📸 مهمان داریم🌷
◽️ پایان ۳۷سال چشم انتظاری
♦️ مراسم وداع با پیکر اولین بانوی تفحص شده، «#شهیده فاطمه اسدی»
🔰 #همسر_وفادار
🌐 مشهد:
🔸 پنجشنبه ۲۰ آبان
▫️ بعدازنماز مغرب
▫️ حرم مطهر امام رضا علیه السلام، همراه با قرائت دعای کمیل
⬇️ دریافت #داستانک اطلاعیه
https://b2n.ir/m55319
🌐 قم:
🔸 جمعه ۲۱ آبان
▫️ ساعت ۶/۳۰صبح،
▫️ همراه با قرائت دعای ندبه
▫️ حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها)
⬇️ دریافت #داستانک اطلاعیه
https://b2n.ir/f94470
🌐 تهران:
🔸 جمعه ۲۱ آبان
▫️ دانشگاه تهران، پس از نماز جمعه
⬇️ دریافت #داستانک اطلاعیه
https://b2n.ir/d26635
🔸 شنبه ۲۲ آبان
▫️ پارک شهر، خیابان بهشت، معراج شهدا
▫️ ۱۵ الی ۱۷ ویژه خواهران
▫️ ۱۷ الی ۲۰ عمومی
⬇️ دریافت #داستانک اطلاعیه
https://b2n.ir/a43605
▫️ محصول خانهی طراحان انقلاب اسلامی
▫️ طراح گرافیک: محمد تقیپور
▫️ طراح نوشتار: مجتبی حسنزاده
▫️ سال تولید: ۱۴۰۰
⬇️ دریافت نسخهی باکیفیت |۲۴مگابایت
https://b2n.ir/e19709
@KHATTMEDIA
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🌺
🍃🌸🍃 @woman_family
🌺🍃🌸🍃🌺🍃
✨🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رابطه ناخن ها و مو با بیماریهای متافیزیکی
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🌺
🍃💅🍃 @woman_family
🌺🍃💅🍃🌺🍃
✨🌺🍃💅🍃🌺🍃💅
🍃🌸 ضمن تبریک برای #قانون_حمایت_از_خانواده و #جوانی_جمعیت و تشکر از مجلس محترم برای این قانون برای اینکه متوجه شوید به موجب این قانون مشمول کدام بند قانونی می شوید یا از کدام تسهیلات قانونی می توانید استفاده کنید به سامانه زیر مراجعه فرمایید
💠 http://khanevade.icana.ir/
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🌺
🍃🌸🍃 @woman_family
🌺🍃🌸🍃🌺🍃
✨🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم2️⃣1️⃣
🔰 سكولاريسم 1️⃣
يكي از مباني تأثيرگذار در ساخت دنياي جديد غرب، #سکولاریسم است.
سکولاریسم که در اصطلاح به معنای اهل این زمان بودن و #دنیاگرایی است، عمدتاً به گرایشی اطلاق میشود که طرفدار حذف دین یا بیاعتنایی به آن در ساحتهای مختلف حیات انسانی از قبیل سیاست، حکومت و علم است؛
✅ اما میتوان گفت:
#سکولاریسم در اصل به معنای جداسازی و تفکیک قلمروهای عمومی مانند حکومت، سیاست و اقتصاد از قلمروهای خصوصی نظیر اخلاق، خانواده، هنر و دین است.
ازآنجاکه بنیاد غرب جدید بر ارزشهای #مادی و سرمایهگذاری بنا شده است، تمام ارزشها و هنجارهای روبنایی جامعه براساس نسبتی که با ارزشهای بنیادین جامعه غربی دارند، ارزشگذاری میشوند. ازآنجاکه قلمرو عمومی، یعنی حکومت، سیاست و اقتصاد عرصة تولید و مبادلة ارزشهای مادی (قدرت، ثروت) هستند، نظام غربی خود را متعهد به مدیریت و توسعة این قلمرو میداند.
نهادهای متعلق به قلمرو #خصوصی نباید عرصه را برای نهادهای متعلق به قلمرو #عمومی تنگ کنند.
