eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️ درست است. بنابراین فکر می‌کنید کدام جنبه از کاری که انجام می‌دهید، بیشترین ارتباط را با اهداف معنوی بنیاد تمپلتون دارد؟ شاید اعتقادم به فروتنی. من معتقدم ما باید رویکرد بسیار خاضعانه‌تری نسبت به دانش اتخاذ کنیم، به این معنی که اگر به دقت به نحوه‌ی کارکرد علم نگاه کنید، خواهید دید که بله، شگفت‌انگیز و باشکوه است؛ اما محدودیت‌هایی دارد. ما مجبوریم این محدودیت‌ها را بفهمیم و به آنها احترام بگذاریم و با این کار، علم واقعا یک گفتگوی معنوی عمیق با تقریبا تمام چیزهای اسرارآمیزی که نمی‌دانیم خواهد شد. این رویکرد، آشکارا ربطی به یک مذهب سازمان‌دهی شده ندارد، اما جبهه‌ی مرا در مقابل خداناباوری نشان می‌دهد. من خودم را یک ندانم گرا (agnostic) می‌دانم. 🚨 چرا شما در جبهه‌ی مقابل خداناباوری قرار دارید؟ من صادقانه فکر می‌کنم خداناباوری یا آتئیسم (Atheism) با روش علمی، سازگار نیست. منظور من این است که خداناباوری چیست؟ یک بیان است، یک بیان قطعی که اعتقاد به بی‌اعتقادی را بیان می‌کند: «من معتقد نیستم، حتی با وجود اینکه شاهد یا مدرکی برای آن یا خلافش ندارم، من به سادگی فقط اعتقاد ندارم». این یک اعلامیه است، ولی ما در علم، اعلامیه نمی‌دهیم. ما می‌گوییم: «بسیار خب، شما می‌توانید یک فرضیه داشته باشید و باید برخی شواهد برای اثبات آن، یا برخلاف آن داشته باشید». و بنابراین یک ندانم‌ گرا خواهد گفت، ببین، من مدرکی برای خدا یا هر نوعی از خدا ندارم (اول از همه، خدا چیست؟ خدایان موری یا خدای یهودی، مسیحی یا مسلمان؟). اما از طرفی، یک ندانم‌ گرا، هیچ حقی برای گفتن یک حرف آخر در مورد چیزی که در موردش نمی‌داند، قائل نخواهد شد. «نبود مدرک، مدرکِ نبودن نیست!». این امر، مرا در جبهه‌ی کاملا مقابل مدافعان خداناباوری نو قرار می‌دهد، حتی با وجود اینکه می‌خواهم پیامم با احترام کامل به اعتقادات و استدلالات مردم باشد. من آشکارا فکر می‌کنم که بنیاد تمپلتون تمام اینها را دوست دارد، زیرا این بخشی از یک گفتگوی نوظهور است. نه تنها من، بلکه همکار اخترفیزیکدانم، آدام فرانک، و عده‌ای دیگری از افراد وجود دارند که بیشتر و بیشتر در مورد ارتباط بین علم و معنویت صحبت می‌کنند. ⭐️ بنابراین، پیام شما فروتنی، گشودگی ذهن و بردباری است. غیر از بحث در مورد خدا، شما این اخلاق را در چه جاهای دیگری، ضروری می‌بنید؟ من فکر می‌کنم موقعیت ما در یک مقیاس کهکشانی یا سیاره‌ای می‌تواند بسیار ویژه باشد، بنابراین وقتی مردم در مورد کوپرنیک یا کوپرنیکیسم (Copernicanism)،‌ اصل عادی بودن (principle of mediocrity) که می‌گوید ما باید انتظار داشته باشیم معمولی باشیم، صحبت می‌کنند، من می‌گویم «می‌دونید چیه؟ الان وقتشه که ورای اون بریم». وقتی به بیرون و سایر سیارات (و فرازمینی‌های احتمالی) می‌نگرید، زمانیکه به تاریخ حیات در زمین نگاه می‌کنید، خواهید فهمید که این مکان که زمین نامیده می‌شود، واقعا شگفت‌انگیز است. بله، شاید بقیه آنجا باشند، چه کسی می‌داند، اما چیزی که در حال حاضر می‌دانیم این است که این جهان از آنِ ماست و ما ماشین‌های ملکولی شگفت‌‌انگیزی هستیم که قابلیت خودآگاهی داریم و قطعا تمام اینها ما را بسیار خاص می‌کند.  ما می‌دانیم که انسان دیگری در کائنات وجود ندارد. شاید بیرون اینجا، انسان‌نماهایی وجود داشته باشند، ولی ما محصول منحصربفرد تاریخچه‌ی طولانی سیاره‌ی کوچکمان هستیم. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
