eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
#عید_فطر عید است و دلم خانۀ ویرانه بیا این خانه تکاندیم ز بیگانه بیا یک ماه تمام میهمانت بودیم یک روز به مهمانی این خانه بیا #قیصر_امین‌پور #عید_فطر_مبارک #اللهم_عجل_لولیک_الفرج ══💝══════ ✾ ✾ ✾
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🔰 بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری؛ 👈 مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ اعلام شد 🔺️ دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ را حداقل ۸۰۰۰ تومان اعلام کرد. 🔍 بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=42752 💟 @rozaneyeagahi
هدایت شده از روزنـہ‌ی آگاهـی
🌸از منظر امام علی(علیه السلام) ❌ ، گران را می دانند!! 👈ِانَّ اَبْغَضَ الْحَلایِقِ اِلَی اللّهُ رَجُلانِ. ... وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلاً، مَوْضِعٌ فِی جُهَّالِ الاُمَّةِ. غَارٌ فِی اَغْبَاشِ الْفِتْنَةِ. عَمٍ بِمَا فِی عَقْدِ الْهُدْنَةِ. قَدْسَمّاهُ اَشْبَاهُ النّاسِ عَالِما وَ لَیْسَ بِهِ؛ 🔺هما نا که در پیشگاه خداوند، دو کس خشم انگیزترین آفریدگانند. ... دو دیگر کس، جهل گردآورنده ای است که در میان توده های ، خود را پایگاهی ساخته است. در امواج فتنه ها جولان می دهد و از راز صلح به کلی بی خبر است. ناآگاهان مردم نما، می نامند در حالی که از هر است.( نهج البلاغة خطبه17(،نسخه صبحي صالح)، ص60) ⁉️ آیا مصداق این افراد، در جامعه ما امثال صادق شیرازی ها، و...نیستند؟! ✍علی اکبر صیدی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سروش Sapp.ir/rozaneyeagahi ایتا eitaa.com/rozaneyeagahi
🔮🎷 خلقت از منظر عرفان . . تفاوت مهم بین مذهب عرفا و مذهب فلاسفه و متکلمان این است که نزد عارف ایجاد و اعدام (عدم)واقعی در بین نیست بلکه در واقع آنچه در عالم جریان دارد (اظهار) و (اخفا) است .بدین جهت که (ایجاد) و به وجود آمدن شیءازشیء دیگر فرع بر قول به تباین وجودی یا تشکیک وجودی است در حالی که با توجه به وحدت شخصی وجود ایجاد بدان معنا زمینه ای ندارد همچنین (اعدام) نیز معنایی ندارد 🚨 چرا که در عالم تنها وجود؛وجودِ حق است که واجب بالذات است و عروض عدم نیز براو محال است و مستلزم جمع بین نقیضین میباشد. 💥 درنتیجه آنچه که ما ایجادواعدام اشیاء می‌دانیم 🌟 در واقع( ظهور)و( خروج) آنها از سیطره ی اسم باطن و غیب حق تعالی و مخزن غیب الهی میباشد،چنانکه تعبیر قرآن کریم: ⬅(رجوع)(اِنَّاللهِ وَاِنَّا اِلَیهِ رَاجِعُون)۱ ونیز ⬅(اذهاب)(کُلُ اِلَینَا رَاجِعُونَ)۲ است.