✅✅پاسخ کامل شبهه 👌👌👇👇
اولاً: اطلاق صیغه جمع بر مفرد یا بر تثنیه (دو نفر) تازگى ندارد، و در ادبیات عرب و قرآن موارد زیادى از آن را مىتوان دید. در توضیح آن باید گفت که: بسیار میشود که به هنگام بیان یک قانون، با تنظیم یک عهدنامه، حکم به صورت کلى و به صیغه جمع آورده مىشود، و مثلاً در عهدنامه چنین مىنویسند که مسئول اجراى آن امضاگنندکان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى که ممکن است یکى از دو طرف تنها یک یا دو فرزند داشته باشد، این موضوع هیچ گونه منافاتى با تنظیم قانون و با عهدنامه به صورت جمع ندارد.
خلاصه این که ما دو مرحله داریم: یکى مرحله قرارداد، دیگرى مرحله اجرا. در مرحله قرارداد گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مىشود تا بر همه مصادیق تطبیق گردند، ولى در مرحله اجرا ممکن است مصداق، منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق منافاتى با کلى بودن مسئله ندارد.
به عبارت دیگر پیغمبر(ص) موظف بود طبق قراردادى که با مسیحیان نجران بسته بود همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام کسانى که به منزله او بودند را به همراه خود به مباهله ببرد، ولى اینها مصداقى جزء دو فرزند و یک زن یک مرد نداشت.
ثانیاً: مقصود نهایى از این نفرین این بود که یکى از دو طرف با همه نفراتش از صغیر و کبیر و مرد و زن براى همیشه هلاک گردد، مفسرین هم اتفاق دارند و روایات هم معتقدند، تاریخ هم مؤید است که رسول اکرم(ص)، وقتى براى مباهله حاضر مىشدند احدى به جز على، فاطمه، حسن و حسین را با خود نیاورد؛ پس از ناحیه آن جناب کسى حضور نداشت مگر دو نفر، دو فرزند و یک زن و با آوردن اینان رسول اکرم(ص) امر پروردگارش را امتثال نمودند.
ثالثاً: مراد از لفظ آیه چیزى است، و مصداقى که حکم آیه به حسب خارج منطبق بر آن است چیزى دیگر، و این بار اول نیست که خداوند حکم یا وعده را که بر حسب خارج بر یک نفر منطبق است به طور دسته جمعى حکایت مىکند، مثلاً: درباره شخص واحدى که گفته بود خدا فقیر است و من توانگرم، به صورت دسته جمعى فرموده: «شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِمًا بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم؛ خدا که همواره به عدل قیام دارد گواهى مىدهد که جز او هیچ معبودى نیست و فرشتگان [او] و دانشوران [نیز گواهى مىدهند که] جز او که توانا و حکیم است هیچ معبودى نیست».
در پاسخ شخص واحدى که پرسیده بود چه چیزى را انفاق کنیم؟ به صورت دستهجمعى فرمود: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» و از این قبیل آیات بسیارى وجود دارد که به لفظ جمع نازل شده است در حالى که مصداق خارجى آن به حسب شأن نزول فرد معینى است.
در نهایت هم اینکه برخى از اهل سنت سعى کردهاند بگویند که ابوبکر نیز جزء این افراد بوده است🤯😳😳🤦♂
پاسخ: با توجه به اسناد تاریخى و روایاتى که از هر دو گروه شیعه و سنى نقل شده است که تنها مرد حاضر در این مباهله به همراه پیامبر اکرم،(صل الله علیه و آله) امیرالمومنین على(علیه السلام) بوده است، چنین ادعاها و روایاتى کاذب و جعلى است.
📎 #دانشجوی_انقلابی
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #مباهله
✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇
@x_shobhe313
بیانات حاج آقا حاتم پوری با موضوع مباهله#1402.04.21.wma
3.19M
⁉️مگر مسیحیان چه میگفتند که خداوند به پیامبر اسلام ص فرمود؛ آنان را به مباهله و نفرین بر علیه همدیگر فرا خوان ؟!
👌پاسخ کوتاه و نغز حاج آقا حاتمپوری کرمانی را بشنوید
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
📲ایتا @x_shobhe313
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
عیدمباهله
روزاثباتحقانیت
اسلاممبارک
🎋🍀🌹🍀🎋
📝 احادیث اخلاقی
✳️ عمل خیر
💠 امام حسین (ع):
💎 لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تُعجِلوهُ؛
💡آن عمل خیری که در انجامش سرعت نداشته اید، کاری شایسته به حساب نیاورید.
📚 بحارالأنوار جلد78 صفحه121
📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا ✅
╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✍️ پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌❌
6⃣3⃣1⃣ ⏮ علت و فلسفه تفاوت ارث زن و مرد چیست ؟⁉️❌🧐
جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈 پاسخ بزنید👌🙏🌹❤️
جهت پیوستن به دنیای شبهات دانشجویی😍حتما همین نوشته ای رنگی رو لمس نمایید 💯❌💯
و اگه خوشتون اومد با ارسال لینک کانال مارو به دوستان گلتون حتما معرفی کنید ممنون 🙏🌹❤️
👇👇👇👇👇👇👇
شبهات دانشجویی
⭐⭐⭐⭐⭐
✅✅پاسخ کامل شبهه👌👌👇👇
نکته اول: این همه تخریب و هجمه در خصوص قانون ارث در آیین مقدس اسلام در حالی به آن دامن زده می شود که قبل از ظهور اسلام یا به زن ارث نمی دادند، سهم قطعی نداشت، ولی آیین مقدس اسلام نه تنها این حقّ را برای جامعه زنان به رسمیت شناخت، بلکه برای آن قانون وضع کرده و همگان را ملزم به رعایت آن حق نمود: (لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا تَرَک الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا تَرَک الْوالِدان وَ الْأَقرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کثُرَ نَصیباً مَفْرُوضاً([16]؛ «برای مردان، از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان از خود بر جای می گذارند، سهمی است؛ و برای زنان نیز، از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان می گذارند، سهمی؛ خواه آن مال، کم باشد یا زیاد؛ این سهمی است تعیین شده و پرداختنی.»
این آیه در حقیقت گام دیگری برای مبارزه با عادات و رسوم غلطی است که زنان و کودکان را از حقّ مسلم خود محروم می ساخت، و بنا بر این مکمل بحث هایی است که در آیات سابق گذشت، زیرا اعراب با رسم غلط و ظالمانه ای که داشتند زنان و فرزندان خردسال را از حقّ ارث محروم می ساختند، آیه روی این قانون غلط خط بطلان کشیده و گفت: " مردان سهمی از اموالی که پدر و مادر و نزدیکان بجای می گذارند دارند و زنان هم سهمی خواه کم باشد یا زیاد" بنا بر این هیچ یک حق ندارد که سهم دیگری را غصب کند.[17]
نکته دوم: این چنین نیست که همواره ارث زن نصف مردان باشد، از این رو در برخی موارد زن بیش از مرد یا مساوی با او ارث می برد، در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.
یک). هنگامی که فردی بمیرد و دارای یک دختر و یک پدر باشد. در این صورت دختر میت 2/1(یک دوم) یا همان نصف از اموال را ارث می برد در حالی که به پدر میت 6/1(یک ششم) تعلق می یابد.
دو). اگر زن در نسبت از مرد به میت نزدیک تر باشد از اموال میت ارث می برد و حال آن که مرد اصلا ارث نمی برد. مثلا میت فقط یک دختر و یک برادر داشته باشد که در این صورت همه اموال به دختر می رسد و برادر هیچ ارثی نمی برد.
نکته سوم: محققان حکمت تعلق دو برابر سهم الارث مردان بر زنان را این چنین توجیه کرده اند که نفقه زن یعنی هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، همسر، از زمان عقد تا پایان عمر و هم چنین نفقه فرزندان از آغاز تولد تا سن خودکفایی، بر عهده مرد گذاشته شده است و مردان نسبت به اعضای خانواده خویش دارای وظایف اقتصادی هستند، و سالیان طولانی می بایست بخش مهمی از اموال خود را صرف همسر و فرزندان نمایند، علاوه بر آن پسران با ازدواج موظف به پرداخت مهریه می شوند، بنابراین ارادۀ الهی بر این امر تعلق گرفته تا این که به گونه ای کمبود دریافتی مرد و بار سنگین اقتصادی او جبران شود.[18]
منابع:
[16] نساء / 7.
[17] تفسیر نمونه، مکارم شیراز ی و جمعی از نویسندگان، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1371 ش، ج 3، ص 274.
