eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
416 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷نهج البلاغه در کلام فرزانگان ⭐️جُرج جُرداق، نویسنده و ادیب معروف مسیحی و صاحب کتاب ارزشمند امام علی علیه السلام و صدای عدالت انسانی در مورد نهج البلاغه چنین می نویسد: «آیا درتاریخ مشرق زمین، هیچ به سراغ نهج البلاغه رفته اید؟... نهج البلاغه ای که از فکر و خیال و عاطفه، آیاتی به دست می دهد که تا انسان هست و تا خیال و عاطفه و اندیشه انسانی وجود دارد، با ذوق بدیع ادبی هنر او پیوند ناگسستنی خواهد داشت. سخنانی به هم پیوسته و هماهنگ، جوشان از درکی عمیق و بینشی ژرف، لبریز از شور واقعیت و گرمی حقیقت، و سرشار از اشتیاق تمام برای شناخت ماورای این حقیقت. سخنانی زیبا و نغز، که زیبایی موضوع و بیان، آن چنان در آن به هم آمیخته که تعبیر با مدلول و شکل با معنا یکی شده اند؛ هم چنانکه حرارت با آتش و نور با خورشید یکی هستند. بشر نیز در مقابل آن، چونان موجودی است که در برابر سیلی خروشان، دریایی پرموج، توفانی سرکش یا گردبادی تند قرار گرفته است». کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
آن کس که سعادت ازل دید از عاقبت ابد نترسد مرغی که ز دام نفس خود رست هر جای که برپرد نترسد مولانای جان🌻 @wittj2
توشه ابدیت.mp3
5.56M
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️توشه ابدیت کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
پندانه🍂 خوشی ها و مقصودها چون نردبانی است و چون پایه های نردبان، جای اقامت و باش نیست، از بهرِ گذشتن است. خُنُک او را که زودتر بیدار و واقف گردد! تا راهِ دراز بر او کوته شود و در این پایه های نردبان، عمرِ خود را ضایع نکند. مولانا🌻 📗فیه ما فیه @wittj2
🔮🎷تاملی بر اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️اگر رجوع به خدای وجودی و اسماء الهی را مد نظر قرار ندهیم، نه از شیفتگی به فرهنگ غربی نجات می یابیم و نه شیفته خداوند خواهیم شد. لذا این مطلب را خدمت شما عرضه میداریم به امید آنکه توانسته باشیم در راستای تحقق تمدن اسلامی که یکی از اساسی ترین شاخصه های آن تمدن پایه گذاری علوم انسانی بر اساس نظر به اسماء الهی است ، قدمی برداشته باشیم. ⭐️هدف از بحث در مورد اسماء الهی آن است که وسیله کمال انسانی بیان گردد و هرکس بداند در کدام نقطه از مسیر رجوع به حق قرار دارد و در کدام درجه از توحید مستقر است. ⭐️شرط رجوع به اسماء و آزادشدن از حجابِ ماهیات، سلطه بر نفس است، نه تغییر و تفسیر عالم مطابق امیال خود و این مطلب سعی دارد نه تنها این موضوع را گوشزد کند بلکه تلاش می کند خواننده روش تسلط بر نفس را از طریق نظر به اسماء الهی دنبال کند. ادامه دارد... عضویت👇 @wittj2
