eitaa logo
مطالعات اسلامی زنان
23.1هزار دنبال‌کننده
17.2هزار عکس
20.6هزار ویدیو
417 فایل
𝐈𝐬𝐥𝐚𝐦𝐢𝐜 𝐰𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐞𝐬 📍فرصتی‌ویژه‌برای‌ارتقاوتعالی‌اندیشه‌وباورها 📍در حوزه تخصصی زنان 📍خانواده 📍سبک زندگی با مدیریت دکتر میرجعفری هماهنگی کارگاه‌ها،دوره‌های آموزشی،مشاوره تبلیغات: @ZAhmadi85 🖇استفاده ازمطالب کانال با ذکرلینک
مشاهده در ایتا
دانلود
Āyatollāh Bahāu'ddīni ; The way of God requires (being with) truth, it wants simplicity, it requires humbleness and staying clean from fraudulent (behavior). Tell the people and those who want to walk on the path of God: With the cheating, deception, and humbuggery (always trying to deceive; a hoax or fraud) no one gets anywhere. The Thirst of Presence آیت الله بهاءالدینی راه خدا، صدق می خواهد، سادگی می خواهد، بی غل و غش بودن می خواهد. به مردم و کسانی که می خواهند راه خدا بروند، بگویید: با کَلک بازی، کسی به جایی نمی رسد. عطش حضور ص 54 @women92 महान विद्वान आयतुल्लाह बहाउद्दीनी: ईश्वर की राह सच्चाई के साथ होती है। सादगी के साथ होती है। बुराइयों और धोखे धड़ी से दूरी करने से होती है। लोगों से और सारे उन लोगों से जो ईश्वर कि राह पर चलना चाहते हैं कहिए धोखा धड़ी करते हुए कोई कहीं नहीं पहुँच सकता। ايت الله بهاءالديني: خدا كي راه سچائي كے ساته هے سادگي كے ساتہ هے دهوكے دهڑی سے دوري كرنے ميں هے لوگون کو اور سارے ان لوگوں سے جو خدا كي راه ميں چلنا چاهتے هيں بتا ديجيئے، دهوكے دهڑی، مكاري اور چارسوبيسي سے كوئي كهيں نهيں پہنچ سكتا. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
❓مجادله چه بر سر ما می‌آورد؟ ➖ «جدال» در آیات و روایات نکوهش شده، زیرا بدترین حجاب را میان انسان و درک حقایق ایجاد می‌کند. بر اساس روایات، جدال موجب شک در دین و فساد یقین میگردد و سرانجام به کفر می‌انجامد. 🔹همچنین باعث دشمنی در میان دوستان، فراموشی یاد خدا، کشیده شدن به گناهانی مانند کذب، تهمت، تحقیر مومن و ... می‌شود که منجر به می‌گردد. 🔹از سویی، ستیزه جویی و جدال، ابهت انسان را می‌شکند؛ زیرا اگر با افرادی نادان مجادله کند سبب هتک و توهین او می شوند و اگر با دانشمندان ستیزه جویی کند او را مغلوب می‌سازند. 🔸چه بهتر که انسان بحث‌های خود با دیگران را با محبت، دوستی، تواضع و به صورت برگزار کند، که هم از علم و دانش آنها بهره گیرد و هم آنها از علم و دانش او بهره‌مند شوند و با کمک یکدیگر بتوانند مطالب پیچیده را بشکافند و به واقعیت‌ها برسند. @women92
مهدیه خادم: 🔹چند فرزندی حق مادران ایرانیست! 🔻 از فعالان حوزه زنان و خانواده با انتشار یادداشتی نسبت به حضور بانویی 34 ساله و مادر هفت فرزند در برنامه نسل امروز شبکه 5 سیما واکنش نشان داد: 🔻من در خانواده‌ای خلوت بزرگ شدم، خواهر نداشتم، لذت خاله و عمه شدن رو نچشیدم و درد تنهایی زیاد کشیدم، برای همین میخوام بچه زیاد داشته باشم تا اونا تنهایی نکشند. از قضا حکومت هم همینو میخواد اما مگر خواستنِ صِرف کافیه؟ 🔻دولت‌ها چه حمایتی از خانواده پُربچه می‌کنند؟ محیط‌های کار چقدر مناسب مادران هستند چه برسه به مادر هشت بچه؟ دانشگاه، خیابان، وسایل حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌ها و...چی؟ اصلا چند درصد مادرا میتونن مادریار بگیرند؟ (نقشی که قدیما مادربزرگ یا دایه ایفا میکرد) 🔻نمیشه حکومت هیچ زیرساختی برای چندفرزندی فراهم نکنه و به زنها بگه بچه بیار، من به این خانم میگم دمت گرم! اما همه نمیتونن مثل تو باشند، چون جمهوری اسلامی باید سیاست‌ها و راهبردهاش "خانواده محور" باشه و نیست! 🔻من بعنوان یک شهروند و احتمالا مادر آینده، چندفرزندی رو حق خودم میدونم و داشتن خواهر و برادر و قوم و خویش رو حق نسل بعدی می‌دونم و ضامن سلامت روحی‌شون، من در این راه تنهام و دولت کنارم نیست!منم رزّاقیت خدا رو باوردارم اما نمیشه به این بهانه وظایف حکومت رو نادیده گرفت! 🔻 قدیم، سبک زندگی طوری بود که میشد چند فرزند داشت، از سن ازدواج تا معماری و شهرسازی تا شبکه روابط زنان، همه و همه زمینه چندفرزندی رو فراهم می‌کردند اما حالا با غفلت نهادهای مسئول، سبک زندگی مردم به اجبار عوض شده و این سبک عوضی، ما رو بسمت «فرزندآوری مینی‌مالیستی» سوق میده و یک زوج برای اینکه بتوانند بچه‌های بیشتری داشته باشند باید علاوه بر سختی‌های بچه داری یک مبارزه تمام عیار رو شروع کنند با «غول بزرگ لایف‌استایل» 🔻باید خلاف جهت رودخانه شنا کنند، باید شبکه روابط مختص خود بسازند، باید مسکن، خوراک، حمل و نقل و همه چیز را "شخصاً با بچه‌داری هماهنگ کنند، باید سعی کنند یک اکوسیستم شخصیِ کوچولو وسط یک سیستم کلان برپا کنند، درچنین شرایطی، والدینی از قشر متوسط، باید قربانی بشن تا بتونند چند فرزند نگه‌دارند، و همه نقش‌های زندگی رو تعطیل کنند و بشن یک انسان تک بُعدی که صرفا پدر یا مادره و هیچ چیزدیگری نیست! @women92 🔻بیایید با حرف زدن از ایثار و گفتن جملاتی مثل «بخاطر همینا بهشت زیر پای مادره» روی اعصاب ما نرید، حکومت وظیفه داره سختی‌های این امر حیاتی یعنی فرزندپروری رو به حداقل برسونه و اونو سخت‌تر نکنه و داریم میبینیم که نهادها نتونستند با شعار ایثار و گذشت، بار چهل سال بی‌کفایتی شون رو روی دوش مردم بندازن. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
🔔 استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران شناسایی میشوند👇 hawzahnews.com/news/866206
🔸یک گروه حقوق بشر مستقر در لندن می گوید که هزاران زن و دختر اهل کره شمالی در چین وادار به کار به عنوان کارگر جنسی می شوند. 🔺"ابتکار عمل آینده کره" می گوید که این زنان و دختران ربوده و به عنوان روسپی فروخته می شوند یا وادار به ازدواج با مردان چینی می شوند. @women92 🔺این سازمان تخمین می زند که ارزش تجارت جنسی برای سازمان های بزهکار سالانه ۱۰۰ میلیون دلار است. https://bbc.in/2HGOKEy
🔻روز اول ماه صفر, ورود اهل بیت حضرت سید الشهدا(ع) به شهر شام از امام سجاد(ع) سؤال کردند در این سفر به شما کجا از همه سختر گذشت فرمودند: الشام الشام الشام🔺 @women 92
🔸زنان و کلیشه‌های جنسیتی درباره رانندگی 🖋مهرناز امین آقایی رانندگان خانم در ایران با انواع تحقیرهای زبانی و آلودگی‌های کلامی مثل "برو قورمه‌سبزیت رو بپز"، "برو پشت ماشین لباس‌شویی بشین"، "زن است دیگر" و یا رفتارهایی مثل بوق‌های ممتد، راه ندادن، پیچیدن جلویِ ماشین و ... غریبه نیستند و اینها را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از رانندگی روزمره خود پذیرفته‌اند. ریشه این نگاه جنسیتی به رانندگی خانم‌ها چیست؟ هیچ فناوری‌ای از نظر فرهنگی و اجتماعی خنثی نیست. از نگاه جنسیتی، اتومبیل همواره کالایی مردانه به شمار می‌رود. دلیل این امر را می‌توان در دو عامل ریشه‌ای دانست. یک، بعد برجسته فنی و مکانیکی اتومبیل که تا مدت‌ها به دنیای مردانه تعلق داشته است. دوم، اهمیت اتومبیل در فضای خارج از خانه و فضای عمومی که تا مدت‌ها در تسخیر مردها بوده است و زنان دیرتر از مردها پا به عرصه عمومی جامعه گذاشتند. گرچه از اولین راننده زن ایرانی در سال ۱۳۱۹ زمان زیادی می‌گذرد اما طی سه دهه گذشته، با افزایش زنان شاغل و ورود زنان به عرصه عمومی جامعه، تعداد رانندگان زن رشد قابل توجهی داشته است. کنشِ رانندگی به زنان آزادی، استقلال و قدرت داد. چارچوب امنی را برای زنان در خارج از خانه فراهم کرد که باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شد به‌گونه‌ای که انجام کارهای خانه را تسهیل کرد، تمایلات مصرفی زنان را امکان‌پذیر کرد، گاها روابط اجتماعی جدیدی را برای زنان فراهم کرد و در دهه اخیر، منبع درامد برخی زنان(تاکسی بانوان و غیره) نیز به شمار رفت. تحلیل فیلم‌های سینمایی و رمان‌های نویسندگان ایران در سه دهه اخیر به‌خوبی نشان می‌دهد که رانندگی برای زنان، یکی از شاخص‌هایی است که مرز بین زن سنتی و زن مدرن را مشخص کرده است. اتفاقی که چندین دهه قبل در غرب رخ داد و "ویرجینیا سچارف" در کتاب "پشت فرمان نشستن زنان" از آن تحت عنوان "ورود زن مدرن به عصر موتور" یاد می‌کند‌. واکنش مردان به ورود زنان به دنیای اتومبیل که آن را مردانه می‌دانستند، آن هم در جامعه مردسالار ایران با مردهایی که از کودکی یاد گرفته‌اند اتومبیل اسباب‌بازی پسرانه‌ای به شمار می‌رود، فشارهای اجتماعی و روانی زیادی را برای زنان به همراه داشت .@women92 اما به‌راستی رانندگی زنان با مردان متفاوت است؟ برای تحلیل این موضوع می‌توانیم سه عامل "آگاهی از قوانین و مقررات"، "مهارت رانندگی" و "واکنش جامعه" را به عنوان عوامل موثر در رانندگی در نظر بگیریم. نتایج تحقیق‌ها نشان داده است که عمدتا زنان محتاط‌تر، قانون‌مندتر و آرام تر رانندگی می‌کنند. زنان معمولا از حرکات نمایشی و عدم توجه به فرمان پلیس خودداری می‌کنند و رفتار مناسب‌تری با پلیس دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که در یادگیری مهارتِ فنی رانندگی، زنان کندتر هستند اما پس از گذشت زمان به سطحی برابر از مهارت با مردان دست پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد عامل سوم از سه عامل بالا یعنی واکنش جامعه می‌تواند بیشترین تاثیر را بر رانندگی زنان داشته باشد. زنان کلیشه‌های جنسیتی در رانندگی را درونی کرده اند و بر ناخوداگاه آنها تاثیر گذاشته است. وقتی چشمان زیادی ناظر شماست، آسان‌ترین کارها را هم ممکن است با اشتباه انجام بدهید. وقتی برچسب "رانندگی زنانه" به رانندگان خانم ایرانی می‌خورد، وقتی هر روز شاهد کلیپ‌ها، جوک‌ها و کلیشه‌های جنسیتی راجع به رانندگی خود هستند، به گونه‌ای رانندگی می‌کنند که این باور را عملی‌تر و عمیق‌تر می‌کنند و به بازتولید آن در جامعه کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد در این مورد هم زنان ایرانی باید بپذیرند که راه رهایی از این فشارها این است که ابتدا خودمان از این کلیشه‌های تثبیت شده جنسیتی رها شویم. 💡 http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7 @women92
