🌹
🔹روز پنجشنبه روز امام حسن عسکری علیه السلام است.
🔸امام حسن عسکری (ع)می فرمایند:
📜سـلام كردن به هر كس كه بر او مى گذرى ونشستن در جايى كه پايين تر از جايگاه (توست) نشانه تواضـع و فـروتنى اسـت.
#ایام_هفته
💬بحارالانوار 78: 372 ح 9
🌸 نماز حاجت روز پنجشنبه 🌸
👈توصیه موکد آیتالله بهجت قدسسره به اطرافیان جهت خواندن این نماز
👈آیتالله بهجت قدسسره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه توصیه میکردند و میفرمودند: «آیتالله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را میخواند، هدیهای برای او میرسید».
🍃پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود میشود؛ نزول باران را بخواهد بهیقین باران نازل میشود؛ همانا هیچچیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب میکند.
🔰شیوه خواندن نماز از کتاب جمالالاسبوع سیدبنطاووس:
👈چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)
👈در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید
👈بعد از سلام نماز دوم ۵۱ بار سورۀ توحید
👈۵۱ بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند
👈و سپس به سجده برود و ۱۰۰ بار «یاالله» بگوید و هرچه میخواهد از خدا درخواست کند.
🌸 خیلی ها از این نماز حاجت گرفتند... اگر حاجت خاصی دارید، حتما این دستورالعمل رو انجام بدید، ان شاءالله حاجت می گیرید.
📚برگرفته از کتاب بهجت الدعا، ص٣٨٠
»»» آیه ی روز :
**********
إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَإِن تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ
محمد - ٣٦
زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی است؛ و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، پاداشهای شما را میدهد و اموال شما را نمیطلبد،
**********
نکته ها:
«لَعب» كارى است كه انگیزه واهى دارد و «لَهو» كارى است كه انگیزه عاقلانه ندارد.
در آیه قبل، از سستى و سازش با كفّار نهى شد، این آیه گویا به عامل مهم سستى كه علاقه به دنیاست اشاره مى كند و مى فرماید: دنیا شما را نفریبد.
یوسف علیه السلام در نزد پدر، فرزندى عزیز؛ در دید برادران، رقیب؛ در دید كاروانیان كه او را از چاه بیرون آوردند، برده؛ در دید زلیخا، معشوق و در دید زندانیان خوابگذار است. دنیا نیز در دید اكثر مردم، وسیله ى سرگرمى و كامیابى است، ولى در نگاه مؤمنان؛ كلاس خداشناسى و همه چیز آن آیات الهى و بازار تجارت عمل صالح و مزرعه آخرت و كسب فضیلت است.
آفرینش الهى بر اساس لهو و لعب نیست، «و ما خلقنا السّموات و الارض و ما بینهما لاعبین»(104) بلكه این انسان است كه به خاطر عدم استفاده صحیح، آن را لهو و لعب و وسیله زینت و تفاخر و تكاثر قرار مى دهد.
-----
104) دخان، 38.
**********
پیام ها:
- دلدادگى به دنیا و دنیاطلبى، از عوامل اساسى سستى و ضعف مؤمنان است. «لاتهنوا... انّما الحیاة الدنیا»
- دنیا منهاى ایمان و تقوا، بازیچه است. «لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتقوا»
- تقوا از آثار ایمان و مرحله اى بالاتر است. «تؤمنوا و تتقوا»
- ایمان و تقوا دو عاملى است كه دنیاى انسان را از پوچى خارج مى كند. «لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتّقوا یؤتكم اجوركم»
- ایمان و تقوا، منافاتى با داشتن ثروت ندارد. «تؤمنوا و تتقوا... لایسئلكم اموالكم»
- فرمان انفاق، اطعام، زكات، خمس و صدقه، براى رشد ماست، نه پرداخت مزد هدایت. «لایسئلكم اموالكم»
**********
»»» آیه ی روز :
**********
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
مائده - ٥٧
ای کسانی که ایمان آوردهاید! افرادی که آیین شما را به باد استهزاء و بازی میگیرند -از اهل کتاب و مشرکان- ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!
**********
پیام ها:
- كیفر دنیوىِ توهین واستهزاى دین خدا و مقدّسات مذهبى، قطع رابطه است. «لا تتّخذوا...» (در روابط با دیگران، احترام مقدّسات یك شرط ضرورى است)
- شرط ایمان، داشتن غیرت دینى و تبرى از نااهلان است. «یا ایّها الّذین امنوا لاتتّخذوا»
- استهزاى دین، (با جنگ سرد و روانى) یكى از شیوه هاى مبارزاتى دشمنان است. «اتّخذوا دینكم هزوا»
- تقواى الهى ایجاب مى كند از دشمنان نترسیم و آنان را ولىّ خود قرار ندهیم. «لا تتّخذوا... اولیاء و اتّقوا اللَّه...»
