eitaa logo
یادداشتها
562 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در شب قدر می‌توان به اندازه تمام عمر پرواز کرد. 🔹 دو مانع اساسی بر سر راه حرکت و پرواز انسان وجود دارد. اولا بسیاری از حقایق بنیادین را نمی‌دانیم؛ ثانیا به دانسته‌های‌ خود عمل نمی‌کنیم. چون نادانیم، به بیراهه می‌رویم؛ و چون اهل عمل نیستیم، راه نمی‌افتیم و حرکت نمی‌کنیم و دانسته‌های مان به دردمان نمی‌خورد. 🔹 با و نمی‌توان شب قدر را درک کرد. این دو می‌توانند مانع پرواز انسان شده و این فرصت بی‌نظیر را از انسان بربایند. 🔹 در به دو امر دیگر اشاره شده که همچون شب قدر بوده و به برکت آنها می‌توان به اندازه تمام عمر بلکه بیشتر پرواز کرد. 🔹 جالب آنکه این دو گوهر مبارک، می‌توانند دو مانع اساسی پیش گفته را از سر راه حرکت انسان بردارند؛ یکی از این دو، درد جهل را درمان میکند و دیگری درد بی عملی را. 🔹 منشاء عمل نکردن به دانسته‌ها چیست؟ گاهی غفلت؛ گاهی شهوت؛ گاهی خشم؛ گاهی سستی؛ گاهی ترس. موهبت دوم، درمان همه این دردهاست. 🔹 با وجود این دو موهبت گرامی، اوقات عادی در ایام سال، همچون شب قدر خواهند بود و بدون وجود آنها، شب قدر بی‌اثر می‌شود. 🔹 این دو اکسیر چیستند که درک شب قدر بدون آنها میسر نیست؟ پاسخ را در فایل صوتی با عنوان بشنوید. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
درک شب قدر.mp3
26.43M
اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#پدر_انسانها بسم الله الرحمن الرحیم همه انسانها از خاک هستند و او ابو تراب است. پس گویا او پدر همه
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از دانشجویان خوشفکر پرسشی نقد گونه نسبت به یادداشت مطرح کردند. پرسش ایشان تحسین برانگیز است. زیرا نشان می دهد که با دانشجویی اهل فکر و دقت طرف هستیم که دغدغه درست فهمی حقیقت و پیراستن دین خدا از دستبردهای به ظاهر خیرخواهانه را دارد. 🔸 پرسش دانشجوی محترم: چطور از لقب ابو تراب به این نتیجه رسیدید که حضرت علی پدر همه انسانها هستند؟ مگه این لقب از چه نظر به حضرت علی داده شده؟ بنده هر چقدر فکر می کنم صغری کبرای درستی پیدا نمی کنم! چون این لقب بیشتر به خاطر سادگی و خاک نشینی به ایشون داده شده و حتی می تونیم ابوتراب را خاک آلوده ترجمه کنیم. یعنی اینکه این لقب کنایه از ساده زیستی و پروا نداشتن حضرت از خاک نشینی است نه اینکه حضرت علی (ع) از علتهای به وجود آمدن خاک باشند و به همین نسبت چون وجود ما از خاک هست پس حضرت علی پدر همه انسانها به حساب آورده شوند! حتی اگر کلمه تراب در آیه «یا لیتنی کنت ترابا» به ابوتراب و حضرت علی علیه السلام اشاره داشته باشه، به معنای آن است که کافران حسرت می خورند که ای کاش جزء شیعیان و ترابیان می بودند و ربطی به نسبت پدر و فرزندی ندارد. 🔹 پاسخ بنده: احسنت بر دقت تان این تعبیر یک برداشت ذوقی و شاعرانه است. چنانچه در شعر عبدالباقی به آن اشاره شده. 🔸 پرسش مجدد ایشان: آیه های آخر سوره ی شعرا در مورد شاعران میگه: أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ واد: وادى سيلگاه كرانه كوه. منظور از آن در آيه، طريقه‎‏ها و انواع مدح و ذم و تخيلات است. يهيمون: هيم و هيام آن است كه انسان در اثر عشق بيخودانه راه برود، «هام يهيم: خرج على وجهه لا يدرى اين يتوجه» پس «يهيمون» يعنى‏ بيخودانه راه مى‌‏روند. و هر چيز به نظرشان آمد مى‌‏گويند. کلا منظورم این هست که این برداشت ذوقی غلو نیست؟ و اینکه ائمه با غالیان مخالف بودند! 🔹 پاسخ بنده: نگرانی شما کاملا بجاست. دین و اعتقادات دینی جای برداشتهای ذوقی نیست و باید از آن پرهیز کرد. بنیان ایمان و دینداری باید بر معرفت مستحکم باشد. محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی شایستگی آن را دارند که بنیان ایمان و معرفت دینی قرار گیرند. ذوقیاتی از این قبیل نیز باید با محکمات سنجیده شوند. اگر موافق محکمات بودند می توان در حوزه شعر و ادبیات و عواطف دینی از آنها بهره برد وگرنه باید به شدت با آنها مقابله کرد. در این مورد خاص به نطر می رسد، این برداشت ذوقی موافق محکمات است و به غلو نمی انجامد. اولا منظور شاعر یا بنده این نیست که حضرت علی علت به وجود آمدن خاک و در مرتبه بعد همه انسانها بوده و در ربوبیت تکوینی شریک خداوند باشند. بلکه تعبیر پدر در اینجا کنایه از دو مطلب است: یکی ولی نعمت بودن ایشان نسبت به همه خلایق و دیگری عطوفت و مهر پدرانه ایشان نسبت به مومنان و بلکه همه انسانها. به احتمال بسیار شما نیز اعتقاد به این دو ویژگی را غلو در حق امیرالمومنین علیه السلام نمی دانید. ثانیا روایات زیر نشان می دهد بکار بردن تعبیر پدر مومنان و پدر امت و پدر خلایق برای امامان معصوم علیهم السلام البته با معنای گفته شده امری مورد تأیید می باشد. بر اساس روایات متواتر، اهلبیت، پدر شیعیان بوده و شیعیان، ایتام آل محمدند. همچنین پیامبر فرموده اند: انا و علی ابوا هذه الامه. پس امیرالمومنین ع پدر همه مسلمانان هستند و نه فقط شیعیان. در روایاتی دیگر آمده: نحن صنایع ربنا و الخلق بعد صنایع لنا. کنایه از آنکه ما اهلبیت دست پرورده خدا هستیم و خلق دست پرورده ما هستند. این حدیث به معنای آن نیست که اهلبیت در ربوبیت شریک خداوند هستند بلکه به معنای آن است که این بزرگواران ولی نعمت انسانها هستند. امام رضا علیه السلام نیز نسبت امام با انسانها را چنین توصیف فرموده اند: الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق والامُّ البّرة بالولد الصغیر و مفزع العباد فی الداهیه الناد. 🔹 تذکر این دانشجوی گرامی سبب شد متن یادداشت اصلی را اندکی اصلاح کنم. 🔹 زیارت حرم شریف امیرالمومنین و لذت بردن از خواندن این دو بیت زیبای حک شده بر زیر قبه ایشان و زمزمه آن قسمت همه مشتاقان باد: انت ثانی الآباء فی منتهی الدور و آباوه تعد بنوه خلق الله آدم من تراب فهو ابن له و انت ابوه ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 اترانا نحف بك و انت تأمّ الملأ ... و نحن نقول الحمد لله رب العالمين. 🔹 می‌بينی ما را؟ سپيده‌دم عيدي كه دسته دسته چون رود بسوي تو مي‌شتابيم و تو آن ناتمام را تمام خواهي كرد. آن كه در دوران ابري غيبت، صدها سال با خاطره آن دل خوش كرديم و پدران در دل فرزندان، تمناي حضور در نمازي چنين، به امامت تو را كاشتند. 🔹 با پاي برهنه، تكبير گويان با جامه اي بلند و سپيد و لبخند بر لب، در می‌گشايی و به ميان ما مي آيي و ما با اقتدا به تو ،پاي برهنه مي‌كنيم و تكبير مي‌گوييم: الله اکبر و لله الحمد، الحمد لله علی ما هدانا. و گرد تو را مي‌گيريم (اترانا نحف بك) و تو ما را امامت مي كني (و انت تأمّ الملأ). تو تكبير نماز مي گويي و ما به تو اقتدا مي كنيم و خدا را شكر مي كنيم كه ما را به تو رساند (و نحن نقول الحمدلله رب العالمين). 