eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
416 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۳) ⭐️تعریف عرفان‌ « معرفت و عرفان به درك و شناختى گفته مى‌شود كه از راه تفكّر و تدبّر به دست مى‌آيد و اخصّ از علم است؛ مثلاً مى‌گويد: "فلانٌ يعرفُ اللّه" و نگويند "يَعلمُ اللّه"؛ زيرا شناخت بشر از خداوند تعالى با تفكر در آثار او حاصل مى‌شود نه با ادراك ذاتش. بر همين پايه مى‌گويند: "الله يعلم كذا" و نگويند: "يعرف كذا"؛ زيرا معرفت نسبت به علم قاصر است و رتبه پست‌ترى دارد و از تدبّر برمى‌آيد.» سيد على‌اكبر قرشى، قاموس القرآن، چاپ ششم، نشر دارالكتاب الاسلامى، 1372، ج چهارم، ص 327. از معناى لغوى كه درگذريم، اصطلاح عرفان، كه معمولاً مطلق آورده مى‌شود، به شناخت شهودى حق تعالى منصرف و مخصوص مى‌گردد. البته اين تقييد و انصراف، چيزى از آن نمى‌كاهد؛ زيرا بنابر آموزه‌هاى گرانسنگ عرفان اسلامى، كه از خاندان پاك پيامبرصلى الله عليه وآله به ما رسيده، خداشناسى در گرو خودشناسى است و ثمره آن، عرفان حقيقت اشيا و كشف ذات همه چيز است. پيش از آنكه به تحقيق اين مسئله در تحليل انديشه عرفانى امام حسين‌عليه السلام بپردازيم، احاديثى چند از 🌻اميرالمؤمنين على بن ابى‌طالب‌عليه السلام را مرور مى‌نماييم: ۱. «مَن عَرَف نفسَه عَرَف ربَه»؛ كسى كه خود را شناسد، پروردگارش را شناخته است. ۲. «غايةُ المعرفة ان يعرف المرءُ نفسَه»؛ اوج و فرجام معرفت اين است كه انسان خودش را بشناسد. ۳. «عَجَبت لِمَن يجهَل نفسه، كيف يعرف ربه»؛ در شگفتم از كسى كه خود را نشناخته، چگونه خدا را مى‌شناسد. ۴. «لا تجهل نفسك فانَّ الجاهلَ معرفةَ نفسه، جاهلٌ بكل شى»؛ به نفس خودت نادان مباش؛ زيرا هر كه خود را نشناسد به همه چيز نادان است. ۵. «مَن عَرف نفسَه فهُو لغيرهِ اعرَف»؛ هر كس خود را بشناسد غير خودش را بهتر مى‌شناسد. 👈منبع حدیث ۱تا ۵: محمد محمدى رى‌شهرى، ميزان الحكمه بنابراين، مسير سلوك عرفانى چنين است كه سالك ابتدا در عمق هستى خويش با دو بال «خردورزى» و «خودسازى» (تفكر و تزكيه) سير مى‌كند و با افكار و رفتار نيك به معرفت حق تعالى مى‌رسد و به مراتب بالاى ايمان و يقين دست مى‌يازد. آن‌گاه با نور الهى به حقيقت اشيا و باطن عالم مى‌نگرد و همه اوهام را از منظر بصيرت باطنى خويش مى‌روبد و مى‌شويد. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۴) ⭐️اغراض گوناگون در عرفان (اصناف عارفان) به طور كلى، مى‌توان رهپويان اين طريقت را به سه صنف تقسيم نمود: ۱. گروهى كه براى اغراضى غير از عرفان حق به اين سلك درمى‌آيند. هدف اين افراد كشف كردن نيروهاى شگرف درون خويشتن است تا در دنيا از آن سود جويند. چنانچه خداوند راه راست را به اين قوم ننمايد و دستشان را نستاند، به سطح پستى از خودشناسى و عرفان رسيده، در بند شيطان گرفتار مى‌آيند. امام صادق‌عليه السلام در اين‌باره مى‌فرمايند: «انَّ السحر على وجوهٍ شتّى... نوعٌ منه ما يأخذُ اولياءُ الشياطين عنهم...»