ادامه🔮🎷 تاملی براسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️قرآن میفرماید: "ولله الاسما الحسنی" و یا می فرماید: "له الاسما الحسنی" خداوند دارای بهترین و زیباترین اسم ها است، (اسم) عبارت است از آنچه خبر میدهد از ذاتی با صفت خاص. ⭐️مثلا "حی" اسم است و بر ذاتی با صفت حیات دلالت میکند، از آنجایی که از هر اسمی حسنای آن برای خدا هست پس حیات به معنی مطلق آن برای خدا است، حیاتی که ذاتی او باشد و هیچ محدودیتی نداشته باشد. ⭐️هر موجودی که بهره ای از حیات دارد، قالبی است که به اندازه خود نور حیات مطلق را به عالم می تاباند و مجلای کمال حق می باشد، لذا حی بودن خداوند و سمیع و بصیر بودن او با حی و سمیع و بصیر بودن انسان تفاوت اساسی دارد. ادامه دارد... عضویت👇 @wittj2
ادامه 🔮🎷 تاملی بر اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️تدبر در قرآن کریم و سخنان حضرات معصومین حکایت از آن دارد که در نظام وجود، اسماء الهی اهمیت خاصی دارند و خداوند هر آنچه را در نظام وجود میگذرد به اسماء خود مرتبط میکند، یک جا خود را به اسم خالق و یک جا به اسم قیوم و یک جا به اسم رب معرفی میکند و روشن میفرماید با کدام اسم از اسماء الهی آن واقعه واقع شده است. ⭐️بنا به فرمایش امام خمینی "رحمه الله علیه" (اسم) عبارت است از نفس تجلّى فعلى که به آن همه دارِ تحقّق،متحقّق است. و اطلاق (اسم) بر امور عینیه در لسان خدا و رسول و اهل بیت عصمت بسیار است، چنانچه فرمودند "اسما حسنی" ما هستیم. 👈در ادعیه مأثوره از ائمه نظر به اسم جمال و جلال حق می شود تا انسان ها بتوانند حضرت حق را با آن اسماء بشناسند. عضویت👇 @wittj2
ادامه 🔮🎷تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️اسماء الهی بعضی مثل علیم و قادر و حی و قیوم، ثبوتی هستند و از کمالات ذات و صفات ثبوتی او خبر می دهند و بعضی تنزیهی می باشند مثل قدوس و سبحان و تعالی که منزه بودن ذات خداوند از نقص ها را می نمایانند. ⭐️هر اندازه قلب ها آماده تر باشند تجلی اسماء الهی در آنها زمینه تجلی بیشتری دارند و به همان اندازه انسان را به توحید شدیدتری نایل می کنند و در مقابل خداوند به خضوع و عبودیت بیشتری می کشانند. ⭐️رسول خدا "صلوات الله علیه" می فرمایند: برای خدای متعال (نود و نه) اسم است که هرکس خدا را به آنها بخواند دعایش مستجاب می شود و هرکس آنها را احصاء کند وارد بهشت میشود. ⭐️با توجه به اینکه برای خدا اسماء بیشماری هست این روایت می رساند که خداوند « نود و نه » اسم مخصوص دارد که احصاء آنها انسان را به جوار خداوند و به بهشت او می برد و معلوم است که احصاء آن اسماء، علم و معرفت به معانی آنها نیست چون علم و معرفت به آنها به تنهایی انسان را به جوار خدای متعال و بهشت نمی رساند. ⭐️احصاءاسماء خاص، احصایی است که انسان با نظر به آنها در طریق بهشت و جوار حق قرار می گیرد و در مدارج عبودیت و توحید پیش می رود و مسیر الی الحق را پیشه می نماید، اسماء (نود و نه گانه) را با عبودیت میتوان احصاء کرد به این معنی که انسان خدای متعال را با همه این اسماء عبادت کند. ⭐️همینطور که در رکوع نظر به اسم عظیم دارید و در سجده خداوند را با اسم اَعلی عبادت می کنید. عضویت👇 @wittj2
