🔮🎷تولد دوباره قاعده بورن : داستان مرموز ظهور واقعیت فیزیکی از دل ریاضیات انتزاعی کوانتومی (قسمت دوم)
✍ ناهید سادات ریاحی در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷تازه ترین اخبار کوانتومی کوانتوم فیزیک کوانتومی
در قسمت اول داستان تولد دوباره قاعده بورن کمی از تاریخچهی آن صحبت کردیم و پس از آن به سراغ پژوهش جدیدی رفتیم که سعی کرده این قاعده مرموز را دوباره از نو بنا کند. درلابهلای این بحث، دوباره به چالش بزرگ اندازه گیری برخوردیم. در این قسمت، میخواهیم کمی بیشتر در مورد این چالش و ارتباطش با قاعده بورن صحبت کنیم، 👌⭐️جایی که پای تفسیر جنجالی چندجهانی به میان میآید.
درک اندازه گیری به کمک قاعده بورن، انگیزهای است که افراد زیادی را ترغیب کرده تا به جای آموختن و پذیرفتن، تلاش کنند آن را توضیح دهند. یکی از جالبترین تلاشها در این زمینه که توسط ریاضیدان آمریکایی، اندرو گلیسون (Andrew Gleason) در سال ۱۹۵۷ انجام شد، نشان داد که قاعده بورن از برخی اجزای دیگر ساختار ریاضی استاندارد مکانیک کوانتومی پیروی میکند: به عبارت دیگر، این قاعده، بستهای فشردهتر از چیزی است که در ابتدا به نظر میرسید. با این وجود گلیسون فرض میکند برخی جنبههای کلیدی فرمالیسم ریاضی برای ارتباط حالات کوانتومی به نتایج یک اندازه گیری خاص، لازم هستند.
🎯یک رویکرد بسیار متفاوت برای بدست آوردن قاعده بورن، بر تفسیر بحثبرانگیز چند جهانی مکانیک کوانتومی تکیه میکند.
🔑 چند جهانی، تلاشی برای حل معمای اندازه گیری های کوانتومی با این فرض است که به جای انتخاب فقط یکی از چند نتیجهی ممکن، همهی آنها در جهانهای متفاوتی که از جهان ما جدا شدهاند (یا شکافته شدهاند)، وجود دارند. در اواخر دههی ۱۹۹۰، یکی از مدافعان چندجهانی به نام دیوید دوچ (David Deutsch) ادعا کرد که احتمالات قطعی کوانتومی، دقیقا چیزهایی هستند که یک مشاهدهگر سلیم برای پیشبینی، نیاز دارد؛ استدلالی که میتواند برای بدست آوردن قاعده بورن استفاده شود. در ضمن، لو ویدمن (Lev Vaidman) از دانشگاه تلآویو و به طور مستقل سین کارول (Sean Carroll) و چارلز سبنز (Charles Sebens) از کلتک پیشنهاد کردند که قاعده بورن تنها قاعدهای است که احتمالات درست را در یک بسگیتی چندجهانی، در لحظهای پس از آنکه یک شکافتگی رخ داده، اما قبل از اینکه مشاهدهگری نتیجهی اندازه گیری را ثبت کند، بدست میدهد. در آن لحظه، مشاهدهگران هنوز نمیدانند در کدام شاخه از جهان قرار دارند، اما کارول و سبنز استدلال کردند👈 «راهی منطقی برای حدس نتایج در چنین مواردی وجود دارد که مستقیما منجر به قاعده بورن میشود». تصویر چندجهانی هم، مشکلات خودش را دارد، اما حداقل این مسئله را که اگر هر نتیجهی ممکنی، به طور قطع بدست آید، اصلا «احتمال» چه معنایی میتواند داشته باشد را ندارد. گالی میگوید:
تفسیر چند جهانی به تعمیر اساسی بسیاری از مفاهیم و شهودات بنیادی نیاز دارد.
