🚨 :در دقیقه نود، بازی برده را نبازیم!
🔺ساعاتی بعد از سرنگونی پهباد آمریکایی، بازی روانی جدیدی آغاز شد تا رسوایی نظامی آمریکایی ها را جبران کند.
🔹در حالی که خبرگزاری رویترز می گوید تصمیم به جنگ در مرحله اول تصمیم گیری منتفی شده و نانسی پلوسی اظهار می کند در جلسه کاخ سفید حرفی از حمله به سه نقطه در ایران نبوده، اما بازی رسانه ای همه جانبه ای شروع می شود تا با گزارش های لحظه به لحظه از آری یا نه و امروز یا فردای جنگ، التهاب را بالا ببرد و این گزینه را معتبر جلوه دهد.
🔹توییت های آشفته و پشت سرم هم ترامپ هم بی ثباتی موقعیت را تزریق می کند که افکار عمومی تصور کند هر آن احتمال اتفاقی جدید می رود.
🔹نقل هایی که از پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا برای اعلام ضرب العجل به ایران و پاسخ رد فوری ج. ا برای مذاکره میگفت، اگرچه خیلی زود تکذيب شد؛ اما پیداست هدف اصلی این جنگ روانی همین نقطه است: باید مردم ایران به این برسند که برای نجات از آتش انتقام آمریکا، چاره ای جز مذاکره نیست و آمریکا بشدت اعلام آمادگی کرده؛ اما بخشی از حاکمیت مانع این اتفاق است و دارد کشور را بسمت جنگ می برد.
🔹آخرین توییت ترامپ که حرف از مذاکره بدون پیش شرط زده هم نهایت تلاش ترامپ را القا می کند.
🔻چند نکته در این باب:
1⃣مواردی که آمریکا می خواهد روی آنها مذاکره کند _موشکی و نفوذ منطقه ای _ همان عواملی هستند که به موجب آنها تصمیم نیمبند آمریکا به حمله در همان مرحله اول رد شد.
2⃣این نهایت ساده لوحی ست که تصور کنیم ترامپ می توانست حمله کند و صرفه نظر کرد؛ اگر همه تا بحال شک داشتند که آمریکا نمی خواهد یا نمي تواند، اتفاق سرنگونی پهباد ثابت کرد رئیس چه کسی است. باید با تکرار این مطلب، افکار عمومی را نسبت به بی اعتباری گزینه جنگ اقناع کرد.
3⃣تجربه برجام بیش از پیش اثبات کرد با مذاکره نمی توان فکری بحال تحريم ها کرد؛ این ما هستیم که باید راهکارهایی برای بی اثر کردنشان پیاده کنیم....
📝 #رها_عبداللهی
➖➖➖➖➖➖➖
🔮👈 این توئیتها و تصمیمات ترامپ بعد از ساقط شدن پهباد جاسوسی ، نشانه غیر متعادل بودنش هست و شوک ضربه سنگینی که به سیستم شون اصابت کرده..
✅✅✅ بنابراین دوستان تا میتونید این خبر ساقط شدن پهباد آمریکایی که نشانه مهم افول هیمنه آمریکا است،
را به عناوین مختلف در فضای مجازی وحقیقی پوشش خبری بدید ..
🚨در جنگ روایتها اگر شما روایت نکنید دیگران روایت میکنند و دروغهاشون را هرجور که خواستند به خرد ملت میدهند و با اینکار نتیجه دلخواهشان را میگیرند!!
#تجربه_برجام
@wittj2
هدایت شده از ️حقیقت واصل
🚨واکنشهای مختلف ترامپ به ساقط شدن هواپیمای آمریکایی:
💬رشته توئیت
1⃣ توئیت اول: ایرانیان مرتکب اشتباه بزرگی شدند
2⃣توئیت دوم: این حادثه ممکن است یک اشتباه فردی بوده باشد . برایم سخت است که باور کنم این کار عمدی بوده است.
3⃣توئیت سوم ترامپ: شب گذشته آماده بودیم برای تلافی به سه سایت مختلف حمله کنیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم.
🚨این توئیت نشون میده که ظاهرا آماده جنگ شده بودند و قرار بودند صبح امروز جمعه حمله کنند
👈که بعدش ترسیدند و از جنگ منصرف شدند!!
