eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
416 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
خود را چو کمر کردم باشد به میان آیی ای چشم تو سوی من از خشم نظر کرده از خشم نظر کردی دل زیر و زبر کردی تا این دل آواره از خویش سفر کرده مولانای جان🌻 درود بر سالکان عشق 🌹 @wittj2
نوری که از او تابد هر چشم که برتابد بیدار ابد یابد در کالبد خفته از هفت فلک بیرون وز هر دو جهان افزون وین طرفه که آن بی‌چون اندر دل بنهفته مولانای جان🌻 @wittj2
🔮🎷شرح حکمت ۹۳ امیر المومنین _علیه السلام 🌻 ✨وَمَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَالرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَإِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَلَكِنْ لِتَظْهَرَ الاَْفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ ⭐️معناى اين سخن آن است كه خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى كند تا آن كس كه از روزى اش خشمگين است از آن كس كه شاكر و راضى است شناخته شود، هرچند خداى سبحان به مردم از خودشان آگاه تر است; ولى اين براى آن است كه كارهايى كه موجب استحقاق ثواب و عقاب مى شود ظاهر گردد. ✍ صفات درونى و نيات اشخاص هرگزسبب پاداش و عقاب نمى شود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار گردد. ⭐️به بيان ديگر معيار ثواب و عقاب، اعمال است نه نيات و صفات درونى، بنابراين خدا در عين اينكه نيات و صفات درونى انسان ها را كاملاً مى داند، بلكه از خودشان به آن آگاه تر است، باز هم امتحان مى كند تا در صحنه اعمال ظاهر شوند و معيار ثواب و عقاب تحقق يابد. ⭐️ به تعبير ديگر مسير تكامل از طريق افعال مى گذرد و آزمايش هاى الهى همه براى همين هدف است. باز به زبان ديگر، آنچه ملاك پاداش و كيفر است حسن فعلى است نه تنها حسن فاعلى. علمی عرفانی👇 @wittj2
《جذب قلب》.mp3
7.64M
⭐️جذب قلب 🎷علامه مروجی سبزواری علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۲۶) ⭐️ادامه بحث جهاد مصلحانه 👌✨نكته ديگر كه بايد در مورد جهاد مصلحانه مورد توجه شايسته و بسزايى قرار گيرد اين است كه پيش بودن جهاد درون از جهاد بيرونى به معناى سكوت در برابر پليدى‌ها تا رسيدن به مقام مخلَصين نيست، بلكه انسان به هر ميزانى كه خود را از ناپاكى‌ها و ناخالصى‌ها رها سازد، مى‌تواند براى اصلاح و تخليص جامعه بكوشد و جهاد كند؛ چنان‌كه در امر به معروف و نهى از منكر، ملاك علم و عمل -هر دو- مهم است و شخص بايد هر آنچه خود عمل مى‌كند به ديگران تذكر دهد. ⭐️در جهاد مصلحانه همانند ساير ميدان‌ها در عرفان و سلوك، مراتبى است. بالاترين مرتبه آن كه؛ در هم شكستن بساط سلطه‌گران و ستمگران قدرتمند است، كسى بايد پيشگام و پيشوا شود كه به كمال تقوا و عدالت رسيده و به اوج قله خلوص گام نهاده است و حُب جاه و مقام و قدرت را از خود دور كرده باشد. و چنين كسى نيست مگر امام عادلى كه بر اساس فقاهت و عدالتش براى رفع موانع ظهور حق و تحقق حيات طيبه قيام و اقدام مى‌نمايد. ⭐️چه اصلاح‌گر است چنين جهادى؛ براى آنان‌كه در راه خالص كردن خويش هستند؛ زيرا جهاد بكلى انسان را از تعلقات مى‌رهاند و همه وجود انسان را به ميدان رزم و رنج براى كشف وجه ذوالجلال و الاكرام به كار مى‌گيرد. 👈چنين اراده برترى، نيكوترين خدمت براى حصول جمعيت به سوى خداست و سترگ‌ترين عزّت‌ها را به همراه دارد و انسان را در راه بندگى و دلدادگى به سرعت پيش مى‌برد. و اين است سيره و سلوك حسينى كه به عاشقان حق آموخت. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷ذهن کوانتومی، قسمت چهارم: معرفی نظریات ذهن کوانتومی ✍توسط ناهید سادات ریاحی در ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ تازه ترین اخبار ذهن کوانتومی فلسفه ی کوانتوم در چهارمین قسمت از مجموعه مقالات ذهن کوانتومی، وقت آن رسیده تا نظریات ذهن کوانتومی را معرفی کنیم. در قسمت های بعدی، چند مورد از بهترین و مشهورترین این نظریات را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. در این رویکردها، از نظریه ی مکانیک کوانتومی برای توضیح عمل های مربوط به آگاهی استفاده می شود. این رویکرد را در سه دسته ی اصلی، معرفی خواهیم کرد. مفاهیم فلسفی ذهن کوانتومی و فیزیولوژی عصبی آگاهی که در قسمت های قبلی، مورد بحث قرار گرفتند، ما را در درک بهتر این رویکردها، کمک خواهند کرد.  ⭐️دسته ی اول: داستان علمی تخیلی برخی از نظریات ذهن کوانتومی که البته خیلی هم نمی توان نام نظریه را بر آنها نهاد، ارتباط نظریه ی کوانتومی و آگاهی را صرفا به صورت تشبیهی بیان می کنند. این رویکردها از مفاهیم بنیادی نظریه ی کوانتومی مانند درهم تنیدگی، برهم نهی و تقلیل (فروریزش تابع موج) برای برقراری این ارتباط استفاده می کنند، اما نوع ارتباط دقیق و سازوکار آنها در مورد حالت های ذهن و آگاهی، در هاله ای از ابهام قرار داشته و به هیچ وجه، واضح نیست؛ بنابراین در چنین رویکردهایی، فقط سعی بر آن است تا آگاهی به نحوی با حالت کوانتومی اندازه گیری یا ارتباط سیستم های فیزیولوژیک، تفسیر شود. این نظریه ها، فقط به درد داستان های علمی تخیلی می خورند. این رویکرد های به اصطلاح شبه علمی که توخالی بوده و صرفا ویترین خوبی برای جذب عوام دارند، شکست خورده اند و در نتیجه، در قسمت های بعدی نیز، وقتی برای بحث در مورد آنها، تلف نخواهیم کرد. ⭐️دسته ی دوم: کوانتوم امروز دسته ی دوم نظریات ذهن کوانتومی از نظریه ی کوانتوم فعلی برای توصیف فرآیندهای فیزیولوژیکی عصبی استفاده می کنند. یکی از قدیمی ترین نظریه های مربوط به این دسته در دهه ی ۱۹۳۰ توسط نابغه ی همه فن حریف، یعنی فون نویمان ارائه شد و بعدها توسط ویگنر و در حال حاضر هم توسط استپ اتخاذ شده است. در این رویکرد، خودآگاهی به صورت ذاتی و درونی به تقلیل حالت های فیزیکی مربوط می شود. ایده ی دیگری که در این دسته قرار می گیرد، در دهه ی ۱۹۶۰ توسط ریچاردی و اموزوا مطرح شد که در آن، حالت های ذهنی و به ویژه حافظه به صورت حالت های خلا میدان های کوانتومی درنظر گرفته می شوند. در حال حاضر، ویتیلو یکی از طرفداران اصلی این نظریه به حساب می آید. ایده ی سوم این گروه، توسط بک و اکلز در دهه ی ۱۹۹۰ ارائه شد که طبق آن، فرآیندهای مکانیک کوانتومی مرتبط به پدیده ی برونرانی در شکاف سیناپسی، حالت های ذهنی را تحت تاثیر قرار می دهد. ⭐️دسته ی دوم: کوانتوم فردا دسته ی سوم نظریات ذهن کوانتومی ، نظریاتی هستند که به مکانیک کوانتومی امروزی اکتفا نکرده، بلکه با توسعه و تعمیم آن، به دنبال یافتن یک ارتباط منطقی با آگاهی هستند. مهم ترین ایده ی این دسته، پیشنهادی است که توسط فیزیکدان معروف، راجر پنروز ارائه شد. پنروز، آگاهی را به تقلیل گرانشی حالت های کوانتومی مربوط می داند. این رویکرد به یک نظریه ی گرانش کوانتومی نیاز دارد که در حال حاضر، در دسترس نیست و باید منتظر تولد آن در آینده باشیم. هامروف که یکی از طرفداران سرسخت این رویکرد است، معتقد است ریزرشته ها، دقیقا همان مکان هایی هستند که باید به دنبال تقلیل حالت کوانتومی باشیم. رویکردهای دیگری که در این دسته قرار می گیرند مبتنی بر تعمیم نظریه ی کوانتومی و در واقع فراسوی فیزیک کوانتومی معمولی هستند. در این روش ها، سعی می شود تا مفاهیمی مانند مکملیت و درهم تنیدگی به حالت های ذهنی نیز اعمال شوند.  