eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷 آلبرت انیشتین فیزیکدان : قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست 👌⭐️بلکه مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه راست، راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت می کند. 📗 قرآن از دیدگاه ۱۱۴ دانشمند جهان، مولف علیقلی ص۱۶ 📗 راه تکامل ج۶ ص۵۳ علمی عرفانی👇 @wittj2
از زیستن بی تو مگو زیستن این نیست  ورهست به زعم تو به تعبیر من این نیست از بویش اگر چشم دلم را نگشاید  یکباره کفن باد به تن پیرهن این نیست یک چشم به گردابت و یک چشم به ساحل گیرم که دل اینست به دریا زدن این نیست تو یک تن و من یک تن از این رابطه چیزی  عشق است ولی قصه ی یک جان دو تن این نیست عطری است در این سفره ی نگشوده هم اما  حون دل آهوی ختا و ختن این نیست سخت است که بر کوه زند تیشه هم اما  بر سر نزند تیشه اگر کوهکن این نیست یک پرتو از آن تافته در چشم تو اما  خورشید من - آن یکتنه صد شب شکن - این نیست زن اسوه ی عشق است و خطر پیشه چنان ویس لیلای هراسنده ! نه ، تمثیل زن این نیست  حسین منزوی🌻 👇 @wittj2
🔮🎷علم دینی و آیت الله جوادی آملی 🍀قسمت اول در مقدمه، باید در تعریف خلاصه علم دینی گفت: 🎯"مجموعه علوم تجربی است که از طریق گزاره‌ها، باورها و رفتار دینی شکل می‌پذیرد و در روش، اهداف، انگیزه علمی، تئوری سازی و جهت‌گیری علمی، از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد؛ زیرا تعالیم دینی و متافیزیک غیر دینی، در فرایند تحقیقات علمی و در بستر و زمینهٔ پژوهش‌های تجربی گنجانده می‌شود." 🎯کلیدی‌ترین جمله آیت ‌الله جوادی در بحث علم دینی که می‌توان آن را به عنوان مدعای ایشان در نظر گرفت و همه تلاش ایشان بر تبیین و اثبات آن متمرکز شده است، این است که «اگر تفسیر قول خدا، علم اسلامی را به دست می‌دهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی محسوب می‌شود».  ⭐️نخستین نکته این است که علم به معنای «فن جامع مسائل هماهنگ» از جهات گوناگون قابل تقسیم است: حقیقی و اعتباری، عقلی و نقلی، انسانی و طبیعی، تجربی و تجریدی، برهانی و عرفانی، نظری و عملی و امثال آن. بنابراین بخشی از علوم که برخاسته از متون مقدس‌اند مثل تفسیر، فقه، اخلاق، حقوق و امثال آن علومی دینی‌اند، هیچ شکی نیست؛ اما مسأله و اختلاف صاحب‌نظران در این است که آیا دانش‌های دیگری مثل روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، شیمی، فیزیک، ریاضیات و امثال آن قابلیت تقسیم به دینی و غیر دینی را دارند یا نه.  ⭐️نکته دوم اینکه یکی از دلایلی که از سوی برخی از مخالفان علم دینی مطرح شده این است که مدعی‌اند با اسلامی دانستن علوم، نادرستی‌ها و خطاهای آن‌ها به پای دین نوشته و تزلزل آن‌ها به تزلزل در معارف و آموزه‌های دینی کشیده می‌شود، اما باید دانست که آشکار شدن خطاهای معرفت‌های بشری حتی در علوم نقلی امری شایع، طبیعی و پذیرفته شده است، این همه اختلافاتی که در تفسیر قرآن یا فتاوای فقهی دیده می‌شود مگر خللی به «منبع دینی بودن و حجیت نقلی» آن‌ها وارد کرده است؟ اصولاً چنین اموری، خطاها و نادرستی‌های فهم بشری از متون دینی را آشکار می‌کند نه خطای صاحب شریعت و اصل دین را.  ⭐️سوم اینکه برخی افراد معتقدند هر چند از حیث هدف آموزش یا پژوهش، می‌توان علوم انسانی و طبیعی را با صبغه دینی رنگ‌آمیزی کرد، اما به این دلیل که موضوعات و روش‌های چنین علومی قابلیت دینی شدن را ندارند، دینی بودن چنین دانش‌هایی را انکار کرده‌اند. به تعبیر دیگر مدعی‌اند چنین علومی ماهیتاً قابل اتصاف به صفت دینی نیستند. ادامه دارد... . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷علم دینی و آیت الله جوادی آملی 🍀قسمت دوم. 