🚨👈 نه (عدم و اعدام)به تعبیر مولوی: 🌻 صورت ازبی صورتی آمدبرون بازشدکانا الیه راجعون🌻 . . ابن عربی👈 در کتاب فتوحات مکیّه چنین آورده: (از آنجا که ازصفات حق تعالی (اذهاب)است نه اعدام چنان که فرمود: اگر خداوند بخواهد ای مردم شما را می‌برد و دیگران را می‌آورد و نفرمود شما را معدوم می‌کند از این رو استعمال اعدام در این مورد صحیح نیست چرا که آنچه متصف به وجود است،تنها حق تعالی است که در اعیان مظاهر، ظاهر شده و اصلاً عدم به آن ملحق نمی‌شود ،چراکه اوست که به شیء، در آن حین👈 که اراده ایجادش می کند (کن)( باش) می‌گوید پس موجود می شود)۳/ 🚨 خلاصه به لسان قرآن و عرفان بساط خلقت و جهات به واسطه یک( امر) گسترده شده و به یک (تشر) برچیده میشود. چنانکه تعبیر دیگری که در عرفان از اذهاب شده (نهی) است که عبارت است از: انقهار کثرت در وحدت در نهایت امر( قیامت کبری)که(وَعَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیِّ القَیُّومِ)۴/ودرقبال آن امرظهور وحدت است در کثرات درابتدای امر(۵) که (وَمااَمرُنا اِلّا واحِدَه)۶/ منابع ۱_سوره بقره_آیه۱۵۶ ۲_سوره انبیاء_آیه۹۳ ۳_فتوحات مکیه ج۱۰ص۴۹۰ ۴_سوره طه_ آیه۱۱۱ ۵_ابن ترکه،تمهیدالقواعد،ص۱۷۶وتقریرات تمهیدالقواعد ۶_سوره قمر_آیه۵۴ علمی عرفانی @wittj2🎷
🔮🎷 عقل و دین و علم ⬅اينكه تعيين نسبت عقل و علم برخاسته از آن، و دين كه محصول وحي است و تبيين جايگاه عقل در هندسه معرفت ديني به حلّ اين تعارضِ خيالي و رفع توهم جدايي و تقابل علم و دين مي انجامد، از آن رو است كه علم خود محصول عقل است و به خواست خدا طي مباحث آتي به ويژه مبادي تصوري بحث كه به توضيح مفهوم عقل و دين اختصاص دارد مراد از عقل و حيطه شمول آن روشن خواهد شد و آشكار مي شود كه نه عقل در برابر حس و تجربه است و نه مقصود ما از عنوان «عقل و دين» بررسي نسبت خصوص عقل تجريدي محض كه در فلسفه مطلق متبلور مي شود، با دين است. ⬅علم تجربي، رياضيات، علوم فلسفي، كلامي و عرفاني همگي با عقل تأمين مي شوند و عنوان عقل همه اين علوم متفاوت را فرامي گيرد. 🚨 براين پايه، بررسي نسبت عقل و دين به حلّ تعارض موهوم علم و دين مدد مي رساند و نشان مي دهد كه چون عقل در برابر نقل است؛ نه در برابر دين و خارج از قلمرو معرفت ديني، علم و معرفت علمي خارج از حوزه معرفت ديني نيست تا سخن از تعارض علم و دين و ترجيح يكي بر ديگري مثلاً جمود بر نقلِ ديني و طرد علم و يا ركون به علم و وانهادن دين به ميان آيد، بلكه عقل غير تجريدي كه عهده دار شناخت تجربي طبيعت است در صورتي كه معرفتي توأم با قطع يا طمأنينه در اختيار نهد، هرچند به سر حدّ يقين و قطع منطقي و برهاني نرسد، در هندسه معرفت ديني جاي مي گيرد و نقاب از چهره خلقت و «فعل خداوند» برمي افكند، همچنان كه نقلِ معتبر (كتاب و سنّت) در غالب موارد، پرده از چهره «قول و گفته خداوند» باز مي گيرد. و هر دو (عقل و نقل) پرده دار حريم معرفت ديني اند و هيچ كدام از ديگري پرده دري نمي كنند. 📚جوادی آملی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، ص۱۵ و ۱۶. . . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2