ادامه🔮🎷 تاملی دراسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️در فرازی از دعای سحر داریم: خداوندا! از تو تقاضای تجلی اسماءت را دارم، آن هم تجلی به برترین آنها، هرچند در درون هر اسمی، اسمائی نهفته است مثل اینکه شما در دعای جوشن کبیر با هزار اسم از اسماء الهی روبه رو هستید، عمده آن است که متوجه توصیه قرآن باشیم که می فرماید خدا را با اسمائش میتوانید بشناسید و مسلّما هرکس به اندازه ای که خدا را بشناسد خدا را عبادت می کند. ⭐️همه دعا های صادرشده از امامان، از انوار الهی است که از طرف خدا به قلب ائمه صادر شده و ائمه آنچه را که بر قلبشان تجلی میکند بر زبان می رانند، اگر کسی بر روی ادعیه هایی که توسط امامان رسیده است توجه کند به یقین میرسد که همه آنها به واقع معجزه الهی است. ⭐️چون قلب ما نمی تواند در آن حد، ظرف تجلی انوار حضرت رب العالمین باشد به مدد قلب مبارک ائمه معصومین تجلی آن نوع نظرکردن به خدا را شروع می کنیم. ⭐️قرآن به ما می فرماید: "خدا را اسماء حسنایی است، از طریق آن اسماء او را بخوانید"، یعنی با نظر به آن اسماء با خدا مرتبط شوید، پس شرط ارتباط با خدا نظر به اسماء حسنای الهی است،و با ذات الهی نمی شود مرتبط شد. ⭐️آن چیزى که بشر می تواند به آن دسترسى پیدا کند اسماء الله است، که این اسماء الله هم مراتبى دارد، بعضى از مراتبش را ما هم می توانیم بفهمیم، و بعضى از مراتبش را اولیاى خدا و پیغمبر اکرم و کسانى که معلم به تعلیم او هستند می توانند ادراک کنند. ⭐️در این عالم فقط "حق" در صحنه است پس وقتی میگوییم جلال حق یعنی حق به جلوه جلال، زیرا حق جلوه دارد و جلوات او همان اسماء است. عضویت👇 @wittj2
ادامه🔮🎷 تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️اولین چیزی که باید مواظب بود از قلب بیرون نرود رؤیت حق است به نورانیت و نه به ماهیت. اگر یک خدایی مثل یک شخص بسازید، هرگز با خدا روبه رو نمی شوید تا بتوانید قلب خود را محل تجلیات انوار او قرار دهید. ⭐️اولین شرط ارتباط با خدا این است که حجاب کثرت و ماهیت را در بین خود و حضرت احدی کنار بزنید و متوجه باشید خدا شخص نیست همچنان که وحدتش وحدت عددی مثل یک بودن اشیا نیست،بنابراین در ارتباط با خدا به دنبال نورِ جلال و حقیقت کبریایی باشید. ⭐️همه خلائق نوری را با خود دارند که شما خدا را باید در ارتباط با آن نورها پیدا کنید و حق را در این مظاهر می توانید ببینید، اگر به دنبال خدایی بیرون از این مظاهر هستید مشغول خدای انتزاعی و ذهنی میشوید و نه خدای واقعی که در سراسر عالم حاضر است. عضویت👇 @wittj2
ادامه 🔮🎷تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️خدا را باید پیدا کرد، او خود را در👌 مظاهرش نمایانده است و اگر قلبها را آماده دید به سراغ آنها می آید. ممکن است اشکال کنید مگر میشود خدا گم شود؟ خیر! خدا هرگز گم نمیشود چون او اول و آخر و ظاهر و باطن است، ولی اگر ما آماده ظهور حق در جان خود نباشیم و در نتیجه او با اسماء حسنایش بر قلب ما تجلی نکند ما خدا را گم میکنیم. ⭐️ولی اگر آماده بودیم تا او بر جان ما تجلی کند با هر اسمی هم که تجلی کند او را خواهیم شناخت در چنین حالتی است که میتوانید دعای سحر را بخوانید و با خداوند مرتبط شوید، جمال او به سراغ شما می آید و لذا در مظاهرِ جمال او، او را می نگرید. ⭐️عمده آن است که ابتدا اسم را بیابید، اگر معنی اسماء الهی درست روشن نشود ما نمیتوانیم درست سیر کنیم و در تعریف اسم میفرمایند: اسم همان ذات حق است به جلوه و صفت خاص. برای فهم این موضوع به علم دیگری نیاز نداریم، کافی است در موضوع اسماء حسنا تأمل و تدبر کنیم. عضویت👇 @wittj2
