🔮🎷 نزدیکترین راه کسب معرفت نفس انسانی است که راه مستقیمِ حق است
و نزدیکترین راه به ماوراء طبیعت است
در نماز اگر سخن از «اهدناالصراط المستقیم» داریم
⭐️در حقیقت معنای این آیۀ شریفۀ سورۀ حمد این است که خدایا ما را به خودمان هدایت کن
خودمان را بفهمیم
بیابیم،
که هستیم چه هستیم؟
و می بینید در نهایتِ راه به این حقیقت می رسیم که:
🌻مرا به هیچ کتابی مکن حواله دگر
که من حقیقتِ خود را کتاب می بینم🌻
چه کتابی از کتابِ وجودیِ انسان بالاتر؟
⭐️همۀ موجودات در صدد این هستند که به شکارِ انسان دربیایند و چرا انسان بخواهد از ناحیۀ عالم به حقیقت عالم برسد؟ چرا از عالم خودش به حقیقت عالم اِله راه پیدا نکند؟
📗شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی املی
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷وقتی خداوند انسان را خلق نمود، فرشتگان به او اعتراض کردند که انسان در زمین فساد و خون_ریزی میکند.
ملائکه از قبل از کجا میدانستند؟
🎯نکته اول
عده ای معتقدند که #پیش از خلقت #آدم موجوداتی بر روی زمین زندگی میکردند، لذا ملائکه آنها را دیده بودند و چون مطلع بودند #اعتراض کردند.
🎯نکته دوم
هنگامی که خداوند به #فرشتگان فرمود می خواهم در زمین جانشین قرار دهم. "آنها به عنوان سؤال براى درک حقیقت و نه به عنوان اعتراض" #عرض کردند آیا در زمین کسى را قرار میدهى که #فساد کند و خون ها بریزد؟
🎯نکته سوم
عده ای تصور میکنند فرشتگان این مطلب را از سخن خداوند فهمیدند آنجا که گفت: من در روى زمین خلیفهاى قرار خواهم داد.
#فرشتگان فهمیدند که حاکمیت در زمین آنهم با امکانات محدودى که دارد مزاحمت هایى در میان نسل آدم به وجود می آورد و این مزاحمت ها به درگیریها و در نهایت به فساد و خونریزى تبدیل میگردد. در واقع به خاطر پیشبینى صحیحى که از انسان خاکى و مادّى و #تزاحمهاى طبیعى آنها داشتند، خونریزى و فساد انسان را پیشبینى میکردند به عبارت دیگر ملائکه خودشان این مطلب را از کلمه" فِی الْأَرْضِ" (در روى زمین) دریافته بودند، زیرا مسدانستند انسان از خاک آفریده مىشود و #ماده به خاطر محدودیتى که دارد طبعا مرکز نزاع و تزاحم است، چه این که #جهان محدود مادى، طبع زیاده طلب انسان ها را نمىتواند اشباع کند، حتى اگر همه دنیا را به یک فرد بدهند باز ممکن است سیر نشود، این وضع #مخصوصا در صورتى که توأم با احساس مسئولیت کافى نباشد سبب فساد و #خونریزى میشود .
⭐️👌علامه طباطیایی در این زمینه می گوید: چون می دانسته اند که موجود زمینى به خاطر این که #مادى است، باید مرکب از قوایى #غضبى و #شهوى باشد، و چون زمین محل تزاحم و محدود الجهات است، و مزاحمات در آن بسیار می شود، مرکباتش در #معرض انحلال، و انتظامهایش و اصلاحاتش در مظنه فساد و بطلان واقع می شود، حتما زندگى در آن جز به صورت زندگى نوعى و #اجتماعى فراهم نمی شود، و بقاء در آن به حد کمال نمىرسد، جز با زندگى دسته جمعى، و معلوم است که این نحوه زندگى بالآخره به #فساد و #خونریزى منجر می شود.
📗تفسیر نمونه، ج 1، ص 173-175
المیزان، ج 1، ص 177
علمی عرفانی👇
@wittj2
مردان خدایی.mp3
2.21M
⭐️مردان خدایی
🎷علامه مروجی سبزواری
علمی عرفانی👇
@wittj2
امام جوادعليه السلام:
💎 برترين عبادت،اخلاص است.
📒ميزان الحكمه ج7 ص23
شهادت مظلومانه باب المراد جوادالائمه را به حضرت رضا علیه السلام وتمامی شیعیان ودوستداران آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.
@wittj2
سلطان حقایق و معانی
وز نور قدیم چتر و رایات
چون گشت عیان مجو کرامت
کز بهر نشان بود کرامات
مولانای جان🌻
@wittj2
دراگر بر تو ببنددمرو وصبر کن آن جا
ز پس صبر تو را او به سر صدر نشاند
و اگر بر تو ببندد همه رهها و گذرها
ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند
مولانای جان🌻
@wittj2
ای برده دلم به غمزه، جان نیز ببر
بردی دل وجان،نام ونشان نیز ببر
گرهیچ اثر بمانداز من به جهان
تأخیر روا مدار ، آن نیز ببر
عین القضات همدانی🌻
@wittj2
برگی از معرفت🍂
وقتي يک تن از علماء بر کلام بايزيد اعتراض کرد که اين سخن با علم موافق نيست، بايزيد گفت:
اين سخن ما تعلق به آن پاره از علم دارد که به تو نرسيده است.
به يک فقيه ديگر که از وي پرسيد علم خود را از کي و از کجا گرفته اي؟
پاسخ داد از عطاي ايزدي.
در يک مجلس که وي حاضر بود گفته شد:
فلاني روايت از فلان ميکند و فلان از بهمان.
بايزيد گفت:
مسکينان اند مرده از مرده علم گرفته اند و ما علم خويش از آن زنده گرفته ايم که نمي ميرد.
مرغی خواهد که بر آسمان پَرَد،
اگر چه بر آسمان نرسد،
الّا دَم به دَم از زمین دور می شود و از مرغانِ دیگر بالا می گیرد.
پس یادِ حق همچنین است:
اگر چه به ذاتش نرسی،
الّا یادش جلّ جلاله اثرها کند در تو
و فایده های عظیم از ذکرِ او حاصل شود!
📗فیه ما فیه
علمی عرفانی👇
@wittj2
چنانت
دوست میدارم
که وصلم دل نمیخواهد
کمال دوستی باشد مراد از دوست نگرفتن
سعدی🌻
@wittj2
🔮🎷نکته ی ویژه
بهترین فلاسفهی ما ـ مثل ابن سینا و ملاصدرا ـ عارف هم بوده اند.
⭐️اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید ـ یعنی فلسفهی ملاصدرا ـ بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛
⭐️ پالایش می کند و در انسان اخلاق به وجود می آورد.
⭐️ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود.
راهش هم تقویت👌 فلسفهی ملاصدراست؛
یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است.
مقام معظم رهبری🌻 - ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
علمی عرفانی👇
@wittj2
18 barasie pendare taroze barkhi ayat ba esmate anbia.mp3
8.43M
#عرفان_عملی_اسلامی
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#مهدی_طیب
@wittj2
🔮در ثواب نشر شریک باشید
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f