eitaa logo
یادداشتها
563 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ سید مهدی مرتضوی امروز چهلمین روز حماسه غزه است و هنوز برخی عزیزان در ایران و جهان درباره محکوم کردن جنایات اسرائیل گرفتار تردید هستند. حکمت 274 نهج البلاغه: وَ قَالَ (علیه السلام): لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلًا، وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً؛ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا. هنگامی که دانستید، همچون کسی که نمی داند رفتار نکنید و زمانی که یقین پیدا کردید، همچون کسی که شک دارد رفتار نکنید. هنگامی که دانستید بر اساس علم تان عمل کنید و زمانی که یقین پیدا کردید بر اساس یقین تان اقدام کنید. یکی از آسیبهای رفتاری ما انسانها آن است که ابهامها و تردیدها و جهلهای خود را بهانه می کنیم برای آنکه زیر بار آنچه بدان یقین داریم نرویم. آنها را بهانه می کنیم تا در حقی که فهمیده ایم تشکیک کنیم. درباره ابهامهایی که وجود دارد پرسش می کنیم اما نه برای برطرف شدن ابهامها بلکه برای زیر سوال بردن حقایقی که یقینی هستند. یادداشت آقای دکتر با عنوان ؛ جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است به نمونه ای عملی از این آسیب در برخی دوستان که درباره حواشی عملیات یا اصل آن تردیدهایی دارند اشاره می کند. https://fa.shafaqna.com/news/1688621/ https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ ابوالفضل فاتح ؛ جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است اربعین غزه یک رمز است. چهل روز است که از زمین و آسمان بر غزه می‌بارند. همه‌ وعده‌هایی که به بشریت داده بودند، یکجا به حراج گذاشتند. از زنان باردار و کودکان تازه متولد شده نیز نگذشتند. همین دیروز بود که پیکر دویست انسان بی گناه در صحن به خاک سپرده شد. نژاد پرستان مدرن، غزه را آزمایشگاه بمب‌هایشان نمودند و شهر را با مردمش سوزاندند تا برای خود پیروزی های جعلی بتراشند. اما غزه مظلوم حتی یک را از ایشان دریغ کرد. یک بالا نرفت و یک رزمنده فلسطینی تسلیم نشد. تانک‌هایشان را به بیمارستان‌ها گسیل کردند و زیر زمین‌های بیمارستان‌ها را هم شخم زدند. از بازجویی بیماران در حال مرگ هم نگذشتند و به یک اسیر دست نیافتند و جز نابودگری، هیچ دستاورد نظامی را محقق نکردند. اگر تا دیروز شکست اسرائيل یک شکست امنیتی بود، اینک آنان و حامیانشان باید یک و و معرفتی بزرگتر را متحمل شوند. در آنها باید همان چند روز نخست، غزه محض می‌شد. با بسیاری کمتر از آن، ملت‌هایی را از هم دریده بودند. این کدامین معرفت و ایمان است که در برابر چنین حجمی از آتش مرعوب نشود؟ باور کنیم که . صحنه‌ عجیبی پیش روی جهان قرار گرفته است. این صحنه، اگر تا دیروز جهان بود، اینک و معارف و اندیشه و رای است. به معارفی که در ، نتواند راه را بگشاید، باید تردید کرد. نمی‌گویم همه کسانی که از فلسطین دفاع می‌کنند، انگیزه‌ یکسانی دارند. اگر حتی در فلسطینی‌ها داریم، در تردید خود مختاریم، اما نسبت به را با و وسواس گونه حاشا نکنیم. جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است. اگر کسی به رغم اطلاع از فجایع، همچنان دلش با نیست و یا کسی هنوز مشغول حسابگری و است و نمی‌تواند برای نسل کشی و جنایات جنگی اسرائيل در غزه تصمیم بگیرد یا حداقل در خلوت خود باغزه کند، باید در خود تردید کند، ولو خود را مدرن بداند. هر مکتب و ایسم با هر عنوان و گرایش از عدالتخواه و آزادیخواه و حقوق بشری اعم از سنتی و مدرن که نتواند در این پیچ مهم تاریخ در جای درست بایستد، چه زمانی خواهد توانست اسباب نجات بشریت باشد؟ حماسه‌ غزه تا دیگر در خاطره‌ها خواهد ماند و برگی مهم از تاریخ فلسطین و منطقه را ورق خواهد زد و حتی حلقه‌های فکری غرب را به بازنگری در خود واخواهد داشت. چرا که اسرائیل، و اندیشه سیاسی غرب برای شرق است. جهان آموخت که ملتی تنها، با دست خالی و در محاصره‌ آب و غذا و دارو و ناجوانمردانه‌ترین شبیخون‌های ، را بی اعتبار ساخت و نشان داد فلسفه‌ و رسوایی ستم، حقیقت دارد. ۴۰ روز پیش با افتخار می‌گفت . باور کنید بعید است پس از این تا صد سال دیگر کسی به گفتن این جمله افتخار کند. تبدیل به یک شد و فجایع غزه، . والسلام ۲۴ آبان ۱۴۰۲ https://eitaa.com/yad_dashtha