ادامه 🔮🎷 تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️در مسیر رجوع الی الله، ابتدا جمال حق را در مظهری مثل گُل می بینید و به اسم جمال منتقل می شوید و ذات بینی را در صفتی خاص تجربه می کنید تا آنجا که إنشاءالله "الله" را بیابید و از آینه ی اسم "الله" به اسم جمال او بنگرید. ⭐️👌اینکه میگویند در مسیر "إلیه راجِعون" باید دل انسان خدابین شود به این معنی است که بتواند به "الله" برگردد. ⭐️اگر انسان خواست خدا را پیدا کند ابتدا باید او را بشناسد و قلب او از طریق معرفت صحیح و طهارت و تزکیه، از غیر خدا منصرف شود و در عالَمِ وجود هیچ چیزی را مستقل نبیند تا خداوند آرام آرام خود را درمظاهر به او نشان دهد. ⭐️👌اولیاء الهی مظاهر خداوند هستند و وسیله قرب به خدا میشوند، رسول خدا فرمودند: نظر به جمال امیرالمؤمنین "علیه السلام" عبادت است و ثواب دارد، چون جمال حضرت را نفسی تدبیر میکند که محل تجلی اسماء الهی است و شما را به آن اسماء منتقل میکند. ⭐️ثواب یعنی آنچه عامل انتقال به خدا میشود، حتی نگاه به درِ خانه ی عالم ما را منتقل میکند به سیره ی او که مظهر اسماء الهی است. چون او در مقام قرب نوافل است و در حق فانی شده و حق از طریق او خود را می نمایاند. ⭐️اشکال ما در ابتدا کار این است که وقتی میخواهیم به « بهاء » خداوند نظر کنیم نمیدانیم چگونه به دنبال آن بگردیم تا با آن رو به رو شویم چون او را در جایی خارج از مظاهرش جستجو میکنیم. عضویت👇 @wittj2
ادامه 🔮🎷 تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی ⭐️در سقوط شاه باید بتوانیم خدا را به اسم جلال در صحنه ببینیم، نه اینکه به چگونگی خروج او از ایران بپردازیم، باید در آن حادثه این حقیقت را مشاهده کرد که هرکس رو به روی حق بایستد ذلیل میشود و واقعاً حیف است که آدم جلال یعنی آن عظمتی که از حق در عالم جریان دارد و هرکس مقابل آن ایستادگی کند را خوار می نماید، نبیند. 👈وقتی ذلّت رضاخان را می بینید باید متوجه جلال و کبریایی خداوند شوید، جای دیگر نباید به دنبال خدا بگردید، خدا در همه مظاهرِ خود نمایان است. 👈کبریایی خدا را در خواری رضاخان ببینید که میخواست مانع تجلی نور خدا شود، خداوند هم کمرش را شکست، وقتی سرنوشت رضاخان را دیدید، 👌قاصم الجبارین بودن خدا را دیده اید. ⭐️حضرت امام خمینی "رحمه الله علیه" 👌مظهر حسن و شکوه الهی بودند. آن خبرنگار اروپایی گفته بود زمانی که تمام تلویزیون ها و رادیوها و روزنامه ها تلاش می کنند که ذهن ها را به خودشان جلب کنند پیرمردی در گوشه جماران با حرکت انگشتانش میلیونها مردم را به حرکت می آورد. 👈چرا ما این حسن و شکوه الهی را که حضرت امام مظهر آن بودند به عنوان واقعیتی بسیار اساسی و جدی نبینیم و ذهن خود را متوجه قدرت های دروغین و وهمی بنماییم؟ 👈آنهایی که میخواستند از راه های دیگری غیر از راهی که حضرت امام عمل کردند مردم را به حرکت بیاورند هر روز با مشکل جدیدی رو به رو می شدند و هر روز باید حیله ای جدید بر پا کنند. عضویت👇 @wittj2