تناقض دانش این است که همانطور که گسترش می‌یابد و مرز بین معلوم و مجهول تغییر می‌کند، شما به ناچار  شروع به پرسیدن سوالاتی می‌کنید که قبلا نمی‌توانستید بپرسید.من نمی‌خواهم مردم را از جستجوی توضیحات یکپارچه‌ای برای طبیعت،‌ ناامید کنم، زیرا ما به آن نیاز داریم. بخش بزرگی از فیزیک مبتنی بر چنین تفکری بوده که چیزها را ساده کرده و متحد سازد. اما از طرفی، وجود یک نظریه‌ی همه چیز، یک عبارت توخالی است که فکر می‌کنم از دیدگاه فلسفی، از بنیان، غلط است. به نظر من تمام این مفهوم ایده‌های نهایی و غایی، فقط تلاشی برای تغییر علم به یک سیستم مذهبی است که من عمیقا با آن مخالفم. بنابراین اگر می‌دانید که هیچگاه به جواب نهایی نمی‌رسید، چگونه باید پیش روید و پژوهش کنید؟ خب پژوهش، به پاسخ نهایی، مربوط نیست، بلکه به فرآیند کشف، ارتباط می‌یابد. آن چیزی که در طول مسیر می‌یابید، مهم است و این ذات کنجکاو انسان است که جلو برود. ⭐️ از کنجکاوی گفتید، شما یک بار نوشته بودید: «دانشمندان به نوعی، مردمانی هستند که کنجکاوی را زنده نگه داشته و تلاش می‌کنند جواب برخی سوالاتی را که به عنوان کودک پرسیده‌اند بیابند». به عنوان یک کودک، آیا یک سوال سازنده وجود داشت که پرسیدید یا تجربه‌ای داشتید که شما را به فرد کنونی تبدیل کرد؟ آیا هنوز سعی می‌کنید به آن پاسخ دهید؟ من هنوز شگفت‌زده‌ام که علم چقدر می‌تواند در مورد منشا و تکامل کائنات به ما بگوید. بیشتر سوالات من در دل کیهان‌شناسی مدرن و اختر زیست‌شناسی (astrobiology)، نهفته‌اند. به نظر من، ایده‌ی انتقال از بی‌جانی به جانداری یا حیات، کاملا مجذوب کننده است، اما اگر بخواهم با شما صادق باشم، تجربه‌ی سازنده‌ی من، این بود که مادرم را در سن شش سالگی از دست دادم که واقعا دردناک بود. این تجربه، از سن کم مرا با مفهوم زمان آشنا کرد. مذهب، چیزی بود که فورا به آن روی آوردم، زیرا من یهودی بودم، اما با خواندن کتاب عهد عتیق در نوجوانی، بسیار ناامید شدم و سپس با اینشتین آشنا شدم. آن زمان بود که فهمیدم، می‌توانید واقعا سوالاتی در مورد ماهیت زمان و فضا و طبعیتی که خودش از علم استفاده می‌کند، بپرسید. بنابراین فکر می‌کنم آن احساس بسیار زودهنگام از دست دادن بود که مرا در مورد هستی، کنجکاو کرد. و اگر شما در مورد هستی کنجکاو باشید، فیزیک، دروازه‌ی شگفت‌انگیزی می‌شود، زیرا شما را به ماهیت بنیادی سوالات نزدیک می‌کند: فضا، زمان، ریشه‌ها و از آن زمان، من همیشه خوشحال بوده‌ام! علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷نکته این است که برای درک علم مدرن درون این چارچوب، انسانیت را در نوعی مرکز اخلاقی کائنات جستجو کنیم،‌ جاییکه ما وظیفه‌ای اخلاقی برای حفظ این سیاره، حیاتش و هر چیزی که گرفته‌ایم داریم، زیرا می‌دانیم آنها چقدر کمیابند و از طرفی در عمل، ما تنها هستیم. این پیامی است که من امیدوارم توسط عده‌ی زیادی از مردم منتقل شود، زیرا به نظرم، چیزی که ما اکنون و در این جهان پر از تفرقه به آن نیاز داریم، یک اسطوره‌‌ی متحدکننده‌ی تازه است. منظور من از اسطوره، داستانی است که یک فرهنگ را تعریف می‌کند، بنابراین آن اسطوره‌ای که فرهنگ قرن بیست و یکم را تعریف خواهد کرد، چیست؟ چنین اسطوره‌ای باید از گونه‌‌های ما باشد، البته نه در رابطه با هیچ‌ سیستم اعتقادی یا حزب سیاسی خاصی. چگونه می‌توانیم چنین کاری کنیم؟ خب، ما می‌توانیم این کار را با استفاده از نجوم انجام دهیم، با استفاده از چیزی که ما از جهان‌های دیگر آموخته‌ایم و اینکه چگونه جایگاه خودمان را مشخص کنیم. ⭐️می‌دانم، اما اجازه دهید برای لحظه‌ای نقش وکیل مدافع شیطان را بازی کنم، فقط به خاطر اینکه قبل‌تر شما به ارزش فروتنی در علم اشاره کردید. برخی خواهند گفت، با توجه به افزایش روزافزون خصومت نسبت به علم و انتقاد از سراسر دنیا، الان زمان فروتن بودن نیست. چگونه به این انتقاد پاسخ می‌دهید؟ البته این چیزی است که مردم قبلا به من گفته‌اند: «واقعا مطمئنید که می‌خواهید این چیزها به شما نیز گفته شود؟» و پاسخ من این است: «بله، قطعا». تفاوتی بین علم و چیزی که من می‌توانم علم گرایی (scientism) بنامم، وجود دارد که مدعی است علم می‌تواند تمام مشکلات را حل کند. تا اندازه‌ی زیادی، نحوه‌ی استفاده بشریت از علم، ما را در دشواری‌های کنونی قرار داده است. اما عموما اکثر مردم، از چیزی که علم می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد، آگاهی ندارند، بنابراین از آن سواستفاده می‌کنند و علم را به چشم تکثری (pluralistic) نمی‌نگرند. بسیار خب آیا می‌خواهید یک اتومبیل خودران بسازید؟ خوب است! اما چگونه چنین ماشینی، انتخاب‌های دشوار را انجام خواهد داد، مثلا چگونه برای حیات سرنشینان خود یا تماشاچیان پیاده‌رو، اولویت قائل خواهد شد؟ آیا در این مورد، فقط باید یک متخصص فناوری گوگل تصمیم بگیرد؟ اجازه دهید امیدوار باشیم که نه! باید با فیلسوفان و اخلاق‌شناسان صحبت کنید، نه برای اینکه آن را بفهمند، بلکه برای اینکه بگویید به نظرم، اینکه علم تمام جواب‌ها را دارد، کاملا غیرملموس است. ما نمی‌توانیم فرض کنیم می‌توانیم تمام مشکلات جهان را با استفاده از یک رویکرد علمی سخت‌گیرانه حل کنیم. چنین چیزی، مورد بحث نیست و هیچگاه هم مورد بحث نبوده، زیرا جهان، بسیار پیچیده است و علم، محدودیت‌های روش‌شناسی دارد. بنابراین من چه می‌گویم؟ من می‌گویم صادق باشید. نقل قولی از فرانک اپنهایمر وجود دارد که دقیقا همین امر را بیان می‌کند: «بدترین کاری که پسر یک فاحشه می‌تواند انجام دهد این است که شما را تبدیل به پسر یک فاحشه کند» که بی‌شرمانه است، اما قابل توجه است. من نمی‌خواهم در مورد اینکه علم چه کاری می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد، دروغ بگویم، زیرا سیاستمداران، در حال سواستفاده از علم بوده و تلاش می‌کنند تا گفتگوی علمی را سیاسی کنند. من می‌خواهم در مورد قدرت‌ علم، صادق