مولوی » مثنوی معنوی » دفتر پنجم🍂 بود مردی صالحی ربانیی عقل کامل داشت و پایان دانیی در ده ضروان به نزدیک یمن شهره اندر صدقه و خلق حسن کعبهٔ درویش بودی کوی او آمدندی مستمندان سوی او هم ز خوشه عشر دادی بی‌ریا هم ز گندم چون شدی از که جدا آرد گشتی عشر دادی هم از آن نان شدی عشر دگر دادی ز نان عشر هر دخلی فرو نگذاشتی چارباره دادی زانچ کاشتی بس وصیتها بگفتی هر زمان جمع فرزندان خود را آن جوان الله الله قسم مسکین بعد من وا مگیریدش ز حرص خویشتن تا بماند بر شما کشت و ثمار در پناه طاعت حق پایدار دخلها و میوه‌ها جمله ز غیب حق فرستادست بی‌تخمین و ریب در محل دخل اگر خرجی کنی درگه سودست سودی بر زنی ترک اغلب دخل را در کشت‌زار باز کارد که ویست اصل ثمار بیشتر کارد خورد زان اندکی که ندارد در بروییدن شکی زان بیفشاند به کشتن ترک دست که آن غله‌ش هم زان زمین حاصل شدست کفشگر هم آنچ افزاید ز نان می‌خرد چرم و ادیم و سختیان که اصول دخلم اینها بوده‌اند هم ازینها می‌گشاید رزق بند دخل از آنجا آمدستش لاجرم هم در آنجا می‌کند داد و کرم این زمین و سختیان پرده‌ست و بس اصل روزی از خدا دان هر نفس چون بکاری در زمین اصل کار تا بروید هر یکی را صد هزار گیرم اکنون تخم را گر کاشتی در زمینی که سبب پنداشتی چون دو سه سال آن نروید چون کنی جز که در لابه و دعا کف در زنی دست بر سر می‌زنی پیش اله دست و سر بر دادن رزقش گواه تا بدانی اصل اصل رزق اوست تا همو را جوید آنک رزق‌جوست رزق از وی جو مجو از زید و عمرو مستی از وی جو مجو از بنگ و خمر توانگری زو خو نه از گنج و مال نصرت از وی خواه نه از عم و خال عاقبت زینها بخواهی ماندن هین کرا خواهی در آن دم خواندن این دم او را خوان و باقی را بمان تا تو باشی وارث ملک جهان چون یفر المرء آید من اخیه یهرب المولود یوما من ابیه زان شود هر دوست آن ساعت عدو که بت تو بود و از ره مانع او روی از نقاش رو می‌تافتی چون ز نقشی انس دل می‌یافتی این دم ار یارانت با تو ضد شوند وز تو برگردند و در خصمی روند هین بگو نک روز من پیروز شد آنچ فردا خواست شد امروز شد ضد من گشتند اهل این سرا تا قیامت عین شد پیشین مرا پیش از آنک روزگار خود برم عمر با ایشان به پایان آورم کالهٔ معیوب بخریده بدم شکر کز عیبش بگه واقف شدم پیش از آن کز دست سرمایه شدی عاقبت معیوب بیرون آمدی مال رفته عمر رفته ای نسیب ماه و جان داده پی کالهٔ معیب رخت دادم زر قلبی بستدم شاد شادان سوی خانه می‌شدم شکر کین زر قلب پیدا شد کنون پیش از آنک عمر بگذشتی فزون قلب ماندی تا ابد در گردنم حیف بودی عمر ضایع کردنم چون بگه‌تر قلبی او رو نمود پای خود زو وا کشم من زود زود یار تو چون دشمنی پیدا کند گر حقد و رشک او بیرون زند تو از آن اعراض او افغان مکن خویشتن را ابله و نادان مکن بلک شکر حق کن و نان بخش کن که نگشتی در جوال او کهن از جوالش زود بیرون آمدی تا بجویی یار صدق سرمدی نازنین یاری که بعد از مرگ تو رشتهٔ یاری او گردد سه تو آن مگر سلطان بود شاه رفیع یا بود مقبول سلطان و شفیع رستی از قلاب و سالوس و دغل غر او دیدی عیان پیش از اجل این جفای خلق با تو در جهان گر بدانی گنج زر آمد نهان 💎 خلق را با تو چنین بدخو کنند تا ترا ناچار رو آن سو کنند💎 این یقین دان که در آخر