eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷نگاه مولانا به اسلام مولانا در دیباچه دفتر پنجم مثنوی بی‌کم و کاست برای ما حکایت می‌کند که نظرش درباره احکام شرع اسلام، شریعت، طریقت، معرفت و رسیدن به مقصود یعنی حقیقت چیست؟ او اعتقاد دارد که احکام دین و شریعت هم چون شمع است که راه را به ما نشان می‌دهد بدون آن شمع ما نمی‌توانیم حتی پا در طریق معنا بگذاریم. آن‌گاه که راه به نور شرع روشن باشد، رهرو به جست و جوی معنا بر می‌خیزد و در پایان سفر آدمی به حقیقت می‌رسد. مولانا جلال‌الدین از تمثیل کیمیا استفاده می‌کند و می‌گوید آوایی که اساس تبدیل مس به زر و آموختن آن‌ها از استاد یا کتاب است به احکام دین شبیه است. آدمی باید پیش از آن‌که قدم در راه نهد این احکام را بداند، با پیمودن طریق معناست که ما عملاً آن عوامل شیمیایی را در مورد فلز وجودی خود به کار می‌بریم. از این طریق است که می‌توانیم این مس واقعی را تبدیل به زر کرده و به حقیقت برسیم. آنان که علم کیمیا می‌دانند به آموخته‌های خود شادند. آنان که به علم کیمیا عمل می‌کنند از زر به افسون کردن خود شادند، اما آنان که زر شده‌اند از رسیدن به مرحله عمل بی‌نیازند. مولانا سپس مراتب سه‌گانه دینی را به علم طب تشبیه می‌کند. احکام شرع چون علم طب آموختن است، استفاده کردن از داروی مناسب و پرهیز غذایی، اما صحت حقیقی، چشم فرو بستن از تمایلات دنیوی است و چون آدمی چشم بر این زندگی بندد شریعت و طریقت هر دو از میانه برخیزد و در دایره دید ما تنها جز وجه‌الله باقی نماند. بنابراین هم چنان که قرآن تکلیف کرده است آنان که آرزومند دیدار پروردگار خویشند باید به کارهای نیکو پرداخته و دل و ذهن خود را بر پرستش خداوند یگانه متمرکز کنند و هیچ چیز و هیچ کس را نگذارند که این یگانگی را بر هم ریزد. منبع: کتاب مولانا نویسنده: فرانکلین دین لوئیس ترجمه: حسن لاهوتی. @wittj2
🔮🎷بقایی ماکان در گفتگو با مهر؛مولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند/ رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا یک ادیب و محقق و نویسنده در مورد دین از نگاه مولانا گفت: اصولاً مولانا دین را به عنوان یک عارف، در بستر عشق تعریف می کند؛ و آن را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند. 👈دکتر محمد بقایی ماکان، نویسنده ادیب و پژوهشگر مسائل فرهنگی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به مناسبت بزرگداشت مولانا در مورد اینکه دین از منظر مولانا چگونه تعریف می شود و رابطه میان انسان با خدا در آثارش چه نمودی دارد گفت: مولانا بی تردید یکی از چند چهره بسیار معروف در تاریخ تفکر بشری است که می توان او را به دلیل ابعاد گوناگون اندیشه اش به منشوری با انوار بی شمارتشبیه کرد یا به دریایی ژرف بی کرانه ای با چشم انداز های گوناگون که یکی از این چشم اندازها یا انوار خیره کننده او، اندیشه استعلایی است که اصطکاک شدید با مفهوم سنتی در حوزه دین دارد. وی افزود: بنابراین باید توجه داشت که اصولاً دین از منظر وی به چه معناست زیرا او به عنوان عارف، این پدیده را در بستر عشق تعریف می کند و آن را نردبانی