باشم به گونه‌ای که مردم بتوانند واقعا من را به خاطر صداقت و بی‌پرده بودن سخنانم باور کنند. اگر شما نمی‌خواهید صادق و شفاف باشید، باید دروغگویی مثل بقیه باشید. این امر دلیلی است که چرا من از دست برخی اظهارنظرهای غلط ناراحت می‌شوم، مثلا وقتی دانشمندانی مانند استیون هاوکینگ و لارنس کرانس ادعا می‌کنند که ما مسائل منشا کائنات را حل کرده‌ایم، یا اینکه نظریه‌ی ریسمان، درست است و اینکه «نظریه‌ی همه‌چیز» نهایی را اکنون در اختیار داریم. چنین بیاناتی، دروغند. بنابراین من احساس می‌کنم  امانت‌دار علم و کسی هستم که بتوانید به او اعتماد کنید، زیرا این شخص به اندازه‌ی کافی صادق است و ذهن بازی دارد تا اقرار کند که پروژه‌ی علمی، محدودیت‌هایی دارد که به معنای ضعف آن نیست. ⭐️ از نظریه‌ی ریسمان حرف زدید و شکتان در مورد مفهوم یک نظریه‌ی همه چیز نهایی را بیان کردید. این شک از کجا می‌آید؟ غیرممکن است علم به یک نظریه‌ی درست همه‌ چیز دست یابد و دلیلش هم، معرفت شناختی (epistemological) است. اساسا راهی که ما اطلاعات را در مورد جهان بدست می‌آوریم، از طریق اندازه گیری است. از طریق دستگاه‌هاست که دارای محدودیت هستند. احتمالا ما هیچگاه یک نظریه‌ی همه چیز نخواهیم داشت،‌ زیرا هیچگاه نمی‌توانیم فکر کنیم تمام دانستنی‌های کائنات را می‌دانیم؛ دققا شبیه اصطلاحی که من برای عنوان یک کتاب استفاده کردم: جزیره دانش. دانش پیشرفت می‌کند، نه؟ اما با اقیانوسی از ناشناخته‌ها احاطه می‌شود. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی جانا روا نباشد خونریز را حمایت در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت این راه را نهایت صورت کجا توان بست کش صد هزار منزل بیش است در بدایت هر چند بردی آبم روی از درت نتابم جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت 👇 @wittj2
1_52957136.mp3
1.28M
🎷علی جهاندار ⭐️نگارا تو بمان شعر ابتهاج🌻 👇 @wittj2
با من بی کس تنها شده، یارا تو بمان همه رفتند از این خانه خدا را تو بمان من بی برگ خزان دیده دگر رفتنی ام تو همه بار و بری، تازه بهارا تو بمان داغ و درد است همه نقش و نگار دل من بنگر این نقش بخون شسته نگارا تو بمان هر دم از حلقه عشاق، پریشانی رفت به سر زلف بتان! سلسله دارا تو بمان
هدایت شده از اخبار 20:20
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✍🏻ادامه ☘وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ کَما لَمْ یُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ نَذَرُهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ«110»☘ 🍃همان گونه که در آغاز ایمان نیاوردند،این بار نیز دلها و چشم هایشان را دگرگون و واژگون می کنیم و آنان را در طغیانشان رها می سازیم تا سرگردان بمانند.