🔮سياست اقتصادى و عدالت امام عليه السّلام
🌹امام علی علیه السلام :
به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر كجا كه بيابم به صاحبان اصلى آن باز مى گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، يا كنيزانى خريده باشند، زيرا در عدالت گشايش براى عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آيد، تحمّل ستم براى او سختتر است
📚خطبه ۱۵ نهج البلاغه
#فقط_به_عشق_علی
#غدیری_ام
علمی عرفانی 👇
@wittj2
Roozbeh Nematollahi - Ali (128).mp3
3.48M
⭐️علی.ع.
🎷روزبه نعمت اللهی
👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباهله،
داستان فضیلت
اهل بیت رسول خداست؛
آنجا كه خدا
فرمان داد تنها زنان و فرزندان
و جانهایتان
را به میدان بیاورید؛
با رسول خدا(ص)،
تنها فاطمه(س) وحسن(ع)
وحسین(ع) و علی(ع) ماندند!
روز مباهله،
روز عزت و افتخار
شیعه مبارک باد💐
✅آزمایش امّت
🌹امام علی علیه السلام :
سوگند به خدایی كه پیامبر را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش میشوید . چون دانه ای که در #غربال ریزند، یا غذایی که در دیگ گذارند! به هم خواهید ریخت، زير و رو خواهید شد، تا آنکه پایین به بالا و بالا به پایین رود، آنان که سابقه ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند، بر سر کار می آیند، و آنها که به ناحق، پیشی گرفتند عقب زده خواهند شد .
🔔در نادانی انسان همین بس که قدر خویش را نشناسد . آنچه بر اساس تقوا پایه گذاری شود، نابود نگردد.
📚خطبه ۱۶ نهج البلاغه
#فقط_به_عشق_علی
#غدیری_ام
علمی عرفانی 👇
@wittj2
✅کلامی از امام علی علیه السلام در وصف كسانى كه داورى ميان مردم را به عهده مى گيرند و شايان آن نيستند:
🔮شناخت بدترین انسانها در کلام امام
🌹 امام علی علیه السلام:
دشمنترين مردم در نزد خدا، دو كس باشند:
👈مردی که خداوند او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است ،دل او شیفته 🚨بدعت است و مردم را گمراه کرده به فتنه انگیزی می کشاند و راه رستگاری گذشتگان را گم کرده و طرفداران خود و آیندگان را گمراه ساخته است بار گناه دیگران را بر دوش کشیده و گرفتار زشتی های خود نیز می باشد .
👈و مردی که مجهولاتی به هم بافته و در میان انسانهای نادان امت جایگاهی پیدا کرده است در تاریکی های فتنه فرو رفته و از مشاهده صلح و صفا کور است . آدم نماها او را عالم نامیدند که نیست چیزی را بسیار جمع آوری میکند که اندک آن به از بسیار است تا آنکه از آب گندیده سیراب شود، و دانش و اطلاعات بیهوده فراهم آورد .
📚خطبه ۱۷ نهج البلاغه
#فقط_به_عشق_علی
#غدیری_ام
علمی عرفانی 👇
@wittj2
🔮ارزش قرآن
🌹امام علی علیه السلام :
همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیداست .مطالب شگفت آور آن تمام نمیشود و اسرار نهفته آن پایان نمی پذیرد و تاریکی ها بدون قرآن برطرف نخواهد شد.
📚خطبه ۱۸ نهج البلاغه
#فقط_به_عشق_علی
#غدیری_ام
علمی عرفانی 👇
@wittj2
🚨خویشاوندان را دریاب
✅امام علی علیه السلام:
آن کس که خویشاوندان خود را به دم شیر سپارد، ومرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند سزاوار است که بستگان او بر وی خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند
📚خطبه ۱۹ نهج البلاغه
علمی عرفانی 👇
@wittj2
🚨علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ
✅امام علی علیه السلام :
هر آينه، اگر مى ديديد آنچه را كه مردگانتان پس از مرگ ديده اند، بيتابى مى نموديد و وحشت بر شما چيره مى شد. [و آنچه را ناشنيده مى گرفتيد، مى شنيديد] و سر به فرمان خدا مى آورديد.
👈ولى آنچه مردگانتان پس از مرگ ديده اند، اكنون از چشم شما پنهان است و بزودى پرده ها بالا خواهد رفت. آن حقايق را به شما نيز نشان دادند، ولى ديدن نخواستيد و به گوش شما رسانيدند، ولى شنيدن نخواستيد. شما را راه نمودند، ولى ره يافتن نخواستيد.
براستى مى گويم كه عبرتها و اندرزها بر شما آشكار بود و از آنچه مى بايد دورى جوييد شما را منع كردند و پس از ملائكه، كه رسولان آسمان اند، جز انسان فرمان خداوند را ابلاغ ننمايد.
📚خطبه ۲۰ نهج البلاغه
#فقط_به_عشق_علی
#غدیری_ام
علمی عرفانی 👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮آفرينش جهان در نـهج البلاغه🔮🎷🎷🎷🎷🎷 مقدمه كمتر انديشمندى درجهان است كه حضرت على(ع) را نشناسد. سخن گفت
یاد آوری
مقاله ی آفرینش جهان در نهج البلاغه بر اساس قوانین فیزیک جدید 🎯
39.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این آهنگ توحیدی و فوق العاده از سامی یوسف
در شب ولادت حضرت محمد تقدیم شما
حتما ببینید
حتما تا آخر ببینید...این آهنگ توحیدی و فوق العاده از سامی یوسف
در شب ولادت حضرت محمد. ص.
💚💙💜💛🧡❤️💫
حتما تا آخر ببینید...
اینکه از دستِ پیمبر دستِ او بالاست کیست
اینکه جمعش با نبی یک شعرِ بی همتاست کیست
اینکه در پایِ تنورِ خانهاش زهراست کیست
اینکه در قابِ خدا تصویرِ او تنهاست کیست
کیست این و کیست این و کسیت این ، تنها علی
اَشهدُاَن لا امیرالمومنین الا علی
#حسن_لطفی
#فقط_حيدر_اميرالمومنين_است
🔮فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنينَ
سوره شعراء (26) آیه 199
ترجمه
[به فرض که ما قرآن را بر فردی از عجمها نازل میکردیم] که [او] آن را بر ایشان میخواند، بدان مومن نمیشدند.
🔮حدیث
1) امام صادق ع فرمود: اگر قرآن بر عجم نازل میشد، عرب بدان ایمان نمیآورد؛ درحالی که بر عرب نازل شد و عجم بدان ایمان آورد؛ و این [نشاندهنده] فضیلت عجم است [که حقیقت را بر تعصب نژادی ترجیح میدهد.]
تفسير القمي، ج2، ص12
2) از امام صادق ع روایت شده است: از عرب برحذر باشید که خبر بدی در مورد آنها هست: همراه با قائم یکی از آنها خروج نمیکند.
الغيبة (للطوسي) ص476
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ أَبِيهِ أَسْبَاطِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُوسَى الْأَبَّارِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: اتَّقِ الْعَرَبَ فَإِنَّ لَهُمْ خَبَرَ سَوْءٍ أَمَا إِنَّهُ لَا يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ مِنْهُمْ وَاحِدٌ
البته ظاهرا مقصود حدیث کسانی است که بر تعصب نژادی عربی دارند یا عربهای اصیل که عربهای حجاز (عربستان سعودی) هستند یا ...؛ چراکه در صفحه 477 همان کتاب، از امام باقر ع در مورد 313 نفر اصحابی که با امام زمان ع بیعت میکنند روایت شده که: «فِيهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْيَارُ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاق:
🔔در میان آنها نجیبانی از مصر، و بزرگانی از شام، و خوبانی از عراق هستند»
🔮تدبر
در این آیه، نفرمود «عَلَّمَه علیهم»(آن را به آنها تعلیم داد)، بلکه فرمود «قَرَأَهُ عَلَيْهِمْ» (آن را بر آنها خواند). این چنین تعبیری تاییدی است بر اینکه: قرآن صرفا یک مکاشفه شخص پیامبر ص نبوده بلکه این حقیقت با همین الفاظ بر پیامبر اکرم ص نازل شده است (تدبر1 جلسه 114) و نیز بر اینکه: الفاظ قرآن هم در مورد قرآن نقش خاصی دارد به نحوی که حتی اگر قرار بود قرآن بر یک غیرعربزبان هم نازل شود، باز هم با همین الفاظ نازل میشد (تدبر1 جلسه117).
