📝 احادیث اخلاقی
✳️ دوستی و محبت
💠 امام حسین (ع):
💎 من أحَبَّکَ نَهاکَ، ومَن أبغَضَکَ أغراکَ؛
💡هر کس دوستت دارد، تو را [از کار زشت] باز مىدارد و هر کس دشمنت دارد، تو را [به آن] بر مىانگیزد.
📚 بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۱۲۸
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
📌 کانال پاسخ به شبهات دانشجویی
↘️⤵️👌✅
╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮
@x_shobhe313
@x_shobhe313
╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚫قبل #محرم میگفتن اگر نذری رو از اسلام حذف کنی فالووراش میریزه‼️
🏴 وضعیت هیئتهایی که غذا نمیدهند👆
✅ پاسخ:
🔻شلوغترین جلسات #محرم را هیئتهایی برگزار میکنند که غذایی نمیدهند.✌️
🔹مسجد ارک، هیئت رایه العباس، هیئت ریحانه النبی، هیئت ریحانه الحسین، مسجد حضرت امیر، مهدیه امام حسن مجتبی، هیئت بين الحرمين، هیئت الرضا، هیئت روضه العباس و...
#امام_حسین
📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇👌
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_سجاد
🔹ای سرور عابدان عالم، امروز که روز شهادت شما است، به درگاهت میآیم تا بر جوانیام دعا کنی، تا در لطافت و غلظت و رقت و نورانیت تو شناور شوم و ذوب شوم در زلال نگاهتان.
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد (ع)، پاسدار «وحی نبوی» و «خط علوی» و «شور حسینی» تسلیت باد.
🖤 📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
2⃣5⃣1⃣ ⏮ با وجود امام سجاد(علیه السلام) چرا مختار به خون خواهی امام حسین( علیه السلام)برخاست؟⁉️
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه↘️⤵️
قیام نکردن حضرت دلایل مهم دارد ، مثلاً
1- یكی از علتهایی كه ائمه(ع) دست به قیام نمیزدهاند، نداشتن اصحاب و یاران واقعی است.
۲- در زمان امام سجاد وضع به گونهای بود كه امام از این وضع رنج برده و فرمود: «در تمام مكه و مدینه، بیست نفر نیستند كه ما را دوست بدارند». (۱)
۳- جملات امام دقیقاً وضع جامعه عصر امام و عدم حمایت مردم از خاندان پیامبر را نشان میدهد. امام سجاد در چنین وضع چگونه میتوانست قیام كند؟!
۴- مهم ترین علت قیام نكردن امام سجاد(ع) نیز همین مسأله بوده است. در زمان امام حسن(ع) عده زیادی اطراف حضرت بودند، ولی بیش تر آن ها سست عنصر و بی وفا بودند، تا چه رسد به زمان امام زین العابدین.
۵- نیز سایر شرایط در قیام لازم است كه فراهم باشد.
۶- می توان بین شرایط امام سجاد(ع) و مختار مقایسه انجام داد و چنین نتیجه گرفته شود:
⤵️⤵️↘️↘️
۷- نخست: جایگاهی كه امام سجاد در آن قرار داشت، به عنوان امام شیعیان شرایط خاص به خود را می طلبید كه بسیاری از این شرائط را سایرین دارا نبودند. بنا بر این شرائط قیام برای امام با شرائط قیام برای مختار متفاوت می باشد. معیار هائی كه امام در قیام رعایت می كند، با معیارهای مختار بسیار متفاوت است.
۸- دوم: برخی شرایط برای مختار فراهم بوده است. اما برای امام سجاد(ع) فراهم نبوده.
۹- فراهم بودن شرایط قیام برای مختار نمی تواند دلیل بر این باشد كه برای امام هم شرایط فراهم بوده است.
۱۰- خطر شهادت و از بین رفتن نور امامت را خداوند متعال در كربلا دفع نمود. تقدیر الهی بر این رقم خورده بود كه امام سجاد چهارمین پیشوای شیعیان زنده بماند. قیام حضرت قطعاً به كشته شدن وی و فقدان جبران ناپذیر امام منجر می شد. همان گونه كه با چنین عاقبتی مختار به شهادت رسید.
۱۱- آنچه در این بین نباید مورد غفلت قرار گیرد، هدف قیام است، هدفی كه امام حسین(ع)به خاطر آن به شهادت رسید(حفظ اسلام و زدودن جهالت از دل ها)همان هدف را امام سجاد با نهضتی دیگر كه در ادامه نهضت حسینی است، ادامه داده است. دیگر نیازی به ریختن خون نبود. نیازی به انتقام گیری به وسیله امام سجاد نبود.
۱۲- پس از شهادت امام حسین(ع) حضرت امام سجاد زین العابدین(ع)نقش بسیار مؤثری در بیدار كردن مردم و زنده كردن مظلومیت پدر بزرگوارشان داشتند، چه در قالب خطبه ها و چه در قالب دعا و نیایش كه معارف و روشنگری های خویش را به مردم ارائه می نمود.
۱۳- یكی از كارهای بسیار مؤثر حضرت خطبه هایی بود كه در راه اسارت خواند.
یكی از خطبه ها در مسجد امویان در شام بود. در خطبه ها جنایات یزید را برملاء كرد. فضائل جدش خاتم الانبیاء «صلی الله علیه و آله» و حضرت علی مرتضی(ع) را برای مردم بیان كرد.
نقش دیگری كه حضرت ایفا كرد، گریه مستمر و عزاداری حضرت برای پدرش بود. امام در خلال این صحنه ها مظلومیت و شهادت پدر و برادران و یاران پدرش را یادآور میشد. این ها در حركت هایی كه بعد علیه حكومت بنیامیه صورت گرفت كه منجر به سقوط خاندان آن ها شد، مؤثر بود.
پی نوشت:
۱. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۶، ص ۱۴۳، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، دار إحیاء التراث العربی - بیروت.
8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺یک کلیپ قدیمی جالب از کودکان سیستان و بلوچستان که دوباره مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت
خطاب به کسانی که با شعار آزادی و احترام به عقاید کمپین تحریم محرم راه انداختن:
بادها میخوابند، طوفانها میخوابند
اما پرچم حسین (ع) همچنان پابرجاست.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#حسین_آرام_جانم
شبهات دانشجویی↙️
🆔 @x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
3⃣5⃣1⃣ ⏮ بالاخره چه کسی شهداي كربلا رو دفن كرد و سر مبارك امام حسین (علیه السلام) را چگونه تو قبر گذاشتند؟⁉️🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه ⤵️↘️
بعد از شهادت امام حسین علیه اسلام و اهل بیت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه.ق)، بدن های قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمین ماند.
و طبق نقل طبری آمده است که امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا یک روز پس از شهادت و بعد حرکت سپاهیان عمر سعد به سمت شام یعنی یازدهم محرم توسط اهل غاضریه از بنی اسد دفن شدند.1 بلاذری در انساب الشراف2 مسعودی در مروج الذهب3 خود نیز بر همین باورند.این قول☝️ مورخان اهل سنت است
و شیخ مفید در الارشاد4 و سید بن طاووس در لهوف5 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب6 از مورخین و علمای شیعه هم همین قول را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد علیه السلام هستند.
در رد قول اول باید نکاتی را مد نظر داشت، اولاً اینکه روش دفن امام علیه السلام و اهل بیت شان و یارانی که در رکاب وی شهید شدند به آنگونه که از پراکندگی قبرشان می دانیم برای بنی اسد امکان پذیر نبود. زیرا آنان اهل روستایی بودند که در میدان نبرد شرکت نداشتند و نمی توانستند بدون راهنمایی کسی که از همه آن شهیدان و پیکر و لباسشان شناخت کامل داشته باشد آنان را شناسایی و دفن کنند. بویژه آنکه سرهای شهیدان را بریده بودند و پیکرها سر نداشتند لذا راهنمایی آگاه باید برای تشخیص شهیدان از یکدیگر وجود می داشت و بدون وجود چنین شخصی دفن کورکورانه و بدون شناخت انجام می شد.
و بنا بر نظر شیعه مبنی بر اینکه دفن امام را جز امامی مانند خودش بر عهده نمی گیرد7 ناگزیر باید گفت که راهنمایی که با بنی اسد در دفن شهدای کربلا بود امام سجاد علیه السلام بودند8 و حضور ایشان نیز باید بیرون از اسباب عادی صورت گرفته باشد و این مطلب نیز به وسیله روایتی که از امام رضا علیه السلام نقل شده؛ تایید می شود. و چون امام علیه السلام در روز یازدهم با کاروان اسرا به سمت کوفه حرکت کردند و در روز دوازدهم در مجلس ابن زیاد به روشنگری مشغول بودند تا اینکه در هنگام غروب ابن زیاد اسرا را به زندان فرستاد؛ اینگونه برداشت می شود که امام علیه اسلام فرصتی پیدا کردند که اندکی دور از اذیت و آزار یزید و عمالش قرار گیرند لذا با اسباب غیبی به دشت کربلا آمدند و بدنهای شهداء را سه روز بعد از واقعه کربلا در روز سیزدهم محرم به کمک مردان طایفه بنی اسد که با تحریک زنانشان به سوی دشت کربلا آمده بودند دفن می کنند.
محل دفن سر امام:↘️↘️↘️
در این که سر امام حسین علیهالسلام کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارشهای گوناگونی آوردهاند تا آنجا که چندین قول در این باره گفته شده است.
قول اول: سر به بدن ملحق شده است.** این قول مشترک میان شیعه و سنی است. ولی بین علما ی شیعه مشهور است، علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری، ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و مجلسی این قول را بیان کردهاند.
برخی اندیشمندان اهل تسنن نیز این قول را بیان کردهاند:
ابوریحان بیرونی در این باره مینویسد: و فی العشرین ردّ راس الحسین علیهالسلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم (صفر)، سر حسین علیهالسلام به بدنش ملحق و با آن دفن گردید.9
قول دوم: دفن سر مبارک در قبرستان بقیع که در میان اهل سنت مشهور است.10
قول سوم: نجف اشرف و در کنار قبر امیرالمومنین علیهالسلام.11
قول چهارم: مفقود شدن سر مطهر بطور معجره آسا .12
بررسی و تامل در این اقوال، این نتیجه را در بردارد که دیدگاه اول، یعنی الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، از این رو این قول قابل اعتنا و پذیرش است و بنا بر گزارشهای تاریخی - این الحاق در روز بیستم صفر سال 61 بوده است.
پاورقی ها:
1- محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج3، دار الکتب العلمیه، بیروت، ص 335.
2- احمد بن یحیی بن جابر بلاذری، انساب الشراف، ج3، دار الفکر، بیروت، ص 411.
3- علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، نشر دار المعرفه، بیروت، ص72.
4- شیخ مفید، الارشاد، ج2، نشر موسسه آل البیت لاحیاء التراث،قم، ص 114.
5- سید بن طاووس، لهوف علی قتل الطفوف، انتشارات اسوه، قم، ص 125.
6- ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، موسه العلامه، قم، ص112.
7- محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج1، دار لاضواء، بیروت، صص384- 385./ شیخ ابو جعفر صدوق، علل الشرایع، ج1، دار إحیاءالتراث العربی، بیروت، باب 148، ص 184.
8- عبداالرزاق الموسوي المقرم ، مقتل الحسين، ص 414./ محمد باقر ملبوبي، الوقايع و الحوادث، ج 4، صص 59 ـ 60 ـ 61./ مروج الذهب،ج 3،ص 63.
9- ابو ریحان بیرونی، الاثار الباقیه عن القرون الخالیه، ص 331.
10و 11و 12 - حمید احمدی جلفائی، آفتاب کاروان، چاپ دوم، زمستان 84، انتشارات آستانه مقدسه قم، صص168-170.
*عبداالرزاق الموسوی المقرم، مقتل الحسین، ص 414 / حمید احمدی جلفائی، آفتاب کاروان، ص168.
#همه رفتند استراحت کنند
مداحان
سینه زنان
سخنرانان
مستمعین....همه
ولی تازه
عمه امام زمان(عج)
به اسارت رفته است... 😔😭💔
-----------------------
شبهات دانشجویی↙️
🆔 @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی
✳️ تقسیم روزی
💠 امام حسین (ع):
💎ليستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا ، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً ، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ ،و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ؛
💡نه عفّت و مناعت مانع روزى مىشود و نه حرص زدن روزى بيشتر مىآورد؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است.
📚 ميزان الحكمه جلد سوّم
محمّد محمّدی ری شهری
صفحه 25
📣پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی
4⃣5⃣1⃣ ⏮ وهابی های ملعون شبهاتی را پخش میکنند ومی گویند یزید👹 در قتل امام حسین(علیهالسلام)شرکت نداشت و یا شیعیان، امام حسین (ع) را فرا خواندند و خودِ آنها امام خویش را به شهادت رساندند.😳🤯😱
جهت مشاهده جواب شبهه به روی
کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴
✅ شبهات دانشجویی ⤵️⤵️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا
╰┈➤@x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه⤵️⤵️↘️
اینها از شبهاتی است که نه برای اهل سنت کاربرد دارد، و نه برای شیعیان تأثیر گذار است! زیرا همه مسلمانها «یزید بن معاویه» را می شناسند. لذا وقتی این وهابی ها، از «یزید» دفاع می کنند، خود سنی ها هم به این وهابی ها بدبین میشوند. و می گویند که این وهابی ها چقدر انسانهای پستی هستند که از یزید دفاع می کنند! چون چهره «یزید بن معاویه» در نزد شیعه و سنی، یک چهره صد در صد منفور است.
