درایه الحدیث ۴.mp3
26.75M
#درایه_الحدیث جلسه چهارم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: تعریف علم درایه
درایه الحدیث ۵.mp3
13.8M
#درایه_الحدیث جلسه پنجم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: تعریف علم درایه و فرق آن با علم رجال
درایه الحدیث ۶.mp3
17.56M
#درایه_الحدیث جلسه ششم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: موضوع، مسائل و غایت علم درایه
خلاصةالحساب ۱.mp3
28.04M
#جلسه اول درس #علم_الحساب از کتاب #خلاصة_الحساب تالیف: شیخ بهائی رحمة الله علیه
مدرسه علمیه #هراتی #تربت_حیدریه
استاد #عصمتی
جایگاه علم حساب
https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
خلاصةالحساب ۲.mp3
30.03M
#جلسه دوم درس #علم_الحساب از کتاب #خلاصة_الحساب تالیف: شیخ بهائی رحمة الله علیه
مدرسه علمیه #هراتی #تربت_حیدریه
استاد #عصمتی
جایگاه علم حساب
https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
یادداشتهای علمی
#منطق تعلیمی بحث مفرد و مرکب ۱ استاد #عصمتی
این فایل جلسه اول از بحث مفرد و مرکب است که جا مانده بود.
#ارجاع_پژوهشی
رفتن یک ماده به ابواب ثلاثی مزید سماعی است یا قیاسی؟
#منبع
کتاب شرح رضی بر شافیه ابن حاجب ج۱ ص۸۴
کتاب مغنی اللبیب باب رابع مبحث تعدیه فعل قاصر
#ادبیات
#سوال رسائل:
چگونه بین این مطالب 👇را میتوان جمع کرد؟
جناب شیخ از طرفی (در باب تصحیح حجیت ظنون، در صورت انفتاح باب علم) تبعیت از اماره را دارای مصلحتی دانسته اند که میتواند در صورت مخالفت با واقع، تدارک مافات بکند و از طرفی دیگر (در باب تجری)، مخالفت با امارهیِ مخالفِ با واقع را، مصداق تجری دانستهاند نه مصداق معصیت؟ مگر ایشان احکام را تابع مصالح و مفاسد نمیدانند؟
چگونه تبعیت از اماره را واجب نفسی نمیدانند (و یا تخلف از آنرا معصیت نمیدانند) درحالی که آنرا (در صورت مخالفت با واقع) دارای مصلحتی دانستهاند که میتواند مصالح ملزمهیِ فوت شده را تدارک کند؟
یعنی چگونه چیزی را (یعنی تبعیت از اماره ای که مخالف بانفسالامر است) دارای مصلحت ملزمه میدانند ولی آنرا واجب نفسی نمیدانند در حالی که از طرفی احکام را تابع مصالح و مفاسد میدانند و از طرفی مُقِر به این هستند که تبعیت از اماره، دارای مصلحت ملزمه است)؟
چیزی که این مسئله را جالب تر میکند، این است که ایشان در اوایل بحث "امکان تعبد به ظن" (در ضمن صحبت از قاعده اولی در عمل به ظنون) میگویند: «عمل غیرتعبدی (که مستلزم تشریع نیست) به ظنی که دلیل بر اعتبارش نداریم، اگر مخالف با اماره معتبر باشد، حرام است»
ایشان اولا، حرمت را مقید نکرده اند به صورتی که اماره ی معتبره (که با آن مخالفت میشود)، موافق با واقع باشد و درنتیجه ثانیا، حرمت را به "عمل به ظنغیرمعتبر" استناد داده اند نه به "مخالفت با واقع". (درحالی که [همانطور که اول سوال ذکر شد]، در جایی دیگر از رسائل، مخالفت با اماره معتبره را صِرفا تجری دانسته اند ولذا حرمت را مشروط به مخالفت با واقع دانستهاند )
(ج1 ص27؛ قوله: «و بالجملة فالعمل بالظن إذا لم يصادف الاحتياط، إذا وقع على غير وجه التعبد به فهو محرم إذا استلزم طرح ما يقابله من الأصول و الأدلة المعلوم وجوب العمل بها هذا». انتهی بالاختصار الیسیر).
جمع بین این مطالب (بدون اینکه بخواهیم حمل بر خطا یا تسامح بکنیم) چیست؟
#اصول
یادداشتهای علمی
#سوال رسائل: چگونه بین این مطالب 👇را میتوان جمع کرد؟ جناب شیخ از طرفی (در باب تصحیح حجیت ظنون، در ص
#جواب
۱- مصلحت سلوکیه برای تصحیح حجیت اماره در فرض مخالفت آن با واقع مطرح شده است و صرفا مصحح حجیت و جبران کننده مصلحت فوت شده است و خودش به گونه ای نیست که بگوییم اگر عمل به اماره را ترک کرد مصلحتی را از دست داده به همین دليل است که اگر به اماره عمل نکرد و اتفاقا عملش صحیح بود و مصلحت واقع را درک کرد به جهت مخالفت با اماره نمی گویند مصلحتی از دستت رفته پس استحقاق عقاب داری. بنابراین مصلحت سلوکیه مانند مصلحت مثل نماز نیست.
۲- مصلحت همیشه وجوب نفسی ساز نیست.
۳- حرمت عمل به اماره غیر معتبر یا بنابر دلیل خاص است مثل حرمت عمل به قیاس یا بنابر دلیل عام است مثل شهرت فتوایی متاخرین که تحت عمومات و اطلاقات حرمت عمل به ظن است. البته به نظر میرسد قسم دوم را مرحوم شیخ قدس سره حمل بر مواردی کرده اند که یا در مقابل اماره غیر معتبر حکم ظاهری حرمت است مثل استصحاب حرمت و یا در مقابلش اصل واجب العملی است این مورد را حرام گفته اند به معنای اینکه ترک واجب است(پس صرف مخالفت با اماره معتبر حرام نیست). پس حرمت عمل به ظن غیر معتبر در مواردی که حرمت از عمومات فهمیده میشود نفسی نیست.