👌👌👌یعنی همین قدر نامتعادل وسردرگم شدند .
چی کار کردند با اونها ، این جوانان انقلابی پیرو سیدعلی🌹🌹🌹
#گلوبال_هاوک
هدایت شده از ️حقیقت واصل
🌾 #انتظار
🌹 #شهید_سید_مرتضی_آوینی
💠نتیجه نهایی را باید در سرنوشت موعود جهان جستجو کرد. ما مرده و شما زنده.
💠خواهیم دید که بالاخره چه کسی پیروز خواهد شد و چه کسی زمین را به ارث خواهد برد؟
💠حق یا باطل، امام حسین (ع) یا یزید، حزب الله یا صدام، حضرت امام و یا غرب و شرق، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یا دجال.
💠ما به وعدههای خدا یقین داریم که "ان الارض یرثها عبادی الصالحون" این ماییم که زمین را به ارث خواهیم برد.
🔰وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ
🔰و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم، و ایشان را وارث زمین کنیم.
🔰سوره قصص - آیه ۵
🌻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
Salar Aghili - Khooshechin (320).mp3
10.25M
⭐ خوشه چین 🎷سالار عقیلی @wittj2
🔮 حیات حضرت ولىعصر عجلاللّهتعالىفرجهالشریف از نظر علمى چگونه توجیه مىشود؟
حضرت آیه الله جوادی آملی🌻
⭐ حیات طولانى امام زمان عجلاللّهتعالىفرجهالشریف برخلاف عادت است، نه بر خلاف علّیّت؛ یعنى بهطور عادى کسى نمىتواند، هزار یا ده هزار سال زندگى کند، اما به صورت غیرعادى (خرق عادت) این کار ممکن است.
💎 اگر بدانیم انسان چیست و چه کسى بدن او را اداره مىکند، اصلاً این پرسش براى ما مطرح نمىشود؛ براى مثال، براى عرفا و حکماى بزرگ، اصلاً چنین پرسشهایى مطرح نمىشود. بنده زمانى به دندانپزشک محترمى مراجعه کردم. او مىگفت: دندانهاى بعضى صد سال سالم مىماند و نمىپوسد، ولى اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده مىشود، چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزى جایگزین آن نمىشود، اما دندان انسان هر روز عوض مىشود و هر روز سلولهاى جدیدى جاى سلولهاى مرده و قدیمى را مىگیرد. با این توضیح، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض است و روح آدمى همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد. حال اگر روح انسان کاملى، بر خلاف عادت (نظم عادى)، بهترین سلولها را جایگزین کند و دقیقترین کنترلها را روى قسمتهاى مختلف بدن داشته باشد، یک انسان کامل مىتواند، میلیونها سال زنده بماند
⭐ ملاى رومى طى مثالى مىگوید: اگر شما روز یا شبى در کنار نهر روانى که آب آن به آرامى در حرکت است، بنشینید و تصویر خورشید یا ماه را در آن ببینید، متوجه مىشوید که صدها عکس مىآید و مىرود و شما همچنان خیال مىکنید که ساعتها با عکس نخست روبهرو بودهاید، در حالى که آینهها و عکسهاى متعدد، هر لحظه مىآمدند و مىرفتند.
💎 بنابراین، اگر کسى روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سیلان، حرکات و تعویض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و نیز کمى با حکمت و عرفان آشنا شود، این اشکال که چگونه یک انسان مىتواند یک یا دو میلیون سال یا بیشتر بماند، براى او مطرح نمىشود. اگر پیوند روح با خالق جهان هستى به اندازهاى بود که قدرت خاصى ما فوق قدرت افراد عادى یافت، مىتواند همانطور که بدن خود را مىگرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند، زیرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد.
به هر حال، حیات حضرت ولىعصر عجلاللّهتعالىفرجهالشریف محال عادى است، نه محال عقلى
علمی عرفانی👇
@wittj2
پندانه🍂 زندگی خود را مکتوب کنید
از روی کاغذ زندگی کنید
هر شب بنویسید
هر صبح بنویسید
نوشتن اعجاز می کند
خداوند به قلم و هر آنچه می نویسید قسم خورده است
اول نوشتن هدف و دوم فقط تلاش @wittj2
👈 تمرین روز: تهیه یک لیست💎💎💎
✨برای همه مان بارها پیش آمده است که لیست کارهای روزانه ای که میخواهیم انجام بدهیم را تهیه کرده و با انجام هر سطر کنارش تیک زده ایم،این لیستها که به to-do معروف هستند؛ انواع مختلفی دارند، و همه شان آینده نگر هستند، به این معنی که به ترتیب انجام شدن شان در آینده تیک خواهند خورد.