🔹 چه نماز عيد باشکوهی! آن هم پس ازماه رمضاني در كنار تو! چه زيبايند سحرها و افطارها در حضور تو! چه زيبا واژه‌های نماز را ادا مي‌كني! چه آهنگ هوش ربايي! 🔹 با نمازت ما را مي كني و با خطبه هايت . در خطبه‌ات از سختي روزهای غيبت و دوری ميگويي: از رنجي كه بخاطر سختي‌هاي ما كشيده‌اي؛ از نگرانی‌هايت برای ما. 🔹 و چه بزرگوارانه خطاهاي ما را مي‌پوشاني. چه كريمانه ما را از شرمندگي بي وفايي و غفلت مي‌رهاني. آن زماني كه باید از خورشيد وجودت در پس ابر، بهره‌ می‌برديم اما از تو غافل مانديم: بي تو نفس كشيديم و بي ياد تو صبح به شب رسانديم و تو از ما غافل نبودي (انا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم). 🔹 بعد از خطبه هايت سر بر دوشت مي گذاريم و همنوا با برادران يوسف مي گوييم: تالله لقد آثرک الله علینا و ان کنا لخاطئین. و تو با دست مرحمت خود عرق شرم از پيشاني ما مي زدايي و می فرمایی: لا تثریب علیکم الیوم. 🔹 ما تو را دوست مي داريم و از توييم؛ تو ما را دوست مي داري و از مايي: از پدر با ما شفیق تر، از برادر نزديكتر و از مادر مهربانتر. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم نقطه قوت دین و انقلاب ما، و و است. این عناصر در تمدن ایران و ادبیات فارسی نیز ریشه‌دار هستند. منطق قوی و قول سدید و محکم، ما را از بداخلاقی و بد زبانی بی نیاز خواهد کرد. متاسفانه سالهاست فضای سیاست‌ورزی در کشور ما گرفتار این شده. ایام انتخابات فرصتی مناسب برای دینداران و مومنان انقلابی در ترویج عقلانیت و اخلاق و ادب و پیراستن فضای حقیقی و مجازی از آلودگیها است. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امشب مستند آدرس غلط از برنامه ثریا پخش شد. دیدن آن را به آشنایان خود سفارش کنید. https://www.telewebion.com/episode/2578325 🔹 خلاصه برنامه این بود: دو علت اصلی دارد که هر دو هم داخلی است: یک. توسط بانک‌های خصوصی. دو. جبران کسری بودجه بوسیله استقراض از بانک مرکزی. اگر این دو مشکل حل نشود، برداشته شدن تحریمها کمک چندانی به اقتصاد ایران نخواهد کرد‌. 🔹 عوامل مذکور به یک دولت یا گرایش سیاسی، اختصاص نداشته و عموم دولتها گرفتار آنها بوده‌اند. هر چند برخی بیشتر و برخی کمتر‌. 🔹 بخشی از برنامه، مصاحبه با تعدادی از کارشناسان اقتصادی بود که نمی‌شناختم‌ شان. 🔹 برخی مانند دکتر حسین راغفر، دکتر فرشاد مومنی و دکتر محسن رنانی که از قضا گرایش دارند نیز با دیدگاه سازندگان این مستند موافقند. 🔹 کاش سازندگان این مستند از اشاره به شخصیتهای منسوب به یک دولت یا گرایش خاص پرهیز کرده و از نظرات اقتصاد دانان مذکور نیز بهره می‌بردند. در این صورت این مستند کمتر به داشتن نگاه جناحی و سیاسی و غیر علمی متهم شده و تاثیر آن بر عموم مخاطبان بیشتر می‌گشت. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
؟ بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تحریم ناجوانمردانه، دشواریهای فراوان بر صنعت و اقتصاد کشور تحمیل کرده است، اما تاثیر عوامل داخلی بر گسیختگی وضعیت اقتصادی و فشارهای سنگین بر خانوارها کمتر از تحریم نیست. 🔹 بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران در کاهش ارزش پول ملی ریشه دارد. 🔹 مهمترین عوامل کاهش ارزش پول ملی چیست؟ یک. خلق پول توسط بانکهای خصوصی. دو. جبران کسری بودجه بوسیله استقراض از بانک مرکزی. 🔹 بانک‌های خصوصی در غرب اجازه خلق پول ندارند. اندیشه تاسیس بانکهای خصوصی در ایران از سوی طرفداران اقتصاد آزاد ارائه و به کریه‌ترین شکل ممکن اجرا شد. 🔹این بانک‌ها اجازه یافتند تا با اعطای وامهای کلان به تعدادی محدود از شرکتهای وابسته یا آقازاده‌ها و آشنایان، حجم عظیمی از نقدینگی خلق کرده و به اقتصاد کشور تزریق و تحمیل کنند. 🔹 این وامها بجای تولید و اشتغال در بازار خودرو، زمین و مسکن و ساخت برجها و مجتمع‌های تجاری، سرمایه‌گذاری شده و موجب سهمگین‌ترین ضربه‌ها به اقتصاد کشور و خانوارها گشتند. 🔹 مسوولان اصلی بانک مرکزی در سه دهه اخیر بخاطر باز گذاشتن دست بانکهای خصوصی در خلق پول باید مورد پیگرد جدی قرار بگیرند. این امر می‌تواند در اولویت رسانه‌ها و قوه قضائیه قرار گیرد. 🔹 بهترین راه برای جبران کسری بودجه، افزایش درآمدهای مالیاتی است. 🔹 در حالی که در آزادترین اقتصادهای دنیا، حسابهای بانکی و سرمایه‌ افراد برای دولتها شفاف است و از آنها برای اخذ مالیات استفاده می‌شود، مسوولان دولتی ما توصیه کارشناسان دلسوز اقتصاد را نادیده گرفته و از گرفتن مالیات از سرمایه‌داران طفره رفته‌اند. 🔹 به گواهی کارشناسان اقتصادی، مالیات با روش رایج در اقتصادهای دنیا، هم کسری بودجه را جبران می‌کند و هم از فشار مالیاتی بر حقوق بگیران و مالیات دهندگان خرد می‌کاهد. 🔹 حتی اگر تحریمها برداشته شوند تا زمانی که عوامل داخلی موثر در کاهش ارزش پول ملی حذف نشوند اقتصاد خانوارها هر روز بدتر شده و تعداد بیشتری به زیر خط فقر خواهد رفت. 🔹 تغییر فوری این روندها از اولویتهای اصلی هر دولتی است که در سال ۱۴۰۰ بر سر کار بیاید. مردم و نخبگان و رسانه‌ها نیز باید آن را از مسوولان دولتی مطالبه کنند. 🔹 دولتمردانی که تمام‌ همت خود را به حل مشکل تحریم مصروف کرده و عوامل داخلی ناامنی در اقتصاد را نادیده گرفته و رها می‌کنند ناخواسته به غرق شدن کشتی اقتصاد ایران کمک می‌کنند. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
1 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 بی رغبتی برخی از مردم به مشارکت در انتخابات، عوامل متعددی دارد. از جمله این عوامل، آن است که مردم احساس کنند نامزدها و طرفداران شان، مسوولیت را همچون می دانند و حاضرند بخاطر آن از هر وسیله غیر اخلاقی استفاده کنند. 🔹 اخلاق دارای فضیلت ذاتی است و یکی از ملاکهای مشروعیت و حقانیت هر اندیشه و مکتبی است. حکومت دینی بدون اخلاق، همچون جسمی بدون روح است. 🔹 اگر نامزدها و طرفداران شان در کنار رقابت که اقتضای طبیعی انتخابات است، در عمق جان شان نیت الهی داشته باشند و تقوای سیاسی و اخلاق و ادب نسبت به رقبا را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند این پیام به مردم مخابره خواهد شد که آنها، هستند نه . 🔹 شاید استفاده از بازیهای رایج رسانه ای و تبلیغی برای جلب رأی و تخریب رقبا در کوتاه مدت به پیروزی یک کاندیدا در انتخابات بینجامد اما در بلند مدت موجب بی اعتمادی مردم به فرآیند انتخابات و مسوولان منتخب و نامزدهای مشارکت کننده در انتخابات و در نهایت خواهد شد. 🔹 گروه هایی که شعارها و ارزشهای انقلاب و حکومت دینی هستند وظیفه ای سنگین تر دارند. زیرا: اولا در معرض آن هستند که جریانهای رقیب و بی ادبی و بداخلاقی و تخریب آنها را عملی اخلاقی و دینی تلقی کرده و بی محابا در دام این بد اخلاقی ها گرفتار شده و به اسم دین و انقلاب، اخلاق و ادب را کنند. ثانیا بداخلاقی از سوی برخی از افراد منتسب به این جریانها از نظر مردم به همه نیروهای طرفدار حکومت دینی از جمله رهبران و بنیان گذاران انقلاب تسری داده شده و موجب آنان به اصل انقلاب و حکومت دینی می گردد. 