🌸🍃 💠پیام ها💠 1-✅وارونه شدن دل افراد لجوج،سنّت خداوند است. «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ»🌸🍃 2-ایمان به خدا و رسالت نیاز به قلب سالم دارد. «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» 3-✅گناه و لجاجت،دید و بینش انسان را دگرگون می سازد. «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ»🌸🍃 4-✅کسی که با دیدن معجزات اولیه ایمان نیاورده،نباید تقاضای معجزات دیگری کند. «لَمْ یُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّهٍ»🌸🍃 5-✅گرچه خداوند«مقلّب القلوب»است،ولی این انسان است که با انتخاب ایمان یا کفر زمینه ی دگرگونی را فراهم می کند. نُقَلِّبُ ... کَما لَمْ یُؤْمِنُوا🌸🍃 6-✅طغیان،ریشه ی کفر است. لَمْ یُؤْمِنُوا ... طُغْیانِهِمْ🌸🍃 7-✅کسی را که خداوند رها کند،سرگردان می شود. نَذَرُهُمْ ... یَعْمَهُون🌸🍃 💠 @harrozbaqoraan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷ریشه احساس تنهایی در انسان‌ها استاد پناهیان🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
(جزء۷) به صورت خیلی زیبا 🍂وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪﻯ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﻛﺴﻰ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﻴﺮﻯ ﺭﺳﺎﻧﺪ [ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺩﻭﺍﻣﺶ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ ] ؛ ﭘﺲ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻯ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ .سوره انعام(۱۷) 🍂وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻮ ﺧﻴﺮﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﺧﻴﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .سوره یونس آیه(۱۰۷) ⭐️هدف اصلی سوره انعام در درجه اول ریشه کن ساختن عوامل شرک و بت پرستی است(لذا برای شناخت عمیق خدا؛ تلاوت این سوره و تدبر در آن میتواند برای انسان راه گشا باشد.) 🚨چون توجه به غیر خدا بیشتر به خاطر این است که آنها را سرچشمه خیرات و برطرف کننده مصائب و مشکلات میدانیم؛ خداوند در این آیات توجه ما را به مبدا خیرات متوجه میکند. (البته چون آیه سوره یونس هم در همین راستا بوده، برای توجه بیشتر با هم آورده شده است) 📗منبع: تفسیرنمونه برگزیده آیت الله مکارم شیرازی 👇 @wittj2
(جزء۸) ⭐️آیات ۲۰، ۲۱سوره اعراف به همراه آیه ۱۲۰ سوره طه ❓❓شیطان چگونه و با چه طریق توانست آدم وحوا را وسوسه کندکه از میوه ممنوعه بخورند؟ 🍂فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ .... وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ ﭘﺲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻛﺮﺩ،.. ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﻬﻰ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﻪ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺩﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﮔﺮﺩﻳﺪ ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪسوره اعراف آیه(۲۰) 🍂وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﻴﺮ ﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻢ. سوره اعراف آیه(۲۱) 🍂فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَىٰ ﭘﺲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻛﺮﺩ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻯ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺟﺎﻭﺩﺍﻥ ﻭ ﺳﻠﻄﻨﺘﻰ ﻛﻪ ﻛﻬﻨﻪ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻰ ﻛﻨﻢ ؟