؛ 👈(ميزان‌الحكمه، چ دوم، ويرايش دوم، 1379، باب السحر، ج 5، حديث 8340.) همانا سحر صورت‌هاى گوناگون دارد، نوعى از آن چيزى است كه دوستان و فرمانبران شياطين از آن‌ها مى‌آموزند. ۲. برخى ديگر، به راه عرفان گام مى‌نهند و پيش مى‌روند تا از آن سر در بياورند و از لذّت‌هاى عرفانى، كه وصفش را شنيده‌اند، كامياب شوند. اين دسته هم تا حدودى پيش مى‌روند و پس از كامياب شدن از مكاشفات و حالات عرفانى، در همان حد باقى مانده، از ادامه راه در طلب رضاى معشوق ازلى باز مى‌مانند. در واقع، اينان عرفان را نه براى حق، بلكه براى خود عرفان مى‌خواهند. ابن سينا درباره آن‌ها فرمود: «من اثرَ العرفانَ للعرفان فقد قال بالثّانى و من وجدَ العرفانَ كأنّه لا يجده بل يجدُ المعروفَ به فقد خاض لجَّةُ الوصول»؛ (الشيخ الرئيس ابن سينا، الاشارات و التنبيهات، الطبع الثانى، دفتر نشر الكتاب، 1403 ه.ق، ص 390.) كسى كه عرفان را براى عرفان بخواهد و بجويد، براى خداوند تعالى شريك قرار داده است، و كسى كه عرفان را مى‌يابد چنان‌كه هيچ نيافته و نخواسته مگر حق تعالى را، پس چنين كسى در درياى وصال شناور و فرو رفته است. سومین گروه را در شماره آینده بخوانید. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷یقظه و طلب ...اگر انسان در اثر 👌یقظه یک ادراک قلبی پیدا کرد که من ظلمت نیستم و نورم و دارم در میان ظلمات زندگی می‌کنم، سرچشمۀ آب حیات که مستقیما از اسم الحی می‌جوشد، در باطن من است و من دارم از آب‌های شور دنیا می‌نوشم، دردی او را فرا می‌گیرد که این درد سبب 👌طلب می‌شود، طلب کسی که بتواند این سیر از ظلمت به نور را در او ایجاد کند و او را از منطقۀ ظلمانیش به منطقۀ نورانی و مهدوی و الهیش برساند. اگر طلب این انسان از روی صدق باشد، خداوند حتما ولییّ از اولیائش را به سراغ او می‌فرستد تا او را در پناه خود گرفته و تربیت او را بر عهده بگیرد.(چنان‌که شمس از دمشق به قونیه آمد تا مولانا را دریابد) و او را بتدریج از منطقۀ ظلمانی وجودش به منطقۀ نورانیش برساند و اگر این شخص دردمند بدرستی در نزد آن ولی و آن شیخ سرسپرده باشد و خود را بکلی تسلیم او کرده باشد و دستوراتش را مو به مو رعایت کرده باشد، رفته رفته که در همین منطقۀ ظلمات وجودش ره می‌سپرد ناگاه می‌بیند که از کرانه‌های دوردست قلبش نوری لائح شده و خورشیدی در حال طلوع است. سالک سفر از ظلمت به نور را با سختی به پیش می‌آید و با اکراه. این سفر بر مبنای نفی و طرد است و خود را نفی کردن و خود ظلمانی را ویران کردن و خود حیوانی را کشتن و معلوم است که انسان که سال‌ها که با این خود زندگی کرده سخت است که دست از آن بردارد. ولی چاره‌ای نیست و کسی که می‌خواهد به نور برسد و از جهنم خود و از خودِ جهنمی برهد باید این خودسوزی و خودکشی را انجام دهد. ولی در این سفر است که باید با عمل به پیش رفت: انجام اعمال واجب، انجام اعمال مستحب، انجام دستوراتی که شیخ معین می‌کند، ترک محرمات، ترک مکروهات، ترک حلال‌های لغو و هکذا... برگرفته از اثر قلمی استاد (پهلوان نامه) کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
درد روح.mp3
1.08M
