🔮🎷فطرت توحیدی
گروهی از مفسران معتقدند باید مضمون آیه را به معنای توحید فطری حمل نمود. به عقیده این افراد، خدا انسانها را از پشت پدران و رحم مادران بیرون آورد و آفرینش آنها را با خصوصیاتی ترکیب داد که پیوسته پروردگار خود را بشناسند و نیاز خود را به او احساس کنند. هنگامی که انسانها به نیاز خود به خدا توجه پیدا کردند و خود را غرق در نیاز دیدند، گویی به آنان گفته میشود: من خدای شما نیستم؟ آنان میگویند: بله گواهی میدهیم که خدای ما هستی.
برخی نیز در توضیح گفتهاند که خداوند هنگام خروج فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رحم مادران که ذراتی بیش نیستند، 👌فطرت توحیدی را با وجود آنان آمیخته است و گفت وگوی خدا با انسان به👌 زبان تکوین بوده است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷ملکوت عالَم
علامه طباطبایی دیدگاه خاصی دارد و معتقد است که این جریان مربوط به عالم ملکوت است که واقعیت این عالم و ورای آن است. در این عالم که ورای هر زمان و مکان است، همه انسانها و موجودات در محضر خداوند حاضرند و هیچ موجودی غایب نیست. در چنین فضایی، گویی همه فرزندان آدم یک جا از پشت پدران گرفته شده، گرد هم جمع آمدهاند و در برابر خدا حضور دارند. در این حالت هر انسانی خود را به صورت 👌علم حضوری درمییابد و یافتهاش گواهی روشن بر وجود خدا و خداوندگاری او است. اما با قرار گرفتن انسانها در گردونه زمان و تحولات و حوادث جهان و روزگار، آدمی را چنان مشغول و از خود بیخود میکند که از آن علم حضوری که به آفریدگار خود داشت، غافل میگردد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عالم ذر در آیات
بیش از 🎯ده آیه در سورههای قرآن آمده است که گفته شده به عالم ذر اشاره دارد. این آیات عبارتند از:
🌻👌سوره اعراف، آیه ۱۷۲: این آیه مهمترین و صریحترین آیات است:
وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّک مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکمْ قالُوا بَلی شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ* أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَک آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ کنَّا ذُرِّیةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِکنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ* وَ کذلِک نُفَصِّلُ الْآیاتِ وَ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ (ترجمه: و به یاد آور هنگامی که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنها را بر گرفت و ایشان را بر خود گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند:آری، (و فرشتهها نیز گفتند ما هم) گواهی میدهیم که مبادا روز قیامت بگویید ما از این(پیمان) غافل بودیم* یا بگویید پدران ما پیش از ما مشرک شدند و ما هم از آنها بودیم (که به ناچار از آنان پیروی کردیم) آیا ما را به خاطرآنچه اهل باطل انجام دادند به هلاکت میرسانی* و این چنین آیات را شرح میدهیم شاید به سوی حق بازگرداند)
🌻سوره تغابن، آیه ۲: هُوَ الَّذی خَلَقَکمْ فَمِنْکمْ کافِرٌ وَ مِنْکمْ مُؤْمِن (ترجمه: او کسی است که شما را آفرید، گروهی از شما کافر و گروهی مؤمنید.)🌻سوره یونس، آیه۷۴: فَما کانُوا لِیؤْمِنُوا بِما کذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ (ترجمه: به چیزی که از پیش آن را تکذیب کرده بودند ایمان نیاوردند)🌻سوره نجم، آیه۵۶: هذا نَذیرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولی (ترجمه:این (پیامبر)بیم دهندهای از بیم دهندگان پیشین است)🌻سوره انعام، آیه۱۱۰: وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ کما لَمْ یؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فی طُغْیانِهِمْ یعْمَهُون (ترجمه: و ما دلها و چشمهای آنان را واژگون میکنیم (و ایمان نمیآورند) همان گونه که در بار اول به آن ایمان نیاوردند)🌻سوره رعد، آیه۲۰: الَّذینَ یوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا ینْقُضُونَ الْمیثاق (ترجمه: کسانی که به عهد خدا وفا میکنند و پیمان را نمیشکنند)🌻سوره حج، آیه۵: یا أَیهَا النَّاسُ إِنْ کنْتُمْ فی رَیبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیرِ مُخَلَّقَة (ترجمه: ای مردم! اگر در رستاخیز شک دارید، ما شما را از خاک آفریدیم، آنگاه از نطفه و سپس از خون بسته شده، و پس از آن از مضغه(چیزی نظیر گوشت جویده شده)که برخی دارای خلقت و شکل است و برخی این گونه نیست.)🌻سوره روم، آیه۳۰: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها (ترجمه: سرشت الهی که خداوند انسانها را بر آن آفرید)🌻سوه واقعه، آیه۱۰-۱۱: وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ (ترجمه: سبقت گیرندگان مقدمند، آنها مقربانند)🌻سوره بقره، آیه۱۳۸: صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَة (ترجمه: رنگ خدایی (بپذیرید)و چه کسی است که رنگی بهتر از رنگ خدا دارد)🌻سوره انعام، آیه۱۵۸: لا ینْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ (ترجمه: ایمان آوردن کسی که از قبل ایمان نیاورده است سودی ندارد)
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷یوگا در معنویت ویندایر
در آثار وینداير، #مديتيشن، يوگا و مراقبهی معمول، جايگزين #عبادت گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به #معرفت_درونی منتهی میشود . وی می گوید: «اگر میخواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر میخواهيد نام #دعا برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفتوگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.» #منبع؛ خود حقیقی، ص 159
وی كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن ميداند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه میكند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات #آیینهای_شرقی به تمدن غرب است. بعد از آنکه عدهای خلاء عظیم #معنویت در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه میکند. غایت چنین مراقبهای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچکترین نسبتی ندارد.
