شأن نام تو در این شعر و در این دفتر نیست
ظرف و مظروف هم اندازه ی یکدیگر نیست
از قضا رد شدی و راه قدر را بستی
رفتی آن سوتر از اندیشه و در را بستی
رفتی آنجا که به آن دست فلک هم نرسید
و به گرد قدمت ، بال ملک هم نرسید
پشت افلاک ، به تعظیم شکوهت خم شد
چشم تو فاتح اقلیم "نمی دانم" شد!
آنچه نادیده کسی ، دیدی و برگشتی باز
سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز
منتخبی از :
سيدحميدرضا برقعى
مبعث رسول مهربانیها حضرت محمد مصطفی (ص) مبارك باد
🌹🌸🌷🌹🌸🌷
دیالکتیک علم و عرفان ناب
مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت آل یاسین (۳۸) 🌹لَا حبِیب إِلَّا هو و أَهلُه🌹 🍀معنای حبیب "حبیب" از ریشه
مهدی شناسی👇
🔮🎷زیارت آل یاسین(۳۹)
⭐️شهادت بر حجیت ائمه
🌹و أَشْهد أَنَّ أَمیرَ الْمؤْمنینَ حجتُه و الْحسنَ حجتُه و الْحسینَ حجتُه و علی بنَ الْحسینِ حجتُه و محمـد بـنَ علی حجتُه و جعفَرَ بنَ محمد حجتُه و موسى بنَ جعفَرٍ حجتُه و علی بنَ موسـى حجتُـه و محمـد بـنَ علی حجتُه و علی بنَ محمد حجتُه و الْحسنَ بنَ علی حجتُه و أَشْهد أَنَّک حجۀُ اللَّه🌹
🌼امامت ادامه نبوت است و امام بعد از پیامبر حافظ دین خدا و رهبر و راهنمـای امـت بـه خیـر و صـلاح است.
🌼 در این قسمت از زیارت پس از اینکه جداگانه نام ائمه را ذکر می کنـیم، بـر امامـت و حجـت خـدا بودن آنها اقرار می کنیم.
🌼 مهم ترین وصفی که اینجا مورد تاکید قرار می گیرد،لقب حجت الله است.
🌼معنای حجت الله را در قسمت سلام بر اوصاف حضرت بیان کردیم.
🌼نکته ی لطیف در اینجا این است که، بعد از یاد کردن از حجج یازده گانه ی خدا، امام عصر را خطاب قرار می دهیم و ایشـان را جداگانه با لقب "حجت الله" یاد می کنیم.
🌼گویا این لقب اختصاص ویژه به حضرت پیدا کرده است. شاید سـِرّ این مطلب این باشد که تحقق عملی و خارجی حجت الهی که همه عذر و بهانه ها را قطع می کند، به دسـت شریف حضرت مهدی موعـودی اسـت که بـه برکـت ظهـور و قیـام ایشـان اسـت کـه حجـت بـودن ائمـه یازده گانه تبیین می گردد و در واقع وجود پر خیر و برکت ایشان، ثمـره ی عملی همه ی حجـت هـای قبلی است.
#مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یاسین
علمی عرفانی👇
@wittj2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️سخنرانی های فوق العاده مهم بر پایه تطبیق تاریخی و سیاسی جریانات مهم دینی از زمان حضرت آدم تا حال
📗جلسه نوزدهم
#دولت_کریمه
🎷 استاد احسان عبادی
🔮شراکت در ثواب نشر
موارد مطرح شده در این جلسه 👇
1⃣ حیله دوم فرعون علیه حضرت موسی(ع)
2⃣ لزوم درخواست سند از مدعیان
و...
علمی عرفانی👇
@wittj2
درود بر دوستان تازه پیوسته
مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇
#عرفان_عملی_اسلامی(#مهدی_طیب)
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#حجاب
#دولت_کریمه(استاد عبادی)
#محامین(استاد عبادی)
و من الله توفیق🌻
سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹
👇
@wittj2
پاسخ شایعه
آخرین بروزرسانی: 1396/01/19
1. حداقل تا ۷ قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی شیعه، هیچ مطلبی وجود ندارد!