⭐️علاوه بر این، برخی میگویند راه منسجمی برای ارتباط یک مشاهدهگر قبل از یک شکافتگی، به همان مشاهدهگر پس از آن، وجود ندارد و بنابراین به صورت منطقی واضح نیست که کاربرد قاعده بورن برای اینکه یک مشاهدهگر قبل از رویداد، چیزی را پیشبینی کند، به چه معناست. به همین دلیل، استخراجهای چندجهانی قاعده بورن به طور گسترده پذیرفته نمیشوند. اکنون ماسانس و همکارانش، استدلالی کردهاند که به فرضیات گلیسون نیازی ندارد. آنها نشان میدهند در حالیکه این قاعده، معمولا به عنوان یک افزودنی به اصول موضوعهی مکانیک کوانتومی، اضافه میشود، وقتی اندازه گیری ها، نتایج منحصربفرد تولید میکنند، قاعده بورن از خود آن اصول پیروی میکند. این بدان معناست که اگر وجود حالات کوانتومی را در کنار تجربهی کلاسیکی (فقط یکی از آنها واقعا مشاهده میشود) داشته باشیم، راهی جز مربع کردن تابع موج برای ارتباط این دو نداریم. ماسانس میگوید:
پژوهش ما نشان میدهد که قاعده بورن، 👌نه تنها یک حدس خوب است، بلکه تنها حدس منطقی سازگار است.
⭐️برای رسیدن به این نتیجه، ما فقط چند فرض بنیادی نیاز داریم. اول اینکه حالات کوانتومی به شیوهی معمول، فرمولبندی میشوند: به صورت بردارها که هم دارای اندازه هستند و هم جهت. مثل این که بگوییم هر نقطهای روی کره زمین را میتوان با طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی خاصی نمایش داد. فرض بعدی هم یک فرض کاملا استاندارد در مکانیک کوانتومی است: تا وقتی اندازه گیری روی یک ذره انجام نشود، آن ذره به شیوهای که به آن، یکانی (unitary) میگویند، در زمان تغییر میکند، به زبان بسیار ساده یعنی تغییراتش، نرم و موجگونه هستند و اطلاعات را در مورد ذره، حفظ میکنند. معادله شرودینگر دقیقا چنین رفتاری را تجویز میکند و در حقیقت یکانی بودن است که اندازه گیری را چنین مسئلهی چالشبرانگیزی میکند، زیرا اندازه گیری، یک فرآیند غیر یکانی است که
👇
طی آن فروریزش تابع موج رخ میدهد. در یک اندازه گیری تنها یکی از چند حالت بالقوه مشاهده میشود: اطلاعات گم میشوند.
محققان همچنین فرض میکنند نحوهی گروهبندی بخشهای مختلف یک سیستم چندبخشی، نباید تفاوتی در نتیجهی یک اندازه گیری ایجاد کند. گالی میگوید:
این فرض، بسیار بنیادی است، در واقع به نوعی پیششرط هرگونه استدلالی در مورد جهان است.
فرض کنید سه سیب دارید. اگر من بگویم، دو سیب در سمت راست و یکی در سمت چپ قرار دارد و شما بگویید، دو سیب در سمت چپ و یکی در سمت راست قرار دارد، در واقع هر دوی ما آنها را به درستی توصیف کردهایم. این حقیقت که ما سیبها را با تقسیم کردن خط چپ و راست، در جایی قرار میدهیم، یک انتخاب ذهنی است و این دو توصیف، به یک اندازه درست هستند.
فرض نهایی، خود اندازه گیری را در برمیگیرد: یک اندازه گیری روی یک سیستم کوانتومی باید یک نتیجهی منحصربفرد تولید کند. هیچ فرضی دربارهی چگونهی رخ دادن این پدیده وجود ندارد: فرمالیسم کوانتومی چگونه باید برای پیشبینی احتمال نتایج استفاده شود؟ محققان نشان میدهند اگر اصل موضوعه دربارهی منحصربفردی اندازه گیری، ارضا شود، این فرآیند باید از قاعده بورن تبعیت کند. هر جایگزین دیگر قاعده بورن برای بدست آوردن احتمال نتایج مشاهده شده از تابع موج، اصول موضوعهی اولیه را ارضا نخواهد کرد.
نتیجه، فراتر از این میرود: این یافته میتواند روشن کند که اصلا دستگاه اندازه گیری مکانیک کوانتومی چیست. به طور خلاصه، مجموعهای از ملزومات فنی وجود دارد: توابع ریاضی کهعملگرهای هرمیتی نامیده میشوند و روی تابع موج عمل میکنند تا ویژه مقادیر مرتبط به احتمالهای اندازهگیری را تولید کنند، اما ماسانس و همکارانش هیچ یک از آنها را از ابتدا فرض نمیکنند. در عوض، آنها درمییابند که تمام این پیشنیازها مانند قاعده بورن، در فرضهای بنیادی نهفتهاند و نیازی به چیزهای اضافی نیست. گالی میگوید:
ما فقط فرض میکنیم یک سری سوال وجود دارد که وقتی پرسیده شدند، اصول اولیه، یک پاسخ را با احتمال مشخصی برمیگردانند. سپس به کمک فرمالیسم نظریه کوانتومی نشان میدهیم که فقط سوالات، پاسخها و احتمالات، چیزهای کوانتومی هستند.