این رویکرد که نشات گرفته از فلسفه ی اسپینوزاست، توسط دانشمندان بزرگ قرن بیستم مانند نیلز بور، پائولی، بوهم و پریماس هم مورد توجه قرار گرفته بود. در پایان، رویکردهای تعمیم یافته ای از مکانیک کوانتومی وجود دارد که حالت های ذهنی (روانی) را صرفا با استفاده از چارچوب و مفاهیم ریاضیاتی نظریه ی کوانتومی، مانند جابه جانشدن اپراتورها یا منطق غیربولین، توضیح می دهند. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
برگی از معرفت 🍂 والله که شهر بی‌تو مرا حبس می‌شود آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست 👈شهر یعنی جهان فرم می گوید: بخدا این جهان فرم و زندگی که الآن دارم می کنم، بدون اگاهی به تو یعنی خدا مثل زندان است، واقعا هم مثل زندان است.کسی که روزن بودن خودش را انکار می کند و روزن را بسته و در این لحظه دوتا بعد ندارد، بعد خاموشش خودش را بهش نشان نمی دهد، دائماً از این بعد خاموش باید یک برکتی بتابد به این جهان، به شهر به وضعیتها، آن موقع ما توی وضعیتها گم شدیم و توی ذهنمان زندانی هستیم، 👌و من می خواهم از توی این شهر و این هم هویت شدگیها، آواره بشوم، بیرون بیایم، به یک جای وسیع کوه و بیابان بروم استاد پرویز شهبازی مولانای جان🌻 @wittj2
ادامه ی برگی از معرفت 🍂 اما راجع به آوارگی و کوه و بیابان یک مثنوی دیگر را می خوانیم👇👇 آوارگی کوه و بیابانم آرزوست مولوی، مثنوی، دفتر سوم، بیت ۵۰۷ شاد از وی شو، مشو از غیرِ وی او بهارست و دگرها، ماهِ دی شما شاد فقط از خدا بشو، از زندگی بشو پس بنابراین باید وصل باشید، از او فقط شادی بگیر، از غیر وی شاد نشو، از غیر وی تمام چیزهایی است که ذهن به ما نشان می دهد. وقتی فضا باز می شود در درون ما، شما به او زنده می شوید او بهار است و دگرها و محتوای ذهن شما اگر مرکز شما قرار بگیرد این شبیه زمستان است. دی یعنی زمستان یا ماه دی. استاد پرویز شهبازی مولانای جان🌻 @wittj2
🔮🎷منجی در ادیان مختلف منجی خواهی در بین سرخ پوستان ⭐️ در میان قبائل سرخ پوست آمریکایی... این عقیده شایع است که روزی (منجی) سرخ پوستان ظهور میکند و آنها را به بهشت زمین رهنمون خواهد شد... تنها تا پیش از سال ۱۸۹۰ میلادی (حدود ۱۲۰ سال پیش) بالغ بر بیست نوع از این نهضتها در تاریخ آمریکا ضبط شده است. 📗 کتاب حکومت جهانی مهدی، اثر آیت الله مکارم، ص۵۹ 👈 او "قطعاً" خواهد آمد... اگر تاکنون، پیامهای منجی در ادیان را دنبال نموده باشید، قطعا دریافته اید که: ⭐️ در همه ی این ادیان از زرتشت، هندو، بودا، کنفوسیوس، دائو، ادیان سرخ پوستی، آفریقایی و ... "مفهوم موعود" مطرح شده است، که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند، ولی همه ی آنها درصدد پاسخ به یک میل درونی انسانها هستند و آن «تحقق بخشیدنِ میل به نجات» است. در آموزه های یهود، مسیحیت و اسلام هم، همین مساله مطرح می باشد؛ که «منجی قطعا خواهد آمد»... علمی عرفانی👇 @wittj2