جمله‌شان خصم گردند و عدو و سرکشان تو بمانی با فغان اندر لحد لا تذرنی فرد خواهان از احد ای جفاات به ز عهد وافیان هم ز داد تست شهد وافیان بشنو از عقل خود ای انباردار گندم خود را به ارض الله سپار تا شود آمن ز دزد و از شپش دیو را با دیوچه زوتر بکش کو همی ترساندت هم دم ز فقر هم‌چو کبکش صید کن ای نره صقر باز سلطان عزیزی کامیار ننگ باشد که کند کبکش شکار بس وصیت کرد و تخم وعظ کاشت چون زمین‌شان شوره بد سودی نداشت گرچه ناصح را بود صد داعیه پند را اذنی بباید واعیه تو به صد تلطیف پندش می‌دهی او ز پندت می‌کند پهلو تهی یک کس نامستمع ز استیز و رد صد کس گوینده را عاجز کند ز انبیا ناصح‌تر و خوش لهجه‌تر کی بود کی گرفت دمشان در حجر زانچ کوه و سنگ درکار آمدند می‌نشد بدبخت را بگشاده بند آنچنان دلها که بدشان ما و من نعتشان شدت بل اشد قسوة @wittj2
پندانه🍂 این جفای خلق با تو در جهان ** گر بدانی گنج زر آمد نهان خلق را با تو چنین بدخو کنند ** تا ترا ناچار رو آن سو کنند این یقین دان که در آخر جمله‌شان ** خصم گردند و عدو و سرکشان تو بمانی با فغان اندر لحد ** لا تذرنی فرد خواهان از احد ای جفاات به ز عهد وافیان ** هم ز داد تست شهد وافیان بشنو از عقل خود ای انباردار ** گندم خود را به ارض الله سپار تا شود آمن ز دزد و از شپش ** دیو را با دیوچه زوتر بکش کو همی ترساندت هم دم ز فقر ** هم‌چو کبکش صید کن ای نره صقر باز سلطان عزیزی کامیار ** ننگ باشد که کند کبکش شکار بس وصیت کرد و تخم وعظ کاشت ** چون زمین‌شان شوره بد سودی نداشت 1530 گرچه ناصح را بود صد داعیه ** پند را اذنی بباید واعیه تو به صد تلطیف پندش می‌دهی ** او ز پندت می‌کند پهلو تهی یک کس نامستمع ز استیز و رد ** صد کس گوینده را عاجز کند ز انبیا ناصح‌تر و خوش لهجه‌تر ** کی بود کی گرفت دمشان در حجر زانچ کوه و سنگ درکار آمدند ** می‌نشد بدبخت را بگشاده بند آنچنان دلها که بدشان ما و من ** نعتشان شدت بل اشد قسوة بیان آنک عطای حق و قدرت موقوف قابلیت نیست هم‌چون داد خلقان کی آن را قابلیت باید زیرا عطا قدیم است و قابلیت حادث عطا صفت حق است و قابلیت صفت مخلوق و قدیم موقوف حادث نباشد و اگر نه حدوث محال باشد چاره‌ی آن دل عطای مبدلیست ** داد او را قابلیت شرط نیست بلک شرط قابلیت داد اوست ** داد لب و قابلیت هست پوست اینک موسی را عصا ثعبان شود ** هم‌چو خورشیدی کفش رخشان شود صد هزاران معجزات انبیا ** که آن نگنجد در ضمیر و عقل ما 1540 نیست از اسباب تصریف خداست ** نیستها را قابلیت از کجاست قابلی گر شرط فعل حق بدی ** هیچ معدومی به هستی نامدی سنتی بنهاد و اسباب و طرق ** طالبان را زیر این ازرق تتق بیشتر احوال بر سنت رود ** گاه قدرت خارق سنت شود سنت و عادت نهاده با مزه ** باز کرده خرق عادت معجزه علمی عرفانی👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 همه خطاها از حب دنیا است. از حب شهرت است. این حب را از دل خود بیرون کنید. بمیرانید این حب را و زنده شوید، به زندگانی اسلام. 📚صحیفه نور @wittj2
