eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
3 ویدیو
127 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای فقهی، اصولی، رجالی، تبلیغی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمیت 1.پیامبر اکرم و حضرت امیر المومنین - صلی الله علیهما و آلهما - : ان اخوف ما اخاف علیکم اثنتان ، اتباع الهوی و طول الامل . ( نهج البلاغه / خطبه 28 ) 2.موقع سختی و خلاف هوای ما ، اطاعت شرط است . اینجاست که امتحان می شود : بما لا تهوی انفسهم . 3.بيانات مقام معظم رهبری در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم / 2 آبان 1389 : [ عمل صحیح / شاخص + جهاد با نفس / اهمیت ] آنچه كه براى همه‌ى ما، براى همه‌ى بسيجيان عزيز، براى جوانها در هر نقطه‌اى از اين عرصه‌ى عظيم كه مشغول كار هستند، بايد به عنوان شاخص مطرح باشد، عبارت است از اين سه عنصر: بصيرت، اخلاص، عمل بهنگام و به اندازه. اين سه عنصر را هميشه با يكديگر توأم كنيد و در نظر داشته باشيد. اين عناصر سه‌گانه بايد براى ما شاخص باشد؛ بصيرت، اخلاص، عمل بهنگام و به اندازه..... . اگر بخواهيم اين سه عنصر را تأمين كنيم، بايد در درون خودمان با خودمان مجاهدت كنيم؛ يعنى جهاد اكبر. جهاد با نفس تلاشى است كه امروز همه‌ى ما به آن احتياج داريم. 4.نفس / سوء ظن به خود داشتن / سوره مبارکه یوسف / آیه شریفه 53. 5.جهاد با نفس / اهمیت / اصول کافی / ج 2 / کتاب الدعاء/ باب البکاء / ح 6. 6.جهاد با نفس / اهمیت / کتاب خودشناسی برای خودسازی / علامه مصباح / ص 106. 7.هوای نفس / عامل گمراهی و گمراه کردن / سوره مبارکه طه / آیه شریفه 96. 8.امام علي علیه السلام: رَأسُ الفَضائِلِ مِلكُ الغَضَبِ وَ اِماتَةُ الشَّهوَةِ؛ سرآمدِ فضيلتها در دست داشتنِ زمام خشم و ميراندن خواهش نفس است. غرر الحكم: ح ۵۲۳۷/ گزيده غررالحكم و دررالكلم: ج1 ص53 9. امام جواد علیه السلام: مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ؛ هر کس از هوسش پيروى كند، آرزوى دشمنش را برآورد. أعلام الدين: ص ۳۰۹/ چشم تماشا، ص208 10. چه زیبا گفت شهید چیت سازان که : « کسی می تواند در شب عملیات از سیم خاردار دشمن رد شود که به سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشد.» خطر! میدان مین نفس 11.حدیث معراج در اوصاف اهل آخرت : یموت الناس مره و یموت احدهم فی کل یوم سبعین مره من مجاهده انفسهم و مخالفه هوائهم و الشیطان الذی یجری فی عروقهم. مراد این است که سختی مبارزه با هوای نفس مثل سختی مردن و جان دادن است یا مراد این است که با مبارزه با هوای نفس، نفس اماره آنها روزی هفتاد بار می میرد و در نتیجه هوای نفس برای آنها وجود ندارد. 12.جهاد با نفس / اهمیت / سوره مبارکه فرقان / آیه شریفه 43 و 44.
اثرات جهاد با نفس 1.هدایت به راه خداوند تبارک و تعالی / سوره مبارکه عنکبوت / 69 2.بهشت / سوره مبارکه نازعات / 40 و 41 3.امام علی - علیه السلام - : املکوا انفسکم بدوام جهادها . 4.اجرای عدالت / سورة مبارکة نساء / آیة شریفة 135 . 5.جزوه تاریخ فلسفه اسلامی 1 / آموزش غیر حضوری موسسه امام خمینی ( ره ) / ص 103 . 6.جهاد با نفس / آثار / زیادی رزق / کافی / ج 2 / ح 1910 و 1911 . 7.هوای نفس / نقش مخرب بر روح / کلام اسپینوزا / جزوه تاریخ فلسفه غرب 4 / استاد فنایی / نیمه حضوری موسسه امام خمینی - ره - / ص 30 . 8.جهاد با نفس / آثار / کتاب خودشناسی برای خودسازی / علامه مصباح / ص 110. 9. امام جواد علیه السلام: مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ؛ هر کس از هوسش پيروى كند، آرزوى دشمنش را برآورد. أعلام الدين: ص ۳۰۹/ چشم تماشا، ص208 10.توجه به گرایشات نفسانی سبب شدت میل به آنها و بی توجهی به آنها سبب کاهش میل به آنها می شود.