2. اولین کتابی که این حدیث را آورده، کتاب مصباح مرحوم کفعمی است که آن هم این روایت را بدون ذکر سند نقل کرده است!
3. مراجع عظام شیعه، حرز شرف الشمس را بی اعتبار دانسته و تنها برخی عمل به آن را با حسن نظر و از باب رجاء و امید ثواب، بی اشکال دانسته اند!
4. حتی با فرض اثبات چنین حدیثی در منابع روایی شیعه، محققین علم نجوم معتقدند شرف الشمس زمانیست که شمس در ۱۹ درجه برج حمل قرار گیرد و منظور روز ۱۹ فروردین نیست!
5. همچنین با فرض یاد شده، در ترسیم و نوشتن شرف الشمس های موجود در بازار اختلاف شدیدی وجود دارد! برای تاثیر حکاکی مورد نظر، آداب خاصی باید رعایت شود که انجام آن برای همه مشتریان در یک نصف روز ممکن نیست!
6. به جای استفاده از انگشتری غیر معتبری مثل شرف شمس، می توان از انگشتر های عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کرد که هم فضیلت بیشتری دارند و هم خواص آنها با احادیث معتبر نقل شده است!
7. پرهیز از امور خرافی، توکل بر خداوند متعال و توجه به هدایت و ارشادات حضرات معصوم(ع) از جمله مسائلی هستند که ما را از توسل به مسائل غیر واقعی بینیاز میکنند .
http://yon.ir/shfshs1
http://yon.ir/shfshs2
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5785341404641232318.mp3
4.17M
🎷استاد علامه مروجی سبزواری
⭐️آدمی چیست برزخی جامع
صورت خلق و حق در او واقع⭐️
علمی عرفانی👇
@wittj2
محل نور تجلیست
رای انور شاه
چو قرب او طلبی در صفای نیت کوش
#لسان_الغیب_حافظ🌻👌⭐️
👇
@wittj2
ما را نمیتوان یافت بیرون از این دو عبرت
یا ناقص الکمالیم، یا کامل القصوریم
بیدل دهلوی🌻👌⭐️
👇
@wittj2
ماهی تویی و
آب من و تنگ روزگار...
من در حصار تُنگ
و تو در مشت من اسیر...
فاضل نظری🌻
👇
@wittj2
ای شاه تو مات گشته را مات مکن
افتادهٔ توست جز مراعات مکن
گر غرقهٔ جرم است مجازات مکن
از بهر خدا قصد مکافات مکن
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (1)
1⃣ از بحثهای مهمی که در طلیعهی قرن سوم و در عصر حیات امام هادی علیهالسلام، جهان فکری اهلسنت را به خود مشغول کرد، جدال بر سر مسألهی حدوث و قِدَم قرآن بود که سبب ایجاد دودستگی میان اهلسنت شد.
2⃣ #اهل_حدیث قائل به قدیم بودن «کلام اللّه» بودند و #معتزله معتقد به حادث و مخلوق بودن قرآن بودند.
3⃣ اهمیت این بحث کلامی از آنرو بود که ملاک توحید و شرک قرار گرفته بود.
4⃣ معتزله اعتقاد به قدیم بودن قرآن را شِرک میدانستند و گروه مقابل مخلوق دانستن قرآن را کفر میشمردند.
5⃣ از آنجا که مسألهی خلق قرآن از مباحث جدلانگیز زمان امام هادی علیهالسلام بود، در کنار مباحث ریشهشناسی، جا دارد تا بررسی شود که پیشوای دهم شیعیان، چه واکنشی در برابر این مناقشات داشتند و چه موضعی برگرفته بودند.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
علمی عرفانی👇
@wittj2
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (2)
1⃣ مناقشه درباره مخلوق یا غیرمخلوق بودن قرآن کریم از مباحث مهمی بود که میان مسلمانان گفتوگو و جدل ایجاد کرد. در تاریخ کلام اسلامی، هیچ مبحثی همچون این بحث، موجب اختلاف نشده است. این اختلاف ناشی از این بود که گروهی هوادار حادث بودن کلام خدا و گروهی دیگر طرفدار قدیم بودن آن شدند.