👈نکته بعدی این است که روش شناخت، اعم از شناخت تجربی یا تجریدی یا تلفیقی به این است که محقق «اولاً عقل و سایر مجاری ادراکی را خلقت خداوند بداند. ثانیاً رهنمود الهی را که در نهان عقل معارفی مدفون است و رهبران الهی آن دفائن و گنیجنه‌ها را آشکار می‌کنند فیض خدا بشمارد، ثالثاً هر علمی که بهره عقل شده یا می‌شود فیض الهی تلقی کند و رابعاً سرمایه‌های اولی دانش نظری یعنی بود و نبود را که خداوند به عنوان علوم فطری به وی عطا کرده و دانش عملی فوز الهی بداند، چنین محققی تمام تحقیقات خود را موهبت الهی می‌داند نه دستاورد بشری و هیچ گاه دانش نفت شناسی،‌ گاز شناسی و سایر دانش‌ها را بشری نمی‌شمرد، بنابراین صلای بلند این است که اصلا ًعلم غیردینی نداریم نه زمین‌شناسی و نه هیچ علم دیگری نه مطلق و رهاست و نه غیر دینی، بلکه فقط دینی است!  ⭐️دلیل دیگر بر دینی بودن همه دانش‌های تجریدی و تجربی حجیت شرعی آن‌ها است؛ یعنی افزون بر اینکه این علوم به دلیل واقع نمایی، حجیت منطقی دارند از نظر شرعی نیز حجیت شرعی دارند.  ⭐️نکته دیگر برای اثبات دینی بودن همه علوم این است که علم محصول عقل است و عقل در معنای عام خود که شامل علم و محصولات آن نیز می‌شود، در کنار «نقل» از منابع دین است بنابراین همه محصولات عقل و نقل، علم دینی خواهند بود و از اساس چیزی به نام علم غیر دینی وجود نخواهد داشت.  ⭐️مسأله بعدی این است که «علم سکولار» یا «علم بی طرف» مفهومی پارادوکسیکال است، به این دلیل که هر علمی مبتنی بر فلسفه علم خاص خود است و هر فلسفه علمی برخاسته از نگرش خاصی در هستی شناسی، یعنی برخاسته از نگاه فلسفی خاصی است، در نتیجه اساساً علم از دو حال خارج نیست یا الهی یا الحادی. بنابراین نسبت به جهان بینی هرگز نمی‌تواند بی‌طرف باشد. ادامه دارد... . . . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷حديثی تامل بر انگیز سأل الزّنديق ابا عبدالله (ع): قال: فمن اين اصل الکهانة؟ و من اين يخبر الناس بما يحدث؟ قال: انّ الکهانة کانت في الجاهلية في کل حين فترة من الرسل، کان الکاهن بمنزلة الحاکم يحتکمون اليه فيما يشتبه عليهم من الامور بينهم، فيخبرهم باشياء تحدث. و ذلک في وجوه شتّي من فراسة العين، و ذکاء القلب، و وسوسة النّفس، و فطنة الروح مع قذف في قلبه. لانّ ما يحدث في الارض من الحوادث الظاهرة، فذلک يعلم الشياطين و يؤدّيه الي الکاهن و يخبره بما يحدث في المنازل و الاطراف ... و اليوم انّما تؤدّي الشّياطين الي کُهّانها اخبار الناس مما يتحدّثون به و ما يُحدثونه، و الشياطين تودّي الي الشياطين ما يحدث في البلد من الحوادث من سارق سرق، و من قاتل قتل، و من غائب غاب و هم بمنزلة الناس ايضاً صدوق و کذوب. (بحار، ج ۵۷ ص ۷۶- ۷۷- احتجاج طبرسي، باب احتجاجات امام صادق (ع)) 👈ترجمه: زنديق از امام صادق(ع) پرسيد: اصل کهانت از کجاست؟ کاهن خبر ها را از کجا به دست مي‌آورد و به مردم مي‌گويد؟ فرمود: کهانت در هر دورة فترت که دورة جاهلي و خالي از فرهنگ پيامبران بود، پديد مي‌گشت. کاهن در ميان مردم به منزله قاضي مي‌شد مردم براي محاکمات به او مراجعه مي‌کردند، هر چيز که براي شان مشتبه مي‌شد از او مي‌پرسيدند، کاهن به آنان از حوادث آينده (نيز) خبر مي‌داد. کهانت صورت‌هاي گوناگون دارد از قبيل: تيزبيني، ذکاوت قلب، وسوسه نفس، حساسيت روح به همراه القاء قلب. زيرا آن چه در روي زمين رخ مي‌دهد شيطان ها پيشاپيش آن را مي‌دانند و به کاهن منتقل مي‌کنند که چه چيزي در منازل يا اطراف اتفاق خواهد افتاد... امروز نيز شياطين بر کاهنان شان اخبار مردم را از آن چه در بين خودشان با هم گفتگو مي‌کنند (قرار مدار مي‌گذارند) و يا کارهايي که مي‌کنند، مي‌رسانند. آن شياطين بر اين شياطين (کاهنان) هر آن چه را که در شهر رخ مي‌دهد از سرقتي که شده، قتلي که واقع شده، غايب و گمشده‌اي که گمشده، خبر مي‌دهند. اما آنان (شياطين) مانند مردم گاهي خبررساني شان راست مي‌شود و گاهي دروغ. 👇 @wittj2