غرب جدید تاآنجاکه قلمرو خصوصی برای قلمرو عمومی ایجاد مزاحمت نکند، آن را به رسمیت میشناسد و در صورتی که هنجارهای نهاد خصوصی بخواهند در عرصة عمومی دخالت کنند، نسبت به محدود کردن این هنجارها و یا مقابله با آن، اقدام خواهند نمود.
نتیجة چنین تفکیکی، به تعبیر ژورژ بوردو، رهایی فرد از دلمشغولیهایی است که #ایمان_دینی میتواند در مورد رفتار اجتماعی وی ایجاد کند. پیامد دیگر، واگذاری نقش فرودست به نهادهای متعلق به قلمرو خصوصی، از جمله نهاد #دین است.
📚 ژورژ بوردو؛ لیبرالیسم؛ ترجمة عبدالوهاب احمدی؛ ص 116.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم3️⃣1️⃣
🔰 سکولاریسم2️⃣
✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 1️⃣
1️⃣ از دیدگاه اسلام اصل #مالکیت براى اشخاص حقیقى یا حقوقى پذیرفته شده است، ولى در باره آن یک سلسله شرایط فقهى و اخلاقى مقرر شده است. به عبارت دیگر، هم در کسب مالکیت و هم در استفاده و بهرهبردارى از آن، احکام و مقرراتى وضع شده است، تا عدالت اجتماعى تأمین گردد، و از فضیلت و منزلت انسانى پاسدارى شود.
بر این اساس، رباخوارى، دزدى، غش و تزویر، کمفروشى، بىانصافى، اسراف و تبذیر، تکاثر، شکم بارگى، بىاعتنایى به محرومان و تهى دستان، اعمال و صفاتى زشت و #نامشروع به حساب آمدهاند.
از سوى دیگر، آنان که رهبرى سیاسى و اخلاقى جامعه را بر عهدهدارند و پیشوایان عدالت و فضیلت به شمار مىروند، در این باره مسؤولیتى بزرگتر دارند.
«ان الله فرض على ائمة العدل أن یقدّرو انفسهم بضعفة الناس، کى لایتبیّغ بالفقیر فقره»:
خداوند بر پیشوایان عدالت واجب کرده است که خود را با افراد ضعیف و تهى دست بسنجند، و زندگى خویش را با مقیاس زندگى آنان تنظیم کنند، تا فقر و تنگدستى بر فقیران تلخى و ناگوارى دو چندان نداشته باشد.
📚 نهج البلاغه، خطبه 209.
بر این اساس، تکاثر و ثروت اندوزى رهبران سیاسى و دینى اجتماع امرى ناشایسته است، و کار کلیسا و علماى دین مسیحى، آن گونه که در تاریخ نقل شده است، از نظر اسلام سخت نکوهیده و ناروا است.
چنانکه این روش از عالمان دین اسلام و رهبران دینى اخلاقى و سیاسى جامعه اسلامى نیز نکوهیده و ناپسند است. چنین روشى نه با تعالیم قرآن و سنت سازگار است، و نه با سیره و روش پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام همآهنگ است، و نه با سیره و روش سلف صالح از امت اسلامى .
بر این اساس، آنچه در تاریخ مسیحیت در قرون وسطى رخ داده است چه درباره علماى دین، و چه در باره رهبران سیاسى از نظر اسلام، ناپسند و نامشروع بوده است.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم4️⃣1️⃣
🔰 سکولاریسم3️⃣
✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 2️⃣
2️⃣ آنچه به عنوان نمود و ظهور #سکولاریسم در درون کلیسا گفته شده است، از دیدگاه اسلام قابل قبول است. سکولاریزه شدن نهاد کلیسا یا هر نهاد دینى مشابه آن، به این معنا که آن نهاد علاوه بر انجام اعمال و مناسک عبادى خاص، به مسایل و مشکلات مردم اهتمام ورزد و به آنان خدمت کند، نه تنها مذموم نیست، بلکه کارى بس پسندیده، و ارزشمند است، بنابر این، کارى که در نهضت رفرمیسم صورت گرفت، و خدمت صادقانه به مردم بهعنوان عملى عبادى که مىتواند انسان را به نجات و رستگارى برساند ترویج گردید، بسیار شایسته و در خور تقدیر است.
🌿 در جهانبینى اسلامى، خدمت به مردم و حل مشکلات آنان به انگیزه رضاى الهى، عبادتى بزرگ به شمار مىرود، تا آن جا که گفته شده است:
«افضل الناس انفعهم للناس».
برترین افراد، نافعترین آنان براى مردم مىباشند.
بدین جهت، اسلام عزلت گزینى و ترک اجتماع را نکوهیده است. در جهانبینى اسلام، کسى که به امور جامعه اسلامى بىتفاوت باشد، مسلمان راستین نیست.
«من اصبح ولم یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم».
همین گونه است #نظاممند بودن تشکیلات و نهاد دینى، و استفاده از دستاوردهاى علم و صنعت و روشهاى نوین مدیریتى. نهادهاو مؤسسههاى دینى از نظر نظام سازى تشکیلاتى و برنامهریزى براى چرخش و گردش مطلوب کارهاى ادارى، با دیگر نهادهاى مدنى تفاوتى ندارند، آنچه مهم است این است که
اولاً: مقررات و نظام سازىهاى ادارى و مدیریتى در راستاى سهولت و جریان درست امور باشد، و
ثانیاً: با احکام و ارزشهاى دینى ناسازگار نباشد.
بنابراین، اگر مقصود از #سکولاریزه شدن نهادهاى دینى، قانونمند شدن و استفاده کردن از تجارب و فنون بشرى در برنامه ریزى و مدیریت است، امرى است #مطلوب، و اسلام صد درصد با آن موافق است. ولى، اگر به این معناست که بدون در نظر گرفتن معیارهاى دینى و متناسب بودن با اهداف و وظایف این نهادها، هرگونه روش و منش مدیریتى حاکم برنهادهاى مدنى دیگر به عنوان الگو و سرمشق برگزیده شود، پذیرفته نخواهد بود.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم #نقد_فمینیسم 1️⃣ نقد مبانی فمینیسم4️⃣1️⃣ 🔰 سکولاریسم3️⃣ ✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگ
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم5️⃣1️⃣
🔰 سکولاریسم4️⃣
✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 3️⃣
3️⃣ از آنچه در بند دوم👆 گفته شد، مىتوان درباره سومین معنا و کاربرد #سکولاریزاسیون نیز داورى کرد. در این جا نیز اصل #تفکیک و تمایز ساختارى اجتماع و رده بندى امور اجتماعى براى مشخص شدن وظایف و مسؤولیتها، در راستاى کار آمد شدن نهادهاى مدنى و ارایه بهترین خدمات به شهروندان، مطلوب و ستودنى است.
🌿 یکى از نکاتى که امام علىعلیه السلام در عهدنامه خود به مالک اشتر بر آن تأکید کرده، اصل تفکیک نهادها، وظایف و مسؤولیتهاى اجتماعى است. چنان که فرموده است:
بدان که مردم اصناف و طبقات گوناگونىاند که صلاح آنها به یکدیگر بستگى دارد، و به یگدیگر نیازمندند، دستهاى ارتشیاناند، گروهى نویسندگان و دیوانداراناند، عدهاى قضات عدالتاند، دستهاى عمال و ولایت داراناند، گروهى مأموران جزیه و خراجاند، عدهاى تاجران و صنعتگراناند، برخى، فقیران و مستمنداناند...»
📚 نهج البلاغه، بخش وصایا، شماره 53.
آرى، از دیدگاه اسلام، برخى از مسؤولیتها جنبه #عمومى و #همگانى دارد و نباید تقسیم و تفکیک مسؤولیتها به اینگونه وظایف خدشه وارد سازد، فریضه #امر_به_معروف و #نهى_از_منکر از این مقوله است.
از سوى دیگر، انجام وظایف عمومى نیز نباید موجب خدشه در نظم اجتماعى و مانع ایفاى وظایف مخصوص دستگاهها و نهادهاى اجتماعى شود. رسیدن به این هدف، در گرو تدوین قانونى کامل و اجراى دقیق آن است، از دیدگاه اسلام، یکى از فلسفههاى مهم امامت، نظاممند شدن جامعه و جلوگیرى از تداخل و تعارض امور است.
🌿 این مطلب در سخنان حکیمانه امام علىعلیه السلام نیز آمده است. چنان که فرموده است:
«فرض الله الامامة نظاماً للاُمة»
📚 نهج البلاغه،کلمات قصار، 252.
🌿 و دخت گرامى پیامبراکرمصلى الله علیه وآله نیز در خطبه معروفشان فرموده است:
«جعل الله امامتنا... امانا للفرقة»
خدواند امامت و رهبرى ما را مایه امنیت و مصونیت جامعه از تفرقه قرار داده است.
📚 احتجاج طبرسى، خطبه حضرت زهراعلیها السلام.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#حضرت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 🔰 أوصِیکُمْ؛ شما را وصیت میکنم به: 1. بِتَقْوَی اللَّهِ؛ #تقوای
این پیام👆 و پست های بعدی #باز_نشر
#حضرت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#سبک_زندگی_اسلامی
💞 بهار تازه و گل تازه و چمن تازه
ستاره یار و فلک یار و دورگردون، یار
هر آن که بر گل رخسار تو گشاید چشم
بهار را چه کند؟ ای به «چهر» رشکِ بهار!
درخت اگر گل سوری، به باغ آورده
نهال قامت تو، آفتاب دارد بار!💞
🍃🌸 ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) مبارک باد🌸🍃
#روز_خوبی_داشته_باشید
#به_برکت_صلوات_بر_محمد_و_آل_محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️
💞 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🍃 Mohsenzade.com/zm
💞 Womanfamily.ir
♥️ https://www.aparat.com/woman_family
💞 @woman_family
🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
بیا بہ ڪس نسپاریم
دست عهد و وفا ڪہ من از
آنِ توهستم، توهم از آنِ منی...
✍️ شهریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞 السلام علیک یا صاحب الزمان
💞 سلام امام مهربانم
❤️ صبح رو با سلام به امام زمانت شروع کن...
#روز_خوبی_داشته_باشید
#به_برکت_صلوات_بر_محمد_و_آل_محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️
💞 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🍃 Mohsenzade.com/zm
💞 Womanfamily.ir
♥️ https://www.aparat.com/woman_family
💞 @woman_family
🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم7️⃣1️⃣
🔰 سکولاریسم5️⃣
✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 4️⃣
4️⃣ چهارمین معناى سکولاریزم از دیدگاه اسلام پذیرفته نیست، از دیدگاه اسلام، هم مشروعیت #حکومت، و هم مبناى قوانین و مقررات حکومتى از دین سرچشمه مىگیرد.
البته، معناى حکومت دینى این نیست که مدیران و کارگزاران حکومت از عالمان دین و روحانیان باشند، بلکه معناى حکومت دینى این است که
اولاً: قوانین و مقررات حکومتى باید با معارف و احکام و اهداف اسلامى هم آهنگ باشد، و قانون و برنامهاى مخالف احکام و اهداف اسلام تصویب و اجرا نشود.
ثانیاً: نظام سیاسى جامعه بر پایه اصل #ولایت و امامت استوار باشد، یعنى شخصى دین شناس، پارسا و با تدبیر در رأس هرم قدرت سیاسى قرار داشته باشد، و خطوط و سیاستهاى کلى نظام را مشخص سازد، و برحسن جریان امور و اجراى قوانین در جهت نیل به اهداف عالى حکومت نظارت نماید.
ثالثاً: مبناى سپردن مسؤولیتها به افراد، شایستگى علمى، مدیریتى و اخلاقى آنان باشد. بدیهى است بر این اساس، روحانیون نیز مىتوانند در امور مدیریتى جامعه سهم و نقش ویژه خود را داشته باشند. دراین جا باید اصل تناسب حکم و موضوع را معیار قرار داد، و از هر گونه افراط و تفریط پرهیز کرد.
بنابراین، #حکومت_دینى از نظر بهرهگیرى از دانش، تجربه، خرد، هنر، تکنولوژى و همه توانمندىها و مهارتهاى بشرى هیچگونه محدودیتى ندارد، زیرا امور یاد شده به خودى خود هیچگونه تعارضى با احکام و ا رزشهاى دینى ندارد، ناسازگاریهایى که احیاناً در این زمینه رخ مىدهد، به فلسفه ها و مکتبهایى باز میگردد که در جوامع بشرى - غالباً #اُمانیستى و غیر دینى - پدید آمده، و علوم و فنون را در خدمت خود گرفته اند.