🔹 دلسوزان انقلاب اسلامی برای جلب مشارکت حداکثری، باید بیش از همه، جانب اخلاق و ادب و را پاس بدارند و بجای گرفتار شدن در دام ترفندهای تبلیغاتی، نیت خود را بر در محضر خداوند قرار داده و را به خدا بسپارند. 🔹 نیت الهی عزیزانی همچون حاج قاسم و صیاد شیرازی پشتوانه این انقلاب است. در سیاست هم نیازمند کسانی هستیم که با همان نیت و پاکی و خلوص و اخلاق مهذب پا به این عرصه بگذارند و از بپرهیزند. در این صورت سپهر سیاست و انتخابات، رنگ و بوی الهی و اخلاقی گرفته و را در دلها برخواهد انگیخت. 🔹 به تعبیر حاج قاسم عزیز، جمهوری اسلامی است. دلسوزان انقلاب و دلبستگان حاج قاسم حتی اگر از سوی رقبا مورد تخریب قرار گرفتند باید تا می توانند وارد بگومگوهای غیر اخلاقی نشده و از دایره ادب و اخلاق و خیرخواهی و انصاف پا بیرون نگذارند. فی العین قذی و فی الحلق شجی باشند تا حرمت این حرم محفوظ بماند. 🔹 اگر اهلبیت علیهم السلام نیز در بیان حق خود نسبت به منصب خلافت سیاسی اصرار بیشتر می کردند به متهم می شدند و راه شناخت حق و باطل برای حق جویان بسته می شد. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
2 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 گاهی جریانها و فعالان سیاسی هنگام نقد برخی از دولتها یا مجالس یا شوراهای برآمده از رأی مردم، گرفتار افراط شده و آنها را منشأ فساد و تباهی و پسرفت دین و ملک و ملت معرفی می کنند. افراط در نقد تا آنجا پیش می رود که به دشمنی و خصومت و نفرت مبدل می گردد. خصومت مدعیان عقلانیت با دولتهای نهم و دهم و نفرت مدعیان بصیرت از دولتهای یازدهم و دوازدهم را دیده ایم و می بینیم. 🔹 بسیاری از هم وطنان به همین روسای جمهور و مسوولان رأی داده اند و هر کدام از این دولتها و نهادها متکی به آراء بخش زیادی از مردم بوده اند. از منظر نقدهای خصمانه، رأی دهندگان به آن مسوولان، فاقد عقلانیت سیاسی یا بی بصیرت تلقی شده و مستحق خواهند بود. وقتی بخشی از مردم بخاطر رأیی که داده اند به بی بصیرتی یا عوام زدگی و تحجر متهم شده و مورد ملامت قرار گیرند، در واکنشی دفاعی و از سر ، به کسی رأی خواهند داد که مورد پسند مدعیان بصیرت یا عقلانیت نباشد یا سرنوشت انتخابات را به مدعیان بصیرت یا تخصص و عقلانیت واگذار خواهند کرد. 🔹 کسانی که مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را برای رشد و تعالی ایران ضروری می بینند تحت هیچ شرایطی نباید مردمی که در انتخابات حضور یافته و رأی داده اند را به دلیل انتخابشان ملامت کنند. به انتخاب مردم احترام بگذاریم حتی اگر انتخاب آنها از نظر ما غلط باشد. 🔹 آقای رفیق دوست نقل می کند از امام خمینی پرسیدم شما بنی صدر را می شناسید؟ مخالفان او یعنی شهید بهشتی و دوستان شان را هم می شناسید؟ امام گفتند بله می شناسم. گفتم پس چرا از بنی صدر دفاع می کنید؟ امام برافروخته شدند و گفتند: من از بنی صدر دفاع نمی کنم. از یازده میلیون نفری که به او رأی داده اند دفاع می کنم. اگر مردم رأیشان را از او پس بگیرند من هر چه به او داده ام پس خواهم گرفت. 