**********
»»» آیه ی روز :
**********
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
عنکبوت - ٤١
مثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنکبوت است که خانهای برای خود انتخاب کرده؛ در حالی که سستترین خانههای خانه عنکبوت است اگر میدانستند!
**********
نکته ها:
به مناسبت این آیه، این سوره، عنكبوت نام گرفته است.
از افلاطون نقل شده كه مگس حریص ترین حشره است كه براى معاش خود روى ترشى، شیرینى، آلودگى وزخم مى نشیند؛ ولى عنكبوت در گوشه اى مى تند وقناعت دارد، جالب این است كه خداوند فعّال ترین وحریص ترین حیوان را طعمه گوشه گیرترین حیوان قرار مى دهد، مگس با پاى خود به سراغ عنكبوت مى رود و او با تارهاى خود مگس را شكار مى كند.
**********
پیام ها:
- استفاده از مثل، یكى از بهترین شیوه ها در تعلیم و تربیت است، «مثل الّذین ...» و بهترین مثال ها، مثالى است كه در همه ى زمان ها و مكان ها و براى همه ى اقشار مردم ملموس باشد. «كمثل العنكبوت»
- بناى شرك، مانند خانه ى عنكبوت سست و بى اساس است. «مثل الّذین... كمثل العنكبوت...»
- عنكبوت، در اماكن متروكه خانه مى سازد؛ شرك نیز در روح هاى دور از خدا جا گرفته و تأثیر مى گذارد. «دون اللَّه - كمثل العنكبوت»
- خانه ى عنكبوت، تنها اسم خانه را دارد؛ غیر خدا نیز اسم هایى بیش نیستند. «دون اللَّه - أوهن البیوت»
- عنكبوت، در عالم خود خیال مى كند كه خانه دارد و خانه اش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرك نیز به چنین توهّمى دچار است. «أوهن البیوت»
- ولایت الهى، بنیانى مرصوص و بنایى آهنین دارد، «كانّهم بنیان مرصوص»(142) امّا ولایت غیر خدا، بسیار سست است. «أوهن البیوت»
- گاهى انگیزه ها، خیالات و دوستى ها، مانع فهمیدن حقّ است. «لو كانوا یعلمون» (چنانكه مى گویند: «حبّ الشى ء یعمى و یصمّ»، برخى علاقه ها انسان را كور و كر مى كند.)
- مشركان از سر جهل و بى خبرى به سراغ غیر خدا مى روند. «لو كانوا یعلمون»
-----
142) صف، 4 .
**********
»»» آیه ی روز :
**********
وَلَوْ تَرَىَ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
انعام - ٢٧
کاش (حال آنها را) هنگامی که در برابر آتش (دوزخ) ایستادهاند، ببینی! میگویند: ای کاش (بار دیگر، به دنیا) بازگردانده میشدیم، و آیات پروردگارمان را تکذیب نمیکردیم، و از مؤمنان میبودیم!
**********
نکته ها:
طبق آیات قرآن، آرزوى برگشت به دنیا، هم در لحظه ى مرگ است، و هم در قبر و هم در قیامت، «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً» (286) ، «ربّنا اخرجنا منها فان عُدنا فانّا ظالمون» (287)
در آیه 23، مشركین شرك خود را انكار مى كردند، ولى در این آیه، اعتراف و تقاضاى برگشت و جبران مى كنند.
-----
286) مؤمنون، 100.
287) مؤمنون، 107.
**********
پیام ها:
- كفّار هنگام عرضه بر آتش، وحشت زده و ذلّت بار ناله مى زنند. «اذ وقفوا على النّار فقالوا» مراحل و مواقف قیامت متعدّد است، در بعضى از مراحل گنهكاران ناله مى زنند و در بعضى مواقف مهر سكوت بردهانشان مى خورد.
- تكذیب آیات الهى، موجب پشیمانى در آخرت است. «اذ وقفوا... فقالوا یا لیتنا»
- تا فرصت دنیا باقى است ایمان آوریم، چون در آخرت مجال برگشت نیست. «یا لیتنا نردّ» از آرزوها و حسرت هاى كافران در قیامت، برگشت به دنیا و ایمان و اطاعت است. «و لا نكذّب... و نكون من المؤمنین»