ادامه🔮🎷 تاملی براسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️قرآن میفرماید: "ولله الاسما الحسنی" و یا می فرماید: "له الاسما الحسنی" خداوند دارای بهترین و زیباترین اسم ها است، (اسم) عبارت است از آنچه خبر میدهد از ذاتی با صفت خاص.
⭐️مثلا "حی" اسم است و بر ذاتی با صفت حیات دلالت میکند، از آنجایی که از هر اسمی حسنای آن برای خدا هست پس حیات به معنی مطلق آن برای خدا است، حیاتی که ذاتی او باشد و هیچ محدودیتی نداشته باشد.
⭐️هر موجودی که بهره ای از حیات دارد، قالبی است که به اندازه خود نور حیات مطلق را به عالم می تاباند و مجلای کمال حق می باشد، لذا حی بودن خداوند و سمیع و بصیر بودن او با حی و سمیع و بصیر بودن انسان تفاوت اساسی دارد.
ادامه دارد...
عضویت👇
@wittj2
ادامه 🔮🎷 تاملی بر اسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️تدبر در قرآن کریم و سخنان حضرات معصومین حکایت از آن دارد که در نظام وجود، اسماء الهی اهمیت خاصی دارند و خداوند هر آنچه را در نظام وجود میگذرد به اسماء خود مرتبط میکند، یک جا خود را به اسم خالق و یک جا به اسم قیوم و یک جا به اسم رب معرفی میکند و روشن میفرماید با کدام اسم از اسماء الهی آن واقعه واقع شده است.
⭐️بنا به فرمایش امام خمینی "رحمه الله علیه" (اسم) عبارت است از نفس تجلّى فعلى که به آن همه دارِ تحقّق،متحقّق است. و اطلاق (اسم) بر امور عینیه در لسان خدا و رسول و اهل بیت عصمت بسیار است، چنانچه فرمودند "اسما حسنی" ما هستیم.
👈در ادعیه مأثوره از ائمه نظر به اسم جمال و جلال حق می شود تا انسان ها بتوانند حضرت حق را با آن اسماء بشناسند.
عضویت👇
@wittj2
ادامه 🔮🎷تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️اسماء الهی بعضی مثل علیم و قادر و حی و قیوم، ثبوتی هستند و از کمالات ذات و صفات ثبوتی او خبر می دهند و بعضی تنزیهی می باشند مثل قدوس و سبحان و تعالی که منزه بودن ذات خداوند از نقص ها را می نمایانند.
⭐️هر اندازه قلب ها آماده تر باشند تجلی اسماء الهی در آنها زمینه تجلی بیشتری دارند و به همان اندازه انسان را به توحید شدیدتری نایل می کنند و در مقابل خداوند به خضوع و عبودیت بیشتری می کشانند.
⭐️رسول خدا "صلوات الله علیه" می فرمایند: برای خدای متعال (نود و نه) اسم است که هرکس خدا را به آنها بخواند دعایش مستجاب می شود و هرکس آنها را احصاء کند وارد بهشت میشود.
⭐️با توجه به اینکه برای خدا اسماء بیشماری هست این روایت می رساند که خداوند « نود و نه » اسم مخصوص دارد که احصاء آنها انسان را به جوار خداوند و به بهشت او می برد و معلوم است که احصاء آن اسماء، علم و معرفت به معانی آنها نیست چون علم و معرفت به آنها به تنهایی انسان را به جوار خدای متعال و بهشت نمی رساند.
⭐️احصاءاسماء خاص، احصایی است که انسان با نظر به آنها در طریق بهشت و جوار حق قرار می گیرد و در مدارج عبودیت و توحید پیش می رود و مسیر الی الحق را پیشه می نماید، اسماء (نود و نه گانه) را با عبودیت میتوان احصاء کرد به این معنی که انسان خدای متعال را با همه این اسماء عبادت کند.
⭐️همینطور که در رکوع نظر به اسم عظیم دارید و در سجده خداوند را با اسم اَعلی عبادت می کنید.
