جمع بین احادیث بکاء بر سید الشهداء علیه السلام و آیات خلود أهل کتاب و مشرکین و کفار در جهنم و آیات حبط أعمال و آيات عدم قبول اعمال غير متقین
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی میلانی مد ظله العالي .
پس از عرض سلام و ارادت خواهشمند است به سؤال ذیل جواب مرحمت فرمائید.
احادیث بكاء بر حضرت سید الشهداء علیه السلام که بیشتر آنها صحیحه بوده و در وسائل الشيعة است: « من ذكرنا عنده ففاضت عيناه حرم الله وجهه على النار» و حديث « ما بكى أحد رحمة لنا و لما لقينا إلا رَحِمَهُ الله - إلى أن قال - فلو أن قطرة من دموعه سقطت في جهنم لأطفأت حرها» و امثال آن و اثرات دیگر از قبیل غفران ذنوب و غیره ، و در کتاب خصائص مرحوم شوشتری قدس سره است « فکلُّ من بكى على مصائب الحسين عليه السلام أخذنا بيده و أدخلناه الجنة» آیا #مطلقات این احادیث شامل غیر معاندین حتی یهود و نصاری و مشرکین و کفار و منافقین میگردد و یا مراد آن احادیث فساق شیعه است ؟ در صورت دوم شیعه گاهی مرتکب ذنوبی که ضمان مالی بر مردم و ضمان قضائی مانند نماز و روزه داشته باشد میشوند. و آیا آیات خلود أهل كتاب و مشركين و کفار در جهنم و آیات حبط أعمال و آيات عدم قبول اعمال غير متقين مطلقاً #حکومت دارند بر آن احادیث بكاء؟ بینوا توجروا. سیدمحمدحسین خوئی
بسمه تعالی شأنه
جواب : بنحو اختصار بعرض میرسد داستان : «إنما يتقبل الله من المتقين» داریم و داستان وسیله شفاعت نیز داریم که بکاء، بزرگ وسیله شفاعت است و اثر عجیب دارد و داستان تخفیف عذاب و داستان «يبدل الله سيئاتهم حسنات» نیز داریم که احادیث در تفسیر آن از معصومین صلوات الله عليهم وارد است ، از مجموع احادیث استفاده می شود که احادیث وارده در بکاء ظرف بیان مقتضی است بلکه اثر بفعلیت می رسد تا هر حدیکه منظور بدارند و مشيّت الهيّه جلَّ و علا علاقه بگیرد . و الامر كله بيده سبحانه تعالى .
سید محمد هادي الحسيني الميلاني
📚کتاب صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص ۱۲۶.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
برخی عناوین مطرح شده در پرسش و پاسخ ذیل عبارتند از: اموال دولت، مالکیت دولت، مالیت اسکناس رایج.
( بسمه تعالی شانه )
محضر مبارك حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد هادی میلانی دامت برکاته.
بشرف عرض عالی می رساند، از قرار مسموع حضرتعالی مانند بعضی از مراجع مال دولت را مجهول المالك میدانید .
عليهذا سئوال میشود این اسکناسهای معمولی رایج میان مردم که متداول است و تجارت و غیر آن از تصرفات همگی باینها انجام می یابد و مسلم است که همه اینها از بانك و صندوق دولت پخش میشود و مال دولت است، اگر اینها مجهول المالك باشد چرا خمس بآنها تعلق میگیرد و از چه راه حکم بتخمیس آنها می شود؟ و شنیده شده که بعضی از مراجع گذشته دولت را مالک می دانستند، این از چه راه است؟ زیرا دولت کیست که مالک باشد اگر نظرشان هیئت است مالكيت هيئت چگونه تصویر می شود؟
ایام سعادت مستدام باد الاحقر على أكبر المرندي
« بسمه تعالى وله الحمد »
جواب : راجع بمسئله اسكناسها و تعلق خمس بآنها در صورتی که مجهول المالك باشند و راجع باينکه قائلين بمالکیت دولت از چه راه می گویند، عرض می کنم. أما الأول: محذور نه تنها اینست که فرموده اید خمس چرا بانها علاقه بگیرد ( در صورتیکه مجهول المالک باشد ) بلکه محذور بزرگتر آن است که مجهول المالك بايد صدقه داده شود و بفقیر می رسد پس اغنیاء مالک نیستند و برای فقراء میدان وسیعی و العياذ بالله باز می شود.