این کار نمیتواند به این سوال دشوار که چرا نتایج اندازه گیری، منحصربفرد هستند، پاسخ دهد، در عوض، منحصربفردی را بدیهی فرض میکند و آن را به بخشی از تعریف اندازه گیری تبدیل میکند. گالی میگوید:
منحصربفردی حتی برای آغاز کار علمی لازم است.
اما یکی از شرایط مهم هر فرض حداقلی در نظریه کوانتومی، سرراست بودن آن است. آراجو فکر میکند ممکن است رازهای بیشتری در فرضیاتی که با چشم میبینیم، وجود داشته باشد. او میگوید:
آنها بسیار فراتر از این فرض میروند که یک اندازه گیری وجود داشته و یک نتیجهی منحصربفرد دارد. مهمترین فرض آنها، این است که مجموعهی ثابتی از اندازه گیریها وجود دارد که احتمالهایشان، برای تعیین کامل یک حالت کوانتومی کافی است.
به عبارت دیگر، فقط بحث اینکه اندازه گیری ها وجود دارند، نیست، بلکه اندازه گیری ها با احتمال نتایج مرتبطشان میتوانند هر چیزی که میدانید را به شما بگویند. به نظر منطقی میرسد، اما به طور بدیهی درست نیست. آراجو این مقاله را کاری بزرگ مینامد، اما اضافه میکند:
من فکر نمیکنم که این کار واقعا قاعده بورن را توضیح دهد، با این وجود، بدون توجه به اینکه ما بدون آب میمیریم، توضیح میدهد آب چیست.
و البته یک سوال دیگر باقی میماند: چرا قاعده بورن فقط احتمالها را مشخص میکند و نه نتایج قطعی را؟
ادامه دارد…
👇
@wittj2
غیر آن قطب زمان دیدهور
کز ثباتش کوه گردد خیرهسر
پای نابینا عصا باشد عصا
تا نیفتد سرنگون او بر حصا
آن سواری کو سپه را شد ظفر
اهل دین را کیست سلطان بصر
با عصا کوران اگر ره دیدهاند
در پناه خلق روشندیدهاند
گر نه بینایان بدندی و شهان
جمله کوران مردهاندی در جهان
نه ز کوران کشت آید نه درود
نه عمارت نه تجارتها و سود
"جناب مولانای جان"
🌷
🔮🎷#آداب_ماه_رجب
#استاد_محمود_امامی
#بخش_اول :
در آداب ماه رجب 60 رکعت نماز هست، شبی دو رکعت؛ تا آخر ماه.
که در هر رکعت سه مرتبه سوره ی کافرون است و یک سوره ی توحید.
و بعد از نماز این دعاست که:
«لاإله إلا الله وحده لاشریک له »
این دعا موجب #غفران می شود.
دعای خیلی خوبی است.
#غفران یعنی چه؟
یعنی آمرزیده شدن.
غفران و آمرزش یعنی چه؟
ادامه دارد...
✍️ پیاده شده از فایل صوتی دروس اخلاق حضرت استاد امامی
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷#آداب_ماه_رجب
#استاد_محمود_امامی
#بخش_دوم :
🍂 گفتیم در ماه رجب 60 رکعت نماز دو رکعتی است که در آن سوره #کافرون و #توحید خوانده می شود.
« قل یا أیها الکافرون » همان لاإله است.
« قل هو الله احد »؛ إلا الله است.
« لاإله إلا الله » را اگر مفصل کنیم و شرح کنیم، می شود: « قل یاأیها الکافرون» و « قل هو الله أحد».
« لاإله إلا الله» موجب #غفران آدم است.
«غفران » یعنی کمالاتی که خداوند تبارک و تعالی در انسان نهاده ( چون ما مجمل کمالات هستیم) باید ظاهر شوند.
در این صورت آمرزش و غفران نصیبش شده است.
ادامه دارد...
✍️ پیاده شده از فایل صوتی دروس اخلاق حضرت استاد امامی
علمی عرفانی👇
@wittj2
اولین پنجشنبه ماه رجب به👈 لیله الرغائب معروف است و در مفاتیح آمده که روزه گرفتن در این روز مستحب است.