آن گاه، این علوم و فنون و تجارب بشرى، همراه با آن ایدئولوژىهاى ناسازگار با دین، به جوامع دینى وارد شده، و چالشآفرین شده است.
حکومت دینى میتواند علوم و فنون و تجارب بشرى را از فلسفه ها و ایدئولوژىهاى ناسازگار با معیارهاى دینى پیراسته سازد، و آنها را در خدمت اهداف و آرمانهاى خود در آورد.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم8️⃣1️⃣
🔰 سکولاریسم5️⃣
✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 5️⃣
5️⃣ پنجمین معناى سکولاریزم (جدایى دین از جامعه) نیز از دیدگاه اسلام پذیرفته نیست، اسلام دینى است #اجتماعى و براى مسایل و شئون اجتماعى اهمیت بسیار قایل است، تا آن جا که، حتى عبادتهاى اسلامى که به رابطه انسان با خدا مربوط مىشود نیز، جنبه #اجتماعى دارد. اسلام، به همه شئون حیات بشرى اهتمام ورزیده، و براى هدایت بشر در همه زمینهها برنامه و قانون دارد.
قرآن کریم و احادیث اسلامى بهترین و روشنترین گواه این مدعى است روشنى این مطلب تا حدّى است که مستشرقان منصف نیز آن را شناخته و به آن اذعان کردهاند.
✅ مارسلبوازار در این باره گفته است:
«قوانین اسلام یک بعدى تدوین نشده و شارع مقدس به تمام جنبههاى مختلف زندگى انسان، اعم از مادى و معنوى توجه داشته است. دیانت اسلام مجموعهاى از دستور العملها و تکالیفى است که خط مشى هر مسلمان را در امور سیاسى، اقتصادى و مسایل اجتماعى دیگر تعیین مىکند.»
📚 مارسل بوازار، اسلام و حقوق بشر، ترجمه دکتر محسن مؤیدى، ص 64.
«در دیانت اسلام، حقوق و تکالیف، اوامر و نواهى عموماً از #وحى ریشه گرفتهاند. قانون قرآن، ناظر به همه امور مسلمانان است. بنابراین، اسلام به انسان از نظر گاه #فردى و #اجتماعى، #مادى و #معنوى هر دو، مىنگرد.»
📚 همان ص 24، جهت آگاهى بیشتر در این باره به کتاب «خاتمیت و کمال دین» از علی ربانی گلپایگانی نمایید.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم9️⃣1️⃣
🔰 سکولاریسم5️⃣
✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 6️⃣
6️⃣ اعتقاد به #امر_مقدس از اصول و عناصر مشترک ادیان به شمار مىرود، حتى در ادیانى که اعتقاد به خداوند وجود ندارد، نیز اعتقاد به امر مقدس یافت مىشود.
چنان که سودربلوم(متکلم و دینشناس سوئدى) گفته است:
«مفهوم قدسى یا قدسیّت، مفهوم کلیدى دین است وحتى از #مفهوم_خدا فراتر مىرود، زیرا ممکن است دینى بدون مفهوم خدا وجود داشته باشد، ولى هیچ دینى بدون تمایز بین قدسى و دنیوى وجود ندارد».
رودلفاتو نیز طرفدار این نظریه است که عنصر مشترک ادیان را اعتقاد به امر مقدس تشکیل مىدهد. وى کتابى در این باره به نام «مفهوم امر قدسى» تألیف کرده است.
📚 بهاء الدین خرمشاهى، دین پژوهى، ج 1، ص 123-124.
از طرفداران به نام این نظریه میرچاهالیاده است. به نظر وى قدسى و دنیوى دو وجه از بودن در جهان است. وى تصریح کرده است که خصلت قدسى، گوهر یگانه پدیده مذهبى است و نمىتوان آن را با مقیاسهاى فیزیولوژى، روانشناسى، جامعهشناسى و غیر آن مطالعه کرد. او همچنین یاد آور شده است که توتم پرستى، بت پرستى، پرستش طبیعت یا ارواح و نیز پرستش شیاطین و خدایان و سر انجام پرستش خداى یگانه، تجلیات گوناگون اعتقاد به امر مقدس است.