عضویت👇
@wittj2
ادامه🔮🎷 تاملی دراسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️در فرازی از دعای سحر داریم: خداوندا! از تو تقاضای تجلی اسماءت را دارم، آن هم تجلی به برترین آنها، هرچند در درون هر اسمی، اسمائی نهفته است مثل اینکه شما در دعای جوشن کبیر با هزار اسم از اسماء الهی روبه رو هستید، عمده آن است که متوجه توصیه قرآن باشیم که می فرماید خدا را با اسمائش میتوانید بشناسید و مسلّما هرکس به اندازه ای که خدا را بشناسد خدا را عبادت می کند.
⭐️همه دعا های صادرشده از امامان، از انوار الهی است که از طرف خدا به قلب ائمه صادر شده و ائمه آنچه را که بر قلبشان تجلی میکند بر زبان می رانند، اگر کسی بر روی ادعیه هایی که توسط امامان رسیده است توجه کند به یقین میرسد که همه آنها به واقع معجزه الهی است.
⭐️چون قلب ما نمی تواند در آن حد، ظرف تجلی انوار حضرت رب العالمین باشد به مدد قلب مبارک ائمه معصومین تجلی آن نوع نظرکردن به خدا را شروع می کنیم.
⭐️قرآن به ما می فرماید: "خدا را اسماء حسنایی است، از طریق آن اسماء او را بخوانید"، یعنی با نظر به آن اسماء با خدا مرتبط شوید، پس شرط ارتباط با خدا نظر به اسماء حسنای الهی است،و با ذات الهی نمی شود مرتبط شد.
⭐️آن چیزى که بشر می تواند به آن دسترسى پیدا کند اسماء الله است، که این اسماء الله هم مراتبى دارد، بعضى از مراتبش را ما هم می توانیم بفهمیم، و بعضى از مراتبش را اولیاى خدا و پیغمبر اکرم و کسانى که معلم به تعلیم او هستند می توانند ادراک کنند.
⭐️در این عالم فقط "حق" در صحنه است پس وقتی میگوییم جلال حق یعنی حق به جلوه جلال، زیرا حق جلوه دارد و جلوات او همان اسماء است.
عضویت👇
@wittj2
ادامه🔮🎷 تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️اولین چیزی که باید مواظب بود از قلب بیرون نرود رؤیت حق است به نورانیت و نه به ماهیت. اگر یک خدایی مثل یک شخص بسازید، هرگز با خدا روبه رو نمی شوید تا بتوانید قلب خود را محل تجلیات انوار او قرار دهید.
⭐️اولین شرط ارتباط با خدا این است که حجاب کثرت و ماهیت را در بین خود و حضرت احدی کنار بزنید و متوجه باشید خدا شخص نیست همچنان که وحدتش وحدت عددی مثل یک بودن اشیا نیست،بنابراین در ارتباط با خدا به دنبال نورِ جلال و حقیقت کبریایی باشید.
⭐️همه خلائق نوری را با خود دارند که شما خدا را باید در ارتباط با آن نورها پیدا کنید و حق را در این مظاهر می توانید ببینید، اگر به دنبال خدایی بیرون از این مظاهر هستید مشغول خدای انتزاعی و ذهنی میشوید و نه خدای واقعی که در سراسر عالم حاضر است.
عضویت👇
@wittj2
ادامه 🔮🎷تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️خدا را باید پیدا کرد، او خود را در👌 مظاهرش نمایانده است و اگر قلبها را آماده دید به سراغ آنها می آید. ممکن است اشکال کنید مگر میشود خدا گم شود؟ خیر! خدا هرگز گم نمیشود چون او اول و آخر و ظاهر و باطن است، ولی اگر ما آماده ظهور حق در جان خود نباشیم و در نتیجه او با اسماء حسنایش بر قلب ما تجلی نکند ما خدا را گم میکنیم.
⭐️ولی اگر آماده بودیم تا او بر جان ما تجلی کند با هر اسمی هم که تجلی کند او را خواهیم شناخت در چنین حالتی است که میتوانید دعای سحر را بخوانید و با خداوند مرتبط شوید، جمال او به سراغ شما می آید و لذا در مظاهرِ جمال او، او را می نگرید.