⭐️ از دیگر اعمال این شب، نماز لیله الرغایب است که در روایات به آن تاکید شده است.
👈این نماز ، دوازده رکعت است که مابین نماز مغرب و عشا اقامه شده و هر دو رکعت به یک سلام ختم میشود. در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره قدر، 12 مرتبه سوره توحید خوانده شود.
⭐️بعد از اتمام دوازده رکعت، 70 بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» را گفته و سپس در سجده 70 بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود.
⭐️پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» گفته شود و دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود. در نهایت حاجات خود را از خدا بخواهید.
علمی عرفانی👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید/ الگوی معیشت اسلامی
راهکاری دینی که نهاد اجتماع را زنده و پویا نگه میدارد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5922316050673696839.mp3
5.32M
⭐️کاروان شهید
🎷شهرام ناظری
خوشا آنان که با عزت ز گیتی / بساط خویش برچیدند و رفتند
ز کالاهای این آشفته بازار / شهادت را پسندیدند و رفتند …🌹
👇
@wittj2
بی حسرت
از جهان نرود
هیچ کس به در
الا
شهید عشق🌹
به تیر از کمان دوست
سعدی🌻
👇
@wittj2
چشم ازاو
جلوه ازاو
ماچه حریفیم ای دل
چهره اوست
که با دیده او
می بینم
شهریار🌻👌✨
👇
@wittj2
بحر تا سیلاب را صافی نسازد،بحر نیست
هر که ما را در جوانی پیر سازد،پیر ماست
صائب تبريزي 🌻
👇
@wittj2
🚨 ليلة الرغائب شب آرزوها نيست!
در سالهای اخیر در مورد معنای لیلة الرغائب كه اولين شب جمعه ماه رجب است، اشتباهی بزرگ صورت پذیرفته است...
👌✨در برنامه های ویژه این شب پر فیض، #به_اشتباه لیلة الرغائب را #شب_آرزوها معنا میکنند؛ اين در حالى است که موضوع "ليلة الرغائب" هيچ ارتباطى با "آرزو" و "آرزو کردن" ندارد و اساساً در ادبيات دينى، مؤمنان همواره در آيات و روايات مختلف، از داشتن آرزوهاى دور و دراز، منع شده و "طول الأمل" همواره مذموم شمرده شده است و آنچه به جاى آن مطرح است، موضوعيت #اميد و #رجاء به رحمت الهى در عين اعتقاد به #خوف از عذاب او است.
📝 #بررسی_لغوى معناى لیلة الرغائب:
"رغائب" جمع مکسر "رغيبة" است که در زبان عربى دو معنا را افاده ميكند:
۱- چيزى که مورد ميل و رغبت انسان است. [کتاب العین، ج۴، ص۴۱۳]
۲- بخششى که فراوان باشد. [جمهرة اللغة، ج۱، ص۳۲۰]
🔸همان طور که ديديم هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطى با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معانى مربوط به فلسفه و هدف خلقت جن و انس، #عبادت_خدا است.
🔑 #ليلة_الرغائب شبى است که خداوند خواسته است تا بندگانش با ميل و رغبت به سوى عبادتش بشتابند و ساعتى را به اقامه نماز و استغفار و مناجات با پروردگارشان به سرآورند و بخشش و رحمت و مغفرت او را طلب کنند.
👈در حدیث است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتابهای دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:
👈هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می گوید: ای دوست من مژده می دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار میگوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ای ندیدم و سخنی شیرینتر از کلام تو نشنیده ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ میگوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.
🔑📗 #کیفیت_اعمال لیلة الرغائب :
⭐️روز #پنج_شنبه اول ماه رجب #روزه گرفته شود.
چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.
پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود.
پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود.
دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود.
در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.
ان شاء الله به استجابت می رسد
#التماس_دعای_فرج
👇
@wittj2
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
⭐️ ┊ ┊ ┊ ⭐️
🌙 ┊🌙
┊
⭐️
♻️🌙خلاصه اعمال ماه رجب🌙♻️
*غسل اولین روز و نیمه ماه رجب و آخر رجب
*روزه اولین روز و نیمه ماه رجب و آخر رجب
*در طول ماه رجب 100 مرتبه بگوید:
أسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
*در طول ماه رجب 1000 مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ"
*در طول ماه رجب روزانه 70 مرتبه بگوید:
"أَسْتَ
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
4_5859703158439150509.mp3
6.54M
#شب_آرزوها #استاد_شجاعے
🌙باید یه مُهندسِ واقعے بشی❗️
و هِرَمِ آرزوهات رو بریزے پایین،
و دوباره از نو بچینی....