🔔توضیح مطلب:
«قرأ» (خواند) در جایی به کار میرود که یک متن معینی وجود داشته باشد و از آن متن، اصل مطلب برای دیگران خوانده شود.
اگر قرآن صرفا یک محتواهایی بود که پیامبر مکاشفه کرده و به زبان خودش به مردم ارائه میداد و تفاوتی نداشت که پیامبر زبانش عربی باشد ویا هر زبان دیگری؛ آنگاه «خواندن» چه در مورد پیامبر، و چه در مورد هر فرد عجمی که قرار بود این محتواها را به مردم ارائه کند، بیمعنی بود.
در واقع، وقتی فقط محتوای مطلبی مهم است، ما تعبیر «علَّم» (آموزش داد، تعلیم داد) را به کار میبریم؛ اما وقتی علاوه بر محتوا، خود الفاظ هم مهم است و میخواهیم بگوییم محتوا را با الفاظ خود شخص نقل کرده، تعبیر «قرأ» (خواند) را به کار میبریم.
«لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى بَعْضِ الْأَعْجَمين ... ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنينَ» اینکه برای عدهای مبنای حقیقت، نژاد و قبیله و حزب خود باشد، و تنها در صورتی زیر بار حقیقت میروند که حقیقت را نزدیکان و همحزبیهایشان بگویند، معضلی ریشهدار در تاریخ بوده است؛
🔮و این آیه هشداری برای جدی گرفتن آزاداندیشی است:
آیا ما اگر حقیقت را از زبان کسانی بشنویم که به آنها علاقه، ویا با آنها منافع مشترک نداریم، زیر بار آن میرویم؟
خوشبختانه در میان ملل مختلف، کارنامه ما ایرانیان، در مجموع، در این زمینه نمره بالایی داشته (حدیث1، لینک زیر)،
https://telegram.me/YekAaye/1268
و حدیث2 جلسه قبل، لینک زیر)
https://telegram.me/YekAaye/1261
🚨هرچند امروزه عدهای اصرار دارند، با بهانه عرب بودن پیامبر ص و تحریک احساسات ناسیونالیستی، این کارنامه را به مردودی بکشانند.
و من هیچگاه چرایی این بیمنطقیِ ملیگراها را نفهمیدم:
🎯واقعا معیار پذیرش حقیقت، درستی یا نادرستی آن است یا این است که گوینده آن از نژاد ما باشد یا نباشد؟!
«لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى بَعْضِ الْأَعْجَمين ... ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنينَ»:
«به» جار و مجروری است که به لحاظ نحوی، مربوط به «مومنین» است و علیالقاعده باید بعد از آن میآمد. اینکه قبل از آن آمده، نشاندهنده «حصر» یا دستکم یک تاکید جدی بر آن است. (توجه: ضمیر آن، میتواند به «آورنده وحی» ویا به «قرآن» برگردد).
با توجه به این مقدمه، اینکه چرا «به» قبل از «مومنین» آمد، شاید بدین جهت است که میخواهد بفرماید: آنانی که گرایشات ناسیونالیستی دارند، ممکن است به این قرآن یا آورندهاش، بعد از اینکه آن را به نحوی به گرایشات ملیگرایانهی خود مرتبط کنند، ایمان بیاورند، اما به خود آن حقیقت، بتنهایی و جدای از گرایشات ناسیونالیستی، ایمان نمیآورند.
شاید کسانی که میکوشند برای تشویق برخی ایرانیان به اسلام، بر ایرانی بودن مادر امام زمان (عج) و اموری از این دست اصرار کنند، خواسته یا ناخواسته، انحرافی را دامن میزنند که در این آیه (در دو تدبر قبلی) مورد توجه قرار گرفته
است.
📗 بولتن نیوز