#فمینیسم
#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم
🌺 امواج فمینیستی
2️⃣ موج دوم (1960 ـ 1970م.)Second Wave Feminism1️⃣
رهبری این جریان را فمینیستهای انسانگرا به رهبری #سیمون_دوبوار در دست داشتند که با انتشار کتاب #جنس_دوم زمینهساز شکلگیری گرایشهای رادیکال در جریانهای فمینیستی شد. از اینرو، برخی زنپژوهان مهمترین تحولات در وضعیت زنان را بیشتر زاییدۀ این دوره میدانند.
🔰 مهمترین رویدادهایی که منجر به بازسازی و موفقیت سریع فمینیسم در این دوره شد، عموماً در سه دسته ذکر میشوند:
1️⃣ کاهش تضادهای اجتماعی زن و مرد: تأمین حقوق مدنی و سیاسی زنان، راهیابی به مراکز علمی، قانونی شدن روشهای کنترل موالید و طرح مطالبات جدید مانند حضور زنان در مدیریتهای کلان.
2️⃣ تحولات اقتصادی: اختلاف در دستمزد، تمرکز در مشاغل سطح پائین و عدم ارتقای شغلی، اخراج در شرایط خاص اقتصادی و کار مضاعف زنان نسبت به مردان، موجب نارضایتی زنان شاغل و انجام امور خانه با ماشین و سهولت یا حذف کارهای خانگی نیز موجب احساس بیهودگی در زنان خانهدارِ طبقۀ متوسط و مرفه گردید.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
🌺 امواج فمینیستی
2️⃣ موج دوم (1960 ـ 1970م.)2️⃣
3️⃣ تحولات سیاسی و اجتماعی: نوسازی ایدئولوژیهای سوسیال ـ مارکسیسم و لیبرالیسم، ظهور نئومارکسیسم و نئولیبرالیسم با رویکردی انتقادی و ظهور جنبشهای اجتماعی بهویژه جنبش حقوق مدنی و جنبش دانشجویی، فعالیت دوبارۀ جریانهای فمینیستی را برانگیخت و باعث تشکیل سازمانهای مستقل فمینیستی نظیر سازمان ملی زنان «NOW»، جنبش آزادی زنان سیاهپوست و ... شد.
در این دوره، فمینیستها کوشیدند با بازخوانی نظریه های #اجتماعی و #روانکاوی در پرتو تجارب شخصی، دربارۀ مسائل مهم زنان نظریه پردازی کنند:
👈 نظریۀ «پدرسالاری» (تسلط مردان در حیطۀ عمومی و خصوصی بر زنان)؛
👈 #تفکیک «جنس» و «جنسیت»؛
👈 «همجنسخواهی» (ترجیح صفات زنان و شعار زنان بدون مردان)؛
👈 «خویشتن مالکی» (آزادی کامل زنان در امور جنسی) و
👈 شعار «شخصی سیاسی است»(از بین بردن حیطۀ خصوصی و ترس زنان در طرح مشکلات و استفاده از تجارب و ابتکار زنان در حل مسائل).
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
🌺 امواج فمینیستی
2⃣ موج دوم فمینیسم Second Wave Feminism3⃣
📍فمینیستهای موج دوم تفاوت و تمایز میان مردان و زنان را تمایزات جنسی می دانند که #برساخته و مولود #فرهنگ_مردسالار است. “برای فمینیست های موج دوم فرودستی زنان مسئله اصلی است و نظریه آنان در جهت برملا کردن و از میان برداشتن این فرودستی است. این گروه می گویند مردان در همه قلمرو زندگی زنان #تسلطی_نظام_مند را اعمال می کنند و تمام روابط میان زنان و مردان روابطی سلسله مراتبی بر اساس #قدرت است و به همین دلیل می تواند موضوع مناسبی برای تحلیل سیاسی باشد.
بر این اساس هدف فمینیست های موج دوم آشکار کردن شیوه های اعمال #اقتدار مردانه در تمام حوزه های زندگی است. آنها معتقدند که فرهنگ زنان، دانش و درک ذهنی آنان همگی از سوی مردان انکار شده است.
📚 پاملا آبوت و کلر والاس (۱۳۸۵)، فرهنگ واژهها و اصطلاحات، جامعهشناسی زنان، ص۲۹۴.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 ۲۳ ذی القعده، روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا🌸🍃
#استوری
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🌸
🍂🌸🍃 @woman_family
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
✨🍃🍂🌸🍃🍂🌸✨
با هر نفسی سلام کردن عشق است
آقا به تو احترام کردن عشق است
اسم قشنگت به میان چون آید
از روی ادب قیام کردن عشق است💞
#السلام_علیک_یا_بقیة_الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#فمینیسم
#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم
👩🎤 #سیمون_دوبوآر (زاده 1908 و فوت شده در 1986)1️⃣
سیمون دوبووآر فیلسوف، نویسنده¬ی #اگزیستانسیالیست و فمینیست در سال 1908 در خانواده¬ای بورژوا در پاریس زاده شد.
او در دانشگاه سوربن به تحصیل #فلسفه پرداخت و ارتباط نزدیکی با #ژان_پل_سارتر داشت.
او به علت اندیشه¬های آزادی¬بخش خود در حوزه¬ی جنسیت و ترکیب آن با کنشگری اجتماعی، از سال 1968 به عنوان #مادر_فمینسیم شناخته می¬شود.
او نویسنده¬ی مانیفست 343 بود.
این بیانیه زنان فرانسوی به سقط جنین –که در آن زمان در فرانسه غیرقانونی بود- اقرار کرده و خواستار واگذاری حق تصمیم¬گیری به خودشان شده بودند (بیر، 1990).
کتاب مهم او با نام "#جنس_دوم" (1949) بدون شک از مهمترین و ماندگارترین متون فمینسیتی است چراکه بسیاری، فصل بندی مفهوم جنسیت را مدیون این اثر دانسته¬اند.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم
👩🎤 #سیمون_دوبوآر (زاده 1908 و فوت شده در 1986)2️⃣
بحث¬های دوبوار، راه¬هایی که #تفاوت_های_جنسیتی از طریق آنها منجر به ایجاد #سلسله_مراتب میان زنان و مردان می-شود را آشکار می¬کند.
او تلاش می کند نشان دهد که چگونه قواعد #مردانه همواره "#بهنجار" تلقی شده و کارها و مسائل زنانه به مثابه اموری حاشیه¬ای و متعلق به "#دیگری" تعریف می¬شود.
👈 دوبوآر استدلال میکند که زنان، همواره دیگری مردان به حساب آورده شدهاند، و چنین ادراکی را در هویت خود درونی ساختهاند. بنابراین مردان #کنشگرا، و زنان #کنشپذیر هستند.
به زعم دوبوار زنانگی در فرهنگ غربی چیزی میان "مردانگی و اختگی " معنا می¬شود. بنابراین چنین تمدنی تا اعماق خود #مردانه است و زنان نسبت به آن صرفا موجوداتی خارجی می¬باشند (دوبوار، 1380).
👈 دوبوآر بهعنوان یک اگزیستانسیالیست باور دارد که #بودن، مقدم بر #ماهیت است. وی بههمین منوال استنباط میکند که "انسان زن زاده نمیشود، بلکه #تبدیل_به_زن میشود"، چرا دختران از اوان کودکی، نقشهای فرهنگی معینی را میپذیرند.
تز کلی او، نشان دادن آن است که چگونه زنان به وسیلهی تاریخ و افسانههایی تعریف و محدود شدهاند که آنها را در جایگاهی پایینتر قرار میدهد.
👈 به باور دوبوآر، #تاریخ_فرهنگی مانع از آن شدهاست که زنان آزادی خود را درک و بر اساس آن عمل کنند، اما آنها میتوانند با نفی این افسانههای فرهنگی، خود را #بازتعریف کنند.
در مقابل، تا زمانی که زنان به مردان و سنتهای فرهنگی اجازه دهند تا چیستی آنان را تعریف کنند، آزاد نخواهند بود.
👈 دوبوآر استدلالهای زیستشناختی، روانشناختی، و مادهگرایانه را، برای تبیین دستهای از ویژگیهای رفتاری زنان که از کنترل فرهنگ خارج است، نفی میکند.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