این لیستها علاوه بر پیشرفت، باعث نظم یافتن ساختارهای نیمکره چپ مغز و سپس آرامش هیجانی نیمکره راست مغزمان خواهند شد.
📝📝📝📝📝📝📝📝
لیستهایی مانند:
- کارهای روزانه مختلف📆
- مراحل و زمانبندی گام به گام برای یک کار طولانی مدت📈
زمان لازم برای ذکر ودعا و قرآن ،پیشنهاد من پنج ساعت در روز است..
-زمانی برای تفکر از نیم ساعت
-زمانی برای مطالعه
- وسایل خرید
- مراحل پخت یک غذا🍽
- اهداف ماهانه و سالانه🔖📝
-حرکتهای ورزش
-پیش بینی درآمدهای مالی💶💵
👇 علمی عرفانی
@wittj2
💎 معرفت نفس
بالاترین علم ، علم شناخت خویش است ......
ما تا نمی دانیم کیستیم وچه قدرتی داریم.....
هر کاری می کنیم تقلا زدن است نه حرکت
فضائل در نهاد انسان ریشه دار است و .لیکن 👌 رذائل امری عارضی است
👇 علمی عرفانی
@wittj2
👌🌟 شرح حدیثی ناب
رُوِىَ عَنْ مُولانا النَّبىِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
اَلطَّبِیبُ اللهُ وَ لَعَلَّکَ تَرْفِقُ بِأَشْیاء تَخْرِقُ بِها غَیْرَکَ
از سرورمان پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود:
طبیب واقعى خداست و شاید چیزهایى براى تو خوب باشد که دیگران از آن زیان مى بینند.
🔮 شرح حدیث:
حوادثى که در زندگى انسان رخ مى دهد «گاهى» از سوء تدبیر و سوء انتخاب یا سوء نیت نيست و بسیارند حوادث دردناکى که این چنین هستند.
ولى گاهى حوادث ظاهراً نامطلوبى رخ مى دهند که هیچ یک از این عوامل موجب آن نشده اند و در واقع حکم داروهایى را دارند که طبیب واقعى یعنى خداوند براى بندگان خود تجویز کرده است، این داروها اگر چه تلخند ولى اثر درمانى مهمى دارند، گاهى زنگ بیدار باش، گاهى وسیله توجه به ضعف و ناتوانى انسان و گاهى باعث برطرف شدن غرور اوست.
حکایتی در این باب👇👇👇
یکی از شاگردان علامه میگفت:
به علامه طباطبایی عرض کردم: آقا! من عجول و بیصبرم. در يک جمله برايم عصارهی همهی معارف را بيان فرمائید!
علامه همراه با خندهی ملیحی نگاهی از سرِ لطف و رأفت به من کردند و سپس فرمودند:
با همه مهربان باش!
با دوستان مروت و با دشمنان مدارا کن.
💎 بدان که خلاصهی همهی دين و قرآن
"بسم الله الرحمن الرحيم" است
بنابراین هر حرکتی که از تو سر میزند، باید یادآور اسمِ الله، رحمن و رحیم باشد
یعنی هم با تمامِ خلق خدا، رحمن باش؛
و هم با اهل ایمان و محبت، رحیم باش.
📗 از کتابِ آشنای آسمان؛ خاطرات و اسنادی منتشر نشده در بارهی علامهی طباطبایی.
نوشتهی محمدتقی انصاریان خوانساری، صفحه 160
علمی عرفانی👇
@wittj2
تفسیر کوتاه زیارت جامعه کبیره 8_استاد عبادی.MP.mp3
4.25M
#تفسیر_زیارت_جامعه_کبیره (۸) 🎷احسان عبادی 🔮شراکت در ثواب نشر علمی عرفانی @wittj2
برگی از معرفت🍂
گفت: نماز کردند؟
گفت: آری.
گفت: آه.