و ايضاً معاملات اجناس دیگر با آنها همه باطل میشود با خریدار مشغول الذمه فروشنده می گردد.
و ايضاً اگر ورثه استحقاق صدقه داشته باشند هر کدام سبقت کرد، چه پسر و چه دختر اسکناسهای پدر را بر میدارد، و الا وراثتی نسبت بآنها در کار نيست الى غير ذلك من المحاذير ، فأقول : اگر اسكناس طريق إلى المال و سند آنست مجهول المالك بودن سند صدمه ای بجایی نمی رساند و اگر اسکناس خودش مالیت دارد مولد اولیّه آن مستصحب البقاء على الإباحه است بدست هر کس از غنی و فقیر که میرسد و بالطبع قاصد تملّک آن است همینقدر کافی است در مالکیت آن و جميع آثار مالکیت مترتب میگردد و معاملات و ربح محقق می شود، خوب بود میفرمودید چه دلیل دارید و إلا مالكیت امری است اعتباری موضوع آن لازم نیست امر موجود خارجی باشد و ممکن است آنهم امر اعتباری باشد که مضاف و مضاف اليه واضافه يك سره اعتبار فی اعتبار بوده باشد.
اما الثاني ، كسانيكه قائل بمالكيت هيئت ( دولت ) هستند يك دلیلشان عموم « اوفوا بالعقود» است ولی اشکال در این است که ظاهر معنى «اوفوا بالعقود» أي العقود الصادرة من الاشخاص لا من الهيئة و دليل ديگر شان سیره دول است من زمن المعصومین علیهم السلام. ولی اشکال در این است که، آن زمان عنوان هیئت نبوده بلکه شخص سلطان و نمایندگان او بوده. و دلیل دیگرشان لزوم عسر و حرج است ولی اشکال در این است که این عناوین مثبت حکم وضعی نمی شود. و العلم عند الله والسلام عليكم و على من يحبّ تسليمي عليه .
« سید محمدهادي الحسيني الميلاني »
📚کتاب صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص ۹۸.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🍃 هر کس شب جمعه این دعا را ده مرتبه بخواند هزار هزار حسنه در نامه عمل اون نوشته میشود...
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
هدایت شده از یادداشتهای علمی
چندی پیش مطلبی تکان دهنده در مورد سمّی که به امام حسن علیه السلام داده شد وایشان بر اثر آن به شهادت رسیدند خواندم که نقل آن و مطالعه آن خالی از لطف نیست لذا متن عربی آن را آورده وترجمه می کنم:
لقد ذكر الحكيم مؤمن في التحفة ومير محمد حسين الخراساني الشيرازي في مخزن الأدوية عن مخاطر بعض الأعشاب التي لو استُعملت خطأً فإنّها تؤدّي إلى أخطار فظيعة وذكرا أربعة أنواع للسموم وأشدّها السمّ الأسود الموجود في جبل هلاهل في الصين فإنّه لو وضعوه على قرن الثور لخرج الدم من أنفه ، ولو وُضع على سرج الفرس لوقع الراكب من ظهره ، وذكرا أنّ استعماله يتطلّب لبس القفّازات ولا يمكن مسّه باليد لأنّه لو وقع منه بمقدار خردل ودخل جوف الإنسان فإنّه يقطّع أمعاءه ، وكان معاوية قد أعطى هذا السمّ إلى جعدة ثمّ شربه الإمام الحسن(عليه السلام) .