۴- حرام بودن اماره غیر معتبر اطلاق ندارد بلکه در سه مورد است اول دلیل خاص بر حرمت دارد مثل قیاس دوم مخالف با حکم ظاهری حرمت مثل حرمت استصحابی باشد سوم مخالف با اصل واجب العمل باشد. این حرمت ربطی به موافقت یا مخالفت با واقع ندارد و غیر مورد اول حرمت نفسی هم نیست که بخواهد مصداق معصیت باشد بنابراین اینکه مرحوم شیخ قدس سره در بحث تجری آن را مصداق تجری دانسته اند لحاظ واقع را نموده اند که اگر موافق با واقع نبود تجری است و اینکه در بحث دیگر آن را حرام دانسته اند لحاظ واقع را نکرده اند و حرمت آن مثل حرمت شراب نیست که گفته شود معصیت است صرفا حرمت به معنای مخالفت با حکم ظاهری است.
۰۷ درایه.mp3
28.58M
#درایه_الحدیث جلسه هفتم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: اصطلاحات رایج در علم درایه(سند، متن، سنت)
۰۸ درایه .mp3
24.25M
#درایه_الحدیث جلسه هشتم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: اصطلاحات رایج در علم درایه(حدیث، خبر، اخباری)
۰۹ درایه.mp3
22.13M
#درایه_الحدیث جلسه نهم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: اصطلاحات رایج در علم درایه(اثر، حدیث قدسی، فرق حدیث قدسی با قرآن، فرق حدیث قدسی با حدیث مطلق و عادی)
هدایت شده از مکتب اصولی شهید صدر
#معرفی_کتاب
🔰 کتاب « اُصُولُ_الحَدیثِ_و_اَحکامُهُ فِي عِلمِ الدِّرایَة »
💠 بقلم: «فقیه محقق شیخ جعفر سبحانی»
💠متن عربی
📌شاملِ مباحث علم درایه:
🔹مقدمه
🔹تقسیم اخبار
🔹اصول حدیث
🔹️اصطلاحات مشترک
🔹️اصطلاحات مختص حدیث ضعیف
🔹️مقبول الروایه و مردود الروایه
🔹️الفاظ جرح و تعدیل
🔹️ فرق مسلمین
🔹️کیفیت تحمل و نقل حدیث
#کتاب_اُصُولُ_الحَدیثِ_و_اَحکامُهُ فِي عِلمِ الدِّرایَة
#متن_عربی
•┈••✾••┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر :
@halgeyoola
دانلود🔰🔰🔰
👇👇👇
صوت دروس مجازی کتاب اصول الحدیث (درایه) بزودی در کانال بارگزاری میشود.
https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
چندی پیش مطلبی تکان دهنده در مورد سمّی که به امام حسن علیه السلام داده شد وایشان بر اثر آن به شهادت رسیدند خواندم که نقل آن و مطالعه آن خالی از لطف نیست لذا متن عربی آن را آورده وترجمه می کنم:
لقد ذكر الحكيم مؤمن في التحفة ومير محمد حسين الخراساني الشيرازي في مخزن الأدوية عن مخاطر بعض الأعشاب التي لو استُعملت خطأً فإنّها تؤدّي إلى أخطار فظيعة وذكرا أربعة أنواع للسموم وأشدّها السمّ الأسود الموجود في جبل هلاهل في الصين فإنّه لو وضعوه على قرن الثور لخرج الدم من أنفه ، ولو وُضع على سرج الفرس لوقع الراكب من ظهره ، وذكرا أنّ استعماله يتطلّب لبس القفّازات ولا يمكن مسّه باليد لأنّه لو وقع منه بمقدار خردل ودخل جوف الإنسان فإنّه يقطّع أمعاءه ، وكان معاوية قد أعطى هذا السمّ إلى جعدة ثمّ شربه الإمام الحسن(عليه السلام) .
ترجمه
حکیم مومن در کتاب تحفه و میرمحمد حسین خراسانی شیرازی در کتاب مخزن الادویة در مورد خطرات بعضی از گیاهان تازه که اگر به اشتباه استفاده شوند منجر به خطر های بزرگی می شوند مطالبی ذکر نموده اند. و چهار نوع سمّ را نام برده اند و شدیدترین آنها سمّ اسود(سیاه) است که در کوه هلاهل واقع در چین می باشد. اگر این سمّ را بر شاخ گاو بگذارند خون از دماغش خارج خواهد شد و اگر بر زین اسب بگذارند کسی که بر آن سوار است از پشت اسب خواهد افتاد. همچنین گفته اند: استفاده از این سمّ نیازمند پوشیدن قفازات است(قفاز به ضم قاف لباسی است که زنان عرب می پوشند و کف دست و انگشتان و ساعد دست را می پوشاند از سرما محافظت می کند و بیرون و درون آن را از پنبه پر می کنند) و لمس این سمّ با دست ممکن نیست زیرا اگر ذره ای از این سمّ به دست برسد و داخل شکم انسان بشود روده های شکم را به شدت از بین می بردد و قطعه قطعه می کند 😨😨 و معاویه لعنة الله عليه این سمّ را به جعدة لعنة الله عليها داد و امام حسن علیه اسلام آن را نوشید. 😭😭
کتاب الفرق الناجیه صفحه 279 ازنرم افزار مکتبه الشامله نسخه3.48
العهدة علی الراوی
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c