💠 با سلام 👈 کتابی که دیشب توسط استاد عبادی معرفی شد که بسیار بسیار بسیار مهم می باشد در زمینه مطالعات تاریخ معاصر و اولین کتابی که باید مطالعه شود در این مورد، همین کتاب می باشد، یعنی کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران، به دلیل قیمت بالا ، شاید برخی عزیزان نتوانند بخرند. 💠 اما سایت پاتوق کتاب ، خلاصه این کتاب را هم دارد که اگر کسی وقت خواندن کتاب اصلی که حدود 700 صفحه است را ندارد، می تواند این کتاب خلاصه تر را بخواند که از نظر محتوا مثل همان کتاب اصلی است ، اما کمی خلاصه تر و با قیمت تقریبا نصف کتاب اصلی کتاب خلاصه را با عنوان تاریخ معاصر ایران از لینک زیر می توانید بخرید: https://bookroom.ir/book/11563 💠 همچنین برای خرید کتاب اصلی هم به لینک زیر بروید : https://bookroom.ir/book/12050 💠 همان طور که استاد دیشب گفتند، با خواندن این کتاب، هم تاریخ معاصر را یاد می گیرید و هم مباحث تحلیلی آن را آشنا می شوید. پس حتما در تابستان آن را بخوانید باتشکر @ma_va_o
🔮🎷 گیتی از هیچ؟ پیشنهاد بدون مرز جدید پاسخ می‌دهد0 توسط طناز محمدی اکبری در۱۷ خرداد ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی فیزیک کوانتومی یکی از مهم‌ترین سوالاتی که نه تنها بین فیزیکدانان، بلکه میان عوام و از گذشته‌های دور مطرح بوده، چگونگی تولد و پیدایش چهان است. اگر چه هنوز پاسخ کاملی به این سوال داده نشده، اما سرنخ های جالبی بدست آمده است. پیشنهاد بدون مرز یکی از این سرنخ‌هاست که معتقد است جهان بدون هیچ شرایط مرزی اولیه‌ای از هیچ کوانتومی (میدان هیگز پایه‌ای) به وجود آمده است. توضیح این پیشنهاد به کمک انتگرال‌ های مسیر ممکن گردید، اما سروکله‌ی ناپایداری ها پیدا شد. اکنون دانشمندان موفق شده‌اند با روش جالبی این ناپایداری‌ها را هم از میان بردارند. 🌟 یک ایده برای چگونگی شروع جهان این است که شاید جهان ناشی از برخی اثرات کوانتومی مانند تونل زنی کوانتومی از هیچ ظاهر شده باشد. استیون هاوکینگ و جیمز هارتل در دهه ۱۹۸۰، به شرح بیشتر این ایده با این پیشنهاد پرداختند که پیش از آغاز جهان، زمان وجود نداشته که منجر به این نتیجه می‌شود که جهان هیچ شرایط مرزی اولیه ای، نه در زمان و نه در فضا ندارد. این ایده را پیشنهاد بدون مرز هاوکینگ (no-boundary proposal) یا حالت هاوکینگ-هارتل (Hawking-Hartle state) می‌نامند. با این حال، توصیف اینکه یک سیستم فیزیکی دقیقا چگونه می‌تواند از اندازه صفر به یک اندازه محدود انتقال یابد، چالش‌برانگیز بوده است. فیزیکدانان برای توصیف این اثرات کوانتومی، از فرمول انتگرال مسیر استفاده می‌کنند که در حقیقت یک مسیر کلاسیکی را به صورت یک انتگرال روی بسیاری از مسیرهای ممکن بازنویسی می‌کند و منجر به یک دامنه کوانتومی می‌شود. گرچه فرمول انتگرال مسیر در توصیف چگونگی ظاهر شدن چیزی از هیچ موفق است، اما یک مشکل عمده آن، این است که اختلالات ناپایداری را