eitaa logo
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
386 دنبال‌کننده
9 عکس
3 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠از امورى كه لازم است از براى مجاهد، مشارطه و مراقبه و محاسبه است. 🔻«مشارطه» آن است كه در اوّل روز مثلًا با خود شرط كند كه امروز برخلاف فرموده خداوند- تبارك و تعالى- رفتار نكند. و اين مطلب را تصميم بگيرد. 🔻معلوم است يك روز خلاف نكردن امرى است خيلى سهل، انسان مى‏تواند به آسانى از عهده برآيد. تو عازم شو و شرط كن و تجربه نما ببين چقدر سهل است. 🔻ممكن است شيطان و جنود آن ملعون بر تو اين امر را بزرگ نمايش دهند، ولى اين از تلبيسات آن ملعون است؛ او را از روى واقع و قلب لعن كن، و اوهام باطله را از قلب بيرون كن، و يك روز تجربه كن، آن وقت تصديق خواهى كرد. 🔻پس از اين مشارطه، بايد وارد «مراقبه» شوى. و آن چنان است كه در تمام مدّت شرط، متوجه عمل به آن باشى؛ و خود را ملزم بدانى به عمل كردن به آن؛ و اگر خداى نخواسته در دلت افتاد كه امرى را مرتكب شوى كه خلاف فرموده خداست، بدان‏كه اين از شيطان و جنود اوست كه مى‏خواهند تو را از شرطى كه كردى بازدارند. ▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 17-16 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠تا شنيدى فلان حكيم يا فلان عارف يا فلان مرتاض چيزى گفت كه به سليقه شما درست در نمى‏آيد و با ذائقه شما گوارا نيست، حمل به باطل و خيال مكن. شايد آن مطلب، منشأ داشته باشد از كتاب و سنت و عقل، و شما به آن برنخورده باشيد. 🔻چه فرق مى‏ كند كه يك نفر فقيه يك فتوا بدهد، از باب ديات مثلًا، كه شما كمتر ديده ‏ايد. و شما بدون مراجعه به مدركش رد كنيد او را، يا آن‏كه يك نفر سالك الى‏اللَّه يا عارف باللَّه يك حرف بزند راجع به معارف الهيه يا راجع به احوال بهشت و جهنم، و شما بدون مراجعه به مدركش او را رد كنيد، سهل است توهين كنيد يا جسارت نماييد. 🔻ممكن است آن شخصى كه اهل آن وادى است و صاحب آن فن است يك مدركى از كتاب خدا داشته باشد، يا از اخبار ائمه هدى داشته‏ باشد، و شما به آن برنخورده باشيد؛ آن وقت شما ردّ خدا و رسول كرديد بدون عذر موجّه. 🔻 و معلوم است «به سليقه من درست نبود» يا «علم من به اين‏جا نرسيده بود» يا «از اهل منبر برخلاف آن شنيدم» عذر نيست. ▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 22-21 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠«عُجب» بنا به فرموده علماء- رضوان اللَّه عليهم- (مرآة العقول، ج 10، ص 218) عبارت است از: «بزرگ شمردن عمل صالح و كثير شمردن آن و مسرور شدن و ابتهاج نمودن به آن، و غنج و دلال كردن است به واسطه آن، و خود را از حد تقصير خارج دانستن است. و اما مسرور شدن به آن با تواضع و فروتنى كردن از براى خداى تعالى و شكر ذات مقدس حق كردن بر اين توفيق و طلبِ زياده كردن عُجب نيست و ممدوح است» . 🔻 بدان‏كه از براى عجب چنانچه در حديث شريف -از حضرت موسى بن جعفر- عليه السلام- اشاره فرموده درجاتى است: 1️⃣ درجه اوّل: عجب به ايمان و معارف حقّه است؛ و در مقابل آن، عُجب به كفر و شرك و عقايد باطله است. 2️⃣ درجه دوم: عجب به ملكات فاضله و صفات حميده است؛ و در مقابل آن، عجب به سيّئات اخلاق و قبايح ملكات است. 3️⃣درجه سوم: عجب به اعمال صالحه و افعال حسنه است؛ و در ازاء آن، عجب به اعمال قبيحه و افعال ناهنجار است. و غير از اينها درجات ديگرى است كه مهم به مقام نيست. ▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 74-70 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠...از- مراتب - عجب آن است كه خود را از مردم ديگر ممتاز بداند و بهتر شمارد به اصل ايمان از غير مؤمنين، و به كمال ايمان از مؤمنين، و به اوصاف نيكو از غير متصفين، و به عمل به واجب و ترك محرّم از مقابل آن، و به اتيان به مستحبات و مواظبت به جمعه و جماعات و مناسك ديگر و ترك مكروهات از عامه مردم خود را كامل‏تر دانسته و امتياز براى خود قائل باشد؛ و اعتماد به خود و ايمان و اعمال خود كند 🔻و ديگر مخلوق را ناچيز و ناقص شمارد و به همه مردم به نظر خوارى نگاه كند، و در دل يا زبان بندگان خدا را سرزنش و تعيير كند. هر كس را بطورى از درگاه رحمت حق‏ دور كند و رحمت را خاص خود و يك دسته مثل خود قرار دهد. 🔻صاحب اين مقام به جايى رسد كه هر چه عمل صالح از مردم ببيند به آن مناقشه كند و در دل در آن به يك نحو خدشه كند، و اعمال خود را از آن خدشه و مناقشه پاك بداند. اعمال حسنه مردم را چيزى نشمارد؛ و همان عمل اگر از خودش صادر شد بزرگ بداند. عيوب مردم را خوب ادراك كند و از عيب خود غافل باشد. 🔻اينها علامت عجب است، گرچه خود انسان از آن غافل است. ▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني 46 )، متن، ص: 74-73 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠...توصيه مى‏ كنم از آفات شيطانى خصوصاً آفت‏هاى بسيار زبان خوددارى كنيد و همّت به نگهدارى آن كنيد، البته در آغاز قدرى مشكل است، لكن با عزم و اراده و تفكر در پيامدهاى آن آسان مى ‏شود. 🔻از تعبير بسيار تعيير كننده‏ قرآن‏ كريم عبرت بگير كه مى ‏فرمايد: وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً ( الحجرات( 49): 12) « غيبت يكديگر نكنيد، آيا هيچ يك از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود رابخورد». شايد-آیه مذکور- اخبار از صورت برزخيّه عمل - غیبت -مى‏ دهد. 🔻... در حديث است كه نوف، طلب موعظه كرد از مولا-علی علیه السلام - و ايشان فرمودند: «اجْتَنِبِ الْغَيْبَةَ فَإنَّها إدامُ كِلابِ النَّارِ»، ثُمَّ قالَ: «يا نَوْفُ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلال وَهُوَ يَأكُلُ لُحُومَ النَّاسِ بالْغيبَةِ» « از غيبت بپرهيز كه خورش سگ‏ هاى جهنم است، سپس فرمود: اى نوف! دروغ‏ مى‏ گويد كسى كه با غيبت، گوشت مردم را مى‏ خورد و خود را حلال‏زاده مى‏ داند» 🔻از رسول خدا- صلى اللَّه عليه وآله وسلم- نقل شده كه فرمود: «وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ فِي النَّارِ يَوْمَ الْقيامَةِ إلّا حَصائِدُ ألْسِنَتِهِمْ»: « آيا روز قيامت مردمان را چيزى جز آنچه كه زبانشان درو كرده در آتش مى‏ افكند؟!» 🔻 از اين حديث و حديث‏ هايى كه كم نيست استفاده مى ‏شود كه جهنم ، صورت باطنى اعمال ما است. ▪️ نامه هاى اخلاقى - عرفانى ، ص: 77-76 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠....و لعمر الحبيب - قسم به جان محبوب - كه : جناب علىّ بن الحسين از بزرگترين نعمتهايى است كه ذات مقدّس حق بر بندگان خود به وجودش منّت گزارده‏ و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده براى فهماندن طرق عبوديّت به بندگان خود و «لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم» 🔹اگر از ما سؤال شود كه قدر اين نعمت را چرا ندانستيد و استفاده از اين بزرگوار چرا نكرديد، جوابى نداريم جز آن كه سر خجلت به پيش افكنيم و به نار پشيمانى و تأسّف بسوزيم، و در آن وقت پشيمانى نتيجه ندارد. 🔸قدرى تفكر كن در حالات علىّ بن الحسين، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطيف آن سرور كه كيفيت آداب عبوديت را به بندگان خدا تعليم مى‏ كند. 