2⃣ در اصطلاح فلسفه، «حدوث زمانی»، عبارت از حاصل شدن و بهوجود آمدن شیء است، پس از آنکه نبوده است. اصطلاح «قِدَم زمانی» نیز عبارت از بودن شیء است، بهنحوی که ابتدایی برای زمانِ وجود آن نباشد.
3⃣ مطرحکنندهی نظریه خلق قرآن، جَعْد بن دِرهَم بود. بنا به نقل ذهبی، جَعد بن دِرهم، از متکلمان نیمه نخست قرن دوم و شاگرد وَهب بن مُنَبّه بود.
4⃣ ذهبی، وهب بن منبّه را العلّامة الأخبارى القصصى معرفى کرده است، که بیشتر دانش وى از #اسرائیلیات و صحیفههاى #اهل_کتاب بود. بنا به نقل ابن سعد، وهب مدعى بود که 92 کتاب خوانده است که همهی آنها از آسمان نازل شدهاند. 72 تا از آنها در #کنیسهها و دست مردم هستند و از 20 تاى آنها جز عده اندکى، کسى آگاهى ندارد!
5⃣ وهب مىگفت: «عبدالله بن سلّام [یهودی]، اَعلم اهل زمان خویش بود و کعب الاحبار [یهودی] نیز اَعلم اهل زمان خویش. آیا مىدانید چه کسى دانش هردوى آنها را جمع کرده است؟». منظور او خودش بود!! یاقوت حموی نیز در شرح حال وى، او را «صاحب قصص» معرفى کرده، که بسیار از کتابهاى قدیمى معروف به اسرائیلیات نقل مىکرده است.
6⃣ در سخن از استادان جَعد بن دِرهم، از فردی بهنام ابان بن سمعان نیز نام برده شده که خود استادی #یهودی داشته، و لبید بن اعصم، استادِ استاد او قائل به خلقِ #تورات بوده است.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
علمی عرفانی👇
@wittj2
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (3)
1⃣ بهتدریج #معتزله بهعنوان مدافعان اصلی نظریه #خلق_قرآن شدند و پس از تثبیت مکتب کلامی #اشاعره در قرن چهارم، مسألهی خلق قرآن در شمار موضوعات اختلافی میان اشاعره و متزله قرار گرفت.
2⃣ اینان در طول تاریخ یکدیگر را #تکفیر کرده و ردیههایی علیه یکدیگر نگاشتند. معتزله اعتقاد به قِدَم قرآن را مستلزم شِرک میدانستند و اشاعره، مدعای خلق قرآن را کفر و همپایهی مدعای کفار مکه میشمردند که قرآن را گفتار بشر میخواندند.
3⃣ وجه تمایز مسألهی خلق قرآن با سایر مباحث کلامی این است که این مسأله با دوران تاریخی و حساسِ «محنت» گره خورد و به مسألهای اساسی در عرصهی روابط میان حکومت و عالمان دینی تبدیل شد.
4⃣ #مأمون و #معتصم طرفدار معتزله و مروّج تفکر حدوث قرآن بودند. مأمون صریحاً اعلام کرد که قرآن مخلوق است، آنگاه با توسل به زور، #اهل_حدیث را وادار کرد که این اندیشه را بپذیرند و از ابراز مخالفت خودداری کنند؛ او سپس دستور #تفتیش_عقاید از صاحبمنصبان را صادر کرد. مردودان در این آزمون، منصب خویش را از دست میدادند. از این دوره با عنوان «مِحنَةُ القرآن» یاد میشود.
5⃣ مخالفانِ قِدَم قرآن، به زندان و شکنجه سپرده شدند. حتی بزرگان اهل حدیث همچون احمد بن حنبل نیز استثنا نشدند. همین سختگیریها سبب نفرت مردم از معتزله گردید. از اینرو وقتی که #متوکّل عباسی به خلافت رسید، جانب قائلان به قِدَم قرآن را گرفت و به #دوران_محنت پایان داد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
علمی عرفانی👇
@wittj2
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیهالسلام (4)
1⃣ مواجههی امام هادی (ع) با در نظر گرفتن شرایط ویژهی زمان آن حضرت، حسابشده و هوشمندانه است که نهتنها نظر صحیح و درست را بیان داشتهاند، بلکه جامعهی #شیعه را از خطر مهلکی حفظ کردند. ایشان بحث حدوث و قِدَم قرآن را جدالی بیهوده و انحرافی میدانستند و اصحاب را از پرداختن به اینگونه مباحث منع میکردند.
2⃣ امام (ع) ورود به این مناقشه را #فتنه ای میدانستند که نتیجهاش چیزی جز هلاکت و سیهروزی نیست. اما از آنرو که باید باورهای ناصحیح و عقاید انحرافی را به مردم معرفی میکردند، در قالبی بسیار ظریف، به ردّ عقیدهی قدیم بودن قرآن پرداختند.
3⃣ سند این ادعا، روایتی است که شیخ صدوق، در دو کتاب خویش به نقل از امام هادی (ع) نقل کرده است. در این روایت امام (ع) خطاب به برخی از شیعیان چنین نوشتند:
📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم. خداوند ما و شما را از وقوع در فتنه مصون نگه دارد که در اینصورت بزرگترین نعمت را بر ما ارزانی داشته است و جز این، هلاکت و سیهروزی است. نظر ما این است که بحث و جدال دربارهی قرآن، بدعتی است که سؤالکننده و جوابدهنده در آن شریکاند؛ زیرا چیزی دستگیر پرسشکننده میشود که سزاوار او نیست و پاسخدهنده نیز برای موضوعی که در توانش نیست بیجهت خود را به رنج و مشقت میافکند. خالق جز خدا نیست و بهجز او همه آفریدهاند و قرآن کلام خدا است و از پیش خود اسمی برای آن قرار مده که از گمراهان خواهی گشت. خداوند ما و شما را از آنانی قرار دهد که در نهان از خدای خود میترسند و از روز جزا سخت هراساناند.
4⃣ همانگونه که از متن کلام امام (ع) مشخص است، ایشان بدون اینکه به صفت مخلوق برای قرآن کریم تصریح کند، بهصورتی بسیار زیبا اندیشهی قدیم بودن قرآن را كه #اشاعره به آن معتقد بودند، رد میکند. در عین حال برخلاف نظر #معتزله، ایشان معتقد است که قرار دادن هر اسمی به جز کلام اللّه برای قرآن اعم از مخلوق و غیرمخلوق و… موجب گمراهی میگردد.
5⃣ و بدینگونه امام هادی (ع) ضمن حفظ جان شیعیان و بازداشتن آنان از افتادن در دام بحثهای بیحاصل #یهودساخته، نقش #هدایتگری خود را نیز بهخوبی ایفا کردند.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 goo.gl/Uqp7SU
علمی عرفانی👇
@wittj2
عقب گرد عشق دشوار ست
انتهای صحرا پر ز اسرارست
آنکس که سوزد ز آتش عشق
چوخاکستر بر بادحالش زارست
اسماء ۱۶ فروردین ۹۸
👇
@wittj2
Hesamoddin_Seraj_-_Azare_Eshgh_128.mp3
3.28M
🎷سراج
⭐️آذر عشق
@wittj2
#چالش_مهدوی 🍃
#ختم_سوره_توحید_به_نیت_فرج 🌸
خب خب خب!!😎
فضاے مجازے پر شده از چالش های الکی و وقت تلف ڪن نظرتون چیه یه ڪار مہدوے کنیم این روزا؟؟
هر نفر یک بار سوره ی توحید رو میخونیم به نیت تعجیل در فرج و ثوابشو هدیہ میکنیم به حضرت فاطمه الزهرا(س)👌
همگی بفرستین توی ڪانال هاتون...
(سهم شما یک بار قرائت سوره توحید)