سوره طه آیه(۱۲۰) ⭐️نکاتی پیرامون آیات 👈نکته اول آیه ۱۲۰ سوره اعراف که پاسخ به سخن عده ای است که میگویند شیطان اول حوا را فریفت بعدحوا آدم رافریفت!!! 👈قرآن بانهایت عدالت وانصاف آنجاکه ازوسوسه شیطان نام می بردضمیرهارابه شکل "تثنیه" می آورد؛میفرماید(فوسوس لهماالشیطان)👈شیطان را وسوسه کرد ؛وآیاتی ازاین دست که واژه ها تثنیه آورده شده است. 🔑اماراههای وسوسه کردن شیطان 🍀۱-استفاده ازحس تکامل طلبی آدم وحوا 👈این مطلب درآیه ۲۰ اعراب اشاره شده:آنجاکه میفرماید:مانهاکماربکماعن هذه الشجره الاان تکون ملکین: 👈شیطان گفت:نهی ازخوردن میوه درخت به خاطراین است که اگربخورید؛ملائکه می شوید! 🍀۲-استفاده ازحس جاودانگی: شیطان نیزازاین حربه استفاده کردآنجاکه درادامه آیه۲۰ گفت:اوتکونامن الخالدین: 👈👈یااینکه جاودانه شوید. 🍀۳-زودباوری وقاسمهماانی لکمالمن الناصحین(اعراف آیه۲۱ ) 👈شیطان قسم خوردبرای آن دوکه خیرخواه آنان است. 👌(بایدخیلی مراقب بودشیاطین برای وسوسه ازهرشیوه ای استفاده میکنندواینجاشیطان ازقسم استفاده کرد وآنهافکرنمیکردندکسی بتواندقسم دروغ بخوردبه همین جهت باورشان شد. 🍀۴-حب ریاست آیه ۱۲۰ سوره اعراف اشاره به این موضوع داردآنجاکه ازعبارت(ملک لایبلی )استفاده می کند👈منظور ریاستی است که تمام شدنی نیست. ریاست به خودی خودچیزبدی نیست زمانی که انسان بتواندحق مظلومی رابگیردویاظالمی راعقاب کند.امادراینجاشیطان برای اغوای آدم ازریاست استفاده کرد. 🔑نتیجه اینکه شیطان ازهر۴ شیوه استفاده کرد(تکامل خواهی؛جاودانگی؛خیرخواهی؛فرمانروایی) وقطعا شیاطینی که درجوامع هستندازهمین شیوه ها وشیوه های به مراتب بدترازاینهابرای اغوای انسانها استفاده میکنندبایدمراقب بود وبه خداپناه برد. 🚨اگرسوال شودکه آیاخوردن ازدرخت ممنوعه باعصمت حضرت آدم سازگاراست؟ 🔑پاسخ:دراین باره بایددانست که میان"نهی مولوی"و"نهی ارشادی"تفاوت است"نهی مولوی" درموردکارهای حرام می باشدکه وعده جهنم برای آنهاداده شده .اما"نهی ارشادی"توصیه وسفارش است به طوری که اگرانجام دهد؛آسایش وآرامش بیشتری خواهدداشت. 🔑خوردن ازدرخت ممنوع؛موردنهی ارشادی خداوند بودو موجب هبوط حضرت آدم به دنیا وسختی کشیدن اوشد.اماکارحرامی نبودپس به عصمت حضرت آدم خللی واردنمیشود. ⭐️علاوه براین؛امرونهی مولوی وتکلیف؛👈مخصوص این عالم است وثابت نشده که درآن عالم هم تکلیفی وجودداشته؛تاعصیان معناپیداکند.بنابراین به عصمت حضرت ادم خالی واردنمیشود. 📗منبع:تفسیرآیات برگزیده: پرسشهاوپاسخهای قرآنی جلداول:تنظیم ونظارت نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها علمی عرفانی👇 @wittj2
  بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که من دلشده این ره نه به خود می‌پویم در پس آینه طوطی صفتم داشته‌اند آن چه استاد ازل گفت بگو می‌گویم من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست که از آن دست که او می‌کشدم می‌رویم دوستان عیب من بی‌دل حیران مکنید گوهری دارم و صاحب نظری می‌جویم گر چه با دلق ملمع می گلگون عیب است مکنم عیب کز او رنگ ریا می‌شویم خنده و گریه عشاق ز جایی دگر است می‌سرایم به شب و وقت سحر می‌مویم حافظم🌻 گفت که خاک در میخانه مبوی گو مکن عیب که من مشک ختن می‌بویم 👇 @wittj2