🔴 در کمین حزب اللهی ها! 🔻ترس از هزینه دادن! 🔹سکولاریسم در اصطلاح مرسومش یعنی جدایی دین از سیاست؛ جدایی اخلاق از سیاست؛ جدایی زندگی از سیاست؛ جدایی فرهنگ از سیاست؛ جدایی مسجد از سیاست؛ جدایی حزب اللهی ها و متدینین از سیاست! وقتی دین و اخلاق از سیاست جدا شد یعنی این سیاست شیطانی است؛ این هدف سیاست پول و شهوت و شکم و زیرشکم است! آن کسی که در لباس دین، بدنبال سوءاستفاده است بدانید او هم سکولار است و دینش را در سیاستش دخالت نداده! 🔸سکولاریسم پنهان اما یعنی فردی که به سکولاریسم در عالم نظر و تئوری اعتقادی ندارد و حتی حاضر است در زبان علیه سکولاریسم سخن بگوید اما در عمل، به علل مختلف خاصه «ترس از هزینه دادن»، بگونه ای عمل کند که در سیاست و مدیریت جامعه و مشکلات مردم هیچ ورودی نداشته باشد! 🔹فردی که حاضر نباشد برای آرمان و هدف خود، هزینه بدهد نه به هدف می رسید نه هم ماندگار می شود. اگر یک عالِم، نخبه، مسئول، دانشجو، فعال رسانه و ... از هزینه دادن در راه آرمان ها و اهداف خود بترسد و اهل ریسک و خطر کردن نباشد و حاضر به گذشت از جان و مال و عزیزان خود در راه نشود به هیچ جایی نمی رسد! 🔸در بین کل ایام سال، شاید بتوان گفت عاشورا، پایدارترین روز است و علت آن هم شهادت حضرت اباعبدالله علیه السلام و فرزندان و برادران و اصحاب باوفای اوست؛ یکی از دلایل اصلی ماندگاری این روز، هزینه ای است که سیدالشهدا در این راه داده. بالاترین هزینه در طول تاریخ را اباعبدالله داده است لذا امام صادق(ع) می فرماید همه ما اهل بیت همه کشتی نجاتیم اما کشتی حسین(ع) سریع تر است. 🔹حسین علیه السلام بیشترین هزینه ها را داده؛ جان و مال و فرزندانش را در این راه تقدیم کرده؛ همه هستی خود را هزینه کرده، لذا می بینید عاشورا ماندگارترین روزهاست. 🔸اما برخی از حزب اللهی ها را نگاه می کنی، در کسوت روحانی یا مداح یا مسجدی؛ که حاضر نیستند با جان و مال و آبروی خود در میدان انقلابی گری و مطالبه ی آرمان های انقلاب حضور پیدا کنند. این ها انتظار دارند بدون برچسب خوردن، بدون فحش رکیک و ناموسی خوردن، بدون کتک خوردن، بدون آبرو دادن، بدون گذشت از خانواده و اهل و عیال، اسلام را تبلیغ کنند! لذا وقتی یک مسئول از آنان شکایت کرد یا توسط یک نهاد احضار شدند خودشان را باخته و دچار منگی شده و گوشه گیر می شوند! 🔹این محافظه کاری در بین بخش عمده ای از جامعه اسلامی ما رسوخ کرده؛ مردم می ترسند هزینه بدهند. فرهنگ «به من چه، به تو چه»، در جامعه نهادینه شده و باید آن را ریشه کن کرد. یکی از دلایل نهادینه شدن این فرهنگ غلط، ترس از هزینه است. 🔸حالا اما ترس از هزینه دادن در بین نیروهای متدین و مذهبی و انقلابی بیشتر آزاردهنده است. افراد فکر می کنند اگر هزینه ندهند کار پیش می رود! جامعه پر از عدالت می شود! حضرت امام(ره) می فرماید: «هرکس برای اجرای عدل قیام کرد سیلی خورد». بله؛ ما نباید به دنبال خوردن سیلی باشیم! اما نباید از هزینه دادن بترسیم. از شکایت؛ از احضار؛ از زندان؛ از کتک؛ از فحش و ناسزا و غیره. 🔹برخی ضعیف ها می گویند: آقا اگر ما در فلان جلسه شرکت کردیم یا اگر ما را در کنار فلان سخنران و فلان فعال دیدند دیگر شغل گیرم نمی آید! یا مرا اخراج می کنند! یا ... . لذا می بینید خیلی اهل تدین و تشرع و احکام و نماز و روزه و خمس و مسجد؛ اما از سیاست و مشکلات مردم و جامعه فراری اند! به علت ترس از هزینه دادن دچار جدایی دین از سیاست در عمل می شود که همان سکولاریسم پنهان است! 🔸هرکسی در انجام تکلیفش ذره ای تردید کند و از ترس هزینه ها و برچسب ها، کوتاهی کند به درد حضرت صاحب الزمان(عج) نمی خورد! به درد اسلام و به درد جامعه نمی خورد؛ بلکه بار اضافه ای است بر دوش سایرین! اما در عوض هرچه هزینه بالاتر، ماندگاری بیشتر! مواظب باشیم سکولاریسم پنهان نشویم! http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7
رویداد بزرگ ایده تاپ 🔸ویژه دانشجویان استان قم 🔹محورهای رویداد: علوم انسانی علوم پزشکی علوم پایه فنی مهندسی ✅مهلت ثبت نام و ارسال ایده: ۱۵ آبان ماه ✅اعلام نتایج: ۱۵ آذرماه ✅اختتامیه: ۲ دی ماه ✅ثبت نام از طریق مراجعه به وبسایت: جهاددانشگاهی استان قم http://jd-qom.ac.ir/fa/news/11733/آغاز-پذیرش-ایده-در-رویداد-ایده-تاپ پارک علم و فناوری استان قم http://www.qomstp.ir رویداد بزرگ ایده تاپ 🔸ویژه دانشجویان استان قم 🔹محورهای رویداد: علوم انسانی علوم پزشکی علوم پایه فنی مهندسی ✅مهلت ثبت نام و ارسال ایده: ۱۵ آبان ماه ✅اعلام نتایج: ۱۵ آذرماه https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
🔹امنیت روانی جامعه؛ مهم ترین دغدغه خانواده ها 🎙 آیت الله رئیسی در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس 🔻یکی از مهمترین دغدغه های امروز خانواده ها را بهداشت اخلاقی و روانی و امنیت اجتماعی است. دختر و پسری که به مدرسه و دانشگاه یا سر کار می روند، باید از جهت روانی امنیت داشته باشند. یکی از مصادیق این امنیت، رعایت عفاف و حجاب است که باید اجرای اسناد موجود در این زمینه مدنظر همه دستگاه ها و نهادها باشد. 🔻همه مردم دلشان می خواهد فضایی امن داشته باشند به نحوی که یک دختر خانم حتی پاسی از شب بتواند با امنیت کامل تردد کند و با هیچ مشکلی مواجه نشود،اگر این امنیت وجود داشته باشد، پرونده نیز کمتر تولید می شود. 🔻این امر در گروی آن است که همه آهنگ اجرای قانون و تامین امنیت روانی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشیم. بر همین مبنا از وزرای آموزش و پرورش، علوم و ارشاد و مدیران مدارس، دانشگاه ها و ادارات بخواهید که فضا را کاملا امن کنند زیرا هر نوع ناامنی برای همه افراد مضر است و ما هم دنبال این هستیم که با تامین امنیت لازم، پرونده قضایی درست نشود. 🌺 @women92
🔼پیشنهاد نام گذاری روز ورود حضرت زینب(س) به شام به نام روز منع خشونت علیه زنان 📌سید فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس: 🔺روز اول صفر به عنوان روز ورود حضرت زینب (س) و خاندان اهل بیت به شام در اکثر کشورهای اسلامی از جمله سوریه، عراق و لبنان به عنوان روز منع خشونت علیه زنان گرامی‌ داشته می‌شود 🔺در همین راستا اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طي نامه‌ای به وزیر ارشاد پیشنهاد نامگذاري اين روز به نام روز منع خشونت علیه زنان را دادند كه انتظار می‌رود این خواسته اعضای فراکسیون زنان در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی و تحقق قرار گیرد. @women 92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍بخاطر خود یا بخاطر خدا؟! 🔹مقصد این است که اسلام جریان پیدا بکند، مقصد این نیست که اجرایش کنم. از چیزهایی که انسان مبتلا به آن هست این *شیطنت‌های باطنی* که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش می‌خواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، می‌گوید من خوب است باشم. این از شیطنت‌های باطنی انسان است. انسان به صورت مقدس مآبی طرحش می‌کند، من می‌خواهم به این ثواب برسم. اگر حساب کند پیش خودش که همان ثواب را، بالاترش را به شما می‌دهند، و شما کمک کنید به این کسی که متصدی است و از شما بهتر می‌تواند، راضی نمی‌شوید. 🔹مسئله این نیست که می‌خواهم، مسئله این است که می‌خواهم. اختلاف اگر بین افراد پیدا می‌شود، جستجو کنند در باطن ذات خودشان ببینند که مسئله، مسئله و مصلحت مسلمین است یا مسئله، مسئله هست؟! پای در کار است یا در کار است؟ اگر یک کسی یک مطلبی را بهتر از من می‌تواند انجام بدهد، آیا من خوشحالم به اینکه او متصدی امر بشود یا من ناراحتم؟!! 📚صحیفه امام، ج۱۷، ص۵۳۰ قضاوت هرکس با خودش......... @women92
⚡️زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباشد، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و سپس از زن‌ها مطالبه حجاب داشته باشیم ⚡️ما باید برای آخوندسازی زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم. ✔️بانو مجتهده گل گیری در درس اخلاق جامعه‌الزهرا با موضوع«التزام رفتاری در حوزه حجاب و عفاف مطابق با شأن طلبگی»🔻 🔹 مسئله حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مطرح شد، اکنون نیز دولت موظف به اجرای احکام حجاب است که وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال ۱۳۷۶ در ۱۶ بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد. 🔹 شاید این سؤال مطرح شود که اگر حجاب واجب و ترک آن حرام است، آیا حکومت باید برخورد کند، جواب ما منفی است، حکومت باید بندهای ۱۶ گانه را اجرا کند و با تبیین موضوع عفاف و حجاب، فرهنگسازی و تذکر و مدارا به ترویج عفاف و حجاب بپردازد و و اگر فردی لجبازی می‌کند و برای ایجاد بی حجابی در جامعه مأموریت دارد، باید برخورد شود. 🔹 بحث حضور دولت در تبیین و ترویج عفاف و حجاب در جامعه بسیار مهم است، تبیین و ترویج عفاف و حجاب وظیفه دولت است، اما دیگران هم در کنار دولت تکلیف دارند. 🔹زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباشد، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و سپس از زن‌ها مطالبه حجاب داشته باشیم، ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شود، سپس به موضوع عفاف و حجاب پرداخت. 🔹ما باید آغوش خود را به سوی کسانی که به حجاب و عفاف اهمیت نمی دهند، باز کنیم، ما باید برای آخوندسازی زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم. 🔹 ما باید درهای جامعه‌الزهرا و دیگر حوزه‌های علمیه خواهران را به روی کسانی که نصاب طلبگی دارند و برای طلبگی آماده هستند، باز کنیم، همچنین برای افرادی که دین را دوست دارند اما تمایلی برای طلبگی ندارند، مدارس اقماری و دوره ای داشته باشیم و تعالیم و معارف اسلامی برای این گونه افراد در نظر بگیریم تا نسبت به حوزه‌های علمیه و فضای روحانیت شناخت پیدا کنند و با معرفت جذب حوزه‌های علمیه شوند. 🔸متن کامل🔸 https://www.jz.ac.ir/post/4335 http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7
❗ زبان و جنسیت❗ ✍ سیمون دوبوار می گوید انسان زن یا مرد متولد نمی شود بلکه جامعه او را به زن یا مرد تبدیل می کند. در واقع جنسیت به عنوان یک هویت اجتماعی (نه ویژگی های فیزیولوژیک)محصول جامعه است "زبان" پایه اصلی هر جامعه و گفتمانی است و قسمت اعظم جنسیت و هویت افراد در زبان ساخته می شود. در واقع از طریق زبان و به واسطه زبان است که جهان پیرامون خود را می شناسیم و به آن معنا می دهیم. به عنوان مثال زبان معنایی کودکی که در یک خانواده مذهبی شرقی متولد شده و رشد