پیش‌بینی می‌کند که ثابت می‌کنند جهان به شدت غیر همگن (non-homogenous) و غیر همسانگرد (non-isotropic) است. جهان آنگونه که با اصل کیهان‌ شناسی بیان می‌شود، تقریبا همگن و همسانگرد (به معنی آنکه جهان در همه مکان‌ها و از همه جهات، یکسان به نظر می‌رسد) است، اما فرمول انتگرال مسیر، جهان مشاهده شده را به طور دقیق توصیف نمی‌کند. این امر برخی دانشمندان را به این نتیجه رسانده که پیشنهاد بدون مرز نمی‌تواند توضیح دقیقی از منشا جهان ارائه دهد. 🌟 اکنون در مقاله‌ای جدید، فیزیکدانان موسسه فیزیک گرانشی ماکس پلانک (موسسه آلبرت اینشتین) نشان دادند که می‌توان از فرمول انتگرال مسیر به گونه‌ای استفاده کرد که با وجود داشتن تعریف سازگاری از پیشنهاد بدون مرز، ناپایداری‌ها ظاهر نشوند. یکی از این فیزیکدانان می‌گوید: من فکر می‌کنم مهم‌ترین نکته‌ این است که تعریف جدید ما، ظهور جهان را از غیاب کامل فضا و زمان توصیف نمی‌کند. در عوض، این شرایط جدید ریاضی که باید برای جلوگیری از ناپایداری‌ها در نظر می‌گرفتیم، می‌تواند اینگونه تفسیر شود که نوسانات فضا و زمانی قبلا وجود داشته است. در واقع این همان چیزی است که از نظریه کوانتومی انتظار می‌رود، همانطور که اصل عدم قطعیت کوانتومی برداشت می‌کنیم که همواره باید نوسانات احتمالی، حتی از فضا و زمان وجود داشته باشد. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
🌟 پیشنهاد جدید، ترکیبی از چندین ایده است که قبلا برای غلبه بر مشکل عدم پایداری‌ها ارائه شده بود. اساسا کار آنها، هندسه فضایی را که انتگرال مسیر روی آن تعریف شده، تغییر می‌دهد. انتگرال مسیر، که حالت این جهان را در یک زمان مشخص نشان می‌دهد، در مسیر خود از نقاط بحرانی خاصی به نام نقاط زینی شکل که مطابق با حالات هاوکینگ-هارتل هستند، عبور می‌کند. اما بیشتر این نقاط زینی شکل ناپایدار هستند. یکی از مهمترین تغییراتی که فیزیکدانان در مقاله جدید اعمال کردند، اصلاح شرایط مرزی در هندسه کلی است تا نقاط زینی شکلِ ناپایدارِ مسیر را با استفاده از انتگرال مسیر حذف کنند. در این هندسه جدید، انتگرال مسیر فقط از یک نقطه‌ی زینی شکل که پایدار است عبور می‌کند؛ بنابراین مشکلی که حاصل ناپایداری است، به وجود نمی‌آید. در این نقطه زینی شکل پایدار، یک حالت هاوکینگ-هارتل وجود دارد که پیشنهاد بدون مرز را برآورده می‌کند. با ثابت کردن یک روش پایدار برای فرموله کردن پیشنهاد بدون مرز، نتایج بدست آمده می‌توانند منجر به بازاندیشی در مورد این ایده به عنوان توضیحی برای منشأ جهان شوند. با این حال، سوالات زیادی باقی می‌ماند. محققان می‌گویند: ما در آینده قصد داریم ببینیم وقتی این تعریف جدید با جنبه‌هایی از نظریه ریسمان که پیشرفته‌ترین تلاش بشر برای یک نظریه کاملگرانش کوانتومی است، آمیخته می‌شود، چقدر پایدار باقی می‌ماند. همچنین قصد داریم بررسی کنیم آیا ممکن است تعاریف پایدار دیگری برای پیشنهاد بدون مرز وجود داشته باشد یا پیشنهاد جدید ما به نوعی منحصر به فرد است. سوال بزرگی که باقی می‌ماند این است: آیا می‌توانیم تمام نتایج قابل تست/قابل مشاهده‌ را استنباط کنیم؟ علمی عرفانی👇 @wittj2