یکی گفت: نماز همه عمرم به تو دهم، آن آه را به من ده.
گفت: اکنون مرا نیز می شاید.
#شمس_تبریزی🌻 🍁
نکته اصلی در این بند از مقالات اشاره شمس است به اهمیت شوق و اشتیاق؛ شوق و اشتیاقی که به نوبه خود ریشه در نیاز دارد .
"الجوع طعام الله ، یحیی به ابدان الصدیقین ، ای فی الجوع یصل طعام الله"
📗 مثنوی معنوی
نمک و مزه هر کار و هر عبادتی آن شوق و اشتیاقی است که در خود نهفته دارد ؛ که نماز بی آن نیاز و عبادت بی آن شوق ، نماز و عبادت نیست ؛ سرد است و بی مزه و بی ذوق.
کسی برای نماز گزاردن به مسجد می رود ، می بیند نماز تمام شده است . از سرِ درد آهی می کشد . آن کس که از اهمیت آن آه و از مرتبه شوق و نیاز با خبر بود ، می گوید ، نماز تمام عمرم را می دهم ، تا این آه تو را بخرم .
🔮 "آدمی را چون از ره نیاز درآید ، قیمت او پیدا نیست ... "
#شمس_تبریزی🌻
@wittj2
💎 جهنم جهل بدتر از درد فراق است گرچه فراق جانسوز است. ای غفلت بیدرد! چه هنگامهٔ کوریست؟
او در بر و من در غم دیدار بگریم؟!
@wittj2
بیدل دهلوی🌻
🔷ببینید هر چهار تا طبع خوب هستن
ولی چیزی که بد و خطرناکه "غلبه های مزاجی" هست.
✅ مثلا طبع سودا خیلی طبع خوبیه و ادم رو دانشمند و اهل تفکر و دقیق بار میاره.
✅ طبع بلغم ادم رو مهربون و بی استرس میکنه و اهل عبادت و محبت و...
✅ طبع دم آدم رو خوش مشرب و مدیر و با معنویت و بخشنده و محکم میکنه
✅طبع صفرا آدم رو تند و تیز و فعال و دقیق و فهمیده میکنه
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
آفرین به آدم چیز فهم!
همش همینه....
امام صادق علیه السلام فرمود که آدم ها با هم متفاوتند...
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
☢️ حضرت فرمود اگه آدم ها میدونستن که چقدر بین انسان ها فرق هست هیچ کسی دیگری رو به خاطر گناهش سرزنش نمیکرد...
⭕️ هر کسی هر رفتاری داره، درصد بالاییش به خاطر طبع و مزاجش هست. خوبی هایی که آدم ها دارم اکثرش به مزاجشون مربوطه. بدی هاشون هم همینطور. فقط این وسط مهم اینه که فرد چقدر "اهل تلاش و مبارزه با نفس" خواهد شد....
💢 متاسفانه توی مدارس ما همه چیز یاد میدن ولی یکی از مهم ترین آموزش های لازم یعنی طب اسلامی رو یاد نمیدن!
بابا طب اسلامی یاد بدید به بچه های مردم....
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
Panahian-Clip-JeneKhoob.mp3
2.36M
مهربونی های ژنتیکی و مزاجی فایده ای نداره!!!
استاد پناهیان
🌺 @IslamLifeStyles
🎓🌏🔮🎷کیهان، کوانتوم و آگاهی: نقاط کوری که محدودیت های علم را بیشتر به رخ میکشند
توسط طناز محمدی اکبری در ۱۳ خرداد ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم فیزیک کوانتومی
دانشمندان معتقدند جهان قابل شناخت است، زیرا قوانینی وجود دارد که بر رفتار ماده و تحول جهان، حکمفرمایی میکند، اما در واقع جهان پر از پدیدههایی است که با قوانین سادهی علمی قابل توضیح نیستند. آیا علم به تنهایی برای شناخت جهان کفایت میکند؟ برخی دانشمندان به این سوال، پاسخ منفی میدهند، آنها علم را سرشار از نقاط کوری میبینند که هیچگاه نوری بر آنها تابیده نخواهد شد. در ادامه گزارشی از یک کارگاه دو روزه با موضع محدودیت های علم را خواهیم خواند که به قلم دن فالک نگاشته شده و در وب سایت معتبر ساینتفیک امریکن منتشر گردیده است.