4_5785341404641232320.mp3
1.76M
⭐️لبخند خدا 🎷 🍂شاگرد تو می باشم گر کودن و کژپوزم تا زان لب خندانت یک خنده بیاموزم🍂 علمی عرفانی👇 @wittj2
5_1104292789664993980.mp3
3.89M
🎷محمد معتمدی ⭐️سوگند 👇 @wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
‌مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت آل یاسین(۵۰) ⭐️اعلام آمادگی براي یاري امام عصر 🌹فنفسی مؤْمنَۀٌ بِاللَّه وح
🔮🎷❓ویژگی‌های حکومت امام زمان چیست؟ حکومت امام عصر همانند حکومت انبیا و اولیای الهی است و با تأکید بیش تر و به میزان گسترده تری به اجرای احکام الهی می‌پردازد. تفاوت این حکومت با حکومت‌های الهی که در گذشته برپا شده اند، در جهانی بودن آن است؛ به این معنا که موجب اجرای کامل احکام الهی در سرتا سر گیتی می‌گردد. به هر روی ویژگی‌های حکومت مهدوی عبارتند از: ⭐️۱. احیای فرهنگ قرآن اولین اقدام آن حضرت پس از استقرار حکومت، تشکیل کلاس‌های قرآن و با نتیجه ترویج فرهنگ قرآنی است: «اَلسَّلامُ عَلَیْک یا تالَی کتابِ اللهِ وَ تَرَجْمُانَهْ. » ⭐️۲. وفور نعمت‌های آسمانی و زمینی قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: «إِذا قامَ القائِمَ علیه السلام حَکمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فی أَیَّامِهِ الْجَوْرِ وَ آمَنَتْ بهَ السُّبُلُ وَ أَخَرْجَتِ الْاَرضُ بَرکاتِها؛ وقتی قائم قیام کند، بر اساس عدالت حکومت می‌کند و در زمان او ستم از بین می‌رود و راهها امنیت می‌یابد و برکات زمین استخراج می‌گردد. » در زمان حکومت آن حضرت، آب‌ها و سرچشمه‌ها فراوان و محصولات چند برابر می‌شوند: قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام: «تُخْرِجُ الْاَرضَ نَبَتَها وَ تَنْزِِلُ السَّماءُ بَرکتَها وَ تُظْهِرُ لَهْ الْکنوزُ. » قَالَ الْبَاقِرُ علیه السلام: «فَلا یَبقْی فِی الْاَرْضِ خَرابٌ إِلَّا قَدْ عَمَرْ. » ⭐️۳. اقامه نماز از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه (الَّذِینَ إِنْ مَکنّاهُمْ فِی الارْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ) سؤال کردند؛ حضرت در پاسخ فرمودند: «فَهذِهِ لَآلَ مُحَمَّدٍ صَلیَّ اللهُ عَلَیْهِمِ إِلی آخِر الْاَئِمَةَ وَ اَلْمَهْدی وَ أَصْحابِهِ یملکهمُ اللهُ مَشارِقَ الْاَرْضَ َو مَغارِبَهَا وَ یُظْهِرَ بهِ الدّینِ َو یُمیتْ اللهُ بِه و بِأَصْحابِهِ الْبِدَعَ وَ اَلْباطِلَ کما أَماتَ السُّفَهاءِ الْحَقَّ حَتی لا یَری أَیْنَ الظُّلْمْ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکر. » امام علیه السلام فرمود: برنامه مهدی ما وقتی که می‌آید، این چهار موضوع است: 🔑الف) اقامه نماز در زیارت آل یاسین به این مطلب اشاره شده است: «اَلسَّلامُ عَلَیْک حینَ تُصَّلیِّ. » وقتی که نماز تا این اندازه مهم است که در زیارت حضرت به آن اشاره می‌شود، در برنامه‌های مهدوی از اهتمام ویژه ای برخوردار است. 