می داند برای عروج نفس انسانی. بر بنیاد این تفکر است که او از مکتب وحدت وجودی فاصله می گیرد و فانی شدن را پس از طی مراحل سلوک به گونه ای وصل می کند که فنا به بقاء تبدیل می شود و با تمثیلات متعدد در آثارش این دیدگاه را به اثبات می رساند و به مخاطب خود یادآور می شود که آدمی با روی آوردن به عناصر محبت آمیز در دین می تواند به مرحله ای ارتقاء پیدا کند که حتی از منزلت فرشتگان نیز برتری یابد، چندان که الگویی برای دستگاه آفرینش شود. این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در ادامه گفت: بنابراین از نظر مولوی رابطه میان انسان و خدا رابطه ای تحکمی و نا منعطف نیست. آن دینی که از نگاه مولوی با عشق آمیخته، خداوند را دوست انسان می داند نه مبصری بر بالای سراو. این نویسنده و مترجم تصریح کرد: از این بالاتر او را معشوق ازلی و ابدی می دانند که انسان عاشق اوست زیرا آفریدگار جهان زیبایی محض است و انسان هم شیفته زیبایی است. زیبایی خداوند در همه جا به صورت های مختلف از جماد و نبات گرفته تا حیوان و انسان، متجلی است. از نگاه او ستایش هر نوع زیبایی در نهایت ستایش خالق زیبایی هاست. قلبی که عاشق زیبایی است نه تنها از زیبایی های دیداری سر مست می شود بلکه زیبایی هایی شنیداری مانند نغمه رباب و نی یا به تعبیری از موسیقی به معنای عام، نیز لذت می برد و آن را«آواز دوست» می خواند.خشک تار و خشک چوب و خشک پوست/ از کجا می آید این آواز دوست/. بقایی ماکان یادآور شد: در علاقه مولوی به موسیقی، گذشته از ابیات آغازین مثنوی، شواهد بسیاری می توان آورد که همه آنها پیوند موسیقی با اندیشه استعلایی او دارد و این امر کاملاً محسوس است که همه اینها را حاصل عشق به زیبایی مطلق می داند. بر این اساس می توان دریافت که او از چه رو دین را امری قلبی و نه تحکمی می داند و از چشم انداز عشق می نگرد: مذهب عاشق زمذهب ها جداست/ عاشقان را مذهب و ملت خداست/. این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی بیان داشت: مولوی از هر آنچه در دین جنبه، صوری و شعاری داشته باشد و راه به حقیقت معشوق ابدی و ازلی نبرد رویگردان است. از همین رو خلق را به صورت های مختلف نهیب می زند که پیش از روی آوردن به آداب و نماد های ظاهری دین باید خانه دل را جایگاه جمال لایزال ساخت. وی افزود: بنابراین مولانا از کسانی که در کار دین از پوست به مغز راه نیافته اند چندان دلزده است که آنان را با سخیف ترین کلمات به ناسزا می گیرد. این حساسیت مبیّن او به حقیقت دین است که می خواهد اساسش بر عشق و محبت باشد، قلبها بدل به خانه خدا شود تا از خاک هر قلبی نهال عشق الهی بروید؛ نه آنکه شوره زاری شود که هیچ عاملی نتواند آن را مصفا سازد. @wittj2
آیت الله قاضی طباطبایی(قدس سرّه)🌻 👌⭐️《همانا خداوند شرک به خود را نمی بخشد و جز آن را برای هر که بخواهد می بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـی آیـد》 📗وصیت نامه @wittj2