وهابی ها این شبهه را که قاتلین امام حسین، خود شیعیان بودند! را با یک ترفندی و روشی مطرح می کنند که تأثیرگذاری مخربی دارد.
فلذا این سخن دروغ محض است و هیچ مستند تاریخی ندارد. بلکه کسانی که در کربلا حضور داشته و در برابر امام حسین (ع) صف کشیدند و حضرت را به شهادت رساندند، یا از شام آمده بودند و یا از اطراف کوفه و یا از کوفیانی بودند که به امامت و ولایت حضرت اعتقادی نداشند. بسیاری از شیعیان در زندان بودند و برخی نیز از ترس جان خود، به یاری حضرت نرفتند و در خانه ماندند، اما در مقابل حضرت هرگز شمشیر نکشیدند، شاهد این مطلب هم قیام توابین است که حدود چهار هزار نفر از کوفیان توبه کنان و بر سر و سینه زنان، به جنگ با مروانیان و طاغوتیان رفتند و تلاش کردند گناه خود را جبران کنند.
البته شیعیان بسیار خوبی هم در کوفه زندگی میکردند که با جان و دل امامت و ولایت حضرت را قبول داشتند و واقعا خود را برای یاری ایشان آماده کرده بودند. اما شیعیان کوفه، به سادگی و به یکباره حسین را تنها نگذاشتند. بسیاری از شیعیان در زندان ابن زیاد بودند، بزرگانی چون مختار، سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعه بن شداد و ابراهیم بن مالک اشتر، حتی برخی منابع از دوازده هزار زندانی در زندان عبیدالله یاد میکنند.
👈👈کسانی که در کربلا حضور داشتند و جزء قاتلین امام حسین بودند، از طرفداران و پیروان یزید و معاویه بودند. چرا که امام حسین (سلام الله علیه) نیز به آنها خطاب می کند و می فرماید:
«وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُم»
واى بر شما اى پيروان آل ابو سفيان، اگر شما دين نداريد و از حساب روز قيامت نمىترسيد، پس دست كم در دنياى خود آزاد مرد باشيد.(1)
چند جواب دیگر از شبهه قتل امام حسین توسط شیعیان!↘️↘️
جواب اول: شما که می گوئید شیعیان امام حسین، حضرت را به قتل رسانده اند! بفرمائید که لفظ «شیعه» به چه معناست؟ شیعه یعنی پیرو، سؤال این است که آیا کسی که اقدام به قتل امام حسین می کند، شیعه و پیرو امام حسین است!؟
اساساً در این جمله که «شیعیان امام حسین حضرت را به قتل رسانده اند»، تناقض وجود دارد! زیرا شیعه امام حسین، یعنی پیروان آن حضرت؛ قاتلین امام حسین هم دشمنان ایشان بودند، بنابراین شیعیان حضرت نمی توانند قاتلین حضرت باشند زیرا که شیعه حضرت، نمی تواند دشمن خود حضرت باشد! یعنی هیچگاه یک فرد مقتدی، اقدام به قتل مقتدای خود نمی کند.
بر فرض هم که برخی از قاتلین امام حسین، سابقه شیعه گری داشته باشند، ولی همین که اقدام به قتل امام بکنند، نشان از ارتدادشان از تشیع است. همانگونه که در قضیه «جنگ رده» شما اهل سنت معتقد هستید که تعداد زیادی از صحابه، از دین برگشتند و مرتد شدند و آمدند با ابوبکر جنگیدند و ابوبکر هم آنها را کشت! آیا شما می توانید بگوئید تمام کسانی که در جنگ رده علیه ابوبکر بودند، صحابه پیغمبر بودند!؟ شما می گوئید اینها صحابه بودند ولی مرتد شدند! «اصحاب رده»، یعنی اصحابی که از دینشان برگشتند!
این یک جواب عوام پسند و ساده به این شبهه.
جواب دوم: ما فرضاً قبول می کنیم که شیعیان آمدند و امام حسین را به قتل رساندند! سؤال ما این است که سنی ها کجا بودند!؟ چرا نیامدند از امام حسین دفاع بکنند؟ در جواب این سؤال یا باید بگوئیم که سنی ها نیز در قتل امام حسین شرکت کردند؛ یا سکوت کردند، که هر دو کار جنایت است!
منبع:
1_بحارالأنوار، ج 45، ص 51، بقیه باب 37