالت تعادل اجازه می‌دهد تا میزانی که یک سیستم کوانتومی از تعادل فاصله دارد را تخمین بزنیم. هر دو راه، علی‌رغم رویکردهای متفاوت، نشان می‌دهند که راه‌حل درک تعادل کوانتومی، درک انتروپی یک سیستم کوانتومی است. پیش‌بینی‌های هر دو راه هم به طور کامل کوانتومی بوده و در دنیای کلاسیک کاربردی ندارند، بنابراین نتایج این دو رویکرد، گام مهمی را به سوی توضیح تعادل در سیستم‌های کوانتومی برمی‌دارند. در دهه‌های بعد از آن که ایده‌های فیزیک کوانتومی به رسمیت شناخته شدند، معلوم شد که اصول کلاسیک و فراگیر مانند تعادل و پیکان زمان، هیچ توضیح ساده‌ای در یک جهان کوانتومی ندارند. در عوض پیشرفت درک ما از دنیای فیزیکی، مستلزم بررسی تخصصی و دقیق ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های سیستم‌های کوانتومی است، یعنی همان کاری که در این دو پژوهش انجام شد. با این حال، همانطور که ریچارد فاینمن می‌گوید: مهم نیست نظریه شما چقدر زیباست، مهم نیست چقدر باهوش هستید؛ اگر با تجربه سازگار نباشد، اشتباه است. بنابراین برای آزمودن پیش‌بینی‌های هر دو پژوهش، نیاز به آزمایش‌های بیشتر است، از جمله اینکه آیا انواع خاصی از درهم‌تنیدگی در حالت اولیه سیستم کوانتومی وجود دارد یا خیر. آیا این درک بهتر می‌تواند به ما اجازه دهد یک روز، جریان طبیعی زمان در مقیاس کوانتومی را بشکنیم؟ اگرچه ما فقط در آغاز راه یافتن تمام مواد لازم برای تعادل کوانتومی هستیم، اما می‌توانیم کاملا مطمئن باشیم که پاسخ به این سوال، منفی است و مسیر زمان همیشه در هر دو جهان کلاسیک و کوانتومی، یکسان خواهد ماند. با این حال، جالب خواهد بود ببینیم آیا امکان دارد استدلال‌های کلاسیک قدیمی به طور کامل به یک زبان کوانتومی ترجمه شوند یا خیر؟   علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔮🎷انتروپی، کلید حل معمای تعادل سیستم‌ های کوانتومی است ✍ آرمان کاشف در ۲۱ دی ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی , فیزیک کوانتومی چرا زمان جهت دارد؟ چرا فقط به جلو حرکت می‌کند و هرگز به عقب نمی‌رود؟ در فیزیک، پاسخ این سوالات در این واقعیت نهفته است که اکثر سیستم‌ها، اگر به حال خود رها شده باشند، به سوی حالت تعادل می‌روند: حالتی که شارها از بین می‌روند و تنها نشانه‌های پویایی، افت‌وخیزهای میکروسکوپی هستند. در دنیای کلاسیک، این به اصطلاح تعادل، به خوبی درک می شود، اما در دنیای کوانتومی نه. اکنون دو گروه تحقیقاتی نشان داده‌اند که دست‌کاری‌ در انتروپی می‌تواند کلید درک تعادل سیستم های کوانتومی باشد. فیزیک‌دانان برای توصیف ریاضی تعادل یک سیستم کلاسیک، از مفهوم انتروپی استفاده می‌کنند؛ کمیتی که هرگز از مقدارش کاسته نمی‌شود و زمانی که سیستم، مثلا بخار، در تعادل است، مقدار آن بیشینه است. هنگامی که این اتفاق می افتد، مسیر ذرات موجود در بخار، کل حجم آن را پوشانده و سیستم را ارگودیک (ergodic) می‌نامند. یک سیستم در حال تعادل، آشفته نیز است، چرا که وضعیت اولیه‌اش را فراموش کرده، اما آیا یک سیستم کوانتومی همین‌طور عمل می‌کند؟ مفاهیم آشوب و ارگودیسیتی، ساخته مکانیک کلاسیک هستند که نمی‌توانند مستقیما به جهان کوانتومی؛ جایی که در آن مکان و تکانه یک ذره را نمی‌توان به طور همزمان تشخیص داد، اعمال شوند. از طرفی، سیستم‌های کوانتومی دارای رفتارهای منحصربفرد هستند که همتایی در دنیای کلاسیکی ندارند؛ در‌هم‌تنیدگی کوانتومی یک نمونه آن است. فقدان رفتارهایی که مستقیما قابل ترجمه باشند، تعیین اینکه کی و چگونه یک سیستم کوانتومی به حالت تعادل حرارتی می رسد را بسیار دشوار می‌کند، اما این مشکل، فیزیکدانان را از تلاش باز‌نداشته است. اولین تلاش، به جان فون نویمان