🔮🎷كهانت هاروت و ماروت 🚨كهانت قوي ترين سلاح در براندازي نبوت ها اي كاش! انسان گاهي آروزهائي مي كند كه با اصل آفرينش مربوط است مثلاً مي گويد: اي كاش ابليس وجود نداشت. انسان ها بل افراد مؤمن از انسان ها زماني گفتند: اي كاش ما هم مي توانستيم مانند ابليس و شياطين و پيروان كاباليست شان از بشر، كارهاي شگفت شبيه كهانت هاي آنان انجام مي داديم و در برابرشان (باصطلاح) كم نمي آورديم. خداوند در مواردي اين قبيل آرزوهاي بشر را بر آورده كرده تا انسان به تجربه بداند كه اين «اي كاش ها» و بر آورده شدن شان به ضرر بشر است. يكي از اين موارد ماجراي هاروت و ماروت است. پيامبران سه ابزار براي ابلاغ رسالت شان داشتند: بيان شيوا و بليغ، علم و دانش، و معجزه. ادامه مطلب:👇👇 http://www.binesheno.com/Files/books.php?idVeiw=2161&level=4&subid=2161 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷آیا قرآن معجزه است⁉️ در تعريف معجزه گفته شد که معجزه کار و عملي است که حادثه‌اي را بر خلاف قوانين طبيعت، ايجاد کند. 👈آيا قرآن که معجزه است بر خلاف قوانين طبيعت است؟ پاسخ: مجموع جهان هستي (هفت آسمان و هر آنچه در آن است)، 🍀« کتاب تکوين» ـ «کتاب آفرينش» است و قرآن درست مطابق آن و 🍀«کتاب تدوين» است. اين دو کتاب کاملاً مطابق همديگرند. ⭐️جهان هستي (کائنات) پديده است، ازلي نيست. و پديد آمدن آن، خود بزرگترين معجزه است. قرآن نيز پديده است و نه ازلي است و نه قديم، که خود قرآن اعلام مي‌کند که من 👈«محدَث» و پديده هستم : «ما يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ» 🌻و «وَ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنَ الرَّحْمنِ مُحْدَثٍ إِلاَّ كانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ». 🌻خود قرآن نيز مانند مطابق خودش يعني جهان هستي، بزرگ‌ترين معجزه است. قوانين جهان هستي و جهان طبيعت، مال خود جهان و طبيعت است، معني ندارد که پيدايش جهان بر عليه قوانين خودش باشد. ⭐️اما از يک جهت، درست است پيدايش جهان خلاف قوانين خود جهان است (لطفاً دقّت فرماييد) بر فرض اگر روزي بشر همه قوانين جهان را بشناسد و به آن ها علم پيدا کند، باز نمي‌تواند جهاني مثل آن بيافريند. زيرا قوانين جهان، قوانين «خلق و خلقت» است. اما پيدايش جهان بر اساس «خلق» نيست بر اساس «ايجاد» است، براساس «کن فيکون» است. خداوند دو نوع کار دارد «امر» و «خلق». ـ «له الخلق و الامر». ⭐️خلق يعني پديد آوردن چيزي از چيز ديگر. امر يعني پديد آوردن چيزي به طور ابدائي و ابداعي، نه از چيز ديگر. قرآن از «امر» و «خلق»، به 👈«دودست خدا» تعبير مي‌کند: «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ» و «بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ» و «ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ». ⭐️پيدايش جهان يک کار «امر»ي خداست. پيدايش قرآن نيز «امر»ي است خلقي نيست. لذا در غوغائي که تحت عنوان «آيا قرآن مخلوق است يا قديم»، نظر اهل‌بيت(ع) اين بوده که قرآن نه مخلوق است و نه قديم بل مُحدَث است. 🎯هم جهان محدث است و هم قرآن. يعني هر دو با «امر» ـ «کن فيکون» به وجود آمده‌اند. و هر معجزه يک حادثه امري است «يا نار کوني برداً و سلاماً علي ابراهيم». پس قرآن هم معجزه است و هم ام المعجزات. ⭐️پيدايش حيات و «روح» نيز يک حادثه خلقي نيست «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي»🌻. و لذا علم يعني همان قوانين طبيعت، پيدايش حيات را «محال» مي‌داند اما محالي که پيدايش يافته. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷راند اول جدال سخت نظریه ریسمان با انرژی تاریک آغاز شد ✍طناز محمدی اکبری در ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم فیزیک کوانتومی کامران وفا و دیگر نظریه‌پردازان ریسمان به تازگ فرمولی جنجالی کشف کرد‌‌ه‌اند که در آن برخی جهان‌ها، ممکن و برخی ناممکن‌اند. برخلاف باور همیشه‌ی ما، جهان‌هایی همچون جهان ما که با انرژی تاریک مثبت و ثابت، اجازه‌ی موجودیت ندارند، به چشم‌انداز نظریه ریسمان متعلق نبوده، بلکه در باتلاق قرار دارند! طبق فرمول جدید کامران وفا و همکارانش، یا تمامی درک ما از کیهان اشتباه است یا نظریه‌ ریسمان غلط. باید میخکوب بنشینیم و منتظر مشاهدات بعدی باشیم تا ببینیم نظریه‌ ریسمان در این جدال، انرژی تاریک را شکست می‌دهد یا انرژی تاریک نظریه‌ ریسمان را. نوشتار زیر، ترجمه‌ی مقاله‌ای است که به تازگی در وب‌سایت معتبر کوانتامگزین به منظور بررسی مقاله‌ی