⭐️عمده آن است که ابتدا اسم را بیابید، اگر معنی اسماء الهی درست روشن نشود ما نمیتوانیم درست سیر کنیم و در تعریف اسم میفرمایند: اسم همان ذات حق است به جلوه و صفت خاص. برای فهم این موضوع به علم دیگری نیاز نداریم، کافی است در موضوع اسماء حسنا تأمل و تدبر کنیم.
عضویت👇
@wittj2
ادامه 🔮🎷 تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️در مسیر رجوع الی الله، ابتدا جمال حق را در مظهری مثل گُل می بینید و به اسم جمال منتقل می شوید و ذات بینی را در صفتی خاص تجربه می کنید تا آنجا که إنشاءالله "الله" را بیابید و از آینه ی اسم "الله" به اسم جمال او بنگرید.
⭐️👌اینکه میگویند در مسیر "إلیه راجِعون" باید دل انسان خدابین شود به این معنی است که بتواند به "الله" برگردد.
⭐️اگر انسان خواست خدا را پیدا کند ابتدا باید او را بشناسد و قلب او از طریق معرفت صحیح و طهارت و تزکیه، از غیر خدا منصرف شود و در
عالَمِ وجود هیچ چیزی را مستقل نبیند تا خداوند آرام آرام خود را درمظاهر به او نشان دهد.
⭐️👌اولیاء الهی مظاهر خداوند هستند و وسیله قرب به خدا میشوند، رسول خدا فرمودند: نظر به جمال امیرالمؤمنین "علیه السلام" عبادت است و ثواب دارد، چون جمال حضرت را نفسی تدبیر میکند که محل تجلی اسماء الهی است و شما را به آن اسماء منتقل میکند.
⭐️ثواب یعنی آنچه عامل انتقال به خدا میشود، حتی نگاه به درِ خانه ی عالم ما را منتقل میکند به سیره ی او که مظهر اسماء الهی است. چون او در مقام قرب نوافل است و در حق فانی شده و حق از طریق او خود را می نمایاند.
⭐️اشکال ما در ابتدا کار این است که وقتی میخواهیم به « بهاء » خداوند نظر کنیم نمیدانیم چگونه به دنبال آن بگردیم تا با آن رو به رو شویم چون او را در جایی خارج از مظاهرش جستجو میکنیم.
عضویت👇
@wittj2
ادامه 🔮🎷 تاملی در اسماء الحسنی و اسماء الهی
⭐️در سقوط شاه باید بتوانیم خدا را به اسم جلال در صحنه ببینیم، نه اینکه به چگونگی خروج او از ایران بپردازیم، باید در آن حادثه این حقیقت را مشاهده کرد که هرکس رو به روی حق بایستد ذلیل میشود و واقعاً حیف است که آدم جلال یعنی آن عظمتی که از حق در عالم جریان دارد و هرکس مقابل آن ایستادگی کند را خوار می نماید، نبیند.
👈وقتی ذلّت رضاخان را می بینید باید متوجه جلال و کبریایی خداوند شوید، جای دیگر نباید به دنبال خدا بگردید، خدا در همه مظاهرِ خود نمایان است.
👈کبریایی خدا را در خواری رضاخان ببینید که میخواست مانع تجلی نور خدا شود، خداوند هم
کمرش را شکست، وقتی سرنوشت رضاخان را دیدید، 👌قاصم الجبارین بودن خدا را دیده اید.
⭐️حضرت امام خمینی "رحمه الله علیه" 👌مظهر حسن و شکوه الهی بودند. آن خبرنگار اروپایی گفته بود زمانی که تمام تلویزیون ها و رادیوها و روزنامه ها تلاش می کنند که ذهن ها را به خودشان جلب کنند پیرمردی در گوشه جماران با حرکت انگشتانش میلیونها مردم را به حرکت می آورد.
👈چرا ما این حسن و شکوه الهی را که حضرت امام مظهر آن بودند به عنوان واقعیتی بسیار اساسی و جدی نبینیم و ذهن خود را متوجه قدرت های دروغین و وهمی بنماییم؟
👈آنهایی که میخواستند از راه های دیگری غیر از راهی که حضرت امام عمل کردند مردم را به حرکت بیاورند هر روز با مشکل جدیدی رو به رو می شدند و هر روز باید حیله ای جدید بر پا کنند.
عضویت👇
@wittj2