🔹 سخنان رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در خرداد 1400 درباره تبیین نسبت جمهوریت و اسلامیت و دفاع از مردم سالاری دینی و تأکید بر حق مردم در تعیین سرنوشت خود و نشان دادن مبانی اعتقادی این اندیشه برای همه دلسوزان انقلاب درس آموز بود. ایشان پس از این مقدمه مفصل درباره تکریم رأی و خواست مردم و تشریفاتی نبون آن، مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت کردند. 🔹 دعوت از مردم برای حضور در انتخابات در صورتی معنادار و موثر خواهد بود که همراه با تکریم و احترام به رأی آنان باشد حتی اگر رأی آنها مخالف رأی دعوت کنندگان باشد. نمی توان کسی را بخاطر انتخابهای گذشته اش ملامت کرد و توقع داشت که فراخوان ما برای شرکت در انتخابات را بپذیرد و از آن استقبال کند. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
3 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 برخی از ماها بجای آنکه چشم امیدمان برای حل مشکلات کشور به خدا و لطف او باشد به کسانی است که در انتخابات، انتخاب کرده یا می کنیم. بر اساس مبانی اعتقادی، چشم امید داشتن به غیر خدا است. 🔹 امام علی علیه السلام: انقطع الی الله سبحانه فانه یقول: لاقطعن امل کل من یومل غیری بالیأس. تنها به خداوند سبحان دل ببند، كه او مى فرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى كشانم. 🔹 ما از باب انجام تکلیف اجتماعی و ملی و دینی در انتخابات شرکت می کنیم و دقت می کنیم تا بهترین را برگزینیم اما چشم امیدمان باید به خدا و فضل و رحمت او باشد. مومن در انجام هر امری نهایت تدبیر و تلاش را بکار می برد اما بجای اتکا و دل بستن به تدبیر و تلاش خود به خدا دل می بندد. 🔹 ما مردم ایران بارها امتحان کرده ایم. به کسانی رأی داده ایم تا عدالت را برقرار کنند یا با تدبیر و عقلانیت شان مشکل تحریم را حل کنند. به این دولتها امید بسته ایم اما به آنچه مطلوب مان بوده نرسیده ایم. چشم امید بستن به غیر خدا موجب و می شود. 🔹 امروز برخی در انتخابات مشارکت نمی کنند زیرا از انتخابهای قبلی خود مأیوس و سرخورده شده اند. 🔹 خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه دست از تدبیر و تلاش برنداریم. خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه از خدا و لطف او مأیوس نشویم. ترک تلاش و تدبیر و پشت کردن به انتخابات گاهی به معنای یأس از رحمت خداست و لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون. 🔹 عدم حضور در انتخابات دو معنا دارد: یک. ناامیدی از فرآیند انتخابات و مسوولان بر آمده از آن. دو. نا امیدی از فضل و رحمت خدا. 🔹 خدایا! به تو پناه می بریم از اینکه در انتخابات شرکت کنیم و به غیر تو دل ببندیم یا از اینکه از رحمت تو نا امید شده و در انتخابات شرکت نکنیم. 🔹 امروز بجای آنکه از تدبیر و تلاش و انتخاب آگاهانه مأیوس شویم باید از غیر خدا مأیوس گردیم. برای انجام تکلیف و به منظور ساختن وطن و حل مشکلات و آسیبها در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم اما نتیجه را به خدا بسپاریم. خشنود باشیم که به تکلیفمان عمل کرده ایم و پس از انتخابات هم به نتیجه راضی باشیم و خیرخواه مجلس و دولتی باشیم که بر سر کار خواهد آمد و به لطف و فضل خداوند دلخوش باشیم. مجلس و دولت منتخب را در تنگناها کمک کنیم و در اشتباهات خیرخواهانه نقدشان کنیم. منتخبان را حلال مشکلات ندانیم. حلال مشکلات خداست. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