[18] حقوق زنان برابری یا نابرابری، زهرا آیت اللهی، ص 357
📎 #دانشجوی_انقلابی
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #فلسفه_تفاوت_ارث_زن_مرد
✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇
@x_shobhe313
هدایت شده از 💚 کانون مهدویت 💚
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 امتی که ندیده خریدار تو شد.
🌸 امام زمان (عج) بین شماست.
🍀حضور دارد اما ظهور ندارد.
📣 استاد رفیعی
✨ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود
📤بانشرمطالب بسوی موعود دعوت کنید
✅ اگر یک نفر را به او وصل کردی
✅ برای سپاهش تو سردار و یاری
🦋#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی
پردیس شهید رجایی ارومیه
🆔️ @mahdaviyat_cfu🦋
هدایت شده از 💚 کانون مهدویت 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان
🕋 سلام بر مهدی (عج)
🌷یگانه وارث غدیر
📤بانشرمطالب بسوی موعود دعوت کنید
✅ اگر یک نفر را به او وصل کردی
✅ برای سپاهش تو سردار و یاری
🦋#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی
پردیس شهید رجایی ارومیه
🆔️ @mahdaviyat_cfu🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩#کربلا
من عوض شدم ولی
تو حسین بچگیمی...
#عزیزم_حسین
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله
#کربلا #امام_حسین #محرم #شب_جمعه
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
📲ایتا @x_shobhe313
11.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین ع 🏴🏴
جوانها بصیرت _ محرم و صفر نزدیک است
مواظب باشید در دامن دشمن نیفتید هرکسی گوشش به زبان ولایت باشه منحرف نمیشه
تفرقه بین مسلمین حرام است
مواظب مداحان انگلیسی باشید
به مقدسات هرکس اهانت کنی از علی ع نیستی
و آب در آسیاب دشمن ریختی
ایثارگران شجاع و مظلوم
این قبیل افراد قلیل را قبول ندارند و گوش به فرمان ولی خود هستن
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی
┅═══✼❉💠❉✼═══┅
📲ایتا @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو جشن غدیر تصمیم گرفت چادری بشه
و حالا روز تولدش چادری شد
اثر و برکت جشن غدیر، این شکلیه …
#ارثیه_مادری
#مهمونی_ده_کیلومتری
🗣محمدمهدیمصلحی
📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️
╭ l✍️ 🇮🇷 بامنبيا ✅
╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✍️ پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌❌
7⃣3⃣1⃣ ⏮ چرا شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام را افضل از صحابه میدانند🤔
دلایل آن را بیان کنید ⁉️❌
جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈 پاسخ بزنید👌🙏🌹❤️
جهت پیوستن به دنیای شبهات دانشجویی😍حتما همین نوشته ای رنگی رو لمس نمایید 💯❌💯
و اگه خوشتون اومد با ارسال لینک کانال مارو به دوستان گلتون حتما معرفی کنید ممنون 🙏🌹❤️
👇👇👇👇👇👇👇
شبهات دانشجویی
⭐⭐⭐⭐⭐
✅پاسخ کامل شبهه 👇👇👇
از جمله شرایط متکلمان برای امامت ، این است که امام باید افضل اهل زمانش باشد.
احمدبن حنبل به سندش از پیامبر(ص) نقل کرده که فرمود: «هر کس شخصی را به جماعتی بگمارد، در حالی که میداند در میان آنها افضل از او وجود دارد، قطعاً به خدا و رسول و مؤمنان خیانت کرده است».[1]
امام علی(ع) افضل صحابه
به خلیل بن احمد گفتند: چرا علی(ع) را مدح نمیکنی؟ فرمود: چه بگویم در حقّ کسی که دوستانش فضایل او را به جهت خوف کتمان کرده و دشمنانش نیز به دلیل حسد از انتشار آن جلوگیری کردند، در حالی که فضایل آن حضرت همه جا را پر کرده است.[2]
الف) برخی از آیاتی که دلالت بر افضلیت امام علی(ع) دارد👇👇↘️↘️
۱ـ امام علی(ع) و ولایت
امام علی(ع) کسی است که در شأن او آیه ولایت نازل شده است: (إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)؛[3] «ولّی امر شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمنانی هستند که نماز به پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات میدهند.»
به اتفاق مفسّران عامه و خاصه، شأن نزول آیه علی(ع) است، و بیش از پنجاه نفر از علمای اهل سنت به آن اشاره کردهاند.[4]
2_امام علی(ع) و مودّت
امام علی(ع) از جمله کسانی است که مودّتش بر همه مسلمانان فرض و واجب شده است. خداوند متعال میفرماید: (قُلْ لا أسْئَلَکُمْ عَلَیْهِ أجْراً إلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی)؛[5] «[ای رسول ما به امّت] بگو من از شما اجر رسالت جز این نمیخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشان من منظور دارید.»
سیوطی از ابن عباس نقل کرده است: «هنگامی که این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد، عرض کردند: ای رسول خدا! قرابت تو که مودّتشان بر ما واجب است کیانند؟ فرمود: علی و فاطمه و دو فرزند آنها.»[6]
۳ـ امام علی(ع) و آیه تطهیر
امام علی(ع) کسی است که مشمول آیه تطهیر است. خداوند میفرماید: (إنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً)[7] مسلم بن حجاج به سند خود از عایشه نقل کرده که رسول خدا(ص) صبح هنگامی که از اتاق خارج شد، در حالی که بر دوش او عبائی بود، در آن هنگام حسن بن علی وارد شد، او را داخل آن عبا ـ کسا ـ نمود. سپس حسین وارد شد و در آن داخل شد. آن گاه فاطمه وارد شد و پیامبر او را داخل آن عبا نمود. آنگاه علی وارد شد و او را نیز در آن داخل نمود. سپس این آیه را قرائت کرد: (إنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً).[8]
۴ـ امام علی(ع) و لیلة المبیت
امام علی(ع) کسی که در شب هجرت پیامبر(ص) به جای حضرت خوابید و در شأن او این آیه نازل شد: (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ)؛[9] «بعضی از مردان به جهت درخواست رضایت الهی از جان خود درگذرند؛ و خداوند دوستدار چنین بندگانی است.»
ابن عباس میگوید: آیه هنگامی نازل شد که پیامبر(ص) با ابوبکر از دست مشرکان مکه به غار پناه برد و علی(ع) در رختخواب پیامبر(ص) خوابید.[10]
ابن ابی الحدید میگوید: تمام مفسران روایت کردهاند که این آیه در شأن علی(ع) هنگامی نازل شد که در بستر رسول خدا(ص) آرمید.[11]
این حدیث را احمد بن حنبل در المسند،[12] طبری در تاریخ الأمم و الملوک[13] و دیگران نقل کردهاند.
۵ـ امام علی(ع) و آیه مباهله
در شبهه ای قبلی کامل توضیح دادیم رجوع کنید به شبهه ای 135 برادیدن جواب همین نوشته ای رنگی بزنید
لازم به ذکر است که همه ای مفسران بر این اجماع دارند که مراد از «انفسنا» در این آیه مباهله علی بن ابی طالب(ع) است، پس علی(ع) در مقامات و فضایل با پیامبر(ص) مساوی است.
احمد بن حنبل در «المسند» نقل کرده است. «هنگامی که این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد، حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را دعوت کرد و فرمود: بار خدایا اینان أهل بیت منند.(14)
به همین مضمون مسلم،[15] ترمذی،[16] حاکم[17] و دیگران نقل کردهاند.
ب) برخی از روایاتی که دلالت بر افضلیت امام علی(ع) دارد
۱ـ امام علی(ع) برادر پیامبر(ص)
حاکم نیشابوری از عبدالله بن عمر روایت کرده است:پیامبر(ص) بین اصحاب خود عقد اخوّت بست:ابوبکر را برادر عمر، طلحه را برادر زبیر و عثمان را برادر عبدالله بن عوف قرارداد. علی(ع)عرض کرد: ای رسول خدا! بین اصحاب عقد اخوت بستی، پس برادرمن کیست؟پیامبر(ص) فرمود: تو برادرمنی دردنیاو آخرت.[18]
استادتوفیق ابو علم ـ وکیل اول وزارت دادگستری مصرـ مینویسد:«این عمل پیامبر دلالت بر برتری امام علی(ع) بر جمیع صحابه دارد،ونیز دلالت بر این که غیر از علی(ع) کسی دیگر کفو همتای رسول خدا(ص)نیست».[19]
استادخالد محمّدخالدمصری مینویسد: «چه میگویید درحق شخصی که رسول خدا(ص) او را از بین اصحابش انتخاب نمود تا آن که در روز عقد اخوّت او را برادر خود برگزید».[20]