تازه و جنجالی کامران وفا منتشر شده است. مقاله‌ی جدال‌آمیز اخیر، درباره‌ی جهان‌هایی با مشخصات انرژی تاریک جهان‌هایی مانند جهان ما بحث می‌کند؛ جهان‌هایی که در «چشم‌انداز» نظریه‌ ریسمان وجود ندارد. نظریه‌ ریسمان «چشم‌اندازی» از جهان‌های ممکن را مجاز می‌داند که به وسیله‌ی «باتلاقی» از جهان‌های ناسازگار محاط شده‌اند. در تمام جهان‌های ساده و زیست‌پذیر ریسمانی که فیزیکدانان مطالعه کردند، چگالی انرژی تاریک یا در حال کاهش یا دارای مقدار  منفی ثابت است، برخلاف جهان ما که به نظر می‌رسد چگالی انرژی تاریک آن مقدار ثابت مثبتی است. در ۲۵ ژوئن، تیم ریز (Timm Wrase) در وین بیدار شد و  در حالت خواب و بیداری در حال بالا پایین کردن مقالات فیزیکی جدید بود که‌ یک عنوان چنان او را شوکه کرد که کاملا هوشیار شد. آن مقاله توسط متخصص برجسته‌ی نظریه‌ ریسمان ، کامران وفا از دانشگاه‌‌ هاروارد نوشته بود و فرمول ساده‌ای برای انواعی از جهان‌ها حدس زده بود، به طوری که موجودیت و ممنوعیت آنها را دیکته می‌کرد: یعنی به برخی از آنها اجازه‌ی موجودیت می‌داد و موجودیت برخی را مطابق با نظریه‌ ریسمان ممنوع می‌دانست. نظریه‌ ریسمان این نامزد برجسته‌ی «نظریه‌ی همه چیز»، نیروی گرانش را با فیزیک کوانتومی ‌در هم می‌بافد. نظریه‌ ریسمان بیان می‌دارد که تمام ماده و نیروها، ارتعاشاتی از رشته‌های بسیار کوچک انرژی هستند. این نظریه  ۱۰ به توان ۵۰۰ راه‌حل متفاوت را مجاز می‌داند؛ یک «چشم‌انداز» متنوع و وسیع از جهان‌های ممکن. نظریه‌پردازان ریسمان، مانند ریز و وفا چند سال تلاش کردند تا جهان منحصربه‌فرد ما، جایی در این چشم‌انداز احتمالات داشته باشد، اما اکنون، وفا و همکارانش حدس می‌زنند (حدس وفا) در چشم‌انداز ریسمانی، جهان‌هایی مانند ما (یا شبیه جهانی که فکر می‌کنیم هستیم)  وجود ندارد. اگر این حدس درست باشد، ریز و دیگر نظریه‌پردازان ریسمان، فورا متوجه می‌شوند که کیهان یا باید عمیقا از آنچه که قبلا فرض می‌کردیم متفاوت باشد، یا نظریه‌ ریسمان، اشتباه است. ریز به دانشگاه تکنولوژی وین رفت، جایی که همکارانش هم داشتند درباره‌ی آن مقاله پچ پچ می‌کردند. در همان روز در اُکیناوای ژاپن، وفا حدس (conjecture) خود را در کنفرانس ۲۰۱۸ ریسمان‌ ارائه داد. مذاکره درباره‌ی آن مقاله در داخل و خارج دانشگاه در جوش و خروش بود. ریز بیان داشت: عده‌ای بودند که فورا گفتند: باید اشتباه باشد و عده‌ای دیگر گفتند: من سال‌هاست که همین را می‌گفتم. همه جا پر از اغتشاش و پریشانی بود، هر چند هیجان بزرگی نیز موج می‌زد؛ زیرا اگر این گمان درست باشد، پیامدهای عظیم و بسیاری را برای کیهان‌شناسی به دنبال خواهد داشت. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
محققان سعی کردند به بررسی آزمایش این حدس و پیامدهای آن بپردازند. ریز اکنون دو مقاله تالیف کرده که‌ یکی از آنها می‌تواند منجر به اصلاح این حدس شود (بخش بسیاری از دو مقاله را در حال تعطیلات با خانواده‌اش نوشت). فرمول حدس زده شده (توسط وفا، گورجس آبید، هیروسی اوگاری و لِو اسپودینیکو، مطرح‌شده در مقاله‌ی ۲۵  ژوئن (دانلود) و برای بررسی بیشتر در مقاله‌ی دومی (دانلود) که دو روز بعد توسط وفا، آبید، پراتیک آگراوال و پاول اشتاینهارت منتشر شد) به‌سادگی می‌گوید، وقتی جهان منبسط می‌شود، چگالی انرژی خلأ ناشی از فضای تهی، باید سریع تر از سرعت مشخصی کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد این قانون در تمامی ‌مدل‌های با جهان‌های مبتنی بر نظریه‌ ریسمان ساده، درست است؛ ولی دو باور متداول درباره‌ی جهان واقعی را نقض می‌کند: هر دو تصویر تاییدشده‌ی انبساط امروزی و مدل تولد انفجاری جهان، غیرممکن است. ⭐️ انرژی تاریک و هویت تاریکش از سال ۱۹۹۸ مشاهدات تلسکوپی نشان داد جهان با سرعت بیشتری نسبت به سرعت موردانتظار، در حال انبساط است که ثابت می‌کرد خلا فضای تهی، باید توسط مقداری دافعه‌ی گرانشی یا همان انرژی تاریک، پر شده باشد. علاوه بر آن، به نظر می‌رسد مقدار انرژی تاریک تزریق شده در فضای تهی در طی زمان ثابت می‌ماند؛ ولی حدس جدید، ادعا می‌کند که انرژی خلا جهان باید کاهش یابد. کامران وفا نظریه‌پرداز ایرانی برجسته‌ی نظریه‌ ریسمان در دانشگاه هاروارد،👈 «باتلاقی ممنوعه» از جهان‌های غیر ممکن را ترسیم کرده است. وفا و همکارانش ادعا کردند: ⭐️ جهان‌هایی با مقادیر مثبت، ثابت و پایداری از انرژی خلا که به «جهان‌ های دوسیته» معروفند، ممکن نیستند. وقتی انرژی تاریک در سال ۱۹۹۸ برای ساخت مدل‌های پایدار ریسمانی متقاعدکننده‌ای از جهان‌های دوسیته کشف شد، نظریه‌پردازان ریسمان با قدرت تمام با آن مبارزه کردند، ولی اگر حق با وفا باشد، چنین تلاش‌هایی محدود می‌شوند به غرق شدن در تناقض منطقی، یعنی جهان‌های دوسیته در چشم‌انداز قرار نداشته، بلکه در «باتلاق» واقع‌اند. کامران وفا اخیرا توضیح داد: من به چیزهایی که به نظر استوار می‌آیند، ولی در نهایت استوار نیستند، باتلاق می‌گویم؛ آنها چشم‌انداز به نظر می‌رسند، آنها می‌توانند شما را فریب دهند. شما فکر می‌کنید می‌توانید آنها را بسازید ولی نمی‌توانید. ⭐️طبق حدس باتلاق دوسیته (de Sitter swampland conjecture)، انرژی خلا در تمام جهان‌های منطقی ممکن، یا باید مقدارش را مانند توپ غلتانی در سرازیری یک تپه از دست دهد، یا مقدار منفی پایداری کسب کند (به جهان‌هایی که دارای مقادیر منفی و پایداری انرژی خلا هستند و به راحتی در نظریه‌ ریسمان ساخته می‌شوند، جهان‌های پاد دوسیته می‌گویند). اگر حدس وفا درست باشد، بدین معناست که چگالی انرژی تاریک در جهان ما نمی‌تواند ثابت باشد، ولی باید جای آن را اثیر (Quintessence) یا همان شکلی فرضی از انرژی تاریک بگیرد؛ مرجع انرژی که رفته‌رفته طی میلیاردها سال کاهش خواهد یافت. هم‌اکنون چندین آزمایش تلسکوپی برای کاوش جهان با دقت بالاتری در حال انجام هستند، خواه جهان در حال انبساط با نرخ شتاب افزاینده‌ی ثابتی باشد، خواه شتاب افزاینده‌ی کیهان رفته‌رفته تغییر کند، مانند مدل‌های اثیری (مدل‌های فرضی برای انرژی تاریک هستند و به آنها نیروی بنیادی پنجم هم می‌گویند که در طول زمان تغییر می‌کنند، برخلاف ثابت کیهانی). کشف اثیر، انقلابی را در فیزیک بنیادین و کیهان‌شناسی ایجاد خواهد کرد که بازنویسی تاریخ کیهان و آینده‌اش از آن جمله خواهد بود. به جای آنکه جهان در مه‌ گسست (Big Rip)، پاره پاره شود، جهان اثیری رفته‌رفته سرعتش کم شده و در نهایت، یا طبق نظریه‌ی مه‌ رمب (Big Crunch) انبساطش متوقف خواهد شد یا طبق جهش بزرگ (Big Bounce)، منقبض خواهد شد. ادامه دارد... 👇 @wittj2
🔮🎷تورم در محاصره نظریه ریسمان👆 حدس جدید باتلاق به طور چشمگیری موجب شک و دودلی ما در داستان تولد جهان شد: نظریه‌ی انفجار بزرگ (Big Bang) یا نظریه‌ی تورم کیهانی. مطابق با این نظریه، ذره‌ی القاگر انرژی و کوچک فضا-زمان، به سرعت به شکل جهان ماکروسکوپی ساکن متورم می‌شود. این نظریه برای توضیح اینکه جهان چطور چنان عظیم، هموار و تخت شد، ابداع شده است. ولی 👈«میدان تورمی» فرضی برای انرژی‌ هدایتگر تورم کیهانی، به خوبی در فرمول وفا قرار نگرفته است. برای پایدار ماندن این فرمول، احتمالا انرژی میدان تورمی، نیازمند کاهش بسیار سریع است تا جهانی به شکل هموار و به اندازه‌ی کافی تخت ایجاد کند. بنابراین این حدس، بسیاری از مدل‌های محبوب تورم کیهانی را بی‌اعتبار می‌کند. در سال‌های پیش رو، تلسکوپ‌هایی مانند رصدخانه‌ی سیمونز به دنبال اثرات قطعی تورم کیهانی خواهند بود. ضمنا نظریه‌پردازان نظریه‌ ریسمان که دید واحدی دارند، با این حدس مخالف خواهند بود. اِوا سیلوراشتاین پروفسور فیزیکدان دانشگاه استنفورد و رهبر گروه ساخت مدل‌های تورمی نظری ریسمانی، معتقد است احتمال اشتباه بودن این حدس، زیاد است. همسر او اشمیت کاکرو پروفسور استنفورد، اولین فردی بود که (اولین K  نویسنده‌ی مقاله‌ی معروف ۲۰۰۳ که به ابتدای اسامی نویسندگانش معروف است KKLT) مجموعه‌ای از اجزای ریسمانی را پیشنهاد کرد که ممکن است برای ساخت جهان دوسیته استفاده شده باشد. فرمول وفا می‌گوید ساخته‌های سیلوراشتاین و کاکرو کار نمی‌کند. سیلوراشتاین به شوخی می‌گوید: ما در