ترجمه
حکیم مومن در کتاب تحفه و میرمحمد حسین خراسانی شیرازی در کتاب مخزن الادویة در مورد خطرات بعضی از گیاهان تازه که اگر به اشتباه استفاده شوند منجر به خطر های بزرگی می شوند مطالبی ذکر نموده اند. و چهار نوع سمّ را نام برده اند و شدیدترین آنها سمّ اسود(سیاه) است که در کوه هلاهل واقع در چین می باشد. اگر این سمّ را بر شاخ گاو بگذارند خون از دماغش خارج خواهد شد و اگر بر زین اسب بگذارند کسی که بر آن سوار است از پشت اسب خواهد افتاد. همچنین گفته اند: استفاده از این سمّ نیازمند پوشیدن قفازات است(قفاز به ضم قاف لباسی است که زنان عرب می پوشند و کف دست و انگشتان و ساعد دست را می پوشاند از سرما محافظت می کند و بیرون و درون آن را از پنبه پر می کنند) و لمس این سمّ با دست ممکن نیست زیرا اگر ذره ای از این سمّ به دست برسد و داخل شکم انسان بشود روده های شکم را به شدت از بین می بردد و قطعه قطعه می کند 😨😨 و معاویه لعنة الله عليه این سمّ را به جعدة لعنة الله عليها داد و امام حسن علیه اسلام آن را نوشید. 😭😭
کتاب الفرق الناجیه صفحه 279 ازنرم افزار مکتبه الشامله نسخه3.48
العهدة علی الراوی
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
💠«دو کوه طلا»، «دو دعاء مستجاب»💠
استاد حقیر علامه اصولی حاج میرزا هادی دزفولی قدس سره روزی بعد از درس بمناسبتی فرمودند: شخص مؤمنی روزی از میان دو کوه عبور میکرد و از بزرگی آنها تعجب مینمود پس سر بسوی آسمان بلند کرده گفت خدایا این دو کوه را برای من طلا بگردان، و کور باد چشمان کسی که کم از تو طلب کند، فوری دعا مستجاب و هر دو کوه طلای ناب شدند، مؤمن به آن دو کوه طلا بدقت نگاه میکرد و از کمال قدرت باری جلت عظمته تعجب مینمود پس از چند دقیقه که دو کوه طلا را بخوبی مشاهده کرد دعای دوم هم مستجاب شد یعنی آن مرد مؤمن کور شد و هر دو چشمش نابینا گردید چون کم از خدا طلب کرد.
📚کتاب منتخبات ابن العلم ص ۳۵۱
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠دو چیز و دوچیز💠
گفته اند: دو چیز را بخاطر باید گرفت و دو چیز را باید فراموش کرد اما آن دو چیز که باید بخاطر داشت یاد خدا است و مرگ و آن دو چیز را که باید فراموش کرد نیکی که در حق مردم کرده باشی و بدی که مردم در حق تو کرده باشند.
📚کتاب منتخبات ابن العلم ص ۳۵۲
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠کرامت صاحب جواهر قدس سره💠
🔸️آیتالله مظاهری مدظلهالعالی:
صاحب جواهر کسی است که مانند او نیامده و شاید هرگز نيايد. كسى كه كتاب جواهر وى براى مراجع تقليد به منزله ى چكشى است كه اگر نباشد، هيچ مجتهدى نمى تواند رساله بنويسد، يعنى رساله نوشتن بسيار مشكل است.
🔸️استاد بزرگوار ما رهبر عظيم الشأن انقلاب ادام الله ظله مى فرمودند: صاحب جواهر كرامت كرده و كار او در سر حد معجزه است كه در عرض بيست و پنج سال توانسته يك دوره كتاب جواهر بنويسد. ⬅️ بيست و پنج سالى كه شبانه روز در نوشتن گذشته است حتى ايشان براى اينكه مبادا واجب الحج شده و از نوشتن جواهر عقب بماند، نذر كرده بود كه روز عرفه را در كربلا باشد. لذا روز عرفه به كربلا مى آمد و آنجا نيز كتاب جواهر را مى نوشت. مى گويند در آن هواى گرم و در شرايطى كه وسايل تهويه وجود نداشت، هر ماه فقط يك مرتبه به حمام مى رفت. ايشان در دالان خانه كوچك خود مى نشست و از نسيمى كه از در خانه مى آمد استفاده كرده و جواهر را مى نوشت. ⬅️ حتى زمانى كه پسرش فوت نمود، بر بالاى جسد او كه در اتاقى قرار داده شده بود تا روز بعد دفن گردد، به كار خود ادامه داده و بعد گفت: فلان مسأله را سر جنازه ى پسرم حل كردم.
📚 کتاب به سوی حق، آیتالله مظاهری، ص ۲۱.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠نظريّة الإشارات في الوضع💠
هي النظريّة التي قالت إنّ اللغة نشأت من ارتباط بعض حركات الجسم أو حركات الأشياء مع الجسم.