باغ حرم تو گلشن رضوان است قم، جلوه ای از تجلی ایمان است بین حرم تو و امام هشتم بین الحرمین کشور ایران است میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) و روز دختــر مبــارک بـاد🎉🎉🎉🎉🌹 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷رضایت خدا شاگردی از استادش درباره ی جلب رضایت خدا و بهترین راه آن پرسید. استاد گفت: به گورستان برو و به مرده ها توهین کن! شاگرد دستور استاد را اجرا کرد و نزد او برگشت. استاد گفت: جواب دادند؟ شاگرد گفت : نه. استاد گفت: پس بار دیگر به آنجا برو و آن ها را ستایش کن! شاگرد اطاعت کرد و همان روز عصر نزد استاد برگشت. استاد بار دیگر از او پرسید که آیا مرده ها جواب دادند؟ و شاگرد گفت : نه. 👌⭐️استاد گفت: برای جلب رضایت خدا، همین طور رفتار کن! نه به ستایش های مردم توجه کن و نه به تحقیر ها و تمسخر هایشان! بدین صورت است که می توانی راه خودت را در پیش بگیری. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷ذکر بی‌معنی برای آگاهی عمیق!؟ یکی از اصول اساسی روش یا مراقبه غربی"یوگا"، تأکید بر « » است. به این معنا که توصیه می‌شود واژه‌ای بی‌معنا را بگوئید تا در این بی‌معنایی، تفکر ایجاد نشود و شما سریع بتوانید با شعور خلاق و آگاهی عمیق، مرتبط شوید. مانترا در مقایسه با ذکر در و مراقبه اسلامی، شیوه‌ای ناقص است. در مدیتیشن، مانترا باید بی‌معنا باشد تا تفکری ایجاد نشود و ارتباط، سریع باشد. حال آنکه در ، ذکر باید از همان ابتدا بامعنا، جهت‌دار و هدفمند باشد. 👈منبع؛ فصلنامه فرق، شماره76، ص100 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷یوگا در معنویت وین‌دایر در آثار وین‌داير، ، يوگا و مراقبه‌ی معمول، جايگزين گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به منتهی می‌‌شود . وی می گوید: «اگر می‌خواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر می‌خواهيد نام برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفت‌وگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.» ؛ خود حقیقی، ص 159 وی كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن مي‌داند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه می‌كند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات به تمدن غرب است. بعد از آن‌که عده‌ای خلاء عظیم در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه می‌کند. غایت چنین مراقبه‌ای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچک‌ترین نسبتی ندارد. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عشق اُشو مساوی با مرداب شهوت در معنويتى كه اشو مطرح مى‌كند، دو ركن وجود دارد: و . اشو بر اين عقيده است كه افرادى كه آزادانه به ارضاى تمايلات اقدام كنند، بعد از گذشت مدتى، اين مسئله را رها كرده، وا مى‌گذارند چون برايشان مسئله اى عادى و پيش پا افتاده خواهد شد. این‌ها از دستورهاى مذهب تانتراست كه اشو با تمام وجود، به ترويج آن پرداخت. این درحالی است که اشتهای سیری ناپذیر قابل کنترل نبوده و اگر این موجود سرکش رها گزارده شود، عالمی را به فساد خواهد کشید. و افرادی مانند اشو آگاهانه بر این بی‌بند و باری دامن می‌زنند. علمی عرفانی👇 @wittj2
‌ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺭﻭﯾﺖ ﭼﻮ ﮔﻞ ﻭ ﺯﻟﻒ ﺗﻮ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺸﺎﺩﺳﺖ ﺟﺎﻧﻢ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﮐﻪ ﻏﻤﮕﯿﻦ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﻢ ﺷﺎﺩﺳﺖ ‌ مولانای جان🌻 درود بر سالکان عشق روزتون پر از انوار الهی🌹 @wittj2