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
علمی عرفانی👇
@wittj2
11 naghd va baresie taroze elm va din dar jahane gharb.mp3
6.38M
#عرفان_عملی_اسلامی
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#مهدی_طیب
@wittj2
🔮در ثواب نشر شریک باشید
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود
رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود
سعدی🌻
@wittj2
آیه ۱۰۵ سوره توبه 🌻
✨وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ✨
🎷اگر این آیه را باور کنیم
کار ما درست میشود
متحول میشویم
به راحتی اقدام به معصیت نداریم🎷
👈 ای پیامبر به بندگان من بگو هر کاری که می خواهید انجام بدهید.
🎯فقط بدانید که سه طائفه دائم شما را میبینند:
⭐️#الله_تعالی
⭐️ #رسول_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
⭐️ #مومنون_ائمه_اطهار_بویژه_امام_زمان(عج)
📗استاد ضیایی معرفت نفس
علمی عرفانی👇
@wittj2
هژیر مهر افروز-چشم در راه [Persian].mp3
5.12M
🎷هژیر مهر افروز
⭐️چشم در راه
@wittj2
🔮🎷امام_صادق(علیه السلام) چنین نقل کرده است که " از چهار گروهی که از چهار چیز می ترسند و نسبت به آن نگران هستند تعجب میکنم که چرا به👌 چهار ذکر از #قرآن_کریم پناه نمی برند: "
⭐️۱.آنکه از #ترس می نالد، چرا به این کلام خداوند عزّوجل پناه نمی برد که فرموده است: 🎯«حسبنا الله و نعم الوکیل(آل عمران-۱۷۳) [لطف و یاری]خدا برای ما بس است ،
و چه خوب وکیلی است!». زیرا خدای جلّ جلاله به دنبال این آیه فرموده است:«آنان که چنین گفتند، با پیروزی و سرافرازی، بی آنکه اندکی به آنها برسد،از جهاد برگشتند»؛
⭐️۲.در شگفتم از کسی که از #غم در هراس است، چرا به دعای یونس(علیه السلام) پناه نمی برد، آنجا که خداوند عزّوجل از قول او فرمود: 🎯«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین؛
جز تو خدایی نیست،تو از اینکه مورد اعتراض باشی،منزّهی.به راستی که من از ستمکاران بودم».(سوره انبیاء،ایه ۸۷)؛ زیرا خداوند،به دنبال این آیه فرموده است:«یونس این گونه به خدا پناه برد،ما او را از غم رهایی دادیم و این گونه،مؤمنین را از غم نجات می دهیم»؛
⭐️۳.در تعجبم از شخصی که درباره اش #مکر_و_حیله شده است، چرا به این گفتار خداوند پناه نمی برد که فرمود: 🎯«و افوض امری الی الله انّ الله بصیر بالعباد؛کار خود را به خدا واگذار می کنم،بی شک او نسبت به بندگان بیناست».(سوره مؤمن،ایه ۴۴)؛ زیرا خداوند درباره گوینده این سخن فرمود:«فوقاه الله سیئات ما مکروا؛خداوند از بدی هایی که درباره اش اندیشیده بودند،او را نگه داشت»؛
⭐️۴.و در شگفتم از کسی که #دنیا و #زینت آن را می خواهد که چرا پناه نمی برد به آیه🎯 «ما شاء الله لا قوة الا بالله( کهف، ۳۹)زیرا خداوند از قول شخص مؤمنی که در حال «مناظره» با رفیق ناسپاس خود بود،می فرماید:«چرا وقتی داخل باغت شدی،این جمله را نگفتی.«هر چه خدا خواست و نیرویی نیست جز از سوی خداوند».
زیرا من از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که خداوند به دنبال این گفتار، از قول آن مؤمن،به یار همراهش گفت:اگر می بینی من مال و فرزند کمتری دارم،پس،امیدوارم که خداوند بهتر از باغ تو را نصیبم کند:«فعسی ربّی ان یؤتین خیراً من جنّتک؛ممکن است،خداوند بهتر از باغ تورا به من ببخشد».(سوره کهف،ایه ۴۰) و امیدش به تحقق پیوست؛ زیرا عسی در آیه موجبه است.
📗الخصال، #شیخ_صدوق، صفحه ۲۱۸
.
علمی عرفانی👇
@wittj2