📚المعجم المفصل في علوم اللغة (الألسنیات) , ج۲ , ص۶۵۲.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
▪️امام علی (علیه السلام) :
«اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِکَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ»
▫️بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود،ريشه كن نما.
📚منبع: نهج البلاغه،حکمت۱۷۸.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
هدایت شده از مکتب اصولی شهید صدر
ادامه #تدریس کتاب «دُرُوس_فِي_عِلمِ_الاُصُول»
بقلم: «شهید سیدمحمدباقر صدر رحمهالله»
ان شاءالله در سال تحصیلی جدید ادامه #حلقه_ثانیه (از اثبات صغری الدلیل الشرعی) تدریس و صوت دروس در این کانال بارگزاری خواهد شد.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠تفاوت روایات تفسیری و روایات استشهادی💠
آیتالله فاضل لنکرانی رحمةاللهعلیه:
ان #الاستشهاد يغاير #التفسير فان مبنی الأوّل على #ظهور الآية في نفسها في ذلك على حسب #الظهور اللفظي و المتفاهم العرفي و مبنی الثاني على بيان المراد من الآية و ان كان مخالفا لما هو ظاهرها كما لا يخفى.
📚تفصیل الشریعه، کتاب الحج، ج 4 ص 425.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
base.apk
3.56M
اپلیکیشن« دانشنامه مهدویت»
مجموعه دانشنامه مهدویت توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) در سه بخش ارائه شده است:
1. فرهنگ نامه مهدویت: که بصورت الفبایی و موضوعی به بیان مباحث مهدوی پرداخته است.
2. پرسمان مهدویت: پرسش و پاسخ هایی در حوزه مباحث مهدویت می باشد که بصورت موضوع بندی شده ارائه گردیده است.
3. گفتمان مهدویت: شامل مقالاتی ارزشمند از بزرگان دین و مهدی پژوهان می باشد.
*لازم بذکر است کلیه محتوای این برنامه حاصل تحقیق و پژوهش واحد مهدویت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می باشد
منابع استفاده شده در اثر :
1️⃣-مجموعه کتب گفتمان مهدویت: شامل سخنرانی و مقالاتی ارزشمند از انديشمندان و بزرگان دین و مهدی پژوهان
2️⃣-فرهنگنامه مهدویت؛ نوشته حجت الاسلام خدامراد سليميان،
3️⃣-پرسمان مهدویت؛ اثر حجت الاسلام خدامراد سليميان، که به صورت پرسش و پاسخ، به بسياري از پرسشهاي حوزه مباحث مهدویت
در کافه بازار 🌸👇🌸
https://cafebazaar.ir/app/ac.isca.mahdaviyat.full
🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
____🍃🌺🌸🌺🍃_____
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
Mahdavi Mags 1402-05-25.exe
27.13M
⏺ نرم افزار مجلات مرکز تخصصی مهدویت و پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی ویژه کامپیوتر
نسخه مردادماه 1402
⬅️ شامل قریب به 1000 مقاله مهدوی از:
🔸مجله علمی پژوهشی انتظار موعود (78 شماره)
🔸مجله علمی ترویجی پژوهشنامه موعود (6 شماره)
🔸مجله علمی تخصصی مطالعات مهدوی (54 شماره)
کافی است فایل را اجرا کنید و محلی را تعیین کنید تا فایلهای مجله در آنجا ریخته شود. پس از آن با اجرای فایل MahdaviMags.exe برنامه اجرا می شود.
لازم به ذکر است نرم افزار حاوی فایلهای پی دی اف مقالات هم موجود است که به دلیل حجم بالا لازم است عزیزان برای دریافت آن به مرکز تخصصی مهدویت مراجعه فرمایید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 💐
#مجلات_مهدوی
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
موضوعات پژوهشی-جدید.pdf
374.6K
موضوعات پژوهشی جدید برای مقاله و پایاننامه سطح ۳ و ۴ در رشتههای مختلف
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
پژوهش.pdf
16.8M
کتاب دیجیتال "مرجع پژوهش" که به صورت رایگان از سوی ناشر عرضه شده مشتمل بر بخشهای زیر میباشد:
بخش اول: مبانی پژوهش
بخش دوم: مبانی اجرای پژوهش
بخش سوم: انواع روش پژوهش
بخش چهارم: ملاحظات حقوقی و اخلاقی پژوهش
بخش پنجم: نرمافزارهای کاربردی در پژوهش
بخش ششم: مفهوم شناسی و معادلیابی در پژوهش
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🔰🔰
💠تعریف علم نحو💠
هو علم بأصول تعرف بها أحوال أواخر الکلم الثلاث من حیث الأعراب و البناء و کیفیّة ترکیب بعضها مع بعض.