برگی از معرفت🍂 من دیوانه شده ام! "مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه" حکیم و فیلسوف و عارف کم نظیر و استاد علمای بزرگ مانند آخوند ملا محمد کاظم خراسانی (صاحب کفایه) تا آخر عمر زن اختیار نکرد، در تهران ساکن مدرسه بود و در یک حجره زندگی می کرد.  روزی دیدند گریه می کند علت گریه را پرسیدند فرمود من دیوانه شده ام. سوال کردند چگونه دیوانه شده اید؟ فرمود غیر از خداوند متعال همه چیز فانی است، باقی فقط خداوند است کسی که به غیر خدا که فانی می باشد دل ببندد دیوانه است من هم فکر کردم دیدم به این چند جلد کتابی که در اطراف من است دل بسته ام و علاقه دارم و همین دلبستگی به این کتابها مرا از خداوند غافل کرده است. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷هدف از امتحانات الهی شرح حکمت۹۴ امیر المومنین علیه السلام می فرماید 🌻 ✨لاَِنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَيَكْرَهُ الاِْنَاثَ، وَبَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَكْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ زيرا بعضى از مردم (مثلا) پسر را دوست دارند و از فرزندان دختر ناخشنودند و بعضى افزايش مال را مى خواهند و از نقصان آن ناراحتند . آنها كه تنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر متنفرند كسانى هستند كه از نعمت هاى الهى ناخرسندند و از عهده امتحان الهى بر نيامده اند و آنها كه در پى جمع مال اند و از هرگونه نقصان ناراحت. ⭐️جهان ميدان آزمايش آزمون هاى بشرى با دو هدف انجام مى شود: 🎯۱. گاه براى كشف مجهولى است مانند طلاى مشكوكى را به درون كوره مى برند تا معلوم شود باطن آن چيست; آيا واقعاً طلاست يا فلز ديگر و اگر طلاست خالص است يا ناخالص 🎯۲. نوع ديگرى از امتحان براى كشف مجهول نيست، بلكه براى رساندن به كمال صورت مى گيرد، مثل اين كه مى دانيم فلان طلا ناخالصى دارد، آن را به كوره مى بريم تا ناخالصى ها بسوزد و طلاى خالص به دست آيد ⭐️👌آزمون هاى الهى به معناى اول نيست، بنابراین تمام امتحانات الهی برای این است که ناخالصی ها برطرف گردد و بندگان به خلوص واقعی برسند. علمی عرفانی👇 @wittj2
این دیگ ز خامی ست که در جوش و خروش است چون پخته شد و لذت دم یافت خموش است مولانای جان🌻 @wittj2
🔮🎷نکته سلوکی 👈تمام ریاضت های سالک برای این است که بتواند از خودش بگذرد و در کوی محبوبش قدم بگذارد و این مطلب ، به ظاهر آسان میآید ، اما به قدری دشوار است که نوع انسانها به اینجا که می رسند ، لنگ می زنند . 👌اهل کمال همیشه به شاگردان سلوکی خود این مطلب را متذکر می شوند که : یک قدم بر خویشتن نِه وان دگر در کوی دوست ⭐️تا از خودیت و منیت و انیت و وجود مجازیات نگذری و دست نکشی، لایق مقام قربش نخواهی شد. مقام معظم رهبری مدظله که رزم در میدان های جهاد اصغر را تجربه کرده است وقتی به مسئله جهاد اکبر می رسد با بیان خاطرهای به دشواری و زمین گیرشدن غالب افراد در این میدان مبارزه سخت توجه داده و فرمودهاند : «شهيد خرازى به رفقايش گفته بود : «من اهميت نمى‌دهم درباره‌ ما چه مى‌گويند؛ من مى‌خواهم دل ولايت را راضى كنم.» او مى‌دانست كه آن دل آگاه و بصير، فقط به ايران، به جماران، به تهران و به مجموعه‌ی يك ملت نمى‌انديشد ؛ به دنياى اسلام مى‌انديشد و در وراى دنياى اسلام، به بشريت. ⭐️عزيزان من ! اين بصيرت چگونه حاصل مى‌شود؟ بر اثر گذشتن از خود؛ همين يك كلمه‌ آسان، اما در عمل، آن‌قدر مشكل كه اكثر انسان‌ها در همين دو قدم اين يك كلمه، درجا زده و مانده‌اند! علمی عرفانی👇 @wittj2