ادامه 🔮🎷تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی 👈رئیس جمهورهای آمریکا، این همه تلاش میکنند و استعداد به کار می برند تا حسن و شکوه دروغینی را به مردم خود بنمایانند ولی چیزی نمیگذرد که مردم میفهمند این حرف ها دروغ است. 👈این آقایان روی خودشان زحمت کشیده اند اما در جهت منفی و با اعتماد به نفس اماره، مواظب اند چه اندازه غذا بخورند، چه غذاهایی را نخورند، چند ساعت در روز ورزش کنند، چگونه مطالعه کنند، چه سخنانی را بر زبان برانند تا به حسن و شکوه برسند ولی چون رجوع به نور بهاء الهی نکردند به سراب رسیده اند. 👈برعکس، حضرت امام خمینی "رحمه الله علیه" چون به بهاء حقیقی رجوع کردند روز به روز برای خود و در نزد مردم متعالی تر شدند. عضویت👇 @wittj2
زمان تحت تاثیر گرانش خمیده می شود و این خمیدگی سرعت گذر زمان را کم می کند. کم شدن سرعت زمان به معنی کند شدن حرکت عقربه های ساعت مچی شما ست. و این مساوی است با دیرتر پیر شدن شما" نسبیت انیشتن" @wittj2
این نظریه که پیدایش جهان به نقطه زمانی خاصی بازمی‌گردد اولین بار توسط متخصص فیزیک نجومی و کیهان‌شناس بلژیکی‌ای جی لمایتر در سال 1927 مطرح شد. @wittj2
🔮🎷پنج راز بزرگ فیزیک که دانشمندان را شب زنده دار می کند!  سردبیر آمریکایی مجلات علمی، کلارا موسکوویتز(Clara Moskowitz) مطلب خوبی دارد که تعدادی از مهمترین سوالات پرسیده شده توسط شرکت کنندگان در کنفرانس فیزیک ذرات را بررسی کرده. این نوع سوالات، پرسش هایی هستند که دانشمندان را درگیر خود کرده و باعث می شوند که چراغ های موسسات و آزمایشگاه ها در نقاط مختلف زمین، در نیمه شب ها، همچنان روشن باقی بماند. چند پدیده که اصول اساسی فیزیک را که همچون قوه ی آگاهی ِ عمیقی بر می انگیزند را به چالش می کشد. به گزارش بیگ بنگ، سوالات مربوطه، همگی مرتبط با فیزیک ذرات می باشند. در اینجا به پنج سوال مهم دیگر اشاره می کنیم که فیزیکدانان را در نیمه شب ها، بیدار نگه می دارد. برخی از سوالات مربوط به مسائل معمولی اما مهم در کشفیات علمی هستند، و بقیه ی سوالات در مسیر تقاطع علم فیزیک و علوم دیگر قرار گرفته اند و سوالات دیگری که ماهیت طبیعی واقعیات را کاوش می کنند. ۱- آیا ما سرانجام راز مکانیک کوانتومی را خواهیم فهمید؟ ریچارد فایمن(فیزیکدان کوانتومی) معروف به شوخی گفته که «من با خیال راحت می توانم بگویم که هیچکس مکانیک کوانتومی را نمی فهمد.» اوضاع از زمان فاینمن، اساسا زیاد تغییر نکرده، اما این مسئله بسیار بیشتر تحت فشار قرار گرفته است. این به دلیل آنست که هیچ نظریه ی علمی دیگری مانند مکانیک کوانتوم، ارائه نشده که تا به این حد بین پیش بینی های موفقیت آمیز و درک عمیق آن، شکاف های بزرگی وجود داشته باشد. با شروع در دهه ۱۹۷۰، بعضی از عجیب و غریب ترین مفاهیم نظریه کوانتومی – که برجسته ترین آنها پدیده “شبح واری” (به اصطلاح اینشتین) برای “درهم تنیدگی کوانتومی” می باشد- توسط آزمایش های دقیق تایید شده اند. جایزه نوبل سال ۲۰۱۲ برای استفاده از این ویژگی عجیب(پدیده ی شبح واری) در به دام انداختن یون ها و اتم ها، به صورت مشترک به دو فیزیکدان اهدا شد. و هنوز ما هیچ نشانه ای نداریم که در