برمی‌گردد که به عنوان ریاضی‌دان برتر زمان خود، ۹۰ سال پیش، فرضیه ارگودیک کوانتومی را فرمول‌بندی کرد. در نظریه او، انتروپی به طور یکنواخت در یک سیستم کوانتومی که در حال به تعادل رسیدن است، افزایش می‌یابد. با این حال می‌دانیم که بسیاری از سیستم‌های کوانتومی، چنین رفتاری ندارند. حتی امروزه مسئله تعادل در سیستم‌های کوانتومی، حل‌نشده باقی مانده، اما سه راه حل پدیدار شده‌اند. اولین راه، تلاش برای توصیف مجموعه‌های آماری کلاسیک با استفاده از اثرات کاملا کوانتومی مثل درهم‌تنیدگی است. دومین راه، به دنبال به تعادل رساندن سیستم‌های کوانتومی برای ویژگی‌های دینامیک کوانتومی است که شبیه به آن‌هایی هستند که در تعادل گرمایی (thermalization) کلاسیک یافت می‌شوند. در نهایت، سومین راه بر تولید انتروپی کوانتومی متمرکز است تا مشخص شود کدام سهم‌ها در القای تعادل گرمایی کوانتومی ضروری هستند. در پژوهش جدیدی، هنریک ویلمینگ (Henrik Wilming) از ETH زوریخ و همکارانش در دانشگاه آزاد برلین، راه دوم را دنبال کردند، در حالی که کرزیستوف پتاسیسکی (Krzysztof Ptaszynski) و همکارانش از آکادمی علوم لهستان مسیر سوم را انتخاب نمودند. در فیزیک، تعادل گرمایی فرایندی است که اجسام فیزیکی از طریق تعامل متقابل، به تعادل گرمایی دست می‌یابند. به طور کلی، گرایش طبیعی یک سیستم به حالت همپاری انرژی و دمای یکنواخت است که انتروپی سیستم را به حداکثر می‌رساند. یکی از مشکلات برجسته در فیزیک غیر تعادلی این است که چگونه مشاهده‌پذیرهای فیزیکی در سیستم‌های بس‌ذره ای با یک تحول یکانی در زمان تحول می‌یابند. اول، ویلمینگ و همکارانش، یک سیستم کوانتومی منزوی را در نظر گرفتند که هامیلتونی آن دارای تقارن‌های خاص بود. سپس حالت‌های ابتدایی مختلف را برای پیدا کردن حالاتی که با شرایط تعادل مطابقت داشتند، امتحان کردند. قبلا، فیزیکدانان بر این عقیده بودند که برای برقراری تعادل در یک سیستم کوانتومی منزوی، حالت اولیه آن باید مخلوطی از سطوح انرژی باشد، اما ویلمینگ و همکارانش دریافتند که یک ویژگی بسیار ضعیف‌تر کافی است. به طور خاص، آن‌ها نشان دادند که نوع خاصی از همبستگی کوانتومی (که به نوع خاصی از در‌هم‌تنیدگی مربوط می‌شود)، تاثیر زیادی بر انتروپی سیستم دارد. در تمام سیستم‌هایی که این همبستگی در ابتدا وجود داشت، سیستم به سمت تعادل حرکت می‌کرد. این یافته بسیار مهم است، زیرا طیف وسیع‌تری از سیستم‌ها می‌توانند این همبستگی‌ها را نسبت به لازمه‌ی مخلوط سطح انرژی نشان دهند که این امر، به طور بالقوه تعادل را در سیستم‌های کوانتومی بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، رایج می‌کند.در پژوهش دیگری، پتاسیسکی دو یک چیدمان متفاوت را مورد بررسی قرار داد که در آن یک سیستم کوانتومی کوچک با یک حمام حرارتی بزرگ‌تر (یک سیستم کوانتومی باز) در تعامل است. این چیدمان‌ها هنگام مطالعه تولید انتروپی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. او دریافت که می‌توان تولید انتروپی را به دو سهم اساسا متفاوت تقسیم کرد
boommusic_ir_۲۰۲۰-۰۲-۰۳_۲۳-۴۶-۳۶.mp3
4.53M
⭐️سرباز جهاد 🎷علیرضا قربانی مست آمدم ای پیر كه مستانه بمیرم مستانه در این گوشه ی میخانه بمیرم درویشم و بگذار قلندر منشانه كاكل همه افشان بسر شانه بمیرم من در یتیمم صدفم سینه ی دریاست بگذار یتیمانه ودردانه بمیرم بیگانه شمردند مرا در وطن خویش تا بی وطن و از همه بیگانه بمیرم سرباز جهادم من و ازجبهه ی احرار انصاف كجا رفته كه در خانه بمیرم من بلبل عشاق به دامی نشوم راه در دام تو هم بی طمع دانه بمیرم در زندگی افسانه شدم در همه آفاق بگذار كه در مرگ هم افسانه بمیرم انصاف كجا رفته كه در خانه بمیرم 👇 @wittj2