حالا، شب آرزوها ؛
اول از همه،
میخوای از خدا چے بخوای؟
هدایت شده از 🌴 یاوران نماز 🌴
✍آداب نماز
💠💠شیوه انتخاب مسجد برای نماز جماعت
💠علامه سید محمد حسین طهرانی - رضوان الله تعالی علیه - از مرحوم حجة الاسلام آقای علامه لاهیجانی انصاری - رحمة الله تعالی علیه - که به کحضر شریف حضرت آقا 🔷سید علی قاضی تشریف حاصل کرده اند نقل می فرمایند که جناب قاضی به ایشان فرموده بودند
🔹در یک مسجد همیشه نماز نخوانید، به مساجد دیگر نیز بروید و هر جا دیدید حال پیدا کردید، آنجا نماز بخوانید و هر جا که دیدید حال پیدا نکردید، مکان خود را تغییر دهید و از 🔸این مسجد به مسجد دیگر انتقال یابید و خلاصه آن که توقف در یک مکان بی مورد است و باید دایما دنبال حال بود و از هر جا به جای دیگر منتقل شد و هر جا حال بهتر بود، 💠آنجا را انتخاب نمود، اگر در مسجد کوفه نشد به مسجد سهله بروید و اگر در سهله نشد به مسجد کوفه بروید و هکذا.
🔷موسیا آداب دانان دیگرند - سوخته جان و رونان دیگرند.
اما در خانه سعی شود نماز را در مکان مشخص و معینی بخوانید برای همین می گویند مستحب است محتضر را جایی که نماز می خوانده بخوابانید.
📕معادشناسی، علامه طهرانی، حکمت ج 7،
@yavarannamaz
درود بر همراهان گرامی
صبح بخیر🌻
✨الہي
إلهی، عارف را با عرفان چه كار، عاشقْ معشوق بیند نه این و آن.
📚#الهی_نامه_حسن_زاده_آملی
👇
@wittj2
عاقل نمیباشم دمی عشق این تقاضا میکند
غافل نمیباشم دمی عشق این تقاضا
میکند
در فکر اویم صبح و شام در ذکر خیر او مدام
کاهل نمیباشم دمی عشق این تقاضا میکند
#فیض_کاشانی🌻❤️
👇
@wittj2
4_5987721345960511393.mp3
2.69M
⭐️شفاعت فاطمی
🎷علامه مروجی سبزواری
رسول اکرم (ص):🌻إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ، لِأَنَّ اَللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷حکمت چیست؟
علامه مروجی سبزواری🌻
سوره مبارکه کوثر می فرماید:
اِنّا اَعْطیناکَ الکُوثَر
ما به تو کوثر را اعطا کردیم،این کوثر حکایت از مقام دیگری هم برای حضرت زهرا می کند.کوثر اصلش به معنای خیر کثیر است. قرآن در بهشت از یازده نهر و همچنین از رودها و حوض کوثر که اصل و سرچشمه همه ی آن رودها است،اسم میبرد. تمام رودهای بهشت از کوثر تغذیه می شوند و آب منشاء حیات است،بنابراین حیات در بهشت به طور کلّی از ناحیه حضرت زهرا سلام الله علیها است،چنانکه حیات در دنیا از ناحیه ایشان است و آن حضرت منشاء حیات همه موجودات عالم ،اَعَم از جمادات و حیوانات و انسانها و ملائکه هستند.
آب و حیات خیر کثیر است.
آیه دیگر که از بُعد دیگر کوثر را معنا می کند و آن آیه این است که البقرة :269
یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَد أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ
در این آیه صحبت از خیر کثیر شده است،که خداوند حکمت را به هر کس که بخواهد عطا می کند و به هر کس که خداوند حکمت را عطا فرمود به او خیر کثیر داده است .
اصل کلمه کوثر مبالغه در کثرت است ، کوثر بر وزن فَوعَل چیزی که خیلی زیاد است ، خیری که خیلی زیاد است. در این آیه شریفه کوثر را عبارت از حکمت دانسته است که خداوند به هر کس که بخواهد حکمت عطا می کند و به هر کس که حکمت عطا کرد خیر کثیری به او عنایت کرده است .