خانواده‌ی خود با این حدس‌ها محاصره شده‌ایم! ولی از نقطه نظر او، مدل‌های انبساط شتابدار جهانی، اکنون دیگر نسبت به مقالات درخشان قبلی دارای اعتبار نیستند. متئو کلبن، نظریه‌پرداز ریسمانی و کیهان‌شناس دانشگاه نیویورک که بر روی مدل‌های ریسمانی تورم مطالعه می‌کند، تاکید کرد که حدس جدید باتلاق، استدلال بسیار متفکرانه و نمونه‌ای از «استدلال چراغ‌قوه‌ای» است، زیرا معتقد است هنوز باید چشم‌انداز ریسمانی بسیاری کشف شود و هنوز اذعان دارد که بر پایه‌ی شواهد موجود، این حدس می‌تواند درست باشد. کلبن گفت: این مسئله در نظریه‌ ریسمان می‌تواند درست باشد، ولی ممکن است نظریه‌ ریسمان نتواند جهان را توضیح دهد، (شاید) انرژی تاریک آن را نقض نماید که در آن صورت، داستان بسیار جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. ⭐️نگاشت باتلاق جهان‌های ممنوعه اگرچه حدس باتلاقی دوسیته و آزمایش‌های آینده، واقعا قدرت نقض اثرات باقی مانده‌ی نظریه‌ ریسمانی دیده شده را دارد، اما نظریه‌ ریسمان در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ نشان داد که چیزی نزدیک به ۱۰ به توان ۵۰۰ راه‌حل دارد. این کشف ممکن است به ناچار رویای پیش‌بینی خواص تک‌جهانی ما را بکُشد؛ اما به نظر می‌رسد این نظریه دوست دارد، تقریبا هر مشاهده‌ای را تایید کرده و آنها را از نظر تجربی، به سختی آزمایش و اثبات کند. در سال ۲۰۰۵، وفا به همراه گروهی از همکارانش دست به تفکر درباره‌ی این مسئله زدند که چطور احتمالات را با نگاشت خواص بنیادین طبیعت که ‌یقینا باید درست باشند، از هم بگسلند. به عنوان مثال، «حدس گرانش ضعیف» ادعا می‌کند که گرانش باید همیشه ضعیف‌ترین نیرو در هر جهان منطقی باشد. جهان‌های فرضی که چنین شروطی را برآورده نمی‌کنند، از چشم‌انداز به باتلاق پرتاب می‌شوند. هیراسی اوگوری فیزیکدان نظری در مرکز تکنولوژی کالیفرنیا و از اولین همکاران وفا در حدس باتلاق گفت: بسیاری از این حدس های باتلاقی، با قدرت در برابر حملات ایستاده‌اند و برخی بر پایه‌‌های نظری بسیار محکمی، استوار شده‌اند، مثلا حدس گرانش ضعیف، شواهد زیادی دارد که اکنون در مورد درنظر گرفتن آنها، تردید وجود دارد، مستقل از اینکه نظریه‌ ریسمان، نظریه‌ گرانش کوانتومیِ صحیحی است یا خیر. بینش درباره‌ی اینکه چشم‌انداز کجا تمام شده و باتلاق کجا شروع شده است، نتیجه‌ی دهه‌ها تلاش برای ساخت مدل‌های ریسمانی جهان‌هاست. سردسته‌ی چالش این پروژه، آن نظریه‌ ریسمانی است که وجود ۱۰ بعد فضا-زمان را پیش‌بینی می‌کند. چشم‌انداز از تمام روش‌های متنوع پیکربندی این ابعاد اضافه سرچشمه می‌گیرد. با این حال، اگرچه احتمالات بسیار زیاد است، محققانی مانند وفا دریافته‌اند که اصولی کلی، اصولی هستندکه از دل پیچیدگی‌ها ظهور می‌کنند. مثلا ابعاد اضافی حلقه شده معمولا به صورت گرانشی به درون منقبض می‌شوند؛ در حالی که میدان‌هایی شبیه میدان‌های الکترومغناطیسی تمایل دارند همه چیز را به اطراف هل دهند. در پیکربندی‌های ساده و پایدار، این اثرات با انرژی خلا منفی متوازن شده و جهان‌های پاد دوسیته را تولید می‌کنند. تبدیل انرژی خلا به مثبت، مشکل است. وفا می‌گوید: معمولا در فیزیک مثال‌های ساده‌ای از پدیده‌های عمومی ‌داریم، اما دوسیته چیزی شبیه آنها نیست! 👇 @wittj2
🎃🎷باریشه‌های الحادی هالوین آشنا شویم (بخش اول) ⭐️هالوین؛ از مخالفت مسیحیان تا تبلیغ توسط سردمداران نظام سرمایه‌داری ✍همه‌ساله با نزدیک شدن 31 اکتبر، جوامع مختلف غربی و شرقی برای تدارک جنشی به نام «هالوین» به تکاپو می‌افتند. چند سالی است پای این جشن نیز همانند 💘«ولنتاین» و 🎄«کریسمس» به ایران باز شده ومهمانی‌هایی به این مناسبت برگزار می‌گردد. اما ریشه‌های 🎃«هالوین» در چیست و نگاه دیگر ادیان در قبال این مراسم و جشن چگونه است؟ ‼شاید اکثر ما ندانیم، اما در بیشتر جوامع مسیحی، روحانیون مذهب پروتستان با این جشن مخالف بوده و مسیحیان را به اجتناب از شرکت در آن فرامی‌خوانند. ⁉ حال چگونه است که چنین جشنی که حتی میان اغلب مسیحیان جایگاهی ندارد، به کشورهای اسلامی از جمله ایران وارد شده و همچون دیگر مناسبت‌های غربی، جلوه‌ای فراملی یافته‌است؟ 