برگی از معرفت🍂 ⭐️ عالم وحدت همه انسانها بیگانه، آشنا ،فرزند ،همسر همه را باید به این چشم نگاه کرد که اینها همه ظهورات اون وحدت هستند،و همهء اینها بالاخره به یکجا ختم می شوند. نزاع ودعوا و دشمنی و انکار کردن.. و را کنار بگذار که اینها مال عالم دنیاست در عالم وحدت همه اینها محو،هیچ می شوند. درمحضراستاد آیت الحق شیخ حمیدرضا مروجی سبزواری🌻 @wittj2
⭐️رزاقیت خدا بايزيد بسطامي پشت امامي نماز می کرد. امام گفت: یا شيخ، تو که کسبی نمی کنی و چیزی از کسی نمی خواهی، از کجا می خوری!؟ شیخ گفت: صبر کن تا نماز، قضا کنم سپس پاسخت را بدهم. گفت: چرا !؟ شیخ گفت: در پس کسی که روزی دهنده را نداند، روا نبود که نماز گزارند! 📗تذکره الاولیا @wittj2
🔮🎷کوانتوم و عرفان ناب اسلامی از سخنان استاد مهدی طیب⭐️ کوانتوم وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب 👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست مولانای جان🌻 @wittj2
هردو به منزلی روان هر دو امیر کاروان عقل به حیله می برد عشق بَرَد کشان کشان اقبال لاهوری🌻 @wittj2
من عمارت نپذیرم که خرابم کردی ای خراب از می تو هر که در این بنیادند ای خدا رحم کن آن را که مرا رحم نکرد به صفات تو که در کشتن من استادند مولانای جان🌻 @wittj2
🔮🎷حقیقت چیست؟ حقيقت برای اهلش از خورشيد تابناكتر و از قرص قمر درخشانتر است و پيش از آنكه پيامبران و جانشينانشان- عليهم السّلام- از آن سخن بگويند تمام موجودات و به ويژه انسان با فطرت و ذرّه ذرّه وجودش آن را فرياد كرده و به آن فرا مى خوانند، موجودات با فرياد بلند، حقيقت جويان شنوا و آگاه را از وجود آن حقيقت با خبر مى سازند؛ اين سخن خداوند عزّو جل است كه مى فرمايد: «چيزى در عالم يافت نمى شود مگر اينكه همراه با ستايش پروردگار، به تنزيه و تسبيح او مشغول است امّا شما تسبيحشان را درنمى يابيد.» نيز مى فرمايد: «هر كه در آسمانها و زمين است خواه ناخواه براى خداوند سجده مى كند.» نيز مى فرمايد: «هر چه در آسمانها و زمين است براى او سجده مى كنند.» نيز مى فرمايد: «و گياه يا ستاره- و درخت در برابر او سجده مى كنند.» ولى متأسفانه جز براى عدّه كمى كه با رسيدن به معرفت، شرح صدر يافته و پرده از مقابل ديدگانشان برگرفته شده و تيرگى شك و ترديد از عقايد و عمق جانشان زدوده شده و خلجان دودلى و سست ايمانى از زواياى وجودشان زايل گشته، براى ديگران حقيقت آشكار نشده و عموم مردم از درك آن عاجز و از مشاهده آن محروم مانده اند و ديده دلشان در پس ابر ترديد كور گشته و لايه هاى شك و ناباورى آنها را پوشانيده و مانع رؤيت حقيقت شده است؛ از اين رو اينان از اشارات كتابهاى آسمانى و روشنگرى هاى فرستادگان خداوند و به ويژه قرآن كريم و رسول اكرم و آل پاكش- عليهم السّلام- بهره اى نمى برند، بلكه گروهى از آنها به طور كلى از مسير حق دور افتاده و آنچه را به چشم نبينند و به گوش نشنوند يكسره انكار مى كنند. حضرت آیة الحق شیخ علی پهلوانی طهرانی (قدس سره)🌻 کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