از آن طرف می فرمایند کوثر و خیر کثیر حضرت زهرا سلام الله علیهاست ، و در این آیه می فرماید : حکمت همان خیر کثیر است، پس اینکه فرمود:
اِنّا اَعْطَیناکَ الکوثَرْ
ما به تو خیر کثیر دادیم؛بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها همان حکمت است و ایشان از مقام حکمت برخوردار است .
حکمت چیست؟حکمت خیر کثیر است.
پس حضرت زهرا سلام الله علیها همان حکمت و خیر کثیر است .
حکمت معمولا در علم اخلاق یک معنا و در عرفان یک معنا و در علم فلسفه معنای دیگری دارد.
در علم فلسفه وقتی می گویند حکمت،به معنای قوّه ای است که انسان می تواند بوسیله محاسبات عقلی در احوال وجود تحقیق بکند و حقایق مربوط به وجود را کشف بکند.مثلاً در علم ریاضی از خصوصیات اعداد صحبت می کنند ، در علم طِب از خصوصیّات بدن صحبت می کنند ، در علم ستاره شناسی از خصوصیات ستاره ها صحبت می کنند،امّا در فلسفه از خود وجود صحبت می کنند که چه خصوصیاتی دارد،مثلا وجود اصیل است ، وجود مشکک است.حکمت آن علم به خصوصیات وجود است که انسان از راه عقل و استدلالهای عقلی بتواند آن خصوصیات وجود را کشف کند،بنابراین می گویند حکیم کسی است که آن عصای استدلال را بردارد و عقل خود را مجهز به عصای استدلال بکند و در عالم وجود راه بیفتد و خصوصیات وجود را کشف بکند،در اصطلاح فلسفه به این حکیم میگویند.
در علم اخلاق حکمت عبارت از آن حدّ وسط است،بین دو حدّ افراط و تفریط قوه ی فکریه است.در علم اخلاق انسان دارای سه قوه است:قوه فکریّه که با آن فکر می کند که چه کاری بکنم که منافع را کسب و ضررها را دفع بکنم،چطور تجارتم را گسترش بدهم، با فکر کردن منافع را به سوی خودش جلب می کند. قوه دیگر قوه شهویه است،بعد از اینکه انسان فکر کرد که چطور منفعت را به سوی خودم جلب بکنم این قوه شهویه را استخدام می کند که برود و آن منفعت را کسب بکند،مثلا انسان تشنه است،با خودش فکر می کند آن آبی که روی میز است را باید بخورم،فکر می کند که خوردن آن آب به مصلحت من است، اینجا است که این قوه فکریه شهوت را استخدام می کند و این قوه شهوت اعضا را به حرکت در می آورد و انسان به طرف آب میرود.قوه غضبیه اینطور است که وقتی انسان فکر میکند چه کاری بکنم که از ضرری خود را دور بکنم،مثلا وسط خیابان ماشینی به طرفش می آید قوه فکریه می گوید این ماشین با این سرعت برای تو ضرر است،خودت را دور کن، اینجا به قوه غضبیه دستور می دهد که انسان را دور بکند و این قوه اعضا و پاها را به حرکت در می آورد و انسان را سریع از خیابان دور می کند.
پس اصل قوه فکریه است.
آن قوه شهویه و غضبیه در خدمت قوه فکریه هستند، اول انسان با قوه فکریه، فکر میکند که چطور منافع را به سوی خود جلب بکند و بعد قوه شهویه را به کار وامی دارد که انسان را به سوی جلب منفعت ببرد یا فکر می کند که چگونه آن ضرر را از خودم دفع بکنم و بعد قوه غضبیه را به کار وا می دارد که انسان را از ضرر دورش بکند. این قوه فکریه دو حد افراط و تفریط دارد، حد افراطش حالتی است که به آن شیطنت میگویند،از یک شاخه به شاخه دیگر می پرد و نمی گذارد بحث تمام شود و مرتب سوال میکند.یک حد تفریط هم دارد، آن حد تفریطش بُلهْ است یعنی ابله و کودن، نمی فهمد و باید برایش تکرار بکنی،اما اگر آن قوه فکریه به آن حد وسط رسید،نه آن حالت تیزی را داشت و نه آن حالت کودنی راداشت، یک حد متعادل بود، این حد تعادل را "حکمت" میگویند.این حکمتی است که در علم اخلاق...
ادامه مطلب👇👇👇
@wittj2