علم به اصول و قواعدی که به وسیله آنها 1️⃣حالات اعرابی و بنائیِ آخر کلمات (جمله شناسی) و 2️⃣چگونگی ترکیب بعضی از کلمات با بعضی دیگر (جمله سازی) شناخته میشود.
#ادبیات
#نحو
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠#حدیث روز💠
💎افسارِ نفس💎
🌼امیرالمؤمنین علیه السلام: النُّفوسُ طَلِقَةٌ ، لكنَّ أيدِي العُقولِ تُمسِكُ أعِنَّتَها عنِ النُّحوسِ .
🌸امام على عليه السلام : نَفْس ها افسار گسيخته اند، امّا دست هاى خردها عنان آنها را گرفته نمى گذارند به بدبختى و هلاكت افكنند.
📚غرر الحكم : ح ۲۰۴۸.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
هدایت شده از یادداشتهای علمی
لینک برخی صوتهای درس #شرح_شمسیه برای دسترسی آسان
جلسه ۱
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/157
جلسه ۷
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/167
جلسه ۴۱
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/248
جلسه ۱۲۱
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/332
🔰🔰
⭕️ معرفی کانال کتاب
85 میلیون نفر در حال استفاده کردن از 22 هزار کتاب دیجیتالی رایگان به زبان های مختلف از سایت و اپلیکیشن های قائمیه در سراسر جهان هستند
بحمد الله در نهم ربیع الاول 1446 کتاب های قائمیه وارد کانال 23000 جلد شد
دانلود هزاران کتاب دیجیتالی شده
قابل استفاده در تمامی کامپیوترها و موبایل ها
با 110 امکان پژوهشی
https://zil.ink/ghaemiyeh
@ghboook
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
ولادت رسول خدا.pdf
328.3K
#محتوای_تبلیغی
فیش منبر «رسول خدا (ص) معلم اخلاق یا مدیر سیاسی!؟»
ویژۀ میلاد رسول گرامی اسلام (ص)
کاری از: مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه؛
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
مربی یار.apk
22.29M
♦️نرم افزار جامع مربی یار
🔹هر آنچه در تبلیغ کودک و نوجوان نیاز دارید.
دانلود مستقیم از سایت
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
آشنایی با مفاهیم اساسی معاملات.pdf
643.2K
🔰🔰
💎جزوه درس آشنایی با مفاهیم اساسی معاملات
✍️استاد مهدی طالبی
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
4_5987793462756381339.pdf
541.1K
📃 #مقاله| نقش رسانههای جمعی و اجتماعی در برساخت هویت ملی دانشآموزان
◽️رسانهها نقش مؤثری در نهادینهسازی ارزشها و تکوین یا تغییر هویت ملی بهعنوان کلانترین سطح هویتی دارند و بهعنوان اهرم متغیر هویت ملی عمل میکنند.
◽️هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش رسانههای جمعی و اجتماعی در برساخت هویت ملی بر حسب تجربهی زیستهی دانشآموزان بود که با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفت.
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد پیامبر رحمت مبارک باد
💎سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز
شاعر: حمیدرضا برقعی
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
#میلاد_پیامبر_اکرم_مبارک
📳 در نشر معارف علوی کوشا باشیم.
@NahjAlblaghah👈🏻عضویت
🔰🔰
💠میم و دال احمد💠
امام خمینی قدس سره:
و اما مقام محمدی عبارت از مقام برزخیت کبری و جمع کنندۀ وحدت و کثرت و جامع حق و خلق [و مظهر اسما ]«هُوَ اْلأَوَّلُ وَالاْخِرُ وَالظّٰاهِرُ وَالْبٰاطِنُ» است، و «محمد» نام مُلکی آن حضرت است، به همین سبب حروف اتصال در آن بیش تر به کار رفته، و «احمد» نام ملکوتی اوست و به این جهت در احاطۀ حروف انفصال قرار گرفته است، و در این که حرف انفصال در آخر نام «محمد» ایشان به کار رفته، سرّ بلکه اسراری نهفته دارد.