می یابد با زبان معنایی کودکی که در یک جامعه لائیک غربی متولد شد و جهان را می فهمد زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. (در زیست جهان تجربه کودک شرقی مفهوم مادر، پدر، خانواده، خدا و سایر واژه ها تعریف و معنایی کاملا متفاوت از همنوع غربی خود خواهد داشت.) بر اساس چنین مبنایی می توان گفت تمام زبان های دنیای مردسالار هستند و زن را به عنوان جنس دوم تعریف می کنند. اما نکته و تفاوت اصلی اینجاست که میزان مردسالارانه و تحکم آمیز بودن رابطه میان دو جنس مخالف از زبانی به زبان دیگر کاملا متفاوت است. (مثلا ممکن است زبان انگلیسی نسبت به زبان فرانسه نسبت به زنان، نگرش سلطه گرایانه تری داشته باشد.) زبان های مورد استفاده در میان مردمان خاورمیانه همه میزان زیادی از تبعیض و تحکم جنسیتی را دارند و زبان فارسی هم از این امر مستثنی نیست و زن را به عنوان جنس ضعیف، منفعل، احساساتی تعریف می کند. کافیست نگاهی به زبانی که همه روزه در گفتارهای روزمره و در رسانه ها و صدا و سیما و آموزشگاه هایمان مورد استفاده قرار می گیرد داشته باشیم‌. 📘به عنوان مثال: 🔴زن صفت (فاقد صفات قدرتمند مردانه) 🔴مرده و قولش (یعنی قول زن الکیه) 🔴یا قول مردونه(یعنی قول زنونه الکیه) 🔴نامرد(کسی که زن یا دوجنسه است) 🔴مرد مردونه (یعنی زنانه نیست ) 🔴مرد باش(زن نباش) 🔴مرده و حرفش(حرف زن باد هواست) 🔴مثل یک مرد محکم باش(زن سست و شکننده است) 🔴مرد که گریه نمی کنه(احساساتی و غیر عقلانی بودن برای زنان است) بسیاری از این مثال ها که در زبان و گفتار روزمره ما هست و زن را «موجودی که مرد نیست» تعریف میکند. (در زبان ترکی صفت پر تکراری وجود دارد به نام "کور قیز"[دختر کور] که به وفور برای تحقیر مردان از آن استفاده می شود)حالا زنان و دختران با رشد و تربیت در چنین شرایطی ناخوداگاه موضع دست پایین و ضعیف را به عنوان موضع طبیعی خود می پذیرند و به افرادی منفعل و پذیرا تبدیل می شوند. 👈ارینگ گافمن در کتاب «نمود خود در زندگی روزمره» می نویسد: «دختران دانشجوی آمریکایی در مواجهه با پسران قابل اعتنا، هوش، مهارت و اراده‌ی خود را کم‌تر از حد واقعی نشان می‌دادند- و بدون شک امروز هم می‌دهند- و علی‌رغم شهرت جهانی به سبک‌مغزی از یک انضباط روانی عمیق خبر می‌دهند. گفته می‌شود این مجریان اجازه می‌دهند پسرها چیزهای کسل‌کننده‌ای را برایشان تعریف کنند که قبلاً شنیده‌اند. استعداد خود در ریاضیات را از چشم‌ همراهان ضعیف‌تر خود پنهان می‌کنند و در بازی پین‌پونگ درست قبل از پایان شکست می‌خورند» . http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7
پرسیدند بدترین درد کدومه؟ یکی گفت: عاشقی یکی گفت: تنهایی یکی گفت: دلتنگی یکی گفت: فقر اما هیچکس نگفت: پیرشدنِ پدر و مادر! قدر گنج های زندگیمان را بیشتر بدانیم. 1 اکتبر روز جهانی سالمندان گرامی باد🌹 https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
🔘 جمعیت زنان سالمند از مردان پیشی گرفت 🔘 شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس درباره آمارهای سالمندان به تفکیک جنسیت گفت: در حال حاضر حدود ۴۹ درصد از سالمندان ایران مرد و ۵۱ درصد زن هستند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با گذشت زمان، سهم زنان سالمند بیشتر از مردان خواهد شد، چرا که امید زندگی زنان بیش از مردان است/ ایسنا 🌺 @women92 http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7