🔹من نمى‏ گويم مناجات آن بزرگواران براى تعليم عباد است، زيرا كه اين كلام بى‏ مغز باطلى است كه صادر شده از جهل به مقام ربوبيّت و معارف اهل البيت، 🔸خوف و خشيت آنها از همه كس بيشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر كس بيشتر تجلّى نموده، 🔹لكن مى‏ گويم بايد بندگان خدا از آنها كيفيت عبوديّت و سلوك إلى اللّه را تعلّم كنند، وقتى ادعيه و مناجات‏هاى آنها را مى ‏خوانند لقلقه لسان نباشد، بلكه تفكّر كنند در چگونگى معامله آنها با حق و اظهار تذلّل و عجز و نياز نمودن آنها با ذات مقدس. ❇️آداب الصلاة، متن، ص: 152-151 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠...در كريمه شريفه می فرمايد: وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ انَّ قَوْمى اتَّخَذُوا هذَا القُرآنَ مَهْجُوراً. ( فرقان- 30) : « و پيامبر گفت پروردگار من! قوم من اين قرآن را متروك ساختند.» 🔻مهجور گذاردن قرآن مراتب بسيار و منازل بى‏ شمار دارد كه به عمده آن شايد ما متّصف باشيم. 🔻آيا اگر ما اين صحيفه الهيّه را مثلا جلدى پاكيزه و قيمتى نموديم و در وقت قرائت يا استخاره بوسيديم و به ديده نهاديم، آن را مهجور نگذاشتيم؟ 🔻آيا اگر غالب عمر خود را صرف در تجويد و جهات لغويّه و بيانيّه و بديعيّه آن كرديم، اين كتاب شريف را از مهجوريّت بيرون آورديم؟ 🔻آيا اگر قرائات مختلفه و امثال آن را فرا گرفتيم، از ننگ هجران از قرآن خلاصى پيدا كرديم؟ 🔻آيا اگر وجوه اعجاز قرآن و فنون محسّنات آن را تعلّم كرديم، از شكايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم مستخلص شديم؟ 🔻هيهات! كه هيچ يك از اين امور مورد نظر قرآن و منزّل عظيم الشأن آن نيست. 🔻 قرآن كتاب الهى است و در آن شئون الهيّت است، قرآن حبل متّصل بين خالق و مخلوق است و به وسيله تعليمات آن بايد رابطه معنويّه و ارتباط غيبى بين بندگان خدا و مربّى آنها پيدا شود، از قرآن بايد علوم الهيّه و معارف لدنّيّه حاصل شود. ▪️آداب الصلاة، متن، ص: 198 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠يكى از حجابهاى بزرگ [استفاده از قرآن‏]حجاب خود بينى است كه شخص متعلّم خود را به واسطه اين حجاب ، مستغنى بيند و نيازمند به استفاده نداند. و اين از شاهكارهاى مهمّ شيطان است كه هميشه كمالات موهومه را بر انسان جلوه دهد و انسان را به آنچه كه دارد راضى و قانع كند و ماوراء آنچه پيش او است هر چيز را از چشم او ساقط كند. 🔻مثلا، اهل تجويد را به همان علم جزئى قانع كند و آن را در نظر آنها جلوه‏ هاى فراوان دهد و ديگر علوم را از نظر آنها بيفكند و حمله قرآن را پيش آنها به خود آنها تطبيق كند و آنها را از فهم كتاب نورانى الهى و استفاده از آن محروم نمايد. 🔻و اصحاب ادبيّت را به همان صورت بى‏ مغز راضى كند و تمام شئون قرآن را در همان كه پيش آنها است نمايش دهد. و اهل تفاسير به طور معمول را سرگرم كند به وجوه قرائات و آراء مختلفه ارباب لغت و وقت نزول و شأن نزول و مدنى و مكّى بودن و تعداد آيات و حروف و امثال اين امور. و اهل علوم را نيز قانع كند فقط به دانستن فنون دلالات و وجوه احتجاجات و امثال آن. حتى فيلسوف و حكيم و عارف‏ اصطلاحى را محبوس كند در حجاب غليظ اصطلاحات و مفاهيم و امثال آن. 