🔑ب) پرداخت زکات مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مانع الزکات را می‌کشد. قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: «دَمانِ فیِ الْاِسْلامِ حَلالٌ مِنَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لا یَقْضی فیهِما أَحَدٌ بِحُکمِ اللهِ حَتّی یَبْعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ القَائمَ مِنْ أَهلِ اَلبیتِ علیه السلام فیَحْکمُ فِیهِما بِحُکمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ لا یُریدُ عَلی ذلِک بَیِنة الزّانی اَلْمُحْصِنُ یرجمه وَ مانِعُ الزَّکاة یَضْرِبُ رَقَبَتَهُ. » ادامه دارد... 📚جهت نما 👇 @wittj2
1_64533484.MP3
2.33M
⭐️ سلسله مباحث 📗 جلسه 3 🎷استادعبادی از اساتید مهدویت 👈از مبلغین و سخنرانان خواهش می شود این مباحث را در بین مردم بگویند تا مردم بیشتر با این دعای مهم آشنا شوند. علمی عرفانی👇 @wittj2
42.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #تفسیر آیات منتخب #جزء_هشتم 👤 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی 💟 @QURAN_SOUND114
✨☀️✨ اے ڪاش در این ماه خراسان باشم در سایہ‌ی لطف شمسِ تابان باشم آقا بطلب ڪه در چنین ماه عزیز بر سفره‌ی افطار تو مهمان باشم 【السلام علیک یا امام رضا(ع)】 ┄┅─✵💚✵─┅┄ 🌹🍃 @emamreza0 🍃🌹
4_304600828684017862.mp3
1.9M
🎀خوشبحال اوناییکه پیاده اومدن زیارت 🎀سقاخونۀ امام رضا علیه السلام میخونۀ مستان خدا 🌺آسیدجـــــ❀ـــــوادذاکر🌺 ❤️ @seyedjavadezaker ❤️ 🌹🍃 @emamreza0 🍃🌹
دیالکتیک علم و عرفان ناب
#تفاوت_منزل_و_مقام_و_حال ⭐️ تفاوت منزل و مقام 👈 به اعتبار است. یک مرحله از سیروسلوک را میتونیم ب
💥 👈 حرکت است. 💥 دارای است. 💥 هر جزئی که بخواد تحقق پیدا کند 👈 باید جز سابق از بین برود و مقدمه شود برای جزء لاحق. برای سالک توقف معنا ندارد 👌✨به استثنای آخرین مرحله که مقصد است . 🔑آن منزلی که برای او مطلوب (حسنه ) است 🔑اما همین منزل مطلوب را باید دست برداشت والا میشود "سیئه" برای کسی که میخواهد مقرب بشود. ⭐️ به هر حال این مقاطع و اجزاء در سیروسلوک سه عنوان دارند : 🍀منازل 🍀مقامات 🍀احوال استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 علم رسمی سر به سر قیل است و قال نه از آن کیفیتی حاصل نه حال. ✍ وی ميگويد: 🔑دانستن علوم رسمی يقينا مطلوب است اما در مقابل جهل. 🔑پس همين که به این علوم دست پیدا کردی، نباید توقف کنی، باید عبور کنی و به "حال" برسی. شیخ بهایی🌹 استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷 🚨تفاوت حال با منزل و مقام 👈تفاوت حقیقی است ، نه اعتباری. ⭐️۱_ است. باید کسب بشود. 🔑اما "حال" وهبى است وحواله میشود از ملکوت. ⭐️۲_ ، متوقف برهم اند . 🔑یعنی اگر از منزل و مقام اول نگذری، نميتوانى به منزل و مقام بعد دست پیدا کنی. ➖مثلا تا منزل يغض رو پشت سر نگذرد، نمیتواند به منزل توبه برود ... 🔑اول باید از بیدار شد بفهمد تا حالا جنايت و خیانت کرده که اتفاق بیفتد و برای اینکه برنگردد باید باشد. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2