4 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 رسانه های دشمن همواره ادعا کرده اند فلان نامزد از سوی نظام برای ریاست جمهوری انتخاب شده و فرآیند انتخابات به گونه ای مهندسی خواهد شد تا نام آن نامزد خاص از صندوقها خارج شود. 🔹 برخی از جریانات سیاسی داخلی، عملکرد شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و حمایت برخی اعضای محترم شورای نگهبان از یک طرف شرکت کننده در انتخابات گذشته را نشانه مهندسی انتخابات معرفی می کنند. 🔹 رهبر انقلاب همواره اعلام کرده اند یک رأی دارند و هیچ کس از جمله خانواده شان نیز از آن خبر ندارد. 🔹 متعلق به همه ملت ایران بلکه همه مردم مظلوم جهان است و این جایگاه نباید برای یک رقابت انتخاباتی هزینه شود. به همین دلیل خانواده او اعلام کردند در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد. 🔹 علی القاعده ائمه جمعه و اعضای شورای نگهبان و نیروهای نظامی نیز باید از ورود به رقابتهای انتخاباتی پرهیز کرده و به گونه ای عمل نکنند که هوادار یکی از نامزدها شناخته شوند. 🔹 اگر این تلقی در مردم ایجاد شود که نامزد مورد نظر نظام از صندوقها بیرون خواهد آمد رغبتی برای حضور فعال در پای صندوقها نخواهند داشت. چند نکته اساسی در این باب گفتنی است: 🔹اولا دلسوزان انقلاب نباید به گونه ای رفتار کنند که توهم در اذهان عموم تقویت گردد. نقش اساسی در این باره را هواداران نامزدها ایفا می کنند. زیرا اگر هوادارانی که مدعی آرمانهای انقلاب هستند، یکی از نامزدها را و رقیب را معرفی کنند این تلقی ایجاد خواهد شد که یکی از نامزدها دارای ویژگیهایی منطبق بر مبانی و آرمانهای انقلاب و علی القاعده مقبول ارکان نظام و نهادهای انقلابی است و رقیب وی در تقابل با مبانی و آرمانهای انقلاب قرار داشته و بطور طبیعی مورد حمایت دشمنان انقلاب بوده و باید از سوی انقلابیون طرد و حذف گردد. 🔹 ثانیا نامزدهای رقیب و هواداران شان نیز نباید در برابر رسانه های دشمن سکوت کنند. برخی نامزدها از حمایت رسانه های دشمن تبری نمی جویند تا بتوانند به خیال خود رأی های خاکستری را جذب کنند. اقدام ناپسند این دوستان نیز موجب خواهد شد توهم گزینه نظام تقویت گردد. 🔹 ثالثا تجربه عملی نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهایی که از سوی رسانه های دشمن یا برخی از دوستان داخلی به عنوان گزینه مقبول نظام معرفی شده اند معمولا شکست خورده و رقبای آنها به ریاست جمهوری رسیده اند. 🔹 برای مثال در سالهای 76 و 84 و 92 و 96 که از مهمترین و پرشورترین انتخابات ریاست جمهوری بوده است این تلقی وجود داشت یا دامن زده می شد که آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، قالیباف و رئیسی گزینه نظام یا ارکان آن هستند و مورد اقبال مردم قرار گرفته و در نهایت به ریاست جمهوری خواهند رسید اما در کمال ناباوری آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی رأی آوردند. 🔹 تنها در سال 88 است که از سوی رسانه ها و جریانهای اصلاح طلب، آقای احمدی نژاد به عنوان گزینه مقبول نظام معرفی می گردد و توفیق می یابد در مقابل رقیب اصلی اش یعنی آقای موسوی رأی اکثریت را کسب کند. 🔹 تجربه نشان می دهد که نتیجه انتخابات در جمهوری اسلامی، قابل نبوده و فقط رأی مردم تعیین کننده بوده است. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha