"ای مؤمنان!" سخنان خداوند سبحان با مؤمنان / جلسه ششم (پایانی): دنیا دار تجارت است؛ هر تجارتی بر چهار رکن "فروشنده، خریدار، کالا و قیمت" استوار است و نتیجه به سود یا زیان ختم میشود. (11:15 دقیقه)
www.x-shobhe.com/sound/11123.html
@kootahvamofid
پرسش:
آیا انسان میتواند خودش را فریب بدهد؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/social/11124.html
@xshobhe
پرسش:
چرا فکر میکنیم چیزی بنام برکت وجود دارد؟! مگر صد میتواند بیش از صد بشود؟
پاسخ (نشانی لینک):
اگر امکان نداشت که صد، بیش از صد شود، هیچ کسی سرمایهگذاری، تولید و کار نمیکرد. امید به بهشت، امید مبدل شدن یک، به میلیاردها میلیارد برابر و منفعت بیپایان است.
اگر معنای صحیح "برکت" را بدانیم، هم شناخت جامعتری مییابیم، و هم بسیاری سؤالات و شبهات ذهنی ما [حتی بدون پرسش از دیگران] مرتفع میگردد، و هم از تعاریف غلط و عوامانه نجات مییابیم.
(بیشتر بخوانیم):
http://www.x-shobhe.com/shortanswer/11125.html
@xshobhe
پرسش:
آیا قوانین حاکم بر عالم ماده، وجود حقیقی دارند یا اعتباری هستند و ما وضع کردهایم؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shortanswer/11127.html
@xshobhe
پرسش:
آیا در آیات و احادیث، اشارهای به "موجودات فضایی" شده است؛ اگر پاسخ مثبت است، با ذکر منبع بیان نمایید.
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/quran/11128.html
@xshobhe
موضوع:
امیرالمؤمنین علیه السلام: خداوند کلیدهای خزائن خود را در اختیار تو گذاشته به دلیل آنکه به تو اجازه درخواست از خودش [دعا] را داده است.
متن (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/nahgh/11132.html
@xshobhe
پرسش:
چرا در برخی از سورههای قرآن کریم، وقایع تاریخی به ترتیب نیامده است؟ میگویند: «قرآن کتاب تاریخ نیست». این درست، ولی باید حتماً حکمتی داشته باشد؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/quran/11133.html
@xshobhe
پرسش:
«در دنیایی که فقر هست، امنیت نیست و تا رفاه اقتصادی صورت نگرفته، آزادی صورت نمیگیرد». این را شهید مطهری گفته و روانشناسان مدرنیته نیز مانورش را میدهند. لطفا پاسخ دهید.
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/social/11136.html
@xshobhe
ولایت و ولیُّ الله شناسی از قرآن مجید - 4 🌹
«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» * (یس، 12)
ماييم كه مردگان را زنده مىكنيم و آنچه كردهاند و آنچه از آثارشان بعد از مردن بروز مىكند همه را مىنويسيم و ما هر چيزى را در امامى مبين برشمردهايم.
✍️ همگان از خطبه غدیر خم، جمله معروف «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه» را شنیده و میشوند، اما شاید همگان نخوانده باشند که ایشان پس از قرائت آیه 12 از سوره یس، فرمودند: «وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ (الَّذی ذَکَرَهُ الله فی سُورَةِ یس: (وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ)» - او (علی) "امام مبین است"، همان که خداوند او را در سوری یاسین یاد کرده که: «و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمردهایم»!
📍و همچنین، ایشان در همین خطبه فرمودند: «وَ فی عَلِی - وَالله - نَزَلَتْ سُورَةُ الْعَصْر: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ) (إِلاّ عَلیّاً الّذی آمَنَ وَ رَضِی بِالْحَقِّ وَالصَّبْرِ)». و سوگند به خدا که سورهی والعصر دربارهی اوست: «به نام خداوند رحمان و رحیم. قسم به زمان که انسان در زیان است.» مگر علی که به حق و به صبر راضی شد.