آیات شریفه قرآن 1.سوره های مبارکه و آیات شریفه : اعراف / 176 و کهف / 28 و طه / 16 و ص / 26 و قصص / 50 و محمد / 16 و نجم / 23 و مائده / 70 و قمر / 2و3 و نازعات / 40 و 41 و نساء / 27 و مریم / 59 2.من اتخذ الهه هواه / سوره مبارکه فرقان / آیه شریفه 43 و سوره مبارکه جاثیه / آیه شریفه 23 3.چه بسا از چیزی کراهت داریم اما خیر کثیر است و بالعکس / سورة مبارکة نساء / آیة شریفة 19 4.پیروی از هوا مانع عدالت نشود / سورة مبارکة نساء / آیة شریفة 135 . 5.نفس دشمن انسان است / سورة مبارکة مائده / آیة شریفة 30 . 6.پرستش هوای نفس / سورة مبارکة انعام / آیة شریفة 14 . 7.هوای نفس / تبعیت از آن گمراهی است/ سوره مبارکه قصص / آیه شریفه 50. 8.گاهی پذیرش حق آنقدر سخت می شود برای نفس که عذاب را بر ان ترجیح می دهد / سورة مبارکة انفال / آیة شریفة 32 . 9.هوای نفس / عدم تبعیت از هوای نفس توسط حضرت یوسف ع / سوره مبارکه یوسف / آیه شریفه 92 و 100. 1.هوای نفس / تبعیت بدون علم از آن اشتباه است / سوره مبارکه روم / آیه شریفه 29. 2.هوای نفس / مبارزه کردن حاکم و قاضی / سوره مبارکه ص / آیه شریفه 26. 3.هوای نفس / تبعیت / سبب گمراهی از راه خدا / سوره مبارکه ص / آیه شریفه 26. 10. روایات مبارک 1.بحار الانوار / ج 67 / 73 2.امام صادق ( ع ) : احذروا اهوائکم کما تحذرون اعدائکم . 3.امام علی ( ع ) : العاقل من امات شهوته ( غرر / 4865 ) 4.امام صادق ( ع ) : من ملک نفسه اذا رغب [ میل به گناه ] و اذا رهب [ از طاعت ] و اذا اشتهی و اذا غضب و اذا رضی حرّم الله جسده علی النار .
تبعات تبعیت از هوای نفس 1.پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - : ان النار حفت بالشهوات . 2.اللهم انی اعوذ بک من نفس لا تشبع . 3.نتیجه عمل به هوای نفس و مثل آن / سورة مبارکة اعراف / آیة شریفة 176 . 4.شهوت / تبعیت / تهدید / سوره مبارکه مریم / آیه شریفه 59. 5.جهاد با نفس / مذمت تبعیت هوای نفس / سوره مبارکه طه / آیه شریفه 16. 6.هوای نفس / عامل گمراهی و گمراه کردن / سوره مبارکه طه / آیه شریفه 96. 7. امام جواد علیه السلام: مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ؛ هر کس از هوسش پيروى كند، آرزوى دشمنش را برآورد. أعلام الدين: ص ۳۰۹/ چشم تماشا، ص208 8.هوای نفس / عدم تبعیت + تهدید / سوره مبارکه فرقان / آیه شریفه 43. 9.شمع به کبریت گفت:از تو میترسم تو قاتل من هستی. کبریت گفت:از من نترس.از ریسمانی بترس که در دل خود جای دادی 10.هوای نفس / تبعیت از آن گمراهی است/ سوره مبارکه قصص / آیه شریفه 50. 11.هوای نفس / تبعیت / سبب گمراهی از راه خدا / سوره مبارکه ص / آیه شریفه 26. 12.هوای نفس / و هوای اردانی و شهواتی حرمتنی / صحیفه سجادیه / دعای 52.
مراد از نفس 1.نفس اماره / سوره مبارکه یوسف / آیه شریفه 53. 2.هوا و هوس / شعب ان / اصول کافی / ج 2 / باب صفه النفاق و المنافق / ح 1. 3.مقصود از نفس = نفس اماره = منشا جمیع اوصاف و اعمال ناپسند یعنی امر به بدی و نهی از خوبی( اخلاق در قرآن / علامه مصباح / ج 1 / ص 175 ). 4.مراد از نفس در مقابل عقل است و مقصود تمایلات مادی و حیوانی است.
راه مبارزه با هوای نفس 1.راه مبارزه : 1) محبت خداوند تبارک و تعالی 2) ترس از عواقب 2.مراجعه به فیش های قسمت لذت طلبی . 3.توجه به یک جذبه و عشق بالاتر می تواند ما را از لذت های اندک دور کند : •فوتبالیستی که به عشق فوتبال مصدومیت خودش را فراموش می کند . •مادری که برای نجات بچه اش ، خودش را به استخر می اندازد بدون این که فکر کند که شنا بلد می باشد یا خیر . 4.مخالفت با هوای نفس / عامل ترجیح بین 2 عمل صالح / کافی / ج 2 / کتاب الایمان و الکفر / باب المومن و علاماته و صفاته / ح 26 . 5.هوای نفس / مانع از توجه به آن / ذکر / سوره مبارکه کهف / آیه شریفه 28.
داستانها 1.نقل شده که آقای وحید بهبهانی مرجع عالیقدر جهان تشیع که با اقدامات ایشان ننگ اخباریگری از دامان شیعه پاک شد ، آخر عمرشان ( به خاطر این که دیگر ذهنشان قدرت استدلال را مانند قبل نداشت ) مقلد شدند . 2.داستان شیخ بهایی و مقدس اردبیلی که در جمع با هم مناظره کردند و مقدس اردبیلی دلایل شیخ بهایی را رد نکرد به این خاطر که او شیخ الاسلام بود . 3.داستان مبارزه با هوای نفس / سورة مبارکة مائده / شان نزول آیة شریفة 94 . 4.پیشنهاد استاد زن آمریکایی به دانشجویان کلاسش: اگر کسی امتحان پایان ترم را ۲۰ بگیرد من یک شب با او خواهم بود. ... در سال ۱۳۴۸ وارد نیروی هوایی شدم . در بدو ورود می بایستی یک سری آموزشها را در نیروی هوایی می دیدیم که از آن جمله آموزش زبان انگلیسی بود.این کلاس ها شروع آشنایی چندین ساله ی من با عباس بابایی بود... ایشان شخصیت خاصی داشتند واز همه متمایز بودند. در آن دوران بیشتر استادان زن بودند از جمله استاد کلاس زبان که یک زن آمریکایی بود. این استاد زبان برای اینکه فرهنگ مبتذل غرب را رواج دهد،به دانشجویان پیشنهاد شرم آوری داد که، اگر کسی امتحان پایان ترم را ۲۰ بگیرد من یک شب با او خواهم بود. بعد از اعلام نمرات عباس ازهمه نمره اش بیشتر بود او امتحان را ۱۹ گرفته بود. من برگه او را که دیدم تعجب کردم زیرا او یک کلمه ساده را غلط نوشته بود . و آن استاد هم به عباس گفت: تو عمدأ این کلمه را غلط نوشته ای تا با من نباشی. آنجا بود که من به عظمت روحی عباس پی بردم. ایشان با این کار درس تقوا و عفت و بزرگواری را به دیگران آموخت... راوی: ((عظیم دربند سری))یکی از دوستان قدیمی شهید بابایی. 5.داستان آموزند (ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﻴﺦ ﺑﻬﺎﺋﻲ (ﺭﻩ) ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﻋﺎﻟﻴﻘﺪﺭ) ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﻴﺦ ﺑﻬﺎﺋﻲ (ﺭﻩ) ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺻﻔﻮﻱ ﺑﻪ ﻧﺠﻒ ﺍﺷﺮﻑ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺪ، ﺷﻴﺦ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺷﺎﻩ ﺑﺎ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﻣﻠﺎﻗﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻴﺦ ﻭ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺯﻳﺎﺩ ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﺷﺪ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺷﻴﺦ ﻇﺎﻫﺮﺍً ﺑﺮ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﻏﺎﻟﺐ ﮔﺮﺩﻳﺪ. ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺤﺚ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ، ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺩﺳﺖ ﺷﻴﺦ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺧﻠﻮﺕ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺷﻴﺦ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻛﺮﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺷﻴﺦ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺶ ﭘﻲ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﻮﺩﻥ ﻛﻠﺎﻡ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻧﻤﻮﺩ. ﺷﻴﺦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﺮﺍﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﮕﻔﺘﻲ؟ 🌱ﻣﻘﺪّﺱ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺷﻴﺦ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﺷﺎﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﻱ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺎﻩ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻲ ﺷﺪﻡ، ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﻩ ﺩﺍﺭﻱ ﺳﺎﻗﻂ ﻣﻲ ﺷﺪﻱ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻲ ﺷﺪﻱ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﻩ ﻋﺰﻳﺰ ﮔﺮﺩﻱ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻡ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﻃﻠﺒﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻃﻠﺎﺏ ﻧﺠﻔﻢ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﻧﻤﻲ ﺑﺮﺩ، ﻟﺬﺍ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺎﻩ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩﻡ ﺍﻣﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺍﻟﺂﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﻔﺘﻢ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻢ ؛ نتیجه ( مقدس اردبیلی بخاطر اینکه نفوذ کلام یک عالم در امور مملکتی کم نشود ؛ خود را شکست ؛ فتآمل جداً ) 6. سلطان سلجوقی بر عابدی گوشه نشین و عزلت گزین وارد شد. حکیم سرگرم مطالعه بود و سر بر نداشت و به ملکشاه تواضع نکرد، بدان سان که سلطان به خشم اندر شد و به او گفت: آیا تو نمی دانی من کیستم؟ من آن سلطان مقتدری هستم که فلان گردنکش را به خواری کشتم و فلان یاغی را به غل و زنجیر کشیدم و کشوری را به تصرف در آوردم. حکیم خندید و گفت: من نیرومند تر از تو هستم، زیرا من کسی را کشته ام که تو اسیر چنگال بی رحم او هستی. شاه با تحیر پرسید: اوکیست؟ حکیم گفت: آن نفس است. من نفس خود را کشته ام و تو هنوز اسیر نفس اماره خود هستی و اگر اسیر نبودی از من نمی خواستی که پیش پای تو به خاک افتم و عبادت خدا بشکنم و ستایش کسی را کنم که چون من انسان است. 7.به زحمت جارو را از دستش گرفتم. داشت محوطه را آب و جارو می کرد. کار هر روز صبحش بود. ناراحت شد و گفت :بذار خودم جارو کنم. این جوری بدی های درونی هم جارو می شن. شهید محمد ابراهیم همت. کتاب یادگاران ص27
اشعار 1.گر بر سر نفس خود امیری مردی ور بر دگری خورده نگیری مردی ( خاقانی ) 2.با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید یا رضای خویشتن 3.مادر بتها بت نفس شماست 4.نفس تو جویای کفر است و خرد جویای دین گر بقا خواهی بدین آی و ار فنا خواهی بتن 5.مادر شهوت را بکش در ابتداء ور نه اینک کشت مارت اژدها 6.طیران مرغ دیدی ؟ تو ز پای بند شهوت بدر آی تا ببینی طیران آدمیت
نشانه های نفسانیت 1.نشانة تبعیت از هوای نفس = ملاک تعیین خیر و شر ، نفع شخص باشد ( هوای نفس ) / سورة مبارکة توبه / آیة شریفة 58 . 2.هوای نفس / نشانه / محبت به نظر ابداعی خود / اصول کافی / ج 2 / باب الشرک / ح 2. 3.هوای نفس / در عبادت / فروغ ابدیت / ج 2 / چاپ 15 / سال 1377 / دفتر تبلیغات / ص 320 مراجعات 1.تذلیل نفس = عارفانه / ج1 / 42 2.نفس = عارفانه / ج2 / 13 و 30 و 12 3.اخلاق در قرآن / آقای مصباح / ج 1 / 175 4.پیروی هوای نفس = پند تاریخ / از ص 207 5.عارفانه / ج3 / 40 و 88 6.عارفانه / ج4 / 9 و 50 و 64 و 87 7.عارفانه / ج13 و 16 ( عالم بدون هوای نفس ) و 49 و 122 ( هوای نفس در سوال سر کلاس ) و 150 ( هوای نفس ) 8.جهاد با نفس / اصول کافی / ج 2 / باب تباع الهوی. 9.جهاد با نفس / اصول کافی / ج 2 / باب محاسبه العمل / ح 7.
معنای جهاد در کلمات مقام معظم رهبری - دام ظله - : 1.بيانات مقام معظم رهبری در ديدار اعضاى بسيجى‌ هيئت علمى دانشگاه‌ها / 2 / 4 / 1389 : عرصه‌ى حضور بسيج خيلى وسيعتر از عرصه‌ى نظامى است. اينى كه من بارها گفتم و تكرار ميكنم كه نبايد بسيج را يك نهاد نظامى به حساب آورد، تعارف نيست؛ بلكه حقيقت قضيه اين است. بسيج عرصه‌ى جهاد است، نه قتال. قتال يك گوشه‌اى از جهاد است. جهاد يعنى حضور در ميدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ايمان؛ اين ميشود جهاد. لذا «جاهدوا بأموالكم و أنفسكم فى سبيل اللَّه»؛ جهاد با نفس، جهاد با مال. جهاد با نفس كجاست؟ فقط به اين است كه توى ميدان جنگ برويم و جانمان را كف دست بگيريم؛ نه، يكى از انواع جهاد با نفس هم اين است كه شما شب تا صبح را روى يك پروژه‌ى تحقيقاتى صرف كنيد و گذر ساعات را نفهميد. جهاد با نفس اين است كه از تفريحتان بزنيد، از آسايش جسمانيتان بزنيد، از فلان كار پرپول و پردرآمد - به قول فرنگى‌ها پول‌ساز - بزنيد و تو اين محيط علمى و تحقيقى و پژوهشى صرف وقت كنيد تا يك حقيقت زنده‌ى علمى را به دست بياوريد و مثل دسته‌ى گل به جامعه‌تان تقديم كنيد؛ جهاد با نفس اين است. يك قسمت كوچكى هم جهاد با مال است. 2.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم اصفهان در روز عید قربان / 26 آبان 1389 : يك ملت وقتى معتقد به جهاد شد، در همه‌ى ميدانها پيشرو است. جهاد فقط تفنگ به دست گرفتن نيست؛ جهاد اين است كه انسان خود را هميشه در ميدان حركت و مبارزه با مانعها و مانع‌تراشها ببيند، احساس تكليف كند، احساس تعهد كند؛ اين ميشود جهاد؛ جهاد اسلامى اين است. جهاد گاهى با جان است، گاهى با مال است، گاهى با فكر است، گاهى با دادن شعار است، گاهى با حضور در خيابان است، گاهى با حضور در پاى صندوق رأى است؛ اين ميشود جهاد فى‌سبيل‌اللَّه؛ و اين است كه يك ملت را رشد ميدهد، طراوت ميدهد، تازگى ميدهد، اميد ميدهد و يك ملت پيش ميرود.
بینش ها، گرایش ها و رفتارها : شخصیت افراد با سه فاکتور بینش ها (علم و آگاهی)، گرایش ها (حبّ و بغض) و رفتارهای او شناخته می شود. اگر شخصیت خودمان را بخواهیم بشناسیم، تغییر بدهیم و اصلاح کنیم، باید این سه فاکتور را مدنظر قرار بدهیم و توجه داشته باشیم که این فاکتورها هر کدام بر دیگری اثرگذار است، بینش بر گرایش و رفتار اثرگذار است، همانطور که آن دو بر بینش اثر می گذارند. گرایش و رفتار نیز بر یکدیگر اثر دارند. مثال های تاثیر بینش بر گرایش : علم به مقام اهل بیت -علیهم الصلاه و السلام- سبب علاقه و گرایش به ایشان ع می شود و هر چه این معرفت بیشتر باشد، حبّ و عشق بیشتر خواهد خواهد بود. علم به حقانیت و صفات الهی یا نعمت های الهی سبب تقویت محبت خداوند - تبارک و تعالی - در دل انسان می شود. کمی عشق به خدا به خاطر کم اطلاعی از این ذات مقدس است. علم به ارزش عبادت و این که عبادت سبب خوشبختی انسان می شود، سبب علاقه به عبادت می شود. احساس خستگی از عبادت به علت باور نکردن ارزش آن است. مثال های تاثیر بینش بر رفتار : علم به این که نماز جماعت در مسجد یا نماز شب چه برکاتی دارد، سبب تلاش جهت اقامه نماز جماعت و نماز شب می شود. علم به آخرت و ثواب و عقاب اعمال، در رفتار ما بسیار نقش دارد. نقش بینش بر شخصیت و اثرگذاری آن بر گرایش و رفتار علت توجه زیاد دین مبین اسلام به علم و علم آموزی است، علم هایی که -مانند علم عقائد و احکام- نقش مستقیم در خوشبختی و سعادت دنیوی و اخروی انسان دارد. نتیجه : اهمیت بینش و علم آموزی در اسلام. (پیامبر اکرم -ص- : طلب العلم فریضة علی کل مسلم / طلب علم بر هر مسلمانی واجب است). مثالهای تاثیر گرایش بر بینش : مخالفین مذهب حق تشیع به علت حبّ و تعصب به فرقه یا دین خود، براهین اقامه شده در اثبات حقانیت تشیع را نمی پذیرد و استدلالهای ضعیف هم مسلکهای خود را قبول می کند. همچنین تعصب های بی جا به قوم، قبیله، شهر و ... تاثیر مستقیم بر بینش انسان دارد. از حضرت رسول -ص- نقل شده است : «حبک للشیء یعمی و یصم» (علاقه تو به چیزی موجب کوری و کری تو می شود. الفقیه،ج4،ص380). مثالهای تاثیر گرایش بر رفتار : علاقه به دیدن فیلم یا دیدن فوتبال موجب گذران وقت در مقابل تلویزیون می شود، حتی اگر از نظر منطقی توجیه معقول پسندی برای این رفتار نداشته باشد. میل به جلب رضایت الهی سبب روزه گرفتن می شود. علاقه به اهل بیت -علیهم الصلاه و السلام- سبب شرکت در مجالس مدح و مرثیه و روضه می شود. بسیاری از افعالی که انجام می دهیم بر اساس گرایش های غلط است. علاقه های ناصحیح سبب آن رفتارها می شود. توجه ویژه دین مبین اسلام به حبّ و بغض و تکیه بر مبارزه با هوای نفس به دلیل تاثیر شگرف آن در شخصیت انسانی و اثرگذاری بسیار آن بر بینش و رفتار است، تا جایی که از امام صادق -علیه الصلاه و السلام- نقل شده است «هل الایمان الا الحبّ و البغض». (آیا ایمان چیزی غیر از حب و بغض است. الکافی، ج2، ص125). ارزش و جایگاه والای محبت اهل بیت -علیهم الصلاه و السلام- نیز در همین راستا قابل تفسیر و تبئین است. مثالهای تاثیر رفتار بر بینش : عبادت سبب قوی شدن اعتقاد و ایمان انسان می شود. عرفاء می گویند برای رسیدن به درجات بالای علمی به خداوند - تبارک و تعالی - مبارزه با هوای نفس و ریاضت لازم است که البته همان انجام واجبات و ترک محرمات و سپس انجام مستحبات و ترک مکروهات است. تا انسان این ریاضتهای رفتاری را تحمل نکند، مراتب بالای معرفت به خداوند -تبارک و تعالی- و علم به لذت عبودیت برای او حاصل نخواهد شد. از سوی دیگر گاهی گناه بسیار، منجر به انحراف فکری و الحاد می شود. مثالهای تاثیر رفتار بر گرایش : عبادت با خشوع و خضوع، محبت خداوند را در دل انسان افزایش می دهد. گناه کردن، میل به دنیا و دنیاطلبی را افزایش می دهد. تاکید اسلام بر عمل صالح در کنار اسلام بر اساس تاثیر رفتار بر شخصیت انسانها و نقش آن در خوشبختی دنیوی و اخروی انسانهاست و کسانی که دین قلبی منهای اعمال و مناسک را ترویج می کنند، جز سقوط و انحراف مقصدی نخواهند داشت. سخن پایانی : برای اصلاح شخصیت خود به برنامه ای برای بینش ها، گرایش ها و رفتارهای خود نیازمندیم. برنامه ای که علمهای با ارزش را برای ما تحصیل می کند، گرایش های ما را اصلاح می کند و موجب رشد اعمال صالح می شود. برنامه ای که انس گرفتن با معارف قرآن، مناجات با خداوند، گوش دادن به موعظه سخنرانان مذهبی، مطالعه خاطرات علماء و شهدا، توجه به نوافل و مستحبات و ... می تواند در راس آن قرار گیرد.