دکتر ابوالفضل فاتح از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود و نقشی برجسته در این انجمن داشت. او در سال ۱۳۷۸ خبرگزاری ایسنا را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۴ مدیرعامل آن بود. او مسئول کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ بود. دکتر فاتح فعالیت های جدید رسانه ای خود را در ارتباط با حوزه نجف و آیت الله سید علی سیستانی ادامه داد. او یاداشت هایی تحقیقی با عنوان «مکتب نجف»، «مکتب سیستانی»، «مکتب گفت و گو » در تببین نگاه مذهبی، احتماعی و سیاسی حوزه نجف منتشر کرد. گفته می شود تاسیس «خبرگزاری شفقنا» از دیگر اقدامات رسانه ای او است. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#قصابان_غاصب برخی هم وطنان که از جمهوری اسلامی دلگیرند، به خاطر حمایت نظام از مردم غزه و از سر لجاج
برخی از عزیزان هنوز درباره اصل عملیات طوفان الاقصی، زمان آن یا برخی اقدامات نیروهای حماس در جریان عملیات یا انگیزه های انجام آن، ابهام یا دارند. بخشی از این عزیزان، انگیزه برخی حامیان فلسطین و مخالفان اسرائیل را صادقانه نمی دانند. این بزرگواران، حمایت جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و حماس و محکوم کردن ظلم صهیونیستها را با سیاستهای فرهنگی نظام در داخل کشور متعارض می دانند. برخی از این بزرگواران گمان می کنند محکوم کردن جنایات اسرائیل، به معنای تأیید و است. برای این بزرگواران احترام قائلم و این ابهامها را قابل گفتگو می دانم. اما هیچ کدام اینها مجوز نادیده گرفتن جنایات اسرائیل در غزه و سکوت در برابر آن نیست. انسانیت و شرافت حکم می کند که بر سر فریاد بزنیم و با سکوتمان در جنایات آنها شریک نشویم. مخاطب اصلی ام در انتشار یادداشت و سخنان این دوستان بزرگوار بودند بدان امید که به فرونشاندن غبار تردید و ابهامشان کمک شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ اصفهان پل بزرگمهر حضور همشهریان اصفهانی برای برائت از https://eitaa.com/yad_dashtha
به نیابت از همه کسانی که دوست داشتند اینجا باشند و از ظلم و ظالم تبری بجویند اینجا هستیم.
مردم فلسطین در دو میدان با اشغالگران صهیونیست می جنگند: جنگ و جنگ اسرائیل بدون پشتوانه که مهارتی بی نظیر در عوض کردن جای ظالم و مظلوم دارد نمی توانست این چنین به کودک کشی بپردازد. مردم فلسطین پیش از آنکه در جنگ نظامی طعم نسل کشی را بچشند توسط این امپراطوری فریب، قربانی شده اند. قدرت اصلی دشمنان بشریت، در رسانه های آنهاست و این روزها در روایت این امپراطوری رخنه افتاده و فرصتی فراهم شده تا انسانها با حقیقت پنهان انسان نماهای دشمن انسان، آشنا شوند. ما در این جنگ رسانه ای چه می کنیم؟ این بخش از یادداشت درباره نسل کشی در نمونه یک کار رسانه ای تمیز با زبان جهانی است که برای همه انسانها با همه فرهنگها قابل فهم است. چقدر این معنادار است. 🔸🔸🔸🔸 ✍️ رضا کیانیان این عکس در سال (۱۹۴۷ م/۱۳۲۵ ش) در بندر حیفا واقع در شمال فلسطین گرفته شده است. در این عکس ۴۵۰۰ اخراجی یهودی پناهنده به خاکِ فلسطین، با پارچه‌نوشتی که بر روی عرشه کشتی نصب شده: «آلمان‌ خانه و آشیانه ما را نابود کرد، خواهشمندیم شما فلسطینیان، امید ما را نابود نکنید.» و فلسطینیان پناه شان دادند. حالا و پس از ۷۶ سال از تاریخ این عکس، همین منکر وجودِ سرزمین فلسطین شده و با غصب و تجاوز، کودک کشی، اِشغال و لشکرکشی، بدترین جبران‌ها را در حق خود در سرزمین قدس انجام می‌دهند..! https://eitaa.com/yad_dashtha
دیروز در خدمت یکی از آشنایان دوست داشتنی بودم. از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته ام. از من پرسیدند: چند روز پیش برای دفاع از کودکان غزه روی پل بزرگمهر جمع شدید. آیا تاکنون برای حل بحران آب اصفهان و تقسیم عادلانه آب کاری کرده اید؟ چرا دوستانی که دغدغه انقلاب و دین دارند در این زمینه اقدامی جدی نمی کنند؟ پرسش ایشان برایم تکان‌دهنده بود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسیج اگر فقط به ارزش‌های دینی و انقلابی بپردازد اعتماد بخشهای انقلابی و متدین جامعه را جلب می‌کند اما نمی‌تواند اعتماد بخشهای دیگر جامعه را به دست آورد. بسیج اگر بتواند دغدغه های بخش‌های دیگر جامعه را شناسایی کند و به آنها نیز بپردازد خواهد توانست در دل همه مردم ایران جا باز کرده و به عنصری مهم از ایرانیان تبدیل شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#اعتمادآفرینی_بسیج ✍️ سید مهدی مرتضوی بسیج اگر فقط به ارزش‌های دینی و انقلابی بپردازد اعتماد بخشها
برای مثال و دو دغدغه اصلی مردم هستند. اساتید و دانشجویان بسیجی این شهر اگر به شکل جدی و نه تشریفاتی به این مسائل بپردازند و پرچمدار حل آنها شوند، محبوب مردم شهر خواهند شد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#بحران_آب_اصفهان دیروز در خدمت یکی از آشنایان دوست داشتنی بودم. از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته ام
یادداشت یکی از دوستان مخاطب کانال که درباره یادداشت نوشته و ارسال کرده‌اند: مطلبی در کانال یادداشت ها ارسال کردین که برای من هم در امور مختلف از سال ها پیش ( زمان دانشجویی) قابل تامل و مورد علاقه بوده. بنده چند مورد همیشه دغدغه ذهنی داشتم: ✅ اولا شیوه صحیح اعتراض مدنی و مطالبه گری در اسلام چطور تعریف شده و آیا در کشور ما برای این مطالبه گری ها شرایط فراهم هست یا خیر ؟ ✅ اگر بنده و دوستانم الآن بخواهیم در مورد یک امری مثلا عدم عدالت معیشتی بین دستگاه های دولتی در شرایط برابر یا حتی مقایسه ای از نظر حجم کار (مثل حجم کار بنده در اداره ای با وسعت بالا و مخاطبینی یه اندازه استان سمنان یا یک کارمند جهاد کشاورزی ) اعتراض کاملا مسالمت آمیز بکنم باید چطور انجامش بدم که ضد انقلاب سوء استفاده نکند؟ اصلا کجا باید برم؟ از کجا شروع کنم ؟ از کجا مجوز بگیرم ؟ و ... اگر اعتراضی با دوندگی های فراوان انجام بگیرد (مثل اقدام کشاورزان چند سال پیش کنار ۳۳ پل ) پلیس و نیروهای امنیتی چقدر حواس جمع هستند که اگر حاشیه ای درست شد تر و خشک قاطی نشوند به نظر حقیر در سال های پس از انقلاب به هر دلیلی نه در آموزش و پرورش ، نه در دانشگاه ، نه در صداسیما و نه در هیچ جای دیگه ای نه شیوه مطالبه گری صحیح رو به ما آموزش دادند و نه برای اینکار وقتی گذاشته شده ، هر چند که فکر می‌کنم بسیاری از مسئولین نه چندان انقلابی اصلا مخالف مطالبه گری مردم هستند. لذا همیشه اعتراض مردم نسبت به وضع موجود منحرف شده. مگر تجمع هایی که هدفمند برگزار شده مثل دفاع از مردم مظلوم فلسطین ، یا عفاف و حجاب و ... که البته باید باشه
یادداشتها
یادداشت یکی از دوستان مخاطب کانال که درباره یادداشت #بحران_آب_اصفهان نوشته و ارسال کرده‌اند: مطلبی
پاسخ به این دوست عزیز: دغدغه شما قابل درک است. معمولا مطالبه گری دوستان مذهبی و انقلابی به ارزش‌ها و آرمان‌های خاص دینی و انقلابی محدود می‌شود. اگر اقشار مختلف بسیجی پرچمدار مطالبات مردم عادی شوند، بسیاری از مشکلاتی که فرموده‌اید پیش نخواهد آمد. به شرط آنکه دوستان بسیجی گرفتار حواشی سیاسی و جناحی نشده و اجازه ندهند زمینه متهم شدن آنها به سیاست ورزی های جناحی فراهم شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha