🚨دفاعيات امام علی علیه السلام در برابر تهمت ها:
آيا شناختى كه بنى اميّه از روحيّات من دارند آنان را از عيب جويى بر من باز نمى دارد و آيا سوابق مبارزات من، نادان را بر سر جاى خود نمى نشاند كه به من تهمت نزنند؟
آنچه خدا آنان را بدان پند داد از بيان من رساتر است. من💥 مارقين (از دين خارج شدگان) را با حجّت و برهان مغلوب مى كنم و دشمن💥 ناكثين «پيمان شكنان» و ترديد دارندگان در اسلام مى باشم، شبهات را بايد در پرتو💫 كتاب خدا، قرآن، شناخت، و بندگان خدا به آنچه در دل دارند پاداش داده مى شوند.
📚خطبه ۷۵ نهج البلاغه
#خطبه_های_نهج_البلاغه
#فقط_به_عشق_مولا_علی
#غدیری_ام
علمى عرفانى👇
@wittj2
❣﷽❣
#اعمال_شب_و_روز_اول_ماه_صفر
💥ماه صفر دومین ماه قمری است که برای نامگذاری آن دو دلیل ذکر می شود:
✨نخست این که از صُفْرَة به معنای زردی گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان مقارن بوده است.
✨دلیل دوم این که از صِفْر به معنای خالی گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماه های حرام(رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) قبایل بار دیگر وارد جنگ می شدند و شهرها خالی می شد.
✨معروف است که صفر ماهی منحوس است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در این ماه را ذکر می کنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است.
✨در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بد یمن یاد می کنند، چرا که در این ماه وحی قطع می شود. حضرت علی(ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر(ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.
💥 #اول_ماه_صفر
اعمال مشترک اول هر ماه در ابتدای ماه صفر نیز قابل توجه است از جمله:
✅ #دعا
در زمان دیدن هلال خواندن دعای هلال وارد شده است. حداقل آن است که سه مرتبه بگوید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا.
✅بهترین دعای زمان رؤیت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است.
✅ #قرآن
خواندن هفت مرتبه سوره «حمد».
✅ #روزه
از أموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است.
✅ #نماز
شب اول ماه: دو رکعت نماز بجا آورد، به این نحو که: در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.
✅ #روز_اول_ماه: خواندن نماز اول ماه که آن دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه ای در راه خدا بدهد،هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.
✅ #اعمال_مستحبی_ماه_صفر
درباره اعمال مستحبی که در ماه صفر ذکر شده، اهم آن ها خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه داری است.
💥دعای ویژه ماه صفر نیز از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز 10 مرتبه قرائت شود:
✨یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.✨
3⃣ #روز_سوم
#نمازی_دارد_به_این_نحو: 👇
دو رکعت
در رکعت اول سوره حمد سوره فتح
و در رکعت دوم حمد و توحید.
#بعد_از_نماز
صد مرتبه صلوات،
صد مرتبه بگوید: اللهم العن آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفار کند.
4⃣ #صدقه_دادن هم در طول ماه مطلوب است.
📚مفاتیح الجنان
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
🌙 از شنبه که اول ماه صفر است 🌖
🔹ماه صفر دومین ماه قمری است که برای نامگذارى آن دو دلیل ذکر میشود:
نخست این که از «صُفْرَة» به معنای «زردى» گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان مقارن بوده است.
🔹دلیل دوم این که از «صِفْر» به معنای «خالى» گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماههاى حرام (رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) قبایل بار دیگر وارد جنگ مىشدند و شهرها خالى مىشد.
🔹«صفر» ماهی منحوس
در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در این ماه را ذکر میکنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است.
🔹در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند.
🔹باتوجه به وفات پیامبر اکرم(ص) در ماه صفر ،به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بدیمن یاد میکنند، چرا که در این ماه وحی قطع میشود.
🔹حضرت علی (ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر (ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.
🔹ان شاءالله با دادن صدقه و خواندن این دعا در اول ماه صفر خودتان و فرزندتان و خانواده اتون ازبلا دور باشه
✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨
حاجت روا شوید...
─┅─═इई 🌸🌺🌸ईइ═─┅─
💚💫#حکایت_درمانی
روزي حضرت موسي براي مناجات به كوه طور مي رفت و شيطان هم در پي او رفت. يكي از فرشتگان شيطان را نهيب زد و گفت: از دنبال موسي برگرد كه او كليم خداست مگر اميد داري كه بتواني او را بفريبي؟ شيطان گفت: آري. چنان كه پدر او حضرت آدم را به خوردن گندم فريفتم از موسي هم اميد دارم كه چنين شود حضرت موسي متوجه شد .
شيطان گفت: اي موسي كليم مي خواهي تو را شش پند بياموزم؟ حضرت موسي فرمود: خير. من احتياج ندارم از من دور شو. جبرئيل نازل شد و گفت: ای موسی صبر کن و گوش بده ، او الان نمیخواهد که تو را فریب دهد . موسی ایستاد و فرمود هر چه میخواهی بگو ،شيطان گفت: آن شش پند اين است:
اول : در وقت دادن صدقه به يادم باش و زود صدقه بده كه ممكن است زود پشيمانت كنم گرچه آن صدقه كم و كوچك باشد چون ممكن است همان صدقه كم تو را از هلاكت نجات دهد و از خطر حفظ نمايد.
دوم : اي موسي با زن بيگانه و نامحرم خلوت نكن چون در آن صورت من نفر سوم هستم و تو را فريفته و به فتنه مي اندازم و وادار به زنا مي كنم.
سوم : اي موسي در حال غضب به يادم باش زيرا در حال غضب تو را به امر خلاف وادار مي نمايم و آرزو مي كنم كه اولاد آدم غضب كند تا من مقصودم را عملي سازم.
چهارم : چيزهايي كه خداوند ازآنها نهي كرده نزديك نشو چون هر كس به آنها نزديك شود من او را به حرام و گناه مي اندازم.
پنجم : در دل خود فكر گناه وكار خلاف راه مده چون اگر من دلي را چرکین ديدم به طرف صاحبش دست دراز میکنم و او را اغوا میکنم ، تا آن کار خلاف را انجام دهد .
ششم :تا خواست كه ششم را بگويد جبرئيل حضرت موسي(ع) را نهيب زد و فرمود: اي موسي حركت كن و گوش مده كه او مي خواهد در نصيحت ششم تو را بفريبد. لذا موسي حركت كرد و رفت. شيطان فرياد زد و گفت: واي بر من پنج موعظه را كه اساس كارم در آنها بود شنيد و رفت مي ترسم كه آنها را به ديگران بگويد و آنان هدايت شوند. من مي خواستم پس از پنج کلمه حق ، او را به دام اندازم و او و ديگران را فريب دهم ولي از دستم رفت.
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5996668681961080541.mp3
5.44M
ما گوش شماییم💚
شهرام ناظری🎧
👇
@wittj2
4_5969757834223552465.mp3
4.62M
💫💚سُوَر مسبّحات
پیامبر اکرم(ص) هر شب پیش از خواب سورههای مسبحات را قرائت مینمود و میفرمود: «در مسبحات آیهای است بهتر از هزار آیه»
👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سیداحمد خوانساری نقل شده است:🌻
👌در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود؛ بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند مگر خانههایی که هر روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح میخواندند که به آن ها هیچ صدمهای وارد نشد!
💥 این آیات برگرفته از روایتی است که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :
💥 هرکس این شش آیه را هر روز صبح بخواند خداوند متعال او را از هر بدی کفایت فرماید، هرچند او خودش را به هلاکت انداخته باشد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
💚💫صفات بنده پرهيزكار
امام علی علیه السلام:🌸
خدا رحمت كند كسى را كه چون سخن حكيمانه بشنود، خوب فرا گيرد، و چون هدايت شود بپذيرد،دست به دامن هدايت كننده زند و نجات يابد،
مراقب خويش در برابر پروردگار باشد، از گناهان خود بترسد،
#خالصانه گام بردارد، عمل نيكو انجام دهد، ذخيرهاى براى آخرت فراهم آورد، و از گناه بپرهيزد،
همواره اغراض دنيايى را از سر دور كند، و درجات آخرت به دست آورد، با خواسته هاى دل مبارزه كند، آرزوهاى دروغين را طرد و استقامت را مركب نجات خود قرار دهد.
و تقوا را زاد و توشه روز مردن گرداند، در راه روشن هدايت قدم بگذارد، و از راه روشن هدايت فاصله نگيرد.
چند روز زندگى دنيا را غنيمت شمارد و پيش از آن كه مرگ او فرا رسد خود را آماده سازد، و از اعمال نيكو، توشه آخرت برگيرد.
📚خطبه ۷۶ نهج البلاغه
(برخى از شارحان خطبه ۷۶ را با خطبه ۶۳ يكى دانستند)
#خطبه_های_نهج_البلاغه
#فقط_به_عشق_مولا_علی❤️
#غدیری_ام
علمی عرفانی👇
@wittj2
🚨هشدار به غاصبان بنى اميه
بنى اميّه، از ميراث پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جز اندك چيزى، به من نمى پردازند، سوگند به خدا اگر زنده ماندم، بنى اميّه را از حكومت دور مى كنم چونان قصّابى كه شكمبه خاك آلوده را دور مى افكند
📚خطبه ۷۷ نهج البلاغه
📝آنگاه كه در زمان عثمان در سال ۳۳ هجرى، سعيد بن عاص، حق مسلّم امام على عليه السّلام را جهت محاصره اقتصادى، از آن حضرت منع كرد، امام این خطبه را فرمودند.
#خطبه_های_نهج_البلاغه
#فقط_به_عشق_مولا_علی❤️
#غدیری_ام
علمی عرفانی👇
@wittj2
🍀نيايش بسیار زیبای امام علی علیه السلام در نهج البلاغه :
👌( امام حتی با نیایش هم در صدد یاد دادن باید و نبایدهای اخلاقی است ):
خدايا از من درگذر آنچه را از من بدان داناترى، و اگر بار ديگر به آن باز گردم تو نيز به بخشايش باز گرد.
خدايا، آنچه از اعمال نيكو كه تصميم گرفتم و انجام ندادم ببخشاى
خدايا، ببخشاى آنچه را كه با زبان به تو نزديك شدم ولى با قلب آن را ترك كردم.
خدايا، ببخشاى نگاه هاى اشارت آميز، و سخنان بى فايده، و خواسته هاى بى مورد دل، و لغزش هاى زبان.
📚خطبه ۷۸ نهج البلاغه
#خطبه_های_نهج_البلاغه
#فقط_به_عشق_مولا_علی❤️
#غدیری_ام
علمی عرفانی👇
@wittj2
🚨پرهیز از توجه به غیر خدا
از سخنان امام علی عليه السّلام كه به بعضى از اصحاب خود (عفيف برادر اشعث ابن قيس) فرمود آنگاه كه عازم رفتن بجنگ با خوارج بود او بآن بزرگوار عرض كرد: يا امير المؤمنين اگر در اين هنگام (بسوى خوارج) روانه شوى مى ترسم ظفر نيافته بمقصود خويش نرسى، و اين اطّلاع را از علم نجوم دانسته ام، حضرت فرمود:
👈 آيا گمان دارى كه تو ساعتى را نشان مى دهى كه هر كه در آن سفر كند بلاء و بدى از او دور گردد و بر حذر مى دارى از ساعتى كه هر كه در آن روانه شود زيان و سختى او را فرا گيرد
👈 كسيكه اين سخنان تو را باور نمايد قرآن را دروغ پنداشته (در قرآن كريم سوره ۲۷ آیه ۶۵ مى فرمايد: «قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ» يعنى بگو هر كه در آسمانها و زمين است نا آمده و پوشيده را نمى داند مگر خدا) و براى بدست آوردن آنچه دوست دارد و دورى از ناپسنديها از طلب يارى از خدا بى نياز گرديده،
👈 و سزاى گفتار تو آنست كه هر كه به فرمانت رفتار نمايد بايد تو را حمد و سپاس گزارد نه پروردگارش را، زيرا تو گمان دارى كه تويى آنكه او را به ساعتى راهنمائى كرده اى كه در آن سود بدست آورده و از زيان ايمن گشته است.
👈اى مردم از علم نجوم بپرهيزيد، مگر بدان مقدار كه شما را در خشكى و دريا راه بنمايد، كه اين علم به كهانت منجر شود و منجم كاهن است و كاهن همانند جادوگر است و جادوگر كافر است و كافر در آتش جهنم. به نام خداى تعالى به راه افتيد
📚خطبه ۷۹ نهج البلاغه
#خطبه_های_نهج_البلاغه
#فقط_به_عشق_مولا_علی❤️
#غدیری_ام
علمی عرفانی👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🚨پرهیز از توجه به غیر خدا از سخنان امام علی عليه السّلام كه به بعضى از اصحاب خود (عفيف برادر اشعث
💚💫تبیین خطبه ۷۹ نهج البلاغه
کلام امام علی علیه السلام در نهج البلاغه:🌸
«اى مردم! از فرا گرفتن علم نجوم (آنچه مربوط به پيشگويى به وسيله ستارگان است) بر حذر باشيد! جز به آن مقدار که در خشکى و دريا به وسيله آن هدايت حاصل مى شود (و راه خود را از بيراهه باز مى يابيد)» (أَيُّهَا النَّاسُ، إِيَّاکُمْ وَ تَعَلُّمَ النُّجُومِ، إِلاَّ مَا يُهْتَدَى بِهِ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْر).
🍀تبییین
👈بنابراين، ستاره شناسى و استفاده از وضع ستارگان در آسمان، براى #پيدا #کردن_جادّه ها در دريا و صحرا و همچنين امور ديگرى از اين قبيل که بر واقعيت هاى اوضاع ستارگان بنا شده است، نه تنها ممنوع نيست، بلکه گاه جزء علوم
«لازم التّعليم» محسوب مى شود; چرا که با نظام جامعه انسانى سر و کار دارد.
🍀قرآن مجيد نيز به اين موضوع به عنوان يک نعمت مهمّ الهى و يکى از نشانه هاى توحيد اشاره کرده مى فرمايد: «وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ; و به وسيله ستارگان (به هنگام شب) هدايت مى شوند.»
و در جايى ديگر مى فرمايد: «وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الاْيَاتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ; او کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد، تا در تاريکى هاى خشکى و دريا به وسيله آنها راهنمايى شويد. ما نشانه ها(ى خود) را براى کسانى که آگاهند بيان داشتيم.»
👈اين تعبيرات نشان مى دهد که قرآن انسانها را براى فرا گرفتن اين بخش از علم نجوم تشويق مى کند.
👈👈 آنچه #ممنوع است همان چيزى است که به عنوان « #احکام_نجوم» معروف شده; يعنى از اوضاع کواکب و چگونگى تقارن و تباعد (دورى و نزديکى) آنها مسايلى را کشف مى کنند و پيشگويى هايى نسبت به حال اشخاص، گروهها و جامعه بشرى مى نمايند که بخشى از آن، کلّى گويى هايى است که هر کس توانايى آن را دارد، بى آن که نگاهى در اوضاع کواکب کرده باشد; يا بيان جزئيّاتى است که با حدس و گمان همراه است و در بسيارى از مواقع خلاف آن ثابت مى شود ..
📍تبیین کامل خطبه ۷۹ نهج البلاغه 👇
http://ahlolbait.com/article/13711/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-79-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87%D8%9B-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85
🚨خطبه چالش برانگیز امام علی علیه السلام درباره زنان که نیازمند تبیین هست
👈کلامی از امام علی علیه السلام هست که پس از فراغت از جنگ جمل، درباره زنان، فرمودند:
👈اى مردم، بدانيد كه زنان را ايمان ناقص است و بهره منديهايشان ناقص است و عقلهايشان ناقص است. اما ناقص بودن ايمانشان از آن روست كه در ايام حيض از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهايشان، بدان دليل است كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و نقصان بهره منديشان در اين است كه ميراث زنان نصف ميراث مردان است. از زنان بد بپرهيزيد و از زنان خوب حذر كنيد و كار نيك را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهيد، تا به كارهاى زشت طمع نكنند.
📚خطبه ۸۰ نهج البلاغه
💥📝خطبه شماره هشتاد در نهج البلاغه، خطبه ایست که پس از فراغت از جنگ جمل بیان شده است. جنگ جمل فاجعه اى بود که به رهبرى عایشه (یکی از همسران پیامبر) به راه افتاد و هزاران نفر از مسلمانان در آن کشته شدند.
🍀تبیین بیشتر خطبه ۸۰ نهج البلاغه
امام خمینی (س) - زن در نهج البلاغه و چالش پیش رو
http://www.imam-khomeini.ir/fa/n142381/%D8%B2%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%86%D9%87%D8%AC_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87_%D9%88_%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4_%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8%B1%D9%88
#خطبه_های_نهج_البلاغه
#فقط_به_عشق_مولا_علی❤️
#غدیری_ام
علمی عرفانی👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🚨خطبه چالش برانگیز امام علی علیه السلام درباره زنان که نیازمند تبیین هست 👈کلامی از امام علی علیه ا
🚨سخنى از امام علی علیه السلام پس از فراغت از جنگ جمل، درباره زنان، فرمودند:
اى مردم، بدانيد كه زنان را ايمان ناقص است و بهره منديهايشان ناقص است و عقلهايشان ناقص است. اما ناقص بودن ايمانشان از آن روست كه در ايام حيض از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهايشان، بدان دليل است كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و نقصان بهره منديشان در اين است كه ميراث زنان نصف ميراث مردان است. از زنان بد بپرهيزيد و از زنان خوب حذر كنيد و كار نيك را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهيد، تا به كارهاى زشت طمع نكنند.
📚خطبه ۸۰ نهج البلاغه
همانطور كه از متن روايت پيداست اين خطبه از سه حكم و سه دليل مستقل براي هر يك از سه حكم مذكور تشكيل شده است:
1⃣حكم اول: نقص عقل زنان
استدلال اول: شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است
2⃣حكم دوم: نقص ايمان زنان
استدلال دوم: عدم انجام برخي فرائض براي زنان در ايام عادت
3⃣حكم سوم: نقص حظوظ زنان
استدلال سوم: ارث زن نصف ارث مرد است
همانطور كه ملاحظه مي شود هر ۳ استدلال فوق كاملاً منطبق بر آيات و احكام قرآن مي باشد و از اين حيث محقق را نسبت به رد قطعي اين خطبه تا حدودي مردد مي كند. بنابراين بر پايه اين ۳ استدلال قرآني مي توان بار ديگر احكام ۳ گانه اين خطبه را مورد بررسي قرار داد.
نقص عقل
اين محور بحث برانگيزترين بخش اين روايت است. با توجه به استدلال قرآني مربوط به شهادت دو زن در براي يك مرد مي توانيم وارد بحث مروط به اين محور شويم.
«وَ اسْتَشهِْدُواْ شهَِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَينِْ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشهَُّدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَئهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَئهُمَا الْأُخْرَى»
بر اساس آيه ۲۸۲ سوره مباركه بقره شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد است. در ترجمه و تفسير اين عبارت عموم مفسرين به استناد كلمه «فتذكر» اينگونه گفته اند كه در حين شهادت دادن زن ممكن است وی به دلايل قوي بودن احساسات عاطفي خود و يا فراموشي از امر شهادت دادن باز بماند و در اين صورت لزوم حضور دو زن امكان وقوع اين احتمال را كمتر مي كند. براي مثال در تفسير نمونه ذكر شده است:
«زيرا زنان به خاطر عواطف قوي ممكن است تحت تأثير واقع شوند و به هنگام اداي شهادت به خاطر فراموشي يا جهات ديگر مسير صحيح را طي نكنند و لذا يكي، ديگري را يادآوري مي كند البته اين احتمال درباره مردان نيز هست ولي در حدي پايين تر و كمتر».
منتقدين نسبت به اين استدلال ايراد وارد مي دانند زيرا اولاً اين فراموشي الزاماً مختص زنان نيست و ممكن است براي مردان نيز رخ دهد و در ثاني عدم قطعيت عاطفي بودن زنان در امر شهادت دادن را چندان استدلال برتري نمي دانند. براي توضيح اين مسئله بدون بحث پيرامون واژه «فتذكر» و با يك استدلال كوتاه مي توان از اين آيه نتيجه گرفت.
قبل از پزداختن به این مسئله باید توجهی نیز نسبت به معنای لغوی لفظ «نقص» داشت. در المغنی ذیل عبارت «نقصان الشیء» این طور تعریف شده است:
«ذهب منه شیء بعد تمامه»
در برابر واژه «نقص» گاهی لفظ «تمام» و گاهی لفظ «کمال» قرار می گیرد. تمام جنبه کمیت دارد و کمال به جنبه کیفی موضوع می پردازد. در نظام آفرینش و در میان تمام موجودات هیچ مخلوقی در ذات خود دارای نقص نیست بلکه به صورت تمام و کامل آفریده شده است. بحث نقصان اشیاء زمانی مطرح می شود که قصد قیاس در میان باشد. در هنگام مقایسه نمودن دو مفهوم را نسبت به یکدیگر می سنجند و بر اساس شرایطی که در قیاس وجود دارد در مورد نقص و کمال اشیاء نسبت به یکدیگر حکم می کنند. بنابراین در مورد محورهای این خطبه نیز از همین مفهوم در تبیین لفظ نقص استفاده می شود.
موضوع دیگری نیز که باید به عنوان مقدمه در مورد آن بحث کرد مفهوم تعقل و عقل است. با توجه به بخش اصلی این خطبه که حول مسئله عقل زنان است درک فرآیند اندیشیدن و یا به عبارت صحیح تر تعقل نسبت این مفهوم را با شهادت دو زن در برابر یک مرد بهتر بیان می کند. علامه حسن زاده در تعریف تعقل می گوید:
«صورت کلیه علمیه را در کتب فلسفه صورت معقوله و عقلیه و معقول گویند و دارنده آن را عاقل و عقل و قوه عاقله و فعل عاقل را که ادراک صورت معقوله است تعقل می گویند. پس صورت علمیه کلیه یعنی همان معقول. عالم بدان یعنی عاقل، و عقل وادراک صورت علمیه یعنی تعقل».
آنچه كه در فراز نقص عقل در این خطبه مسلم است و ترديدي بر آن وارد نيست شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد است. در اين بحث به زمانمند بودن يا نبودن اين آيه و يا موارد استثنايي كه در فقه در مورد برابر بودن شهادت برخي از زنان با شهادت مردان وجود دارد پرداخته نمي شود؛ بلكه به صورت كلي اين حكم مورد تحقيق قرار مي گيرد. فعل شهادت دادن درباره يك امر با يك فرايند ادراكي و در نتيجه تعقلي صورت مي پذيرد. فرد براي شهادت دادن طبيعتاً از يك حادثه اي مطلع مي باشد
و از طريق يكي از قواي حسي خود نسبت به آن رويداد عالم شده است. در مرحله بعد اين شخص عالم جهت ايراد شهادت فراخوانده مي شود. او بايد قبل از شهادت دادن به اقناع لازم رسيده باشد كه انجام اين شهادت بر او واجب است و براي دفاع از يك حقيقت بايد اين اقدام را انجام دهد. بدون شك اين فرايند تصميم گيري نيز تنها و تنها با عمل تعقل اين فرد وابستگي دارد. وي بايد در طي يك سري فعل و انفعال ادراكي نهايتاً به اين تصميم برسد كه فعل شهادت دادن را اجرا كند يا خير. با اين توضيح به متن آيه باز مي گرديم. وقتي بر اساس نص صريح شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد قرار مي گيرد؛ لاجرم در فرايند تعقل و به تصميم رسيدن زن تفاوت و يا نقصي وجود دارد. در غير اين صورت امكان ديگري قابل تصور براي اين حكم قرآني به نظر نمي رسد. با همين استدلال مي توان حكم و استدلال اول خطبه ۸۰ را مورد نظر قرار داد. بنابراين بر اساس نص صريح قرآن شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و اين اختلاف به دليل نقصي است كه در فرايند تعقل زن نسبت به فرايند تعقل مرد وجود دارد.
👈روش ديگري نيز براي تبيين نگاه امام علي عليه السلام نسبت به عقل وجود دارد و آن بررسي ديدگاه ايشان نسبت به اين مفهوم است. ايشان در تعریف عاقل فرموده اند: «عاقل کسی است که هر چیزی را در جای خود نهد». این تعریف تعریف مفهومی و جامعی است که همانند هر تعریف مفهومی دیگر هنوز به حالت مشهود درنیامده است، بنابراین راه دیگر آن است که شاخص های مورد نظر امام پیرامون عقل به صورت اشاره به مفهوم عاقل بودن مورد توجه قرار گیرد تا مفهوم عقل ملموس تر شود. با این روش وجود و یا عدم وجود یکی از این شاخص ها در فرد یا گروهی نشانگر قوت یا نقص عقل آن فرد یا گروه می باشد.
🍀گفتار منطقی
امام علیه السلام فرمودهاند: «از ویژگی خردمند آن است که چیزی را نگوید که امکان تکذیب آن داده شود». عاقل منطقاً به گونه ای سخن می گوید که ضمن این که صغراهای سخن متقن باشد از توالی صغری و کبری نتیجه به دست بیابد و به لحاظ منطقی قابل تکذیب نباشد.
🍀گفتمان استدلالی
ایشان می فرمایند: «خردمند هرگاه سخن گوید آن را با حکمت و مثال همراه سازد ولی احمق هر گاه سخن بگوید به دنبال آن سوگند یاد می کند». انسان عاقل ضمن این که به گفتار منطقی توانایی دارد، برای صحت گفتار خویش به حکمت یعنی استدلال عقلی و مثال یعنی یافته های تجربی استشهاد می کند. به عبارت بهتر به گفتمان استدلالی تن می دهد. در مقابل، فرد احمق قسم می خورد یعنی از طرف گفتگو می خواهد بدون استدلال منطقی – تجربی حرف او را بپذیرد. که این شیوه گفتمان از نظر امام علی علیه السلام نشانه حماقت و بی عقلی است.
🍀طرد باطل
«به امام علی علیه السلام گفته شد عاقل کیست؟ فرمود: کسی که باطل را (از خود) براند». عاقل نه تنها سخن بی پایه و اساس نمی گوید بلکه سخنان بی منطق و باطل را همواره طرد می کند و تحت تأثیر القائات دیگران اقدام به باطل، از جمله گواهی دروغ و نظایر آن نمی کند.
🍀پیش بینی
امام علیه السلام فرمود: عقل به واقع رسیدن با ظن و تخمین و آگاهی یافتن به آنچه که نیست با به کار بردن آنچه که هست می باشد.
طبق این تعریف عقل یک فرآیند ذهنی است که فرد به وسیله آن از معلوم به مجهول پی می برد و از مقدمات به نتیجه می رسد. البته پیش بینی به معنای پیش گویی و بدون استناد به شاخص های تعقل نیست بلکه آینده نگری توأم با استدلال و پیش بینی همراه با برنامه از شاخص های عقل می باشد.
باید توجه داشت که عقل ودیعه خدادادی است که خداوند در بدو تولد در وجود انسان نهاده است. اگرچه عقل در بدو تولد در وجود انسان به ودیعت گذاشته شده اما بدون تربیت به منصه ظهور نمی رسد. همین طور افرادی که از تعامل اجتماعی و تربیت انسانی محروم بمانند این ودیعه الهی در وجود آنها به منصه ظهور نمی رسد. حتی افراد عاقل نیز اگر تعامل با دیگر خردمندان را ترک نمایند در عقل ایشان کاستی ایجاد می گردد. امام علیه السلام می فرمایند: «کسی که از عاقلان حرف نشنود عقلش بمیرد و توصیه فرموده اند: با خردمندان چه دشمن یا دوست همنشین باش زیرا خردمند بر خرد می افزاید».
شاخص های دیگری نیز در سخنان امام علیه السلام برای مفهوم عقل بیان شده است که از ذکرش صرف نظر می شود. زیرا موارد مذکور، برای پرداخت به موضوع اصلی کافیست و پر واضح است كه از نگاه ايشان در توجه به مفهوم كلي عقل در كمال اين مفهوم بين زن و مرد تفاوتي نيست و همانطور كه ذكر شد در روايت مورد بحث واژه نقص در برابر واژه تمام قرار مي گيرد و استدلال مربوطه نيز طبق مطلب قبلي انجام مي پذيرد.
🚨نقص ايمان
حكم و استدلال دوم در اين خطبه مربوط به ايمان زنان مي باشد. نقد جدي در اين بخش اين است كه چطور امام عليه السلام زنان را به دليل اجراي حكم صريح خداوند در عدم انجام برخي فرائض در بعضي ايام، به نقص ايمان مي خواند؟ اين انتقاد كاملاً صحيح و سخن درستي است....
هرگز امکان تناقض ميان دستور صريح خداوند و كلام امام معصوم وجود ندارد. بر اساس مطلب سابق مي توان بر اساس مفهوم واژه نقص اين سوءبرداشت را توضيح داد. نقص لزوماً در برابر «كمال» نيست بلكه در برابر «تمام» نيز قرار مي گيرد. اينكه گفته شود ايمان زن نسبت به ايمان مرد ناقص است به دليل آنكه ميزان انجام فرائض وي در طول يك ماه كمتر از مرد است، يك مسئله واقعي و حقيقي است و ايرادي بر آن وارد نيست. نقد ذكر شده در صورتي بر اين جمله وارد مي شود كه نقص ايمان زن از جهت كيفي آن مطرح مي شد در صورتي كه استدلال اين محور از خطبه صريحاً بحث كميت را مطرح مي كند. چطور ممكن است از ديدگاه امام معصوم كميت عبادت ملاك برتري ايمان ميان جنس مرد و زن باشد؟ نه در كلام ايشان و ساير ائمه معصومين عليهم السلام و نه بر اساس آموزه هاي قرآن در ايمان و عبادت هرگز كميت مطرح نيست بلكه ميزان اصلي در تقواست. اين جمله مانند آن است كه گفته شود مژه نسبت به موي سر ناقص است. در واقعيت نيز همين است و ابعاد مژه ناقصتر از ابعاد موي سر انسان است اما اين هرگز به معني نقص در كمال وجودي مژه نيست زيرا كاركرد مژه چيزيست و كاركرد موي سر چيزي ديگر.
💥نقص حظوظ
با روشي كه مورد استفاده قرار گرفت اين بخش از خطبه چالش قابل توجهي نخواهد داشت و صراحتاً با استفاده از معناي حقيقي نقص تبيين مي گردد.
در واقع با اين رويكرد تمام انتقاداتي كه نسبت به اين خطبه وارد است به سمت استدلالهاي آن معطوف مي شود. با توجه به اينكه استدلالهاي موجود نيز مشخصاً ريشه قرآني دارند بنابراين بحث اصلي بر روي تفسير و تبيين قرآني قرار مي گيرد. با اين توضيح تفسیر عقلی از مفاد این خطبه اعم از زمانمند و مکانمند بودن آن قابل بحث بوده و امكان رد استناد داشتن اين خطبه به كلام معصوم تا حدود زيادي برطرف میگرددد
3⃣دلیل نقص در ارث هم که مشخص است به دلیل پرداخت مهریه و نفقه از سوی مردان
در قرآن هم نقص ارث زنان مطرح شده است
یُوصِیکُمُ اللّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ. سوره نساء، آیه ۱۱
«خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش می کند که – از میراث – برای پسر به اندازه سهم دو دختر باشد
🍀تبیین بیشتر خطبه ۸۰ نهج البلاغه
امام خمینی (س) - زن در نهج البلاغه و چالش پیش رو
http://www.imam-khomeini.ir/fa/n142381/%D8%B2%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%86%D9%87%D8%AC_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87_%D9%88_%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4_%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8%B1%D9%88
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوی کامل 🎥
ای عاشقان💜💫
شعر مولانا🌻
اجرا پارسا خائف🌸
علمی عرفانی👇
@wittj2
#آیات_نور
#حزب ششم
پیامهای آیه فوق⇧⇩:
1- اقتصاد، پشتوانهى هر حركتى است. «أَنْفِقُوا ...» جهاد نيز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگيرند، گرفتار شكست قطعى مىشوند.
2- با انفاق، خود و اموالتان را بيمه كنيد. «أَنْفِقُوا ... وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»
3- در اسلام جبهه و جنگ و كمكهاى مالى همه بايد رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
4- محبوب خدا شدن، سبب تشويق براى احسان است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
#استاد_قرائتی
علمی عرفانی👇
@wittj2
1_455359795.mp3
10.04M
#مهارتهای_کلامی ۵
💚💫حق #زبان بر ما، این است که بوسیلهی آن؛
ـ هم به خودمان خیر برسانیم،
ـ هم به دیگران!
زبان تند، تیز، طعنهانگیز، بیادب ... دائماً در میان دو آتش دست و پا میزند؛
ـ آتشی که بر صاحب خود میزند!
ـ آتشی که بر اطرافیانش میزند!
#استاد_شجاعی
علمى عرفانى👇
@wittj2
مهارتهای کلامی_6.mp3
12.28M
#مهارتهای_کلامی ۶
💫💚#سکوت؛، بالاترین "هنر" آدمی است ...
و #پرحرفی کلیدی ترین "ضعف" او !
پرحرفی، حتی با حرفهایی که زشت و آلوده هم نیستند؛ مانع رشد معنوی انسان است، چه رسد به کلام لغو و آلوده و زشت ...
کم گوی و گزیده گوی، چون دُر🌟
#استاد_شجاعی
علمی عرفانی👇
@wittj2