📚تعليقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، ص ۱۹۶.
ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مبارک باد
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💎وثاقت ابوبکر حضرمی💎
الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِى بَكْرٍ الْحَضْرَمِى عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِنِ ارْتَدَّ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ عَنِ الْإِسْلَامِ بَانَتْ مِنْهُ امْرَأَتُهُ (الحدیث)
آیتالله شبیری زنجانی حفظه الله:
اين روايت از نظر سند مورد قبول و معتبر است و اشكالى در آن نيست چون ابوبكر حضرمى با اينكه كتب رجالى مثل نجاشى و شيخ تصريح به وثاقت او نكردهاند 1️⃣ولى مدائحى كه درباره او نقل شده اطمينان به اعتبار او مىآورد.
2️⃣شيخ طوسى هم كه روايات متعددى از او در تهذيب و استبصار آورده در هيچ كجا نسبت به وثاقت او مناقشه نكرده است. افراد ديگر هم كه در سند واقع شدهاند همه معتبرند.
📚کتاب النکاح، ج ۶ ص ۳۸۵.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠احتیاط شیخ انصاری قدس سره در قضاوت کردن افراد💠
قضیه دیگری که از جهتی مربوط به عقل و درک سیاسی است و از جهت دیگر مربوط به تقواست و هر دو در آن سهم دارد، ماجرای استفتائی است که از مرحوم شیخ انصاری درباره مولوی میکنند که مولوی چگونه آدمی است؟
شیخ میخواهد از روی موازین حرف بزند، در پاسخ - چنان که شنیدهام - مینویسد:
من کتاب مثنوی را کم مطالعه کردهام، ولی در جوانی قدری آن را دیده ام.
این شعر از آن زمان در نظرم مانده است که مولوی میگوید:
هر کسی از ظن خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من
وقتی مولوی درباره معاصرین خود در ششصد سال قبل میگوید که اینها تشخیص نمیدهند که من چکارهام؟ من چگونه دربارۀ او قضاوت کنم؟
مرحوم شیخ طوری جواب می دهد که اشکال شرعی نداشته باشد و اگر تأیید و یا تکذیب میکرد میترسید اشکال شرعی داشته باشد.
📚جرعه ای از دریا، ج۱، ص۱۴۱.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠نظر شیخ انصاری قدس سره درباره فلاسفه اسلام💠
مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی از پدرش میرزای آشتیانی أعلیالله مقامهما نقل فرمودند:
یکی از افاضل تلامذه شیخ که سخت مخالف فلسفه بود از شیخ سؤال می کند: نظر شما راجع به فلاسفه اسلام چیست؟
شیخ میفرماید: من علم کلام خواندهام. گاهی به کتب فلسفه مراجعه میکنم میفهمم که این جماعت زبان مخصوص به خود دارند. این قسم نیست که شما بتوانی بدون قرائت فلسفه اظهار نظر کنی.
از صاحب مثنوی از شیخ سؤال می کنند، میفرمایند: من گاهی بر سبیل تفنن مثنوی را مطالعه میکنم. یک شعر عالی دارد که من را سخت تحت تأثیر قرار داده است:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم أجمعین
📚نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی، ص۴۸.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
nokat_amoozeshi_madrese_ahlolbaitmehr_1403.mp3
21.11M
💠 نکات آموزشی
🎙آیت الله ربانی بیرجندی
#منبر
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🔰🔰
💠ضرب المثل بعد التی و اللتیا💠
قال بعضهم في قولهم«بعد الّتي و اللّتيّا»:إن رجلا تزوج امرأة قصيرة و امرأة طويلة،فلقي منهما شدّة،فطلّقهما و قال:بعد اللتيا-يعني القصيرة-و الّتي-أي الطويلة-لا أتزوج أبدا.
📚مجمع الأمثال للميداني ج ۱ ص ۱۲۵، بهج الصباغة فی شرح نهجالبلاغه ج ۱۴ ص ۳۰۱.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi