eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
413 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از .
4_5940592493727842576.mp3
50.21M
دعاے وداع با ماه مبارک رمضان (دعای ۴۵ صحیفه سجادیه)
هدایت شده از .
#آخرین_روزهاے_ماه_مبارک_رمضان با روزه و با نماز نشناختمت با آن همه رمز و راز نشناختمت یک ماه اگر چه میهمانت بودم بگذشت مجال و باز نشناختمت #الوداع_ای_ماه_خدا
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
#عید_فطر عید است و دلم خانۀ ویرانه بیا این خانه تکاندیم ز بیگانه بیا یک ماه تمام میهمانت بودیم یک روز به مهمانی این خانه بیا #قیصر_امین‌پور #عید_فطر_مبارک #اللهم_عجل_لولیک_الفرج ══💝══════ ✾ ✾ ✾
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔰 بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری؛ 👈 مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ اعلام شد 🔺️ دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ را حداقل ۸۰۰۰ تومان اعلام کرد. 🔍 بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=42752 💟 @rozaneyeagahi
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🌸از منظر امام علی(علیه السلام) ❌ ، گران را می دانند!! 👈ِانَّ اَبْغَضَ الْحَلایِقِ اِلَی اللّهُ رَجُلانِ. ... وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلاً، مَوْضِعٌ فِی جُهَّالِ الاُمَّةِ. غَارٌ فِی اَغْبَاشِ الْفِتْنَةِ. عَمٍ بِمَا فِی عَقْدِ الْهُدْنَةِ. قَدْسَمّاهُ اَشْبَاهُ النّاسِ عَالِما وَ لَیْسَ بِهِ؛ 🔺هما نا که در پیشگاه خداوند، دو کس خشم انگیزترین آفریدگانند. ... دو دیگر کس، جهل گردآورنده ای است که در میان توده های ، خود را پایگاهی ساخته است. در امواج فتنه ها جولان می دهد و از راز صلح به کلی بی خبر است. ناآگاهان مردم نما، می نامند در حالی که از هر است.( نهج البلاغة خطبه17(،نسخه صبحي صالح)، ص60) ⁉️ آیا مصداق این افراد، در جامعه ما امثال صادق شیرازی ها، و...نیستند؟! ✍علی اکبر صیدی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
🔮🎷 خلقت از منظر عرفان . . تفاوت مهم بین مذهب عرفا و مذهب فلاسفه و متکلمان این است که نزد عارف ایجاد و اعدام (عدم)واقعی در بین نیست بلکه در واقع آنچه در عالم جریان دارد (اظهار) و (اخفا) است .بدین جهت که (ایجاد) و به وجود آمدن شیءازشیء دیگر فرع بر قول به تباین وجودی یا تشکیک وجودی است در حالی که با توجه به وحدت شخصی وجود ایجاد بدان معنا زمینه ای ندارد همچنین (اعدام) نیز معنایی ندارد 🚨 چرا که در عالم تنها وجود؛وجودِ حق است که واجب بالذات است و عروض عدم نیز براو محال است و مستلزم جمع بین نقیضین میباشد. 💥 درنتیجه آنچه که ما ایجادواعدام اشیاء می‌دانیم 🌟 در واقع( ظهور)و( خروج) آنها از سیطره ی اسم باطن و غیب حق تعالی و مخزن غیب الهی میباشد،چنانکه تعبیر قرآن کریم: ⬅(رجوع)(اِنَّاللهِ وَاِنَّا اِلَیهِ رَاجِعُون)۱ ونیز ⬅(اذهاب)(کُلُ اِلَینَا رَاجِعُونَ)۲ است.🚨👈 نه (عدم و اعدام)به تعبیر مولوی: 🌻 صورت ازبی صورتی آمدبرون بازشدکانا الیه راجعون🌻 . . ابن عربی👈 در کتاب فتوحات مکیّه چنین آورده: (از آنجا که ازصفات حق تعالی (اذهاب)است نه اعدام چنان که فرمود: اگر خداوند بخواهد ای مردم شما را می‌برد و دیگران را می‌آورد و نفرمود شما را معدوم می‌کند از این رو استعمال اعدام در این مورد صحیح نیست چرا که آنچه متصف به وجود است،تنها حق تعالی است که در اعیان مظاهر، ظاهر شده و اصلاً عدم به آن ملحق نمی‌شود ،چراکه اوست که به شیء، در آن حین👈 که اراده ایجادش می کند (کن)( باش) می‌گوید پس موجود می شود)۳/ 🚨 خلاصه به لسان قرآن و عرفان بساط خلقت و جهات به واسطه یک( امر) گسترده شده و به یک (تشر) برچیده میشود. چنانکه تعبیر دیگری که در عرفان از اذهاب شده (نهی) است که عبارت است از: انقهار کثرت در وحدت در نهایت امر( قیامت کبری)که(وَعَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیِّ القَیُّومِ)۴/ودرقبال آن امرظهور وحدت است در کثرات درابتدای امر(۵) که (وَمااَمرُنا اِلّا واحِدَه)۶/ منابع ۱_سوره بقره_آیه۱۵۶ ۲_سوره انبیاء_آیه۹۳ ۳_فتوحات مکیه ج۱۰ص۴۹۰ ۴_سوره طه_ آیه۱۱۱ ۵_ابن ترکه،تمهیدالقواعد،ص۱۷۶وتقریرات تمهیدالقواعد ۶_سوره قمر_آیه۵۴ علمی عرفانی @wittj2🎷
🔮🎷 عقل و دین و علم ⬅اينكه تعيين نسبت عقل و علم برخاسته از آن، و دين كه محصول وحي است و تبيين جايگاه عقل در هندسه معرفت ديني به حلّ اين تعارضِ خيالي و رفع توهم جدايي و تقابل علم و دين مي انجامد، از آن رو است كه علم خود محصول عقل است و به خواست خدا طي مباحث آتي به ويژه مبادي تصوري بحث كه به توضيح مفهوم عقل و دين اختصاص دارد مراد از عقل و حيطه شمول آن روشن خواهد شد و آشكار مي شود كه نه عقل در برابر حس و تجربه است و نه مقصود ما از عنوان «عقل و دين» بررسي نسبت خصوص عقل تجريدي محض كه در فلسفه مطلق متبلور مي شود، با دين است. ⬅علم تجربي، رياضيات، علوم فلسفي، كلامي و عرفاني همگي با عقل تأمين مي شوند و عنوان عقل همه اين علوم متفاوت را فرامي گيرد. 🚨 براين پايه، بررسي نسبت عقل و دين به حلّ تعارض موهوم علم و دين مدد مي رساند و نشان مي دهد كه چون عقل در برابر نقل است؛ نه در برابر دين و خارج از قلمرو معرفت ديني، علم و معرفت علمي خارج از حوزه معرفت ديني نيست تا سخن از تعارض علم و دين و ترجيح يكي بر ديگري مثلاً جمود بر نقلِ ديني و طرد علم و يا ركون به علم و وانهادن دين به ميان آيد، بلكه عقل غير تجريدي كه عهده دار شناخت تجربي طبيعت است در صورتي كه معرفتي توأم با قطع يا طمأنينه در اختيار نهد، هرچند به سر حدّ يقين و قطع منطقي و برهاني نرسد، در هندسه معرفت ديني جاي مي گيرد و نقاب از چهره خلقت و «فعل خداوند» برمي افكند، همچنان كه نقلِ معتبر (كتاب و سنّت) در غالب موارد، پرده از چهره «قول و گفته خداوند» باز مي گيرد. و هر دو (عقل و نقل) پرده دار حريم معرفت ديني اند و هيچ كدام از ديگري پرده دري نمي كنند. 📚جوادی آملی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، ص۱۵ و ۱۶. . . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2