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️درد روح کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
 چو بگشادم نظر از شیوه تو بشد کارم چو زر از شیوه تو تویی خورشید و من چون میوه خام به هر دم پخته‌تر از شیوه تو مولانای جان🌻 @wittj2
پندانه🍂 یکی از مهمترین ویژگی کارکرد نفس خواستن است در واقع نفس با میل به خواستن به حیات خود ادامه میدهد این خواستن ریشه در «کمبودهای درونی» دارد که انسان آنرا با حسی نارضایتی احساس میکند لذا نفس به ذهن فرمان میدهد تا با رسیدن به اهداف مادی مثل ثروت شهرت پرستیژ اجتماعی بطور موقت از رنج ناشی از کمبودها رها شود سپس در سلوک و عرفان آن اهداف تبدیل به «اهداف معنوی» میشوند. پذیرش و تسلیم در زمان حال نسبت به آنچه که در درون و بیرون هست موجب میشود تا انسان از حقیقت و واقعیتها فرار نکند، چون «در واقع خواستن های نفسانی نوعی فرار از واقعیتهاست». اکهارت تول @wittj2
یک وفا می‌آر و می‌بر صد هزار این چنین را آن چنان آید همی هر که میرد پیش حسن روی دوست نابمرده در جنان آید همی مولانای جان🌻 @wittj2
برگی از معرفت🍂 ✍️ ائمه ى معصومين- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- حقايق الهى را كه خود و خاصّان امّتشان (به تعليم آنان) مى فهميده و مشاهده مى كرده اند، در قالب دعا بيان فرموده اند؛ زيرا اظهار آنها براى اهل زمان آن حضرات (جز بعضى از خواص و اهل سرّ) ممكن نبوده است، مگر در غالب دعا و فرازهاى ادعيه. از اين رو آن بزرگواران، معارف ناب اسلامى را به صورت دعا بيان فرموده و خواندن آن ها را در شبانه روز و سال و ماه مستحب دانسته اند، چنان كه امر به خواندن حقّ تعالى در قرآن شريف نيز مورد سفارش است. «غافر 60 و بقره 186» تا آنان كه لياقت فراگيرى معارف الهى را دارند، بدين وسيله با حقايق آشنا شوند و به غرض غايى از خلقت كه همانا عبوديّت واقعى و معرفت او است، نايل آيند. حجت الحق شیخ علی پهلوانی طهرانی (قدس سره)🌻 📗نور هدایت عضویت👇 @wittj2
4_5843562735765291556.mp3
6.13M
🎷استاد شهرام ناظری ⭐️درس سحر @wittj2
امام علي عليه السّلام فرمودند🌻 خَفْضُ الصَّوْتِ وَ غَضُّ الْبَصَرِ وَ مَشْىُ الْقَصْدِ مِنْ اَمارَةِ الأيمانِ وَ حُسْنِ التَّدَيُّنِ؛ از نشانه هاى ايمان و ديندارى نيكو، پايين آوردن صدا، فروبستنِ چشم و راه رفتن معتدل است 👌(كنترل گام و چشم و صدا). 📗غرر الحكم، ج ۳؛ ص ۱۵۲۱ کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۵) ⭐️ادامه اصناف عارفان ۳. سومين طايفه، عشق‌بازان پاكبازند كه اهل ايثار همه چيز در راه حق هستند؛ مخلصانى كه غير از او نبينند و نخواهند. عارفان مخلص به اين سلك مى‌آيند و ره مى‌سپارند و مراحل و منازل را يكى پس از ديگرى پشت سر مى‌نهند، در حالى كه تنها طاعت و رضايت او را مى‌جويند. در عرفان مخلصانه اين اصل وجود دارد كه هدف و غايت آفرينش رسيدن انسان به معرفت اللّه و نوشيدن از شراب شهلاى شهود است. امام حسين‌عليه السلام در دعاى عرفه مى‌فرمايند: «الهى علمْتُ باختلافِ الاثارِ و تنقّلات الاطوار انَّ مرادكَ منّى ان تتعرَّف