تا عهد تو دربستم عهدهمه بشکستم بعد از تو روا باشدنقض همه پیمان‌ها تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظری باشد رفتن به گلستان‌ها حضرت سعدی🌻 @wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۲۷) 👈سلوك حسينى‌ شاخصه‌هاى پنجگانه عرفان مخلصانه، كه ذكر آن رفت، بر هم تأثير چند سويه دارند؛ ⭐️زهد با شوق و خشيت و طاعت و عزّت، تقويت و تعميق مى‌شود، و همين‌طور ساير موارد. 👈اين پنج مورد در جهاد، به وحدت و جمعيت مى‌رسند؛ يعنى جهاد مصلحانه هم زهد و بى‌رغبتى به دنياست، هم شوق ديدار حق است، هم سرشار از خشيت الهى است و هم طاعت و مايه عزّت. چنان‌كه ديديم، معرفت شهودى اباعبدالله‌عليه السلام با همه آثار نابش در 👌دعاى عرفه جلوه‌گر آمده و شكوه شكوفه‌هاى زهد و شوق و خشوع و طاعت و عزّت بوستان عرفه را آراسته و صفا بخشيده است. اين دعا در آستانه حركت امام‌عليه السلام به سوى كربلا و حضور در عرصه جهاد مصلحانه و 👌شهادت عاشقانه بر زبان امام حسين‌عليه السلام جارى شده و به خوبى مبانى عرفانى جهاد او را به دست مى‌دهد. 👈اباعبدالله در اولين سخنرانى كربلا مى‌فرمايند: «انَّ الدنيا قد تَغَيَّرَت و ادبَرَ معروفَها و لَم يبقِ منها الاّ صبابةً كصبابةِ الاناءِ و خسيس عيش كالمرعى الوبيل. الا ترون انَّ الحق لا يعملُ به و انَ الباطِل لا يتناهى عنه ليرغب المؤمن فى لقاءاللّهِ فأنّى لا ارى الموت الاّ سعادة و الحياة مع الظالمين الاّ برَماً...»؛ همانا دنيا دگرگون شده و نيكى‌هايش پشت نموده و از آن جز ته مانده ظرف آبى كه نوشيده شده است نمانده و زندگى آن مثل چراگاهى خطرناك است. آيا نمى‌بيند كه به حق عمل نمى‌شود و از باطل پرهيز نمى‌گردد؟ بايد مؤمن به ديدار خداوند روى آورده و اشتياق ورزد. پس به راستى كه مرگ را غير از عزّت و سعادت نمى‌بينم و زندگى با ظالمان را جز ذلّت و رنج نمى‌دانم. جملات اول اين فرمايش، پستى و پليدى دنيا را مى‌نمايد كه با نگاهى زاهدانه قابل كشف است. سپس آنجا كه مى‌فرمايد: آيا نمى‌بينيد به حق عمل نمى‌شود و از باطل پرهيز داده نمى‌شود، 👌خوف و خشوع در كلام گوهرين امام موج مى‌زند و نيز اهميت طاعت حق را متذكر مى‌شود. جمله بعد سرشار از شوق ديدار حق است و در پايان، سخن از سعادتى است كه همزمان عزّت و لذّت با حق بودن و طاعت و عبوديت است حتى در مرگ. و گريز از حيات رنج‌آور در ظلم و ذلّت كه با سلوك عارفان و سيره آزادگان سازگارى ندارد. ⭐️اين عناصر و عوامل در سخنان ديگرِ امام، از جمله در برخورد با لشكر حر بن يزيد و وصيت به محمد بن حنفيه قابل تحليل و تحقيق است. ولى ما از تفصيل بيش‌تر پرهيز نموده و با ترسيم نمودار ساختار مفهومى تحقيق، قلم را به فرجام مى‌نشانيم. منبع:ماهنامه معرفت، شماره ۷۳ علمی عرفانی👇 @wittj2
نور عشق.mp3
3.29M
⭐️نور عشق 🎷علامه مروجی سبزواری کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷گاهی اوقات، اهل حق و مومنین شکایت میکنند که چرا خدا ما را یاری نمیکند؟ از اینکه گاهی حق باشید و حق شما را به‌جای نیاورند، از حق قهر نکنید. حق، قهرکردنی نیست. در سوره والعصر چنین می‌خوانیم: 👌"و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر" ‌[و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‌اند.] چنان نیست که انسان، هر وقت و در هر موقع که حق باشد، همان موقع حق او را به جای بیاورند. اما چون حق است و تکیه به حق و خدا دارد، قطعاً در تاریخ کار خودش را انجام خواهد داد، اگرچه نسل‌ها پیش، شما از دنیا رفته باشید. علامه محمدتقی جعفری🌻 📗امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت صفحه ۴۹۷ @wittj2
جهان ماپوسته ای چهاربعدی است که در فضا- زمان ۱۰ بعدی شناور است. اما تمامی ذرات و نیروهای جهان امکان خروج از آن راندارند و تاکنون نیز از وجود ابعاد دیگر جهان خود هیچ اطلاعی نداشتیم. علمی عرفانی @wittj2