داســتــان #مـعـنــوی
«جوون» غلام سیاهى که امیرمؤمنان
على علیهالسلام او را خریدارى کرد
و به ابوذر غفارى بخشیده بود
او در ربذه تبعیدگاه ابوذر همراه ابوذر بود
و پس از شهادت ابوذر در سال ۳۲ هجرى
به مدینه بازگشت
و در خدمت امیرمؤمنین علیهالسلام
و سپس امام حسن مجتبى علیهالسلام
و پس از آن در خدمت امام حسین علیهالسلام بود
او به همراه امام از مدینه به مکه آمد
امام علیهالسلام در روز عاشورا به وى فرمود:
تو از جانب ما آزادى
تو در جستجوى عافیت با ما همراه بودى
پس خویش را در راه ما گرفتار مکن
«جوون» خود را به پاهاى حضرت انداخت
و ملتمسانه عرض کرد:
پسر پیامبر در خوشیها خانه شما بودم
حال در گرفتارى رهایتان کنم؟
آنگاه افزود:
بخدا سوگند میدانم بویَم ناخوشایند
حَسَبم ناچیز و چهرهام سیاه است
پس بهشت را بر من ارزانى دار تا بویَم خوش
و حَسَبم شریف و سیمایم سفید گردد
به خدا سوگند از شما جدا نخواهم شد
تا این خون من با خون شما بیامیزد
پس از این گفتار امام به وى اجازه داد
او شادمان به سوى میدان شتافت
سپس جنگید تا به فیض شهادت نائل آمد
امام بر بالین وى حاضر شد
و اینگونه در حقش دعا کرد:
خدایا چهره او را سفید گردان
و بوى او را خوش گردان
و او را با اَبرار محشور کن
و بین او و محمد و آل محمد در بهشت
آشنایى برقرار ساز
از امام سجاد علیهالسلام نقل شده است:
آنگاه که جمعى براى دفن شهیدان کربلا
حاضر شدند، پیکر «جوون» را در حالى یافتند
که با گذشت چند روز بوى بسیار خوشى
از آن به مشام میرسید
یه غلام هم داشت ابی عبدالله
به نام واضح که حافظ قرآن بود
به میدان رفت پس از آنکه به زمین افتاد
امام علیهالسلام بر بالینش حاضر شد
و چون مشاهده کرد غلام نسبت به آن
حضرت اظهار علاقه میکند امام گریان شد
و در کنارش نشست و صورت بر جبینش نهاد
غلام که از این همه محبت به وجد آمده بود
شادمان شد و فریاد زد: کیست همانند من
که پسر پیامبر صورتش را بر صورتم قرار داده
این را گفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد
یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت:
در دین ما سیه نکند فرق با سپید
در اینجا امام علیهالسلام در لحظه شهادت
صورت بر صورت غلامش میگذارد
یعنى همان ابراز محبتى را که درباره فرزند
شجاع و دلبندش علی اکبر علیهالسلام میکند
درباره غلامش نیز روا داشت
یعنى اینها همه مجاهدان و شهیدان راه خدا
هستند و همه آنها عزیز و گرامیاند
و همه در یک مسیر و براى یک هدف
جهاد کردند و شربت شهادت نوشیدند
↲برگرفته از كتاب نفس المهموم
🍃
🦋🍃
🔴 آیتالله میرباقری: مؤمن باید اول صبح که بر میخیزد همّت و فکرش این باشد که کجای اردوگاه ولی خدا خالی است، خودش را در آنجا حاضر کند.
🔹 اگر این آمادگی و حالت انتظار وجود داشت انسان به نصرت ولی خدا موفق میشود، همینکه حضرت پرچم برداشت چنین شخصی آماده است؛ چون همه کارهایش را انجام داده است؛ نه اینکه وقتی جنگ شروع شد تازه به فکر نماز و روزههای قضا و به فکر قرضهایش باشد!
🔹حالا که سیدالشّهدا علیهالسلام به میدان آمده، وقت نماز قضا خواندن نیست؛ اینها را باید قبلاً میخواندی.
🔴 شدائد آخرالزمان در جهت بیداری بشر و توجه به #امام_زمان_عج است
بهزودى نشانههاى خود را در اطراف عالم و در درون جانشان به آنها نشان مىدهيم؛ تا براى آنان آشكار گردد كه او حق است. (فصلت/۵۳)
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇵🇸🇹🇷
🎥 تجمع شبانه ترکیهایها در حمایت از فلسطین با شعار «لبیك یا أقصی»
♨️#بیداری_جهانی
••••
#تلنگر
#شمر نمازش را میخواند،
روزهاش را هم میگرفت،
آشکارا هم فسق و فجور نمیکرد،
و شاید اهل #رشوه و #ربا هم نبود...
معاویه و ابنزیاد و #عمربنسعد هم همینطور.....
یادمان باشد،
#زیارت_عاشورا که میخوانیم
وقتی رسیدیم به « #وَلَعنَ_الله...»هایش؛
لحظه ای به خودمان گوشزد کنیم:
نکند این «لعن الله...» شامل حال ما هم بشود؟؟؟!!!!!
مایی که گاه خودمان را
"ارزانتر" از شمر و عمر و ابنزیاد میفروشیم......
جمله ای بس سنگین از #شهید_آوینی:
"کربلا"به رفتن نیست...
به شدن است!..
که اگر به رفتن بود!
شمر هم "کربلایی" است!
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عاقبت جلودار شدن در گناهان🔸
قرآن به یهودیهای زمان پیغمبر اکرم (ص) میفرماید: «لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ». یهودیها ! شما که در این عصر هستید، اولین کافر به اسلام نشوید. زیرا اگر شما کافر شدید، نسلهای بعدی از شما یاد میگیرند و میگویند اجدادمان اگر یک حقّانیتی در اسلام دیده بودند، ایمان میآوردند. لذا شما در گناه همهشان شریک میشوید. آن یهودیهای اولی که کافر شدند، الآن در گناه تمام یهودیهایی فعلی شریک هستند.
در جامعه، بعضیها در کارهای بد، #جلودار و پیشرو میشوند؛ مثلاً در مسئلۀ #بیحجابی، ابتدا خانوادههای عدهای که دین و دیانت درستی نداشتند چادرشان را برداشتند، بعد دیگران از آنها یاد گرفتند و الآن میبینید که چطور شده است. آن زنی که اول بیحجاب شد، تمام زنهای بیحجاب هرچه گناه بکنند، یک قسمتیاش هم در نامۀ عمل او میرود. از هر خانوادهای، هر کسی که اول بد شد، بقیه فامیل هم که بد میشوند در نامۀ او مینویسند. کسی که جلودار در سنت سیئه میشود، در گناه بقیه هم شریک است. در خوبیها هم همینطور است، اولین کسی که در یک آبادی کار خیر انجام بدهد و بعد دیگران یاد بگیرند، در ثواب عملِ همۀ آنها شریک است.
🍁کانال تحلیلی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، دینی محمدسعید یاراحمدی بافقی