🔻شخص مستفيد بايد تمام اين حجب را خرق كند و از ماوراء اين حجب به قرآن نظر كند و در هيچ يك اين حجابها توقّف نكند كه از قافله سالكان إلى اللّه بازماند و از دعوتهاى شيرين الهى محروم مى ‏شود. ▪️آداب الصلاة، متن، ص: 196-195 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 [فرازهائی از نامه اخلاقی - عرفانی امام خمینی به خانم فاطمه طباطبائی: ] در جوانی که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُر زرق و برقی شدم که نه از آنها «جمعیّت» حاصل شد نه «حال»، 🔻و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به‌ ملکوت برنیامدم و گفتم: از قیل و قال مدرسه‌ام حاصلی نشد جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش‌ 🔻چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جای «رفع حُجب » به «جمع کُتب» پرداختم که گویی در «کون و مکان» خبری نیست جُز یک مُشت ورق پاره که به اسم علوم انسانی و معارف الهی و حقایق فلسفی ، طالب را که به «فطرت اللَّه» مفطور است از مقصد بازداشته و در «حجاب اکبر» فرو برده. 🔻اسفار اربعه (اشاره به اسفار اربعه ملا صدرا) با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت نه از فتوحات (اشاره به کتاب معروف ابن عربی) فتحی حاصل و نه از فُصوص الحِکَم «اشاره به کتابی دیگر از ابن عربی) حکمتی دست داد، چه رسد به غیر آنها که خود داستان غم‌انگیز دارد. 🔻و چون به پیری رسیدم در هر قدم آن مُبتلا به «استدراج» شدم تا به کهولت و ما فوق آن که الآن با آن دست به گریبانم : «وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إلی‌ اَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً» «حج : 5». ۱۳۶۵/۰۹/۰۱ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا - سلام الله علیها - است. 🔹از این کوخها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ 🔸برکات این کوخ چند نفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت، و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد. 🔹این کوخ‌نشینان در کوخ محقر، در ناحیه معنویات آن قدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتی‌ها هم به آن نمی‌رسد؛ 🔸 و در جنبه‌های تربیتی آن قدر بوده است که هر چه انسان می‌بیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست. ۱۳۶۲/۰۱/۰۱ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 ...يكى ديگر از حجب، حجاب آراء فاسده و مسالك و مذاهب باطله است، كه اين گاهى از سوء استعداد خود شخص است و اغلب از تبعيّت و تقليد پيدا شود. 🔻اين - حجاب - از حجبى است كه مخصوصا از معارف قرآن ما را محجوب نموده. مثلا، اگر اعتقاد فاسدى به مجرّد استماع از پدر و مادر يا بعض از جهله از اهل منبر در دل ما راسخ شده باشد، اين عقيده حاجب شود ما بين ما و آيات شريفه الهيّه، و اگر هزاران آيه و روايت وارد شود كه مخالف‏ آن باشد، يا از ظاهرش مصروف كنيم و يا به آن به نظر فهم نظر نكنيم. 🔻راجع به عقايد و معارف مثل بسيار است ولى من از تعداد آن خوددارى مى‏ كنم، زيرا كه مى‏ دانم اين حجاب با گفته مثل منى خرق نشود، ولى از باب نمونه به يكى از آنها اشاره مى‏ كنم كه في الجملة سهل‏ المأخذتر است: 🔻اين همه آياتى كه راجع به لقاء اللّه و معرفة اللّه وارد شده و اين همه روايات كه در اين موضوع است و اين همه اشارات و كنايات و صراحات كه در ادعيه و مناجاتهاى ائمّه عليهم السلام موجود است، 🔻به مجرد اين عقيده، كه از اشخاص عامى در اين ميدان ناشى و منتشر شده، كه راه معرفة اللّه بكلى مسدود است، و باب معرفة اللّه و مشاهده جمال را به باب تفكّر در ذات، به آن وجه ممنوع بلكه ممتنع قياس نموده‏ اند، تأويل و توجيه كنند، و يا اصلا در اين ميدان وارد نشوند و خود را با معارف كه قرّة العين انبياء و اولياء است آشنا نكنند. ▪️آداب الصلاة، متن، ص: 197-196 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠باید مظلومان جهان خودشان قیام کنند بر ضد مستکبرین. مستضعفین نباید بنشینند که دولتهایشان این کار را بکنند، خودشان انجام بدهند. ۱۳۵۰/۱۱/۲۹ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