فیزیکدانان و فیلسوفان بحث می کنند که آیا تحقیقات میتواند اسرار خاصی از جهان و ذهن انسان را حل کند. من به عنوان یک روزنامهنگار علمی، در طول این سالها، در کنفرانسهای علمی بیشماری شرکت کردهام و خبرهای زیادی از آخرین اکتشافات، دربارهی تلسکوپهای جدید یا شتابدهندهی ذراتبرای یافتن بینشهای جدیدی در مورد نحوهی کار طبیعت شنیدهام. من چند هفتهی گذشته در یک نشست کوچک، اما به روز در دانشکده دارتموث در کنفرانسی کاملا متفاوت شرکت کردم. دانشمندان و فیلسوفان زیادی که آنجا بودند، برای جشن گرفتن به تحقق پیوستن ایدههایشان جمع نشده بودند، بلکه به دنبال استدلال این نکته بودند که آیا خود علم ناکافی است یا خیر. آنها میگفتند همانطور که این اصل غیرقابل انکار است که علم در طول سالیان گذشته چقدر موفق بوده، اما نمیتواند تمام پاسخهایی که ما برای شناخت جهان به دنبالش هستیم را ارائه دهد.
اشتباه نکنید، آنها اعتراف میکنند نوع خاصی از علم وجود دارد که به طرز باورنکردنی، خوب کار میکند، بخشی که دانشمندان، بیرون از ناحیهی به دقت تعریف شدهی تحت مطالعه، قرار گرفتهاند. گالیله اغلب با این نوع روش فکری فوقالعاده شناخته میشود، به گونهای که گفته میشود روش وی، مسیر را برای علم مدرن و جدید هموار کرده است. مشاهدات او از یک آونگ دارای نوسان تا توپهایی که از سطح شیبدار به پایین می غلتند، نمونههای فیزیک کلاسیک به حساب میآیند.
اما وقتی نتوانیم بین ناظر و مشاهدات ناظر، مرز مشخصی قائل شویم، چه اتفاقی میافتد؟ طبق نظر مارسلو گلایزر فیزیکدان دانشگاه دارتموث (Marcelo Gleiser) و برخی از همکارانش، این مساله، جدی است و از آنجایی که این موارد به برخی از مهمترین سوالات بی پاسخ در فیزیک مربوط هستند، این ایده را که علم می تواند «همه چیز» را توضیح دهد، به طور بالقوه مورد شک قرار میدهند. گلایزر این استدلال را در اوایل سال جاری در یک جستار برانگیزاننده در آئون (Aeon)، همراه با آدام فرانک (Adam Frank) اخترفیزیکدان دانشگاه راچستر و ایوان تامپسون (Evan Thompson) فیلسوف دانشگاه کلمبیای بریتانیا منتشر کرد که تمرکز اصلی آن بر روی کارگاهی دو روزه بود که با عنوان «نقطه کور: تجربه، علم و جستجوی حقیقت» در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آوریل در شهر هانوفر، توسط گلایزر برگزار شد. گلایزر می گوید: «هر آنچه که در علم انجام میدهیم، مشروط به نوع نگاه ما به جهان است و نحوهی نگاه کردن ما به جهان، لزوما محدود است.»
گلایزر، فرانک و تامپسون سه بخش رام نشدنی ویژه را معرفی میکنند: کیهانشناسی (ما نمیتوانیم جهان را از «بیرون» ببینیم)؛آگاهی (پدیدهای که ما تنها از درون خود تجربه می کنیم) و آنچه که آن را «ماهیت یا طبیعت ماده» نامیدند که بیشتر به این ایده اشاره دارد که مکانیک کوانتومی، 👈عمل مشاهده را به نحوی در خود دارد که به طور واضح، درک نمیشود. در نتیجه آنها می گویند، ما باید برخی از رازهای علمی را بپذیریم، رازهایی که ممکن است هرگز حل نشوند. به عنوان مثال، ممکن است هرگز نتوانیم یک «نظریه همه چیز» برای توضیح کل جهان پیدا کنیم. این دیدگاه کاملا با ایدهآلی که شلدون گلاشو (Sheldon Glashow) فیزیکدان برندهی جایزهی نوبل در دهه ۱۹۹۰ بیان کرد، متناقض است:
ما معتقدیم جهان قابل شناخت است، زیرا قوانینی ساده وجود دارد که بر رفتار ماده و تحول جهان، حکمفرمایی میکند. ما تصدیق میکنیم که حقایق ابدی، عینی، فوق تاریخی، اجتماعی، بیرونی و بیطرفی وجود دارد. مجموعهای از این حقایق به همراه اثبات ادعایمان، همان چیزی است که ما آن را علم مینامیم.
آنچه که گلایزر و همکارانش از آن انتقاد میکنند مفهوم پیروزی علمی است که میگوید:
فقط به ما به اندازهی کافی زمان بدهید. هیچ مسالهای نیست که علم نتواند آن را حل کند.
🚨در واقع این ایده، صحیح نیست، زیرا مسائل زیادی در دنیا وجود دارد که ما قادر به حل آنها نیستیم. بحث آنها به این پرسش منجر میشود که: آیا جهان از طریق مطالعات علمی بیطرف یا پر از نقاط کور و وابسته به
دیدگاههای ناامیدکننده، قابل شناخت است؟
البته فیلسوفها هم، وارد این بحث شدند. یک دیدگاه که تلاش میکند «این نقطه کور» را به طور جدی مورد توجه قرار دهد و در عین حال هنوز به یک دنیای واقعی که مستقل از ماست، اعتقاد دارد؛ موضع نسبتا جدید فلسفی است که واقع گرایی چشم اندازی (Perspectival realism) نام دارد. بخشی از واقع گرایی چشم اندازی ، واکنشی است به «جنگهای علم» دههی ۱۹۹۰ میلادی. جنگهای علم (science wars) مجموعهای از چالشهای اعمال شده بر علیه علم، به وسیلهی مورخان علم، فیلسوفان و جامعهشناسانی است که به بحث در این باره میپردازند که اکتشافات علمی توسط فرهنگهایی متعلق به آن مکان شکل میگیرند. میشلا ماسیمی (Michela Massimi)، فیلسوف دانشگاه ادینبورگ و یکی از سخنرانان کارگاه دارتموث میگوید:
واقع گرایی چشم اندازی قبول میکند که محدودیتهایی برای علم وجود دارد، اما موفقیتهای چشمگیر آن در توضیح طبیعت را نیز، نادیده نمیگیرد. به طور خلاصه، واقع گرایی چشم اندازی میگوید ما باید باور داشته باشیم که علم به ما یک داستان واقعی از طبیعت میگوید؛ اما سوال اساسی این است که این داستان را چگونه با وجود محدودیتهای ابزاری، فناوریها، نظریهها و مدل سازیهایی که حاصل جوامع علمی خاصی در دوران تاریخی خاصی، به ویژه در زمینههای اجتماعی و فرهنگی هستند، به ما میگوید.
این ایده، جریان اصلی کارگاه را منعکس میکند اگرچه علم کار میکند، اما هرگز نمیتوان امیدوار بود که طبیعت را «آنگونه واقعا هست» نشان دهد، یعنی هرگز نمیتواند 👌«دیدی از چشم خدایی» (God’s eye view) از جهان تولید کند. در عوض، ما تنها میتوانیم جهان را از دید خود بشناسیم. با این حال، برای پیچیدهتر کردن موضوع، یک جنبه حیاتی از آن چشم انداز یعنی همان تجربه آگاهانه، تمایل دارد تا جدا از تعریف علمی ما از جهان باشد. ما جهان را با تجربه کردن آن میشناسیم، اما علم تقلا میکند که این تجربه ما را توضیح دهد. گلایزر میگوید:
📗من واقعا نمیدانم که علم چگونه میتواند این مشکل را حل کند.
اما جنن اسمائیل (Jenann Ismael) فیلسوفی از دانشگاه کلمبیا، معتقد است اینکه علم، مشاهده کننده را نادیده میگیرد، باعث اختلال در شناخت روش کار و هدف آن میشود. جنن میگوید:
یک نقشه میتواند مثال مفیدی در این زمینه باشد: اگر در اطراف یک شهر نا آشنا سرگردان باشید، نقشهای با علامت «شما اینجا هستید» میتواند بسیار مفید باشد؛ اما ما انتظار نداریم نقشهای را که از یک شرکت گردشگری برمیداریم چنین علامتی داشته باشد. چرا؟ زیرا آن نقشهها برای همه طراحی شدهاند و نه تنها برای کسی که در یک نقطه خاص قرار دارد؛ و این همان چیزی است که علم مینامیم: یعنی بهترین تلاش ما برای ساختن «نقشه ای» از جهان، نه تنها برای «یک نفر» بلکه برای «همه».