🚨 تعين سالك ملاصدراى شيرازى🌻 فرمود: ⭐ از جمله حجابها و پرده ها، هويت سالك و رونده راه است. چنانكه گفته اند: *وجودت گناهى است كه با هيچ گناهى آن را نتوان سنجيد.* ⭐ هم چنين تعين سالك كه به نام 👈 جبل موسى (كوه طور) ناميده مى شود. تا هنگامى كه سالك از هويت خود فنا و رها نشده، كوه (انيت) او هم چون برف منجمد شده در موقع تابش خورشيد به حقيقت گداخته و نيست نگردد و ذات حق تعالى را مشاهده نخواهد كرد. 👈 آن است كه از سر راه خود آزار و گزند هويت خويش را كه او از موجوداتى است كه زود غروب كند، و ناپديد مى شود، دور نمايد. علمی عرفانی👇 @wittj2
هدایت شده از ✿.¸(❤استوری❤)¸.✿
شکر واقعی شکر واقعی آن است که تمام اعضا و جوارح انسان، از دست و پا و گوش و قلب، برای آن هدفی که خدا آن‌ها را خلق کرده که همان مقام عبودیت است، قرار بگیرد. @rahibesoyehkhoda #آیت_الله_کوهستانی
هدایت شده از ندای مسجد
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد💚 پروردگارا! ما را به کسب صفات پسندیده و مکارم اخلاق مفتخر بدار. آمین پنجاهم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 باب چهارم: نها 50 - در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که: جبرئیل علیه السلام نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! خداوند مرا با هدیه ای نزد تو فرستاده که این چنین هدیه ای به هیچ کس پیش از تو نداده است رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن هدیه چیست؟ عرض کرد: صبر و نیکوتر از صبر. فرمود: نیکوتر از صبر چیست؟ عرض کرد: رضا و نیکوتر از آن. فرمود: نیکوتر از رضا چیست؟ عرض کرد: زهد و نیکوتر از آن. فرمود: نیکوتر از زهد چیست؟ عرض کرد: اخلاص و نیکوتر از آن. فرمود: نیکوتر از اخلاص چیست؟ عرض کرد: یقین و نیکوتر از یقین. پیامبر می فرماید گفتم: ای جبرئیل! نیکوتر از یقین چیست؟ گفت: راه رفتن به آن توکل نمودن بر خدای عزوجل است گفتم: توکل بر خدا چیست؟ گفت: آگاهی به اینکه ضرر و نفع و عطا و منع هیچ یک به دست مخلوق نیست و نومیدی از مخلوق را در عمل رعایت کند پس هر گاه بنده ای چنین باشد برای هیچ کس غیر از خدا کار نمی کند و امید و بیم ندارد جز از خدا و به هیچ کس جز خدا چشم نمی دوزد پس این معنای توکل است. گفتم: ای جبرئیل! تفسیر صبر چیست؟ گفت: در سختی شکیبایی کند چنانکه در شادی و در تنگدستی شکیبایی کند چنانکه در ثروتمندی و در بلا شکیبایی کند چنانکه در وقت عافیت و تندرستی پس از بلایی که به او رسیده به نزد مخلوق شکوه و شکایت نبرد. گفتم: تفسیر قناعت چیست؟ گفت: به آنچه از دنیا نصیب او گردیده قانع باشد به کم قانع باشد و شکر آن را به جای آورد. گفتم: تفسیر رضا چیست؟ گفت: شخص رضایتمند بر مولای خود خشم نمی گیرد چه به دنیا رسیده باشد چه نرسیده باشد و بر نفس خود به عمل کم خوشنود نیست. گفتم: ای جبرئیل! تفسیر زهد چیست؟ گفت: اینکه دوست بدارد آن کس را که آفریننده اش را دوست دارد و دشمن بدارد آن کس را که آفریننده اش را دشمن می دارد و از حلال دنیا بر خود تنگ بگیرد و به حرام آن توجهی نکند زیرا حلال آن حساب دارد و حرامش موجب عقاب است و به همه مسلمانان مهربانی کند چنانکه نسبت به خود مهربان است و آنچنانکه از مرداری که بوی گندش زیاد شده است پرهیز می کند از سخن گفتن بپرهیزد و همچنانکه از آتشی که او را فرا گیرد دوری می کند از چیزهای پوچ و فانی دنیا و زینت دنیا پرهیز کند و آرزویش را کوتاه کند و اجلش را پیش رو داشته باشد. گفتم: ای جبرئیل! تفسیر اخلاص چیست؟ گفت: مخلص کسی است که هیچ چیز را از مردم درخواست نکند تا خود بیابد و آنگاه که یافت خوشنود باشد و اگر چیزی در نزد او باقی ماند آن را در راه خدا عطا کند پس اگر از مخلوق درخواست نکند به عبودیت خداوند اقرار کرده است. و اگر خواسته خود را یافت و خوشنود بود چنین کسی از خدا خوشنود است و خداوند تبارک و تعالی نیز از او خوشنود است و هنگامی که به خاطر خدای عزوجل عطا می کند چنین کسی در حد اعتماد به پروردگار خویش است. گفتم: تفسیر یقین چیست؟ گفت: مؤمن برای خدا به گونه ای عمل کند گوئیا او را می بیند که اگر او خدا را نمی بیند خداوند او را می بیند و از روی یقین و باور بداند که آنچه به او رسیده است ممکن نبود که به او نرسد و به خطا رود و آنچه که به خطا رفته و به او نرسیده است نمی شد که به او برسد. همه اینها که گفته شد شاخه های توکل و راه رفتن به سوی زهد است. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 هر روز عمل به یک ❤️هدیه ناقابل ما و به امید فرج آقا❤️🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد 💚 💠 ندای مسجد 💠 http://eitaa.com/joinchat/2737766401C2d57e92163
هدایت شده از ندای مسجد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شخصی که هزار نفر را وهابی کرد و در آخر خودش شیعه شد 🌀این شخص ۵۰۰ الی۱۰۰۰ نفر از برادران سنی را وهابی کرده... میخواسته یک پسربچه شیعه را وهابی کنه... اما خودش شیعه میشه... گوش بدید خیلی جالبه.. السلام علیک یااباعبدالله الحسین علیه السلام 🌀 به عشق مولای متقیان علیه السلام در کانال ها و گروه هاتون منتشر کنید. 💠 ندای مسجد پرجمعیت ترین کانال مسجدی پردیسان_ قم 💠 http://eitaa.com/joinchat/2737766401C2d57e92163
▫ چون قانون فطرت این است ▫ که چون از وحدت به کثرت رسیده ایم ▫ باید در قوس صعود ، از کثرت بگریزیم و به وحدت برسیم ▫ یعنی ای انسان اول پیش من بودی ، بعد رفتی ▫ ما تو را از پیش خود و از عالم تجرد به عالم ماده اوردیم ▫ حال بعد از طی مراتب به سوی انکه تو را پرورده ، بازگرد ▫ که افرینش بر اساس وحدت است ▫ و دنیا دار کثرت است و کثرت وحشت انگیز است ▫ و تا انسان کثرت را پشت سر نگذارد ▫ و به سوی وحدت حرکت نکند... ◽ ادامه دارد ... استاد سمندری🌻 📗 نکاحات در آفرینش علمی عرفانی👇@wittj2