eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
414 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
اینکه از دستِ پیمبر دستِ او بالاست کیست اینکه جمعش با نبی یک شعرِ بی همتاست کیست اینکه در پایِ تنورِ خانه‌اش زهراست کیست اینکه در قابِ خدا تصویرِ او تنهاست کیست کیست این و کیست این و کسیت این ، تنها علی اَشهدُاَن لا امیرالمومنین  الا علی
🔮فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنينَ سوره شعراء  (26) آیه 199          ترجمه [به فرض که ما قرآن را بر فردی از عجم‌ها نازل می‌کردیم] که [او] آن را بر ایشان می‌خواند، بدان مومن نمی‌شدند. 🔮حدیث 1) امام صادق ع فرمود: اگر قرآن بر عجم نازل می‌شد، عرب بدان ایمان نمی‌آورد؛ درحالی که بر عرب نازل شد و عجم بدان ایمان آورد؛ و این [نشان‌دهنده] فضیلت عجم است [که حقیقت را بر تعصب نژادی ترجیح می‌دهد.] تفسير القمي، ج‏2، ص12 2) از امام صادق ع روایت شده است: از عرب برحذر باشید که خبر بدی در مورد آنها هست: همراه با قائم یکی از آنها خروج نمی‌کند. الغيبة (للطوسي) ص476 عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ أَبِيهِ أَسْبَاطِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُوسَى الْأَبَّارِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: اتَّقِ الْعَرَبَ فَإِنَّ لَهُمْ خَبَرَ سَوْءٍ أَمَا إِنَّهُ لَا يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ مِنْهُمْ وَاحِدٌ البته ظاهرا مقصود حدیث کسانی است که بر تعصب نژادی عربی دارند یا عرب‌های اصیل که عربهای حجاز (عربستان سعودی) هستند یا ...؛ چراکه در صفحه 477 همان کتاب، از امام باقر ع در مورد 313 نفر اصحابی که با امام زمان ع بیعت می‌کنند روایت شده که: «فِيهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْيَارُ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاق: 🔔در میان آنها نجیبانی از مصر، و بزرگانی از شام، و خوبانی از عراق هستند» 🔮تدبر در این آیه، نفرمود «عَلَّمَه علیهم»(آن را به آنها تعلیم داد)، بلکه فرمود «قَرَأَهُ عَلَيْهِمْ» (آن را بر آنها خواند). این چنین تعبیری تاییدی است بر اینکه: قرآن صرفا یک مکاشفه شخص پیامبر ص نبوده بلکه این حقیقت با همین الفاظ بر پیامبر اکرم ص نازل شده است (تدبر1 جلسه 114) و نیز بر اینکه: الفاظ قرآن هم در مورد قرآن نقش خاصی دارد به نحوی که حتی اگر قرار بود قرآن بر یک غیرعرب‌زبان هم نازل شود، باز هم با همین الفاظ نازل می‌شد (تدبر1 جلسه117). 🔔توضیح مطلب: «قرأ» (خواند) در جایی به کار می‌رود که یک متن معینی وجود داشته باشد و از آن متن، اصل مطلب برای دیگران خوانده شود. اگر قرآن صرفا یک محتواهایی بود که پیامبر مکاشفه کرده و به زبان خودش به مردم ارائه می‌داد و تفاوتی نداشت که پیامبر زبانش عربی باشد ویا هر زبان دیگری؛ آنگاه «خواندن» چه در مورد پیامبر، و چه در مورد هر فرد عجمی که قرار بود این محتواها را به مردم ارائه کند، بی‌معنی بود. در واقع، وقتی فقط محتوای مطلبی مهم است، ما تعبیر «علَّم» (آموزش داد، تعلیم داد) را به کار می‌بریم؛ اما وقتی علاوه بر محتوا، خود الفاظ هم مهم است و می‌خواهیم بگوییم محتوا را با الفاظ خود شخص نقل کرده، تعبیر «قرأ» (خواند) را به کار می‌بریم. «لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى‏ بَعْضِ الْأَعْجَمين ... ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنينَ» اینکه برای عده‌ای مبنای حقیقت، نژاد و قبیله و حزب خود باشد، و تنها در صورتی زیر بار حقیقت می‌روند که حقیقت را نزدیکان و هم‌حزبی‌هایشان بگویند، معضلی ریشه‌دار در تاریخ بوده است؛ 🔮و این آیه هشداری برای جدی گرفتن آزاداندیشی است: آیا ما اگر حقیقت را از زبان کسانی بشنویم که به آنها علاقه، ویا با آنها منافع مشترک نداریم، زیر بار آن می‌رویم؟ خوشبختانه در میان ملل مختلف، کارنامه ما ایرانیان، در مجموع، در این زمینه نمره بالایی داشته (حدیث1، لینک زیر)، https://telegram.me/YekAaye/1268 و حدیث2 جلسه قبل، لینک زیر) https://telegram.me/YekAaye/1261 🚨هرچند امروزه عده‌ای اصرار دارند، با بهانه عرب بودن پیامبر ص و تحریک احساسات ناسیونالیستی، این کارنامه را به مردودی بکشانند. و من هیچگاه چرایی این بی‌منطقیِ ملی‌گراها را نفهمیدم: 🎯واقعا معیار پذیرش حقیقت، درستی یا نادرستی آن است یا این است که گوینده آن از نژاد ما باشد یا نباشد؟! «لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى‏ بَعْضِ الْأَعْجَمين ... ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنينَ»: «به» جار و مجروری است که به لحاظ نحوی، مربوط به «مومنین» است و علی‌القاعده باید بعد از آن می‌آمد. اینکه قبل از آن آمده، نشان‌دهنده «حصر» یا دست‌کم یک تاکید جدی بر آن است. (توجه: ضمیر آن، می‌تواند به «آورنده وحی» ویا به «قرآن» برگردد). با توجه به این مقدمه، اینکه چرا «به» قبل از «مومنین» آمد، شاید بدین جهت است که می‌خواهد بفرماید: آنانی که گرایشات ناسیونالیستی دارند، ممکن است به این قرآن یا آورنده‌اش، بعد از اینکه آن را به نحوی به گرایشات ملی‌گرایانه‌ی خود مرتبط کنند، ایمان بیاورند، اما به خود آن حقیقت، بتنهایی و جدای از گرایشات ناسیونالیستی، ایمان نمی‌آورند. شاید کسانی که می‌کوشند برای تشویق برخی ایرانیان به اسلام، بر ایرانی بودن مادر امام زمان (عج) و اموری از این دست اصرار کنند، خواسته یا ناخواسته، انحرافی را دامن می‌زنند که در این آیه (در دو تدبر قبلی) مورد توجه قرار گرفته است. 📗 بولتن نیوز
متن بالا اشاره دارد به اینکه اولا نچسب به هیچکدوم به حقیقت⭐️ بچسب والسلام 💜💚 ثانیا صرف و نحو عربی روشنگر تمام مجهولات است. پس فراگیری روح زبان مبدا مهم است .💜💚 ثالثا علت برجسته ی عربی بودن قرآن کریم این است که عربی فصاحت و بلاغت قویتری داره ودر حجم کم میتوان مفاهیم زیادی رو گنجاند.. 💜💚 رابعا از حجاب علم بیرون بیا...چون در کل پیش علم العلوم ذره ای بیش نیستی...! 💚💜 👇 @wittj2
از خدا جوییم توفیق ادب بی ادب محروم ماند از لطف رب مولانای جان ☘ رابطه ی مربی و مربا باید رعایت بشه با احترام و ادب در گام نخست💜💚 👇 @wittj2
تا به دیوار و درش تازه کنم عهد قدیم گاهی از کوچه معشوقه خود می‌گذرم شهریار🌻 👇 @wittj2
پندانه🍂 رفیقی می گفت: دنیا یک خانه بزرگ است و آدمها هر کدام مانند یکی از وسایل خانه هستند. بعضی کارد هستند تیز، برنده و بیرحم. بعضی کبریت هستند و آتش به پا می کنند. بعضی کتری هستند و زود جوش می آورند. بعضی تابلوی روی دیوار هستند، بود و نبودشان تاثیری در ماهیت خانه ندارد. بعضی قاشق چایخوری هستند، و فقط کارشان بر هم زدن است. بعضی رادیو هستند و فقط باید بهشان گوش کرد. بعضی تلویزیون هستند، و بدجور نمایش اجرا می کنند. اینها را فقط باید نگاه کرد. بعضی قابلمه هستند، برایشان فرقی نمی کند محتوای درونشان چه باشد، فقط پر باشند کافیست. بعضی قندان هستند، شیرین و دلچسب. و بعضی دیگر نمکدان، شوخ و بامزه. بعضی یک بوفه شیک هستند، ظاهری لوکس و قیمتی دارند، اما در باطن تکه چوبی بیش نیستند. بعضی سماور هستند، ظاهرشان آرام، ولی درونشان غوغایی بر پاست. بعضی یک توپ هستند، از خود اختیاری ندارند و به امر دیگران اینطرف و آن طرف می روند. بعضی یک صندلی راحتی هستند، می‌شود روی آن لم داد، ولی هرگز نمی‌توان به آنها تکیه کرد. بعضی کلاه هستند، گاهی گذاشته و گاهی برداشته می‌شوند ولی در هر دو صورت فریبکارند. بعضی چکش هستند، و کارشان کوبیدن و ضربه زدن و خرد کردن است. و اما..‌‌‌. بعضی ترازو هستند، عادل و منصف. حرف حق را می‌زنند، حتی اگر به ضررشان باشد. عده ای تنگ بلورین آب هستند، پاک و زلال اینها نهایت اعتمادند. برخی آینه اند، صاف صیقلی بدون کوچکترین خط و خش، اینها انتهای صداقت‌ند. عده ای، چتر هستند، یک سایبان مطمئن در هجوم رگبار مشکلات. عده ای دیگر لباس گرم هستند، در سرمای حوادث و تن پوشی از جنس آرامش. عده ای مثل شمع، می‌سوزند و تمام میشوند، ولی به اطرافیان نور و گرما و آرامش می‌دهند. 🔮 این مهم است که: ببینیم ما در زندگی نقش کدام یک از این وسائل خانه را بازی می‌کنیم. پس مراقب خودمان باشیم، یک خطای در زندگی یک عمر افسوس خوردن است. خداوند متعال نگهدار همه عزیزان باشد. علمی عرفانی 👇 @wittj2
💚💜سبکسار شوید تا رستگار شوید 🌹امام علی علیه السلام: قیامت پیش روی شما و مرگ پشت سر شما را می راند . سبکسار شوید تا برسید . همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شمایند. 📚خطبه ۲۱ نهج البلاغه علمی عرفانی 👇 @wittj2
🚨امام و شناساندن👌 ناکثین (اصحاب جمل) ✨مظلومیت و شجاعت امام در این خطبه مشهود است امام علی علیه السلام : 🔔آگاه باشيد، كه شيطان حزب خود را بر انگيخته و سپاه خويش بسيج كرده، تا بار ديگر، ستم در جاى خود مستقر گردد و باطل به جايگاه خود بازگردد.  👈به خدا سوگند، هر چه كوشيدند ولى ميان من و خود به انصاف داورى نكردند. از من حقى را مى طلبند كه خود آن را واگذاشته اند و خونى را مى خواهند كه خود ريخته اند. 👈اگر مى گويند كه من در ريختن آن خون شريكشان بوده ام، مگر نه اين است كه آنها را در آن نصيبى بوده است و اگر آنان خود به تنهايى آن خون ريخته اند، پس جز آنها كسى گناهكار نخواهد بود و به كيفر آن دچارند. هر دليل كه بياورند، به زيان خود آنهاست. از مادرى شير مى خواهند كه پستانش خشكيده است و مى خواهند🚨 بدعتى را زنده كنند كه ديگر مرده است. 🔔چه نوميد است اين دعوت كننده، كيست آنكه فرا مى خواند و به چه چيز بايد پاسخ داد. به هر چه خداوند ميان من و ايشان داورى كند، بدان خشنودم، كه او به كردارهاى ايشان آگاه است. 🔔اگر سر بر تابند شمشير تيز حوالتشان كنم، كه شمشير درمان باطل است و ياريگر حق. 🔔شگفت در اين است كه مرا به آوردگاه مى خوانند و مى خواهند كه در نبرد پاى بفشرم. مادرشان در سوگشان بگريند. 👌هيچگاه كسى نتوانسته مرا از تهديد به جنگ بترساند يا از ضرب شمشير به وحشت افكند. زيرا من در ايمان به خدا به مرز يقين رسيده ام و هرگز در دين خود شبهه نياورم.👌 📚خطبه ۲۲ نهج البلاغه علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔮عاقبت بخیری امام علی علیه السلام : 👌عمل نیک انجام دهید بدون آنکه به ریا و خودنمایی مبتلا شوید زیرا هرکس کاری برای غیر خدا انجام دهد خدا او را به همان غیر واگذارد . 🌹از خدا و زندگی سعادت مندان و هم نشینی با پیامبران را درخواست میکنیم. ✨نام نیکی که خدا از شخصی در میان مردم رواج دهد بهتر از میراثی است که دیگری بردارد. 📚خطبه ۲۳ نهج البلاغه علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔮ضرورت آمادگی برای جهاد امام علی علیه السلام : به جان خودم سوگند، در نبرد با كسى كه مخالفت حق كند و طريق گمراهى سپرد، نه مداهنه مى كنم و نه سستى. 🔔پس ای بندگان خدا از خدا بترسید و از خدا به سوی خدا فرار کنید 👌و از راهی که برای شما گشوده بروید، و وظایف و مقررّاتی که برای شما تعیین کرده به پا دارید 👌 اگر چنین باشید علی ضامن پیروزی شما در آینده میباشد،گرچه هم اکنون به دست نیاورید . 📚خطبه ۲۴ نهج البلاغه علمی عرفانی 👇 @wittj2
🚨اوج مظلومیت امام گلایه امام از یاران نالایق امام علی علیه السلام : به خدا سوگند، مي‏بينم كه آنان با هماهنگي و وحدت كلمه بر شما غالب آيند با اينكه بر باطل ‏اند، و شمايان در راه حقّ تان پراكنده و پريشانيد. 🔔شما امام بر حقّ خود را نافرماني كنيد، و آنان از سردمدار غاصب و باطل خويش فرمان برند. 🔔آنان بر سر پيمان اميرشان باشند، و شمايان خيانت ورزيد. 🔔 آنان در جامعه قانونمند، و شما فاسد و قانون شكن. تا آنجا كه اگر قدحي را به شما سپارم ترسم در آن خيانت كنيد و بند آن را بدزديد. 🔔پروردگارا، من اينان را با پند و تذکرهای مداوم خسته کردم به ستوه آوردم، و اینان نيز مرا به ستوه آوردند و خسته کردند .آنها از من به ستوه آمده و من از آنان به ستوه آمدم. . 🔔به جای آنان افرادی بهتر به من مرحمت فرما و به جای من بدتر از من بر آنها مسلّط کن. پروردگارا، دلهاشان را - چون نمك در آب - متلاشي كن. 🔔به خدا سوگند، دوست مي‏داشتم به جاي انبوه شمايان تنها هزار سوار از قبيله «بني فراس بن غنم» داشتم، كه: «اگر يكي از آنان را فراخواني، سواركاراني چون ابر تابستان به سويت هجوم آرند». و سپس از منبر به زير آمد. 📚خطبه ۲۵ نهج البلاغه علمی عرفانی 👇 @wittj2
📗معرفی کتاب نهج الفصاحه ،مجموعه کلمات قصار حضرت محمد. ص. "انا افصح العرب" علت نامگذاری کتاب نهج الفصاحه محمد.ص. 💫💜💚 علمی عرفانی 👇 @wittj2