الىَّ فى كلَّ شى‌ءِ حتى لا اجهلَك فى شى‌ءِ»؛ بار الها با دگرگونى‌هاى روزگار دانستم كه خواسته تو از من اين است كه در همه چيز تو را ببينم و بشناسم و در هيچ چيز از تو غافل و جاهل نباشم. بدين سان، عارفانى كه خالصانه و صادقانه براى خدا و به سوى خدا ره مى‌پويند و وصال جمال او را مى‌جويند؛ نه به دست‌يازى به نيروهاى پنهانى درون بسنده مى‌كنند؛ تا از سحر و كهانت سر برآورند. و نه به لذّت واردات و خاطرات معنوى قناعت مى‌ورزند؛ تا گردن در گريبان گوشه‌گيرى و ظلم‌پذيرى فرو كشند، بلكه پس از آبادسازى دل براى صاحب اصلى آن؛ به پاكسازى جامعه و خلق براى خالق بخشنده آن همت مى‌گمارند و حركت خويش را در راه بندگى و دلدادگى به معبود ادامه مى‌دهند. امام حسين‌عليه السلام درباره عارفان پيراسته از ننگ هوا و آزادگان وارسته از غير خدا فرموده‌اند: «انَّ قوماً عبدواللّه رغبةً فتلكَ عبادةُ التجار و انَّ قوماً عبدواللّهَ رهبةً فتلك عبادَهُ العبيد و انَّ قوماً عبدوالله شكراً فتلكَ عبادةُ الاحرار و هى افضلُ العبادة»؛ 👈(محمد دشتى، فرهنگ سخنان امام حسين‌عليه السلام، چ ششم، انتشارات مشهور، 1381، ص 178.) همانا قومى خداوندگار را از سر رغبت و طمع درنعمت‌هايش عبادت مى‌كنند، اين عبادت تجّار است. گروهى ديگر آفريدگار خويش را براى ترس از عقاب و عذاب پرسش و ستايش مى‌نمايند؛ اين هم عبادت بردگان است. و اما برخى براى شكرگزارى و شايستگى ذات اقدس الهى، رخت عبادت برتافته‌اند و زبان به حمد و مدح او گشوده‌اند، و اين است عبادت آزادگان و عارفان كه برترين عبادت‌هاست. البته سه فرقه‌اى كه در بيان حضرت آمده، غير از آن مواردى است كه شرح آن‌ها گذشت، اما دسته سوم همان است كه در بيان پيشين آمد. ادامه دارد... کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
نهاده بر کف جامی بر من آمد عشق که ای هزار چو من عشق را غلام غلام هزار رمز به هم گفته جان من با عشق در آن رموز نگنجیده نظم حرف و کلام مولانای جان🌻 @wittj2
قلب مساعد.mp3
3.38M
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️قلب مساعد کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
اینشتین تا آخر عمر خود بر این عقیده بود که نظریه‌ی درهم‌تنیدگی نشان‌گر کامل نبودن مکانیک کوانتوم است. اما شرودینگر معتقد بود که درهم‌تنیدگی از ویژگی‌های اصلی فیزیک جدید است. علمی عرفانی👇 @wittj2
جام می الست خود خویش دهد به سمت خود طبل زند به دست خود،باز دل پریده را مولانای جان🌻 @wittj2
امشب ز برای دل اصحاب مخسب گوش شب را بگیر و برتاب مخسب گویند که فتنه خفته بهتر باشد بیدار بهی تو فتنه مشتاب مخسب مولانای جان🌻 شبتان لبریز از گرمای عشق✨ @wittj2
بیهوده سیر و دور به گرد جهان زند پرگار را بغیر دل خویش دانه نیست افتاده ای تو در غلط از کثرت مثال یک عکس بیش در همه آیینه خانه نیست صائب تبریزی🌻 @wittj2
گفتم خوشا هوایی کز باد صبح خیزد گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت گفتا تو بندگی کن کو بنده پرور آید حافظ جان🌻 درود و طلب خیر بر همراهان عشق🌹 @wittj2