🎃تاريخچه هالوين گفته می‌شود، جشن هالوین زیربنای شیطانی و بت‌پرستی دارد. «هالوین»، مخفف کلمه‌ای انگلیسی به مضمون «بعد از ظهر مقدس» و عنوانی است که به بعد ازظهر روز ۳۱‌ام اکتبر( ماقبل عید «همه مقدسین» مسیحیان کاتولیک) اطلاق می‌شود. پیش‌تر تا سال ۶۱۰ پس از میلاد، عید مقدسین کاتولیک‌ها در ماه می برگزار می‌شد، اما بعد‌ها در سال ۸۳۴ بعد ازمیلاد به روز اول نوامبر منتقل شد و به عید «همه اولیا» تغییر نام داد و شامگاه پیش از آن، «شامگاه مقدس» یا «هالوین» نام گرفت. این درست مصادف با روزی بود که کاهنان دروید در انگلستان، نرسمن‌ها دراسکاندیناوی و جرمن‌های بت‌پرست در سایر مناطق، جشن «شامگاه تمام ارواح‌» را به یابود «سمن» (خدای مرگ و اشرارش) برگزار می‌کردند. ⛪️ کلیسای روم در مجاب کردن مردم از اجتناب از عادات این شب، توفیقی حاصل نکرد، حتی نتوانست با توسل به زور، آن‌ها را از این کار باز دارد، لذا در چرخشی تاکتیکی، آن را به عیدی برای ادای احترام به مریم مقدس و سایر مقدسین تبدیل کرد. 👹اما در خصوص ریشه‌های شیطانی این روز باید گفت، سی و یکم اکتبر، سالروز مادر زمین، نماد برکت است. نقل است در گذشته‌های بسیار دور، با زنده به گور کردن انسان‌ها، آن ها را به عنوان قربانی به مادر زمین تقدیم می‌کردند. ⚔ در چنین روزی برای دستیابی به برکت فراوان (دام و غله) اولین فرزند خانواده را قربانی می‌کردند و باور داشتند که جادوگران سوار بر جاروی خود در آسمان به پرواز در می‌آیند، شیطان شیپور می‌نوازد و ارواح شریر بر بلندی تپه‌ها با جادوگران به رقص و پایکوبی می‌پردازند. ⭐️همچنین اعتقاد داشتند که ارواح شریر همراه ارواح مقدسین در این شب بیرون می‌آیند. از این‌رو برای پذیرایی از آن‌ها انواع خوراکی را در داخل سینی‌ها گذاشته تقدیم ارواح می‌کردند. هنگامی که رومی‌ها، بریتانیا را تسخیر کردند، جشن شیطان‌پرستی را به انگلستان منتقل کرده و مهاجرین انگلیسی نیز این جشن را با خود به آمریکا بردند. علمی عرفانی👇 @wittj2
🎃🎷باریشه‌های الحادی هالوین آشنا شویم (بخش دوم) 🎃نماد هالوین می‌گویند مردی به نام «جک»، شیطان را فریب داد تا با او کاری نداشته باشد. وقتی جک درگذشت، چون اجازه رفتن به بهشت یا جهنم به او داده نشد، خود را در تاریکی با نهادن زغال روشنی درون یک شلغم توخالی جستجو می‌کرد. امروزه مرسوم است که مردم از کدو به جای شلغم استفاده می‌کنند. نمادهایی چون اسکلت، ماسک دراکولا، زخم‌های مصنوعی روی صورت،کدوی نورانی و امثالهم نیز ریشه در همین روایت‌های افسانه‌ا‌ی دارند. ⭐️👌نکته قابل تأمل، مخالفت و توصیه اکید مسیحیان (غیر کاتولیک) به اجتناب اعضای این فرقه از جشن هالوین است. مثلاً یکی از رسانه‌های تبشیری در مطلبی با عنوان «چرا جشن هالوین مطابق نگرش کتاب مقدس نیست» در این زمینه می‌نویسد: ✍«این جشن متعلق به بت‌پرستان بود...هالوین باعث جلال شیطان می‌شود...ترسیدن و ترساندن از اهداف جشن هالوین است [که با «محبت» مورد تأکید کتاب مقدس در تضاد قرار دارد...] هالوین یادآور مراسم بت پرستی است، با حضور در روز شیطان، سبب لغزش کودکان می‌شویم » و در پایان توصیه می‌کند که حتی: «با علاقه‌مندان «هالووین» غذا نخورید».(1) ⁉با وجود ریشه‌های الحادی و آمیختگی این جشن التقاطی با مراسم شاخه‌ای از مسیحیت(کاتولیک)، حال پرسش آن است که چرا باید شاهد اشاعه این جشن در جوامع اسلامی، از جمله ایران باشیم؟ این در حالی است که اغلب مسیحیان از سوی کلیسا از شرکت در این مراسم، منع می‌گردند. 💰به نظر می‌رسد، تبلیغات و سرمایه‌گذاری برای اشاعه این مراسم را نیز باید در زمره تهاجم گسترده فرهنگی غرب و نظام سرمایه‌داری نامید که با پروژه «سرگرم‌سازی» و ترویج مبانی فکری پوپولیستی، منویات خود را در تحقق مادی‌گرایی و تسلط همه‌جانبه بر جهان هستی، دنبال می‌‌کند. در چنین شرایطی، جا دارد قدری از ظواهر فراتر رفته و از زاویه‌ای متفاوت و عمیق‌تر به این‌قبیل مراسم به ظاهر سرگرم‌کننده بنگریم. 📗پی‌نوشت: 1. کلیسای پیام آرامش ترکیه علمی عرفانی👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 علم رسمی سر به سر قیل است و قال نه از آن کیفیتی حاصل نه حال. شیخ بهایی🌻 👈 وی ميگويد: دانستن علوم رسمی يقينا مطلوب است اما در مقابل جهل. 👌⭐️پس همين که به این علوم دست پیدا کردی، نباید توقف کنی، باید عبور کنی و به "حال" برسی. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
توضیح پست قبل👆👆👆 ▫️این مطلب همان مطلبی است که بین مولانا و شمس در دیدار اول پیش آمد. ▫️اینچنین که مولانا در حیاط مدرسه نشسته بود و مشغول کتابت بود، شمس وارد شد و مولانا را غرق مطالعه ديد ،کتابهای منحصر به فرد مولانا را در حوض انداخت ، ▫️ مولانا گفت: این چه کاریست کردی ؟ ▫️ شمس دوباره کتابها را از حوض برداشت و خشک در جایش گذاشت ، ▫️مولانا پرسید چه کردی؟ ▫️شمس گفت: آن علم رسمی بود و این که من کردم علم حال. ➖تقریر مطالب ، نوشتن ، مطالعه نسبت به جاهل کمال است، اما توقف در آن نقص است . 🌻نپنداری که گشتی پخته،خامی وهرگامى تمام و ناتمامى🌻 ➖"حسنات الابرار سیئات المقربين" ➖پس توقف برای سالک معنا ندارد،به استثنای مرحله آخر که مقصد است. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
4_5969678793940403045.mp3
3.53M
⭐️لُب چیست؟👈قوای انسان 🎷علامه شیخ حمیدرضا مروجی سبزواری برگرفته از جلسات علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷در الهی چه کسانی در امنیت اند؟ 🎯چه کسانی ره به مقصود میبرند؟ ➖ظلم مقوله ای است عملی . وضع شی ء در غیر موضع خودش ظلم است. ➖از مومن قصور و تقصیر عملی پذیرفته نیست. ➖مومني که عمل ظالمانه نمی کند در امنیت است . این راه به مقصد خواهد برد. مثلا نماز ممکنه ظلم باشد؟ ⭐️کسی در حال غرق شدن است اینجا نماز خواندن عمل صالح نیست و وقت نجات است. 🍀هرچند نماز قضا شود باید به اهم پرداخت.چه بسا انسان کار خوبی رو انجام میدهد که به موقع نیست ، تاخیر دارد یا جلوتراست. عملی است که براساس ضرورت و به جا صورت بگیرد. ⭐️نکته دیگر آيه در معنای؛ ➖ مهتدی یعنی کسی که ره به مقصد میبره . ➖"هم" قید حصر است. پس غیر اینها ره به مقصد نميبرند. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف 👇 @wittj2
حق تعالی: 👇 "کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را لباس ظلم نپوشاندند. اینها در امنیت هستند و اینها هستند که به مقصد می رسند ." 🍀نکات آيه:👇 اگر درحرکت در مسیری که خوف و خطر و گمراهی و مشکلات خودش رو دارد ، انسان احساس امنیت نکند ،حرکت، حرکت ابتری خواهد بود. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف @wittj2
👌⭐️ایمان را با تقلید و ظن و اوهام و خیالات نمیشود سامان داد. ایمان با راهکار و علل و مقدمات و مقتضیات خودش قابل تحقق است. باید باتعقل ، تدبر ، تأمل ایمان ساخته بشود، نه تقلید. 🎯بنابراین تاکيد آيات ارشادی قرآن به تفکر، تعقل و تدبر مشخص میشود . به معنای پیگیری و به معنای اندیشیدن است. 👌⭐️پس نباید بعد فهمیدن، رها کرد، بلکه باید پیگیری کرد. مثل یک امر اتوماتیک (طبیعی) تعبیه شده اند. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف @wittj2
🔮🎷ایمان مبحث ایمان طی چندین پست شرح داده خواهد شد؛ 🎯همانند سیر مکانی که نیاز به تمهید داریم وآن عبارت از مرکب و توشه است،در سیروسلوک هم ۶ امر به عنوان زاد مطرح است که اگر این امور فراهم نشود حرکت ممکن نیست،که اولین آن است. 👈در شرح ایمان خواجه نصیر چنین میگوید: ➖ ایمان در لغت 👈 تصدیق (به طور مطلق، در هر موضوعی ،درهرموردی) ➖در اصطلاح 👈 تصدیق ویژه، تصدیق خاص (تصدیق مبدأ،معاد، قرآن، واجبات، مستحبات، اخلاقیات و هرچه در محدوده دین پیغمبر آورده) 👌⭐️یعنی چیزهایی که بهش رسیدیم را واقعا تصدیق کنیم. ➖در هرجا معنای اصطلاحی واژه ای در کنار معنای لغوی آمده همینطور است؛ معنای لغوی مطلق است،اما اصطلاحی آن قید میخورد. مثلا👈 صلاه در لغت : دعا و در اصطلاح:دعای ویژه است. همچنین حج در لغت:قصد و در اصطلاح:قصد خانه خدا استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2