👌اما همه معتقد نیستند که «نقطه کور» مشکلی واقعی باشد.سابین هوسنفلدر (Sabine Hossenfelde) فیزیکدان مؤسسه مطالعات پیشرفته فرانکفورت، تردید خود را در یک ایمیل به آدام فرانک ابراز کرد و گفت:
تجربه، میتواند مانند هر پدیدهی دیگری مورد مطالعه قرار گیرد. شما میتوانید مدلهای مفیدی برای آن پیدا کنید. این کاری است که علم انجام میدهد. اگر یک مدل پیشبینی کننده داشته باشید، میگویید که آن را «توضیح میدهد». من نمیفهمم چرا چیزی در مورد تجریه وجود دارد که علم نمیتواند آن را توضیح دهد.
همانطور که به پایان این کارگاه نزدیک میشدیم، من به چیزی فکر کردم که دو روز پیش راننده تاکسی در مسیر فرودگاه به من گفت:
من یک چیز در مورد علم میدانم و آن اینکه شما هرگز نمیتوانید صد درصد از همه چیز مطمئن باشید.
من فکر میکنم حتی گالیله هم با این نظر، موافق است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
#غدیریه
🔮 سنت رسول خدا (ص) صریح و روشن است و هرگونه ابهام و تردید را ریشه کن میسازد. اما قرآن کلی و عام است و هرکس می تواند به نفع خود تفسیر به رای کند.
🔮حضرت علی (ع) به ابن عباس فرمود: با خوارج با آیات قرآن مناظره نکن چرا که قرآن معانی گوناگون دارد. تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر، لکن با سنت پیامبر بحث کن که در برابر راه و رسم روشن پیامبر-ص- پاسخی نخواهند داشت.
📗نامه نهج البلاغه، معجم المفهرس
دانشمندان اهل سنت که رسول خدا را قبول دارند و خود را با نام سنت شناساندند ؛
🚨اگر پیامبر محترم است و قول و فعل او حجت است، پس غدیر خم و سخنان رسول خدا در ولایت علی ابن ابیطالب ، و رفتار آن پیامبر بزرگ در بیعت با علی حجت است. جای هیچگونه ابهام و تردیدی نیست و هیچکس سخنان صریح پیامبر -ص- را نمی تواند با تفسیر و تحلیل متفاوت یا تفسیر به رای مغرضانه بیالاید.
📗 محمددشتی، حماسه غدیر، ص۱۲
👇
@wittj2
#روزهی_عید_غدیر
آقا امـام صادق علیه السلام درباره روزه گرفتن در روز #عید_غدیر فرمود: صِيَامُ يَوْمِ غَدِيرِخُمّ، يَعْدِلُ صیامُهُعُمُرِ الدُّنْيَا. لَوْ عَاشَ إِنْسَانٌ عُمُرَ الدُّنْيَا ثُمَّ صَامَ مَا عَمَرَتِ الدُّنْيَا، لَكَانَ لَهُ ثَوَابُ ذَلِكَ. وَصیامُهُ يَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِی كُلِّ عَامٍ، مِائَةَ حَجَّةٍ وَمِائَةَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ، وَهُوَ عِيدُ اللهِ الْأَكْبَر.
روزه روز غـديـر خم ، برابر بـا روزه تمـام عمـر دنياست. اگر انسـانى به اندازه تمام عمر دنيـا و جهان هـستی زندگى كـند ، و همهی این مدّتِ طولانی را #روزه بگیرد، ثواب روزهی روز عیدغدير را دارد. و نیز روزهی روز غدیر در هـر سال ، نزد خداى عـز و جلّ برابر با صد #حجّ و صـد عمره مبرور و مقبول است. چرا که غدیر ، روزِ عيد بزرگ خداست. تهذیب الاحکام شیخ طوسی، جلد ۳، صفحه ۱۴۳
علمی عرفانی👇
@wittj2