📍- عید سعید غدیر خم، سالروز تأسیس پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه)
www.x-shobhe.com
ولایت و ولیُّ الله شناسی – 5
پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله - خطبه غدیر خم: أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی * أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ * أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ * أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها * أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها * أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لِاوْلِیاءِالله * أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ الله * أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ * أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ ... *
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست * آگاه باشید! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود * هشدار! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران * هشدار! که اوست فاتح دژها و منهدم کنندهی آنها * هشدار! که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان * هشدار! که او خونخواه تمام اولیای خداست * آگاه باشید! اوست یاور دین خدا * هشدار! که از دریایی ژرف پیمانههایی افزون گیرد * هشدار! که او به هر ارزشمندی به اندازهی ارزش او، و به هر نادان و بیارزشی به اندازهی نادانیاش نیکی کند ... *
👈 هر کدام از ما میتوانیم به حدّ خود، با تلاش در خودسازی و رشد جامعه، برای تعجیل در ظهور، نقشآفرینی کنیم؛ و کمترین حدّ آن "دعا"ست. پس، بسیار دعا کنیم:
«الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم».
www.x-shobhe.com
@xshobhe
پرسش:
آیا در منابع معتبر اهل سنّت، سندی دال بر حلّیت و جواز متعه (ازدواج موقت) وجود دارد؟ اگر وجود دارد، پس چرا حرام میدانند؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/right/11140.html
@xshobhe
موضوع یادداشت:
سواد رسانهای یعنی چه؟ این سواد کجا باید متبلور شود؟ چرا همیشه از مردم متوقعید؟!
متن (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/note/11141.html
@xshobhe
پرسش:
بسیار دربارۀ اهمیت رفق و مدارا سخن گفته شده. رفق یعنی چه؟ محدودهی آن کجاست؟ آیا باید با همه خوب بود؟ مثلاً طرف کافر است و یا با رفتار و گفتارشان آزار میدهد؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/social/11142.html
@xshobhe
پرسش و پاسخ - 2
پیامبر اکرم، صلوات الله علیه و آله:
«اَلعِلْمُ خَزَائِنُ، وَ مِفْتاحُها السُّؤالُ، فَاسْألُوا يَرْحُمَكُمُ اللّهُ، فَاِنَّهُ يُوجَرُ فيهِ اَرْبَعَةٌ: اَلسَّائِلُ، وَ الْمُعَلِّمُ، وَ الْمُسْتَمِعُ، وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ» (تحف العقول : 41)؛
علم و دانش خزينهها و گنجينههایی است که كليد اين گنجينهها "سؤال كردن" است.
بنابراين، در مورد مجهولاتتان سؤال كنيد، خداوند شما را رحمت كند. زيرا چهار گروه بر اثر پرسش و پاسخ اجر مىبرند:
1- سؤال كننده؛
2- معلّم و استادى كه پاسخ مىدهد؛
3- كسى كه در آن جلسه حاضر است و پرسش و پاسخ را مىشنود؛
4- كسى كه در جلسه حضور ندارد، امّا اين كار را دوست دارد.
✍️ آیا کسی هست که مدعی شود: «من همه چیز را میدانم، پس در هیچ موضوعی و موردی، نیاز به پرسش ندارم»؟!
📍بنابراین، آن که هیچ پرسشی به ذهنش خطور نمیکند، کلاً غافل و مشغول به بازی در دنیاست؛ و آن که پرسشهایی دارد، اما از اهلش نمیپرسد، یک بیفکرِ متکبرِ تنبل است!
📍"پرسش"، فقط به مباحث نظری و اعتقادی اختصاص ندارد، بلکه انسان عاقل، در هر امری باید عاقلانه و عالمانه موضعگیری و عمل نماید، و علم بدون پرسش، حاصل نمیگردد.
www.x-shobhe.com
موضوع:
سی درس اخلاق از قرآن مجید – بخش پنجم: جلسات 21 تا 25
متن (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/quran/11145.html
@xshobhe
آغاز فصلی نو، برای مردم و کشور
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ * (المؤمنون، 27)
حمد و ستايش از آن خدايى است كه ما را از گروه ستمكاران نجات بخشيد.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ * (فاطر، 34) حمد (و ستايش) براى خداوندى است كه اندوه را از ما برطرف ساخت؛ پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است. ●- چه در امور فردی و چه در امور اجتماعی، هر گاه مشکلی، معضلی و مصیبتی برداشته میشود، باید حمد و شکر الهی را به جای آورد و البته باید توجه داشت که "حمد و شکر"، صرفاً به تکرار این الفاظ محقق نمیگردد؛ بلکه باید مُنعم و نعمت را شناخت، قدر دانست و ضایع ننمود. تغییر وضعیتها و پیدایش فرصتها و شرایط جدید، خود از بزرگترین نعمات الهی است که باید با حضور، اقدام و حمایت به موقع، شاکر بود. و او خود شاکر بندگان نیکوکار و شاکرش میباشد و اجرشان را میدهد.
www.x-shobhe.com
@xshobhe
پرسش:
چرا در قرآن "انذار" بیشتر از "تبشیر" میباشد؟ حدودا ۱۲۰ بار "انذار" و ۸۰ بار "تبشیر"! آیا در قرآن خوف و ترساندن از جهنم بر رجا و امید به بهشت غلبه دارد؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/quran/11147.html
@xshobhe
اهمیت پرسش و پاسخ – 3
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام:
«سَلْ عَمّا لا بُدَّ لكَ مِن عِلمِهِ و لا تُعذَرُ في جَهلِهِ». سؤال كن آنچه را كه بايد بدانى و در ندانستنش معذور نيستى. (غرر الحكم : 5595)
«مَن أحسَنَ السؤالَ عَلِمَ، مَن عَلِمَ أحْسَنَ السُّؤالَ». هر كه خوب سؤال كند، دانا شود؛ هر كه دانا باشد، خوب سؤال كند. (غرر الحكم: 7933)
✍️شعارِ "ندانستن راحت جان است"، یک شعار استعماری و برای زیر سلطه کشاندن است، چنان که ایشان فرمودند:«اَلعِلمُ سُلطان – علم قدرت (سلطهآور) است». بنابراین باید دانست و دانش نیز با پرسش کسب میشود. 👈 اما چه چیزهایی را باید بدانیم؟ فرمود:«آن چه در ندانستنش معذور نيستى»؛ یعنی ندانستن آن، تکلیف را از تو برنمی دارد و تو را آسوده نمیسازد و آنگاه که از تو سؤال شود، عذری نداری.
📍اما سؤال نیز اصولی دارد. "طرح سؤال خوب و نیز خوب پرسیدن"، از اهمّ این اصول میباشد. چیزی بپرس که پاسخش در دنیا و آخرت به کارت بیاید، سود بخشد، مشکلی را برطرف سازد، و تو را رشد دهد، و آن را نیز خوب بپرس. چرا که پاسخ، متناسب با پرسش میباشد.
www.x-shobhe.com
✍️ اهمیت پرسش و پاسخ – 4
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام:
«إذا سَألتَ فَاسأل تَفَقُّها و لا تَسألْ تَعَنُّتا؛ فإنَّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبيهٌ بالعالِمِ ، و إنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ شَبيهٌ بالجاهِلِ» (غرر الحكم : 4147)
به گاهِ پرسش ، براى فهميدن بپرس نه براى آزمودن [و درمانده کردن] ديگران؛ زيرا شخص نادانى كه در پىآموختن باشد، همچون عالِم است و عالِمى كه در بيراهه قدم بنهد، مانند جاهل است.
✍️ زندگی با طرح پرسش و دریافت پاسخ پیش میرود؛ خواه پرسش از نام یکدیگر باشد، و یا جویایی احوال، و یا ساعت و قیمت اجناس،و یا مطالبه مشورت و راهنمایی در امور گوناگون، و یا از معارف علمی، احکام ،و یا هر چه که پرسشگر به دانستنش نیاز دارد.
📍اما، برخی میپرسند تا ابراز وجود کنند – برخی میپرسند تا شبههای بیفکنند – برخی میپرسند تا محفل را به هم بریزند – برخی میپرسند تا پاسخگو را بیازمایند – برخی مایلند که مخاطب نتواند پاسخ دهد و ... .
📍بنابراین هدف و چرایی پرسش، ارزش و اثر پاسخ آن را تعیین میکند. فقط پرسشی ارزشمند و مفید است که برای "دانستن" طرح شود؛ حال چه از جزئیترین امور و مسائل شخصی باشد و چه از والاترین معارف و علوم عقلی، علمی، قرآنی، حدیثی و ... .
www.x-shobhe.com