بازآمدم بازآمدم از پیش آن یار آمدم در من نگر در من نگر بهر تو غمخوار آمدم شاد آمدم شاد آمدم از جمله آزاد آمدم چندین هزاران سال شد تا من به گفتار آمدم آن جا روم آن جا روم بالا بدم بالا روم بازم رهان بازم رهان کاین جا به زنهار آمدم من مرغ لاهوتی بدم دیدی که ناسوتی شدم دامش ندیدم ناگهان در وی گرفتار آمدم من نور پاکم ای پسر نه مشت خاکم مختصر آخر صدف من نیستم من در شهوار آمدم ما را به چشم سَر مبین ما را به چشم سِر ببین آن جا بیا ما را ببین کان جا سبکبار آمدم از چار مادر برترم وز هفت آبا نیز هم من گوهر کانی بدم کاین جا به دیدار آمدم یارم به بازار آمده‌ست چالاک و هشیار آمده‌ست ور نه به بازارم چه کار وی را طلبکار آمدم ای شمس تبریزی نظر در کل عالم کی کنی کاندر بیابان فنا جان و دل افگار آمدم   مولانای جان🌻 ۱۳۹۰_دیوان_شمس @wittj2
⭐️از خواجه عبدالله انصاری پرسیدند عبادت چیست؟! فرمود : عبادت خدمت کردن به خلق است.... پرسیدند چگونه؟ گفت اگر هر پیشه ای که به آن اشتغال داری رضای خدا و مردم را در نظر داشته باشی این نامش عبادت است پرسیدند : پس نماز و روزه و خمس... این ها چه هستند؟؟؟ گفت : اینها اطاعت هستند که باید بنده برای نزدیک شدن به خدا انجام دهد تا انوار حق بگیرد... @wittj2
ایده جهان های موازی فرضیه‌ای‌ است که از ایده تورم ابدی بیرون آمده و نشان می‌دهد لحظاتی پس از بیگ بنگ، تورمی ناگهانی در کیهان رخ داد که باعث پدیداری جهانهای مختلف درون حباب شده است. @wittj2
برخی از دانشمندان معتقدند که با سقوط در سیاهچاله به جهانی دیگر وارد میشویم و هر سیاهچاله دریچه ایست به یکی از بیکران جهان های موجود. @wittj2
🔮🎷کشف پرده‌ی دیگری از مکانیسم ذره خدا(هیگز): کدام ذرات، جرمشان را مدیون هیگز هستند؟ ✍ناهید سادات ریاحی در ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ تازه ترین اخبار کوانتومی فیزیک کوانتومی بوزون هیگز ، ذره‌ای است که در عین ناچیز بودن از نظر اندازه، تاثیر بسیار بزرگی بر فیزیک گذاشت. این ذره‌ی مهم که زمزمه‌های شک‌برانگیز وجود آن در دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز شد، سرانجام در سال ۲۰۱۲ و پس از ۴۰ سال، در دام غول‌پیکرترین دست‌سازه‌ی بشر، یعنی LHC افتاده و وجود آن اثبات شد. اهمیت هیگز به دلیل نقش مهم آن در دادن جرم به ذرات است. به طور دقیق‌تر این ذره، بروز کوانتیزه‌ی میدانی (میدان هیگز) است که از طریق برهمکنشش با سایر ذرات، جرم را تولید می‌کند. نام جنجالی «ذره خدا»، الهام گرفته از کتاب مشهور دو نوبلیست فیزیک، لدرمن و ترسی در سال ۱۹۹۳ است که به دلیل منع چاپ نام «لعنت خدا»، انتخاب شد. اکنون دانشمندان پرده‌‌ی تازه‌ای از مکانیسم عملکرد این ذره را کشف کرده‌اند که نتیجه‌ی آن در مجله معتبر Physical Review Letters منتشر شده است. میدان هیگز، مانند اقیانوس بی‌پایانی است که تمام ذرات در آن شنا می‌کنند. برخی ذرات، مانند اسفنج بوده و با حرکت خود، جرم را در خود انباشته می‌کنند، در حالیکه سایر ذرات، به چالاکی ماهی‌های کوچک بوده و به سرعت حرکت می‌کنند. نظریه‌ی هیگز، توضیح ساده‌ و زیبایی است که نشان می‌دهد چرا برخی ذرات، سنگین هستند و برخی ذرات، سبک. هنوز تمام پیش بینی‌های نظریه‌ی هیگز آزمایش نشده‌اند و به همین دلیل، دانشمندان در آزمایش CMS، بوزون هیگز را مرکز توجه خود قرار داده و تلاش می‌کنند نشان دهند این ذره چه جایگاهی در اکوسیستم حساس ذرات دارد. آنها می‌گویند: ما می‌دانیم هیگزها با ذرات حامل نیروی سنگین مانند بوزون W برهمکنش می‌کنند، زیرا ما در واقع به همین روش، آنها را کشف کردیم. اکنون می‌خواهیم ارتباط آنها را با فرمیون‌ها درک کنیم. فرمیون‌ها، ذراتی هستند که از طریق برهمکنش با یکدیگر، ساختار درون اتم را شکل می‌دهند. این در حالیست که بوزون‌ها، ظهور فیزیکی نیروها بوده و وظایفی مانند چسباندن فرمیون‌ها به یکدیگر را بر عهده دارند. دانشمندان در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای درباره‌ی آزمایش ‌CMS در مجله‌ی معتبر Nature منتشر کردند که نشان می‌داد بوزون هیگز با فرمیون‌ها ارتباط دارد. این نتیجه از طریق اندازه‌گیری سرعت واپاشی بوزون هیگز به لپتون‌های تاو (tau leptons عموزاده‌ی سنگین‌تر الکترون‌ها) بدست آمد. پس از آن، آزمایشهای CMS و ATLAS شواهدی مبنی بر واپاشی بوزون هیگز به کوارک‌های ته (bottom quarks) پیدا کردند. اکنون دانشمندان در پی کشف رابطه‌ی بوزون هیگز با کوارک بالا (top quark) هستند. آنها می‌گویند: رابطه‌ی بین هیگز و کوارک بالا، بسیار جالب است، زیرا کوارک بالا، سنگین‌ترین ذره‌ی‌ بنیادی است که تاکنون کشف شده است، پس بوزون هیگز به عنوان ذره‌ی «جرم‌دهنده» (giver of mass) باید علاقه‌ی زیادی به کوارک بالا داشته باشد! از آنجایی که کوارک بالا، بسیار سنگین‌تر از بوزون هیگز است، غیرممکن است بوزون هیگز به یک جفت کوارک بالا، واپاشی کند. خوشبختانه راه دیگری برای درک ارتباط بوزون هیگز و کوارک‌های بالا وجود دارد: جستجوی مورد نادری از تولید همزمان کوارک‌های بالا و یک بوزون هیگز . دانشمندان می‌گویند: تولید بوزون هیگز ، نادر است، اما تولید همزمان هیگز و کوارک‌های بالا، نادرترین پدیده‌ای است که در LHC رخ می‌دهد، حدود یک درصد از رویدادهایی که بوزون هیگز در آنها درگیر است. دانشمندان در مقاله‌ی تازه‌ی خود، مشاهده‌ی از نظر آماری فراوان تولید همزمان بوزون هیگز و کوارک‌های بالا را گزارش کرده‌اند. نتیجه‌ی آزمایش CMS برای این فرآیند که از نظر مدل استاندارد، بسیار نادر است، با درجه‌ی اهمیت ۵.۲ سیگما بدست ٖآمد که نخستین مشاهده‌ی فراتر از ۵ سیگما (آستانه‌ی موردنیاز فیزیکدانان) است. نتیجه‌ی مشابهی برای آزمایش ATLAS بدست ٖآمده که مقاله‌ی آن نیز در دست انتشار است. دانشمندان می‌گویند: یک کوارک بالا تقریبا همیشه به یک کوارک ته و یک بوزون W واپاشی می‌کند. از طرفی، بوزون هیگز ، طیف متنوعی از حالت‌های واپاشی دارد: واپاشی‌ به جفت‌ کوارک‌های ته، بوزون‌های W، لپتون‌های تاو، فوتون‌ها و چندین نوع دیگر. این طیف متنوع باعث می‌شود علامت‌های زیاد و متنوعی در رویدادهای درگیر با دو کوارک بالا و بوزون هیگز بدست آید. ما تمام این علامت‌ها را دنبال کرده و نتایج را برای تولید تحلیل نهایی ترکیب کردیم. کشف رابطه‌ی بوزون هیگز با کوارک بالا، قطعا پنجره‌ای به سوی فیزیک جدید می‌گشاید. کشف رابطه‌ی هیگز و کوارک بالا، در مورد رفتار هیگز و چگونگی برهمکنش آن با سایر ذراتی که حتی آنها را کشف نکرده‌ایم، مانند ماده‌ تاریک، چیزهای زیادی به ما خواهد گفت. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2