📚 میرچاه الیاده،The Sacred And The Profane رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستّارى صص 17 - 18.
الیاده، در کتاب «قدسى و دنیوى» مىنویسند:
«هر جشن دینى، و هر زمان نیایش، نمایانگر تحقق یک رویداد مقدس است که در گذشته اساطیر، در آغاز و ازل رخ داده بوده است»
📚 المیزان، ج 5، ص 288.
بدون شک، مصداق کامل و تمام حقیقت مقدس، وجود خداوند متعال است. و همه قداستهاى دیگر به نسبت ویژه آنها با خداوند باز مىگردد.
🌿 قرآن کریم خداوند را فرمانرواى قدوس توصیف کرده است. «الملک القدّوس(حشر: 59)».
🌿 چنان که جبرئیل را «روح القدس» نامیده است(بقره: 87). مقصود از قدسى بودن جبرئیل عصمت از خطا و گناه است، زیرا او امین وحى و آورنده آن از جانب خداوند براى پیامبران بوده است.
🌿 قرآن کریم، سرزمینى که حضرت موسىعلیه السلام در آن به مقام نبوت برگزیده شد را وادى مقدس نامیده است(طه: 12)، چنان که سرزمین فلسطین را نیز «ارض مقدس» دانسته است(مائده: 21) مقدس بودن این سرزمین بدان جهت است که خاستگاه پیامبران بوده و از شرک و بت پرستى منزه بوده است.
📚 المیزان، ج5، ص 288.
حاصل آنکه، قداست دوگونه است:
#ذاتى و #با_واسطه، قداست ذاتى ویژه خداوند است و قداست با واسطه، ویژه امورى است که انتساب ویژهاى با خداوند دارند، زیرا همه موجودات طبیعى و غیر طبیعى آفریده و فعل خداوند مىباشند، ولى، برخى از آنها انتساب ویژهاى به خداوند دارند، و در نتیجه، از قداست با واسطه برخوردار مىشوند، مانند مواردى که پیش از این به آنها اشاره شد.
مثلاً مکانى که حضرت موسىعلیه السلام در آن به مقام نبوت برگزیده شد بدان جهت «وادى مقدس» نامیده شده که وادى قرب حضور در پیشگاه پروردگار و مناجات با خداوند بود. همین گونه است مکانها و زمان هایى چون کعبه، مسجدالحرام و مساجد دیگر، و اعیاد مبارک از نظر دین.
قداست این مکانها و زمانها به دلیل انتساب ویژهاى است که به خداوند دارند، و رخداد مقدسى است که در آنها واقع شده، یا مناسک و عبادات ویژهاى است که در آنها تشریع شده است.
📚 المیزان، ج 14، صص 137 - 138.
در هر حال، اعتقاد به #امر_مقدس از عناصر مشترک ادیان است، خواه مصداق آنها حق باشد یا باطل.
بنابراین، دنیوى گرى به معناى قداست زدایى در شکل حاد و گسترده آن به الحاد (Atheism) مىانجامد. و این، شدیدترین مرحله دنیوىگرى و سکولاریزم است. البته، باید به این نکته توجه داشت که در روزگار ما سکولاریزم در این شکل حاد و الحادى آن وجود ندارد، یعنى نظامهاى سکولار غربى داراى چنین ویژگى نیستند. این مطلب به قرن نوزدهم و نیمه نخست قرن بیستم باز مىگردد که تب دینستیزى و دینگریزى در جهان غرب بالا بود، و ایدئولوژىهاى الحادى فعال بودند.
اما پس از آن، با ظهور دوره پست مدرن و احساس نیازِ جامعه غربى به معنویت، بار دیگر دین و ایمان مذهبى توجه متفکران و مصلحان اجتماعى را به خود معطوف کرد.
و امروزه حتى در کشورهاى غربى که با نظامهاى سیاسى و حکومت سکولار، اداره مىشوند، ایمان مذهبى نقش برجستهاى دارد.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