واقع هر یک از حقایق اساسی مکانیک کوانتومی شامل دوگانگی ذره-موج، درهم تنیدگی کوانتومی، تونل زنی کوانتومی و یا آزمایش دوشکاف- چگونه اتفاق می افتد، که به صورت بسیار ساده، انجام می شوند و به گفته ی فاینمن، این سادگی “یگانه راز مکانیک کوانتومی” می باشد. جهان کوانتومی، همچنان به صورت سرزمین پر رمز و راز پریان باقی می ماند که عقل سلیم را به چالش می کشاند و در جهان آن، هر چیزی ممکن است. دهه هاست که فیزیکدانان از مکانیک کوانتومی استفاده می کنند، اما هیچکس به شکلی متقاعد کننده به ما نشان نداده که این جهان از کجا نشئت می گیرد. ممکن است که اینشتین در مورد ذات اصلی آزمایش ها به خطا رفته باشد، ولی در مورد واقعیت آنها، او درست می گفته که احساس می کند یک قوه ی تصمیم گیری پریشان وجود دارد که جهان اسرارآمیز کوانتوم را احاطه کرده است. شرح داستان تمثیلی گربه ی شرودینگر، باعث خنده ی هر کسی خواهد شد، اما این خندیدن نمی تواند اندوه عمیق فیزیکدانان را محو کند، یک احساس که موفق ترین تئوری آنها از طبیعت، در پایین ترین ترازهایش، تنها یک هاله ی مبهم از غبار می باشد. از ارائه ی اولین تئوری کوانتومی تاکنون، تفسیرهای جایگزین فراوانی در مورد اینکه کلیت آن چه معنی دارد، وجود داشته است، از تفسیر کلاسیک کپنهاگی گرفته تا تفسیر ساده اما اسرارآمیز چند-جهانی از هیو اورت. و ما هنوز به انتخاب یک تفسیر برنده از میان این تفسیر های جسورانه، نزدیک نیستیم. شاید تنها مشکل ما تلاش برای بکارگیری این حس مشترک است که یک جهان دیگر، اساسا چگونه است که پاسخ آن به ذهن حقیر ما خطور نمی کند. شاید ما باید همچنان این مسیر “خفه شو و محاسبه کن” را ادامه دهیم تا به یک نقطه ی توافق با نتایج آزمایش ها برسیم که تئوری هم، همان را به ما بدهد و از این مفهوم دست بکشیم که “کلیت آن به چه معناست؟”. چیزی که ما اکنون می دانیم این است که فیزیکدانان و فلاسفه در جستجوی یک واقعیت درست تحت قوانین مکانیک کوانتومی می باشند، چه این واقعیت وجود داشته باشد یا نه. ادامه دارد.... علمی عرفانی👇 @wittj2
۲- آیا ما در نهایت خواهیم توانست گراویتون ها را شناسایی کنیم؟ گراویتون ها ذرات بنیادی اولیه فرضی هستند که واسطه ی تولید نیروی گرانشی در چارچوب نظریه ی میدان کوانتومی می باشند. وجود گراویتون ها برای جوش دادن ورقه ی بین مکانیک کوانتوم و نظریه ی نسبیت اینشتین، ضروری می باشد، جستجویی که برای پنجاه سال همچنان در جریان بوده است. این تلاش سلسله از معادلات و آزمایش های عالی بدون هیچ نوع پاسخ قطعی تولید کرده است(شایان ذکر است که جستجو برای گراویتون های تکی متفاوت از جستجو برای امواج گرانشی می باشد، یک تلاش کاملا کلاسیک). لیگو(LIGO) و لیزا(LISA) تنها دو نمونه از پروژه های بلند پروازانه ی زیادی می باشند که برای رسیدن به این هدف طراحی شدند. تا به حال هیچ یک از این تنظیمات آزمایشی قادر به تشخیص امواج گرانشی نبوده اند[این مقاله قبل از آزمایشات اخیر که در آن امواج گرانشی کشف شدند، نوشته شده و همانطور که اطلاع دارید دانشمندان در سپتامبر ۲۰۱۵ توانست امواج گرانشی ناشی از برخورد دو سیاهچاله را شناسایی کنند]، اما در مورد گراویتون های تکی، مسئله به طور کامل، یک بازی دیگر می باشد. در طول چند سال گذشته فریمن دایسون(Freeman Dyson)، تونی راتمن(Tony Rothman) و استفان باخ(Stephen Bough) از میان دیگر دانشمندان، مقالاتی نوشته شده که نشان می دهد احتمالا شناسایی یک گراویتون تنها، غیر ممکن است اگر هر چیز شبه فیزیکی در نظر گرفته شود. آنها روش های موجود را تجزیه و تحلیل نمودند و نتیجه گرفتند که اگر در شناسایی گراویتون ها موفق شوند، مقیاس دستگاه های آزمایش در این روش ها، به اندازه های غیر واقعی نزیک به صفر می رسد. بنابراین جاذبه ممکن است مانند دما یا فشار ، یک خصوصیت جسمی آماری، باقی بماند، که غیر قابل تقلیل به خواص ذاتی ذرات باشد. در صورتی که این نتیجه به واقع صحیح باشد، ممکن است برای همیشه، یک دیوار آهنی از بی خبری بین جهان فیزیک کوانتوم و جهان فیزیک کلاسیک، به وجود آید. این احتمال وجود دارد که این مسئله دیوانه کننده باشد و حتی لازم است که فیزیکدانان را از رؤیای نسبتا معقولِ وحدت نیروهای شناخته شده ی طبیعت، بیدار نمود. ۳- آیا ما سرانجام راز ظهوریافتگی را کشف خواهیم کرد؟ در سال ۱۹۷۲، فیزیکدان برنده ی جایزه نوبل و با استعداد اما “بدخلق”، فیلیپ اندرسون(Philip Anderson) یک ترقه روشن کرد و آنرا به زیرزمین معبد فیزیک انداخت. اندرسون در یک مقاله ی علمی با عنوان “بیشتر متفاوت است” تاکید نمود که نوع تفاوت بین درک رفتار ذرات منفرد-چیزی که فیزیک به شکلی گسترده در آن سرآمد است- و یک مجموعه از ذرات، فقط از دید تفاوت کمیتی نمی باشد بلکه از نظر کیفیتی نیز متفاوتند. اندرسون در مقاله اش به پدیده ی کیهانی ظهوریافتگی(Emergence) متوسل شده بود، یک ارتباط که اغلب به شکلی آزادانه در اطراف در جریان است ولی بسیار واقعی تر می باشد. به عبارت ساده، ظهوریافتگی به این واقعیت اشاره دارد که رفتار گروهی از موجودیت ها را نمی توان از رفتار فردی یکی از آنها به تنهایی، پیش بینی نمود. پدیده ی ظهوریافتگی بر جهان ما حکم می راند، از خواص فلزات گرفته تا لانه موریانه ها، دسته های پرندگان و اقتصاد جهانی. به یک معنا، تمام شیمی، زیست شناسی و جامعه شناسی یک سلسله مراتب تجمعی از رفتار ظهوریافتگی می باشند. علم فیزیک در توضیح این مکانیسم مرکزی و عمیق در کارکرد جهان طبیعی، ناکام است. در واقع همچنان که اندرسون می گوید، فیزیک نمی تواند ظهوریافتگی را حتی در محدوده ی ناچیز خود، توضیح دهد، به عنوان مثال در زمینه ابررسانایی. هشتاد سال پیش، پل دیراک(Paul Dirac) اشاره کرد که قوانین فیزیک که از این پس درک می شوند، می تواند “بیشتر فیزیک و تمام شیمی” را توضیح دهند. و با این حال ما هنوز چگونگی جهش منطقی رفتار یک کوارک را به رفتار یک دی.ان.ای(DNA) استاندارد که متشکل از توده ی بسیاری از کوارک ها می باشد، درک نکرده ایم. درک رفتار پدیده ی ظهوریافتگی ممکن است تنها هدف مهم فیزیکدانان باشد اگر آنها بخواهند چگونگی ارتباط فیزیک با علوم دیگر و با جوامع انسانی را درک کند. بدون درک ظهوریافتگی، علم فیزیک برای استفاده های کوچک و بزرگ، یک دانش کاربردی اما تقریبا نامفهوم باقی می ماند. ادامه دارد.... علمی عرفانی👇 @wittj2